View Full Version : KZJ95 pukkaa öljyt pakoputkeen?
Toyota KZJ95 alkoi pukkaamaan öljyjä pakoputken kautta pihalle. Huohotin venttiilikopasta turbolle kuiva. Turbon ilmapuoli märkä ja kanavat siitä koneeseen märkinä öljystä. Pakoputkesta valuu öljyä.
Oisko turbo pamahtanut vai mistä se lappaa öljyä putkee?
Onko nyt varmasti öljyä? Sauhun pitäis olla melkoinen myös. Ainahan ne ahtoputket on öljyssä pikkusen terveelläkin turbolla.
Käytettyjä turboja saa Englannista £100-200 ja uusia kiinalaisia kopioita eBaystä melkein samalla rahalla. CT12b siis kyseessä.
Paljonko muuten ajettu?
Joo, sauhu ja käry oli kova. Webasto hajosi ja laitoin auton käymään kun pakkasta oli 37. Vetäsi sitten öljyt alamerkkiin tossa 30 km matkalla. Autolla ajettu 300tkm.
toyota4x4
20.02.2011, 10:24
Joo, sauhu ja käry oli kova. Webasto hajosi ja laitoin auton käymään kun pakkasta oli 37. Vetäsi sitten öljyt alamerkkiin tossa 30 km matkalla. Autolla ajettu 300tkm.
mullon yks ylimääräinen turbo jos KIIREESTI tarvii niin voin myydä.
Ahtimen laakerointi ees toisinsanoen, jos ei vaihda toista... Ja pakkasien syyks pistetään aina kaikki... Vaik omaakin vikaa voi olla...
Veikkaisin vahvasti turbon laakereita,vanhemmat ct20 mallit hajoilevat useasti juuri kolmensatkun molemmin puolin. Tubo huollot noita korjailee ja vanhempaan remontti oli jotai 300€ tietämissä. Jos on sökö koko ahdin ni sit kokonaan uusiks,voi leimalla vaan olla onkelmia.
Jos on sökö koko ahdin ni sit kokonaan uusiks,voi leimalla vaan olla onkelmia.
Eiköhän sen nyt voi samanlaiseen uuteen vaihtaa. ;) Vai tarkoittaako kokonaan uusiks eri merkkistä/mallista fööniä?
Tossa korjaussetti orkkikseen: http://cgi.ebay.co.uk/Toyota-CT12B-Turbo-rebuild-repair-kit-Hiace-Supra-/320646127320?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item4aa7ff9ed8
Eiköhän sen nyt voi samanlaiseen uuteen vaihtaa. ;) Vai tarkoittaako kokonaan uusiks eri merkkistä/mallista fööniä?
Tossa korjaussetti orkkikseen: http://cgi.ebay.co.uk/Toyota-CT12B-Turbo-rebuild-repair-kit-Hiace-Supra-/320646127320?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item4aa7ff9ed8
Nii mites muuten ku ahdin vaihtuu,kun kyseessä on auto joka jo on ahdettu ennestään? Entäs mulla kun on muutoskatsastettu auto johon on muutostettu 2lt johon on sit myöhemmin vaihdettu se ahdin ja otteessa ei puhuta mitään ahtimesta?
Nii mites muuten ku ahdin vaihtuu,kun kyseessä on auto joka jo on ahdettu ennestään? Entäs mulla kun on muutoskatsastettu auto johon on muutostettu 2lt johon on sit myöhemmin vaihdettu se ahdin ja otteessa ei puhuta mitään ahtimesta?
Ja taas meinaat että on vaihdettu joku muu kun Toyotan orkkis CT20? Ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon, lukee laissa.
Ja taas meinaat että on vaihdettu joku muu kun Toyotan orkkis CT20? Ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon, lukee laissa.
Saas nähä kuinka käy konttoorilla,mul nomittäin on se ahdin vaihettu. Meinaan vedota siihen et se oli vaihettu jo sillon ku tää moottori muutoskatsastettiin, joka siis oli turbokone jo valmiiks. Sillon sanottiin et ahtimen saa vaihtaa ku on turpokone,ja kuulerinkin saa laittaa. Saas nähä kuinka äijän käy.
