View Full Version : Pakettiautosta matkailuautoksi
Loppu järki Googettaessa kun tuli turhaa sontaa niin paljon.
Täältähän löytyi asuantuntija joka lähtöön :D
Tilanne: -97 pitkä ja korkea umpipaku (korotettu niin penteleesti) Transporter pihassa. Dsl pata.
Hytissä siis se 1+2 paikkaa. Väliseinä. Ilmaweba takahyytässä.
Kysymys:
Saako siitä tehtyä useampipaikkaisen matkailuauton asentamalla penkit taakse? Parikin lisäpaikkaa riittäisi.
Ne vaatimukset kyllä löytyy.
Onko veroseuraamuksia / -hyötyä?
Tavoite kuitenkin olisi pitää auto ajuautona ja tavaran kuskauksessa eli ns. monikäyttöä haetaan.
Tuukka Impala
19.02.2011, 18:22
Joku ainakin väitti ettei nykyään enää riitä leveys.....
Aikasemmin ainakin vanin kans onnistu jos sisäkorkeus oli jostain kohdasta 190cm ja piti olla ainakin keittotaso ja kaappitilaa.....
Ja sama vero kun pakussa ja sai taakse pehmeät penkit
Eikös sen voi tehdä retkeilyautoks, en kyllä muista mitä se vaatii. Josko joku viisaampi kertos?
Eikös sen voi tehdä retkeilyautoks, en kyllä muista mitä se vaatii. Josko joku viisaampi kertos?
Sen verran kerkesin googlettamaan, että retkeilyauto termiä ei tunne lainsäädäntö.
Se on vain alan harrastajien käyttämä termi kevyemmin varustellulle matkailuautolle.
Siis matkailubiilin pykälillä mennään...
Rekisteröimätön
19.02.2011, 19:34
Matti varmaan korjaa jos ja kun olen vähintään osittain väärässä.
Mut mulla oli boxerista tarkotus tehdä kanssa matkis niin selvittelin jokunen vuosi sitten.
Kriteerit olivat silloin:
-makuupaikat min 2hlö:ä
-mahdollisuus valmistaa ruokaa
-korkeus matkustamossa 70cm leveydeltä ja 50% pituudelta oltava 190cm
-varauloskäynti min 3 suuntaan
sähköt ja kaasut oltava hyväksyttyjä. Eli ei kelpaa ullkokäyttöön tarkoitetut kaasuvehkeet. Mutta invertteri ja lämmityslevy kelpaa jos ei ole luvanvaraisia kytkentöjä.
Jotain muutakin mut ne oli sellasia kohtuu helposti järkättäviä.
Konttorilla niiden pitäisi neuvoa.
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Ajoneuvoluokat/Matkailuauto.htm
Ja nyt ilmeisesti tahdotaan §23 mukaisesta pakettiautosta tehdä matkailuauto, jolloin siitä tarttis tehdä autoverovapaa matkailuauto jotta säästyy veroseuraamuksilta. Elikkäs kysymys on siitä, täyttyykö tämä vaatimus: "Sisäkorkeus on vähintään 1,9 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta."
Retkeilyautolla tarkoitetaan täyden autoveron matkailuautoa, jonka voi siis tehdä täyden autoveron autosta eli esim pikkubussista.
Auto, tekniikka ja kuljetus-lehdessä oli artikkeli noista retkuiluautoista. Olikohan uusin numero.
