View Full Version : Ameriikan serkun herkkupaketti....
Joulu on taas Joulu on taas, kattilat täynnä .....
Noi good yearit kiinnostaa! Meneekö mahdollisesti Tumpille yks sarja testiin ens kesälle??
Mikäs mjoottori tuolla toosassa on?
Niimpä niimpä.... ollaan hiljaa ja huudetaan ....saa arvuutella konetta:confused: - kyllä tietäjät tietää kun vähän kuvaa suurentaa ja miettii hetken?
Kun mä sanon mallin, niin kaikki lyö kämmenellä otsaansa ja "no oisinhan tietysti mä ton tienny!"
Ja kumistakin ehkä saa lisää faktaa :rolleyes:
LS sarjan joku mottihan tuo taitaa ehkä olla;)
oisko ecotec supercharged
Kaseista en tiedä mitään, mutta ei tää mikään voorti ole? Ne kun viljelee eatoneita niissä.
Voorti.... meilläpäi on viljelty viimeaikoina yhessä tosi pro projektissa Valmettia, ettei olis joku kopiointiyritys, edelläkävijät saa nopeesti perässä hiihtäjiä :-))))
Eihän? Ne vanhat työntötanko tötteröt on varmaan jo viety kaikki museoon,corveten patahan se vois olla mut eihän semmonen möhkäle mihinkään mahu ja ei kai niis oo remmi ahdint yleensä joten se ei oo letukka joten se ei oo toijotakaan ku niil ei oo eatonii vai onkohan se eaton?? jos ei ni voi ollaTRD mut jos se on ees kasi ni sanotaan jokerina ooppelin neloskone ahdettuna. Ja nyt mä haluun uskoa et se tosiaan on moderni ja nykyaikainen teho/paino suhteeltaan hyvä eikä näitä perinteisiä museo kaseja. Noi renkaat vois olla hyvät,vanha MTR ainaki oli.
Eihän? Ne vanhat työntötanko tötteröt on varmaan jo viety kaikki museoon,corveten patahan se vois olla mut eihän semmonen möhkäle mihinkään mahu ja ei kai niis oo remmi ahdint yleensä joten se ei oo letukka joten se ei oo toijotakaan ku niil ei oo eatonii vai onkohan se eaton?? jos ei ni voi ollaTRD mut jos se on ees kasi ni sanotaan jokerina ooppelin neloskone ahdettuna. Ja nyt mä haluun uskoa et se tosiaan on moderni ja nykyaikainen teho/paino suhteeltaan hyvä eikä näitä perinteisiä museo kaseja. Noi renkaat vois olla hyvät,vanha MTR ainaki oli.
Et ole tainnut ajaa museo V8:lla maastossa?
veijon-esso
15.02.2011, 09:52
Tuohon kun lisäisi vielä perinteiset litratehospekuloinnit ja kulutuksen kauhistelut, niin kommenttihan olisi täydellinen. :-)
Kyllä se Jaren arvaus menee nyt lähemmäs, yksinkertainen on kaunista ja KISS on erittäin hyvä periaate...(Keep It Simple Stupid!)
Eihän? Ne vanhat työntötanko tötteröt on varmaan jo viety kaikki museoon,corveten patahan se vois olla mut eihän semmonen möhkäle mihinkään mahu
Tossa olis tollanen Gen IV LS7 työntötanko tötterö (2006 ->), eikä ole sen suurempi ku muutkaan GM:n kasit :)
http://www.corvettemuseum.com/specs/2006/images/LS7_Drawing.jpg
Kyllä se Jaren arvaus menee nyt lähemmäs, yksinkertainen on kaunista ja KISS on erittäin hyvä periaate...(Keep It Simple Stupid!)
Onkos tuossa päällä Magna Charger?
Eikö kaikki takavetoiset V8 jenkit ole työntötanko koneella, PAITSI fordit?
ZR-1 corvette 90-luvulla oli lotuksen suunnittelemalla koneella, siinä tais olla neljä nokkaa.
olisko siinä päällä joku tommonen/vastaava
olisko ls6?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=126&pictureid=74904
Onkos tuossa päällä Magna Charger?
Ai niinku tuollainen:
http://chevyhighperformance.automotive.com/98184/0901chp-ls1-magna-charger-tvs-supercharger-install/index.html
http://www.riemurasia.net/jylppy/media.php?id=70465&c=12
Ai niinku tuollainen:
http://chevyhighperformance.automotive.com/98184/0901chp-ls1-magna-charger-tvs-supercharger-install/index.html
Ei vaan tollanen
http://www.superchargersonline.com/images/productimages/radix.gif
http://www.superchargersonline.com/product_detail.asp?PartNumber=MAG-01-22-60-007-Po
Eikö kaikki takavetoiset V8 jenkit ole työntötanko koneella, PAITSI fordit?
ZR-1 corvette 90-luvulla oli lotuksen suunnittelemalla koneella, siinä tais olla neljä nokkaa.
Cadillacin Northstaria (LH2-versio) on saanut myös takavetoisissa autoissa.
Corveten LT5:
http://www.mcrcorvettes.com/images/lt5.gif
oliskohan tää LS-paketti menossa YJ tai CJ jeeppiin?
Joo, LS1 tuolla laatikossa lymyää. Kivaahan se olis jos tulis omiin projekteihin- mutta tunnustaa täytyy- että ihan asiakastyöhön toi on menossa. Tosin ainahan noita kiva on hypistellä asentaessa vaikkei omia olekaan.? Ja ainakaan näillä näkymin ei ole YJ / CJ johdannaiseen menossa....;)
Renkaat sitten onkin jo paljon mielenkiintoisempi juttu, noita kiukaitahan saa kuka vaan tilailla tehtaan puulaatikossa kellä on pakka kunnossa (ite joutuu ..köh.. köh..vähän edullisempiin koneisiin tyytymään:o) , mutta näiden kisaseos kevlarikylkien kanssa oli aika homma, näitä kun saa yleensä ainoastaa rengastehtaiden omat sponssikuskit ja niitä ei ole paljon euroopassa näkynyt, peräpohjolasta puhumattakaan... Joten kun viimein myöntyivät meille sellaiset armollisesti luovuttamaan, niin otettiin sitten toinen viiden sarja samalla kerralla ja samalla vaivalla. (Eli jos jotakuta himoittaa liimapinta kumileikit niin saa ottaa yhteyttä... pidetään pienet kumifetissi-iltamat... :D )
42/14,5-17 G-Y Mtr Sticky compound :
"The new Goodyear MT/R with Kevlar sidewalls has made a great impression over the last year in a sticky off-road-only compound.