Oisko turbo pamahtanut vai mistä se lappaa öljyä putkee?Selviskö vika?
Rekisteröimätön
22.02.2011, 21:20
Onko vika vai ominaisuus, että 1KZ-TE on yläkierroksilla 3000-> todella puhdittoman tuntuinen ja tuntuu kuin kaasua löysäämällä meno tuntuisi jopa piristyvän. Kävi mielessä meneekö pakopesä tukkoon, toisaalta voima savuakaan ei ole havaittavissa. Millaisia kokemuksia muila ko moottorista. Dynossa tarkoitus käydä tsekkaamassa ahdot ja paljonko voimaa oikeasti on. Tuntuu vain AJM jälkeen lussukalle.
Turboja katselin ja Bolt-on ratkaisuja ei ole tarjolla juurikaan, mutta muutama mistä ei ole tietoa onko eri siivillä/pesillä kuin nykyinen
17201-58040 CT 15BFTE 4.1 Litraisesta koneesta. Netti ei osaa kertoa onko sama vai eri rojuilla
Sekä 3.0 D-4D 1KD-FTV koneesta oleva, mutta siinä saattas olla vähän puuhastelua et saa VNT toimimaan, pakosarjan laippa vaikuttaa samalle kuin orig CT12B 17201-67010
Onko vika vai ominaisuus, että 1KZ-TE on yläkierroksilla 3000-> todella puhdittoman tuntuinen ja tuntuu kuin kaasua löysäämällä meno tuntuisi jopa piristyvän. Kävi mielessä meneekö pakopesä tukkoon, toisaalta voima savuakaan ei ole havaittavissa. Millaisia kokemuksia muila ko moottorista. Dynossa tarkoitus käydä tsekkaamassa ahdot ja paljonko voimaa oikeasti on. Tuntuu vain AJM jälkeen lussukalle.
Semmonen se on, ei tykkää kierrätyksestä. Ei mulla nyt ihan 3000:ssa hyydy kuitenkaan. Pienihän se pakopuoli tuossa vakioahtimessa on, yhden ylimääräisen oon purkanut pöydälle ja miettinyt mitä sille vois tehdä. Penkissä saatu omasta 162 hv/0.9 bar kun en keksi mistä sais savua lisää.
Volkkarin AaJiiäMmäänkö viittaat?
Rekisteröimätön
23.02.2011, 08:29
Joo toinen käyttis VW AJM pikkusen paineita nostettuna ja siihen verraten luonteeltaan moottorit toisenlaisia, Toyota sellainen trukkmoottori, toki autoissa painoeroa jonkin verran, 1KZ-TE:ssa automaatti perässä joka osaltaan myös tappaa tehoa. Tehoiltaa ja väännöiltää molemmat pitäs olla suurinpiirtein samoissa, mutta kulku ja luonne todella erillaisia, sekä kulutus (6l vs16l/100km) että kyllä noille voisi jotain koittaa tehdä.
KCR ja muutamia muita Lantikan boxia kävis tähän Granviaankin ja sillä voisi koittaa piristyisikö yhtää tuo yläpää. Jossain Puolalaisessa boxissa oli mahdollista itse muutella parametrejä joka kiinnostaisi jos innostuu jossain välissä turboa, pakoputkea, cooleria vaihtamaa/lisäämään. KCR:ssä taitaa olla potikka josta saa mokkoa lisää
http://vtech.fi/products.html
Turbo nyt huollettu. Oli hieman vuotanut läpi, mutta ei siinä määrin että selittäs kaiken. Nyt pannan nippuun ja katotaan kuin se käy. Ykkösen pakoaukko kuiva, muut öljystä märkinä. En vielä osaa sanoa onko jotain kilahtanut. Ilmottelen sitten kun parempaa tietoa.
Onko vika vai ominaisuus, että 1KZ-TE on yläkierroksilla 3000-> todella puhdittoman tuntuinen ja tuntuu kuin kaasua löysäämällä meno tuntuisi jopa piristyvän. Kävi mielessä meneekö pakopesä tukkoon, toisaalta voima savuakaan ei ole havaittavissa. Millaisia kokemuksia muila ko moottorista. Dynossa tarkoitus käydä tsekkaamassa ahdot ja paljonko voimaa oikeasti on. Tuntuu vain AJM jälkeen lussukalle.
