View Full Version : hdj: välitysten vaihto....
Elikkä olis tossa ens v.loppuna tarkotus pistää akselit osiin, vaihtaa kaikki laakerit, stefat, tiivisteet ja välitykset. eipä oo ite koskaan tullu moista remonttia tehtyä ja nyt kyselisinki hieman vinkkejä et mitä kannattaa ottaa huomioon ja muistaa esim. välitysten shimmauksessa. tarkotus ois käyttää tahnaa tai nauhaa säätöön, siitäkin mielipiteitä et kumpi parempaa/suositeltavaa. mites noi välykset sitten? miten tiukalle säätää. ilmeisesti niin kuitenkin ettei rattaan hampaat pääse pohjaamaan mut mistä sitten tietää millon on tarpeeks tiukalla. sori tyhmät kysymykset, mut ajattelin kuitenkin hieman tiedustella ettei tarviis maksaa niin paljon oppirahoja ja kiivetä perse edellä puuhun.
Tuolta löytyy käytännön infoa:
http://www.gearinstalls.com/
taitaapa jäädä ite tekemättä..... mitä tuolta lueskelin ni meni aika yli mun ymmärryksen....
Itse vaihdatin HDJ:n välitykset Ofroadtarvikkeella Juukassa viime kesänä.Ammattilaisella meni noin kymmenen tuntia koko hommaan,jossa samalla laakeroitiin perät ja vaihdettiin toinen vetonivel.Eikä ole perät ujeltaneet sen jälkeen! Joten suosittelen käyntiä Juukassa jos mahdollista.
Ei muutako ajan kans teet niin kyllä onnistuu, tekemällä oppi:)
Tolla periaatteella oon ajatellu ku kuitenki tätä offailua harrastaa ni ois ihan hyvä oppia tekee toi itekki, vaarana ku on et joutuu joskus toistekkin moiseen projektiin.
Juu,hyvä taito oppia. Semmonen pointti kyl et shimmilevyjä sit tarvii ja jos ei satu just sopivat ni niit sit saattaa jäädä ylimääräseks ja jos menee vituix ni se rymppi rengaski on punatiskillä sen 30€ ja "sianpillu" ja prässi pitää olla. Ehkä onnistuu hyvällä ulosvetäjälläkin,kaiken kaikkiaan ku hoksaat sen systeemin ni ei se niin vaikeeta oo,itte kyl oon niin laiskistunu ja ku ei oo sitä prässiäkään ni teetän ne tos Trans huollossa konalassa,hintaahan työlle tulee joku 100-200€ ainakin mut ei toisaalta tartte juosta osien eikä prässin perässä ja jonkinlainen takuukin tulee.
Rekisteröimätön
21.02.2011, 20:54
Juu,hyvä taito oppia. Semmonen pointti kyl et shimmilevyjä sit tarvii ja jos ei satu just sopivat ni niit sit saattaa jäädä ylimääräseks ja jos menee vituix ni se rymppi rengaski on punatiskillä sen 30€ ja "sianpillu" ja prässi pitää olla. Ehkä onnistuu hyvällä ulosvetäjälläkin,kaiken kaikkiaan ku hoksaat sen systeemin ni ei se niin vaikeeta oo,itte kyl oon niin laiskistunu ja ku ei oo sitä prässiäkään ni teetän ne tos Trans huollossa konalassa,hintaahan työlle tulee joku 100-200€ ainakin mut ei toisaalta tartte juosta osien eikä prässin perässä ja jonkinlainen takuukin tulee.
älkää tuoko niitä raatoja tänne.. :)
Vinkkinä että se krymppi/ stefa laitetaan vasta lopullisen kasauksen yhteydessä paikoilleen, kun muut säädöt on saatu kohdilleen..
Jörmelö
no v.loppuna ois tarkotus pistää akselit osiin, saa sit nähdä mitä tulee. soittelin offivarusteelle asiasta ni sanoivat 150€ shimmaavansa jos vie pelkät murikat sinne mut jäi hieman epä selväks et tarkottiko per perä 150 vai molemmat tohon hintaa.
