Kirjaudu sisään

View Full Version : ARCTIC TROPHY 2011


myllis
10.02.2011, 15:27
Kun, juttu lehdessä herätti paljonkin kiinnostusta ja kyselyjä sinne lähdöstä. Niin kisajärjestäjiltä sellainen tieto, että vuoden 2011 kilpailuun on enään 10 paikkaa auki. Ja 30 kilpailijan rajasta ei jousteta. Itse tuo matka kiinnostaa myös kovasti...

uokki
10.02.2011, 22:40
Kun, juttu lehdessä herätti paljonkin kiinnostusta ja kyselyjä sinne lähdöstä. Niin kisajärjestäjiltä sellainen tieto, että vuoden 2011 kilpailuun on enään 10 paikkaa auki. Ja 30 kilpailijan rajasta ei jousteta. Itse tuo matka kiinnostaa myös kovasti...

Vulvalla olis tarkoitus lähteä-pohjoisen ulottuvuuden edustaja valtuutettiin ottamaan selvää kuvioista...Teirin kans oli puhetta jos se mukaan ja yks tojotaheebokin ljllä..Kuis se on mitä maksaa yms..

myllis
10.02.2011, 23:12
Vulvalla olis tarkoitus lähteä-pohjoisen ulottuvuuden edustaja valtuutettiin ottamaan selvää kuvioista...Teirin kans oli puhetta jos se mukaan ja yks tojotaheebokin ljllä..Kuis se on mitä maksaa yms..

sellainen 600 USD/autokunta (ei huoltoauto maksua).

lacrits68
10.02.2011, 23:21
moi!

Norjalainen tuttu kävi ko "safarilla" 2008!

http://picasaweb.google.com/haakon.stenbeck/ArcticTrophy2008#

http://www.youtube.com/watch?v=redreGqMgEo ja part 2&3 löytyy kans!

suosittelee kovasti!

//Janne

KooPee
11.02.2011, 10:42
Mulla olis parisataa kuvaa vuosilta 2007-2010 mutta aika homma linkitellä....ideoita?

Tusse
11.02.2011, 11:16
Pienennä kuvat puoleen, tee yks pakattu tiedosto ja upi johonki?

100 kuvaa, vähän reilu 10mb.

http://finnish.ircfast.com/lv/group/view/kl36792/Mihov_Image_Resizer.htm

Jare
11.02.2011, 12:32
Mulla olis parisataa kuvaa vuosilta 2007-2010 mutta aika homma linkitellä....ideoita?

Paa kuvat vaikka muistitikulle ja pyydät MikaU:n kahville ja nakitat sen laittaan ne nettiin:D:D:D:D:D:D

Holst
11.02.2011, 16:54
Onko ne sulla kotikoneella? Jos on niin otat ja avaat Picasan (google) kuvaalbumin ja liität sinne.
Lataat sen oman ohjelma koneelle ja merkaat mitä kuvia haluat albumiin ja minkä kokoisena, ja sit kilkkaat vaan hiirtä..
helppoa kuin heinän teko! :D

Mulla olis parisataa kuvaa vuosilta 2007-2010 mutta aika homma linkitellä....ideoita?

Rekisteröimätön
11.02.2011, 17:35
eli pari sanaa tämä vuoden reitistä. Startti tapahtuu Kantalahdesta, josta lähdetään Hibinivuorten yli ja tullaan viikon päästä Barentsinmeren rantaan.
Reitit on suunniteltu aina yhden päivän mittaiseksi. Reitiltä ei ole mahdollisuutta poistua kesken kaiken ja sanoa lopettavansa. Ainoa mahdollisuus on ajaa reittiä pitkin takaisin tai jatkaa loppuun. Siellä ei yksinkertaisesti ole teitä eikä kyliä. Ketään ei jätetä vaan mukana on kokoajan Rescue Team eli telemaasturi, joka kokoaa sitten hajonneet tms .autot yhteen letkaa ja tuo ne pois.