Turboja katselin ja Bolt-on ratkaisuja ei ole tarjolla juurikaan, mutta muutama mistä ei ole tietoa onko eri siivillä/pesillä kuin nykyinen
17201-58040 CT 15BFTE 4.1 Litraisesta koneesta. Netti ei osaa kertoa onko sama vai eri rojuilla
Sekä 3.0 D-4D 1KD-FTV koneesta oleva, mutta siinä saattas olla vähän puuhastelua et saa VNT toimimaan, pakosarjan laippa vaikuttaa samalle kuin orig CT12B 17201-67010
Mulla oli hieman samanlaista oiretta cruiserissa ja syyksi paljastui se isoin pönttö pakoputkessa. Vuodet oli vaan tehny tehtävänsä ja koko patti oli melkoisen tukossa vaikka ulospäin näyttikin ihan siedettävälle. Vaihtui sitten kahteen läpivirtaavaan ja meno parani huomattavasti juurikin tuolla yli 3000:ssa.
Turbo nyt huollettu. Oli hieman vuotanut läpi, mutta ei siinä määrin että selittäs kaiken. Nyt pannan nippuun ja katotaan kuin se käy. Ykkösen pakoaukko kuiva, muut öljystä märkinä. En vielä osaa sanoa onko jotain kilahtanut. Ilmottelen sitten kun parempaa tietoa.
Olikos tuossa ne pakokaasujen takaisin kierrätykset???
Jos on. Niin tiirailehan ettei imusarja ole karstoittunut tukkoon. Ja jos siltä tuntuu niin laippaa se systeemi,siihenkin oli kuvallinen ohje jossain joko täällä tai slck:n puolella.
Sekä nuo höpinä pöntöt osaa kyllä tukkeutua myös...
Ja onkos mahollista,pakkanen kun oli, nettä ilmaputsari olisi ollut niin lumessa,ja yön aikana jäätynyt että se olisi ollut koko homman aloittaja???
Rekisteröimätön
23.02.2011, 10:59
Joo nuo edellä mainitut EGR paskaantumiset ja pöntöt kanssa olleet mielessä, että saattasivat olla tukossa, auto tuli Japanista muutama viikko sitten ja tiedä sit millaisissa ruuhkissa sillä on siellä nysvätty. Kattia ei onneksi tämän ikäisessä vielä ole (-95/11)
Tuo pakoputki homma selvinee parhaiten ottamalla downpipe laipasta putki irti ja käydä kokeilemassa tuleeko vetoja lisää
Onko imusarja irroittaminen kuinka työläs homma jos tsekkais onko se karstaa täynnä? konehuone tuossa lantikkaan verraten paljon ahtaampi.
Olikos tuossa ne pakokaasujen takaisin kierrätykset???
Jos on. Niin tiirailehan ettei imusarja ole karstoittunut tukkoon. Ja jos siltä tuntuu niin laippaa se systeemi,siihenkin oli kuvallinen ohje jossain joko täällä tai slck:n puolella.
Sekä nuo höpinä pöntöt osaa kyllä tukkeutua myös...
Ja onkos mahollista,pakkanen kun oli, nettä ilmaputsari olisi ollut niin lumessa,ja yön aikana jäätynyt että se olisi ollut koko homman aloittaja???
Työntäskö se silloin öljyjä pihalle? Eikö veto pitäs ensin hävitä? Onko Tovereilla ollut imusarjoja tukossa?
Kyllä siinä se kierrätys on. Ilmaputsari oli auki ja kunnossa.
Nii. En tiiä varmasti mutta mahdollistahan se kai on.
Joka tapauksessa halpa tsekattava,ja mahdollisesti pois suljettava vika ennen kuin aukoo konetta enempää.
Ihan uskomattoman tukossa voi olla putsari ennen kuin huomaa mitään dramaattista huonontumista.
Työntäskö se silloin öljyjä pihalle? Eikö veto pitäs ensin hävitä? Onko Tovereilla ollut imusarjoja tukossa?
