View Full Version : Onko offipalstan luonne mielestäsi muuttunut ?
Viime aikoina kiinnittänyt useamman kerran huomiota "palstan muuttuneen"
- otsikot aivan mitä sattuu, kiinnostus asiaa kohtaan usein lopahtaa, tai ainakin tahto vastata/auttaa kun ei otsikosta voi edes arvata asiaa
- myynti-ilmoissa aivan käsittämättömiä hintapyyntöjä, tai ei hintaa lainkaan
- tekniikkapuolella ihme huttua, tyyliin "mitä teen jos pissapoika jäätyy"
- projektiosioon en ota kantaa, jokaisella oma tyylinsä... :rolleyes:
Alkaako allekirjoittanut tulla vanhaks ja väsyneeks, vai onko muut huomannut samanlaista "tason" ja "valvonnan" pudotusta ? Ja mikäpä tähän auttais ?
On huomannut. Auttaisko äänestys... :p
Uusi offisukupolvi tulossa ja tämä uusi offisukupolvi on uusavuttomia kun ei osaa edes nestettä lisää pissapoikaan, saati tiedä mikä se edes on..
No jos kävijämäärät lisääntyneet kuten Larsin laittama grafiikka kertoo niin pakostakin mukana
sellaisia kenellä ns perusautotuntemusta vähempi.
Taitaa olla sama "ongelma" kaikilla foorumeilla.
No itsekin tulee aina välillä kyseltyä yksinkertaisia asioita mutta kun ei aina googlettamalla löydä niin ei löydä. :(
Pee puhuu kyl asiasta, ajat muuttuu ja kai se on koitetava heilua mukana.
Nuorempi harrastajakunta on vain lyhytjänteisempää, hetimullekaikkinyt! meininkiä
tai ei sitte ollenkaa..
Vai miten olis jos laitettais seniori-offipalsta ;)
Ite on tullu vähennettyä aika lailla lukemista täällä, tuli siirryttyä paljolti ulkomaisille foorumeille
laajentamaan maailmankuvaa. Mutta nyt on iskeny joku väsähdys koko touhuun.
Kai se tulee joka harrasteessa aika ajoin. ja tuntuu että ei jaksa enää kiinnostua.
Ite tietää melkei justiinsa mitä haluaa tältä harrasteelta ja keskittyy siihen miten ehtii.
- otsikot aivan mitä sattuu, kiinnostus asiaa kohtaan usein lopahtaa, tai ainakin tahto vastata/auttaa kun ei otsikosta voi edes arvata asiaa
- myynti-ilmoissa aivan käsittämättömiä hintapyyntöjä, tai ei hintaa lainkaan
Alkaako allekirjoittanut tulla vanhaks ja väsyneeks, vai onko muut huomannut samanlaista "tason" ja "valvonnan" pudotusta ? Ja mikäpä tähän auttais ?
Otsikoita yritetään välillä muokata järkevimmiks, mutta kun ei kokoajan ehdi valvoa, eikä aina kiinnostuskaan riitä niihin.
myynti-ilmoissa se hinnan puuttuminen kuitataan aika nopeasti, vai hä? Järjettömän korkeisiin hintoihin ei modet voi puuttua.
Mutta mites noi erityisesti renkaitaan myyvät jotka ei vaivaudu edes vastaamaan kysymyksiin ja myyvät sen kokoisia renkaita joita ei edes valmistajan sivuilta löydy, esim SS tsl 36x10,5-15, niitä näyttäis nyt olevan jo kahdet myynnissä.
Tason putoamista on tapahtunut, mutta valvonta on rautaa. :D ööh, tota, mitä kirjoitinkaan ekaan vastaukseen???
SuurSyömäri
14.02.2011, 23:23
On se ehkä muuttunut niin että offipalstan alkuaikojen noviisit ns. nykyiset gurut eivät enää kysele kun ovat jo oppineet hirmuisen kasan asioita. Ja kun ei enää jaksa jutella samaa esim. SOAn valmistusta jo viidettä kertaa niin käväisee ennemminkin tsittsätti osastolla lukemassa uusimmat vitsit.
Kun uusia tulee niin moni kysyy ensin ja sitten käyttää "searchia" kun tosiaan kysytään taaaas sitä SOAn tekemistä niin alkaa tuntumaan jo puuduttavalta... Silloin joku aika sitten se vielä herätti suuria tunteita ja olutta sekä norttia paloi jonnin verran ku innostu. Ny ei värähä enään mikään kun sen Soan kävis heittään kulkineen alle kuin kävisi bussilla keskustassa.
Omasta puolestani voin sen verran historiaa valaista että mun lapsuudessa ja nuoruudessa ei ollut näin helvetillistä tulvaa viihdemaailman puolella. Ja kun sitä ei ollut niin oli pakko viihdyttää sitten itseään esim. ropaamalla esim. mopoa, fillaria.... nikkaroida puusta jousipyssyjä tai vaikka isän kanssa pykätä laituri...
90 luvun alkupuolelta alkoi mediavallankumous... viihde-elektroniikan määrä ja valikoima räjähti totaalisesti. Pelit kehittyi, Hifi parani ja tuli tämä Internet. Skidit alkoivat rosvo ja poliisileikkien sijaan käyttämään tätä viihdettä. Enää ei korjailtu fillareita ei rakenneltu jouskareita....
Samalla ns. kulutusyhteiskunta on tullut kuluttavammaksi. Ennenvanhaan kun fillarin kumi meni rikki niin isältä tingattiin rahaa sisuskumeen jonka kävi ite ostamassa ja vaihtoi. Nykyään ja vähän aikaa sitten jo renkaan puhjetessa skidi lähettää isille tekstarin ja sanoo kumen puhjenneen. Hae rahaa seinästä ja tuo uus fillari tullessas... vanhan voit heittää kaatsikalle.