Tänä vuonna ensimmäiset kolme päivää ajetaan niin, että pitää olla ruuat ja bensat kolmeksi päiväksi. Yöt nukutaan teltoissa. Huoltoautot eivät myöskään pääse kun enimmäisen päivän lähtöön ja kolmannen päivän lopun maaliin. Eli ollaan aika kaukana kaikista teistä tai ihmisasutuksesta. Bensaa/naftaa kannattaa varata 70-80km maastoajoa varten. Se on tuo kolmen päivän kokonaismatka eli se on aika vaativa osuus.Loppupäivät on helpompia? ja huoltoauto pääsee aina päivän lähtöön ja maaliin.

Loppupäivinä majoitusta tai kattoa päänpäälle löytyy erämökeistä. Siellä on muutamissa jopa sauna.Autoilla ei sinänsä ole teknisiä rajoituksia, mutta niistä saa lisäaikaa. Eli lähdössä kello laitetaan käyntiin ja maalin tuloaika lasketaan kultakin päivältä. Maksimiaikaa ei ole Ladogan tapaan. Isoista rengaista esim. 39,5” saa lisäaikaa samoin porttaaliakseleista, jos ne eivät ole auton mallisarjaan kuuluvat aksulat (eli ei koskea Volvoa, Pinzgaueria ja UAZia). Kuorma-autoilla saa osallistua esim. Sisun Proto Masin tuplapyörillä olisi suopätkillä aika makee menijä. Huoltoautojen tulisi olla maastokelpoisia, koska ne ”tiet” on silloisen GULAGin rakentamia ja niiden kunto on huono tai erittäin huono.

Murmanskissa on sitten reippaat ja railakkaat päätösbileet.

nyybinä myllis

Rekisteröimätön
11.02.2011, 17:50
Sen piti vielä sanoman, että maisemathan on uskomattomat. Jotain mittasuhdekäsitystä saa 4x4 maailma lehden sivun 5 yläkuvasta, jos katsoo tarkkaan niin kuvan alareunassa vasemmalla näkyy oranssi Toyota HJ. Alareunan tunturilammen rannassa.

nyybinä myllis

Team Lypsikki
11.02.2011, 19:56
Tuonnehan se on lähdettävä! Kantalahteen alle 300km, eli melkein kotinurkilla :D

lacrits68
11.02.2011, 20:14
moi!

Miten rakenneltu ja rengastettu pirssi tonne tartee olla?

Tuo norjalaisten reissu oli aika "miedon" oloinen...!

//Janne

samw
11.02.2011, 20:43
Tuonnehan se on lähdettävä! Kantalahteen alle 300km, eli melkein kotinurkilla :D

taidan olla tulossa sun kotinurkille vko8 jos ei o 30 astetta pakkasta

myllis
22.02.2011, 17:07
Juukan keisari eli Lipponen on tänään ilmoittautunut Arctic Trophyyn.

J20
27.02.2011, 18:23
Proto etenis paripyörillä suo osuuksilla,mut siellä Hibinin laaksossa on yks kinkkinen lammen kierto Proton raidevälille...
Toisella puolella suht jyrkkä rinne,ja toisella syvä lampi.
Vinssaus pisteet on tosiaan kortilla,pätkästä riippuen,jos ei oo esim.vähintään mäyriksen kokoluokan peliä lähettyvillä.
Lehtijutusta tais jäädä Bill Lithonius pois,bille oli muistaakseni mukana-97

Rekisteröimätön
27.02.2011, 19:03
Proto etenis paripyörillä suo osuuksilla,mut siellä Hibinin laaksossa on yks kinkkinen lammen kierto Proton raidevälille...
Toisella puolella suht jyrkkä rinne,ja toisella syvä lampi.
Vinssaus pisteet on tosiaan kortilla,pätkästä riippuen,jos ei oo esim.vähintään mäyriksen kokoluokan peliä lähettyvillä.
Lehtijutusta tais jäädä Bill Lithonius pois,bille oli muistaakseni mukana-97

Soitin Keinäsen Harrille ja kyllä Bili oli ekassa ryhmässä eli -97 mukana, jostain syystä venäläinen lähde ei sitä muistanut? Ja kun tarkistin nuita suomi osanottajia se ei muille tullut mieleen vasta kuin nyt...Bili on aina niin huomaamaton vai mikä syynä..