Sticky compound tires aren't new. Many companies make a sticky or super-soft rubber compound for the competition rockcrawlers they sponsor. Unfortunately, these tires rarely make it to the general public."
Et ole tainnut ajaa museo V8:lla maastossa?
Olen kyllä,kaasari ja ruisku mallia. Olen maastossa liikuskellut työkoneella sekä kilpa moottoripyörällä joten ensikosketus vanhalla moparilla sohloine kaasareineen oli järkytys,jotkuthan ihan tosissaan harrastivat jopa formula offroadia KAASARI koneella?? Oletkos koettanut esim. Audi quattro s2? kenties saabin ahdettua 2.3? Nykyajan 4-6 pyttyisellä ahdetulla koneella on vääntöä pirusti ja tehoa rajattomasti,ajettavuus on hyvä ja ajettava kierrosrekisteri jopa laajempi kuin vanhoissa vinkkeli kaseissa. Olen odotellut että joku tekis jonkun maasto ajopelin edm.kaltaisella reseptillä. Noihin omiin tojotiin ku ei onnistu. Sähkö hilppeitähän niissä on ja sikäli omat hankaluutensa mutta ominaisuuksia olis vaikka kuinka. Noitahan alkaa löytymään suht edukkaasti pitkin romiksia,vanhasta ysitonni saabistakaan ei tarvi maksaa paljo.
Olen kyllä,kaasari ja ruisku mallia. Olen maastossa liikuskellut työkoneella sekä kilpa moottoripyörällä joten ensikosketus vanhalla moparilla sohloine kaasareineen oli järkytys,jotkuthan ihan tosissaan harrastivat jopa formula offroadia KAASARI koneella??
Juu, eikä vaan harrastettu foffia, vaan ajettiin oikein "verenmaku" suussa kilpaa ja voitettiin mestaruuksiakin ruiskukoneiden edeltä:D:D:D:D:D
KooPee.......voiks sä edes vähän valoittaa, että mihin peliin tää moottori olis menossa? Kiinnostus kuitenkin aika kova;)
Olen kyllä,kaasari ja ruisku mallia. Olen maastossa liikuskellut työkoneella sekä kilpa moottoripyörällä joten ensikosketus vanhalla moparilla sohloine kaasareineen oli järkytys,jotkuthan ihan tosissaan harrastivat jopa formula offroadia KAASARI koneella?? Oletkos koettanut esim. Audi quattro s2? kenties saabin ahdettua 2.3? Nykyajan 4-6 pyttyisellä ahdetulla koneella on vääntöä pirusti ja tehoa rajattomasti,ajettavuus on hyvä ja ajettava kierrosrekisteri jopa laajempi kuin vanhoissa vinkkeli kaseissa. Olen odotellut että joku tekis jonkun maasto ajopelin edm.kaltaisella reseptillä. Noihin omiin tojotiin ku ei onnistu. Sähkö hilppeitähän niissä on ja sikäli omat hankaluutensa mutta ominaisuuksia olis vaikka kuinka. Noitahan alkaa löytymään suht edukkaasti pitkin romiksia,vanhasta ysitonni saabistakaan ei tarvi maksaa paljo.
Eli käytät vertailukohtana työkonedieseliä ja kaksitahti moottoripyörän konetta?
Se jäi epäselväksi, että kenellä on Audi Quattro S2 offipelinä ja kenellä on Saabin ahdettu 2,3 offipelissä, mutta noihan vois tulla seuraaville ajopäiville niin vertaillaan tollaseen vakio museo V8:siin?
Noi ominaisuudet kadulla ja dynossa ei ole ihan suoraan vertailukelpoisia maastoon. Jare voisi ehkä kertoa kuinka hyvin Alfan V6 toimii protokilpurin keulilla, vaikka paperilla lukemat oli enemmän kuin kohdallaan?
...Audi Quattro S2 offipelinä ja kenellä on Saabin ahdettu 2,3 offipelissä, mutta noihan vois tulla seuraaville ajopäiville niin vertaillaan tollaseen vakio museo V8:siin?
http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon14.gifNothing beats cubic incheshttp://forums.offipalsta.com/images/icons/icon14.gif
Exept Nitrous or Supercharger, momentarely...
Siis miksi kuorma-autoissa ei ole sitten näitä "tekniikan ihmeitä"???
Ja saahan noihin koneisiin tehoja:
TOSTA KANNET TOHON LAATIKOSSA OLEVAAN KONEESEEN (http://www.nickariasjr.com/flier/arias_flyer_LS%20Hemi.pdf)
Ja sitten kun pakka kondiksessa, niin alakerta TÄÄLTÄ (http://www.keithblack.com/racing_racehemi.html) ja edellisestä pajasta yläpää...