Arvappaaka sitten miten käy kun tämä kädetön tyyppi herää yhtäkkiä tähän päivään... saa innostuksen aloittamaan offiharrastusta... Huhhuh... tommonen kysymys pissapojan nestesäiliön tankkauksesta ei ole tälle avuttomalle mitenkään omituinen kysymys. Ikääkin tuli jo sen verran että ei voi soittaa isälle että käy ostamassa uuden maastoauton kun tuulilasinneste loppu...
Ennen virikkeet olivat toisenlaisia. Palstan alkuaikojen gurut ovat eläneet toimeliaamman nuoruuden ja osaavat tehä ite ja jopa funtsia miten ne asiat tehtäisiin. Sukupolvet vaihtuu ja pikkuhiljaa alkaa harrastukseen tipahdella kiihtyvällä vauhdilla näitä todella avuttomia tyypejä jotka tuhlasivat toimeliaimman nuoruutensa playstationin parissa.... Luultavasti tulevat harrastelijat ovat hektisempiä kuin vanhemmat parrat.... yrittävät harrastella jonkin aikaa havaitakseen että se pleikkari on paljon helponpi harrastus. Mutta silloin kun räveltävät tällä foorumilla niin kysymysten taso voi olla toisinaan huvittavaa :D
Ite olen tällä hetkellä kelluvassa olotilassa. Maastureita ei ole enää kuin valokuvissa... Ajattelin harrastella välillä nikkarointia ja muuta viihdehönppää.... Ehkä apparina sillon tällön jossain safarihonmelissa. Jos ei ole pakko tai saa hyvää korvausta tms. Niin en sormiani sotke öljyyn vähään aikaan. Eli omat kysymykseni tekniikka osastolla ovat hyvin vähäisiä. Enemmänkin kyselyni siirtyvät tsit tsät osastoon. Tekniikka osaston kysymyksiin on mukava vastailla jos tietää vastauksia.
Onhan tämä muuttunut juu.
Aktiivisesti en ole koskaan kirjoitellut mutta eniten netissä vietän aikaa selaamalla palstaa.
Vuos pari sitten ja varsinkin vanhan palstan aikaan search tuntui olevan kaikkien kovassa käytössä.
Nykyään useinkin on jo tekniikka & jutustelun etusivulla useita ketjuja aktiivisena samasta aiheesta, yleisimpänä äkkiseltään tulee mieleen minkä kokoset pyörät saa leimattua.
Toinen mikä on painunut mieleen on sitsätin ja linkit osion rajan hämärtyminen.
Sitsätissä näkee monesti ketjuja joissa aloitusviestissä on pelkkä linkki, jos ekassa postauksessa olisi herätelty keskustelua oikein tekstimuodossa niin selvästihän silloin olla sitsätissä, mutta pelkkä linkki jättää kylmäksi.
Että eipä tässä mitään vakavaa, hauskaa on lukea varsinkin rojekteja ja tekniikka osiosta nappailla vinkkejä omiin hommiin, puhumattakaan sitsätin viihteellisestä arvosta, joten offipalsta tulee pysymään vielä pitkään omissa suosikkisivustoissa.
HiluxMan
15.02.2011, 06:24
Aina ei saa edes selvää mikä on asia.
Onko äidinkielen opetus lopetettu kouluista vai eikö se ole pakollista kuten ruotsi?
artsi777
15.02.2011, 06:38
Otsikoita yritetään välillä muokata järkevimmiks, mutta kun ei kokoajan ehdi valvoa, eikä aina kiinnostuskaan riitä niihin.
myynti-ilmoissa se hinnan puuttuminen kuitataan aika nopeasti, vai hä? Järjettömän korkeisiin hintoihin ei modet voi puuttua.
Mutta mites noi erityisesti renkaitaan myyvät jotka ei vaivaudu edes vastaamaan kysymyksiin ja myyvät sen kokoisia renkaita joita ei edes valmistajan sivuilta löydy, esim SS tsl 36x10,5-15, niitä näyttäis nyt olevan jo kahdet myynnissä.
Tason putoamista on tapahtunut, mutta valvonta on rautaa. :D ööh, tota, mitä kirjoitinkaan ekaan vastaukseen???
Muuhun en ota kantaa mutta toi rengas koko swampereissa pitää kyllä paikkansa (nuo nimimerkki tolun myymät on mun vanhat ja niissä seisoo kyljessä teksti 36x 10.5- 15) :)
Viime aikoina kiinnittänyt useamman kerran huomiota "palstan muuttuneen"
- otsikot aivan mitä sattuu, kiinnostus asiaa kohtaan usein lopahtaa, tai ainakin tahto vastata/auttaa kun ei otsikosta voi edes arvata asiaa
- myynti-ilmoissa aivan käsittämättömiä hintapyyntöjä, tai ei hintaa lainkaan
- tekniikkapuolella ihme huttua, tyyliin "mitä teen jos pissapoika jäätyy"
- projektiosioon en ota kantaa, jokaisella oma tyylinsä... :rolleyes:
Alkaako allekirjoittanut tulla vanhaks ja väsyneeks, vai onko muut huomannut samanlaista "tason" ja "valvonnan" pudotusta ? Ja mikäpä tähän auttais ?
Olen kanssasi aivan samaa mieltä ja tehnyt myös itsetutkiskelua todeten;"olen kai sitten vanha/väsynyt ja hiukan jopa ärtyisä(ikä tuo tullessaan)",kun ei jaksa oikein huttujuttuihin vastailla jne.
Monesti tuo haku/search on oiva paikka saada tietoa.
SuurSyömäri
15.02.2011, 07:39
Viime aikoina kiinnittänyt useamman kerran huomiota "palstan muuttuneen"
- projektiosioon en ota kantaa, jokaisella oma tyylinsä... :rolleyes:
Alkaako allekirjoittanut tulla vanhaks ja väsyneeks, vai onko muut huomannut samanlaista "tason" ja "valvonnan" pudotusta ? Ja mikäpä tähän auttais ?