Kyllä siinä se kierrätys on. Ilmaputsari oli auki ja kunnossa.
EGR aiheuttais savutusta ja huonoa vetoa, mutta eihän se öljyä sieltä voi pukata. Imusarja oli melko möhnässä 200 tkm ajelujen jäljiltä, mutta ei mitään varsinaista isompaa karstaantumista kuten esmes VW:ssä on tapana: http://mycitycable.com/~noreasons/EGR1.jpg
Ootko ihan varma että putkesta tuli öljyä eikä nokista vettä? Että olisko kuitenkin kansi halki jostain sopivasti...
Ja tähän offtopikkiin turbosta ja sen ahtaudesta, 3" rööri ja downpipe tosiaan auttaa hengittämään paremmin, vetää pidemmälle.
Turbo nyt huollettu. Oli hieman vuotanut läpi, mutta ei siinä määrin että selittäs kaiken. Nyt pannan nippuun ja katotaan kuin se käy. Ykkösen pakoaukko kuiva, muut öljystä märkinä. En vielä osaa sanoa onko jotain kilahtanut. Ilmottelen sitten kun parempaa tietoa.
Kone käy hyvin. Savu loppu kun laski 10 km läppätiskissä. Öljyt pysyy nyt koneessa ja näyttäs muutenkin toimivan. Turbo huollon mukaan sieltä ei semmosta vikaa löytynyt että olisi öljyt puskenut putkeen tai koneeseen. Tämä nyt on vähän mysteeri. Oisko ollut huohotin tukossa joka sitten suli ittekseen?
mikkoimp
28.02.2011, 21:25
jos öljyä menee tuossa määrin koneen läpi että sitä jo putkesta tulee ulos niin kyllä se sitten jo olisi siinä vaiheessa rynnännyt kierokset tappiin!
eli mielestäni se ei ole voinut olla muu kuin turbo joka on falskannut pakopuolelle...
...voisko kuitenkin olla jotain muuta kuin moottoriöljyä ? esim miltei umpeen jäätyneen pakoputken tepposia lisättynä naftalla, joka nyttemmin sitten suli / kiehui pois > ?
...voisko kuitenkin olla jotain muuta kuin moottoriöljyä ? esim miltei umpeen jäätyneen pakoputken tepposia lisättynä naftalla, joka nyttemmin sitten suli / kiehui pois > ?
Kyllä se moottoriöljyä oli kun mittatikku valahti alamerkkiin, eikä siihen koskaan ole tarvinnut vaihtovälillä lisätä öljyä. Kun se vähän aikaa kävi tyhjäkäyntiä niin lammikko tuli putken päähän. Outoa...ois mukava tietää perimmäinen syy.
Turbo nyt huollettu.
Mitä maksoi turbo-remppa? Laakeritko vaihtoivat?
Mitä maksoi turbo-remppa? Laakeritko vaihtoivat?
Korjaussarjan laittoivat. Laakerit ja tiivisteet. Tasapainoitus ilmeisesti. Kaikki kilkkeet oli lasikuulapuhallettu. Hyvän näköistä työtä ainakin. Iisalmen turbo huolto teki ja maksoi 390 euroa.
Ja just meinasin sanoa että koska siellä ei ole juurikaan laakereita eikä tiivisteitä vaan tiivistys ja laakerointi perustuu juurikin pyörimiseen,ja öljykalvoon, niin olisiko voinut olla niin että se turbo on ollu vaikka imupuolelta huurtunu kiinni,ja jäykkä öljy ei ole osannu mennä paluu letkua takaisin öljypohjaan??? Tai paluu letkussa huurretta,ja siksi öljyt on päässy pakoputkeen???
