Kirjaudu sisään

View Full Version : Uusi Grand Cherokee


KoniJeep
12.02.2011, 22:59
Neeke.. maahanmuuttaja varastanu uuden Grandin http://www.youtube.com/watch?v=utsuRY6_Hmk&feature=fvw ja tehny esittelyn

Kaikki Barbiet ainakin tykkäis värityksestä... ku ois vielä valkealla sisustalla...

Joske
12.02.2011, 23:46
Mikä tätä maailmaa vaivaa??? Ku kaikki joskus maastokelposet autot alkaa olemaan tuollasia katiskoja (poislaskettuna Defe, Niva ja UAZ) Perkele ja sitte ollaan ihmeissään ku kansa haluaa ajaa "vanhoilla" autoilla.

Rekisteröimätön
25.02.2011, 02:00
Ehkä se on se, että maastoauto käsite on vuosien saatossa hämärtynyt. :D

Jos alkuperäistä vaikkapa Willysiä katsoo, niin ei se nyt ihan mahdoton monsteri tyylillisesti ole, vaikka perusteiltaan onkin oiva laite.

Maastoauto käsitettä onkin siksi ihan järkevä avata; Eli minun käsityksen mukaan kyseessä on auto, jolla yleensä voi liikkua maantienopeuksia ongelmitta, ja jossa on jonkin tasoista kapasiteettiä, kykyä liikkua vähän huonommilla teillä.

Uusi GC varmasti täyttää tämän. Monesti unohdetaan, että tavallisen ihmisen näkökulmasta maasturilta vaaditaan muutakin, kuin pelkästään äärimmäistä yksinkertaisuutta tai kykyä liikkua hyvin vaikeissa paikoissa. Sen lisäksi, pitäisi olla hyvä ajettava maantiellä, mukava, turvallinen, jne.

Onhan Defenderin tyylistä autoa yritetty myydä vaihtelevalla menestyksellä, mutta ei sellaista useimmat normi maasturiksi halua, siis autoksi jolla hoitaisi kaikki ajonsa. Armeijankin käytössä, se on vähän niin ja näin, kun ei se vakiona niin pätevä metsässä kuitenkaan ole.

Silti, onhan se hyvä, että on tarjontaa ja on vaihtoehtoja, monenlaisia. Jeepillä on edelleen JK Wrangler, vaihtoehtona niille, jotka painottavat tuota maasturipuolta enempi. GC taas nille, joille maantieajettavuuskin merkitsee jotain.

Eihän tuo GC noin äkkiseltään innostusta paljoa herätä, mutta ihan ymmärrettävä suuntaus kuitenkin. Ilmajousitettuna se nousee tuosta ylemmäs, silloin kun ajetaan tien ulkopuolella. Quadra Drivessa, on 100% lukkoja ihan kivasti, takana ja keksellä, edessähän on luistonestoon luotettu. Ihan siis toimiva, enkä usko, että 80-luvun vastaavalle vakiomaasturille häpeää juurikaan, tuskin ollenkaan, jos renkaat ovat oikeat. Mutta eihän tuollainen rakenteluun ja aihioksi, tai offroad harrastukseen ole oikein helppo, lähtökohta.

RIPAX
17.03.2011, 22:59
Ei oo hirveesti asiaa tollakaan maastoon. millonkohan viimeks ois "uutuuksissa" panostettu maasto ominaisuuksiin?

wikke
17.03.2011, 23:52
(poislaskettuna Defe, Niva ja UAZ)

G "Mersu", Suzuki...

Ei sillä, vähiin käyvät traditionaaliset.

Rekisteröimätön
18.03.2011, 12:18
Jos valmistajat ajattelevat markkinointia eli kuinka monelle esim. täällä suomessa offareitten mielestä OIKEAA uutta maasturia (joka maksaa 50.000 > €) myytäisi niin eipä juuri kannattaisi tuoda maahan. Tuossa suurin syy että ovat enemmänkin normi siviililiikenteeseen tarkoitettuja monikäyttöisiä ajokkeja.
Harrastevälineet (oikeat mettäautot) on sitten eri asia, mutta harvapa isokenkäinen (eikä tarkoita kengännumeroa) niillä ajelee/ajelisi sellaisella puku päällä päivittäin toimipaikalla.

Rotta-Racing
18.03.2011, 15:29
Harrastevälineet (oikeat mettäautot) on sitten eri asia, mutta harvapa isokenkäinen (eikä tarkoita kengännumeroa) niillä ajelee/ajelisi sellaisella puku päällä päivittäin toimipaikalla.



Mä ajaisin ainakin :D

Ehkäpä syy on siinä, että en ole "Isokenkäinen" :D

-MaTTi-
25.03.2011, 18:43
Kyllä joustaa: http://www.youtube.com/watch?v=nIapRCQobKA&feature=related

KoniJeep
25.03.2011, 19:09
Kyllä joustaa: http://www.youtube.com/watch?v=nIapRCQobKA&feature=related


Uutuuven jäykkä :D

Rekisteröimätön
02.04.2011, 02:45
Tämä on alustaltaan Mersun ML, jeepin kopalla. Joten ei sinäänsä ihme ettei jousta, kun ML on mersunkin toimesta alunpitäen suunniteltu luxus citymaasturiksi. Ei maasturiksi alkuunkaan, koska G on mersun maasturi.

Uusista maastureista esim. Land Roverin Disco 3/4:han joustaa jo selvästi paremmin, siinä kyllä taitaa olla ilmajousitus säädettykkin niin, että kun toinen rengas menee sisään niin toista pukataan ulommas. Ja joustaahan uudet toyotatkin kivasti, puhumattakaan JK Wranglerin Rubiconista.

Kyllä uusia maastureita kaupasta saa, mutta kun maastureilta Suomen korkeasti verotetussa järjestelmässä poistettiin aikanaan se vero-etu, loppui myynti kuin seinään. Heittäkää turha masentelu ja höpötys pois, ettei jotain muka saa. Saa sitä, mutta se maksaa.

Poikkeuksena Lada Nivat ja Suzukit. Niitähän saa aika halvalla uutenakin.

Tässä uutta "maasturia". Kovin cityvehkeitä ovat?
http://www.youtube.com/watch?v=STt7DmJeeVc

Minusta ihan hyviä. Maailmalla maastureiksi luettavia autoja myydän nykyään enempi mitä koskaan ennen, joten en missään nimessä näkisi mitään huonoa aikakautta tuossa mielessä.

KoniJeep
02.04.2011, 11:01
http://www.youtube.com/watch?v=ZdHWZcy9AyY&feature=related :cool:


http://www.youtube.com/watch?v=Iseiospb60k&feature=related


http://www.youtube.com/watch?v=dnF-LpBZFqY&feature=related

Rekisteröimätön
02.04.2011, 14:15
Itseäni harmittaa eniten, että Jeep jätti Quadra Drive 2:en pois tästä uudesta GC:stä. Tai, oikeastaan, ilmeisesti siinä on edelleen samaa nimitystä kantava nelikko, mutta se ei enää perustu niihin eletronisiin lukkoihin, vaan nyt se perustuu luistonestoon kuten Toyotalla ja muillakin.

Quadra Drive 2:essahan oli Eatonin eLSD lukot, eli 100% automaattilukot, edessä, takana ja keskellä. Ja ne oli elektronisesti ohjatut, hyvin hienostuneet lukot, joten ne olivat siitä huolimatta erinomaiset myös tiellä, eivätkä haittaa talviajamista.

Tässä vähän jonkun amatöörin kuvaamaa demonstraatiota tuosta systeemistä:
http://www.youtube.com/watch?v=y1DG-P6oOGY

Noin yleisestikkin, nelivetotekniikka on se, mikä uusissa maastureissa on kova sana, verrattuna vanhoihin. Parhaista citymaastureistakin löytyy nelivetosysteemejä, mitkä voimanjaon puolesta vievät paljon pidemmälle mitä vanhojen maatureiden nelikot keskimäärin. Ei ole enää uutta "oikeaa" maasturia, joka jäisi ristiriipuntaan tai tarvitsisi suuresti vauhtia ojan ylitykseen, kun kaikissa on vähintäänkin hyvät luistonestot, joissakin vielä näitä lukkojakin.

