PDA

View Full Version : Harrasteauto verotus


Möttis
10.02.2011, 12:40
Hei

Tuttu kansanedustaja pyysi minua laittamaan asiasta tietoa ja jotain ehdotusta tapaista.
Hän automiehenä tekee harrasteauto verotuksesta aloitteen eduskuntaan. Onko jollain
tietoa muiden maiden mallista tai muista tavoista millä tämä saataisiin etenemään?

Viipo
10.02.2011, 13:23
Kyllähän sitä kovasti on koittaneet eri ehdokkaat ajaa, mutta hankalin osuus on se harrasteauton määrittely. Ei kukaan usko lommosesta vanhasta maasturista, jotta se on "harrasteauto".

Viimeksi kun tästä keskusteltiin, tuli sitten liikennekäytöstä poiston mahdollisuus. Tosin, se taisi syödä niin paljon valtion verotuloja, jotta piti luoda tämä "päästöpohjainen" veromalli, jotta verotulot saatiin kolminkertaistettua.

SauliS
10.02.2011, 13:24
Ei ole tietoa mutta pikkuhiljaa tällainen olisi hyvä saada! Vois olla tyyliin 60 päivää vuodessa saa ajaa ja joka toinen vuosi katsastus? Joku vois selvitellä Ruotsin säädökset, siellähän yleensä on kaikki paremmin.. :p

Calmari
10.02.2011, 13:53
Päivämaksusysteemi niinkuin traktoreilla jos ajaa pö:llä tyyliin 5,-/päivä ilman mitään hiton maksullisia liikenteestä poistoja, toi olis helppo toteuttaa jollain trafin palvelulla mikä päivittäs suoraan tietokantaan mitkä autot on sinäpäivänä luvallisesti liikenteessä, tietenki 24 h palvelu. Ja voishan näissä vehkeissä olla jotkuu erikoiskilvet että tunnistaa liikenteessä, tai vapaaehtonen GPS seuranta ???

solihull
10.02.2011, 14:12
Calmarilla erittäin hyvä idea. Tosin väärinkäytön mahdollisuus mittava, jos harrasteautoa ei määritellä tarkkaan ja sitten nämä maasturit tuskin enää täyttäisivät pykälää. Tosin henkilömaasturista menee jo nyt noin 4 euroa päivässä maksuja, jotta ei tuo olisi edes kallis systeemi maksaa 5 e ajopäivästä.

Mutta varsinaiseen asiaan. Mielestäni Alatalo, Seurujärvi ja Pakkanen ovat tehneet kansanedustajina asialle "kaiken voitavansa", ja asiasta on aloite laitettu menemään v. 2009. Homma on kuitenkin tyssännyt heti ministeriön asenteeseen - Ei kiinnosta!

Eli homma on nyt jäissä mutta ainahan voi koettaa uudelleen.

TT

Calmari
10.02.2011, 14:33
No mie aattelin et ne saa mihi autoon vaan tyyliin yksityiset koekilvet, ja voihan siin olla joku aikaraja vaik toi 60 päivää, väärinkäytöstä kunnon sanktiot tyyliin liikennekäytöstäpoistetulla ajo ja kilpien määräaikanen menetys päälle.

LaaLaa
10.02.2011, 14:43
Ehdoton edellytys tuohon harrasteajoneuvo rekisteriin on siihen erikoistunut katsastus.
Mielestäni harrasteajoneuvon voi määrittää vain siihen koulutuksen saanut katsastaja, jonka pitää osata nähdä harrasteajoneuvo niin ruttuisesta maasturista kuin puunatusta tuningautostakin.

Onko ruttuinen 1982 HJ60 31" renkailla ja työvalot katolla harrasteajoneuvo? Onko 1994 316 BMW muovisiivillä, 18" renkailla ja HiFi-systeemeillä harrasteajoneuvo? Onko 2006 911 Porsche 50t€ maksavalla virityspaketilla mutta ulospäin vakion näköisenä harrasteajoneuvo?

