PDA

View Full Version : Telasarja 80 Land cruiseriin?


Rekisteröimätön
16.02.2011, 22:53
Olisko kellään tietoa mistä muualta sais telasarjoja kuin mattracksilta. Tuntuis olevan aika suolettoman kalliita siellä. Ja autohan olis Toyota Land Cruiser 80 Hzj -92.

A-P
17.02.2011, 06:48
Ei kait ne ilmasia ole. Muutenhan niitä olis kaikilla.
http://www.nettikone.com/toyota/telat/914874

Yölento
17.02.2011, 09:03
Nimimerkiltä Captain vois kannattaa kysyä.

KooPee
17.02.2011, 09:03
On tietoa, soittele kun kerkeet 020 74 90 876

bj45lava
17.02.2011, 11:25
Mulla olis tommoset...

Toyotan omat protokappaleet, ja voi tulla kokeilemaan , noi on maata vasten 1300 mm pitkät ja jonkun 350-400 leveät matot ja vastaa korkeudeltaan yli 37" rengasta, (verrattu ajamattomaan wrangleriin 37")

Kuva viime talven lumilta ja noissa kuvissa n. muniin asti pakkaslunta, eipä paljoa upottanut..

Osa varmaan tunnistaa asianharrastajankin ratissa, en siis minä itse...

Hek0
17.02.2011, 15:26
Onko tommosien leimaamista kukaan udellut? Taidetaan rinnastaa vetotyypin vaihtoon tms. "ei edes vanhemmissa vehkeissä"- sallituihin muutoksiin, niinkuin ovat esim.päästösäännökset ym.?

0ltzi
17.02.2011, 19:45
jumankekka tollasis ois kyl munaa enempi ku kanalassa :D

voiko tollasilla ajaa maantiellä? ja kuinka kovin?

Black Bear
17.02.2011, 19:53
Hyvin näyttää pääsevän renkaisiin verrattuna:)

http://www.youtube.com/watch?v=mkleAMR3IyI

bj45lava
17.02.2011, 20:57
Leimahommasta sen verran, et jos sulla on kuorma-auto, niin alle vaan, mut joku muu, niin pitää leimata moottorikelkaksi, kun laitat noi alle ja kun laitat takaisin pyörille, niin leimaat henkilö/paketti tms autoksi takaisin ja maksat autoveron, ja tämä humppa toistuu jokakerta, eli maksat aina autoveron riippumatta siitä, että ehkä maksoit sen jo aiemmin...erikoista, mutta totta.

Eli itellä haussa poikkeuslupa tolle joko kuorma-autoksi tai sit kaksoisrekisteröintiin kelkaksi/autoksi.

Kuitenkin kansio noista, missä lukee et noilla saa ajaa valmistajatehtaan (toyotan) mukaan max 80 km/h maantiellä.

Mut noilla pääsee ihan mihin vaan, olis menny tossa pihalla 5m korkean lumikasan päälle, jos olis itellä pää kestänyt, ei oo voimansiirto kovilla ja renkaista ei tarvii samana päivänä puhua mitään.

Tarvii lukollisen auton.

Hek0
17.02.2011, 21:49
Niin kuorma-autojen rakentelussa on vissiin tuossa sitten jotakuinkin vapaa jotta mitä alle ruuvaa, onko niissä sitten yleisesti ottaenkin renkaiden koonmuutokset vapaat, vai?

Muistaakseni joskus jossain ollut puhetta kuorma-autojen virittämisestä jotta laissa sanotaan vain jotta "moottoritehon tulee olla riittävä" tjsp., joka jättää "aika" vapaat kädet rakentelijalle.

Kartse1
17.02.2011, 21:56
Kuinkahan noi kantais suolla?

Olis siinä Ladoga Trophyn kilpailijoilla silmät pyöreenä kun katsojat ajelis tuollaisella ohi... :p

KoniJeep
17.02.2011, 22:09
Kuinkahan noi kantais suolla?

Olis siinä Ladoga Trophyn kilpailijoilla silmät pyöreenä kun katsojat ajelis tuollaisella ohi... :p


http://www.youtube.com/watch?v=skbgWRu96Qs&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=-2iBxxodZVQ&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=wGY6MniFUbM&feature=related

-Captain-
18.02.2011, 10:41
ei voi teloja verrata renkaisiin missään olosuhteissa ainakaan etenemiskyvyn osalta.. toista talvee mönkkärissä alla mattracksin litefootit ja syvemmäs hanges pääsee mitä kävellen.. viime talvena reilu metri parhaillaan.. ja kyllä ainakin noilla mönkkärin teloilla saa ajaa sen mitä kulkee eli suitsa menee rajoittajalle asti (107km/h)

mutta mites noissa toyotan teloissa on hoidettu tuo mittarivirhe? mönkkäris vauhti on 2/3 mittarin näyttämästä :)

Pete
18.02.2011, 11:41
Osa varmaan tunnistaa asianharrastajankin ratissa, en siis minä itse...
Idols Lassi?

solihull
18.02.2011, 12:50
Tervehdys!
Onko kukaan koettanut säästää ja tehdä telasarjaa omin kätösin? Osat eivät ihan maltaita maksaisi, paitsi jos kaikki on alumiinia,,,
Sutta ja sekundaa voi tulla, mutta eihän tuo nyt mitään avaruusteknologiaa ole.