Loput sitte miten taskut ja pää kestää...:D:D:D
Tuntuu et en ihan tajuu kaikkee minkä moni muu tajuaa. Ja sit on niit juttui mitä yrittää selittää mut kukaan ei tajuu. Mut SE mitä mä nyt täs ajoin takaa(vaik taitaa olla jo vähä offtopic): eli nythän kysymykses on kai trial auto ja miksei hieman muunlainenkin auto,ehkä safari autokin. Kun ainaki raisiossa joku vuostakaperin jossai CUP kisassa voitto otettiin COROLLAN 1.6 litraisella koneella,ja laatikko samast vehkeest ja volvon akselit ja putkirunko ni ei kai se tehokaan ole ihan pääasia mut ajettavuus yleensä ja varmatoimisuus jne. Miksi ihmeessä pitää olla iso ja raskas kone vaikkakin riittävän tehokas ja edullinen ja hyvä ajettava,loppuun ajetut ja vialliset on toki eri juttu. Kun samat ominaisuudet (teho,vääntö,leveä kierrosrekisteri) löytyy pienemmästä ja kevyemmästä koneesta ja ja kun niillä todistetusti VOI ajaa niin miksi ei? Maku asiat ovat toki erijuttu ja joistain nyky moottorit vaan on liian monimutkaisia joten kaikille ne ei vaan käy. Tossa koopeen kysymyksessä elättelin toivetta et joku tekis jo jotain uutta ja toi KEHITYSTÄ näihinkin vehkeisiin. Itse olen kaikkea tekniikkaa ja sen kehittämistä ihannoiva ihminen ja se että jotain tehdään vaan siksi että ku muutkin ei oikein ole innostavaa.
Eli käytät vertailukohtana työkonedieseliä ja kaksitahti moottoripyörän konetta?
Se jäi epäselväksi, että kenellä on Audi Quattro S2 offipelinä ja kenellä on Saabin ahdettu 2,3 offipelissä, mutta noihan vois tulla seuraaville ajopäiville niin vertaillaan tollaseen vakio museo V8:siin?
Noi ominaisuudet kadulla ja dynossa ei ole ihan suoraan vertailukelpoisia maastoon. Jare voisi ehkä kertoa kuinka hyvin Alfan V6 toimii protokilpurin keulilla, vaikka paperilla lukemat oli enemmän kuin kohdallaan?
No en malttanu olla selventämättä: eli jcb ja hitachi ym. dieselit ovat hyvin toimivia ja oikein tarkoituksen mukaisia koneita joilla on tullu ajettua. Mantsa pyörän kakstahti koneet on kanssa hyviä kilpa enskaan. EN todellakaan laittaisi niitä offi autoon,kokeilemattakin on varmaa et ei hyvä. Myöskään en oo nähny Audin tai saabin konetta offipeleissä,kadulla kylläkin. Sitä vastoin vanhoja jenkki kaseja pilvin pimein,ja se saakin ihmettelemään että miksi ihmeessä? nehän on kehitetty joskus vuonna 1 ja2. Eli kysymys oli siitä että kone pitää olla tarkoituksen mukainen,ei painava ja iso? En siis verrannut dieseliä tai kaks tahtista muuten kuin siten että ne ovat toimivia ja hyviä omassa genressään,ei offi autossa. Miksi offi autossa ei voisi olla nykyajan moottori,eikä iän ikuinen veekasi? Eiko hyvä turbo kone oikeilla asetuksilla olis parempi ku museo koneet? ja miksi??
Eli kysymys oli siitä että kone pitää olla tarkoituksen mukainen,ei painava ja iso?
Miksi offi autossa ei voisi olla nykyajan moottori,eikä iän ikuinen veekasi?
Eiko hyvä turbo kone oikeilla asetuksilla olis parempi ku museo koneet? ja miksi??
Mun mielestä sillä koneen painolla ei ole niin suurta merkitystä, mutta kokonaisen auton painolla on.
Onhan niitä nykyajan moottoreitakin nähty jo aika monessa, siinä iänikuisessa V8:ssa vaan on sitä jotain. :D
Kyllä minäkin voin laittaa omaani sellasen nykyajan mukaisen ähkynpuhkun koneen, heti kun joku OIKEASTI todistaa sen lyövän ominaisuuksillaan mun V8-museokoneen.
Ja miksi? kysymykseen ei ole absoluuttista oikeaa vastausta. :D :D :D
Mut SE mitä mä nyt täs ajoin takaa(vaik taitaa olla jo vähä offtopic): eli nythän kysymykses on kai trial auto ja miksei hieman muunlainenkin auto,ehkä safari autokin. Kun ainaki raisiossa joku vuostakaperin jossai CUP kisassa voitto otettiin COROLLAN 1.6 litraisella koneella,ja laatikko samast vehkeest ja volvon akselit ja putkirunko ni ei kai se tehokaan ole ihan pääasia mut ajettavuus yleensä ja varmatoimisuus jne.
Kasikone ja kierroksia vähän, mutta VÄÄNTÖÄ löytyy heti
Neloskone ja turboahdin, paljon kierroksia jotta vääntöä löytyy, mutta sitten mennäänkin jo kovaa "jonnekkin"...
Se, että joku rakentaa pienellä koneella itelleen auton ja laittaa siihen armokarmeet tiheet välitykset helpottaa asiaa, mutta silti sieltä puuttuu se alavääntö, joka on jo tyhjäkäynnillä V8:ssa olemassa!
Ja sitten että voittaa sen kisan, vaatii kuskilta osaamista maaston lukemisesta ja auton tuntemisesta ym. "pikkujutuista", jotka yhdessä saattavat aiheuttaa muille mielipahaa mm. kilpailun häviämisenä.
Ja olihan viime kesänä Foffi kisoissa se turboahdettu Volvo moottorinen säksätin, mutta "paperilla"-vääntö mäessä ei vaan riittänyt, kun kaikki 8-mukiset meni pintakaasulla samassa paikassa!!!
Ja tämähän oli vain mun mielipide, muut kertokoot omansa...:rolleyes::rolleyes::rolleyes:
Kyllä minäkin voin laittaa omaani sellasen nykyajan mukaisen ähkynpuhkun koneen, heti kun joku OIKEASTI todistaa sen lyövän ominaisuuksillaan mun V8-museokoneen.
Todisteina musta silmä (Mashbox testiajot keväthangilla ja "risuja" katsojien päälle)???
Lisää vammoja, Kulmakorpi ja jaksotuomarikoulutus (kiven JÄRKÄLE käsivarteen siinä kallionousussa, kun kuljettajalla taisi seota kaasu ja jarrupoljin???)
