Kirjaudu sisään

View Full Version : HDJ80 lisää voimaa


Rekisteröimätön
20.02.2011, 13:49
Terve kaikki. Mikä olisi hyvä resepti, jolla saisi lisää potkua koneeseen?
Lähinnä mikä turbo olisi passeli, että saa lisää voimaa, myös lakierroksille. Lähinnä kärryn vetoa ajatellen, kun pyörinä 35".
Ja pysytään ihan kohtuullisissa lukemissa, 2-300 hv? Sen kai arvaa huoletta ottaa ulos?
Tietysti cuuleri tulee kanssa. Ja onko jotain muuta mitä pitää ottaa huomioon?

Auto siis HDJ80 -91, manuaali.

Mika_T
20.02.2011, 14:11
Kiertokangen laakerit.
Jos et tiedä missä kunnossa ovat niin öljypohja auki ennen virittelyjä.

Holset hx40 /garret gt37 vois olla sopiva tuolle koneelle.
hx35 holsetti toimii alhaalta mainiosti mutta voi olla ettei sillä sinne 300hv saakka pääse tuossa koneessa. Joku 250hv vois olla realistinen lukema tuolla 35lla.

Kytkin menee myös uusiksi.
Niin ja tottakai syöttöpumpulla pitää käydä. :)

pee
20.02.2011, 17:09
koitapa (omalla vastuulla) huvikses:

lukkopihdeillä ahtimelta hukkaportille menevä letku luttuun, käy polkasemassa tiellä, ja sitten pihdit pois

sitten kannatta miettiä, mitä haluaa / tarvii...

Rompe1
20.02.2011, 18:21
koitapa (omalla vastuulla) huvikses:

lukkopihdeillä ahtimelta hukkaportille menevä letku luttuun, käy polkasemassa tiellä, ja sitten pihdit pois

sitten kannatta miettiä, mitä haluaa / tarvii...

Joo, täähän se on vanha virityskeino. Tosin mää otin vaaan sen letkun irti, ja Volvossa on turbon merkkivalo erikseen varoittamassa. Tällä vastaavalla jutulla alko munkin 960 farkku-volvo polttaa komiasti kumia, vaikka takana oli lukkoperä :D

Ja tässä näkyy si virityksen lopputulos... :(

17265

Hilari
20.02.2011, 22:20
hx40 superi vois olla aika namu. hx35 piisaa n. 250 heppaan järkevillä ahdoilla mun kokemusten perusteella pikku pakopesällä (12). Toimi alhaalla hyvin, mutta puutuu sitten ylempänä...
hx40 esim. 17 pakopesällä sopiva tuolle padalle. mulla 18 pakopesällä oleva hx40 käytössä ja se on mun mielestä ihan sopiva hyrrä pikku piristämiseen...

Mika_T
20.02.2011, 23:32
Sillä vakio paskalla ei todellakaan kannata alkaa ahtojen kanssa leikkimään.

Rekisteröimätön
21.02.2011, 08:53
Eikös tolla lukkopihti kokeilu käy aika paljon ton turbon päälle, vai kestäiskö jos kävis VAAN kokeilee?
Tai no eikai siitä muuta iloo edes olis, ku et tekis vaa heti lisää voimaa...

Joo, eli pitää alkaa ettiskelee hx35 tai hx40 Holsettia.
Riittääkö jos pakoröörin tekee 3":sesta?
Entäs miten pitkälle syöttöpumppu riittää? Tarviiko lähettää jonnekki, vai saako kotikonstein tarpeeks ruokaa jos tavote olis se 250hv?

AtteL
21.02.2011, 09:49
Onhan noita hx35:sia saatavana eri mitoilla, 56/60mm on isommasta päästä ja 12# pakopesä pelais varmaan hyvin tuolla tavoitteella.

Pumpussa tulee rajat vastaan ennen tuota ahdinta...niin lähetä se pumppu vain Mynädieselille jos haluat parasta.