Piti vielä sanomani että projekteissa oli ennen kuviakin.... :D:D:D Enemmänkuin yx. :p:p:p
DarkestMessiah
15.02.2011, 07:49
Nuorempi harrastajapolvi vastaa ;)
Myönnän itsekin heti alkuun että kyllähän sitä joskus tulee kyseltyä tyhmiäkin (onneksi ei sentään lasinpesunesteen täyttöä :D), vaikka ihan ammatiksikin tulee autoja roplattua, niin näissä 1,5 kertaa itseäni vanhemmissa on omat kikkansa joita ei ole tullut muutakaan kautta opittua, niin pitää sitten kysyä joskus täältä.
Ja searchin pahin ongelma alkaa olla siinä, kun on jo pitkään jotain asiaa ankarasti mietitty ja ihmetelty, ilman merkittävää edistystä, hermot kiristyy ja romu pitäis saada nopiasti taas kasaan, sitten searchiin sopivia hakusanoja niin tuloksena tulee +25 sivua topikkeja, joista vain kourallisesta saattais löytyäkin apua. Siinä sopivan vittuuntuneena ja väsyneenä vaan ei jaksa alkaa kahlaamaan jokaista läpi, ja on helpompi kysyä uudestaan ja toivoa, että joku vastaa nopeasti. Tämä asenne toki pahentaa vain tuota searchin tulosta, mutta eipä sitä siinä tilanteessa tule mietittyä.
Mutta tuon edes luettavalla tasolla olevan äidinkielen ja selkeiden otsikoiden perään kuuluttaisin kyllä itsekin, helpottaa kaikkien elämää.
Ex_inkkari
15.02.2011, 08:00
Onhan se väkisin muuttunut vuosien varrella, harrastajia putoaa pois ja niitä maastureita on vain valokuvissa :) silloin kulta-aikaan jokaisella tyhjätaskulla oli jonkun näköinen 4wd ja niitä myös käytettiin maastossa, juttua riitti ja jaksoi jopa pohtia toisten ongelmia siinä palstalla riitelyn seassa :)
Nyt on tilanne toisin, työt vie kaiken energian, rahaa ei ole edes ruokaan ja ikä painaa muutenkin :( ei jaksa enään kävellä maastossa 7 tuntia, kaikki vuosien takaiset tutu on kadonnut tai lopettanut harrastuksen, muistan joitain vuosia kun melkein jokainen kuukausi oli joku ajotapahtuma jossain (laillinen) ja niissä tuli myös käytyä.
Niin ne asiat muuttuu.
silloin kulta-aikaan jokaisella tyhjätaskulla oli jonkun näköinen 4wd ja niitä myös käytettiin maastossa Nyt jokaisella onkin citymaasturi. CR-V:llä metsään!
Voi olla, että Offipalsta ei ole enää pienen harrastajayhteisön "oma" paikka, jossa kaverit jutttelee keskenään. Kyllä tuolta diibadaaban joukosta löytyy aivan helmiä juttuja. Monta kertaa ne voi olla linkkejä ulkomaanfoorumeille, mutta en jaksa ulkomaan foorumeita selata niin mistä muualtakaan niitä bongaisi?
Muistan aika hyvin, kun jossain vaiheessa isoon ääneen toitotettiin uusien harrastajien perään, jotta lajilla olisi tulevaisuutta. Nyt on uusia harrastajia, niin nehän pilaa nettioffailunautinnon. :):):)
Mutta se ei ole totta etteikö ajomahdollisuuksia olisi, minusta niitä on enemmän kuin ikinä. Jos vanhat väsyneet sedät ei jaksa edes omistaa autoa, niin ei kai ne jaksa liikkua yli 20 km päähän sillä ajamaankaan? Me kierretään ympäri (eteläistä?)Suomea ajamassa lähempien alueiden lisäksi ja ajettavaa on oikeasti paljon. Jossain paikoissa käydään vaan kerran vuodessa tai kahdessa, mutta uusiakin ajomahdollisuuksia seuraillaan täältä palstalta. Ikinä ei tiedä, jos ajoreissun saisi yhdistettyä johonkin osannoutokeikkaan tai jopa työreissuun(näin on tapahtunut kymmenessä vuodessa jo kerran). Ollaan ajeltu mm.: Nokialla, Raisiossa, Porissa, Luumäellä, Kylmäkoskella, Savonlinnan kupeessa, Heinolassa, Sipoossa, Pornaisissa, Joensuun huitteilla, Espoossa, Mäntsälässä, Riihimäen tuntumassa, Hirvensalmella, Pälkäneen tienoilla, Kirkkonummella. Kiitos näistä kuuluu niille ihmisille, jotka järjestävät ajomahdollisuuksia. Se EI ole helppo, tai varsinkaan palkitseva homma.
Eihän joka kuukausi tarvi olla ajotapahtumaa, eihän kukaan kerkiä kaikkia tapahtumia ajamaan läpi, mutta joskus ehtii neljäkin reissua heittämään kuussa. Lähinnä se on itsestä kiinni kuinka paljon haluaa nähdä vaivaa harrastuksensa eteen.
Tuo searchi-hommeli ei muuten wörki ihan niinkuin pitäisi, kun pitäs aina osata arvata se oikea hakusana. Kolmenkymmenen hakukerran jälkeen saattaa löytyä just se topikki, mitä on ettimässä. Monesti itekkin oon koittanu ettiä jostain asiasta vanhaa topikkia tuloksetta, mutta se sitten tulee vastaan ihan jonkun toisen asian yhteydessä.
Toinen on tilanteet kun muistaa jossain topikissa on käsitelty jotain tiettyä asiaa, muttei yhtään muista topikin nimeä! Uuttera haku lopulta saattaapi tuottaa tuloksen, mutta hankalaa se on ja usein pitää selata kymmeniä keskusteluja läpi, ennenkun se tietty kadonnut linkki tms. löytyy.
Silläpä olisi helpompaa, jotta jos joku muistaa missä topikissa aihetta on käsitelty, antaisi linkin siihen, eikä vaan huutaisi "KÄYTÄ SITÄ SEARCHIA; *TUN n00b!"
Monissa topikeissa käsitellään samamoja aiheita, mutta jokaisessa saattaa tulla hieman erilaista uutta tietoa esiin, joten olisi ihan hyvä, että linkkejä seurailemalla löytäisi kaikki käsitellyt jutut aiheesta...