Oisko sopivaa perustelua????:rolleyes:
Et tallissa olis HATZ:n moottori, jossa yksi sylinteri ja tehoa 4hp. Toimii dieselillä, sopii "vanhoille" miehille.:):)
Ja JOS TUNTUU liian tehokkaalta, niin siinä napilla toimiva puolipuristin, jottei karkaa näppylöistä...:D:D:D:D:D
Mun mielestä sillä koneen painolla ei ole niin suurta merkitystä, mutta kokonaisen auton painolla on.
Onhan niitä nykyajan moottoreitakin nähty jo aika monessa, siinä iänikuisessa V8:ssa vaan on sitä jotain. :D
Ja miksi? kysymykseen ei ole absoluuttista oikeaa vastausta. :D :D :D
Juu,oikeestaan oot just ytimessä. Meinasinkin just sitä et ku kukaan ei paneudu uusien sovellusten kehittämiseen ni sillä mennää millä ennenki. Toki voittamiseen tarvitaan paljon muutaki ku moottori,nyt hainkin sitä miksi se EI VOISI olla joku muu kuin vee kasi. Toki se vaatii et se vaihtoehto on muokattu sopivaksi,vääntöä ja puhtiahan niistä nykysin saa.
vääntöä ja puhtiahan niistä nykysin saa.
vai että vääntöä ja puhtia, mun mielestä tässä videossa näkyy se mitä niistä saa :D
http://www.riemurasia.net/jylppy/media.php?id=66405
Saako sitä vääntöä ja puhtia alle tyhjäkäyntikierrosten? Edes sen verran ettei kone sammu?
Toi Mikin jo mainitsema foffihäksätin oli katsojan silmään melkeen hyvä.. Mutta jokin nykypäivän juttu varmaan puuttus kun ei vaan jaksanu mennä vaikka tehoja mainostettiin olevan.
Foffi olis ehkä se kriittisin laji kun tuijotetaan erityisesti moottorin toimintaa, kyllä trialissa pärjää ilman kasiakin vaikka yleensä mieleenpainuvimmissa suorituksissa on mukana kasi.. Mutta vähintään 6 sylinteriä, joskus jopa 12. Nelosmoottorilla ei pääse otsikoihin ;)
Kasikone ja kierroksia vähän, mutta VÄÄNTÖÄ löytyy heti
Neloskone ja turboahdin, paljon kierroksia jotta vääntöä löytyy, mutta sitten mennäänkin jo kovaa "jonnekkin"...
Se, että joku rakentaa pienellä koneella itelleen auton ja laittaa siihen armokarmeet tiheet välitykset helpottaa asiaa, mutta silti sieltä puuttuu se alavääntö, joka on jo tyhjäkäynnillä V8:ssa olemassa!
Ja sitten että voittaa sen kisan, vaatii kuskilta osaamista maaston lukemisesta ja auton tuntemisesta ym. "pikkujutuista", jotka yhdessä saattavat aiheuttaa muille mielipahaa mm. kilpailun häviämisenä.
Ja olihan viime kesänä Foffi kisoissa se turboahdettu Volvo moottorinen säksätin, mutta "paperilla"-vääntö mäessä ei vaan riittänyt, kun kaikki 8-mukiset meni pintakaasulla samassa paikassa!!!
Ja tämähän oli vain mun mielipide, muut kertokoot omansa...:rolleyes::rolleyes::rolleyes:
Eli siinä korolla 1.6 litrasessa oli vääntöä? Saahan turpo koneesta vääntöä jo abaut 1500 kierroksella ja tyhjä käynnin ku säätää 1400 kierrokselle ni herää melko viiveettä. Ja ku aatellaan et suizallakin on voitettu stanu luokkia ja sellasella ajaneena väitän et ei oo vääntöä eikä mitään muutakaan. Ja mihin sitä vääntöä edes tarvitaan ku ilmankin pärjää? Ja formula offissa on juttu vähä erikseen jos verrataan 700 heppasia kaseja ilokaasuin yms. johonki b230 t volvoon. Ei se toki tee kisamoottoria et siin on turbo ja 4pyttyy,sen pitää toimia kunnolla ja se on mahdollista. Ajotaito ja pelisilmä ja hyvä tuuri on myös kokonaan eriasioita eikä ne riipu siitä mikä moottori on kyseessä. Se mitä ajoin takaa et 4-6 pyttysellä turbo koneella voisi menestyä jopa paremmin ku vanhalla veekasilla,siltä osin ku se on koneesta kiinni. Kukaan ei vaan halua ajaa muulla kuin vanhalla kasilla,ei se kai ole siitä kiinni etteikö se olis mahdollista. Pitääkin ens kesänä käydä aktiivisemmin katsomassa kisoja,ehkä kehitystä olis nähtävissä.
vai että vääntöä ja puhtia, mun mielestä tässä videossa näkyy se mitä niistä saa :D
http://www.riemurasia.net/jylppy/media.php?id=66405
Kyl oli makiat saundit,musiikkia mun korville. Lisää tommosta eikä mitään harvakäynti moottoreita!!
Saahan turpo koneesta vääntöä jo abaut 1500 kierroksella ja tyhjä käynnin ku säätää 1400 kierrokselle ni herää melko viiveettä.
Ja mihin sitä vääntöä edes tarvitaan ku ilmankin pärjää? Ja formula offissa on juttu vähä erikseen jos verrataan 700 heppasia kaseja ilokaasuin yms. johonki b230 t volvoon.
Mun museokoneen tyhmäkäynti on n.650-700, ja vääntö löytyy heti ilman viivettä.
Jaa, että mihinkö sitä vääntöä tarvitaan. No vaikkapa mun autossa 39,5 boggereiden pyörittämiseen ja ei ole mitään alennusvaihdetta, eli ns. pikkupuolta jakolootassa.
Kuka ajaa foffia kaasuilla noin pienillä tehoilla, ei kai kukaan, ilman kaasuja taitaa löytyä useimmista foffiautoista ton verran.