Timo_L
02.04.2011, 14:41
Noin yleisestikkin, nelivetotekniikka on se, mikä uusissa maastureissa on kova sana, verrattuna vanhoihin. Parhaista citymaastureistakin löytyy nelivetosysteemejä, mitkä voimanjaon puolesta vievät paljon pidemmälle mitä vanhojen maatureiden nelikot keskimäärin. Ei ole enää uutta "oikeaa" maasturia, joka jäisi ristiriipuntaan tai tarvitsisi suuresti vauhtia ojan ylitykseen, kun kaikissa on vähintäänkin hyvät luistonestot, joissakin vielä näitä lukkojakin.

Noin yleisesti, noi elektroniset "lukot" mitkä perustuu luistonestoon ei todellakaan korvaa oikeita lukkoja millään tavalla, ja juuri niiden kanssa on aika arpomista että pääseekö eteenpäin vai ei. Tiettyyn tilanteeseen asti toimivat toki paremmin kuin avoimet perät, mutta jos on kaks pyörää ilmassa, niin ei noi elektroniset vehkeet aina siitä tilanteesta auta yli. Siinä toimii vain ja ainoastaan 100% lukko.

Tietysti ongelma on siinä, että loppupeleissä aika harvassa vanhemmassa maasturissa on kytkettäviä 100% lukkoja vakiona - keskilukko kyllä on liki kaikissa mitä maastoautoiksi kehtaa kutsua. Takaa löytyy vaihtelevasti joko avoimia, kitkoja, tai täysiä lukkoja. Joistain harvoista sitten kytkettävä myös edestä.

Toi uudempien Grandien Quadra-Drive 2:sissa ei ole 100% lukkoja, vaikka lähelle tätä pääseekin. Sinällään varsin toimiva systeemi kuitenkin, samoin kuin vari-lok akselit. Mutta sama noissakin, ei ne oikeita 100% lukkoja korvaa.

Yksi ongelma monissa uudemmissa maastureissa on myös joustovarojen puute ja erillisjousitus (varauksin), muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Erillisjousitus toki pelittää tiellä hyvin ja tiettyyn pisteeseen asti myös metsässä, mutta siinäkin raja tulee vastaan varsin äkkiä. Joustovarat kyllä loppuu monesta jäykkäakselisestakin, koska niissä ei ole avattavia kallistuksenvakaajia. Liekö Jeep Wrangler Rubicon yksi niistä harvoista vakioautoista joista tämä ominaisuus löytyy?

Edit: niin ja piti tuosta uudesta grandistä vielä sanoa, että on asiallisen näköinen ja -oloinen laite. Jos rahaa olisi niin voisi hyvin ostaa tuollaisen dieselinä kärrynvetoautoksi. Toisaalta ehkä mieluummin ottaisin edellistä korimallia olevan, on vieläkin paremman näköinen, ja siinä on vielä jäykkä akseli takana :)

Rekisteröimätön
02.04.2011, 17:53
Eatonin eLSD lukot eivät ole luistonestoon pohjautuvat. Tietääkseni ne ovat sellaiset lukot, jotka lukkiutuvat 100%:esti tietyksi aikamääreeksi, ja vapautuvat sitten. Jos rengas edelleen luistaa, ne lukkiutuvat uudestaan.

En väittänytkään, että se korvaisi oikeita lukkoja. Mutta, ei vanhoissa maastureissa juuri oiketa lukkoja ollutkaan, hyvin harvoin edes LSD:tä kuin takana, lukuunottamatta paria hassua toyotan tai mersun mallia, joihin suomen maahantuoja meidän onneksemme päätti ottaa ne vakioksi. Maailmalla esim, 60 ja 80 sarjalaiset ovat järjestlään lukottomia, koska useimmissa maissa lukot olivat lisävaruste ja maksoivat paljon. Land Rovereissa ei ole tainnut olla ikinä akselilukkoja ennen tämänpäivän malleja?

Luistonesto on tästä näkökulmasta monta kertaa parempi kuin "ei mitään". Ja jos on kaksi pyörää ilmassa, niin taatusti auttaa luistonesto syteemi useimmat paikat yli, tosin luistonestolla ajaminen on sellaista useimmissa autoissa, että se tarvitsee kaasunpainamista ennenkuin se alkaa operoida. Eli siitä tulee se arpomisen tunne, jossei hoksaa ajaa määrätietoisesti. Lukollisella autolla voisi vain huilutella hitaasti menemään. Mutta kun kerran polkaisee, niin ei se yleensä arvo mitään, jos ristikkäiset pyörät on ilmassa se lyö molemmille jarrut kiinni ja auto hyppää aika isonkin esteen yli. Tuo on toisaalta hyvä, toisaalta huono. Eli auto ehkä hajoaa helpommin, kun ei voi ihan yhtä kontrolloidusti ja hitaasti mennä mitä lukoilla voisi.

Henkilöautoissa on koko systeemi yleensä alimitoitettu ja niissä se on enempikin kyllä arpomista. Mutta esim. uuden Land Roverin, Pajeron tai Toyotan luistonestoja kun katsoo, ne on itseasiassa aivan pirun hyvin säädettyjä nimenomaan metsässä ajamista varten. Se missä oikeat lukot vievät selvästi voiton, on että ne toimivat "ennalta". Toisin sanoen, lyöt lukot päälle, otat vauhtia ja ajat mäkeen, kaikki pyörät vetää täysillä koko ajan. Luistonesto taas on atkiivinen systeemi, se alkaa toimia vasta kun pyörimiseroa syntyy ja pahimmassa tapauksessa se ennen mäkeä kiihdytetty vauhti on jo siihen mennessä menetetty. Tämä on se, missä luistonesto selvästi häviää kytkettäville oikeille lukoille. Ei niinkään hitaassa menemisessä, vaikka olisi kolmekin pyörää ilmassa. :D

Luistoneston lisäksi ainakin Land Rover ja mitsu sisältävät vielä 100% perälukon takana. Ja ei ollut ennen land rovereissa tai mitsuissa mitään lukkoja akseleilla, joten tästä perspektiivistä, parannus uusissa malleissa on ihan selvä.

Rekisteröimätön
02.04.2011, 18:02
Tässä vielä minusta erittäin vaikuttava videopätkä.

http://www.youtube.com/watch?v=EZ57E6ZayLo

Uudella Defellä vedetään kuorma-autoa, defe menee noiden ramppien yli ja on rekaita ilmassa. Siitä näkee hyvin, että tuo luistonesto pystyy kyllä helposti siirtämään aika isonkin voiman, ei taitaisi vanhalla defellä tulla mitään ilman kytkettäviä lukkoja, tosin oikeilla lukoilla tuo olisi varmasti vielä paljon helpompi juttu.

Timo_L
02.04.2011, 19:15
Eatonin eLSD lukot eivät ole luistonestoon pohjautuvat. Tietääkseni ne ovat sellaiset lukot, jotka lukkiutuvat 100%:esti tietyksi aikamääreeksi, ja vapautuvat sitten. Jos rengas edelleen luistaa, ne lukkiutuvat uudestaan.

No enhän minä niin väittänytkään. Tiedän kyllä millainen tuo on.. mutta ainakaan oman käsityksen mukaan tuo ei silti lukitse ihan100%. Joka tapauksessa parempi kuin ei mitään, ja kuitenkin kun perustuu muuhun kuin renkaan jarruttamiseen auton omalla jarrulla niin hyvä niin.

En väittänytkään, että se korvaisi oikeita lukkoja. Mutta, ei vanhoissa maastureissa juuri oiketa lukkoja ollutkaan, hyvin harvoin edes LSD:tä kuin takana, lukuunottamatta paria hassua toyotan tai mersun mallia, joihin suomen maahantuoja meidän onneksemme päätti ottaa ne vakioksi.