Lalli bj40
19.02.2011, 20:20
matkailuautoja on kahden tyyppisiä täysin autoverovapaita ja verotettavia(pakettiauton autoverolla)
täysin verovapaa matkailuauto
esim iveco daily sisäkorkeus taka kontissa 192cm vaatii siis seinille nostettavat sängyt/penkit koko 60cm x180cm ja 2kpl keittoliesi sähköinen vaatii sähkö asentajan todistuksen asennuksesta mutta jos laitat seinälle nostettavan pöydän johon liesi on kiinnitetty ja sähkö tulee auton ulkopuolelta esim defan valmiilla sisätilanlämppärinjohdolla et tarvitse sähköasennus todistusta. kaasuliesi vaatii kaasuasennus todistuksen yms yms paljon hankalempi toteuttaa veron kiertoa ajatellen jos takatilan ja ohjaamon välissä on kiinteä seinä ei takatilassa saa ajon aikana matkustaa näin takatilassa olevat sängyt toimivat myös penkkeinä ja turvavöitä ei tarvita
pakettiauton autoverolla oleva matkailuauto
auto on jo rekisteröity pakettiautoksi tai bussiksi
esim mercedes vito bussina 8-paikkainen bussina dieselvero jossain 1000euron lähellä matkailuautona 100euron lähellä vaati muutos katsastuksessa 2kpl penkkejä piti pystyä kääntämään sängyksi defan piuha oli tuotu takatilaan pöydän luokse jossa pieni liesi olen nähnyt versioita jossa liesi oli takakontin lattiaan kiinnitetty jauhesammuttimen vaativat myös
tietääkseni nyt ei ole järkeä enää tehdä bussista matkailuauto kun dieselverot määräytyy päästöjen ja painon mukaan
mutta täysinveropaan matkailuauton kannattaa vielä tehdä esim ulkomailta tuotuun jättipakuun ivecoon sprintteriin yms koska saa rajottimen pois eli pakettiauton edut muutamalla satasella kun taas rekisteröiminen pakettiautoksi voi maksaa +5000euroa autoveroa
eihän diisselivero päästöjen mukaan määräydy, vaan käyttömaksu.
Jos ulkomailta tuo isoa pakua, niin eikse jo kannata tuoda sen verta iso, et sen saa kuorma-autoksi? Alle 2001 ei tarttee rajotinta, ja autoveroa ei oo? Pehmeitä penkkejäkin saa laittaa riittämiin...
solihull
20.02.2011, 01:35
Jos ulkomailta tuo isoa pakua, niin eikse jo kannata tuoda sen verta iso, et sen saa kuorma-autoksi? Alle 2001 ei tarttee rajotinta, ja autoveroa ei oo? Pehmeitä penkkejäkin saa laittaa riittämiin...
Ääni Viipolle, näin se ainakin on vielä hijattain mennyt. Miksi tehdä vastaava pakusta kun ilman käyttömaksuja saa paljon vapaammin tehdä moisen kuorma-autosta. Hanki joku Sprinter/Iveco tai vastaava...
TT
Nii, mikset vaihda suoraan Vania berttaan, olis paikkoja ja pienet maksut kaikesta mukavuudesta puhumattakaan?
Nii, mikset vaihda suoraan Vania berttaan, olis paikkoja ja pienet maksut kaikesta mukavuudesta puhumattakaan?
Yritän pysyä niistä ameriikan virityksistä mahd. kaukana.
Aika hyvin on pitänyt tähän mennessä. :D :D
PS: BJ ei ole ennee myynnissä...
Käsittääkseni pakusta ei voi tuollaista tehdä. Mutta ulkomailta hakee bussi mallin pelin, missä penkit saa makuu asentoon. Siitä väkertää sitten tämän retkeilyauton. Maahantuonnissa maksaa täyden autoveron niin ei tuolla korkeudellakaan ole niin väliä. Säästää sitten diesel veroissa.
Esim. itse olen etsinyt bussi mallin H1/H-100 mallia nelivetoisena. Mut melko nihkeetä on toistaiseksi ollut. Sellaisen toisi maahan ja tekisi siitä retkeilyauton.
Isäukko pohti saisiko tälläisesta matkailuautoa? http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/vito/6194210
Kertokaapas jotka tiedätte onnistuuko ja jos, niin mitä muutoksia tarvitaan.
Edittinä sen verta, retkeily tai matkailu, mitä eroa?
Eipä taida riittää korkeus
"auton sisäkorkeus on vähintään 1,90 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta "
http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ensirekisteroinnin_jalkeinen_autovero/matkailuauto
Eipä taida riittää korkeus
"auton sisäkorkeus on vähintään 1,90 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta "
http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ensirekisteroinnin_jalkeinen_autovero/matkailuauto
Tuo koskee verovapaata matkailuautoa. Pikkubussi on täysveroinen eli ei korkeusvaatimusta, mutta tämä koskee sitäkin: http://www.trafi.fi/filebank/a/1386770412/bdd287f0c5b15a03f25c05ee19384986/13769-Ohje_matkailuauton_luokitteluun_liittyviin_kysymyk siin_.pdf
Lainsäädäntö ei edelleenkään tunne retkeilyautoa, kaikki ne ovat otteella matkailuautoja.