RIPAX vois laittaa jotain vääntö / heppa-arvoja numeroina niistä nykykoneista.
teidän on aivan turha taistella päivänselvästä asiasta, kyllähän nykytekniikalla on jo pystyttäväkin saavuttamaan sama taso kun 50 luvulla suunnitellusta valurautakasista saadaan, muutenhan insinöörit oli syntynyt aivan turhaan tähän maailmaan, mutta nykymoottorit on vaan jotenki niin... hampaatt... Munattomia, ja kyllä kasissa on vaan kaunis ääni.
Se mitä ajoin takaa et 4-6 pyttysellä turbo koneella voisi menestyä jopa paremmin ku vanhalla veekasilla,siltä osin ku se on koneesta kiinni. Kukaan ei vaan halua ajaa muulla kuin vanhalla kasilla,ei se kai ole siitä kiinni etteikö se olis mahdollista. Pitääkin ens kesänä käydä aktiivisemmin katsomassa kisoja,ehkä kehitystä olis nähtävissä.
Ensiks omaltakohdalta pahoittelut KooPeelle, että tää topicin aihe on jo alkanut rönsyilemään, mutta onhan täällä onneks modetkin osallistuneet keskusteluun, niin mäkin (taas) hieman jatkan, kun olen maalta ja en ymmärrä kaikkia juttuja, niin pitää kysellä:
Miks RIPAX viittaat, että V8 on vanha, eikös nuo nelos ja kuutoskoneet ole vieläkin vanhempia:D Vai tekeeks turpo ja pruutta ja suorasytkä sit noi suorat koneet moderneiks? Ku mun tietääkseni tässä KooPeen arvuuttelemassakin koneessa nuo ominaisuudet jo on:rolleyes:
Se corolla 1,6 kone trial autossa.......on ehkä kuitenkin volkkarin 1,8 tai 2 litrainen valurautalohkoinen ja mielestäni vanhanaikainen perus 4 moottori, jossa on ruisku, jos siis tarkoitat Lars Dahlin Yellow Spider autoa, joka voitti Turussa pidetyt kisat jokunen vuosi takaperin? Sit oranssi Kjellis Rimstadin "spider kopio" kyllä omaa toyotan pannun, mutta sekin on muistaakseni yli 2 litrainen. Trialissa varmaan ihan ok koneita ja niissä autoissa, missä ne on, mutta metkasti yleisöä ne ei kiinnosta edes lähellekkään niin paljon kuin ne "museo V8/V6" autot. Tämä on siis tullut itse havaittua muutamassa kisassa.
Mitä painoon tulee, niin ei kai nuo alumiini V8 koneet nyt niin painavia ole niihin museo aikaisiin:p valurauta lohkoisiin 4-6 mukisiin suoriin koneisiin? Joskus nimittäin kyselin, että mistä autoista löytyis alumiinilohkoisia 4 koneita ja mielellään valmiiksi ahdettuja, jotta voisi kokeilla, mutta eipä niitä tuntunut löytyvän ja sellaisella budjetilla, johon tavallisella kuolevaisella olis vielä varaa.
musta tuntuu että tommonen vanha kasikone on vaan niin varmatoiminen ja hankinta hinnaltaan ja korjauskuluiltaan halvin vaihtoehto, niin yksinkertanen laite että sen korjaa purkalla keskellä metsää. tullu huomattuu että tarpeen tullen voi purkaa kansista puolet romuista pois ja ajaa kotiin ja käy vaikka olis miten väljä. en nyt tietenkään tarkota mitään foffi koneita missä tarvii sitä tehoa, mutta kun tommosen vakio pikkulohkon saa muutamalla satkulla niin se käy hyvin muihin juttuihin :)
Rekisteröimätön
17.02.2011, 10:45
Mitä painoon tulee, niin ei kai nuo alumiini V8 koneet nyt niin painavia ole niihin museo aikaisiin:p valurauta lohkoisiin 4-6 mukisiin suoriin koneisiin? Joskus nimittäin kyselin, että mistä autoista löytyis alumiinilohkoisia 4 koneita ja mielellään valmiiksi ahdettuja, jotta voisi kokeilla, mutta eipä niitä tuntunut löytyvän ja sellaisella budjetilla, johon tavallisella kuolevaisella olis vielä varaa.
Aikoinaan kuuli sellaisen periaatteen että "moottori miehen mukaan, että minkä jaksaa itse kantaa". Sitä olen noudattanut tähän asti. Enkä ole alle 2 litran koneella ajellu metsässä.. Tosin ei niissä moottoreissa ole mitään 500 heppaa.. Tallista kyllä löytyy sen verran moottoreita että kyllä niistä tuon verran saa yhteensä kerättyä, ehkä :)
"moottori miehen mukaan, että minkä jaksaa itse kantaa". :)
Njaah. Mitenköhän suzuki jaksais mennä jollain PV:n koneella kun tuskin paljon isompaa jaksaisin keulalle nostaa. :(
Noissa videoissa on molempia, isoja kaseja ja jotain kierroskoneita.
Monessa kohtaa huomaa kierroskoneissa loppuvan kierosalue kesken kun tarvittais lisää kierroksia renkaisiin. Koneessa kun on oltava jo jonkin verran kierroksia, kulkeakseen edes eteenpäin, veekasien kulkiessa jo tyhjäkäynnillä.
MvL_od3EGno
Eoqy-Gnvifg
Jenkki kasi on helppo valinta. Halpa, tehokas, ja vääntävä. Ja miten se meni, kasissa on vitun hieno ääni. :D
Mutta kyllä nelosestakin saa vääntöä, jos haluaa. Pieni visailu pystyyn:
Missä vapaasti hengittävässä henkilöauton neli sylinterisessä bensiini moottorissa on 300Nm vääntöä? Tai ahdetussa nelosessa 500Nm?
Kyseessä on tehdas valmisteiset moottorit. Eivät mikään kilpakoneet.
Ennen toista maailman sotaa Fiatilla oli neli pyttyinen kilpa-auto, jonka iskutilavuus oli toista kymmentä litraa. :eek: Tässä ei haeta mitään tälläistä, vaan suht modernia settiä.
