View Full Version : Hydraulimoottoreista!
hpotteri
09.02.2011, 22:13
Mitä käytännön eroa on hammasratas pumpulla ja hammasratas moottorilla niinkun rakenteeltaan?
Tarkotuksena olis tehdä volvoon hydraulinen flekti ja ongelma on että moottoreita on vaikeampi löytää korkeille kierroksille kun pumppuja.
Mitä käytännön eroa on hammasrataspumpulla ja hammasratas moottorilla niinkun rakenteeltaan?
Moottori pyörittää sitä pumppua... :D
hpotteri
09.02.2011, 22:17
Vittu kun en tota aikasemmin tajunnu. Nythän tää homma onkin pirusti helpompaa.
I've seen the light!!
Vittu kun en tota aikasemmin tajunnu. Nythän tää homma onkin pirusti helpompaa.
I've seen the light!!
Aina on mukavaa olla avuksi... :):D
Ei välttämättä juuri mitään juuri tuossa käytössä.
Ja välitys tulee niiden pumpun ja moottorin kokoerolla.
Jos esim. 4 cc. pumppu pyörii 2000 rpm. niin saman kokoinen moottori pyörii sen saman.(mitä itsestään selvyyksiä:eek::eek::eek:).
Jossain kohtaa sitten moottorissa on ne vuotoöljy paluut ym...mutta idean kanssa kun menet johonkin hytikka liikkeeseen niin kyllä ne siellä sinut nylkee ihan mielellään.:D:D:D
Joissain 400 Lexuksissa ja 4.7 WJ Jeepeissä on käytetty hydraulista puhallinta.
Toyota malli:
http://www.crownvic.net/ubbthreads/user_uploads/1112156-fan.jpg
Joskus tuli kokeiltua käyttää hytikkapumppua moottorina, Stefa ei kestänyt kauaa ennenkuin pullahti pihalle. Eli ainakin tiivistyksen osalta ovat erilaisia, Muuten kyllä pyöri hyvin.
solihull
09.02.2011, 23:40
No semmonen on pumpun ja moottorin ero, että aika monet pumput sylkee stefansa pihalle jos pistää moottoriksi ja pyörittää molempiin suuntiin. Osa pumpuista kun ei vissiin oikein tykkää pyöriä kuin siihen suuntaan johon ne on tehty.
TT
hpotteri
10.02.2011, 00:45
Joissain 400 Lexuksissa ja 4.7 WJ Jeepeissä on käytetty hydraulista puhallinta.
Toyota malli:
http://www.crownvic.net/ubbthreads/user_uploads/1112156-fan.jpg
Joskus tuli kokeiltua käyttää hytikkapumppua moottorina, Stefa ei kestänyt kauaa ennenkuin pullahti pihalle. Eli ainakin tiivistyksen osalta ovat erilaisia, Muuten kyllä pyöri hyvin.
Noi on turhan spesiaalia laittaa safarivehkeeseen, tulee stressi kun pitäs uuttaa hankkia.
Just toi tiivistys on yks asia että jos hammasratas kamoista puhutaan niin ihan samoissa paikoissa siellä paine vaikuttaa oli kyseessä moottori tai pumppu. Muutenkin on melko samanlaisia sisältä.
Mikä tekee moottorista moottorin ja pumpusta pumpun?
Mitä käytännön eroa on hammasratas pumpulla ja hammasratas moottorilla niinkun rakenteeltaan?
Tarkotuksena olis tehdä volvoon hydraulinen flekti ja ongelma on että moottoreita on vaikeampi löytää korkeille kierroksille kun pumppuja.
Jos pyöritetään vain yhteen suuntaan niin hammasrataspumppua voi käyttää moottorina ilman ongelmia.Kahteen suuntaan jos on tarkoitus pyörittää niin kannattaa katsella suosiolla oikeita moottoreita.Moottoriksi tarkoitetussa on kumpikin kanava yhtä suuri kun taas pumpussa imukanava on selvästi suurempi kuin painekanava.