Veikkaisin että per akseli, ja ei sekään ole edes kovin paha hinta, kun ammattimieskin voi joutua niitä murikoita purkamaan ja kasaamaan useaan otteeseen ennenkuin saa hammasvälykset kohdilleen. Tapoja tehdä on toki monia, mutta tuossa hommassa sitten ihan oikeasti hyvät työkalut on paikallaan ostaa jos ei jo omista. Ite hommasin silloin kunnollisen heittokellon (vai mikä perkele sen kellon näkäisen vimpaimen nimi olikaan :D) ja magneettijalan kun Jeeppiin ekaa kertaa asensin välityksiä. Ei siitä kyllä ilman sitä olisi mitään tullutkaan.
Eikö Tyotan periin saa fiksunhintaisia asennussarjoja valmiina? Ainakin noihin jenkkiperiin löytyy ulkomaan kaupoista varsin järkevällä hinnalla paketteja missä on kaikki uudet laakerit (alkuperäiset Timkenit, ei mitään kiinanpaskaa), iso kasa shimmilevyjä, pari krymppirengasta per akseli, asennusväritahna, yms. oleellinen.
Shimmilevyjä tosiaan pitää löytyä aika kasa jos Toyotan perät sillä systeemillä säädetään. Ei olisi pahitteeksi jos löytyisi "asennuslaakerit" myös, mistä on laakerin sisäreikää vähän hoonattu isommaksi ettei ole väljä, mutta helpommat prässätä kiinni ja vetää pois kun pinionin syvyyttä säätää. Tosin ei mulla ole hojotejen peristä mitään kokemusta, eli en tiedä meneekö se suunnilleen vastaavalla systeemillä kuin esim. Danan perissä :o
Itteä silloin vähän mietitytti myös että mitähän siitä hommasta tulee, mutta kun varasi siihen viikonlopun aikaa ja teki homman kaikessa rauhassa niin hyvä siitä tuli. Ekan akselin kanssa meni kokonainen päivä turatessa, toka akseli menikin sitten jo puolta nopeammin :)
tuli kylmä hiki... mittasitko sillä heittokellolla et ratas on suorassa vai mihin käytit??? mulla ei kyllä tollasta oo.... ainakaan viellä.
"sianpillu"
Mikä hitto toi on??? :D
edit: ..siis se heittokello.. hammasvälyksen mittaukseen.. se kun ainakin noissa perissä mitä itse olen asentanut niin täytynyt olla haarukassa ~0,1...0,25mm niin paha sitä on mauserilla mitata :D jos en väärin muista niin kohtuu laadukas heittokello (1/5000 millin tarkkuudellakohan se oli, en muista tarkkaan kun pariin vuoteen en ole käyttänyt) ja magneettijalka maksoi työkaluliikkeessä yhteensä jonkun saturaisen verran tjsp.. Ei sitä varmaan yhden välitysten vaihdon takia kannata ostaa, mutta jos on suunnitelmissa tehdä joskus uudestaankin niin maksaa kyllä itsensä takaisin.
On kyllä paljonkin foorumeilla porukka puhunut että näppituntumalla on asennettu, ja jos kokemusta on niin varmaan se onnistuukin ainakin jossain määrin. Mutta jos on liikaa/ liian vähän hammasvälystä niin äkkiä käy niin että joko perä pitää karseeta meteliä, tai sitten kuluu liian helposti. Pahimmillaan liian suurella hammasvälyksellä pääsee klonksumaan niin paljon pinioni ja lautaspyörä vastakkain että hammaspeikko iskee äkkiä.