GRpatrol
15.02.2015, 15:02
Nostetaanpa vanhaa aihetta. Eli jos käsitin oikein tuosta Matin linkittämästä trafin ohjeesta, niin tuollaisen T4 transporterin pikkubussin voi vielä muuttaa pienempiveroiseksi matkailuautoksi?
Siis jos on maahantuotuna maksettu 100% autovero niin saa muuttaa. Mutta jos on tuotu maahan alennetulla maastoauton verolla (..tai muuttoautona tai linja-autona..olikohan noin) Niin tulee veroseuraamuksia. Tosin tais muuttua tänä vuonna nuo laskentatavat.
Lainsäädäntö ei edelleenkään tunne retkeilyautoa, kaikki ne ovat otteella matkailuautoja.
Käsittääkseni retkeilyautoiksi on kutsuttu matkailuautoja joihin ei ole tehty korimuutoksia.
Tuo koskee verovapaata matkailuautoa. Pikkubussi on täysveroinen eli ei korkeusvaatimusta, mutta tämä koskee sitäkin: http://www.trafi.fi/filebank/a/1386770412/bdd287f0c5b15a03f25c05ee19384986/13769-Ohje_matkailuauton_luokitteluun_liittyviin_kysymyk siin_.pdf
Lainsäädäntö ei edelleenkään tunne retkeilyautoa, kaikki ne ovat otteella matkailuautoja.
Mites nyt kun saa ilman pienen asunnon hintaa olevaa veroa muutettua henkilöautoksi "minkä" vaan niin onko mahdollista kierrättää chevy van G20 pakusta henkilöautoksi ja siitä "retkeily autoksi" eli oisko siinä silloin pakun vero, diesel ja laillisesti takatilassa sohva-sänky ja muut tarpeelliset eli kaappeja jne.
Ainoo mikä on huono, et pitää olla sisäkäyttöön tarklitettu hella, eli se bilteman kaasupullo sivussa malli ei passaa :(
Nyt jos vaniin nakkaa takakonttiin vuode sohvan niin rinkiperseessä, et raiskaako verottaja takaa :eek:
Ja koko laitos tulisi matkailu käyttöön eikä veron kiertoon :)
Haet biiltemasta sähköhellan, ni riittää. Kaasuun jotkut vaatii kkaasutodistuksia.
Ainoo mikä on huono, et pitää olla sisäkäyttöön tarklitettu hella, eli se bilteman kaasupullo sivussa malli ei passaa :(
Laita mikroaaltouuni jos et välttämätä hellaa tarvii. Ja vettä voit keittää vedenkeittimellä jos mikro tuntuu siihen hankalalta.
Ainakin tuollaista löytyy...
http://www.tori.fi/pohjois-savo/Mikrouuni_12V_230V_musta_13627612.htm?ca=16&w=3&last=1
Laita mikroaaltouuni jos et välttämätä hellaa tarvii. Ja vettä voit keittää vedenkeittimellä jos mikro tuntuu siihen hankalalta.
Vaan hella ois helpompi moneen hommaan, kylhän sitä mikrollakin ruokaa tekee, mut riisin keitto on hieman hankalempaa :D
Montakos normaalia koti ruokaa voi mikrolla tehdä pottumuusi menee jauheesta, kanakastike voi olla astetta vaikeempi tai jauheliha piffit,
Räiskäleet/lätyt niitten mikrolla onnistuneesti tekijälle tarjoon kaljan :D
T3Syncro
19.02.2015, 22:38
Luulisi Vanista sen verran löytyvän tilaa, että joku pallogrilli mahtuu mukaan gourmet ruokia varten?
Trafin kanssa tullut harrastettua kirjeen vaihtoa, kun mielessä "Simon" muuttaminen matkailuautoksi (ha)
Siihen olisi ollut lähes valmis sisustakin, mutta ehdin myydä sen pois ennen kuin lakimuutoksesta tuli tietoa.