Lukaiseppa vielä ajatuksella mun teksti läpi ;)

Itse asiassa g- sarjan mersuissa pitäisi olla kaikissa täydet lukot. Muuten ovatkin sitten harvinaisia. Mutta kyllä käytännössä kaikissa oikeissa vanhoissa maastureissa on kiinteä neliveto, jenkkipeleissä suurimmassa osassa myös kitkalukko takana. Valittavissa oleva kiinteä neliveto pitäisi olla itsestäänselvyys, tuntuu että jopa siitä meinataan nykyisin pihistellä, ja korvataan se luistonestopohjaisilla systeemeillä. Ei hyvä.

Luistonesto on tästä näkökulmasta monta kertaa parempi kuin "ei mitään". Ja jos on kaksi pyörää ilmassa, niin taatusti auttaa luistonesto syteemi useimmat paikat yli, tosin luistonestolla ajaminen on sellaista useimmissa autoissa, että se tarvitsee kaasunpainamista ennenkuin se alkaa operoida. Eli siitä tulee se arpomisen tunne, jossei hoksaa ajaa määrätietoisesti. Lukollisella autolla voisi vain huilutella hitaasti menemään. Mutta kun kerran polkaisee, niin ei se yleensä arvo mitään, jos ristikkäiset pyörät on ilmassa se lyö molemmille jarrut kiinni ja auto hyppää aika isonkin esteen yli. Tuo on toisaalta hyvä, toisaalta huono. Eli auto ehkä hajoaa helpommin, kun ei voi ihan yhtä kontrolloidusti ja hitaasti mennä mitä lukoilla voisi.

Jos ajan autolla metsässä, haluan itse päättää milloin on lukot päällä ja milloin ei. Piste. Sitä ei mikään elsddjdjdjfhd- härpätin korvaa :D ja juuri tuo ennakoitavuus yms. on kaiken aa ja oo. Samasta syystä pitäisi olla itsestäänselvää, että kun kytkee hitaan alueen päälle niin maasturissa tippuu saman tien abs- järjestelmä pois käytöstä. Se aiheuttaa toisinaan aika ikäviä tilanteita.

Toki noi luistonestopohjaiset systeemit on parempi kuin ei mitään, mutta ne pitäisi myös pystyä kytkemään pois. Koitappa asentaa nykymaasturiin kytkettävät 100% lukot, ja katso mitä älyboksi siitä tuumaa :eek:

Henkilöautoissa on koko systeemi yleensä alimitoitettu ja niissä se on enempikin kyllä arpomista. Mutta esim. uuden Land Roverin, Pajeron tai Toyotan luistonestoja kun katsoo, ne on itseasiassa aivan pirun hyvin säädettyjä nimenomaan metsässä ajamista varten. Se missä oikeat lukot vievät selvästi voiton, on että ne toimivat "ennalta". Toisin sanoen, lyöt lukot päälle, otat vauhtia ja ajat mäkeen, kaikki pyörät vetää täysillä koko ajan. Luistonesto taas on atkiivinen systeemi, se alkaa toimia vasta kun pyörimiseroa syntyy ja pahimmassa tapauksessa se ennen mäkeä kiihdytetty vauhti on jo siihen mennessä menetetty. Tämä on se, missä luistonesto selvästi häviää kytkettäville oikeille lukoille. Ei niinkään hitaassa menemisessä, vaikka olisi kolmekin pyörää ilmassa. :D


Kyllä ne lukot auttaa siinä hitaassakin menemisessä, ja toisaalta lukkojen kanssa sitä vauhtia ei tartte ottaa hulluna kun voi mennä pidolla. Vaauhti ja isot pyörintänopeuserot on se mikä usein auton rikkoo. Toinen ongelma on se, että jos ei elektronista härpätintä pysty kytkemään kokonaan pois, se helposti tappaa vauhdin heti kun joku pyörä pyrkii sutimaan = ei hyvä.

Eli mihin tästä pääsemme? No en tiedä päästiinkö mihinkään :D mutta kuten todettua, on noi elektroniset systeemitkin parempi kuin ei mitään, mutta ne tulisi ehdottomasti olla mahdollista kytkeä KOKONAAN pois päältä. Vähän sama kuin telkkareiden kuvanparannuspiirit: hienoa elktroniikkaa, mutta muussa kuin esittelyvideolla ne on parhaimmillaan pois kytkettynä ;)

Rekisteröimätön
02.04.2011, 20:20
No enhän minä niin väittänytkään. Tiedän kyllä millainen tuo on.. mutta ainakaan oman käsityksen mukaan tuo ei silti lukitse ihan100%. Joka tapauksessa parempi kuin ei mitään, ja kuitenkin kun perustuu muuhun kuin renkaan jarruttamiseen auton omalla jarrulla niin hyvä niin.


Tuo uusin, edellisen korimallin GC:ssä käytetty kyllä lukitsee tarpeen tullen 100%. :D
http://www.youtube.com/watch?v=FpiFq63N0Ac


Mutta kyllä käytännössä kaikissa oikeissa vanhoissa maastureissa on kiinteä neliveto, jenkkipeleissä suurimmassa osassa myös kitkalukko takana. Valittavissa oleva kiinteä neliveto pitäisi olla itsestäänselvyys, tuntuu että jopa siitä meinataan nykyisin pihistellä, ja korvataan se luistonestopohjaisilla systeemeillä. Ei hyvä.


Itse en tiedä yhtään uutta "maasturina" markkinoitavaa autoa, jossa ei saisi keskitasuria lukkoon. Sehän on silloin "kiinteä" neliveto, sanan vanhassa merkityksessä, eli ei se mitenkään vanhalle häviä. LSD rajoittimia löytyy autoista edelleen, luistonesto tuo vain ja ainoastaan lisää tässä mielessä. Ja eihän vakio LSD pysty siirtämään läheskään sitä määrää momenttia mitä luistonesto tai esim. tuo eatonin lukko pystyy.


Jos ajan autolla metsässä, haluan itse päättää milloin on lukot päällä ja milloin ei. Piste. Sitä ei mikään elsddjdjdjfhd- härpätin korvaa :D ja juuri tuo ennakoitavuus yms. on kaiken aa ja oo. Samasta syystä pitäisi olla itsestäänselvää, että kun kytkee hitaan alueen päälle niin maasturissa tippuu saman tien abs- järjestelmä pois käytöstä. Se aiheuttaa toisinaan aika ikäviä tilanteita.

Toki noi luistonestopohjaiset systeemit on parempi kuin ei mitään, mutta ne pitäisi myös pystyä kytkemään pois. Koitappa asentaa nykymaasturiin kytkettävät 100% lukot, ja katso mitä älyboksi siitä tuumaa :eek:


Jos molemmille akseleille laitat, ei se tuumaa mitään, koska ei mitään pyörimiseroja ole. Esimerkiksi Mitsussahan on jo tehdasasenteisena 100% kytkettävä takalukko, kaikki ABS:t menee pois päältä kun sen laittaa päälle. Toyotaltakin ainakin Hiluxin tietyissä malleissa toimii saman tyylisesti? Toiset on sitä mieltä, että olisi parempi, että nuo systeemit pysyisivät päällä, kuten Land Rovereissa pysyy, koska lukko toisessa päässä, ja TC toisessa päässä, sehän etenee vielä paremmin. Se on se ajonvakautus joka eniten aiheuttaa harmia metsässä, ja se pitääkin kytkeä pois kun metsässä ajetaan. En tiedä yhtään maasturia missä sitä ei saisi napista kokonaan pois. Useimmissa se tippuu hitaalla vaihteella itsestään pois.


Kyllä ne lukot auttaa siinä hitaassakin menemisessä, ja toisaalta lukkojen kanssa sitä vauhtia ei tartte ottaa hulluna kun voi mennä pidolla. Vaauhti ja isot pyörintänopeuserot on se mikä usein auton rikkoo. Toinen ongelma on se, että jos ei elektronista härpätintä pysty kytkemään kokonaan pois, se helposti tappaa vauhdin heti kun joku pyörä pyrkii sutimaan = ei hyvä.


