View Full Version : Hj61 lukkoakseleiden vipujen muutto paineilmalle
elikkäs onko joku laittanut nuitten lukkoakseleiden vivuston vaijereitten tilalle paineilamsylinterit? et minkä kokoinen siihen passaisi et ne toimis?
Tuossa yks toteutus, tekijä (tai joku muu joka tietää) voinee kai kommentoida ite ;)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1642&pictureid=33593
helmapelti
03.03.2011, 18:14
Pakko kysyä että miksi?
Itse voitelin lukkomekanismit ja ne vetää päälle vaikka pikkurillillä.
Mekaanista varmatoimisempaa ei ole eikä tule, pura ne vivustot ja voitele niin toimii hyvin..
Onhan ne hieno laittaa napista päälle jos sitten sattuu menemään, eikä sittenkään tiedä onko kytkeytynyt kunnolla.. Vaijereita voi oikaista aika paljon ennenkuin pituus loppuu kesken.
Sorry, tää ei ollut vastaus kysymykseen..
Pakko kysyä että miksi?
Itse voitelin lukkomekanismit ja ne vetää päälle vaikka pikkurillillä.
Mekaanista varmatoimisempaa ei ole eikä tule, pura ne vivustot ja voitele niin toimii hyvin..
Onhan ne hieno laittaa napista päälle jos sitten sattuu menemään, eikä sittenkään tiedä onko kytkeytynyt kunnolla.. Vaijereita voi oikaista aika paljon ennenkuin pituus loppuu kesken.
Sorry, tää ei ollut vastaus kysymykseen..
ei siinä muuta et kun mul ei ole niitä vaijereita ja vivustoa..vivustoja kyl löytyy mut vaijereitten valmistus on loppu ja niitä ei meinaa kyllä löytyä mistään.. olen tänne forumillekkin pistänyt osto ilmoituksen mutta ei oikein satu löytymään. minulla ei ole minkään laista tietoa et minkälainen se vaijeri on niin ei voi itse tehdäkkään..
Pakko kysyä että miksi?
Itse voitelin lukkomekanismit ja ne vetää päälle vaikka pikkurillillä.
Mekaanista varmatoimisempaa ei ole eikä tule, pura ne vivustot ja voitele niin toimii hyvin..
Onhan ne hieno laittaa napista päälle jos sitten sattuu menemään, eikä sittenkään tiedä onko kytkeytynyt kunnolla.. Vaijereita voi oikaista aika paljon ennenkuin pituus loppuu kesken.
Kattos ku toiset ei ole niin vanhaa koulua kuin me. ;)
kaiken fiksuinta tuo olis varmana toteuttaa silleen, jotta se paineilmasylinteri tulee suoraan kiinni siihen murikan kylkeen, ja se siirtäjähaarukka on kiinni siinä sylinterin varressa?
Jousitusta ei tarvittaisi, koska paineilma toimisi jousena ja se lukon merkkivalo ois hyvä varmaa laittaa käyttöön.
Lähinnä siksi suoraan siirtelemään haarukkaa, eittei perän ulkopuolella olisi noita liikkuvia osia jäätymässä, ruostumassa ja hajoilemassa...
Siihen taitaisi mahtua justiinsa joku 30-40mm paineilmasylinteri, jonka kiinnittäisi lattaan, jonka pulttaisi siihen murikan kylkeen.
Jos männänvarsi on ohkaisempi, kuin entinen akseli, sen varren päällehän voisi sorvata käypäisen holkin, joka olisi käypänen sinne vastapuolen reikään, sekä siirtäjähaarukkaan. Iskuahan ei tartteis olla ku pari senttiä.
Joop, tuossa itseasiassa kuvia hodarin etuperän toteutuksesta, mut samalla periaatteela vois koittaa hojon akseleihin
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=64143
Mullon tuolleen ja pelaa kun painetta on väh. 5 bar.
Tuon sylkyn vois suojata mutta onhan tuo pelannut noinkin.
Sylinterin kiinnitys antaa sen verran periksi yläpäästä, että paketti liikkuu hyvin.