Veikkaisin, että reitti ei ole sama kuin vuonna-97..


nyybinä myllis

J20
27.02.2011, 19:15
Joo 2006 ajeltiin sitä laaksoo,mistä oli lehdessäkin kuvia,se yks lammen kierto on vain hankala isolle raidevälille..
Kuviakin olis,mut en oo opiskellu miten niitä tänne laitetaan..

T€€MU
27.02.2011, 20:04
Joo 2006 ajeltiin sitä laaksoo,mistä oli lehdessäkin kuvia,se yks lammen kierto on vain hankala isolle raidevälille..
Kuviakin olis,mut en oo opiskellu miten niitä tänne laitetaan..

Joo totta, kapea kivetty reunus joka tehty uazeille :) ja aikasta äkkisyvä se lammikko oli,
joten korkeanpaikan jännitystä koko vaivan edestä ;)

tuo kuva tais olla siitä paikasta, käytiin 09 :
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1913&pictureid=75583

Jörmelö_2
27.02.2011, 21:27
:)-08 oltiin sielläpäin kurvailemassa..

Rekisteröimätön
27.02.2011, 21:37
:)-08 oltiin sielläpäin kurvailemassa..

Onkos tuo Veskun BJ toka kuvassa?

nyybinä myllis

tiipe
27.02.2011, 21:39
Sepä se.

J20
27.02.2011, 21:55
Just toi kohta missä on Veskun bj,olis protolle mielenkiintonen.
Toyotan vasemman puolen renkaiden vieressä on jyrkkä putous...

alticity
27.02.2011, 22:10
Tuo on mun mielestä se kapee kohta. On vesi varmaan alempana ollu meidän reissun aikaan.

http://psory.kuvat.fi/kuvat/Alakurtti%202009/Antin%20kuvat/russia-09%20441.jpg/_small.jpg

Rekisteröimätön
28.02.2011, 09:57
Soitin Keinäsen Harrille ja kyllä Bili oli ekassa ryhmässä eli -97 mukana, jostain syystä venäläinen lähde ei sitä muistanut? Ja kun tarkistin nuita suomi osanottajia se ei muille tullut mieleen vasta kuin nyt...Bili on aina niin huomaamaton vai mikä syynä..

Veikkaisin, että reitti ei ole sama kuin vuonna-97..


nyybinä myllis

Bilin autokunta ei ole ainakaan Mursmanskin kerhon mukaan ole ollut virallisesti kilpailussa kilpailijana, sen takia on jätetty mainitsematta. Sen takia puuttuu heidän lähtölistoilta ja tuloksista myös. Kukaan ei kyllä enään muista tai tiedä syytä...

nyybinä myllis

TML
02.03.2011, 13:15
Kuramadot Esa/Mika myös ilmoittatuneet ja vielä saattaisi muutama auto sopia. Joten äkkiä ilmoituksia kehiin niin saadaan enemmän Suomalais edustusta tuohonkin kisaan.

jappe
02.03.2011, 23:23
Mitkä on todelliset alku ja loppupäivämäärät?

pt.
10.03.2011, 21:08
Viskilasi lähelle ja:

http://www.youtube.com/watch?v=Gj42cP90UyQ

Rekisteröimätön
10.03.2011, 23:34
Tuoltahan ne tiedot löytyy 5 paikkaa vapaana tämän vuoden kisaan. Kuramadotkin lähtivät matkaan. Eli 2 suomi teamia..

http://www.at4x4.ru/

nyybinä

myllis

pt.
14.03.2011, 11:57
Kuin tämmöiset tapahtumat esim. kilvettömällä mönkijällä? Auton kyydissä rajan toiselle puolelle ja ajelemaan vai pitäisikö löytyä minkälaisia papereita?