Korkeille kierroksille parhaita moottoreita on Volvo/Parker/Voac F11 sarjan mäntämoottorit.Näitä voi käytettyinä kysellä työkonepurkaamoilta.Uudet taisi olla suunnilleen alkaen tonnin kappale.
ja moottoreissa on se hukka letku sielä moottorin perässä josta kusee ohivuodon tankkiin
hpotteri
10.02.2011, 10:20
Alkaa tuntua siltä että ei oo mitään syytä ettiä moottoria vaan käytetään pientä pumppua flektin pyörittämisessä.
Vaikea uskoa että pumpussakaan stefat paukkuu jos miettii että paljonko painetta vaaditaan esim 240volvon muoviviskon pyörittämiseen.
Kestääkö nois hytkyhimmelit jos niitä käyttää atf,ällä?
ja moottoreissa on se hukka letku sielä moottorin perässä josta kusee ohivuodon tankkiin
Ei taida ratasmoottorissa olla? Ja joissain mäntämottoreissakin se vuotoöljy on ohjattu paluupuolelle, varsinkin jos moottori on suunniteltu pyörimään vain toiseen suuntaan.
Alkaa tuntua siltä että ei oo mitään syytä ettiä moottoria vaan käytetään pientä pumppua flektin pyörittämisessä.
Vaikea uskoa että pumpussakaan stefat paukkuu jos miettii että paljonko painetta vaaditaan esim 240volvon muoviviskon pyörittämiseen.
Kestääkö nois hytkyhimmelit jos niitä käyttää atf,ällä?
Kestää ATF:n ja kestää varmaan tarvittavat paineet mikä vaan pumppu.Toisaalta,tehontarve on tuossa on oleellisesti riippuvainen käytetyistä kierrosluvuista.
Mutta se mikä minua hieman mietityttää on laakerointi,noissa halvoissa hammaspyöräpumpuissa on yleensä liukulaakerointi ja sekin tavallisesti vain pumpun alumiinikuori.
BJ-40/76
10.02.2011, 18:17
Nimittäin tuo hydraulimoottorin pysäyttäminenkin on tehtävä oikein.
Eli kun pumpun tuotto ei lakkaa, vaan se ohjataan jonnekkin muualle (esim takaisin tankkiin) ja
flektin moottori alkaa toimia pumppuna, niin jos Öljy (paine) ei pääse purkaantumaan jonnekkin, niin silloin matalapainepuolella oleva "vuotoöljyreikä" muuttuukin yht`äkkiä suurpaineiseksi ja silloin stefa ottaa loparit.
taikka jos paluu suoraan tankkiin, niin silloin kaappaa alipaineen paineputkeen, eikä sekään ole hyvä asia.
Ongelma voidaan ratkaista oikeantyyppisellä lohkolla, tai ns. kolmitiehanan tapauksessa moottorin rinnalle asennetulla suuntaventtiilillä?, vai mikä sen virallinen nimi on, joka päästää öljyn vain toiseen suuntaan.
Miksi et pistä tuota flektiä pyörimään sähköllä, tai kiilahihnakäyttöisenä sähkökytkimellä vrt ilmastointilaitteen kompressori?
Kestää ATF:n ja kestää varmaan tarvittavat paineet mikä vaan pumppu.Toisaalta,tehontarve on tuossa on oleellisesti riippuvainen käytetyistä kierrosluvuista.
Mutta se mikä minua hieman mietityttää on laakerointi,noissa halvoissa hammaspyöräpumpuissa on yleensä liukulaakerointi ja sekin tavallisesti vain pumpun alumiinikuori.
Öljyssähän ne osat siellä koko ajan on, eikös turbojakin ole liukulaakeroituna...
Siksi noita pumppuja ei saakkaan käyttää kuivana kun on paljonkin liikkuvia osia, eritoten mäntäpumpuissa.
