View Full Version : Veto kuulan korkeus SFS-ISO 1103
tietääkös joku tämän standardin sisällön
paljonko pitää olla vetokuulan korkeus
katsastuksessa rupes tinkaan korkeuksia
SFS-ISO 1103 Ajoneuvot. Matkailuvaunujen ja kevytperävaunujen vetokuulat. Mitat. 2008
23.11.1977 annettiin LiikMp henkilö- ja pakettiautojen perävaunuista ja niiden kytkennästä 23.11.1977/ 861,
jonka mukaan
- vetokytkimenä oli käytettävä kuulakytkintä ja sen mitoituksen oli vastattava ISO 1103
standardissa annettuja määräyksiä.
Korkeus maasta 35-42 cm auto kuormattuna, joissain yhteydessä alarajana pidetty 38 cm:iä. Tässä vähän muitakin oleellisia mittoja:
http://img27.imageshack.us/img27/4145/nyttkuva20110301kohtees.png
No niinhän se muistinikin mukaan oli
että pitää olla kuormattuna ja varsinaista vapaata korkeutta standardin mukaan ei ole määritetty
HJ 61:sen kokonaispaino on sen 2800kg omapaino 2200 muistaakseni
pitää näköjään lastata harkko kuorma kyytiin :)
tai sit jos löytys joltain tosite paljonko katsotaan olevan kuorman vaikutus korkeuteen
niin sen pitisi periateessa katsastukseenkin riittää ?
aika hauskaa kun ei rengasmuutoksissa 33:sille puutuneet tähän mutta nyt kun tein korin korotuksen niin heti vittuillaan
vaikka ei mitenkään vaikuta koukun korkeuteen
olisko insillä jokin alemmuus kompleksi jos ite ehkä ajelee jollain rimpula primeralla :)
No HJ:ssa on kohtuu helppo pudotella kuulaa alemmas tai pulttaat koko kuulaosan irti katsastuksen ajaksi. Otteen vetopainoihin ei koukun olemassaolo vaikuta.
Racingrabbit
02.03.2011, 09:59
Missä korkeudessa se koukku nyt sitten on?
Kyllä minä olen joutunut kaikista maastureista koukun korkeutta laskemaan,kun on vaihdettu isompaa rengasta tai jousitusta korotettu.Aika äkkiä rikkoo telikärryn aisan,jos kärry kulkee takapyörien varassa ja kaikki paino tulee aisalle.
Kyllä se korkialla on noi takajouset on joskus joku takonut kippuralle nostaa varmaan yli sen 50 mm
on muuutenki "/+c:stä" noi jouset pinionin kulma enneminki alaspäin kun suorassa :)
enkä viisi nyt alkaa jousia vielä vaihteleen ajatelin laitta ome:n jouset kun kerkii kesällä ehkä
ja varmaan jonkinlaisen irrotettavan systeemin tolle koukulle kun muistelisin ettei
tarvii olla kun nuppi tyyppihyväksytty
sitten vielä toi keula on jonkin verran normaalia alempana kun on vanhat jouset
mittasin jotain tyhjällä tankilla noin 500mm vaikka pudotin alempiin reikiin :)
joutuu kyllä hitsaus hommeleihin että saa lähelekään oikeaa
olen tossa kuutioinut että paljonko jatkan tuota kiinitystä
ainakin katsastuksen ajaksi ei viitsi tuota kanto haravaa jättää niin alas :)
Kiitoksiapa valaisevasta dogumenteista
Lastasin 356 kg harkkoja ym painoksi niin justiin painui siihen 430mm
oli kuulemma hyväksyttävää myönsi vielä luvan muuttaa kiinitykset siten että saa ton haravan irti
kiinityksistä tapeilla :)
ensin inssi yritti väkisin vaatia siihen vapaaseen 420 mm korkeuteen
dokumentin esityksen jälkeen tuli toisiin aatoksiin.
jotenkin jäi sellanen kuva että halusi vain tehdä mahdolisimman hankalaksi nämä korotus hommelit
kaikin keinoin niinkun yrittämällä pimittää tätä sääntöä
vaikka hyvin tietää että vanhemmissa ajoneuoissa sovelletaan n1 ISO-1103 sääntöä
eli korkeus määritetään maksimi kuormalla
ja muistaaksen vasta voden 2000 jälkeen otetuissa eu säännöksistä vapaata korkeutta ?
A-katsastuksen pääliköille meni terveisiä useaankin otteeseen :)
valitetavaa on kuminkin se että olen kumminkin 25-30v käytänyt täällä autiojani eikä mitään ongelmia ole ollut
ja hommelit ovat olleet asialisella pohjalla perustellusti huomnautettu jos on aihetta ollut
täytyy kyllä harkita muuhun katsastuskonttoriin siirtymistä :(
Mielenkiintoinen ja ajankohtainen topsu myös mulle..
Vasta hommasin tämän nykyisen vempeleeni, joka katsastettu korotuksineen päivineen.
Toissapäivänä aloin ottaan traikkua perään ja vaikka nokkapyörä oli äärimmillään ylhäällä, joutui kärrinaisan silti nostamaan kiinni koukkuun.
En tiennyt itkisinkö vai nauraisinko kun katsoin tulosta....täysi mahdottomuus lähteä mihinkään kärry perässä. Siksverta hurjalta näytti kun kärrin etummaiset pyörät oli ihan huolella irti maankamarasta.
Asuntovaunua ei tartteis edes kokeilla ennen kuulan laskemista. On senverran pitkästi perää akselin takana, et jo aiemmillakin ajokeilla raapi nostojalat maata notkelmissa, vaikka ei kuula läheskään noin taivaissa ollutkaan.
Mittasin huvikseni ja 59cm näytti mitta kuormaamatta:eek:
Nyt kaiken muun kähläämisen lisäksi pitää sitten koukkukin laskea.
No, onhan se hyvä kun on ihmisotuksella aktiviteettia.
Jännä vaan kun muuten ovat niin tämäköinä mittojensa kanssa konttoreilla
Koukkuhan saa sinänsä olla vaikka metrissä, mutta sen jälkeen pitää yhdistelmä kytkentäkatsastaa. Eli ok, jos sekä kärryn aisa (vaikka ex-intin) ja vetokuula on samalla korkeudella ja ne on kytkentäkatsastettu keskenään. Kytkentäkatsastus näkyy peräkärryn otteella.
Lisätietoa: www.ake.fi/pdf/753-204-2000.pdf
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Katsastus+ja+yksitt%C3%A4ishyv%C3%A4ksynt%C3%A4/Kytkent%C3%A4katsastus.htm