Tuo liikennevakuutus mönkijässä on, mutta taitaa olla joku kiinteä hintainen maastoliikennemalli (mikä virallinen nimi tälle nyt onkaan..)

TML
02.09.2011, 06:28
Matkalla Arctic Trophyyn ollaan menossa Kajaanin yläpuolella, harvinaista herkkua kun ei tarvii itse ajaa vaan saa olla apparin paikalla kun Esa päästelee menemään maasturilla traileri perässä jossa kilpuri kyydissä. Kuvia voisin laittaa paikanpäältä mutta voi olla ettei netti siellä toimi......

pee
02.09.2011, 06:30
Matkalla Arctic Trophyyn ollaan menossa Kajaanin yläpuolella, harvinaista herkkua kun ei tarvii itse ajaa vaan saa olla apparin paikalla kun Esa päästelee menemään maasturilla traileri perässä jossa kilpuri kyydissä. Kuvia voisin laittaa paikanpäältä mutta voi olla ettei netti siellä toimi......


Hyvvee matkoo ja lykkyä pyttyihin !!!

Patu925
02.09.2011, 06:38
Olkeeha ihmisiks.

Jylppy4x4
02.09.2011, 07:01
Eiku tsemppiä ja pytyt suomeen sieltä(kin)!!!

TML
02.09.2011, 07:26
Kiitokset! Peekin on näköjjään oppina puhummaan suommee:=) Mukana on myös yks mönkkäriporukka Kuopiosta, Taho-Motorentin ja Seikkailukuopion johtajat. Yhteensä 3 henkeä heijjän porukassaan.

sampolaattori
02.09.2011, 07:42
Onnee kisaan vaan täältä Kajjjaaninki suunnalta!!!

pee
02.09.2011, 09:23
Kiäriäisen Jamppoo uon kuunnellu...

Team Lypsikki
02.09.2011, 09:53
Trophy team Norway lähti 30min sitten rajaa kohti meitin pihasta.

joker
02.09.2011, 10:35
"paketti" :D kisaajalle venäjälle odottaa pohojanmaan pikakuriirin noutoa :eek: (T€€MUa).
Tuakaa sieltä "poika" kotiin saunomaan :cool:

Ps. Esa tulooko vierotus oireita kun ei pääse kisaamaan taaskaan :) ?

Arska
04.09.2011, 21:38
Terse apatiitissa ollaan matka on aika vauhdikasta 2 päivän ajon jälkeen melkein"poika saunoo" timo autojen kärjessä ja suomi pojat mönkkäreiden kärjessä. Metsässä ilmeisesti paljon autoja matkan varrella tiedetään vasta keskiviikkona paremmin kun tulevat ihmisten ilmoille. Ei isompia ongelmia timolta taka lukko ei pelaa "eikä haittaa"
yksi vanne hajosi "tonni keiju". Maisemat ovat mahtavat.
T.Esa v-v

myllis
06.09.2011, 12:31
Väliaikaraportti. Lipponen soitti juuri...