Haku juttuun vois antaa vinkiksi googlen käytön eli jos vaikka hakee gee mersu juttuja niin googleen hakusanoiksi :
gee mersu site:offipalsta.com
tuosta jos haluaa suodattaa osto, myynti ja vaihto ilmoitukset pois niin:
gee mersu site:offipalsta.com --M --O --V
Itse ainakin löydän tuolla googlen haulla paljon paremmin ku foorumin omalla haku systeemillä.
En tiedä mihin ryhmään mä kuulun offaajissa, mutta mun mielestä tää palsta on hyvä, vaikka toivoisinkin paljon enemmän juttuja ja kuvia projekti osioon. Mutta hyvä tää on näinkin.
Luonne on voinut muuttua, mutta niin kai kaikki aikanaan muuttuu?
Hakukentässä pitäis saada hakea myös numeroilla ja lyhyemmällä haulla. Esim hakusanalla GAZ vaikka tai 44" ym lyhyitä hakuja
Rekisteröimätön
15.02.2011, 13:53
http://www.youtube.com/watch?v=1AJ1ZaGjtnk
Sen olen huomannut että täältä ei saa enää yhtä rivakasti vastauksia tai edes sivukaupalla mutu jauhantaa. Searchilla on edellään hankala löytää mitään, En ymmärrä miksi tietäjän ei ole yhtä helppo kirjottaa rivi tai pari faktaa asiasta samalla vaivalla kun sanoo että 'ei jaksa jauhaa käytä searcchiä tms.' ?
pastirolli
15.02.2011, 14:49
Searchilla on edellään hankala löytää mitään,
Tuo on kyllä totta. Pitää aina kokeilla monella eri hakusanalla jotta olisi edes pieni mahdollisuus löytää juuri se etsitty juttu. Haku ei vissiin osaa taivuttaa sanoja tms...
HiluxMan
15.02.2011, 15:31
Tuo on kyllä totta. Pitää aina kokeilla monella eri hakusanalla jotta olisi edes pieni mahdollisuus löytää juuri se etsitty juttu. Haku ei vissiin osaa taivuttaa sanoja tms...
Vaikka kuinka monesti jo aiemmin sanottu: kun kirjoittaja edes kerran käyttäisi asian oikeaa nimeä, vaikka sitten myöhemmin tekstissään vääntelisikin kuinka renkaita rattaiksi ja kardaania jortaaniksi jne jne, niin helpottaisi osaltaan tuota sööts... ehh hakua.
Sä oot vaan Pee(+ muut seniorit) tullut vanhaksi ja vihaiseksi, niin minäkin. :)
Palsta vähän elää, välillä on huonompaa juttua mutta sitten taas paranee. Samankaltaista oli/on prätkäpalstoilla, kevättalvella rupes porukka riitelemään ja valittamaan kun ajamaan ei päässyt eikä juttuja enää riittänyt. Keväällä tuli sitten uutta harrastajaa mukaan ja jo pidemmälle ehtineet eivät jaksaneet enää vastailla aloittelijoiden kysymyksiin, paitsi vinoilemalla. Ajokauden alkaessa oltiin taas yhtä hymyä, sekä netissä että visiirin takana.
Henk kohtainen anti palstalle ollut chit chattia jo hetkisen kun oma projekti odottelee etenemistään. Veikkaan että offailun pysyminen jonkinmoisena harrasteena ajamattomuudesta huolimatta on pitkälti palstan ansiota. Joskus tulee mieleen hävittää koko kasa pihasta, mutta parit kunnon rymyvideot tai projektijutut ruudulle niin jo taas tekee mieli mennä pajoittamaan että pääsis ajelemaan.
onko tämä nyt sitten niin ,että jonkun parran mielestä tyhmän kysymyksen esittäminen tekniikka osiossa on pasltan tason kannalta kehnompi juttu kuin leka tyylinen loputon paskansuoltaminen chitchattiin?
no oikeestaan tyhmiä kysymyksiähän ei kuulemma ole...
kaikkea voi kysyä, itekin kyselly monesti tyhmiä, mutta kysymys vois olla muotoiltu niin että se on selkeä ja helppotajuinen, eli otsikkoa myöten asia esiin... näin ne löytyy sitten searchillakin myöhemmin
mä ainakin otan kantaa ja neuvonkin jos pystyn ja vaikken pystyiskään niin siltikin yritän...
pahiten vaan kohmettaa nää tyyliin:
ZÄKKÄDÄPLÄÄ otsikkoiset joiden alta sitten löytyy kysymys:
"Kiire !!! mitä vi..ua ku lantikasta kuuluu ihme ääniä?"
eli etenkin tekniikkapuolella olis suotavaa kun vähän tarkennettais - etenkin apuja kyseltäessä
Aina pitäis muistaa uusien palstalaisten/harrastajien suhteen,että jokainen on aloittanu harrastuksensa joskus ja yleensä tietämättä siitä juuri mitään.
Joillekin jo kymmeniä vuosia maastureiden kanssa puuhailleille nuo soat,beadlockit,highliftit,yms..hämärät ja usein vieraskieliset termit ovat päivänselviä.
Mutta taas uudelle maasturien rakentamisesta kiinnostuneelle harrastajalle isoilta pojilta kuultuja juttuja mitä siihen juuri hommattuun vanhaan cruiseriin täytyy pultata kiinni.
Uuden offarin into lajin pariin ei ainakaan lisäänny, jos ei saa asiallisia neuvoja sen toimimattoman napalukon elvyttämiseen tai kardaaninlaipan stefan vaihtoon.
Toki haullakin löytyy vastauksia useaan seikkaan, mutta niitä samoja perusjuttuja pitäis vaan jaksaa vääntää rautalangasta uudelleen ja uudelleen aloitteleville offareille, vaikka ne monille on jo itsestään selviä.. Eiks se oo jo perimätiedon siirtoa nuoremmille harrastajille?