Nyt arvonnassa, mikä on auton hinta muutettuna, eli mistä hinnasta menee vero.
Vaan hella ois helpompi moneen hommaan, kylhän sitä mikrollakin ruokaa tekee, mut riisin keitto on hieman hankalempaa :D
Montakos normaalia koti ruokaa voi mikrolla tehdä pottumuusi menee jauheesta, kanakastike voi olla astetta vaikeempi tai jauheliha piffit,
Räiskäleet/lätyt niitten mikrolla onnistuneesti tekijälle tarjoon kaljan :D
No jos totta puhutaan niin ei yhtään normaalia ruokaa. Sulatukseen ja lämmittämiseen sopii ja ainoa mitä teen ruokaa mikrolla on sen grillivastus ja eipä siinä sitten mikroaaltoja tarvita. Lähinnä ajattelin jos haluat sen vaan saada katsastettua. Keittolevyn voi sitten asentaa minne lystää jos on jo tuo mikro kiinteästi trafin vaatimassa paikassa. Itse laitoin yhteen T4 multivaniin keittolevyn tavaratilaan joka vedetään ulos siitä tavaratilan välipohjasta. Jotenkin kivempi kokata enemmän ulkona niin on vähemmän käryä sisällä. Tarkoitan siis että poltan kuitenkin kaiken ruuan.
Keittolevyn voi sitten asentaa minne lystää jos on jo tuo mikro kiinteästi trafin vaatimassa paikassa. Itse laitoin yhteen T4 multivaniin keittolevyn tavaratilaan joka vedetään ulos siitä tavaratilan välipohjasta. Jotenkin kivempi kokata enemmän ulkona niin on vähemmän käryä sisällä. Tarkoitan siis että poltan kuitenkin kaiken ruuan.
Oishan toikin tietysti, mut vanissa on kuitenkin sen verran enemmän tilaa, et sisälläkkin mahtuu tekemään ja sänkyä meinasin takaseinään ja ovet umpeen, sekä kun on 2 kissaa niin ei oikeen ovi auki kokkailu ole toimiva vaihtoehto :o
Toisaalta jos rohmustaisi porukoilta wanhan sharp;in mikron about 30x30x30cm loota niin ei pahemmin tilaa veisi, vaan tartteeko sen lain mukaan toimia "On the road"
Jossasin pikku vaunussa oli hella/pöytä toteutettu niin, et kaasulevy oli pöytään upotettuna ja sen päältä aukesi taso pöydäksi. Suljettuna oli jotain 25cm+lavuaari 30cm ja niitten alla pikku kuivauskaappi johon sai lautaset pystyyn ja muillekkin 2 hengen tarvikkeille oli omat paikat.
Tosin sisustus näytti hieman siltä, et se papparainen oli itse tehnyt sen sisustuksen ajatuksen kanssa
Mut vaunun koosta kertoo, et sohva-sänky oli vain toisella puolella pitkittäin ja takana oli vessa ja pukukaappi
Toisaalta jos rohmustaisi porukoilta wanhan sharp;in mikron about 30x30x30cm loota niin ei pahemmin tilaa veisi, vaan tartteeko sen lain mukaan toimia "On the road"
Aiemmin on riittänyt 230V sähköliitäntä johon auto kytketään leiriydyttäessä. Eli on the road versiota ei ole tarvinnut. Ja oikeastaan miks pitäiskään kun on se aika ikävää saada kuumaa soppaa ajaessa niskaan.
Jos oikein tuon ymmärrän, niin haen esim. Saksasta auton (vaikka 2010 Transitin) jossa (ei mitattu vielä..) sisäkorkeus on tuon 190cm->.
Teen muutokset matkailuautoksi ennen rekisteröintikatsastusta ja verotuksen aloittamista, jolloin autoverolta säästyy?
Jos tämä ok, niin minkälaiset vaatimukset on sitten asuinosan penkeille? Hyväksytyt penkit ja kiinnityspaikat, eli menee koripajan hommiksi?
Tai tuoda kevyt kuorma-auto, jonka kilvittää ja perästä muuttaa matkailuautoksi?