Mika_T
21.02.2011, 12:41
3" pakoputki riittää kyllä.
Pumpusta saa aika kivasti irti ihan syöttöä säätämällä. Pumpussa on 12mm nestepää.
Tekeekö mynädiiseli jakajapumppuja? Ainakin Ylivieskassa HP-diesel on rapannut jakajapumppuja onnistuneesti.

Hilari
21.02.2011, 21:27
Onhan noita hx35:sia saatavana eri mitoilla, 56/60mm on isommasta päästä ja 12# pakopesä pelais varmaan hyvin tuolla tavoitteella.

Pumpussa tulee rajat vastaan ennen tuota ahdinta...niin lähetä se pumppu vain Mynädieselille jos haluat parasta.


mun hx35 oli 56/59 . eli niitä isompia. tuo vaan ahdistaa sitten ylhäällä aika lailla, hx40 kun vaihdoin tilalle oli ero huomattava...
tuo hx35 piisaa 250 hv, ehkä ylikin, mutta ei siihen mihin tuo pumppu riittää. Mun pumppu kävi hp dieselissä rempassa ja siitä samalla kutiteltiin riittävästi evästä ulos. pumpun pitäs riittää lähelle 400hv tehoa, jos suuttimet ei ahdistaisi... ne ei mun persdynon mukaan riitä 300 hv ylitykseen... pitäs penkittää niin näkis mihin ne riittää...
mutta hx40w:tä suosittelen edelleen niin ei jää kaivelemaan, miksi sitä ei tullut heti laitettua. Itse laittaisn superin 17 pesällä tai normin 16 pesällä niin varmasti herää alhaalta... ja ei ahdista ja tapa konetta kun sitä kuitenkin "vähän" joskus herkutellaan sen lisätehon kanssa...

Kratz
21.02.2011, 21:35
mäkin oon ajatellu ahtimen vaihtoo jossain välissä. itsellä on toi auto metsä käytössä ni täytyis saada heräilee mahdollisimman alhaalta ni voiskohan joku nyt sit kertoo kokemuksia tosta hx 35:sta ja 40:stä et missä heräilee ja missä täydet paineet.

kippo86
21.02.2011, 22:35
Täähän alkaa kuullostaa jo mielenkiintoselta. :D

Nii mites pitkälle toi vakio pumppu riittää ilman, et sitä tarvii kiikuttaa mihinkää laitettavaks?
Ja kannattaako edes harkita hx40:stä(esim. sillä 16# pesällä) ite räplättyy "vakio"pumppuu, vai alkaako olla liian suuri?

Hilari
22.02.2011, 06:50
mäkin oon ajatellu ahtimen vaihtoo jossain välissä. itsellä on toi auto metsä käytössä ni täytyis saada heräilee mahdollisimman alhaalta ni voiskohan joku nyt sit kertoo kokemuksia tosta hx 35:sta ja 40:stä et missä heräilee ja missä täydet paineet.

hx35 herää n. 1500 kierroksen paikkeilla eli vihreää näyttää mittaristossa, täys hönkä päällä sitten 2200-2500 välillä eli mulla se oli 1,6 bar. n. 1800 kierroksella körötellessä(suurin vaihde turbiini lukossa) se vastaa kaasuun heti ja nostaa paineet tosi nopeasti.
sitten tuo hx40 isolla pakopesällä herää 1600 kierroksen maissa ja vastaavasti max ahdot tulee tuolla 2300-2500 kierroksen maissa. 1800 kierroksella körötellessä tuolla hx40: pillä on pieni viime matkaan lähtemisessä, eli kun käskytetään niin ei hyökkää ihan heti kuten hx35 , mutta rokkaa sitten paljon lujemmin ja pesee kyllä tuon pikkuveliahtimen kun ei ala ahdistamaan. viiveellä ei ole mun mielestä merkitystä, se on niin pieni, mutta eron huomaa jos on molemmilla ajanut. Autohan on mulla automaatti ja nämä äskeiset pätee manuaaliin varmaan kuin ajais kokoajan 5 vaihteella.
sitten jos käskee niin , että aski pudottaa yhden pykälän ei viivettä ole havaittavissa,silloin hx35 tuntui puutuvan yli 2500 kierroksen mentäessä mitä tämä hx40 ei tee. se ahtaa iloisesti yli 3000 mitä tuolla tomaatilla tulee huudatettua.
mun kokemusten perusteella nämä molemmat holsetit herää yhtälailla kuin vakioturbokin, syöttöä kun isontaa niin siinähän ne heräilee aina alempaa. Mutta tuon paremmin niitä ei saa vakiosuuttimilla heräämään, en tiedä tarviikokaan?