TT

wikke
18.02.2011, 13:16
Voisi olla että aikamonta hölmön kappaletta joutuisi turaamaan ennen kuin paino järkevällä tasolla?

solihull
20.02.2011, 01:23
Paljonko tuommonen telanapa painaa per kappale? Paljonko alle 100 kg?

TT

A-P
20.02.2011, 09:20
Nuita bankun telojahan myy vaikka Savenmaa. Sellaset lavahärveliin taakse, niin olis half track. Perävälityksen miettimisessä oliskin sitten tekeminen, ellei sukset etupyörien tilalle. :D

baxxter
20.02.2011, 10:22
Leimahommasta sen verran, et jos sulla on kuorma-auto, niin alle vaan, mut joku muu, niin pitää leimata moottorikelkaksi, kun laitat noi alle ja kun laitat takaisin pyörille, niin leimaat henkilö/paketti tms autoksi takaisin ja maksat autoveron, ja tämä humppa toistuu jokakerta, eli maksat aina autoveron riippumatta siitä, että ehkä maksoit sen jo aiemmin...erikoista, mutta totta.

Eli itellä haussa poikkeuslupa tolle joko kuorma-autoksi tai sit kaksoisrekisteröintiin kelkaksi/autoksi.

Kuitenkin kansio noista, missä lukee et noilla saa ajaa valmistajatehtaan (toyotan) mukaan max 80 km/h maantiellä.

Ajoneuvolaki ainakin sanoo moottorikelkasta seuraavaa:
16 § "Moottorireki on jalaksin tai teloin varustettu maastoajoneuvo. Moottorikelkka on telavetoinen moottorireki, jossa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdelle henkilölle ja jonka omamassa on enintään 0,5 tonnia."
Mun nähdäkseni ei tuosta moottorikelkkaa saa mitenkään..

16 § "Maastoajoneuvoksi ei kuitenkaan katsota ajoneuvoa, joka on tarkoitettu kuljetettavaksi moottorikelkkailureitin lisäksi myös muulla tiellä."
Eikä tuo ole edes maastoajoneuvo..

10 § "M- ja N-luokan ajoneuvo (auto) on henkilöiden tai tavaran kuljetukseen taikka määrättyyn erikoistehtävään valmistettu moottorikäyttöinen ajoneuvo, jossa on vähintään neljä pyörää tai telat"
Telat sais tuon mukaan olla, mutta voihan se olla jossain muualla kielletty tai voiko telat olla vaihtoehtoinen rakenne autossa.

bj45lava
20.02.2011, 10:52
Niin toi mun kysymys oli akeen esitetty ja kaveri oli sitä mieltä, et kelkaksi, mut jos tollasia painojuttuja on, niin ei näköjään sitten, eikä kyllä ollut tarkoituskaan, mut jos normiautossa saa olla telat, niin eihän siinä sit mitään...

Viipo
21.02.2011, 00:46
Onhan maastokuorma-autossakin (bankku) telat, ja ihan sen saa suomessa normaalisti kilpiin kuorma-autoksi, ja sillä saa ajella normaalisti muun liikenteen seassa. Paitsi motarilla, koska valmistajan nopeusrajoitus ottaa vastaan.

kippo86
21.02.2011, 08:37
Nuita bankun telojahan myy vaikka Savenmaa. Sellaset lavahärveliin taakse, niin olis half track. Perävälityksen miettimisessä oliskin sitten tekeminen, ellei sukset etupyörien tilalle. :D

Voishan sen tehdä niin, et olis teli, jonka päällä olis telamatto? Vähän niinku mettäkoneissa takana.
Sillon ei tarvis miettiä välityksiä, ja kantoo tulis lisää huomattavasti.

pahamaja
24.02.2011, 17:23
Onhan maastokuorma-autossakin (bankku) telat, ja ihan sen saa suomessa normaalisti kilpiin kuorma-autoksi, ja sillä saa ajella normaalisti muun liikenteen seassa. Paitsi motarilla, koska valmistajan nopeusrajoitus ottaa vastaan.


Niin no saahan motarilla ajella alle 120 km/h, muun liikenteen seassa.

Yölento
24.02.2011, 17:26
Voishan sen tehdä niin, et olis teli, jonka päällä olis telamatto? Vähän niinku mettäkoneissa takana.
Sillon ei tarvis miettiä välityksiä, ja kantoo tulis lisää huomattavasti.

Tarvii, koska ne telat tulee renkaiden päälle niin kehä kasvaa. Ei tietty lumella niin haittaa mutta pitävämmällä alustalla voi käydä voimansiirron päälle.

Repro
24.02.2011, 17:49
Osa varmaan tunnistaa asianharrastajankin ratissa, en siis minä itse...
Jonas?

bj45lava
24.02.2011, 21:39
Sama mies, pitäiskin taas järjestää koeajot, kun tosta on jo 2 vuotta aikaa, jos laittais vakio bj:n alle tälläkertaa.

IironSika
24.02.2011, 21:42
Tuntuis nuo pysyvän vauhdikkaammassakin ajossa mukana:
http://www.youtube.com/watch?v=nTDNLUzjkpg

Tero H
14.08.2011, 19:19
Miulla ois moinen telasetti myynnissä..

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=87071

Tero