Jollain pitäisi pystyä vetämään raja harrasteajoneuvoksi kelpaavien ja tavallisten autojen välille.
Pitäisikö olla esittää riittävä määrä kuitteja harrasteajoneuvoon käytetyistä osista/töistä?
Vai pitäisikö olla joku muutosprosenttiraja, jonka jälkeen voisi sopivaa maksua vastaan saada ostettua auto harrasteajoneuvoksi?

Mitä olisi se hyöty harrasteajoneuvoksi rekisteröinnistä? Vapaus tai korkeampi prosenttimäärä muutoskatsastuksessa? Vapautus käyttömaksuista? Edullisempi vai kalliimpi vakuutusmaksu? Vapautus lakirajoitteista muutoskatsastuksessa?

Jos joku oikeasti jaksaisi paneutua ja miettiä kaikki vaihtoehdot läpi, niin näkisin ihan mahdollisena tuollaisen harrasteajoneuvorekisterin suomessa.
Itse olisin valmis maksmaan melko korkeankin hinnan, jos katsastuksessa olisi mahdollista esim. koeajamalla ja muutenkin tarkemmalla tutkimuksella saada otteeseen isommat renkaat, korotuksen, akselityypin muutokset jne.

Calmari
10.02.2011, 15:01
Mitä olisi se hyöty harrasteajoneuvoksi rekisteröinnistä? Vapaus tai korkeampi prosenttimäärä muutoskatsastuksessa? Vapautus käyttömaksuista? Edullisempi vai kalliimpi vakuutusmaksu? Vapautus lakirajoitteista muutoskatsastuksessa.
Miulle riittäs et sais otettua helposti liikenteeseen kun siltä tuntuu, eli maksut tietokantaan, kilvet kiinni ja baanalle, jos se nyt olis esim sen 60 päivää ja vaikka 7,-/päivä niin eikös nuo vois antaa mihin vaan eli ottaja määrittelee harrasteauton. Rakenteestakin vois antaa poikkeuksia esim poikkeuslupamenettelyä vastaavalla systeemillä mutta harrastustoiminnan toimiessa perusteena, nämä luvat olisi voimassa vain harraste kilvillä. Katsastus pitäisi olla edelleen mutta vaikka joka toinen vuosi. Ja kilvet/poikkeusluvat henkilökohtaisia, ei autokohtaisia. Ja voishan tuon tehä että auto jossa harrastekilvet kiinni, ei enää pääsyä normirekisteriin, eli kilpien ottaja ilmoittaa ajoneuvot joissa kilpiä aikoo käyttää. Vaihtoehtoina säilyis edelleen puuhakilvet ja normi rekisteri. Ja tuo katsastus sama kuin muillekin eli kulkee ja pysähtyy omin avuin, valot löytyy ja toimii eikä ole ulkopuolisille vaarallinen, voishan olla tietty 4 asemaa erikseen noille rakennemuutoksille tyyliin helsinki, jyväskylä ja mitä sitä ylöspäin mennessä on tasaisin välein.

Nerd-O
10.02.2011, 15:11
Jos oikeen muistan niin sveitsissä on käytössä systeemi että sulla voi olla vaikka 10 autoa, mutta yhdet kilvet. Aamulla sitten ruuvaat ne kilvet siihen autoon, millä ajat sinä päivänä. Muut autot on sitten ilman kilpeä sen aikaa, eikä niillä saa ajaa. Tuo olisi perin pätevää.

Silloin voisi pitää citykinneriä, mikä kuluttaisi todella vähän ja olisi todella pieni. Tyyliin Smart. Pääsisi halvalla töihin. Sen kaveriksi sitten joku vähän suurempi menopeli, millä voi sitten hoitaa nuo satunnaiset reissut anopin luokse tms, missä pitää olla autossa tilaa kun pennut on kyydissä sun muuta.

Calmari
10.02.2011, 15:19
Jos oikeen muistan niin sveitsissä on käytössä systeemi että sulla voi olla vaikka 10 autoa, mutta yhdet kilvet. Aamulla sitten ruuvaat ne kilvet siihen autoon, millä ajat sinä päivänä. Muut autot on sitten ilman kilpeä sen aikaa, eikä niillä saa ajaa. Tuo olisi perin pätevää.