Ei luistonesto tapa vauhtia. Ajonvakautus, eli ESP tappaa vauhdin. Näitä ei tule sotkea keskenään, vaikka markkinointimiesten epäselvät termit sen aiheuttavatkin. ESP pitää ehdottomasti kytkäe metsässä pois päältä jos haluaa päästä eteenpäin, koska se luulee kokoajan että olet menettänyt hallinan. Ajonvakautus eli ESP on turvallisuusvaruste. Luistonesto, Traction Control, eli TC on nimenomaan suunniteltu tasauspyörästön pyörimiserojen tasaamiseen, eli se jarruttaa liian lujaa pyörivää rengasta vain sen verran, että molemmat pyörät pyörivät yhtä nopeaa. Ongelma voi olla ainoastaan siinä, että otat paljon vauhtia mäkeen, ja luistonesto ei ehdi reagoida. Silloin oikea lukko tekisi homman paljon paremmin. Mutta edelleen, lukottomalla tuskin päästäisiin läheskään niin pitkälle mitä se luistonestollisena meni.


Eli mihin tästä pääsemme? No en tiedä päästiinkö mihinkään :D mutta kuten todettua, on noi elektroniset systeemitkin parempi kuin ei mitään, mutta ne tulisi ehdottomasti olla mahdollista kytkeä KOKONAAN pois päältä. Vähän sama kuin telkkareiden kuvanparannuspiirit: hienoa elktroniikkaa, mutta muussa kuin esittelyvideolla ne on parhaimmillaan pois kytkettynä ;)

Ne on paljon parempi kuin ei mitään, sunnuntaioffarin ei tarvinne investoida lukkoihin ihan heti ollenkaan. Jopa niin hyviä, että Land Rover käyttää kaikista perinteisimmässä mallissa pelkästään luistonestoa, ja etenee paljon paremmin mitä vanhat defet vakiona ikinä. Traction Control systeemi on tarkoitettu metsässä ajamiseen, siellä se on parhaimmillaan. Ei sitä tiellä tarvitse. Fobia tuota systeemiä kohtaan johtunee juurikin siitä, että se sekoitetaan ESP:hen, eli ajonvakautukseen, joka tekee tuon mitä sanoit, jos sitä ei saa pois. ESP tappaa menon heti, ja se on älytön riesa metsässä. Mutta tuo TC ei tuo ole mikään esittelyvideoilla esiteltävä hieno vitsi, se on erinomainen systeemi, joka on palstalla näemmä pahasti aliarvioitu. :D

Tuossa jeepin mainoksessa missä jeeppi vetää jotain kuvassa näkymätöntä autoa, näkyy muuten siinäkin TC:n toiminta. Vanhan mallin jeeppi jäisi luultavammin sutkuttamaan ristikkäisillä pyörillä.

Yksi iso ongelma TC:ssä on, jos enempi ajaa metsässä. Se syö jarruja aikalailla eri tahtiin, joten jos paljon metsässä ajaa, kannattaa ehdottomasti ostaa lukkokin, koska tuleehan se pitkällä aikavälillä halvemmaksi kuin vaihdattaa jarrulevyt 50 tkm välein.

ZeiZei
02.04.2011, 20:35
Onko nämä Jeepin Eatonin eLSD lukot tavalliset kitkaperät sähkökiristyksellä, vai joskus Eatonin sivuilla esiintyneet Torsen lukot jotka saattoi lisäksi lukita 100%:sti sähkötoimisella lukituksella?

vmt
02.04.2011, 20:36
No enhän minä niin väittänytkään. Tiedän kyllä millainen tuo on.. mutta ainakaan oman käsityksen mukaan tuo ei silti lukitse ihan100%.


Jos ajan autolla metsässä, haluan itse päättää milloin on lukot päällä ja milloin ei. Piste. Sitä ei mikään elsddjdjdjfhd- härpätin korvaa :D ...


...mutta ne tulisi ehdottomasti olla mahdollista kytkeä KOKONAAN pois päältä.

Kyllä ne kytkee ihan 100% lukituksen.

Sepä tuossa vaan on, että itse ei voi akselilukkojen osalta asiaa päättää ja ne ei myöskään voi olla paikallaan lukittuna, kun pitää olla liikettä, että hydraulipumppu toimii... Siis lukittumiseen tarvitsee mahdollisesti luistoakin.
http://www.eaton.com/Eaton/ProductsServices/ProductsbyCategory/Automotive/DifferentialsLockingDifferentials/PCT_225758
Tuossa huomioitavaa "up to full axle lock". Netistä ettimällä löytyy tarkempia tietoja toiminnasta.

Kyllä ne jarruihin perustuvat jutut on ainakin toiseksi viimeisimmissä Quadra Drive II versioissa kokonaan kytkettävissä pois päältä. Päälle jää tuo lukkojen ohjaus.

Muuta hyvää on sitten torsen tyyppinen jakis, joka siirtää avoimessakin asennossa mekaanisesti voimaa paremmin pitävälle akselille, jos se huonommin pitävä ei nyt ihan kokonaan ole ilmassa.

Sitten kaikille uusien maasturien mollaajille kysymys. Kuinka monesta on kokemusta edes jonkinlaisessa maastossa? Itselläni -06 Jeep Commanderista, -07 LR Discovery 3:sta ja -10 LR Discovery 4:stä.

Äkkiseltään arvioden suurimmat huonoudet maastossa noissa uudemmissa omaan (oma on tuo Commanderkin) -92 XJ:hin on merkittävyysjärjestyksessä:
1. mun lompakko ei kestä kolhia noita uudehkoja (ei auton syy).
2. katumallin renkaat näissä uusissa (ei auton syy).
3. kaikki nuo mainitut painaa vähintään 700 kg enemmän kuin XJ

Timo_L
02.04.2011, 21:45
Tuo uusin, edellisen korimallin GC:ssä käytetty kyllä lukitsee tarpeen tullen 100%. :D
http://www.youtube.com/watch?v=FpiFq63N0Ac

No, välillä voi näköjään saada netistä väärääkin tietoa :D mikä yllätys :D

Kyllä toi näköjään oli toi eatonin ihan varsinainen lukko (Eatoniltahan saa liki vastaavaa myös jälkimarkkinaversiona useisiin kevyempiin jenkkiakseleihin). Tosin edelleen tuon WK:n huono puoli on se, että et voi itse päättää onko se kokonaan lukossa vai ei? Jos kerran autossa on etu- ja taka-akselilla 100% lukitseva lukko, niin miksei käyttäjä itse voisi määrittää hitaalla nelikolla ajaessa sitä halutessaan lukkoon haluamassaan paikassa erillisestä napista? Vai saako niissä, itse en muista WK:ssa sellaisia nappeja nähneeni?

edit: nyt kun vielä katsoin tuota Eatonin lukkoa mikä ainakin WK:ssa on käytössä, niin se tosiaan tarvitsee liikettä toimiakseen. Siksihän sitä ei siis voi myöskään kytkeä sellaisenaan napista päälle. Eatonilta löytyy e-locker, joka on käytännössä sähkö´llä kytkettävä 100% lukko, mitä sitten löytyy monestakin autosta eri valmistajilta. Toisaalta Auburnilta sitten löytyy kitkalukkoon pohjautuva ECTED, joka on kitkalukko normaalisti, ja lukitsee sitten kitkapakat yhteen nappia painamalla.




Itse en tiedä yhtään uutta "maasturina" markkinoitavaa autoa, jossa ei saisi keskitasuria lukkoon. Sehän on silloin "kiinteä" neliveto, sanan vanhassa merkityksessä, eli ei se mitenkään vanhalle häviä.

