PDA

View Full Version : TTB-etuakseli ja akselistomuutokset


JiiPee
20.02.2011, 10:32
Tuli pjtk:n myynti-ilmosta mieleen, että onko Broncoissa ja F150:ssä käytetty TTB-etuakseli tyypiltään "jäykkä" vai "erillisjousitettu"? Siinähän on tavallaan pitkät tukivarret, jotka on puolelta toiselle ristissä.

Kävisiköhän TTB ns. risukeulan tilalle, eli pysyykö akselistotyyppi samana vai katsotaanko TTB jäykkää akselia vastaavaksi, jos muutoksen vie leimalle?

Ei ole tällaista swappia nyt suunnitteilla, mutta olisiko edes mahdollinen riskukeula-leimapeliin?

http://www.therangerstation.com/tech_library/images/d44ttb1.jpg

(kuva lainattu http://www.therangerstation.com/tech_library/Dana44TTB.htm)

Pauli
20.02.2011, 12:08
Mun mielestä se on ihan selvästi jäykkä erillisjousitettu.
Lue wikipediabn teksti ja sekoa lopullisesti, niin minä tein. :D
http://fi.wikipedia.org/wiki/Erillisjousitus

pjtk
20.02.2011, 21:38
Muutamankin kerran oon tuota TTB aksulaa katellu ja miettiny, että onkohan tuossa saatu yhdistettyä risukeulan ja jäykän akselin huonot ominaisuudet vai ne hyvät.
Kyllä tuo on kaikesta huolimatta erillisjousitettu.

hietsu
21.02.2011, 13:51
Itse pikku broncon omistaneena mietin samaa, oliskohan tuo jäykkä, että voisi vaihtaa normaalin jäykän akselin.

tulin tulokseen että kyllä tuo erillisjousitettu on, mutta auto vaihtui, jo ennen homman tarkempaa selvitystä.

Rekisteröimätön
23.02.2011, 20:36
Kyllä tuo TTB on hyvintoimiva, ja kestävä, antaa hyvin tasaisen kyydin , paitsi ehkä jos on tuplaiskari malli ja jotkut 5000 Ranchot . Akselihan roikkuu kiinni 4kpl puslalla, joten ei oo mikään ihme härveli .Suht helppo korottaa, ja pidemmillä tukivarsilla saa rutkasti lisää toimivuutta maastoon

Janex
23.02.2011, 22:33
Kuvitellaanpa että toimisi paremmin kuin normaali erillisjousitettu etupää. On helppo korottaa jne...

Jos vaihtaisi normaalin erillisjousitetun auton alle, jonka mallisarjassa ei jäykkää akselia tuollaisen akselin, mitä mieltä katsastaja olisi tuosta? Jousitustyyppihän ei muuttuisi erillisjousituksesta miksikään.

Millähän välityksillä noita saa ja mikä raideleveys? Esimerkiksi Pajeroiden omistajille voisi toimia ratkaisuna jousikorotuksen tekemiseen joustot säilyttäen.

Viipo
23.02.2011, 22:45
eipä kyllä vakuuta mitenkään

XRDH3dIfAbM

Janex
23.02.2011, 23:49
Jos kuitenki kelpaa risukeulasiin verrokkina katsurille ja videosta poiketen olis tästä se kierrejousimalli, niin ei olis ku puolen tunnin homma vaihtaa safareille ihan oikeesti jäykkä etuakseli ja vieläpä varustais sen lukolla niin avot tulis Pajeroillekki uusi elämä offroadin ihmeellisessä maailmassa :)

pjtk
24.02.2011, 11:23
Kyllähän tuo jonkinnäkönen vaihtoehto on normi risukeulan tilalle. Sopivilla jousilla saa ihan kohtuulisen jousto liikkeen. Hyvää on myös se, että ovat aina high pinion periä.
Tuolta voi käydä kattomassa välityksiä: http://www.ringpinion.com/PartsList.aspx?SearchMode=Diff&TypeID=3&DiffID=129&CatID=35

tare
24.02.2011, 11:41
Sopivilla jousilla saa ihan kohtuulisen jousto liikkeen.

täs ei kyl oo vakioo enää ku toiminta periaate;)

http://www.pirate4x4.com/forum/attachment.php?attachmentid=573825&stc=1&d=1296204871
http://www.pirate4x4.com/forum/attachment.php?attachmentid=573828&stc=1&d=1296204994

RIPAX
24.02.2011, 23:17
Mitä etuja tos on retku keulaan verrattuna? entä putki akseliin verrattuna?