Silloin voisi pitää citykinneriä, mikä kuluttaisi todella vähän ja olisi todella pieni. Tyyliin Smart. Pääsisi halvalla töihin. Sen kaveriksi sitten joku vähän suurempi menopeli, millä voi sitten hoitaa nuo satunnaiset reissut anopin luokse tms, missä pitää olla autossa tilaa kun pennut on kyydissä sun muuta.
Toi olis kyllä mainio jos jos ihan normivehkeet, maksut tais mennä Sveitsissä sen kalleimman vehkeen mukaan ??

Jeeper
10.02.2011, 15:25
Jos oikeen muistan niin sveitsissä on käytössä systeemi että sulla voi olla vaikka 10 autoa, mutta yhdet kilvet. Aamulla sitten ruuvaat ne kilvet siihen autoon, millä ajat sinä päivänä. Muut autot on sitten ilman kilpeä sen aikaa, eikä niillä saa ajaa. Tuo olisi perin pätevää.


Itseasiassa yleensä tuolla voi pitää vaan kaksi autoa yksillä kilvillä, Vakuutusmaksut on vähän kalliimmat.
Joissain Kantoneissa on mahdollisuus useampiinkiin autoihin yhdelle kilpiparille.

Laakiaasi
10.02.2011, 15:34
Tapiolastahan löytyy tuollainen harrasteajoneuvovakuutuskasko juttu ei museoajoneuvolle, ja sen edellytksenä oliko se että piti olla jotain 4kk luokka vuodessa pois käytöstä. Ja vakuutus arvo katsottiin sitten tarkastajan kanssa autokohtaisesti.

Mutta taitaapa tuo olla tuo harrasteajoneuvon määritteleminen aika hankalaa. täytyykö olla jonkun tietyn ikänen? 20v vanha -> onko 90 626 matukka mihin liimattu kakskyt senttistä karva kojelautaan ja nykästy sivulasit paukkumustalla tummaks, sitten tälläinen "harrasteajoneuvo". Mutta kuten LaaLaa kirjotti ni kaitpa siinä pitäs sitten olla ihan oikeesti joku erillinen instannsi mikä sen kulkineen tarkistaa ja miettii tapauskohtaisesti. tuokin seikka että olis rakennetta muuteltu reippasti alkuperäisestä, niin hankalaa kyllä on, kun kuitenkin löytyy vanhempaa orkkis kuntoista täysin virheetöntä kalusta mitä on ihmisillä harraste ajoneuovoina esm. joku viissatku fiiatti millä sitten ajella vaan kesä sunnununtaisina. mutta samalla tavalla se -90 orkkis kuntonen matukka voisi olla harrasteajoneuvo...

http://www.youtube.com/watch?v=bE-4Co4xaRQ&feature=related

SauliS
10.02.2011, 15:52
Mitä väliä sillä on että täyttääkö se auto jotkin kriteerit? Aivan mahdoton suo on kenenkään mennä päättämään mikä on toisen mielestä harrasteauto vai ei. Ainoa, mikä valtiovaltaa kiinnostaa, on ettei tällä konstilla harrasteta veronkiertoa, siksi ainoa toimiva ratkaisu on sen käyttöajan rajoittaminen. Pystyyhän nykyäänkin tekemään liikennekäytöstäpoiston, mutta silloin ei kannata yhtä viikonloppua varten ottaa autoa ajoon. Lisäksi jos saisi tuon joka toinen vuosi katsastus-homman niin siinäkin kertyisi säästöä.

LaaLaa
10.02.2011, 16:15
Itse en välttämättähaikaile mahdotonta säästöä tuolla harrasteautjoneuvoksi rekisteröimisellä vaan vapautta rakentaa ajokki nykyisiä lakeja vapaammin ja pidemmälle. Periaatteessahan pitäisi riittää, että ajokki on turvallinen niin matkustajille kuin ulkopuolisille ja ohjaus, jarrut, korotukset, valot, jne ovat toimivat ja riittävät.

