View Full Version : Mistä löytyy Pajeron hehkurele vm 88
Alkoi joku rele jossain kuskin puolella liikkeelle lähdön jälkeen räpsyä jonkin aikaa ja sitten samassa tuli vaiva,että volttimittari ei enää näyttänytkään reiluja lukemia, vaan siinä 12v kinttailla ja himmeenä latausvalokin paloi hetken päästä,kuvittelin että jospa kärjet jääneet hieman päälle mutta onko edes mahdollista.pakkanen tuntuu kaikenlaista saavan aikaan
khonkonen
18.02.2011, 14:11
Alkoi joku rele jossain kuskin puolella liikkeelle lähdön jälkeen räpsyä jonkin aikaa ja sitten samassa tuli vaiva,että volttimittari ei enää näyttänytkään reiluja lukemia, vaan siinä 12v kinttailla ja himmeenä latausvalokin paloi hetken päästä,kuvittelin että jospa kärjet jääneet hieman päälle mutta onko edes mahdollista.pakkanen tuntuu kaikenlaista saavan aikaan
Hehkujen releet on ne kax iso mutikkaa konehuoneen kuskin puolen reunassa. Helposti löytää ku seuraa hehkuilta lähtevää paksua johtoa...
Rekisteröimätön
18.02.2011, 14:12
http://www.mitsubishi4wd.com/ tuolla on pähkäilty samaa asiaa Käys kurkkaa
Tuukka Impala
18.02.2011, 14:22
Mulla ainaki pajerossa oli semmonen ongelma että se hehkun ohjausboksi naksutteli jälkihehkua päälle ja pois vaikka kone oli kuuma. Se ohjausboksi on kuskin jalkatilassa, vasemmassa reunassa. Sitten se jälkihehkun vastusboksi konehuoneessa kuumeni ja siinä vieressä menevät piuhat suli. Kyllä mää sitä vikaa yritin selvitellä, mut en saanu toimimaan, joten päädyin irrottamaan jälkihehkun releeltä ohjauspiuhan. Viime talvena se ohjausboksi edelleen naksutteli varsinkin pakkasilla, mut kun se jälkihehkun ohjauspiuha oli irti niin ei se sitä jälkihehkua päälle saanu eikä se vastusboksi enää kuumentunu.....
Mulla ainaki pajerossa oli semmonen ongelma että se hehkun ohjausboksi naksutteli jälkihehkua päälle ja pois vaikka kone oli kuuma. Se ohjausboksi on kuskin jalkatilassa, vasemmassa reunassa. Sitten se jälkihehkun vastusboksi konehuoneessa kuumeni ja siinä vieressä menevät piuhat suli. Kyllä mää sitä vikaa yritin selvitellä, mut en saanu toimimaan, joten päädyin irrottamaan jälkihehkun releeltä ohjauspiuhan. Viime talvena se ohjausboksi edelleen naksutteli varsinkin pakkasilla, mut kun se jälkihehkun ohjauspiuha oli irti niin ei se sitä jälkihehkua päälle saanu eikä se vastusboksi enää kuumentunu.....
Löytyykö se jälkihehkun boksi helpolla konehuoneesta, entä se jalkatilassa oleva laatikko, onko siellä vain yksi joku laatikko.Tämäsinun juttu tuntuu niin sopivalta äänineen tuohon minun juttuuni
se jälkihehku on siinä samassa boksissa kuskin jalkatilassa,ne solenoidit on konehuoneessa ja toinen on just se jälkihehku.
Tuukka Impala
18.02.2011, 21:38
se jälkihehku on siinä samassa boksissa kuskin jalkatilassa,ne solenoidit on konehuoneessa ja toinen on just se jälkihehku.
Ja solenoidin johtoja seuraamalla löytää kumpi on jälkihehkun ja kumpi varsinaisen hehkun. Jälkihehkulta menee paksu piuha sinne vastusboksille ja siltä toiselta suoraan hehkuille. Jos se on se hehkun ohjaus mikä naksuttaa niin sen tuntee kädellä kumpi solenoidi naksuttaa. Ja se kuskin jalkatilassa oleva boksi on semmonen about 15cm/sivu neliön mallinen noin 5cm korkea peltilaatikko, ruuveilla kiinni vasemmassa seinässä. voi olla muovinen kate päällä, en muista, vai oliko kokonaan näkyvissä.....