Ohjaus magneettiventtiileillä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1343&pictureid=75842
mulla oli siellä lukon käyttö tapissa joka menee perän sisälle, niin ne pidätin kolot sen muotoset ettei meinannu lähtee pois ennenkuin oli pirusti painetta(4-6bar)
varmaan olis voinu hioo loivemmiksi, mutta käänsin tappia 180astetta ettei ole haittoja ollenkaan, niin on pelannu jo 1bar paineella.
tossa on tommoset malli kuvat
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=126&pictureid=75853
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=126&pictureid=75854
mulla oli siellä lukon käyttö tapissa joka menee perän sisälle, niin ne pidätin kolot sen muotoset ettei meinannu lähtee pois ennenkuin oli pirusti painetta(4-6bar)
varmaan olis voinu hioo loivemmiksi, mutta käänsin tappia 180astetta ettei ole haittoja ollenkaan, niin on pelannu jo 1bar paineella.
Tuota hiontaa pitää kokeilla. Ei sen tosiaan tarttis olla niin tiukka.
Mulla on tollalailla
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3337&pictureid=75857
Magneettiventtiilit unohtasin ne tarvii sitä sähköä, suoralla ohjauksella jää sähköjutut pois. Toimii ehkä hitusen varmemmin käsikäyttöiset venttiilit saa jonkun jäätyneen vesipisaran voimalla painettua läpi. Tietysti jos on valmiina Mv hankittu niin sitten niillä. Mulla oli noilla ylläkuvissa olevaan tyyliin 32 mm männällä iskunpituus 25 mm. Jos isompi niiin paineet voi pudotaa alaspäin.
Magneettiventtiilit unohtasin ne tarvii sitä sähköä, suoralla ohjauksella jää sähköjutut pois. Toimii ehkä hitusen varmemmin käsikäyttöiset venttiilit saa jonkun jäätyneen vesipisaran voimalla painettua läpi. Tietysti jos on valmiina Mv hankittu niin sitten niillä. Mulla oli noilla ylläkuvissa olevaan tyyliin 32 mm männällä iskunpituus 25 mm. Jos isompi niiin paineet voi pudotaa alaspäin.
Kertaakaan ei ole mankkuvenat jättäneet pelaamatta.
On uitettu jne.
Kompuran tuottama vesi kerääntyy säiliön pohjalle niin ei sinne järkestelmään pääse vettä kiusaksi asti.
Onhan se näppärä pikku kytkimistä ajaa lukkoja.
Toki sen allekirjoitan, että kaupasta niitä venttiileitä ei kannata mennä ostelemaan jos ei ole perkeleesti löysää rahaa.
Maksavat ihan setelirahaa.
Omat löysin muutaman romuliikeen "aarreaitasta" parilla kympillä.
Joop, tuossa itseasiassa kuvia hodarin etuperän toteutuksesta, mut samalla periaatteela vois koittaa hojon akseleihin
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=64143
Ääni tuolle, plus että laittaa jousellisen sylinterin, lukko päälle paineella ja jousella pois.
Ääni tuolle, plus että laittaa jousellisen sylinterin, lukko päälle paineella ja jousella pois.
Plussaa, että 1 toiminen sylkky pelaa mutta pitää olla kovempi paine jotta saa jousen "kuoletettua".
1-toimisena vaatii yhden magneettivenan vähempi per akseli.
2-toimisena saa enemmän voimaa lukon avaamiseen eli pikku risut jne ei haittaa.
Minulta ääni 2-toimiselle systeemille.
Plussaa, että 1 toiminen sylkky pelaa mutta pitää olla kovempi paine jotta saa jousen "kuoletettua".
1-toimisena vaatii yhden magneettivenan vähempi per akseli.
2-toimisena saa enemmän voimaa lukon avaamiseen eli pikku risut jne ei haittaa.
Minulta ääni 2-toimiselle systeemille.
1 toiminen sylkky tarvii 3/2 tieventtiilin 1 kpl
2 toiminen sylkky tarvii 5/2 tieventtiilin 1 kpl
Ääni 2 toimiselle.
elikkäs kiitoksia ideoista..nyt rupesin värkkää nuita sylintereitä paikoilleen. oheessa linkissä on vähän projektikuvia
http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=3759
päätyin tollein kokeilee et miten se toimisi. sylinteri jakso toimia 1,5bar paineella moitteettomasti auki ja kiinni. ja kulmarauta suojaisi sylinteriä iskuilta, kotelo ei vain viellä ole valmis. syliteri on 32mm halkasia ja isku 50mm 12mm työntövarrella. sittenhän sen metässä tietää et miten se toimii luonnossa..
miten tuo lukon merkkivalo toimii kun itsellä ei ole valmiita johtoja auton alla et miten se kytketään et sais valon toimimaan?
Onko näihin kukaan kokeillut kalvosylinteriä??? Ei olisi tiivisteistä kiinnijäätymis ongelmaa?? Vai onko sitä ylipäätänsäkään???