Ovat päässeet 4 päivän loppuun, ovat johdossa vaikka porttaaliakseleista ja renkaista tulee viisi tuntia aikasakkoja. Autoista suurin osa hyytynyt kolmen ekan päivän soille, tänään oli lähdössä enään 10 autoa. Seitsemän autoa on totaalisen hukassa, edes järjestäjät eivät löydä ja satellliittipuhelimella hankala saada yhteyksiä. Järjestäjien autojen keruu telamaasturi ei pääse etenemään tämän päivän pätkää tiheän puuston takia..Ja 4 ekaa päivää ajetaan todellakin keskellä ei mitään ei teitä, ei kyliä, ei mitään. Lipposelta lopetti takalukko toimintansa ekana päivänä, tänään lopetti myös etulukko. No nyt huolto pääsee korjaamaan. Muita ongelmia ei ole ollut, jokien ylitykset olleet helppoja. Suot olleet tosi helppoja verrattuna Ladogaan. Yöllä menee reilusti pakkasen puolelle, tänä aamuna ollut -7astetta pakkasta kun teltasta heräsi (ja tietysti kamiinasta tuli sammunut) oli kuulemma karmein aamuherätys mitä muistaa ja pukea märät eilisen päivän kamppeet päälle. No nyt auto on apattiiteilla vanhalla lentokentällä olevassa huoltoparkissa ja lukot saadaan kuulemma toimimaan huomiseksi. Mönkäreissä on johdossa Polariksilla Arto Jauhiainen ja Mika Pääkkönen, mönkkäreistä jatkavat vielä kaikki. Enduropyöristä on jatkossa enään kaksi pyörää. Seuraavaksi alkavat nuo kovapohjaiset ja kivikkoiset tunturiosuudet..

Mutta tähän asti helvetin hyvin on mennyt!

Jylppy4x4
06.09.2011, 23:08
HYVÄ SUAMI!!!! :D

Arska
06.09.2011, 23:53
Lipposen huollosta 4 päivää ilman suihkua nyt se tekii muuten komiaa. On kerrrankin komiaa tehdä huolto yli tuhannen neliön betonikentällä ei ötököitö ei kuraa ei tunkki painumaihin ym.... kello käyjö aamun tunteja ja laitteet kunnossa herras väelle vaan ei löydy mieleistä puuhaa... mutta me lähdetää huomenna kalaan.

Arska
07.09.2011, 00:14
Lipposen huollosta 4 päivää ilman suihkua nyt se tekii muuten komiaa. On kerrrankin komiaa tehdä huolto yli tuhannen neliön betonikentällä ei ötököitö ei kuraa ei tunkki painumaihin ym.... kello käyjö aamun tunteja ja laitteet kunnossa herras väelle vaan ei löydy mieleistä puuhaa... mutta me lähdetää huomenna kalaan.

Pitänee itsekin lisätä jotain, vaikka Esa jo kertoikin tärkeimmät. Hauskaa on ollut ja huoltovolvoon on tullut reilusti kilometrejä. Morganin kanssa on ajettu pari päivää offia huoltoautolla ja ainoastaan yksi vetotikku ja ohjausvarsi on saatu rikottua. Kisareitti on melko helppoa, koska ajoimme ensimmäisen päivän reitin yli 5 tonnia painavalla Volvolla lähes kokonaan läpi ilman vinssauksia. Maisemat on todella hyvät ja tiimi toimii.

myllis
07.09.2011, 07:14
Virallisten tulosten http://www.at4x4.ru/eng.shtml mukaan Lipponen olisi toisena ja mönkkäriluokassa olisi puolestaan johto.

Arska
07.09.2011, 12:08
Väliaika tietoa, oltiin eka päivänä 10. ja hävittiin voittajalle ehkä 30 min mutta 2. ja 3. päivänä jotka olivat vaikeimmat olimme molempina ensimmäisiä ja parhaillaan tunteja ennen seuraavaa. 4. päivänä olimme toisena muutaman minuutin jäljessä ykkösestä ja kuitenkin ehkä 15 min ennen kolmosta. Joten kokonaisajassa olemme ehkä voitolla mutta ei tiedä vielä kun saamme aikasakkoa porttaaleista ja renkaista 5 tuntia. Eli vielä on kovasti tekemistä jos meinaa voittaa!

Tämän ja eilisen päivän olemme olleet täällä Apatiitin hylätyllä lentokentällä korjaamassa kilpuria, murros paskana, takavetari kierteelleä ettei mennyt lukko päälle ja taka tukivarresta etummaonen silmukka revennut auki ja helat paskana.