Mää en omastani löytäny vikaa ja amputoin jälkihehkun kokonaan ettei se vastusboksi kuumene ja polta koko autoa. sit kun joskus taas sitä alan tutkia niin lämpöanturi vois olla seuraava tarkistettava kohde.....
Kiitos hyvistä neuvoista, mitenkäs sitten jos nappihehkun ja käyttäen noita vahoja vermeitä,niin mitä poistetaan vai poistetaanko mitään ja mihin napilta tulevat piuhat kuuluu vetää, jos näitä omia jotenkin voi hyödyntää
Tuukka Impala
19.02.2011, 08:49
Kiitos hyvistä neuvoista, mitenkäs sitten jos nappihehkun ja käyttäen noita vahoja vermeitä,niin mitä poistetaan vai poistetaanko mitään ja mihin napilta tulevat piuhat kuuluu vetää, jos näitä omia jotenkin voi hyödyntää
Mää laittasin ainaki akulta suoraan, mut sulake väliin, niin napin kautta ohjauksen suoraan sinne hehkun solenoidille ja jälkihehkulle oman napin. Niille solenoideille tulee mun mielestä kokoajan suora virta ettei napeilla tartte ohjata muutaku niitä.....
otat ohjausreleeltä sieltä jalkatilasta liittimen auki ja siitä löytyy virta ja katot mikä tulee solenoidille ,niihin johdot pienillä laatta ampeilla kii ja nappi väliin.ni johan toimii.
otat ohjausreleeltä sieltä jalkatilasta liittimen auki ja siitä löytyy virta ja katot mikä tulee solenoidille ,niihin johdot pienillä laatta ampeilla kii ja nappi väliin.ni johan toimii.
Onko tämä sama johto siis sieltä jalkatilasta sinne solenoidille, hetkinen eli jalkatilasta auki johto jossa jännite ja sitten sieltä solenoidilta irti ja näiden johtojen väliin johdot ja nappi , ymmärsinkö oikein
Onko tämä sama johto siis sieltä jalkatilasta sinne solenoidille, hetkinen eli jalkatilasta auki johto jossa jännite ja sitten sieltä solenoidilta irti ja näiden johtojen väliin johdot ja nappi , ymmärsinkö oikein
joo siis siitä liittimestä lähtee suoraan johdot hehkulle ja jälkihehkulle joten ei tarvi turhaan vetää mitään johtoja konehuoneeseen ja lisäks siihen liittimeen tulee myös virta johonkin kulmaan kun on virta kytketty päälle joten niiden kahden johdon väliin se painonappi,siitähän kulkee vaan ohjausvirta sille solenoidille joten alkuperäiset hehkun isot sulakkeet on edelleen pelissä mukana ,ei siis tarvitse laittaa mitään ylimääräisiä releita/sulakkeita.helppoo ku lapsen teko :)
laitan kuvan huomenna .
Kiitos, jään odottamaan ja jälkikasvuahan on riittämiin .-)
Kiitos, jään odottamaan ja jälkikasvuahan on riittämiin .-)
musta/valkoinen ja sini/musta niiden väliin se nappi.
musta/valkoinen ja sini/musta niiden väliin se nappi.
Tuossa kuvassa näkyy must/ valk ja siihen olet ruskean johdon laittanyt. ok ja siitä kait napille muuta napilta siihen toiseen mutta sitä ei taida kuvassa näkyä eli tuleeko se tuohon moniliittimeen myös,vai
tää ruskee lähtee napille ja toi harmaa/pun myös.toinen on vaan katkastu liittimen takaa,mut voit ne molemmat katkaista siitä takaa.
tää ruskee lähtee napille ja toi harmaa/pun myös.toinen on vaan katkastu liittimen takaa,mut voit ne molemmat katkaista siitä takaa.
Eli kun tuosta liittimestä löydän nuo oikeat värit,niin ´niihin tungetaan latta abikot ja niiden väliin nappi, ok .Kiitos ,pakko hieman varmistella, että oikein hoksannut.