Yölento
24.02.2011, 23:22
Pikana:
Risukeulaan --> pidempi joustovara
Jäykkään akseliin --> enemmän tilaa alla keskellä

Timo_L
24.02.2011, 23:36
..ja myös muun muassa se että camber- muutos joustoliikkeen aikana on pitoa parantava - lähinnä mutkassa tai epätasaisessa maastossa ajaessa kun auto nojaa ulkokaarteeseen tai rengas nousee/laskee maaston mukaan -> rengas on koko kosketuspinnaltaan tiessä kiinni. Käytäntö voi sitten olla eri juttu :D

Se mitä on jenkkipalstoilta lukenut TTB- keuloista, niin yksi suurimmista syistä sen vihaamiseen löytyy oikeastaan jälkimarkkina-tuesta - tai sen huonoudesta korotusten yhteydessä. Toinen on se että monissa vähän raskaammissakin kikottimissa käytettiin täysin alimitoitettua etuperää (dana27 vai mikä olikaan?), joita sitten hajoaa jo alkuperäisrengastuksella. Korotusjousia yms. kyllä saa, mutta ne eivät riittävissä määrin huomioi tuon rakenteen outouksia verrattuna perinteiseen jäykkään akseliin -> ajo-ominaisuudet ja ohjaustunto menee silloin aivan vituiksi jos korottaa eikä itse tee tarvittavia muutoksia.

Jos ajatellaan, että noiden vehkeiden korotusjousissa on monesti jopa yli 100% jäykemmät jouset (!), niin onko ihme jos ei meinaa alusta elää ja on kuin kivireki vaikka olisi mitkä shimmattavat iskarit. Toinen juttu on ohjausvarsissa, kun niiden tyyppiä ja pituuksia ja nivelpisteiden paikkaa ei vaihda, niin ei ihmekkään että ajo-ominaisuudet on vituillaan (seurauksena mm. bumpsteeriä ja aurauskulman rajua vaihtelua josutoliikkeen aikana). Siihen sitten vielä täysin tehtaan speksien ulkopuolella olevat camber- ja ehkä myös caster- kulmat niin soppahan on valmis :eek:

Ei ole tullut itse koskaan kokeiltua millainen toi TTB- keula on oikeasti ajossa, joten paha sanoa omakohtaisia kokemuksia. Se mitä tosta on kuvia katsonut ja yrittänyt sen sielunelämää ymmärtää, niin toi on ehkä juuri niitä ratkaisuja, joka teoriassa ja paperilla näyttää hyvältä, mutta käytännössä sitten ei välttämättä ole ihan niin toimiva. On noista kyllä hienon näköisiä ja toimivan oloisia pelejä rakennettu, mutta ei niissä sitten yleensä ole tehtaan alkuperäisiä osia akseliputkissa, jousituksen osissa ja ohjauksessa juuri enää jäljellä ollutkaan :D

RIPAX
24.02.2011, 23:49
Eli tos on retkukeulan huonot puolet sikäli et camp./cast kulmat ei oikeeen tahdo pysyä järjissään varsinkaan joustojen ääripäissä,eikä raidetanko kestä sen paremmin ainakaan ulos joustossa. Noin silmällä katottuna noi kulmat on jopa huonommat ku noissa japsien (hilux,king,paje) sovelluksissa lisäks tos on jousittamaton massa lähes yhtä suuri ku jäykkiksissä. Japsit ku sais joustomatkaa vielä lisättyä riittävästi ja kierrejouset (hiluxis on jo) ni se olis jopa hyvä. Japseissahan on onnettoman lyhyet tukivarret ja hiluksissa ainakin on aika hepposet raidetangon päät ja apusimpukka.

Timo_L
25.02.2011, 00:41
edit: ..niin ja siis edelleen kommentoin näitä puhtaasti teoriatiedon varassa, kun ei tota omakohtaista kokemusta ole. Onneks on internet ja iso kasa hyviä kuvia mistä voi tutkailla rakennetta :D


Eli tos on retkukeulan huonot puolet sikäli et camp./cast kulmat ei oikeeen tahdo pysyä järjissään varsinkaan joustojen ääripäissä

Kyllä ja ei; tiellä asia ehkä onkin näin, varsinkin jos on korotettu ja joustovaraa on alkuperäistä enemmän. Mutta metsässä tilanne voi olla ihan toinen, ajattele esim. tilannetta jossa oikea etutassu ajetaan ison kummun/ kiven päälle -> rengas on viistossa rinteessä ja joustaa ylöspäin -> rengas pysyy jokseenkin kohtisuorassa maahan nähden, ja toisaalta vas. etupyörä myös, koska se ei jousta oikean puolen mukana. Näinhän toimii myös erillisjousitus, mutta TTB:ssä camberin muutos on paljon radikaalimpi.