Mutta kuten aiemminkin kirjoitin tapoja on monia, ja todellakaan itsellä ei ole kokemusta kuin muutaman jenkkiperän välitysten asennuksesta. Uskaltaisin kuitenkin väittää, että aika pitkälti samanlainen on periaate ja idea kaikissa perissä, ainakin mitä on räjäytyskuvia kattonut :) jossain fiksummissa perissä poskilaakereitten esijännitystä ja hammaskosketusta sentään ei tartte säätää shimmeillä, vaan on sellaiset kierrettävät säätö"mutterit". Ei ole itellä sellaista tullut vastaan, mutta vaikuttaisi näppärältä systeemiltä.
Mutta ei se välitysten asentaminen ole ollenkaan niin paha homma mitä voisi kuvitella, mutta tarkkana kannattaa olla ekalla kerralla. Näytti olevan ihan hyviä kuvia ja infoa tuossa tokan postauksen linkin takana. Ei kannata pelästyä jos homma vaikuttaa ihan heprealta, helpottaa kummasti kun vähän aikaa kattelee sitä murikkaa pöydällä nenän edessä :cool:
Jos toitsun perässä tarttee krymppirenkaan pinionin laakerien esijännityksen säätöön, niin suosittelen hommaamaan niitä saman tien pari. Eka yritys menee helposti vituiksi :D
mulle tuli ausseista periin uudelleen rakennus kitit mut en oo kattonu mitä kaikkee ne sisältää. mistäs noita kymppirenkaita??
Varmaan siellä mukana tuli sellasetkin jos niitä tarttee käyttää. Mulla ainakin tuli Yukonin asennuspaketissa niitä mukana pari kappaletta per akseli - jopa sille akselille missä niitä ei edes tarvinnut käyttää :eek: Ite kyll ävein toisen akselin peräkärryssä offivarusteeseen ja annoin niitten vetää ton krymppirenkaan nippuun ja pinionin oikeaan esijännitykseen; perä oli shimmattu ja kasattu muuten kokonaan. Muistaakseni ainakin kyseisessä Fordin perässä tartti reilu 600Nm vääntömomenttia että sai krymppirenkaan painumaan kasaan, ja siitä sitten todella varovaista kiristystä että sai mitattua oikean esijännityksen.
Joku tuossa taisi mainita että Toyotan akseliin maksaa krymppirengas 30€ varaosatiskiltä.. aika suolainen hinta, Danan perään taisi olla Saksasta ~7€ + muutama euro postikuluja :D Varmaan sulla on sen asennussarjan mukana perän kasausohjeet ja maininnat momenteista, esijännityksistä, hammasvälyksistä yms.?
Ei muuta kun rohkeesti hommiin vaan.. ekan murikan kanssa voi mennä tosiaan aikaa, mahdollisesti hermot (käy välillä vaikka safkalla, tai juo pari kaljaa), ja vaatia noin 28 purku- ja kasauskertaa, mut seuraava menee sit jo kokemuksella :D
on mulla haynesin korjausopaskin et sieltäkin luulis löytyvän jotain jeesiä... toivottavasti.
helmapelti
22.02.2011, 00:58
http://www.torafors.com/mittavlineet.htm
Tuolta edullinen heittokello ja jalka
ei oo kyllä pahan hintasia, mut eipä taida keretä v.lopuks tänne... täytynee yrittää kehittää jostain muualta.
Näissähän tuo poskilaakeriden esijännitys ja hammasvälys säädetään tosiaan noilla muttereilla. Siltä osin ei siis tarvi varsinaista shimmaamista tehdä. Heittokellon jalalla voisi varmasti saada lainaan viikonlopuksi joltain koneistamolta, tai vaikka minulta, mutta ei taida tuon välimatkan takia kannattaa. Mitä maksoi ausseissa tuo korjaussarja ja mitä se sisältää? Ilmeisesti ainakin välityksen, laakerit, stefan ja krymppiholkin.
helmapelti
06.03.2011, 16:10
Kunka välitystenvaihto onnistui? Otitko kuvia hammaskosketuksesta?
Kuinkas laakereiden esikuormitukset, mittasitko vai laitoitko tuntumalla?
T:viittävaille välityksiä tilaamassa..