Kirjaudu sisään

View Full Version : HJ etuaksula


Aku
30.01.2005, 23:13
Nyt se sitten tapahtu se mitä olen jo odotellut. Nimittäin kun vaihdoin öljyt ja muut liemet kelpo tojotaani niin katso, etupään liemet pyrkivät ulos ilmeisesti helpointa reittiään eli ainakin mun tapauksessa akselin päädyistä leviten sitten etupyörien vinhasti pyöriessä ja vatkatessa ympäriinsä. Vanha öljy oliki sellasta kökköä, ettei se meinannu tulla ulos ollenkaan. Ja kysymys onkin seuraava: kuinka isoon rementtiin olisi syytä latautua ja kuika pohjalta taskuja tarvii kaivella öljyvuodon tyrehdyttämiseksi? Pääseekö tiivisteisiin käsiksi navan päästä purkamalla vai onko otettava koko akseli pitsiliinalle? Onko jotain osia, jotka on viisasta vaihtaa kun hommaan ryhtyy vai pelkätkö tiivisteet vaan? Pikkasen huutaaki se laitos, mutta ei liene vaarallista? Huutaako muilla?

jjtp
30.01.2005, 23:22
vetareiden ja pinjonin stefa uusiksi niin ja muutama paperitiiviste.
huoltokirjat löytyy pfd muodossa www.birfield.com

mikjus
30.01.2005, 23:25
Vetarin stefat vaihtoon ja samalla voi varautua pronssiholkkien vaihtoon sillä jos ne on älyttömän kuluneet niin ei ne stefatkaan varmaan kauaa kestä. Pronssiholkit noin 20€ kpl ja stefat varmaan noin 10€ kpl. Kun kerran purat niin laita murroksiin kunnolla rasvaa sillä öljy on varmaan huuhtonut ne hyvin kuiviksi...

www.G-69.tk - www.pahama.com

JF
30.01.2005, 23:27
Jos huutaa, koitapa pinjonin laakerin välystä, eli kohtaa jossa kardaani menee perään sisään. Sen ei pitäisi heilua mihinkään suuntaan, ainoastaan pyöriä kevyesti ja tasaisesti kun navat ovat auki ja neliveto poissa päältä. Ajo-/käyttömäärät ratkaisevat kannattaako sitä vaihtaa tai kunnostaa jos se osoittautuu väljäksi. Kyllä sen pitäisi oletusarvoisesti hiljainen olla.

Kyseinen vuoto on ihan odotettavissa näillä ikävuosilla, vetoakselin stefat ne vain ovat luovuttaneet. Laskeskelin joskus huvikseni montako kierrosta (lähinnä taka-) vetarit ovat pyörineet n. 500 tkm ajetussa autossa, taisi vakiorengastuksella olla jossain kolmen miljardin kierroksen paikkeilla.

Hoito vaatii uudet tiivisteet siihen, ja uudet messinkiholkit joiden varassa murrokset pyörivät navan sisällä. Jos holkkeja ei vaihda, jää akselin puolen tiiviste osittain kantamaan vetoakselia, eikä ole vaikea arvata miten siinä käy pidemmän päälle. Holkkien vaihto vaatii sitten prässin. Navan irroittaminen vaatii 54 mm hylsyn, joka on aika kallis kertaostos (n. 50€) mutta sellaisen saattaa saada lainaan jostain. Oma hylsyni on myös sellainen että juuri ja juuri mahtuu ulkohalkaisijansa puolesta navan sisään, todennäköisesti sellaisiakin on olemassa jotka eivät mahdu. Kriittistä halkaisijaa en tähän hätään muista.

Oman pienen haasteensa lisäävät soppaan napalukon valurosterisen rungon pinnapultit, tai lähinnä kiilaprikat joilla runko on kiinni navassa. Vaatii oman taiteilunsa saada ne irti, käytännössä yksinkertaisin keino lienee alumiini/messinkituurna jonka välityksellä lyö vasaralla pinnapultin päätä (ilman mutteria) kunnes kiilaprikka hypähtää ulos kuopastaan.

Periaatteessa ne stefat voisi vaihtaa myös irroittamalla koko olkanivelen akselin päästä, mutta silloin ei kuitenkaan pääsisi käsiksi messinkiholkkiin. Stefat kannattaa sitten koettaa asemoida ihan vähän eri syvyydelle kuin vanhat, jottei tiivisteen huulipinta olisi vetoakseliin kuluneen uran kohdalla.



Edited by - JF on 30/01/2005 23:31:19

mikjus
30.01.2005, 23:52
Messinkiholkin vaihto onnistuu kyllä ilman prässiäkin. Ongelma on vaan että holkki tahtoo mennä hieman kasaan jos ei mee ihan suoraan. Joku sanoi että laittaa holkin paikalleen niin että laittaa sen johonkin hajonneeseen murrokseen ja nuijjii silleen sen paikalleen, näin ainakin pitäs mennä suoraan. Itse jouduin hieman hiomaan holkkia että murros meni läpi ja pyörikin vielä. Ongelmaksi voi kuulemma tulla että holkki alkaa pyörimään murroksen mukana jos liian tiukat välykset (yhdessä akselissa jonka purin holkki tuli murroksen mukana).

Mä tein semmosen 54mm hylsyn pyöreestä putkesta jonka kuumensin hehkuvaksi ja sitten nuijin hoojiin mutterin siihen siään että sain sen muotoonsa. Kaupoista kun en löytänyt nopeesti sellasta sopivaa putkihylsyä ja toyotalla orkkis sst työkalu oli jotain 60€. Vanha perinteinen ja "brutaali" tapa on hakata mutteri auki rukarilla tms. taltalla. Omatekoinen työkalu on niin hyvä että tohkeissani vedin laakerin niin tiukkaan että se sitten hirtti motarilla kiinni...

Kiilaprikkoja irroittaessa olen nuijjinut napalukon runkoja aika ruman näköisiksi mutta nyt voisin sanoa että omasta mielestäni ehkä paras tapa on lyödä jollain kiilalla varovasti napalukon rungon saumaan. Näin olen ainakin itse saanut parhaiten täysjumiutuneet auki ilman suurempia kosmeettisia vaurioita.

www.G-69.tk - www.pahama.com

Viitapiru
31.01.2005, 06:38
aiheeseen liittyen kysyisin tuota olka-akselin laakerin kiristysmomenttia.
itse olen kirrannut sen ns "näppituntumalla" jättäen laakerille pienen pienen näpeissä tuntuvan
välyksen.

SISU
31.01.2005, 11:09
kuumentamalla lähtee ne kiilat aika nätisti.

SISU:lla siitä selviää