Aina pitäis muistaa uusien palstalaisten/harrastajien suhteen,että jokainen on aloittanu harrastuksensa joskus ja yleensä tietämättä siitä juuri mitään.
Joillekin jo kymmeniä vuosia maastureiden kanssa puuhailleille nuo soat,beadlockit,highliftit,yms..hämärät ja usein vieraskieliset termit ovat päivänselviä.
Mutta taas uudelle maasturien rakentamisesta kiinnostuneelle harrastajalle isoilta pojilta kuultuja juttuja mitä siihen juuri hommattuun vanhaan cruiseriin täytyy pultata kiinni.
Uuden offarin into lajin pariin ei ainakaan lisäänny, jos ei saa asiallisia neuvoja sen toimimattoman napalukon elvyttämiseen tai kardaaninlaipan stefan vaihtoon.
Toki haullakin löytyy vastauksia useaan seikkaan, mutta niitä samoja perusjuttuja pitäis vaan jaksaa vääntää rautalangasta uudelleen ja uudelleen aloitteleville offareille, vaikka ne monille on jo itsestään selviä.. Eiks se oo jo perimätiedon siirtoa nuoremmille harrastajille?
Juu olen miettinyt ihan samaa, tuli vaan mieleen olisiko aihetta tehdä rakenteluosioon eri merkkien OffRoad viritykset.
Tarkoitan sitä että laitettaisiin Toyota, Volvo, Suzuki ym. merkit omiin jaostoihinsa, josta löytäisi aloittelijakin oman kikottimensa mitä niihen voi tehdä.
Toinen olisi hyvä osasto ns. Tieliikennekelpoiset OffRoad maasturit osio jossa olisi samoiten kaikki tarvittavat vinkit ja ehdotukset esim. katsastusta varten ja yms.
pastirolli
15.02.2011, 19:42
Juu olen miettinyt ihan samaa, tuli vaan mieleen olisiko aihetta tehdä rakenteluosioon eri merkkien OffRoad viritykset.
Tarkoitan sitä että laitettaisiin Toyota, Volvo, Suzuki ym. merkit omiin jaostoihinsa, josta löytäisi aloittelijakin oman kikottimensa mitä niihen voi tehdä.
Toinen olisi hyvä osasto ns. Tieliikennekelpoiset OffRoad maasturit osio jossa olisi samoiten kaikki tarvittavat vinkit ja ehdotukset esim. katsastusta varten ja yms.
Tuossa olisi kyllä ideaa. Tietenkin myös tekniikka-osio pitäisi jaotella merkkien mukaan. Mutta tulisiko kyseinen topikkien lajittelu ja siirto liian raskaaksi modeille? Kuitenkin jokunen viesti löytyy...
Tuossa olisi kyllä ideaa. Tietenkin myös tekniikka-osio pitäisi jaotella merkkien mukaan. Mutta tulisiko kyseinen topikkien lajittelu ja siirto liian raskaaksi modeille? Kuitenkin jokunen viesti löytyy...
No jos siirretään pikkuhiljaa merkkien alle, ihan vaan kaikkien palstalaisten ehdotuksesta, uskoisin sen olevan helppoa.
Lopussa sitten karsittaisiin tarpeettomat tai samat jutut.
Tuosta eri automerkkien jaottelusta en tiiä olisiko niin hyvä.... toisilla kun on ajokit risteytetty monenlaisesta.....
Itse katsoisin paremmaksi jaotteluksi vaikka Moottorit, Voimansiirto(koskee myös suzukeja), kori, Renkaat, Sähköt ja vaikka katsastus asiat.
ei välttämättä näin paras vaan hioa voisi kuitenkin tuota tekniikka puolen jaottelua.
http://www.youtube.com/watch?v=1AJ1ZaGjtnk
Pee,taisimme saada sitä mitä tilasimme:D,tää oli kyl hyvä ja aivan oikeelta aikakaudelta.
Mut hei,noit ku hyräili aikanaan ni saatto saada piparii...mut sehän oli sillon ku kulli oli muutaki ku kusemista varten:cool:
KoniJeep
15.02.2011, 20:48
Tuossa olisi kyllä ideaa. Tietenkin myös tekniikka-osio pitäisi jaotella merkkien mukaan. Mutta tulisiko kyseinen topikkien lajittelu ja siirto liian raskaaksi modeille? Kuitenkin jokunen viesti löytyy...
Täällä toimii hyvin toi merkki jaottelu http://www.moottoripyora.org/cgi-bin/palsta/ikonboard.cgi?;act=SC;c=11
Ja vois olla lisäksi sellainen "monimerkki" osio, jos ei enää tiedä minkä merkkinen kosla alla pyörii
no oikeestaan tyhmiä kysymyksiähän ei kuulemma ole...
kaikkea voi kysyä, itekin kyselly monesti tyhmiä, mutta kysymys vois olla muotoiltu niin että se on selkeä ja helppotajuinen, eli otsikkoa myöten asia esiin... näin ne löytyy sitten searchillakin myöhemmin
mä ainakin otan kantaa ja neuvonkin jos pystyn ja vaikken pystyiskään niin siltikin yritän...
pahiten vaan kohmettaa nää tyyliin:
ZÄKKÄDÄPLÄÄ otsikkoiset joiden alta sitten löytyy kysymys:
"Kiire !!! mitä vi..ua ku lantikasta kuuluu ihme ääniä?"
eli etenkin tekniikkapuolella olis suotavaa kun vähän tarkennettais - etenkin apuja kyseltäessä
Mäkin yritin etsiskellä ihan tässä vasta rakentelutopiccia, jossa oli yksi mielenkiintoinen Mercedes-benz g- sarjalainen, mutta ei mitään toivoa löytää söörtsillä, vaikka muistin sen rakentajan nimimerkinkin...
Pyskyykö noita taakia (tagit) hyödyntämään palstan etsi ruudussa? Rekkautuneilla on käsittääkseni mahdollisuus merkitä vitjaan vapaavalintaisia "hakusanoja", eli laittaisi tagin kuvaamaan vitjan sisältöä (mersun lukot, lekan trippi, lappeen Ranta) tai jotain tonne päin....