Aika amatöörimäistä spekulointia allekkirjoittaneelta:eek::eek::eek:
No ei se huolto varmaan pahaakaan tehny...On siellä kummiskin muutama kuluva osa.
lepoantti
01.03.2011, 21:17
mulla oli kerran offivaunun moottorin huohotusletkun alapäässä oleva pönttö jäätynyt niin että letku oli tukossa. no, kone tulille kun en huomannut sitä, kohta aivan mieletön öljysavu pakoputkesta. ajattelin että nyt hajosi turbo kun pukkaa öljyt pakopuolelle.
mutta kun huomasin että huohotin oli jäässä ja laitoin letkun vapaasti hengittäväksi niin ongelma poistui heti. kampikammion paine kasvoi huohotuksen myötä sen verran että ahtimen paluuöljy löysi helpomman reitin ja pakeni pakopuolelle. koskaan ton jälkeen ei ole käynyt vastaavaa juttua, eikä ahdinta ole huollettu tai avattu. ja edelleen toimii hienosti.
Ja just meinasin sanoa että koska siellä ei ole juurikaan laakereita eikä tiivisteitä vaan tiivistys ja laakerointi perustuu juurikin pyörimiseen,ja öljykalvoon, niin olisiko voinut olla niin että se turbo on ollu vaikka imupuolelta huurtunu kiinni,ja jäykkä öljy ei ole osannu mennä paluu letkua takaisin öljypohjaan??? Tai paluu letkussa huurretta,ja siksi öljyt on päässy pakoputkeen???
Jotku pronssi- vai kupariholkit akselilla on laakereina. Mielenkiintoisia teorioita veljillä. Mietin vain että jos kerran pakoaukoista kolme neljästä oli myös öljyisiä (oliskohan etumainen = kauimmainen ollut kuiva?)että on sitä varmaan ollut imupuolellakin öljyä, ainakin vähän. Näissähän on kaasuläppä, joten hullujen ottaminen ei oo niin herkässä.
Lepoantin teoria kampikammion ylipaineesta saattais olla hyvinkin mahdollinen ja järkeenkäypä, paluupuoli kun tuskin voi mitenkään tukkoon mennä, se on 20 mm halkaisijaltaan oleva about 15 cm putki suoraan lohkon kylkeen. Eikä kompurapuolikaan pitkään voi jäässä pysyä moottorin käydessä vaikka kuin jäätyny olis, siltikin öljyllä olisi vapaa pudotus turbolta lohkoon eli ei mahdollinen teoria.
Ja jos kerran sekä imu- että pakopuolella on ollut öljyä, se on tullut akselin laakeroinnin lävitse molempiin suuntiin, mutta syypäänä tukkeentunut huohotin ja sitä myöten kampikammion ylipaine. Eli käytäppä venakoppa pöydällä ja pese huohottimen lähtö.
Nuhapumppu
01.03.2011, 23:11
Ja just meinasin sanoa että koska siellä ei ole juurikaan laakereita eikä tiivisteitä vaan tiivistys ja laakerointi perustuu juurikin pyörimiseen,ja öljykalvoon, niin olisiko voinut olla niin että se turbo on ollu vaikka imupuolelta huurtunu kiinni,ja jäykkä öljy ei ole osannu mennä paluu letkua takaisin öljypohjaan??? Tai paluu letkussa huurretta,ja siksi öljyt on päässy pakoputkeen???
Aika amatöörimäistä spekulointia allekkirjoittaneelta:eek::eek::eek:
No ei se huolto varmaan pahaakaan tehny...On siellä kummiskin muutama kuluva osa.
Kaverilla meni kingcapista turbon öljynpaluu letku lyttyyn kun ei saanut sitä kunnolla paikoilleen ja pukkasi öljyt tubosta putkeen,korjaantui ihan tuolla pienellä letkun vaihdolla. Eli ei tuokaan ihan tuulesta temmattu juttu ole.
Joo, mutta kun nyt ei oo letkua vaan 20 mm putki ja kovin lyhyt pätkä, ja sitä ei liene runnottu just ennen pakkaspiikkiä. Ei öljy sitäpaitsi jäädy, venakopassa oleva vesiperäinen harmaa/ruskea muju kylläkin. Sinne sitä tiivistyy kovalla pakkasella lyhyemmillä ajoilla.