Jenkki kasi on helppo valinta. Halpa, tehokas, ja vääntävä. Ja miten se meni, kasissa on vitun hieno ääni. :D
Mutta kyllä nelosestakin saa vääntöä, jos haluaa. Pieni visailu pystyyn:
Missä vapaasti hengittävässä henkilöauton neli sylinterisessä bensiini moottorissa on 300Nm vääntöä? Tai ahdetussa nelosessa 500Nm?
Kyseessä on tehdas valmisteiset moottorit. Eivät mikään kilpakoneet.
Ennen toista maailman sotaa Fiatilla oli neli pyttyinen kilpa-auto, jonka iskutilavuus oli toista kymmentä litraa. :eek: Tässä ei haeta mitään tälläistä, vaan suht modernia settiä.
Porsche 968 ainakin täyttää kriteerit.
Ellei mitään erikoisempaa näkökantaa ilmene niin kiitän tosiaan vastauksista! Korostan vielä kerran jos joku nyt veti herneet nenään ettei tarkoitukseni ole arvostella ketään/mitään vaan pohdiskelu oli juurikin vanhojen jenkki kasien vertaaminen moderneihin 4-6 pyttyisiin. Mut jos multa joku nyt kysyis samaa niin vataisin: Ne jotka ajaa vanhoilla kaseilla tykkäävät niistä edullisuuden,yksinkertaisuuden,helpon hankittavuuden,runsaan varaosa tarjonnan sekä riittävien ominaisuuksien takia. Ylipäätään trial tai safari auto ei ole niin kriittinen moottorin osalta etteikö kunnossa oleva jenkki kasi riittäisi. Kilpa peleissä(FOFF) niistä on helpoimmin kaivettavissa riittävästi tehoa edulliseen hintaan,1000 heppaa ei tule helposti muistakaan koneista ainakaan samalla rahalla. Tunne ja makuasiat on sit juttu erikseen mut paremmasta ja kevyemmästä koneesta ei katsota olevan vastaavaa hyötyä. Sit niille jotka kysyvät et mikä kone sit ois väännökkäämpi tai tehokkaampi? No esim. saabin ysitonnisis ja ysivitosis esiintyvä B234 ja b235R ja niiden eri versiot,alumiini lohko ja vakiona 200 hepan molemmin puolin. Kaverin vanhas 9000 louskussa isommalla putkella ja mikälie power filtterillä 300hv ja vääntöä vajaa 400nm. Ajoiltaan helppo ja hyvä,ajettava kierros alue alkaa n.1500 kierrokselta. Vanhois s2 audeis löytyy 2.2 litrasta 5 pyttystä rautalohkol kai enimmäkseen.Niis kans reilu 200 heppaa ja viripalikkaa löytyy ja joku audin organisaatio myi kisa konetta alulohkol ja kuivasumpul ja niihin saa sit tehoa vaik 1000hp mut hintaa tulee. Sit vanhoist sx200 ja sunnyist nissanin sr20det nelipyttyst turbo konetta,osia ja tilpehööriä vaik kuinka,tommi mäkinen ajo muinoin rallia näillä. Rover 600 oli joku 2litranen turbo joka lie harvinaisempi,sithän on volvon vanhat b230t ja te ja uudemmat 5 pyttyset ja V70R koneesta ahtimen ja putken ja jotain suutinta vaihtamalla reilu 400 konia ja vakiona oikeen kiva ajettava. Eli kyl niit kevyempii ja parempii koneita on,se tuleeks niil voittoo kisassa riippuu ihan muista asioista. Ei se kehitys ole ollut turhaa,voidaan toki spekuloida rajattomasti sillä millon mikäkin on keksitty ja mikä on vanhaa ja mikä ei,kun trivia tietona nyt muistelen Rolls royce merlin tai vaikkapa sitä mersua millä Hitlerkin ajeli ni voi kysyy onko nää ahtimet ja moniventtiilikannet nyt niin ihmeellisiä? Ne vaan on tätä päivää ja numeroiden valossa sekä muiden realiteettien,on ne parempia ku vanhat. Ketä ne sit kiehtoo ja ketä ei,mut fakta on faktaa. Kiitos vielä koopeelle topiccinsa lainaamisesta,ja tulipahan tämäkin asia selväx:)
Porsche 968 ainakin täyttää kriteerit.
Ei heti saa tietää. :D
Vanhemmassa 944 mallin koneissa oli 3.0 vaparina 280Nm, ja 2.5 ahdettuna 350Nm. Ja nuo pitkäiskuiset koneet vetävät alhaalta. Siihen pienempi ahdin, niin vetää vielä alempaa.
Edellä mainitut saab ja audi työntävät myös 350 Nm. Kyllä nekin saa vetämään tyhjäkäynnin tuntumasta, ahtimen mitoitus kysymys. Mutta samalla ei saa enää niitä 300 hv tehoja.