Ja normaalissa moottorissakin on paljon liukulaakereita...;)
laittaisko yksitie venttiilin p ja t linjan väliin?
hpotteri
10.02.2011, 19:59
Nimittäin tuo hydraulimoottorin pysäyttäminenkin on tehtävä oikein.
Eli kun pumpun tuotto ei lakkaa, vaan se ohjataan jonnekkin muualle (esim takaisin tankkiin) ja
flektin moottori alkaa toimia pumppuna, niin jos Öljy (paine) ei pääse purkaantumaan jonnekkin, niin silloin matalapainepuolella oleva "vuotoöljyreikä" muuttuukin yht`äkkiä suurpaineiseksi ja silloin stefa ottaa loparit.
taikka jos paluu suoraan tankkiin, niin silloin kaappaa alipaineen paineputkeen, eikä sekään ole hyvä asia.
Ongelma voidaan ratkaista oikeantyyppisellä lohkolla, tai ns. kolmitiehanan tapauksessa moottorin rinnalle asennetulla suuntaventtiilillä?, vai mikä sen virallinen nimi on, joka päästää öljyn vain toiseen suuntaan.
Miksi et pistä tuota flektiä pyörimään sähköllä, tai kiilahihnakäyttöisenä sähkökytkimellä vrt ilmastointilaitteen kompressori?
En hirveesti meinannu ohjailla. Pyöriköön siellä, onhan moottorissa termari.
En hirveesti meinannu ohjailla. Pyöriköön siellä, onhan moottorissa termari.
Ja kokeilunhaluinen kaverihan kytkee tuon sarjaan tehostajan osien kanssa vaikka viimeiseks palaksii...
hpotteri
10.02.2011, 21:58
Ja kokeilunhaluinen kaverihan kytkee tuon sarjaan tehostajan osien kanssa vaikka viimeiseks palaksii...
Bingo!
Onhan noi diiselijenkkienkin rojut siellä peräkanaa, ohjaus ja jarrutehostin.
Nimittäin tuo hydraulimoottorin pysäyttäminenkin on tehtävä oikein.
Ongelma voidaan ratkaista oikeantyyppisellä lohkolla, tai ns. kolmitiehanan tapauksessa moottorin rinnalle asennetulla suuntaventtiilillä?, vai mikä sen virallinen nimi on, joka päästää öljyn vain toiseen suuntaan.
Kavitaatioventtiiliksi sitä haukutaan
Öljyssähän ne osat siellä koko ajan on, eikös turbojakin ole liukulaakeroituna...
Siksi noita pumppuja ei saakkaan käyttää kuivana kun on paljonkin liikkuvia osia, eritoten mäntäpumpuissa.
Ja normaalissa moottorissakin on paljon liukulaakereita...;)
Turboissa ja moottoreissa osat on tasapainoitettu ja painevoideltuja,kumpikaan ei tahdo toteutua edullisessa hydrauliflektisovelluksessa...
Jossai tuonti camryssä näin joskus semmosen et oli tosiaan hytrauli flekti ja sitä ohjattiin mankku venttiilillä. Vois kai sitä kokeilla laittaa vaik ohjaus tehostimen paluu linjaan.siin kämryssäki se pyöri tehostimen pumpun öljyllä mut en kyl muista miten se oli kytketty,ties vaikka olis otettu kolmitie venttiilillä ohjaustehostimen paluusta.
Joissakin hammaspyörämoottoreissa (esim.roquet) on vahvistettu akselitiiviste.
Uskoisin kylläkin että lähes kaikkia pumppuja voidaan käyttää moottorina mikäli huolehditaan siitä että tankkilinja on riittävän väljä eikä vastapainetta pääse muodostumaan.