No, lukittava keskitasauspyörästö on yllättäen sama asia kuin kiinteä neliveto ;) Ei niitä onneksi vielä montaa ole/ ei ole ollut josta ei keskitasauspyörästöä saisi lukittua, mutta muutamia esimerkkejä on. Esim. osassa ZJ-mallin Jeepeistä näin on, ja olihan noita muitakin.. Ei mielestäni mitään järkeä. Ja eikös vanhemmissa rangeissakin ole ollut ongelmaa sen viskon kanssa että ei tahdo kestää, koska ei lukitse kokonaan? Vai muistanko väärin vai onko se vain väärästä käytöstä johtuvaa?

Joka tapauksessa onneksi tuohon ei ole vielä isossa määrin lähdetty, eikä toivottavasti lähdetäkkään :eek:


LSD rajoittimia löytyy autoista edelleen, luistonesto tuo vain ja ainoastaan lisää tässä mielessä. Ja eihän vakio LSD pysty siirtämään läheskään sitä määrää momenttia mitä luistonesto tai esim. tuo eatonin lukko pystyy.

Luistonesto ainoastaan lukitsee hetkellisesti pyörän (jolloin toki 100% väännöstä menee sinne pyörivälle renkaalle) tai pyrkii jarruttamaan luistavaa pyörää jolloin osa väännöstä suuntautuu pitävämmälle puolelle. Toisin sanoen liukkaassa sähköinen vetoluistonesto (TC) siirtää koko ajan vetoa puolelta toiselle sen mukaan missä on enemmän pitoa. Kitkalukko (ollessaan toimiva eikä loppuunkulunut) tai Torsen- tyyppinen LSD, välittää jatkuvasti voimaa molemmille pyörille ja lisäksi "osaa" siirtää enemmän vääntöä sille renkaalle jossa pitoa on enemmän. Kyllä se vain on niin että kitkalukollinen menee syvässä hangessa pitemmälle kuin pelkkään ABS/ESP- järjestelmään pohjautuva luistonrajoitus. Kummasti ainakin omalla takaveto- Opelilla kitkalukolla pääsi aina paremmin liikkelle, kuin vetoluistonestolla varustetuilla etuvedoilla, tai vaikka avoimella takaperällä oleva kaverin BMW jossa oli vetoluistonesto.

Tuo Eatonin lukko toki pystyy siirtämään kunnolla vääntöä pitävälle puolelle, kun kerran on 100% lukko ja on siinä mielessä kitkalukkoa pätevämpi.


Jos molemmille akseleille laitat, ei se tuumaa mitään, koska ei mitään pyörimiseroja ole. Esimerkiksi Mitsussahan on jo tehdasasenteisena 100% kytkettävä takalukko, kaikki ABS:t menee pois päältä kun sen laittaa päälle. Toyotaltakin ainakin Hiluxin tietyissä malleissa toimii saman tyylisesti? Toiset on sitä mieltä, että olisi parempi, että nuo systeemit pysyisivät päällä, kuten Land Rovereissa pysyy, koska lukko toisessa päässä, ja TC toisessa päässä, sehän etenee vielä paremmin.

Taikasanat: kaikki menee pois päältä kun kytkettävän lukon laittaa päälle. Sitähän minä juuri yritinkin sanoa - jos ei niitä härpättimiä saa kytkettyä pois päältä, tai jos ne ei kytkeydy pois päältä esim. hitaalle alueelle vaihtaessa, niin menee älyboksi todennäköisesti hetkellisesti sekaisin jos laitat autoosi kytkettävät lukot jälkikäteen.

Muutenkin, on tilanteita jossa tietokone ei tajua tilannetta yhtä hyvin kuin ihminen eikä toisaalta osaa varsinaisesti ennakoida asioita -> maastoautossa KAIKKI elektroniset avut pitäisi tarvittaessa olla poiskytkettävissä. Noh, pitäisi olla kyllä henkilöautossakin, ei noi ESP:t tahdo aina tajuta pahassa pöpperökelissä ajaessa mihin suuntaan sitä luistoa pitäisi korjata että auto kääntyy sinne mihin haluaa.

Taitaa useimmissa uusissa maastureissa ainakin osa elektronisista avuista pysyä päällä, valitettavasti. Paras vaihtoehto tietysti olisi, kuten jo yllä mainitsin, että kaikki avut olisi poiskytkettävissä käyttäjän toimesta. Näin voisi itse katsoa milloin niitä haluaa pitää maastossa päällä, milloin ei. Onhan niistä kuitenkin selkeää apua etenemiseen tietyissä paikoissa.


Se on se ajonvakautus joka eniten aiheuttaa harmia metsässä, ja se pitääkin kytkeä pois kun metsässä ajetaan. En tiedä yhtään maasturia missä sitä ei saisi napista kokonaan pois. Useimmissa se tippuu hitaalla vaihteella itsestään pois.

Luonnollisesti näin on. Ajonvakautus tippuukin monissa pois päältä, mutta ABS:it jää monissa toimintaan. Se on aika iso miinus esim. syvemmässä hangessa tai mudassa ajaessa. Tähänkin pätee sama asia: pitäisi itse pystyä valitsemaan jääkö avustukset päälle vai ei. Aina voi tietysti repiä ABS- sulakkeen irti :D



Ei luistonesto tapa vauhtia. Ajonvakautus, eli ESP tappaa vauhdin. Näitä ei tule sotkea keskenään, vaikka markkinointimiesten epäselvät termit sen aiheuttavatkin. ESP pitää ehdottomasti kytkäe metsässä pois päältä jos haluaa päästä eteenpäin, koska se luulee kokoajan että olet menettänyt hallinan. Ajonvakautus eli ESP on turvallisuusvaruste.

Kyllä se luistonesto tappaa vauhdin, luistonesto kun pyrkii vähentämään niin yksittäisen pyörän sutimista, kuin pyörien pyörintänopeuseroa. Se vähentää sitä joko jarruttamalla sutivaa pyörää, vähentämällä moottorin tehoa, tai sitten molemmilla yhtä aikaa. Koitappa huvikseen vaan vaikka mitä uuttakin autoa, jos kytket vetoluistoneston pois mutta ESP jää päälle, niin kummasti pääset paremmin etenemään syvässä hangessa kuin vetoluistoneston kanssa.

ESP:hän pyrkii pyöriä jarruttamalla saada alkaneen luisun hallintaan - esim. auto yliohjautuu ja pyrkii pyörähtämään, tai auto aliohjautuu jolloin auto koittaa jarrulla kääntää autoa oikeaan suuntaan. ESP ei periaatteessa vaikuta millään tavalla vetoluiston rajoittamiseen, eikä täten suoranaisesti myöskään etenemiskykyyn suoraan ajaessa.

Ittellä on ihan duunista kokemusta kymmenien autojen edestä siitä, kun kesärenkain varustetut uudet autot jopa sammuvat syvemmässä (=5-10cm) hangessa jos ajaa vetoluistonesto päällä - vaikka painaisi kaasua pohjassa. Tai sitten on muuten vaan jumissa siellä hangessa. Vetoluistonesto pois, niin ei ole yksikään auto sen jälkeen ollut hangessa kiinni.

Luistonesto, Traction Control, eli TC on nimenomaan suunniteltu tasauspyörästön pyörimiserojen tasaamiseen, eli se jarruttaa liian lujaa pyörivää rengasta vain sen verran, että molemmat pyörät pyörivät yhtä nopeaa. Ongelma voi olla ainoastaan siinä, että otat paljon vauhtia mäkeen, ja luistonesto ei ehdi reagoida. Silloin oikea lukko tekisi homman paljon paremmin. Mutta edelleen, lukottomalla tuskin päästäisiin läheskään niin pitkälle mitä se luistonestollisena meni.

Ei se nyt ihan näinkään mene, ks. yllä. Voit ihan huvikseen itse testata tätä asiaa. Tosin, joissain autoissa vaikka kytkee vetoluistoneston pois, niin järjestelmä pyrkii silti jarruttamaan liikaa luistavaa pyörää (ns. elektroninen tasauspyörästön lukko) - myös henkilöautoissa.