Toisaalta sitten, metsässä ajetaan matalilla paineilla, jolloin renkaan runko elää kuitenkin reilusti, joten riittävä kosketuspinta on joka tapauksessa vaikka olisi jäykkä akseli.

Erillisjousitetussahan voidaan saada camber ja caster pysymään ihan järjissään isoillakin joustoilla, mutta vaatii sitten jo vähän monimutkaisempia nivelistöjä; sillä saisi myös sopviasti rakennettuna todella pitkiä joustomatkojakin (esim. jenkkien Trophy truckit on usein erillisjousitettuja edestä). TTB:llä camberin hallinta ei oikein ole mahdollista, sen enempää kuin jäykällä akselillakaan.

eikä raidetanko kestä sen paremmin ainakaan ulos joustossa. Noin silmällä katottuna noi kulmat on jopa huonommat ku noissa japsien (hilux,king,paje) sovelluksissa

Miksei kestäisi raidetanko? Kestäähän ne jäykissäkin akseleissa, kun vain toteutus on oikea; uniballit tai suurella liikevaralla olevat raidetangonpäät, niin on helposti yli 45* kulma saavutetavissa. Osista se on kiinni. Se mikä ongelma on raidetangossa ja ohjausvarsissa yleensäkin, niin väärissä paikoissa olevat nivelpisteet tekevät sen että joustoliikkeen mukana ohjauskulmat elää ihan helvetisti, ja se ei todellakaan tee hyvää ajo-ominaisuuksille. Esim. vanhempien jeeppien "inverted-y" ohjaus on tästä hyvä esimerkki (taitaa olla myös näissä TTB- vehkeissä samantyyppinen) kun korotetaan; kun alkaa joustovarat kasvaa, niin aurauskulma muuttuu joustoliikkeen aikana varsin reippaasti, ja auto ei todellakaan pysy tiellä jos sitä ei ohjaa. Huomaa helposti jo vähänkin isommassa routaheitossa maantienopeuksilla. Ohjaustyypin vaihto ja nivelpisteiden vaihto sopiviksi auttaa tässä niin hyvin, että ongelmat saa käytännössä poistumaan.

lisäks tos on jousittamaton massa lähes yhtä suuri ku jäykkiksissä.

Jollei jopa enemmänkin; tosin nuo TTB. akselit on jotain levystä prässättyä & hitsattua tavaraa, mutta kyllä noissakin materiaalia on paljon. Ei kuitenkaan taida heittää vastaavan vahvuisen jäykän akselin painosta niin paljoa että olisi merkitystä suuntaan tai toiseen.


Japsit ku sais joustomatkaa vielä lisättyä riittävästi ja kierrejouset (hiluxis on jo) ni se olis jopa hyvä. Japseissahan on onnettoman lyhyet tukivarret ja hiluksissa ainakin on aika hepposet raidetangon päät ja apusimpukka.

Niin.. ja olishan kaikki Jeepitkin tehtaalta tullessaan hyviä maastoautoja jos niissä olisi vieläkin jäykät riittävän järeät akselit, kunnon alusta, kunnon ohjaus, 4:1 välityksinen jakoaski, isot renkaat, pitkät tukivarret, ja.. ja.. itse asiassa, sama lista pätisi myös japsimaastureihin, muihin jenkkimaastureihin, yms..

Mut onneksi on olemassa Jeep Wrangler Rubicon (JK- mallisarja siitä), siihen ei enää paljon tarttis toivoa että tehtaalta tullessaan vakiomaasturi olisi täydellinen ;)

baxxter
25.02.2011, 07:49
lisäks tos on jousittamaton massa lähes yhtä suuri ku jäykkiksissä.

Jollei jopa enemmänkin; tosin nuo TTB. akselit on jotain levystä prässättyä & hitsattua tavaraa, mutta kyllä noissakin materiaalia on paljon. Ei kuitenkaan taida heittää vastaavan vahvuisen jäykän akselin painosta niin paljoa että olisi merkitystä suuntaan tai toiseen.
Mun käsityksen mukaan TTB:ssä jousittamatonta massaa on ~puolet akselin painosta. Akselinpuolikkaat on kuitenkin nivelöity runkoon ja perämurikan joustomatka on karkeasti puolet renkaan joustomatkasta.