Käytännössä siis katsastusmies ajaisi autolla oikeasti jonkun testiradan, jossa toteaisi esim jarrutus matkat ja väistöominaisuudet.

solihull
10.02.2011, 16:21
Just noin, eli katsastetaan auto harrastepeliksi aika löysien kriteerien mukaan ja päivämaksu vaikka 10 e (sis vakuutus) ja 100 pv/vuodessa. Kun maksu on sen verran korkea, niin ei kukaan kikkaile, mutta tekee ajamisen harrastusmielessä täysin mahdolliseksi. Kätevää ja helppoa, mutta poliitikko tai byrokraattihan ei tätä halua ymmärtää.

TT

lepoantti
10.02.2011, 17:31
eikös jossakin vaiheessa ollut joku viritys "omavalmisteajoneuvon" mahdollisuudesta? mopedipuolella taisi vuosien työn tuloksena tulla parannuksia rakentelumahdollisuuksiin. ei tällainen varmaan helppoa tule olemaan, yhteistyö esim. v-8 harrastajien, muoviautoheebojen ym. tahojen kanssa kannattaisi. jos kaikki harrastajat lobbaavat oman alueensa edustajia omien näkemyksiensä mukaan niin lopputulos on armoton sekasotku!!

jos taasen joku isompi "harrasteautokomitea" saa aikaan suhteellisen järkevän ja valmiin mallin jonka mukan edetä niin sellainen olisi varmasti paras vaihtoehto, päättäjien on helppo tehdä päätös kun on valmis ehdotus. jos joku asioista ymmärtämätön kukkahattutäti, joka on saanut paikan johonkin valiokuntaan poliittisella paikkajaolla alkaa tehdä harrasteajoneuvopykäliä niin lopputulos voi olla mitä vaan....

farmari
10.02.2011, 20:10
Käytännössä siis katsastusmies ajaisi autolla oikeasti jonkun testiradan, jossa toteaisi esim jarrutus matkat ja väistöominaisuudet.

Vähä ku pelottaa tuommonen testi!

Minä toivon Saksan mallia, että edes vakuutukset maksetaan kalleimman mukaan ja kilvet saa vaihtaa pelistä toiseen. Pelejä kun aina se useampi ja yleensä aina ajossa.
Saman kaltaista systeemiä sitten verotukseenkin. Vaikka suurin maksu +10%/ajoneuvo aina niin monesta kun niitä sitten on liikenteessä tulisi siis 10% lisää. Sais aina ottaa alleen sen joka sattuu liikkumaan ja valtiokin varmasti voittaisi.

HV
10.02.2011, 20:26
Mun mielestä harrasteauto verotus on täysin sivuseikka autoharrastajille... Eikö joku pellepeloton vois tehdä aloitetta enemmänkin harrasteautojen ja yleensä autojen rakentelu säädöksiin, jotka suomen maassa on tunnetusti PERSEESTÄ.

Rekisteröimätön
11.02.2011, 09:44
Olen yrittänyt saada harrasteajoneuvolakia Suomeen jo 25 vuotta ,ollut yhteydessä Esko Aho nimiseen pääministeriin puhelimitse,valtionvarain ministeri A.Alho,Sauli Niinistö,eduskunnan entinen puhemies Riitta Uosukainen näihin kirjeitse.Lisäksi kansanedustajat Klaus Bremer ja Eero Lämsä ovat ainoina tehneet eduskuntakyselyn harrasteajoneuvojen verotuksesta ja rakentamisesta.Myös entinen ministeri Seppo Kääriäinen on ollut tietoinen asiastamme .Tänä vuonna on merkki vuosi,tulee 25 vuotta täyteen tämän asian parissa pelkästään Kääriäisen kanssa .Tulin vuonna 1977 ruotsista tänne korpeen aikomuksena valmistaa koreja rodeihin sekä niihin alkuperäismallisia runkoja.Yksi runko lienee katsastettu siellä.Jos lasketaan esimerkkinä auton alv tuotto ja 2000 euron ajoneuvovero per auto sen valmistukseen käytettyjen osien osalta ,olen arvioinut osista saatavan alv:n tuoton olevan vähintäinkin 2500 euroa.Mitä tämä olisi ollut tämän 28 vuoden aikana ,jos tuotanto olisi ollut 50 koria ja runkoa vuodessa?4500x50x28.Eipä hymyilytä kun oma osuus autoa kohti olisi kulujen jälkeen jäänyt pariin tonniin.Yhteistyö terveisin Jorma Vänskä (Jope) Jope`s Hotrod Parts ,Keitele Hyödynkyläntie 237 A