Eli jos vitjaan kirjoittajalla ei kieliasu satu hakusanoihin niin ne voisi lisätä tageihin ja sörssi löytää vai löytääkö? Vai mikä on noitten tagien idea?
EDIT: Onhan tuolla ihan tag haku....
temmi_hoo
15.02.2011, 22:30
Palstanuubina mut internetissä jo ennen ikuisen syyskuun alkua pyörineenä tää kuulostaa aika tutulta.
Hyvää analyysiä on löytyny myös fiilismuutoksen syistä. Heittelen tähän nyt vähän jotain omaa fiilistä asioista joihin törmää ja jos olo tuntuu fiksulta vielä tän kaiken lätistyäni saatan lopuks jopa ehdottaa jotain.
On porukkaa jotka tosiaan on täysin keltanokkia ylipäänsä autoiluun kun löytävät palstalle ja ja muutenkin aika vaihtelevan tasosta jopa nettikäytökseltään. Se suomen kielen käyttö ois tosiaan kiva juttu, vaikkei sit ihan pilkuntarkasti meniskään. Selvää pitäis kuitenkin saada, ei netissä kukaan ala kyselemään tarkennuksia jos kysyjän tarkotus alunperinkin jäi täysin hämäryyksiin.
Näistä porukoista osa kuitenkin on ihan kehityskelposia ihmisiä ja vertailukohtana pitäis ehkä koittaa muistella mitenkä asiantunteva ja innokas sitä ite oli ekaa mopoa/autoa/pildeä/what rassatessaan. Miten tästä nöösikunnasta saadaan pois karkottamatta kasvatettua tulevaisuuden konkareita?
Jotenkin pitäis samaan aikaan pystyä ohjaamaan innokkaat ja huonotapaset ja toistaitoset räkänokat kommunikoimaan selkeesti ja samaan aikaan vielä kaadettua päähän sitä tietoa mitä harrasteen puolesta janotaan ja tarvitaan. Ihmiskunta on kautta aikain oppinu parhaiten seuraamalla miten asiaa jo osaavat puuhaa hommia, joten palstoille yhteenkertyminen on ihan hyvä juttu.
Sit on tosiaan se väistämätön searchtoiminnon huononeminen kun viestimäärä kasvaa ja monessa ketjussa kysellään samoja asioita. Oikeillakin hakusanoilla törmää biljardiin vastauksettomaan viestiin. Tietokonekaan ei ole vain ihminen, vaan searchi on tyhmä merkkijonokone, joten se ei tajua taivutuksista tai vääntelyistä hittojakaan. Mainitut vinkit googlen käytöstä osu ihan paikalleen ja ne varmaan vois lisätä faquun.
Toisaalta ylipäänsä jonkun automaattisen searchin olemassaolo on niin uus juttu, että se ei ihmiselle ihan täysin luonnostaan tule. Siihen pitää oppia ja sen käyttämättömyys on ihan täysin luonnollista internetin keltanokille. Senkin käyttö siis pitää opettaa partojen toimesta. Mun mielestä oli mainio ehdotus, että "käytä sitä söötsiä" -valitukset vois jättää lausumatta ja loitsia lausumaan sinne kysymisen ketjuihin ehdotuksia hyvistä hakusanoista ja jos nyt vielä sattumoisin vahingossa osais esimerkinomasesti jonkun oikean vastauksen sisältävän ketjun hakea, niin ois siistiä. Ihan kädestä pitäen, niinkun pennutkin opetetaan kävelemään.
Vähän joka harrasteessa tuntuu kanssa olevan se osa harrastajia joitten suurin anti on mollata kaikkia jotka ei automaattisesti tiedä kaikkea. Taudinkuvaan kuuluu myös, ettei ite harrasta aktiivisesti, mutta on jopa joskus saattanut jotain alan puitteissa tehdä. Näitä haikoukkujakin kai johonkin tarvitaan...
Omaa lehmää on tietty myös ojassa. Oon maastoautoilun suhteen kohtuullisen nyybiö ja autoilun tekniikasta yleensäkin tiedot on vaihtelevan hajanaiset. Näissä hommissa tarviin siis ihan varmasti tiedollista ja taidollista jeesiä.
Saattaa ehkä kuulostaa ihan hirveeltä, mutta näyttäis vähän siltä, että mun mielestä keltanokkia kuuluu pikkusen opastaa ja tökkiä oikeille poluille. Joskus jopa syöttää puuroa lusikalla, jos ne ei ite osaa mutta vaikuttaa kehityskelposilta. Tämmösiä fiiliksiä tulee jos kasvaa partion ja hamssitoiminnan parissa ja sit vähemmän keskenkasvusena pitää lasten ja nuorten propagandaleirejä.
offroadjouni
15.02.2011, 22:37
Kyllähän se on muuttunut, kuten yllä jo todettu. Aikaisemmin oli suhteessa enemmän puhtaasti offiin liittyviä topiceja. Nyt kun osallisujajoukko on kirjavampaa niin topicitkin on sen mukaisia.
Itse en innotu merkkikohtaisista osastoista, vaikka kyllä niissäkin puolensa olisi. Tagien käyttöä koitettiin joskus ottaa käyttöön, mutta niistä ei tullut suurta hittiä. Lähtökohtaisesti lajittelu on vanha tapa tagitus/etsiminen nykyaikaisempi keino löytää etsimänsä. Jos tätä halutaan herätellä uudestaan henkiin voi kirjoitella siitä jonkinlaiset ohjeet esimerkkien kera.
Edit: Jaha, tagit ehdittiinkin jo mainita sillä välin kun torkahdin näppäimistön ääreen kesken kirjioittelun.
Arska-tehtaalta
15.02.2011, 22:46
Alkuperäiseen kysymykseen, Kyllä on.
Hyvä että asia herättää keskustelua.
Palstan hierarkian lisääminen ei varmaankaan loppupeleissä tuo haluttua parannusta.
Ensinnäkin, asiat leviävät vieläkin laajemmalle aueelle, eikä haku taatusti helpotu sen myötä.