Roar Johansenin vanhassa kilpurissa oli TTB akseli (muistaakseni nykyisessä ei ole?)
http://www.offroad.no/garage/2825/img/23274.jpg
Kuva täältä: http://www.pirate4x4.com/forum/showthread.php?t=479526
Ja täällä Roar kestoo mitä se on syönyt: http://www.pirate4x4.com/forum/showpost.php?p=5506721&postcount=19

Timo_L
25.02.2011, 08:50
Mun käsityksen mukaan TTB:ssä jousittamatonta massaa on ~puolet akselin painosta. Akselinpuolikkaat on kuitenkin nivelöity runkoon ja perämurikan joustomatka on karkeasti puolet renkaan joustomatkasta.

No, eikö siitä silloin kuitenkin tule jokseenkin saman verran kuin kokonaisesta jäykästä akselista :confused: ..tosin sillä erolla että toisen puolen joustaminen ei vaikuta toiseen puoleen yhtä paljon kuin jäykässä akselissa?

Rekisteröimätön
25.02.2011, 10:20
No, eikö siitä silloin kuitenkin tule jokseenkin saman verran kuin kokonaisesta jäykästä akselista :confused: ..tosin sillä erolla että toisen puolen joustaminen ei vaikuta toiseen puoleen yhtä paljon kuin jäykässä akselissa?
2x0,5x0,5 = 0,5 eli puolet vähemmän kuin jäykässä akselissa :)
Kuinka paljon mahtaa painaa TTB:n osat verrattuna yhtenäiseen jäykkään akseliin? Onhan toki akselin puolikkaat pidempiä kuin puolikas jäykkä akseli kun menevät ristiin. Ja väittäisin että jousittamatonta massaa on melkein puolet vähemmän, esimerkiksi perämurikka liikkuu puolet vähemmän jolloin heilahduksenvaimentimella on vähemmän työtä tehtävänä? Onhan TTB:ssä kuitenkin huomattavasti enemmän jousittamatonta massaa kuin vaikka hiluxin risukeulassa, varsinkin tuolla murikan puolella.
Onko tuo TTB sitten kestävyydeltään niin paljon "normaalia" risukeulaa parempi, että kannattaa vähän uhrata ajo-ominaisuuksia (eli lisää jousittamatonta massaa ja ääritilanteissa mielenkiintoiset camberit)

t: nyybibaxxter

Rekisteröimätön
25.02.2011, 18:52
Yllättävän ohutta on tuo akselipuolikkaiden materiaali, profiilimuodolla on selvästi yritety kompensoida painoa, varsinkin oikeanpuoleinen osa, ottaa törmäyksiä vastaan tehokkaasti, eikä liu´u esteen yli niin hyvin kuin pyöreä suora akseli ,vaan vääntyy mutkalle aika herkästi, jos ei oo suksea alla
Halvat aloitus korotus sarjat ei kyllä pidä autoa tiellä. Jo alle 2"korotus vaatii pitman armin joka palauttaa akseli/y-linkki geometrian kohdilleen, siihen vielä pitkät tukivarret niin on asiat kohdillaan , elikkä ei missään olosuhteissa mitään epäloogisuutta ajo-ominaisuuksissa.
Ainoa perä Broncossa ja F-150 on vakio high pinion Dana 44, F-250 on Dana 50 lehtijousilla ja Ranger +Bronco II Dana 27.
Bronco- 150 alkuperäiset jouset on muistaakseni 460lbs/tuuma Ranchot jotka lienee vahvimmat 600 jotain

1Chevy80
25.02.2011, 19:52
Bronco II / rangerissa on kyl dana28 ja dana35

Rekisteröimätön
25.02.2011, 21:06
Bronco II / rangerissa on kyl dana28 ja dana35

joo ,ei 27, vaan 28, ja myöhemmin 35

Rekisteröimätön
26.02.2011, 17:21
joku kysyi raideleveyttä. D44 mallissa n.170cm laipasta laippaan. Kiinnityspisteiden väli sivusuunnassan. 32cm( vasen/oik. akselipuolisko). Vas./oik.akselipuoliskon auton pituus-suuntainenkiinnityspiste ero n.16cm