Ne on paljon parempi kuin ei mitään, sunnuntaioffarin ei tarvinne investoida lukkoihin ihan heti ollenkaan. Jopa niin hyviä, että Land Rover käyttää kaikista perinteisimmässä mallissa pelkästään luistonestoa, ja etenee paljon paremmin mitä vanhat defet vakiona ikinä. Traction Control systeemi on tarkoitettu metsässä ajamiseen, siellä se on parhaimmillaan. Ei sitä tiellä tarvitse. Fobia tuota systeemiä kohtaan johtunee juurikin siitä, että se sekoitetaan ESP:hen, eli ajonvakautukseen, joka tekee tuon mitä sanoit, jos sitä ei saa pois. ESP tappaa menon heti, ja se on älytön riesa metsässä. Mutta tuo TC ei tuo ole mikään esittelyvideoilla esiteltävä hieno vitsi, se on erinomainen systeemi, joka on palstalla näemmä pahasti aliarvioitu. :D

Kyllä, on toki huomattavasti parempi kuin ei mitään. En minä noita elektronisia systeemeitä aliarvioi, vaan suhtaudun niihin realistisesti. Se on nimenomaan sunnuntaioffiin kelpoinen apu, mutta ei juuri mihinkään rankempaan. On noita elektronisilla härpättimillä olevia maastureita hieman päässyt testaamaan, hienoja pelejähän ne on ja etenee kyllä yllättävänkin hyvin. Kuten sanoit niin etenee myös paremmin noitten apujen kanssa kuin avoimilla perillä oleva auto. Se nyt on päivänselvää.

Minulle on ihan turha alkaa niiden hienoudesta puhumaan ja hehkuttamaan miten ne on niin helvetin loistavia. Tiedän miten ne toimii, voisin hyvin ostaa auton missä sellaiset on ja olla siihen erittäinkin tyytyväinen. Varmasti sillä etenee perusoffissa tai paksussa lumihangessa mökkitiellä varsin pitkälle, ja paremmin kuin vekottimella missä ei akseleilla lukkoja ole ollenkaan. Mutta ne ei siitä huolimatta ikinä pysty korvaamaan oikeita lukkoja, ei vaikka miten asiaa pyörittelisi.

Näissä asioissa on paljon myös näkemyseroja, toiset tykkää siitä että elektroniikka hoitaa kaiken ja itse tarttee vain vähän rattia kääntää ja pedaaleja polkea. Toiset haluaa että on mahdollisuus itse vaikuttaa kunnolla noiden vehkeiden toimintaan.

Se mitä itse kaipaisin näissä uusissa maastureissa eniten, on juuri tuo oman kontrollin mahdollisuus. Ei minulla niistä muuten ole peruskäytössä hirveästi pahaa sanottavaa. Aina olisi parantamisen varaa, mutta eipä nuo vanhat rohjotkaan tehdasuusina mitään superhyviä etenijöitä yleensä ole olleet. Varmasti osa uusista vekottimista etenee paremmin kuin vanhat vakiot.


Niin ja mitä ainakin Jeeppeihin tulee, niin hyvin mielelläni kelpuuttaisin hanurini alle tuollaisen WK- mallin Jeepin dieselkoneella. Jos olisi vähän enempi irtorahaa, niin olisi tuo bensajuoppo ZJ- mallin V8 saanut jo aikaa sitten väistyä uudemman tieltä :)

Rekisteröimätön
03.04.2011, 00:00
:D

Henkilöautot on aivan eri juttu ja itsekkin kokemuksesta tiedän, että henkilöautoissa voi olla logiikaltaan niin ihme systeemejä joita "luistonestoksi" kutsutaan, ettei siinä ole mitään järkeä. Oikeastaan se mistä me keskustellaan, sehän on pätkä ohjelmakoodia. Se voi olla monessakin sovelluksessa tyystin erilainen, esim. F1 auton sutimisen esto kyllä rajoitti moottorin tehoa. Näin ollen varmasti myös bemarin tekee samaa? Se luistonestokin voi olla ohjelmoitu täysin eri tavalla erilaisissa autoissa, riippuen siitä mihin käyttötarkoitukseen ne on tehty. ;)

Yleensä maasturin luistonesto ei rajoita moottorin tehoa, koska riippuen vauhdista säädetään se jarrutustehokin. Joskus pyörä pysähtyy kokonaan, toisinaan sitä vain hidastetaan. Ja kyllä ne insinöörit on vaikkapa Land Roverilla ja Toyotalla käyttäneet aika kauan aikaa noiden luistonestojen säätämiseen, eikä suotta, ne on hyvin fiksuja systeemejä.

Maastureissa yleensä ongelma on ESP joka tappaa vauhdin kun se luulee, että auto on sivuluistossa. Mutta maastureissa harvoin luistonesto toimiikan täysin yksin, joten niihin vauhdinottotilanteisiin on kyllä useimmilla valmistajilla sitten torsenia, vcu:ta ja vastaavaa akseleillakin. Torsen ja VCU toimivat hyvin vauhdissa, sitten kun auto jo pysähtyy, toimii TC paremmin. Ja tottakai, kytkettävät lukot molemmilla akseleilla on aina kaikista varmin. Sitä en väitä. Mutta TC voi olla monessa tilanteessa parempi, mitä lukko vain toisessa päässä ja päinvastoin. Eli lukot ovat selvästi paremmat vasta sitten kun ne on molemmilla akseleilla.

Jälkiasennuslukkojahan tosiaan laitetaan maailmalla paljon aivan uusiin autoihin. Saisihan siinä ehkä olla ARB sulkemassa pajaansa, jos heidän lukkonsa eivät toimisi TC:n kanssa. Kyllä ne toimii erinomaisesti.

Itse olen kyllä täysin samaa mieltä siitä, että uusissa maastureissa metsään menon kannalta isoimmat ongelmat tulee juurikin lompakon kohdalla, sekä sitten tuon monen maasturin valtavan massan voisi lukea aikamoiseksi miinukseksi. Land Cruiser 200 painaa jotain päälle 2500kg, Disco 3 taisi painaa 2700kg! Onhan ne vakaita vetoautoja painavina laitteina, ja 650Nm vääntävine dieseleineen, mutta suohon taitavat upota aika syvälle. :D

Timo_L
03.04.2011, 07:18
:D

Henkilöautot on aivan eri juttu ja itsekkin kokemuksesta tiedän, että henkilöautoissa voi olla logiikaltaan niin ihme systeemejä joita "luistonestoksi" kutsutaan, ettei siinä ole mitään järkeä. Oikeastaan se mistä me keskustellaan, sehän on pätkä ohjelmakoodia. Se voi olla monessakin sovelluksessa tyystin erilainen, esim. F1 auton sutimisen esto kyllä rajoitti moottorin tehoa. Näin ollen varmasti myös bemarin tekee samaa? Se luistonestokin voi olla ohjelmoitu täysin eri tavalla erilaisissa autoissa, riippuen siitä mihin käyttötarkoitukseen ne on tehty. ;)

Yleensä maasturin luistonesto ei rajoita moottorin tehoa, koska riippuen vauhdista säädetään se jarrutustehokin. Joskus pyörä pysähtyy kokonaan, toisinaan sitä vain hidastetaan. Ja kyllä ne insinöörit on vaikkapa Land Roverilla ja Toyotalla käyttäneet aika kauan aikaa noiden luistonestojen säätämiseen, eikä suotta, ne on hyvin fiksuja systeemejä.