Mikäli venttiilissä ei ole ns. moottorikaraa, kytketään moottorin paine- ja tankkilinjan väliin vastaventtiili (takaisku). Kun nyt ohjausventtiili suljetaan moottorin pyöriessä kovilla kierroksilla, pääsee öljy kiertämään vastaventtiilin kautta tankkilinjasta takaisin motin painelinjaan eikä tankkipuolelle pääse muodostumaan vastapainetta.
halkomakoneen ratas moottororeissa ainaki on tuo tippa letku, ja jos niitä kyktee peräkanaa ni niiden ottama paine on on pois aikasemilta vehkeiltä eli ohjaus saataapi muuttua himpun jäykemmäks. kuksaan jouduttiin laittaa orbin ja hydropuustin väliin rajoventtiili joka rajoitta hydron paineen maks 4o bar jolloin jarruttaessa jää orbille vain60 baaaria ennen sitä ohjaus halvaantui jarrutaessa täydellä paineella.
ja jos laittaa pyörimään jatkuvasti saattaapi öljyt lämmetä tehostajassa
hpotteri
11.02.2011, 10:07
halkomakoneen ratas moottororeissa ainaki on tuo tippa letku, ja jos niitä kyktee peräkanaa ni niiden ottama paine on on pois aikasemilta vehkeiltä eli ohjaus saataapi muuttua himpun jäykemmäks. kuksaan jouduttiin laittaa orbin ja hydropuustin väliin rajoventtiili joka rajoitta hydron paineen maks 4o bar jolloin jarruttaessa jää orbille vain60 baaaria ennen sitä ohjaus halvaantui jarrutaessa täydellä paineella.
ja jos laittaa pyörimään jatkuvasti saattaapi öljyt lämmetä tehostajassa
En tiedä miten orbi toimii mutta volvon (Letukan) simpukassahan paluulinjaa kuristetaan kun tarvitaan tehostusta ja kun renkaat on tapissa ja rattia ei ymmärrä höllätä niin paluu virtaus on lähes nolla jolloin pumppu virtaa oman ylipaineventtiilin läpi.
Eli pahin skenaario on että kun simpukka tekee paljon töitä niin flekti hidastuu/pysähtyy.
Käännön aikana pumpun tuotto menee simpukalle jommalle kummalle puolelle mäntää riippuen siitä kumpaan suuntaan käännetään, ja samallahan sama öjlymäärä tulee toiselta puolelta mäntää paluuseen joka taas pyörittää flektin moottoria.
Mitä öljyn läpenemiseen tulee niin eiköhän se hydrauliikan pyörittämä flekti jäähdytä myös omaa voiman lähdettään.
Eli pahin skenaario on että kun simpukka tekee paljon töitä niin flekti hidastuu/pysähtyy.
Käännön aikana pumpun tuotto menee simpukalle jommalle kummalle puolelle mäntää riippuen siitä kumpaan suuntaan käännetään, ja samallahan sama öjlymäärä tulee toiselta puolelta mäntää paluuseen joka taas pyörittää flektin moottoria.
Eli skenaario ei voi toteutua jos ei tehostimen hihna luista...
hpotteri
11.02.2011, 15:16
Eli skenaario ei voi toteutua jos ei tehostimen hihna luista...
Mitä se ylipaineventtiili siellä pumpussa tekee?
veijon-esso
11.02.2011, 16:06
Mitä se ylipaineventtiili siellä pumpussa tekee?
A) Kötisee
B) Ässehtii
C) Päästää ylimääräiset paineet pois Topparin baaritiskillä
D) Joku muu, mikä.
moggirange
11.02.2011, 16:23
vai mikä sen virallinen nimi on, joka päästää öljyn vain toiseen suuntaan.
Vastaventtiili
Mitä se ylipaineventtiili siellä pumpussa tekee?
No joo,silloin se varmaan päästää takaisin imupuolelle jos kerran paineenrajoitus on pumpussa.Eipä muistanut näitä jenkkimallisia pumppuja kun ajattelin asiaa...
Mitä öljyn lämpenemiseen tulee niin joka tapauksessa kannattaisi tehostimen paluulinjaan tehdä metrin-parin kieppi metalliputkella syylarin eteen maastokäyttöä ajatellen.Simpukka ja pumppu lämmittävät öljyä jo ihan riittävästi.