Toiseksi, Jo tälläkin jaottelulla pystytään kysymään projektiosiossa minkä kokoiset renkaat saa katsastettua läjään ja siihen sit kolme viisitoistavuotiasta (tai vaihtoehtoisesti viisitoista kolmevuotiasta) kertomaan samaan topikkiin kaikkea paskaa, mitkä ei oikeasti kuulu asiaan.
Eli kehitysehdotuksena suosittelisin moderaattoreiden määrän lisäämistä ja sheriffeille saunaillan pitämistä, jossa voitte lyödä lukkoon kehityssuunnan ja reunaehdot.
Pahin skenaariohan on oikeasti osaavien häviäminen palstalta ja keneltä mie sit kyselen neuvoa :D
Nim. nykyisen hölöhölö-palstan seuraaja Arska
PS: Tää kuvaa paremmin (nyky) ajan muuttumista
http://www.youtube.com/watch?v=G7FlojCErN4
Vahvasti epäilen että merkkien suhteen jaottelu ei toimi offipuolella. Aika paljon löytyy sekalaista kalustoa, jossa osat on otettu vähän sieltä täältä. Ja taas lisävarusteisiin liittyvät kysymykset eivät välttämättä ole merkkikohtaisia. Suomessa myös offipiirit ovat suhteellisen pienet, riittääkö kymmenelle lisäosiolle kirjoittajia? Turha on luoda foorumia jossa etusivun viimeistä threadia on päivitetty puoli vuotta sitten. Ja mitä enemmän on sivuja, sitä hankalammaksi selaaminen ja seuraaminen muuttuu.
Tekniikka-osiota vois koittaa jotenkin jakaa "hardcore" ja "newbie" -tyylisiin osioihin, mutta minkä tuohonkin sitten laittaa rajaksi? Sais ne "ääni kuuluu mikä hajos" ja "miten napalukko toimii"-topicit jotenkin eroteltua enemmän teknisistä jutuista.
Projektiosiotakin vois ehkä jakaa, ehkä kilpurit ja safariautot erikseen? Tai sitten projektiosiosta moderaattorit siirtäis "Laajat Projektit" -osioon, kun jokin taso on saavutettu.
Moderointiakin vois vähän tiukentaa. Ehkä turhan paljon silitellään päätä ihan kelvottomien tekniikkakysymysten ja myynti-ilmoitusten kanssa. Vaikea nyt tietty sanoa kun näkee vain sen mitä tänne palstalle jää. Lekan touhut menee ainakin mun mielestä spammaamiseksi ja melkeen kuin sähköpostin kanssa jää järjelliset jutut ehkä huomaamatta. Anonyymeistä jostain syystä tykätään hirveesti, mutta ainakin tälle uudelle ;) hardcore-tekniikkapuolelle ja projektiosioihin vois antaa kirjoittamisoikeuden vain rekisteröityneille. Mikään ei laske niin tehokkaasti kiinnostusta tiedon ja tarinoiden jakamiseen kuin anonyymin vittuilu ja vaikka sen moderaattori myöhemmin poistaisikin, saattaa se tulla liian myöhään.
Aina on taas offipalstaa vaivannut Suomeilu (tm) :), eli mitä jo toisessa topicissakin sivuttiin: "Tekijämiehet ei kirjoita internetissä." Kun muualla maailmassa esitellään ylpeydellä hienoja laitteita osittain ihan mainosmielessäkin, täällä ei paljon salaisuuden verhoa raotella. Edes myynti-ilmoituksiin ei raaskita laittaa tarkempia tietoja kalustosta. Mutta eihän ne tekijämiehet kirjoita nettiin kun ovat aamusta iltaan tallilla ja rekisteröityminenkin on niin vaikeaa ;)
Kovakalu69
15.02.2011, 23:23
Haikein mielin muistelen aikaa, jolloin Offipalsta oli Petrisimolin.com, sinisine taustoineen ja 3 tornineen :(
Haikein mielin muistelen aikaa, jolloin Offipalsta oli Petrisimolin.com, sinisine taustoineen ja 3 tornineen :(
Asetuksista saa sinisen taustan, mutta niitä torneja on ikävä. :mad:
temmi_hoo
15.02.2011, 23:31
Jotenkin luulen, että parasta tosiaan ois lisätä ystävällisten moderaattorien määrää ettei työmäärä perskohtasesti kasva vituttavalle tasolle ja tän lisäks jotenkin yhteispanoksena kasata semmonen ytimekäs alkuunpääsemisen tietopankki, millä voi sitten iskeä keltanokkia hellästi otsalohkoon.
Foorumille ei nykysellään ainakaan tule niin paljoa viestejä tai ketjuja, että jako pienempiin osa-alueisiin ois tarpeellista. Tämmösen foorumityyppisen systeemin perusluonne on myös, että vanhemmat kamat on vanhempia ja vaikeemmin löydettävissä, joten sen alkeisperustiedon ja muun tämmösen valistusmateriaalin paikaksi vois sopia paremmin jonkin sortin wiki. Ois muuten hiano pystyä lukemaan offiwikistä paitsi että mikä on soa niin miten se parhaiten tehään ja jos siellä vielä ois linkit syvempiin tietolähteisiin ja ehkäpä pariin malliketjuun offipalstalla...
torneja ei enää ole, mutta mediaboardilta (http://forums.petrisimolin.com) löytyy samat hauskat kuvat, videot ja kommentit
wiki on ollut jo olemassa (faq.offipalsta.com) mutta sitä ei alkuinnostuksen jälkeen kukaan jaksanut ylläpitää
wikin asentelu onnistuu jossain vaiheessa jos sen päivittelyyn / putsaamiseen löydetään vastuuhenkilöt
Kovakalu69
16.02.2011, 00:40
Asetuksista saa sinisen taustan, mutta niitä torneja on ikävä. :mad:
Ei sama asia :(
Petrisimolin.com:n sivut latautuivat mukisematta kännykällä googlettaessa, kun taas Offipalstaa sietää avata 5 sivua, niin muisti täynnä ja potkii netistä pihalle.