Kyllä toki ovat erilailla ohjelmoituja jaiikat on erilaisia. Henkilöautojen ja ainakin katumaastureiden (esim. VW Touareg, Audi Q7) rajoittivat kyllä moottoritehoakin TC:n kanssa. Jopa jo minun '95 vuosimallin Omega rajoitti TC päällä moottoritehoa. Pirulainen jopa osasi lisätä sitä (syötti enemmän bensaa koneelle), jos koitti jäisellä tiellä jarruttaa moottorilla liikaa :D

Se mitä olen päässyt pätkän matkaa uudempia Jeeppejä ja Land Rovereita (pari Discoa, sekä muutama Range) kokeilemaan pätkän matkaa lumessa, niin kyllähän niissä nuo luistonestot yms. toimivat fiksummin kuin monissa muissa. Ja kuten tuon edellisen paatokseni pohjalta saattoi ehkä havaita, en sinällään oel mitään näitä apulaitteita vastaan, kunhan niitä saisi säädettyä itse paremmin :)




Jälkiasennuslukkojahan tosiaan laitetaan maailmalla paljon aivan uusiin autoihin. Saisihan siinä ehkä olla ARB sulkemassa pajaansa, jos heidän lukkonsa eivät toimisi TC:n kanssa. Kyllä ne toimii erinomaisesti.

Itse olen kyllä täysin samaa mieltä siitä, että uusissa maastureissa metsään menon kannalta isoimmat ongelmat tulee juurikin lompakon kohdalla, sekä sitten tuon monen maasturin valtavan massan voisi lukea aikamoiseksi miinukseksi. Land Cruiser 200 painaa jotain päälle 2500kg, Disco 3 taisi painaa 2700kg! Onhan ne vakaita vetoautoja painavina laitteina, ja 650Nm vääntävine dieseleineen, mutta suohon taitavat upota aika syvälle. :D

Laitetaan kyllä, ja useimmissa toimii. Se vaan että jos kytkee noi päälle silloin kun on nopea neliveto päällä ja avustukset päällä niin ainakin ABS:it ja luistonestot helposti sekoaa. Palautuu kyllä viimeistään silloin kun lukot kytkee päältä. Olisi toisaalta ihan mukava, että noihin uusiin maastureihin saisi tehtaalta - edes vaikka sitten optiona - 100% kytkettävät lukot. Harva niitä toki tarvitsee, mutta ei luulisi 60k€ tai 90k€ autossa tuntuvan muutama saturainen lisää enää hinnassa ;) tosin olisi niitä toivonut saavan jo kaksikymmentä vuotta sitten kun nämä meidän nykyiset metsäautot on tehty :D

Hienoja vehkeitä monet noista uusista maastureista on, ei siitä mihinkään pääse. Isoja perkeleitä vain ovat kuten jo on todettu. Se mitä tuota edellistä Kulmakorven videota katselin, niin kyllähän uudellakin voi metsään mennä kun ajaa varovasti ja käyttää harkintaa ettei ihan ahtaimpiin paikkoihin vie. Pysyy laitteetkin sitten ehjänä ja pääsee nauttimaan offailusta :)

Heguli
03.04.2011, 12:20
Luistonesto, Traction Control, eli TC on nimenomaan suunniteltu tasauspyörästön pyörimiserojen tasaamiseen, eli se jarruttaa liian lujaa pyörivää rengasta vain sen verran, että molemmat pyörät pyörivät yhtä nopeaa.

Otetaan tilanne, jossa akselin toinen pyörä on ilmassa ja toinen kiinni maassa. Ja siinä välissä on ihan tavallinen tasauspyörästö ilman mitään lukon tapaista. Tuon ilmassa olevan pyörän jarruttaminen vähän ei auta yhtään mitään, eli se ei vie autoa yhtään enempää eteenpäin. Se vapaasti pyörivä pyörä pitää pysäyttää kokonaan, jolloin maassa oleva pyörä alkaa pyöriä ja vie autoa eteenpäin. Eli kuten Timo_L totesi viestissään.

Tästä syystä TC ei ole hyvä maastossa, koska tunnetusti jarruttava pyörä ei vie autoa eteenpäin. Toki se joissain tilanteissa on parempi kuin ei mitään.

Rekisteröimätön
03.04.2011, 20:17
Otetaan tilanne, jossa akselin toinen pyörä on ilmassa ja toinen kiinni maassa. Ja siinä välissä on ihan tavallinen tasauspyörästö ilman mitään lukon tapaista. Tuon ilmassa olevan pyörän jarruttaminen vähän ei auta yhtään mitään, eli se ei vie autoa yhtään enempää eteenpäin. Se vapaasti pyörivä pyörä pitää pysäyttää kokonaan, jolloin maassa oleva pyörä alkaa pyöriä ja vie autoa eteenpäin. Eli kuten Timo_L totesi viestissään.

Tästä syystä TC ei ole hyvä maastossa, koska tunnetusti jarruttava pyörä ei vie autoa eteenpäin. Toki se joissain tilanteissa on parempi kuin ei mitään.

Ei pidä paikkaansa. Ensinnäkin, mitä se ilmassa olevan pyörän hidastaminen autoa hidastaa? Eihän sillä pyörällä ole pitoakaan, joten ei se vaikuta mihinkään juuri sinun mainitsemassasi tilanteessa. Se missä TC ei pärjää 100% lukolle on esim. pitkä mäen nousu, johon pitää ottaa vauhtia ja jossa pito vaihtelee paljon. Koska silloin aktiivinen systeemi ei kerkeä reagoida, ja voima kerkeää jo karata ennenkuin se alkaa operoida.

Ja totesin aivan oikein, jarrutetaan niin paljon, että molemmat pyörät pyörivät yhtä nopeaa, jos se vaatii hetkellistä pysäyttämistä, sitten se pysäyttää sen kokonaan.

Ei se toimi pelkästään "On/Off" periaatteella, vaan se voi myös vain tasata eroa:
http://www.youtube.com/watch?v=3zmz25adXW4

Tässä videossa näkyy tuota tasaamista, kumpikaan pyörä ei pysähdy ollenkaan, vaikka TC kokoajan jarruttelee toista puolta pitääkseen toisenkin liikkeessä.

Toinen video jossa se jarruttaa pysähdyksiin asti, mutta kuten näet, pysähdys on hyvin lyhyt, ja ilmassa olevalle pyörälle. Tuollaisessa hitaassa menemisessä, ei mitään merkitystä.
http://www.youtube.com/watch?v=iF3xdLzuZeg

Tässä näkyy vielä tojotan syysteemin toimintaa:
http://www.youtube.com/watch?v=lyl7ytk1YIw&feature=related

Luuletko, että ilman tuota se menisi mäen päälle ollenkaan? Tuskin, ja kitkalukkoon en itse tuossa luottaisi.

Eli tuokin systeemi toimii tilanteen mukaan. ;) Ja 100% lukko on kaikista paras, mutta TC parempi kuin kitkalukot tai ei mitään.

Timo_L
03.04.2011, 20:25
mutta TC parempi kuin kitkalukot tai ei mitään.

TC ei todellakaan ole parempi kuin kitkalukko, mutta kylläkin paljon parempi kuin ei mitään. Tämän huomaa jos itse käy ihan oikeasti ajamassa metsässä.

Mutta, selkeästi tässä näkee sen että sinä tykkäät näistä elektronisista härpättimistä paljon. Minä taas pidän enemmän itse valittavissa olevista manuaalisista/ mekaanisista versioista, ja suhtaudun varsin kriittisesti (joskin myönteisesti, vaikkei ehkä siltä tunnukkaan) elektronisiin vekottimiin. Eli en missään nimessä aliarvioi niitä.

Tässä on ne katsantoerot, ja ne ovat tulleet selväksi ;) :)

Rekisteröimätön
03.04.2011, 20:32
Kyllä, on toki huomattavasti parempi kuin ei mitään. En minä noita elektronisia systeemeitä aliarvioi, vaan suhtaudun niihin realistisesti. Se on nimenomaan sunnuntaioffiin kelpoinen apu, mutta ei juuri mihinkään rankempaan. On noita elektronisilla härpättimillä olevia maastureita hieman päässyt testaamaan, hienoja pelejähän ne on ja etenee kyllä yllättävänkin hyvin. Kuten sanoit niin etenee myös paremmin noitten apujen kanssa kuin avoimilla perillä oleva auto. Se nyt on päivänselvää.