hpotteri
17.02.2011, 23:49
Ellei mitään erikoisempaa näkökantaa ilmene niin kiitän tosiaan vastauksista! Korostan vielä kerran jos joku nyt veti herneet nenään ettei tarkoitukseni ole arvostella ketään/mitään vaan pohdiskelu oli juurikin vanhojen jenkki kasien vertaaminen moderneihin 4-6 pyttyisiin. Mut jos multa joku nyt kysyis samaa niin vataisin: Ne jotka ajaa vanhoilla kaseilla tykkäävät niistä edullisuuden,yksinkertaisuuden,helpon hankittavuuden,runsaan varaosa tarjonnan sekä riittävien ominaisuuksien takia. Ylipäätään trial tai safari auto ei ole niin kriittinen moottorin osalta etteikö kunnossa oleva jenkki kasi riittäisi. Kilpa peleissä(FOFF) niistä on helpoimmin kaivettavissa riittävästi tehoa edulliseen hintaan,1000 heppaa ei tule helposti muistakaan koneista ainakaan samalla rahalla. Tunne ja makuasiat on sit juttu erikseen mut paremmasta ja kevyemmästä koneesta ei katsota olevan vastaavaa hyötyä. Sit niille jotka kysyvät et mikä kone sit ois väännökkäämpi tai tehokkaampi? No esim. saabin ysitonnisis ja ysivitosis esiintyvä B234 ja b235R ja niiden eri versiot,alumiini lohko ja vakiona 200 hepan molemmin puolin. Kaverin vanhas 9000 louskussa isommalla putkella ja mikälie power filtterillä 300hv ja vääntöä vajaa 400nm. Ajoiltaan helppo ja hyvä,ajettava kierros alue alkaa n.1500 kierrokselta. Vanhois s2 audeis löytyy 2.2 litrasta 5 pyttystä rautalohkol kai enimmäkseen.Niis kans reilu 200 heppaa ja viripalikkaa löytyy ja joku audin organisaatio myi kisa konetta alulohkol ja kuivasumpul ja niihin saa sit tehoa vaik 1000hp mut hintaa tulee. Sit vanhoist sx200 ja sunnyist nissanin sr20det nelipyttyst turbo konetta,osia ja tilpehööriä vaik kuinka,tommi mäkinen ajo muinoin rallia näillä. Rover 600 oli joku 2litranen turbo joka lie harvinaisempi,sithän on volvon vanhat b230t ja te ja uudemmat 5 pyttyset ja V70R koneesta ahtimen ja putken ja jotain suutinta vaihtamalla reilu 400 konia ja vakiona oikeen kiva ajettava. Eli kyl niit kevyempii ja parempii koneita on,se tuleeks niil voittoo kisassa riippuu ihan muista asioista. Ei se kehitys ole ollut turhaa,voidaan toki spekuloida rajattomasti sillä millon mikäkin on keksitty ja mikä on vanhaa ja mikä ei,kun trivia tietona nyt muistelen Rolls royce merlin tai vaikkapa sitä mersua millä Hitlerkin ajeli ni voi kysyy onko nää ahtimet ja moniventtiilikannet nyt niin ihmeellisiä? Ne vaan on tätä päivää ja numeroiden valossa sekä muiden realiteettien,on ne parempia ku vanhat. Ketä ne sit kiehtoo ja ketä ei,mut fakta on faktaa. Kiitos vielä koopeelle topiccinsa lainaamisesta,ja tulipahan tämäkin asia selväx:)
Onhan ne paperilla ihan ylivertasia noin uudet koneet ja vielä hirveen pienellä sylinteri lukumäärällä.
Jos keksit jonkun muun moottorin alle 250kg mikä oikeesti vääntää alle 1800rpm paremmin kun esim tollanen Ls1 ja silti tekee tehoa vielä yli 5500rpm, niin mä alan litrateho kapinalliseks sun kanssa!
http://www.corvettemuseum.com/specs/2001/images/graph.jpg 370Nm@800rpm Da! Saatta olla nöyrä mäessä.
Sillä aikaa mä jään kuvittelemaan miltä se näyttäis tai kuulostais kun joku ajelee pahaa kivikkoo 4 pyttysellä nykyhipo turbolla polttamatta kytkintä :)
Perhana kun en löytäny näistä vääntökäyriä... http://www.vsmotor.no/en_pictures.html#
veijon-esso
18.02.2011, 00:22
Ooksä pelannu playstationia ollenkaan kun et nissan skylinen ja tojo supran mottoreita tähän vielä vetäny, niistähän saa kans tuhat heppaa kun vaan vähä virittää.
Ellei mitään erikoisempaa näkökantaa ilmene niin kiitän tosiaan vastauksista! Korostan vielä kerran jos joku nyt veti herneet nenään ettei tarkoitukseni ole arvostella ketään/mitään vaan pohdiskelu oli juurikin vanhojen jenkki kasien vertaaminen moderneihin 4-6 pyttyisiin. Mut jos multa joku nyt kysyis samaa niin vataisin: Ne jotka ajaa vanhoilla kaseilla tykkäävät niistä edullisuuden,yksinkertaisuuden,helpon hankittavuuden,runsaan varaosa tarjonnan sekä riittävien ominaisuuksien takia. Ylipäätään trial tai safari auto ei ole niin kriittinen moottorin osalta etteikö kunnossa oleva jenkki kasi riittäisi. Kilpa peleissä(FOFF) niistä on helpoimmin kaivettavissa riittävästi tehoa edulliseen hintaan,1000 heppaa ei tule helposti muistakaan koneista ainakaan samalla rahalla. Tunne ja makuasiat on sit juttu erikseen mut paremmasta ja kevyemmästä koneesta ei katsota olevan vastaavaa hyötyä.
Etkö lukenut vastauksia ollenkaan? Jos sulta joku kysyis, niin vastaisit ihan puutaheinää?
Ajettava kierrosalue pitää alkaa jo tyhjäkäynniltä tai vähän alle, ei siinä mikään "ajettava kierrosalue 1500rpm alkaen" lohduta. Ja vaikka olis 1400rpm tyhjäkäyntinä, kestääkö mikään kytkin? Tietenkin nelosmoottorilla voi maastossa ajaa, mutta 500 heppainen nelosmoottori maasturissa kuulostaa vähän epäilyttävältä.
Saadaanko venttiilien, nokka-akselien ja ahtimien määrää lisäämällä tehtyä vääntävämpi moottori, nimenomaan laajalla kierroalueella? Onko RIPAXin sivistyksen mittarit offimoottorissa vain ylimääräisiä liikkuvia osia?
No esim. saabin ysitonnisis ja ysivitosis esiintyvä B234 ja b235R ja niiden eri versiot,alumiini lohko ja vakiona 200 hepan molemmin puolin. Kaverin vanhas 9000 louskussa isommalla putkella ja mikälie power filtterillä 300hv ja vääntöä vajaa 400nm.