Ei sama asia :(
Petrisimolin.com:n sivut latautuivat mukisematta kännykällä googlettaessa, kun taas Offipalstaa sietää avata 5 sivua, niin muisti täynnä ja potkii netistä pihalle.
Kaikki kehittyy, myös puhelimet...
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=81100
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=81132
siinä 2 eri kysymystä teksniikka osiosta...
kumpi näistä nyt on enemmän "hyödyllinen" tai avustavampi aloittelevalle offaajalle...
paljon riippuu kuka näppistä näppäilee, niin vastauksien laatuun kuin määräänkin...
temmi_hoo
16.02.2011, 08:50
Mainioita ketjuja kumpainenkin :) Mun mielestä molemmat on ihan hyviä esimerkkejä siitä mimmosta keskustelua on mukava käydä ja lukea jälkeenkinpäin. Vika-avun kysyjä kysy selvän kysymyksen ja sai selviä vastauksia ja toinen ketju taas ois ehkä supertiukasti kuulunu sitsätin puolelle mutta keskusteltiin silti ihan alotusviestin linjoilla. En mä nää miksi sitä pitäis siirtää vaikka se ei nyt ihan tyystin pelkkää selkokerrontaa ole. Ei kaikkien viestien syvin tarkotus kuitenkaan voi olla keltanokkien sivistäminen.
Varmaan kaikki on yhtä mieltä siitä että eroon halutaan nyt ainakin siitä jäätävästä tavasta kirjottaa viestin otsikkoon jotain zigadabum ja kysellä sit jotain hätästä niin ettei lukijalle oikeen edes selviä oliko vika traktorissa vai lämminvesivaraajassa vai ehkä sittenkin jossain autossa.
Hyviäkin juttuja tietty voi edistää, foorumin puolella ehkä parhainta antia on tarinankerronta autoista ja jos joku on käyny jossain eeppisen taipaleen takana niin niistähän tulee draamaa. Yhteisö kuitenkin on muutakin kun yks nettipalsta joten myös yhteiskahvittelu ja saunominen ja tämmönen on hieno homma :) Ties vaikka joskus joku kävis möyrimässä. Jopa seurassa. O_o
ei hätää, tapatalk on tulossa!
http://www.tapatalk.com/
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=81100
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=81132
siinä 2 eri kysymystä teksniikka osiosta...
kumpi näistä nyt on enemmän "hyödyllinen" tai avustavampi aloittelevalle offaajalle...
paljon riippuu kuka näppistä näppäilee, niin vastauksien laatuun kuin määräänkin...
Molemmat sopii mainiosti tekniikka & jutustelu osioon, eikä jokaisesta postauksesta tarvii välttämättä olla apua aloittelevalle offaajalle.
Mie oon ainakin ymmärtäny että tuo "jutustelu" on vapaamuotoisempaa keskustelua, toki tekniikan tiimoilta kuten tuon osion otsikko antaa ymmärtää.
Lisäksi jokaisella käyttäjällä on omanlaisensa tyyli esittää asiansa. Jos kaikki kirjoittais täysin kieliopillisesti oikein ja saman kaavan mukaan, olis aika ykstoikkoista luettavaa tää palsta ;)
torneja ei enää ole, mutta mediaboardilta (http://forums.petrisimolin.com) löytyy samat hauskat kuvat, videot ja kommentit
Valitettavaa vaan että tuosta mediaboardista on tullu aivan uskomaton törkylaari, eikä edes sanan hyvässä tarkotuksessa. Ja muutenki meleko vaikeaselkoinen ku uusia postauksia tai vastauksia on todella hankala löytää ja yhteen postaukseen saattaa tulla kymmeniä vastauksia jotka kaikki näkyvät ruudulla yhtäaikaa, ja kun kaikissa saattaa olla kuva tai .gif on soppa valmis mutta hidas.
Ja sitte se kategorisointi, nytkin offroad-nimen alla on hurumykke kaikkea paskaa mikä ei liity mitenkään offroadiin, likimain enemmän muuta ku sitä ihteään??
dynamics1
26.05.2015, 16:43
kerrotaan nyt omakin mieli pide. :) eli omasta mielestäni palstalla on pääsääntösesti rentoa porukkaa ja mitä ajoissa olen käynyt niin eipä ole kovin montaa kusipäätä näkynyt. on autettu toista oli toinen aloittelia tai pro luokan miehiä.. ja itse otan lähinnä nämä tojota suzuki hommat ja ym huumorilla.. kyllä sitä hyvää vittuilua pitää kestää jos saman lailla tulee soitettua suuta tutuille ja vähän tuntemattomille.. :D
meidän hello kitty sj rojektia ei ole kyllä haukuttu eikä moitittu vaikka onhan se vähän semmonen tekele mutta hyvin silläkin on päässyt.. päin vastoin porukka on ollut erittäin kiinnostuneita miten on tehty tietyt jutut..
ja itse olen uusi jäsen n 2 vuotta
jeeppi-eki
11.06.2015, 17:25
Viime aikoina kiinnittänyt useamman kerran huomiota "palstan muuttuneen"
- otsikot aivan mitä sattuu, kiinnostus asiaa kohtaan usein lopahtaa, tai ainakin tahto vastata/auttaa kun ei otsikosta voi edes arvata asiaa
Alkaako allekirjoittanut tulla vanhaks ja väsyneeks, vai onko muut huomannut samanlaista "tason" ja "valvonnan" pudotusta ? Ja mikäpä tähän auttais ?
On kyllä joitain otsikoita jotka panee miettimään, esim, yksi parhaista: duutsonien kestävä soa hj.
Ensimmäinen ajatus oli että se sitten kestää mm. miespuolisten naiseksi pukeutumista, alasti hillumista ja miesten välistä seksiä ... ei millään pahalla, autojen rakentelu on hieno harrastus :)
kun tommosia kirjottaa aikuinen ihminen auton rakentulu palstalle niin kertoo itsestään aika paljon.jonku mielestä tuollaet voi olla hauskoja juttuja.