kippo86
22.02.2011, 08:18
hx35 herää n. 1500 kierroksen paikkeilla eli vihreää näyttää mittaristossa, täys hönkä päällä sitten 2200-2500 välillä eli mulla se oli 1,6 bar. n. 1800 kierroksella körötellessä(suurin vaihde turbiini lukossa) se vastaa kaasuun heti ja nostaa paineet tosi nopeasti.
sitten tuo hx40 isolla pakopesällä herää 1600 kierroksen maissa ja vastaavasti max ahdot tulee tuolla 2300-2500 kierroksen maissa. 1800 kierroksella körötellessä tuolla hx40: pillä on pieni viime matkaan lähtemisessä, eli kun käskytetään niin ei hyökkää ihan heti kuten hx35 , mutta rokkaa sitten paljon lujemmin ja pesee kyllä tuon pikkuveliahtimen kun ei ala ahdistamaan. viiveellä ei ole mun mielestä merkitystä, se on niin pieni, mutta eron huomaa jos on molemmilla ajanut. Autohan on mulla automaatti ja nämä äskeiset pätee manuaaliin varmaan kuin ajais kokoajan 5 vaihteella.
sitten jos käskee niin , että aski pudottaa yhden pykälän ei viivettä ole havaittavissa,silloin hx35 tuntui puutuvan yli 2500 kierroksen mentäessä mitä tämä hx40 ei tee. se ahtaa iloisesti yli 3000 mitä tuolla tomaatilla tulee huudatettua.
mun kokemusten perusteella nämä molemmat holsetit herää yhtälailla kuin vakioturbokin, syöttöä kun isontaa niin siinähän ne heräilee aina alempaa. Mutta tuon paremmin niitä ei saa vakiosuuttimilla heräämään, en tiedä tarviikokaan?

Mut onko tuo hx40 liian iso, jos ei käytä pumppua missään, ruuvaillaan vaan? Mihin hevosiin päästää vakio pumpulla?

Hilari
22.02.2011, 12:04
Mut onko tuo hx40 liian iso, jos ei käytä pumppua missään, ruuvaillaan vaan? Mihin hevosiin päästää vakio pumpulla?

no ei ole hx40 liian iso, pumppuhan on 12mm nestepäällä ja aika jyrkällä nokkalevyllä jo alunperin = antaa paljon kakkua. Siksipä se ei kestä kauheita kierroksia 4000-4500 korkeintaan, muuten tulee tuhoa...
mutta pumpulle ei tarvi tehdä kotona muuta kuin avata se paineenalaista syöttöä säätävä kalvorasia ja katsoa onko siellä nailon rajoitinrengas joka estää karan max liikkeen ja jos se on siellä poista se, sitten karaa muokataan rälläkällä niin, että tappi pääsee kunnolla esille ahtojen noustessa eli rälläkällä muotoilua kehiin. Noin soppa piisaa sitten jo aika pitkälle varmaan +300hv:tä, pumppumiehet tietäs paremmin.
Lisäksi siinä on säätö millä se saadaan pelaamaan mieliksi eli jousivoimaa säätämällä saadaan pelattua paineen ja syötönlisäyksen kanssa niin ei tule savupommia.

tuossa kuva traktorin muokatusta karasta

http://img.photobucket.com/albums/v629/juudas/06042009001.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v629/juudas/06042009.jpg

kippo86
22.02.2011, 12:21
Kiitokset tästä tietopaketista. On varmasti iloa :D
Nyt vaa ahdin kauppaa...