Jotku pronssi- vai kupariholkit akselilla on laakereina. Mielenkiintoisia teorioita veljillä. Mietin vain että jos kerran pakoaukoista kolme neljästä oli myös öljyisiä (oliskohan etumainen = kauimmainen ollut kuiva?)että on sitä varmaan ollut imupuolellakin öljyä, ainakin vähän. Näissähän on kaasuläppä, joten hullujen ottaminen ei oo niin herkässä.
Ei välttämättä ota hulluja mutta pikimustaa savua alkaa työntää jos imupuolelle syöttää enemmän öljyä,kyllä se palaa koneessa vaikka vähän vähemmälläkin ilmalla.
Jotku pronssi- vai kupariholkit akselilla on laakereina. Mielenkiintoisia teorioita veljillä. Mietin vain että jos kerran pakoaukoista kolme neljästä oli myös öljyisiä (oliskohan etumainen = kauimmainen ollut kuiva?)että on sitä varmaan ollut imupuolellakin öljyä, ainakin vähän. Näissähän on kaasuläppä, joten hullujen ottaminen ei oo niin herkässä.
Lepoantin teoria kampikammion ylipaineesta saattais olla hyvinkin mahdollinen ja järkeenkäypä, paluupuoli kun tuskin voi mitenkään tukkoon mennä, se on 20 mm halkaisijaltaan oleva about 15 cm putki suoraan lohkon kylkeen. Eikä kompurapuolikaan pitkään voi jäässä pysyä moottorin käydessä vaikka kuin jäätyny olis, siltikin öljyllä olisi vapaa pudotus turbolta lohkoon eli ei mahdollinen teoria.
Ja jos kerran sekä imu- että pakopuolella on ollut öljyä, se on tullut akselin laakeroinnin lävitse molempiin suuntiin, mutta syypäänä tukkeentunut huohotin ja sitä myöten kampikammion ylipaine. Eli käytäppä venakoppa pöydällä ja pese huohottimen lähtö.
Juurikin näin.
Ja tarpeeksi kun puhuu potaskaa niin joku onneksi jossain vaiheessa korjaa asiat.
Nuhapumppu
02.03.2011, 17:39
Joo, mutta kun nyt ei oo letkua vaan 20 mm putki ja kovin lyhyt pätkä, ja sitä ei liene runnottu just ennen pakkaspiikkiä. Ei öljy sitäpaitsi jäädy, venakopassa oleva vesiperäinen harmaa/ruskea muju kylläkin. Sinne sitä tiivistyy kovalla pakkasella lyhyemmillä ajoilla.
Joo siis tarkoitinkin että joissakin voi noin käydä,kun kaikissa turbolta öljynpaluu ei ole putkella.Mutta tähän vikaan en ala spekuloimaan että mikä aiheuttaa,kun en tiedä. Ja yleensä nuiden hullujen spekulaatioiden sekaan häviää ne oikeat vastaukset. Ilmoittelehan sitten mikä oli syypää tähän ongelmaan.
Rekisteröimätön
08.04.2011, 14:26
Onko vika vai ominaisuus, että 1KZ-TE on yläkierroksilla 3000-> todella puhdittoman tuntuinen ja tuntuu kuin kaasua löysäämällä meno tuntuisi jopa piristyvän. Kävi mielessä meneekö pakopesä tukkoon, toisaalta voima savuakaan ei ole havaittavissa. Millaisia kokemuksia muila ko moottorista. Dynossa tarkoitus käydä tsekkaamassa ahdot ja paljonko voimaa oikeasti on.
Eilen kävin AMW:llä dynossa ja taitaa olla ihan kunnossa. 125hv ja 308nm oli huiput. Ahdot käy vajaassa 0,9 barissa josta tasaisesti tippuu 0,7barin tuntumaan niinkuin tehtaan ilmoittama lukema onkin, tiedä sitten johtuuko tuo puutuminen 3000-> juuri tuosta ahtojen laskusta normaali tasolle.
Pakoputkisto ja cooleri lienee auttavat ja ahtoja voisi kokeilla nostaa hieman. Onko noita ahtoja nostettu turboruuvilla vai hukkiksen tankoa tiukkaamalla? Mikä imusarjan kupeessa olevan paineanturin tehtävä on ko moottorissa? lisääkö/vähentääkö syöttöjä sen tiedon perusteella?