Ai noissa olis alumiini lohkot......hmmm minkäs vuotisissa autoissa noita koneita oikeen on, eli onko jo järkevään hintaan ostettavissa kokonaisia autoja, joista sais sit moottorin lisäks sähköt ja bensapumput ym tarvittavat hilut. Onko tietoa, että mitä tuollainen saban kone painaa käyntikuntoisena?
Offipiru
18.02.2011, 09:00
Mites tommonen neloskone vääntää ainaki
xxxxxxx xx xxx
Cylinder bore 94 mm
Piston stroke 102 mm
Compression ratio 7.8/1
Fuel system Carbureted
Fuel type Gasoline
Power output 93 kW (125 hp)
Torque output 271 N·m (200 ft·lb)
Mistäs tää o?
Ai noissa olis alumiini lohkot......hmmm minkäs vuotisissa autoissa noita koneita oikeen on, eli onko jo järkevään hintaan ostettavissa kokonaisia autoja, joista sais sit moottorin lisäks sähköt ja bensapumput ym tarvittavat hilut. Onko tietoa, että mitä tuollainen saban kone painaa käyntikuntoisena?
90-98 Ysitonnisissa on tuota B234-moottoria. http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_H_engine#B204_.26_B234
Hyvä moottori, tuo venakopassa oleva sytkämoduuli vaan taitaa olla jonkin verran kulutustavaraa.
Ton Wikipedian artikkelin mukaan kaikissa H-sarjan koneissa olis valurautalohko. Mutta tossa B235R koneessa on aika mielenkiintoinen toiminto, manuaalivaihteiston kanssa siitä saa 20 sekunnin ajan 370Nm/250Hv. Tuo on siis uudemman 9-5 Saabin kone
Halvalla saa paljon ajettuja:
http://www.nettiauto.com/saab/9000/3630012
http://www.nettiauto.com/saab/9000/3775220
edit/ Painoa tolla motilla on noin 160kg.
90-98 Ysitonnisissa on tuota B234-moottoria. http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_H_engine#B204_.26_B234
Hyvä moottori, tuo venakopassa oleva sytkämoduuli vaan taitaa olla jonkin verran kulutustavaraa.
Ton Wikipedian artikkelin mukaan kaikissa H-sarjan koneissa olis valurautalohko. Mutta tossa B235R koneessa on aika mielenkiintoinen toiminto, manuaalivaihteiston kanssa siitä saa 20 sekunnin ajan 370Nm/250Hv. Tuo on siis uudemman 9-5 Saabin kone
Halvalla saa paljon ajettuja:
http://www.nettiauto.com/saab/9000/3630012
http://www.nettiauto.com/saab/9000/3775220
edit/ Painoa tolla motilla on noin 160kg.
Mun nykyisen pelin LS2 kaikkine peluineen (apulaitteineen) painaa 183kg
RalliJari
18.02.2011, 11:24
Täähän on pelkkää offtopicia koko tarina jo mutta sanotaa itekki jotain.
xxxxxxx xx xxx
Cylinder bore 94 mm
Piston stroke 102 mm
Compression ratio 7.8/1
Fuel system Carbureted
Fuel type Gasoline
Mistäs tää o?
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_F_engine#2F
Täysin samat tiedot tuosta ainai löytyy, ja tuo on 4.2l kutonen cruiserin keulalta.
Nii ja kasissa vaan on saundi kohillaan:D Loppu on sitten extraa..
Mun nykyisen pelin LS2 kaikkine peluineen (apulaitteineen) painaa 183kg
Painon puolesta Saabin kone ei kyllä suurta etua saa.
Ja sitten kun kattelee vaikka tollasen Gen III LS koneen speksejä, niin enpä kyllä muuta harkitsekkaan; Vortec 5300 285-300 hp ja vääntöä 454-475 Nm, ja Vortec 6000 300-345 hp, vääntö 488-515 Nm. Noissa tosin valurauta lohko, ja joissain kannetkin, eli ei keveimmät, mutta kelpais mulle :cool: Ja noita truck-koneita löytyy jenkeistä vaikka kuinka paljon purkaamoilta.
xxxxxxx xx xxx
Cylinder bore 94 mm
Piston stroke 102 mm
Compression ratio 7.8/1
Fuel system Carbureted
Fuel type Gasoline
Mistäs tää o?
Ei ole ihan viime vuosilta tämä mylly? Onko auton moottori vai jonkun veneen tms? Tai sitten joku itävehje..
Ihmetyttää kyllä jos 2.8 4.syl saadaan 125hv noin pienillä puristuksilla..
Offipiru
19.02.2011, 09:31
Ei ole ihan viime vuosilta tämä mylly? Onko auton moottori vai jonkun veneen tms? Tai sitten joku itävehje..
Ihmetyttää kyllä jos 2.8 4.syl saadaan 125hv noin pienillä puristuksilla..
Ihan tältä palstalta kaivettu speksi... Pitää vaan arvata ton bensanelosen kuutiotilavuutta ;)
veijon-esso
19.02.2011, 10:11
xxxxxxx xx xxx
Cylinder bore 94 mm
Piston stroke 102 mm
Compression ratio 7.8/1
Fuel system Carbureted
Fuel type Gasoline
Mistäs tää o?
venäjältä
mutta tunnustaa täytyy- että ihan asiakastyöhön toi on menossa.
KooPee.......voiks sä edes vähän valoittaa, että mihin peliin tää moottori olis menossa? Kiinnostus kuitenkin aika kova;)
alkuperäiseen aiheeseen liittyen, mua kiinostaa hiukan myös et mihin laitteeseen toi motti on menossa?
vai teettekste jotain tähän tyyliin;)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=126&pictureid=75230
Nostokurki
21.02.2011, 11:37
Missä vapaasti hengittävässä henkilöauton neli sylinterisessä bensiini moottorissa on 300Nm vääntöä?
Mitsu Galantin 2.4GDI -moottorissa (joka siis on bensiinikone, Gasoline Direct Injection) on kuitenkin jopa 230nm :) mielestäni ihan suht hyvin noinkin "pieneksi" ja ahtamattomaksi.