Kirjaudu sisään

View Full Version : TGB 11 lumi/kitka ketjujen asennus?


lacrits68
25.02.2011, 12:26
Moi!

Onko ketjujen asennuksessa jotain "hyvä tietää" juttuja? Paree kysellä pikkasen ensin ennenkuin rikkoo renkaa, auton ja ketjut! :)

miten päin asennus? onko nuissa "oikea" ja "nurjapuoli"?
miten päälle? ajamalla yli vai vetämällä päälle?
mjuita juttuja?

Eli kyseessä on 110 defe johon olis tarkoitus kokeilla TGB 11 ketjuja!

tattis vaan taas..:! :)

//Janne

Mikki
25.02.2011, 16:14
Moi!

Onko ketjujen asennuksessa jotain "hyvä tietää" juttuja? Paree kysellä pikkasen ensin ennenkuin rikkoo renkaa, auton ja ketjut! :)

miten päin asennus? onko nuissa "oikea" ja "nurjapuoli"?
ON, ketju kun asettuu renkaan sivuun, niin siinä oleva lenkki PITÄÄ OLLA avoin puoli ULOSPÄIN, jotta mahdollisessa ketjun rikkoutumisessa ei lenkki mene renkaan kyljestä sisään... Eli sileä pinta siihen kumia vasten!

miten päälle? ajamalla yli vai vetämällä päälle?
Vetämällä päälle ja sitten pari kertaa kirraamalla pienen ajon jälkeen

mjuita juttuja?
Rautakaupasta niin pieniä sakkeleita kuin löytyy, jolla saa ketjun "metsäkorjattua", jottei hakkaa pohjaan tai muualle ajaessa.
KETJUT LÖYSTYESSÄÄN ja siinä sitten eläessään saattaa jarruletkua alkaa harmittamaan kun ketjulla aletaan hakkaamaan, joten kannattaa pitää varaletkua mukana (kokemusta on!!!)

Ja ketjut päällä pitoa on sitten karmeasti, tarvittaessa saa vaikka sahattua puun poikki (tehty, tosin ohut..), joten voimansiirto ON TOSI KOVILLA jos alkaa "räppäämään", joten suosittelen kuskille annosta diapamia ennen kuin raivo saa vallan...:rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Mutta Lantikka kun on alla, niin kuskikin on järjissäänhttp://forums.offipalsta.com/images/icons/icon14.gif

lacrits68
25.02.2011, 17:08
Mutta Lantikka kun on alla, niin kuskikin on järjissäänhttp://forums.offipalsta.com/images/icons/icon14.gif

....hehe....tai tehon ja väännopuutétta poteva...! ;)

T€€MU
25.02.2011, 18:09
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=40&pictureid=53177
Eikös tgb:n ketjuissa ole nappuloita vakiona ? noi oli jotku tukkiauton vitjat joita sai reippaasti lyhennellä että alko pysyä 35"n päällä.

-Ja niillä todellakin sai etuperästä viat esiin, eli väljän ristitapin porsimaan.
Olin mää kyl niin syvällä jo siin vaihees kurutina kuulu että tartti kaks hoojiita et saatiin pois.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=40&pictureid=53179
Mutta käsittämätöntä et tulin 25km kotiin ajamalla tolla perällä :D en toki ketjut päällä.

lacrits68
25.02.2011, 19:28
moi!

Tullaaset ne ketjut on! Pitä nyppästä yhret säkistä ja kokeilla renkaanpäälle! :)
ei ole nappuloita vaan "lenkit" on 4 kulmaisia! Ja on meinaan terävät! :O
painoa oli rapiat 100kg/4kpl! :)


Huomennas kokeilemaan! :)

//Janne

T€€MU
25.02.2011, 19:33
moi!

Huomennas kokeilemaan! :)

//Janne

Mulla ei sitte oo ylimääräisiä välityksiä tai periä ;)

lacrits68
25.02.2011, 19:34
Mulla ei sitte oo ylimääräisiä välityksiä tai periä ;)

...perkeles....! :(

No saa olla varovainen...!

lacrits68
26.02.2011, 16:41
moi!

