PDA

View Full Version : Bj40 päivitys vm80

autotohtori
16.02.2011, 17:59
Kysyisin kun olen vaihtamassa hj lukkoakselit eteen ja taakse.Onnistuuko jos annan olla omat lehtijouset mutta vaihdan korvien paikkaa runkolla leveämmälle.akselilla tietysti joutuu vaihtamaan alkuperäisistä lehtienkorvat.Ideoita kuunnellaan.Sitten kiinnostaa tietää tuleeko kardaanin kanssa jotain(sopiiko suoraan vai joutuuko muuttelemaan)?

mikjus
16.02.2011, 20:02
Takana ei tarvii kun muuttaa akselissa kiinnityspisteet. Edessä kannattaa joo levittää lehtijousien kiinnitystä sen about 30mm per puoli tai muuten tulee murikan puoleisen sisimmäisen pinnapultin kanssa ongelmia. Jos akseleissa pyöreät kardaaninlaipat niin voit porata niihin uuden jaon berttaan käyvän (riippuu vuosimallista). Pyöreään laippaan mahtuu poraamaan useampia jakoja. Mulla on joissain ollut kolmekin eri jakoa. Tietty kardaaniinkin voi vaihtaa hjn liun tai laipan jos tahtoo mutta useamman jaon poraaminen on hyvä sillä menee sit kaikkien vuosimallien/eri mallien kardaanit siihen.

Tämmöi levitys bertassa ja lehdetkin oli flipattu toisin päin et riiput takana. Eikä tarvinnu ikinä miettii et kestääkö lehdet.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=171&pictureid=74985

BJ-40/76
16.02.2011, 20:21
.Etuakselissa lehtijuoset sopii heittämällä hj-61 akseliin, ainosataan keskinaulan halkaisija heittää, mutta sehän on suht helppo vaihtaa (niin muuten heittää eräissä korotusjousissakin)

ole huolella, että akselissa oleva olkatapin takakallistuma säilyy siedettävänä

tarkista ensimmäisen raidetangon liikerata, sillä muistaakseni se ei sovi olemaan tuon levikepalan kanssa?
niin, tietysti silloin että alkuperäiset ohjauslaitteet.
raidetankojen kanssa tulee se suurin ongelma, kartiot erit hj:ssa ja 40:ssä, vaatii jotain tee-se-itse-sovittimia:o

Takapäässä kannattaa siirtää(siis ottasin bj:stä) akseliputkesta korvakot keskemmälle, ja mahdollisesti kallistaa takaakselia taaksepäin jolloin kardaanimurheet muuttaa muotoaan....

p.s bj:ssä 4,111 perävälitys, hj:ssa 3,7

autotohtori
17.02.2011, 13:38
Kiitoksia tiedoista ja aina kiinnostaa tietää miten moni on tehnyt samanlaista projektia.