Minulle on ihan turha alkaa niiden hienoudesta puhumaan ja hehkuttamaan miten ne on niin helvetin loistavia. Tiedän miten ne toimii, voisin hyvin ostaa auton missä sellaiset on ja olla siihen erittäinkin tyytyväinen. Varmasti sillä etenee perusoffissa tai paksussa lumihangessa mökkitiellä varsin pitkälle, ja paremmin kuin vekottimella missä ei akseleilla lukkoja ole ollenkaan. Mutta ne ei siitä huolimatta ikinä pysty korvaamaan oikeita lukkoja, ei vaikka miten asiaa pyörittelisi.

Näissä asioissa on paljon myös näkemyseroja, toiset tykkää siitä että elektroniikka hoitaa kaiken ja itse tarttee vain vähän rattia kääntää ja pedaaleja polkea. Toiset haluaa että on mahdollisuus itse vaikuttaa kunnolla noiden vehkeiden toimintaan.

Se mitä itse kaipaisin näissä uusissa maastureissa eniten, on juuri tuo oman kontrollin mahdollisuus. Ei minulla niistä muuten ole peruskäytössä hirveästi pahaa sanottavaa. Aina olisi parantamisen varaa, mutta eipä nuo vanhat rohjotkaan tehdasuusina mitään superhyviä etenijöitä yleensä ole olleet. Varmasti osa uusista vekottimista etenee paremmin kuin vanhat vakiot.

Niin ja mitä ainakin Jeeppeihin tulee, niin hyvin mielelläni kelpuuttaisin hanurini alle tuollaisen WK- mallin Jeepin dieselkoneella. Jos olisi vähän enempi irtorahaa, niin olisi tuo bensajuoppo ZJ- mallin V8 saanut jo aikaa sitten väistyä uudemman tieltä :)

:D No minä en ole ikinä väittänyt että ne olisivat lukkojen korvike. Jokaisessa viestissäni sanonut, ettei ne oikeita lukkoja voita. Vaan nimenomaan vakiomaasturiin hyvä lisä, joka kyllä selvästi lisää käytettävyyttä.

Helvetin hienona itse en näitä systeemejä pidä. Mutta merkittävinä sikäli, että kun vertaa mitä juurikin vanhoissa oli vakiona, niin harvassa oli mitään lukkoakaan vakiona.

Se on aivan irrelevanttia verrata rakennettua autoa mitenkään uuteen tai vanhaankaan vakioautoon. ARB ja jälkiasennuslukot on eri asia, ja niitä saa rahalla.

Se oli vain vastakkainasettelu, kun uusia maastureita niin kovasti alkutopicissa eräät parjasivat, minusta tuntuu, että kyse on enempi hyvin vahvoista ennakkoluuloista, kuin oikeasta kokemuksesta ja tiedosta ollenkaan. On niissä paljon sellaista, mikä offroad harrastajaa kauhisttuttaa, muttei sentään aivan kaikki asiat ole mennyt päin persettä ja huonompaan.

Ja ABS systeemit saa uudestakin autosta kaikki veke, vetämällä sulakkeen irti.

Timo_L
03.04.2011, 20:41
Se on aivan irrelevanttia verrata rakennettua autoa mitenkään uuteen tai vanhaankaan vakioautoon. ARB ja jälkiasennuslukot on eri asia, ja niitä saa rahalla.

Näinhän se on :)

Se oli vain vastakkainasettelu, kun uusia maastureita niin kovasti alkutopicissa eräät parjasivat, minusta tuntuu, että kyse on enempi hyvin vahvoista ennakkoluuloista, kuin oikeasta kokemuksesta ja tiedosta ollenkaan. On niissä paljon sellaista, mikä offroad harrastajaa kauhisttuttaa, muttei sentään aivan kaikki asiat ole mennyt päin persettä ja huonompaan.

Kyllä, ja jonkin verran parjaan minäkin, mutta ennakkoluuloja minulla ei ole. Itse asiassa päinvastoin, olisi mielenkiintoista päästä testaamaan kunnolla, ei vain sitä vähää mitä on duunin puolesta päässyt koittamaan. Vastakkainasettelu ja asiallinen keskustelu sekä mielipiteiden ja/ tai näkökohtien esilletuonti on hienoa :)

Se miksi minä täällä olen pitkät tarinat vääntänyt, johtuu nimenomaan siitä että suhtaudun yleensäkin asioihin varsin kriittisesti. Ja kun kyse on jostakin ihmisen ja insinöörin kehittämästä tekoälypohjaisesta systeemistä, niin entistäkin enemmän niin. Paljon niissä on hyvää, ja paljon on huonoa. Ihan kuten on noissa vanhoissa maastureissa, ja kuten on myös laitetuissa maastureissa, on ne sitten uusia tai vanhoja.

Itse asiassa hienointa tässä on se että on saatu kunnon keskustelua aikaan :)

Ja ABS systeemit saa uudestakin autosta kaikki veke, vetämällä sulakkeen irti.

Tästä minun piti kirjoittaa varmaan ekassa viestissä, mutta olen tainnut unohtaa. Silloin ainakin näkee että miten on onnistuttu alustan suunnittelussa oikein tosissaan, jos verrataan uutta ja vanhaa :D


..aijuu.. se yksi asia minkä olen ainakin unohtanut sanoa - tuo uusi Grandi on perkele asiallisen näköinen kulkine :eek:

Rekisteröimätön
05.04.2011, 00:10
Kyllä, ja jonkin verran parjaan minäkin, mutta ennakkoluuloja minulla ei ole. Itse asiassa päinvastoin, olisi mielenkiintoista päästä testaamaan kunnolla, ei vain sitä vähää mitä on duunin puolesta päässyt koittamaan. Vastakkainasettelu ja asiallinen keskustelu sekä mielipiteiden ja/ tai näkökohtien esilletuonti on hienoa

Se miksi minä täällä olen pitkät tarinat vääntänyt, johtuu nimenomaan siitä että suhtaudun yleensäkin asioihin varsin kriittisesti. Ja kun kyse on jostakin ihmisen ja insinöörin kehittämästä tekoälypohjaisesta systeemistä, niin entistäkin enemmän niin. Paljon niissä on hyvää, ja paljon on huonoa. Ihan kuten on noissa vanhoissa maastureissa, ja kuten on myös laitetuissa maastureissa, on ne sitten uusia tai vanhoja.

Itse asiassa hienointa tässä on se että on saatu kunnon keskustelua aikaan.


Kyllä, hyvä keskustelu on saatu aikaan! Olen yleensä itsekkin kriittinen uusia systeemejä kohtaan, vaikka sitä en tässä olekkaan juuri tuonut ilmi. Ihan järkevää olla realistinen sikäli.

Tuosta, että kuljettalla pitää olla kontrolli, milloin on mikäkin veto päällä, olen kyllä täysin samaa mieltä. Tuntuuhan se vähän ihmisen aliarvioinnilta, jos kaikki päätkösenteko ulkoistetaan jollekkin tietokoneelle. Sehän on aivan selvä, että se tekee joskus virhearvioita ja niitä saa sitten ihmetellä.

Ja hienonnäköinen laite se on. :)

ImacInnes
05.04.2011, 08:50
http://www.jeep.com/en/70th/

t. Ismo Ämmä

KoniJeep
05.04.2011, 13:14
Rubiconnan venyttelyä http://www.youtube.com/watch?v=gRSVaxPNNPs&feature=related

Ihan kivasti venyy vakio maasturiksi...

Timo_L
05.04.2011, 13:32
http://www.jeep.com/en/70th/

t. Ismo Ämmä

Ihan kivat on myös noi Jenkkien hinnat autoissa. Ei tekisi edes pahaa viedä uutta Grandiä metsään jos olisi vastaavan hintainen täällä :eek:

Rekisteröimätön
05.04.2011, 16:07
Sama juttuhan se on saksassa, uusi maasturi lähtee melkein puoleen hintaan siitä mitä täällä.

Tämä se on ihme tämä meidän autoverotus. :)