Rölli
11.02.2011, 11:07
Itsellä tulisi mieleen että taloudesta pitäisi sitten löytyä myös käyttöauto jos kerran olisi harrasteautokin. Muutenhan tuo harrasteauto olisikin päivittäisessä hyötykäytössä työmatkoihin ja maitokauppa matkoille.

Toki näitä reissuja voi ajaa harrasteajoneuvollakin mutta tarkoitan tässä että olisi pystyttävä jotenkin osoittamaan että kyseinen kulkuneuvo on on edes teoriassa pyhitetty enemmän harrastukseen kuin päivittäiseen liikkumiseen.

Se onkin sitten hieman vaikeampi juttu taas et miten ton tekee. Yhtenä mallina voisi toimia juurikin tuo vaatimus "virallisesta" käyttöautosta--> leimattu ja käytössä, ehkä mahdollisesti seisonnassa vaikka kesäkaudet kun ajellaan tuuninkikipolla tai museoeurolla.

Rekisteröimätön
11.02.2011, 12:27
Se onkin sitten hieman vaikeampi juttu taas et miten ton tekee. Yhtenä mallina voisi toimia juurikin tuo vaatimus "virallisesta" käyttöautosta--> leimattu ja käytössä, ehkä mahdollisesti seisonnassa vaikka kesäkaudet kun ajellaan tuuninkikipolla tai museoeurolla.
Joku 121 Mazda pihan perälle vara-autoksi, ei oo kalliit maksut. Ja harrasteautoksi joku parikyt vuotta uudempi auto vaikka kunnon autohifeillä (onhan sekin harrastus), jolla voikin sitten ajaa koko vuoden.. Vaikka olis vaan yhdet kilvet, niin kuka niitä oikeesti ehtii valvomaan..
Aina pitää miettiä että miten harrasteautohelpotuksesta pääsis joku hyötymään "väärin" perustein. Kysehän on tietty aina yhdestä autosta, mutta kyllähän niitä yksittäisi autoja joku jobbari tois saksasta heti 100kpl ja myis kaikki harrasteautoiksi. Onhan maasturimiehenkin käsitys "koneiden ja laitteiden huoltoon tarkoitetusta autosta" esim. vanha pajero missä on kelvoton työkalulaatikko ja halpahallin pienin ruuvipenkki.
Vapaissa rakentelusäännöksissä maasturimiehen silmissä kiiluu 39,5x18 pyörät, tietty ne pitäis saada laittaa 100mm levittävillä beadlock-vanteilla ja vakiojarruilla. Ja jos jotain muuta vaaditaan niin itkuraivarit kehiin..

Pessimistisenä nyybibaxxter

solihull
11.02.2011, 12:38
Tuntuu menevän niin vaikeaksi, että taitaa olla helpompi ajaa touhukilvillä. Ei tule paljoakaan kalliimmaksi kuin joku pykäläviidakossa keksitty harrastekilpi ym... ja jos on enempi ajoa niin hankkikaa koekilvet. En tiedä millä niitä jotkut on hommanneet mutta sellaiset kyllä saa "hyvin perustein". Tosin eivät ole halvat kilvet ylläpidettäväksi nekään parin auton takia ja ajaminen on aika rajoitettua.