Eli kun tuosta liittimestä löydän nuo oikeat värit,niin ´niihin tungetaan latta abikot ja niiden väliin nappi, ok .Kiitos ,pakko hieman varmistella, että oikein hoksannut.
just näin.
just näin.
Kiitos ja sitten napin ostoon ja katsomaan sopiva paikka sille.Tämän kun sitten asentaa, niin virta päälle ja hetken hehkutus ja se on sitten siinä
En lähtenyt vielä tekemäänn tuota nappihehkua, vaikka jo kyllä löysin hyvien vinkkien perusteella johdoille paikat.Mietiskelin tuota minun lataushämminkiä siinä samalla, kun se tuli uudelleen jalkatilan suunnasta tulleen räpsytyksen jälkeen ja hetken sillä ollaan menty koska kuitenkin lataili ilman valoja 12,5v mutta kyllä nyt sitten jotain outoa tapahtui tai sitten vaan valot kulutti enemmän kuin lataili, mittari laski pahasti jo tuonne 9v tiätämille eilen ja eikun palasin pikku reissulta heti takaisin .Kuvittelin että jos vika olisi siellä kuskin jalkatilan suunnassa olevassa laatikossa,niin eikö pistokkeen pois otto esim nostaisi latausjännitettä mutta ei nostanut.Käytettyä laturia olen jo kysellyt mutta onko se siinä sitten vika, no hyvinkin voi olla. Tuossa yksi tuttu kertoili,että hänelle oli joskus aikoinaan sanottu, ettei vika välttämättä olekkaan laturissa ja että luultavammin vika löytyy kun purkaa kojetaulun,no nytpä heitänkin tietäjille kysymyksen ,että onko siellä jemmassa jotain komponenttejä,jotka voi vaikuttaa tähän lataukseen.
Se unohtui vielä tekstistä että kun auto käy niin akuista mitattuna jotain 9-10v ja latausvalo ei pala , se jossain vaiheessa saattoi hieman hämärästi palaa mutta nyt ei ole enää palanut, eipä ymmärrä.
En lähtenyt vielä tekemäänn tuota nappihehkua, vaikka jo kyllä löysin hyvien vinkkien perusteella johdoille paikat.Mietiskelin tuota minun lataushämminkiä siinä samalla, kun se tuli uudelleen jalkatilan suunnasta tulleen räpsytyksen jälkeen ja hetken sillä ollaan menty koska kuitenkin lataili ilman valoja 12,5v mutta kyllä nyt sitten jotain outoa tapahtui tai sitten vaan valot kulutti enemmän kuin lataili, mittari laski pahasti jo tuonne 9v tiätämille eilen ja eikun palasin pikku reissulta heti takaisin .Kuvittelin että jos vika olisi siellä kuskin jalkatilan suunnassa olevassa laatikossa,niin eikö pistokkeen pois otto esim nostaisi latausjännitettä mutta ei nostanut.Käytettyä laturia olen jo kysellyt mutta onko se siinä sitten vika, no hyvinkin voi olla. Tuossa yksi tuttu kertoili,että hänelle oli joskus aikoinaan sanottu, ettei vika välttämättä olekkaan laturissa ja että luultavammin vika löytyy kun purkaa kojetaulun,no nytpä heitänkin tietäjille kysymyksen ,että onko siellä jemmassa jotain komponenttejä,jotka voi vaikuttaa tähän lataukseen.
ei siellä ole mitään.laturi on paskana jos noin vähän tulee akulta mitattuna.
Eipä taida paljoa kannattaa vanhaa laturia korjailla
joo ei.uusi maksaa n.150e. ja jos ostaa vanhan ni se voi toimia 2 viikkoo tai 2 vuotta,eli uutta vaan jos meinaat sitä autoo pitää.
Tuukka Impala
24.02.2011, 06:05
Jos ja kun sen laturin joutuu irti ottamaan niin aika pikku vaivalla voi tiätty kattoo missä kunnossa hiilet on.....
Juu, se olisi tarkoituskin ja jos vaikka varalaturin saisi siitä kunnostettua.Menin käytetyn ostamaan varoitteluista huolimatta mutta pitäisi olla uudehko :-) juu pitäisi.