Teemulle kiitokset kun toi heloja:=)

Mutta nyt erinomaisen huoltoporukkamme elikkä Nikon ja Ruotsalaisen vahvistuksemme The Morganin ansiosta saamme kipon kasaan ja kaiken toimimaan ja pääsemme jatkamaan lähes 100% kunnossa, vain toinen taka jarrusatula on paskana ja puuttuu mutta se ei vauhtia haittaa.

Kisassa taitaa olla vielä ainakin 10 autoa mukana jos vain on kaikki päässeet pois metsästä.

Ensimmäiset 4 päivää olivat aika hurjia siinä mielessä että olimme parhaillaan noin 50 km päässä lähimmästä tiestä ja jos auto hajoaa niin ettei se kulje omillaan niin se on lähes täysin mahdoton saada sieltä pois.

Toisen päivän iltana kun tulimme ekana maaliin ja seuraava vasta tuntien päästä meidän jälkeen kysyin yhdeltä Suomea puhuvista järjestäjistä että millä he aikovat saada keskelle ei mitään jääneet autot pois; vastaus oli ettei mitään tietoa!!! Tela-ajoneuvo ei sinne sovi tiheän puuston takia joten jokainen saa hinata tai kantaa autonsa itse pois!

Elikkä siinä mielessä tämä kisa poikkeaa todella rajsuti mistään muusta offroad kilpailusta. Esim. silloin kolmannen päivän aamuna oli vieläkin maaliin tulematta noin 10 autoa ja kellään ei ollut mitään hajua missä ne ovat. Puhelinverkkoa kun ei juuri ole, hyvällä tuurilla voi kuulua jossain korkeimmalla kohdalla mutta vain noin 5% ajasta.


Ja tämän kaiken kirjoitti TML vahingossa Arskan tunnuksilla!!!

myllis
08.09.2011, 13:11
Tämän päivän jälkeinen tilanne. Eli Lipponen 2h 20 min. johdossa seuraavaan (ja tuossa on se 5h aikasakko porttaaleista ja renkaista), Polaris -team myös johdossa mönkkäriluokassa.

Ei nuolaista vielä ennenkuin tipahtaa..

myllis
09.09.2011, 14:16
Tämän päivän jaksolla Lipponen oli kolmas, hävisi voittajalle jotain 10 minuuttia. Lipposella on kyllä reilu kahden tunnin johto, seuraavina oleviin norjalaisiin. Tämän päivän lopussa oli sellainen 20 metriä leveä ja syvä joki, jossa oli vielä todella kova virtaus, olivat sen rannalla odottelemassa ja katsomassa miten mönkkärit tulevat joesta yli. Huomenna on viimeinen kisapäivä ja erikoiskokeen pituus on 140 kilometriä. Eli toivottavasti auto vain kestää perille!

Patu925
09.09.2011, 14:54
Hyvinhän se ylipainoinen sitimaasturi allterrainit alla antaa kyytii... Malttia sinne loppupätkille, elkee särkekö sitä autoo kalkkiviivoilla.

Arska
09.09.2011, 20:54
Kaikki ok viimeistä päivää varten. Autossa ei mitään ongelmia, vaihdettiin yksi raidepää ja öljyt periin, ei mitään muuta ongelmia. Korjattiin vielä norjalaisten hilux tuossa illan hämärtyessä, että pääsisivät huomenna maaliin.

H&K
09.09.2011, 21:43
Esalta teksiviestinä tulleet terveiset:

"Kaikki ok. Päivä jäljellä, Timo johdossa ja Suomiporukan mönkkärit johtaa kanssa. Maisemat mahtavat ja kelit suosii, nyt olenokoskissa 100km murmanskiin ja sieltä sitte kotiin."

Viestin viimeinen lause jätetään kirjoittamatta. Esa saa sen itse julkaista itselleen sopivassa yhteydessä.

T: Viestinvälittäjänä;

Jussi