Kokeilut suoritettu ja kiitokset Mikki:lle....selostusta kun vertasi "Todellisuuteen" niin sai selostus merkityksen! :) Kiitokset!

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2078&pictureid=75500

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2078&pictureid=75501

Hyvin muuten "Kaapivat" nuoskalunta! :) ei tunnu pikku liukkaus mihnään!

tyytyväinen ostokseen! Sain ny vaan kaveria ajelemaan...ei viitti yksikseen hankkiutua pulaan! ;)

//Janne

Angelo
26.02.2011, 18:47
Nythän se pitää just kokeilla kuin pitkälle pääsee. Sit keväällä pois.:D:D

Huomasitko että ottaako minnekkään kiinni? Eikö sulla ollut plus 2" korotus? Asiallisen näköiset kyllä.:cool::cool:

Mulla vois pari murikkaa olla, jos porsii..

(paljon volvon ketjut maksoi?, laita vaika privaa jos ei muuten)

lacrits68
26.02.2011, 19:11
moi!

enpä tiijä onko siinä korotusta, ei ainakaan mun toimesta...alla on 255-85-16 Coopperin S/T. Mihinkään ei ota kiinni ja muutenkin defe ympäristössa ei "melu" haitannut! ;)
Ajatuksena olis hankkia defeen 285/75/16 tai 35'' ja luulisin ketjujen sopivan vielä paremmin niihin! "muistaakseni" TGBn rengaskoko on 280/100/16....vai onko se 9.00/16....?

Asennuksessa meni kädettömältä keltanokalta 10min/pyörä.

....hehe toi oli hyvä: "keväällä pois"...!

//Janne

(...nuo ketjunpätkät jotka on "irrallaan" tuli sitten laitettua "oikein" kun pikkasen ensi helisteli helmoja...jos joku ihmettelee...)

AH-64D
27.02.2011, 14:38
Nuo kaikki irtopäät kannattaa kiinnittää kanssa pienillä sakkeleilla kiinni ketjuihin niin ei pääse niin tarttumaan mihinkään väleihin, eikä hakkaamaan.

Bj Andy
27.02.2011, 14:44
Moro.

Jos siellä on sisäpuolellakin nuo kiristäjät niin ne kannattaa rapsia pois,ja laittaa ihan vaan sakkelilla tai koukulla kiinni,ja tietenkin lyhentää sopivaksi.

Ja toinen omakohtaiseen kokemukseen perustuva vinkki on että laita tuohon kiristäjän lukitukseen toinenkin lenkki kaveriksi syystä että silloin ei tuo kiristäjä pääse vahingossa aukeamaan koska molemmat lenkit ei mahdu yhtä aikaa hahlon läpi pois.Tai voi ne varmistaa sakkelilakin.

Koska sapetus on kova kun on jossain jumissa ja kettinki on sulttaantunut akselin ympärille vieden jarruletkut ja vaijerit ym. mukanaan.

Muutenhan nuo on ihan sopivan näköiset ,ja jopa oikein päin,eli nuo kiristäjät juurikin selkä menosuuntaan.

sauli3
27.02.2011, 16:53
Kuuluko tuo sakkeli noin laittaa?

Onkohan näitä tai korvaavia jostain saatavilla kun hukkasin yhden?

lacrits68
28.02.2011, 14:09
moi!

http://www.ofachain.net/files/files/esitteet/ofa_catalog_2010.pdf

http://www.k-maatalous.fi/palvelut/asiakkuus/Documents/Syyskuvasto_2010_40s_kevyt.pdf

"sokkaliitin" edellisissä kuvastoissa, on se "moderni korjaus sarja". Nasta Nr 6 on "just se oikea" noille ketjuille" osanumero: OL325375

Jonkun hinnaston mukaan 4-5€/ 10kpl http://www.lesni-technika.cz/EN/Assets/PDF/2009-10-Cenik-OFA-EN-e.pdf

//Janne