TT

Rekisteröimätön
11.02.2011, 13:22
Ei ole tietoa mutta pikkuhiljaa tällainen olisi hyvä saada! Vois olla tyyliin 60 päivää vuodessa saa ajaa ja joka toinen vuosi katsastus? Joku vois selvitellä Ruotsin säädökset, siellähän yleensä on kaikki paremmin.. :p

Siellä ei ole käyttörajoituksia,saat tehdä autosi itse.Esität hitsaukset ennen niiden hiomista,hyväksymisen jälkeen valmistat mieleisesi ajoneuvon.Tuontiauton kanssa on tehty hankalaksi:maksat 200 euroa maksuja ja rekisteröit .Pirustakohan ruotsalaiset ovat keksineet näin hankalan ja kalliin järjestelmän?Eikä auton ostohinnalla ole mitään tekemistä maksuun.Nämä suomalaiset päättäjät eivät ole politikkoja vaan päätökset muotoilevat virkamiehet.

Calmari
11.02.2011, 17:42
Vapaissa rakentelusäännöksissä maasturimiehen silmissä kiiluu 39,5x18 pyörät, tietty ne pitäis saada laittaa 100mm levittävillä beadlock-vanteilla ja vakiojarruilla.
Eikös dyno mittaa riittääkö jarruvoimat ja irtoaako akseli ?? miulla parhhaat lukemat dynossa melkein 5 kN ponttouazin rumpujarruilla ??

t.haapala
11.02.2011, 22:10
Eipä se dyno kerro koko totuutta.
Mul ol ainaki -76 Carinas edes joku 2,5kn ja takana melkeen 2kn, mut silti ku vauhdista rupes himmailemaan ni tosissaan sai poljinta painaa ennenku rupes vauhti hidastumaan toivotulla tavalla.
Tehostimestahan se on hyvinki pitkälti kiinni et kuin hyvin ne jarrut sitä vauhtia tappaa.

farmari
12.02.2011, 14:56
Tänne voisi kerätä edustajaehdokkaiden nimiä, jotka ovat lupautuneet viemään harrasteautoiluasiaa eteenpäin. Saman listan voisi laittaa muillekkin alan foorumeille, niin saattaisi saada jotain aikaiseksi. Lista tänne, niin ei lupaukset kovin helpolla pääse unohtumaan.

Calmari
12.02.2011, 20:22
Tänne voisi kerätä edustajaehdokkaiden nimiä, jotka ovat lupautuneet viemään harrasteautoiluasiaa eteenpäin. Saman listan voisi laittaa muillekkin alan foorumeille, niin saattaisi saada jotain aikaiseksi. Lista tänne, niin ei lupaukset kovin helpolla pääse unohtumaan.
Pikemminkin lista edustajista jotka jo vieneet harrasteautoasiaa eteenpäin, voipi vaan kuulua samaan sarjaan kuin kirja ruotsalaisista sotasankareista, lupaukset on kyllä kovia ... :-)

Bj Andy
13.02.2011, 17:15
Jos joku pitäisi muuttaa niin se että auton tms.saat rakentaa itse vaikka alusta loppuun.Siinä voisi sietää vaikka jonkun kohtuullisen veronkin.

Ja jos harrastemaasturiin saisi asentaa ne 39.5" renkaat,niin miksi ammattimaasturiin ei???

Yleensäkkin noita rakentelu sääntöjä voisi vieläkin väljentää. Ja asianmukaisuus sitten todetaan vaikka konttorilla, eli riittäkö jarruvoimat,ja kestääkö akselit,ym. Ja tarvittaessahan voisi vaatia riskianalyysia jostain muutoksesta.

Nuhapumppu
13.02.2011, 17:39
Tästähän on jo yksi lakialoite tehty 2009
http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/la_58_2009_p.shtml
Mutta viime keväänä ei katsastusmies tiennyt aiheesta yhtään sen enempää kuin minäkään,ei ollut heille asti tullut että onko tämä nyt voimassa eli ei. Ja tuo tieliikennekäytöstä poisto palvelee kaikkein eniten autoliikkeitä ja hyvin vähän normi pulliaista. Kun autoliikkeet voi pitää kaikki autot pois tieliikenne käytöstä ja jos joku haluaa koeajolle niin nakataan vain koekilpi koelaudalle ja kovaa ajoa,tässä isot liikkeet joissa on paljon vaihtoautoja säästää useita tuhansia vuodessa.