Kirjaudu sisään

View Full Version : 4Runner tietoutta?

Superlon
07.02.2011, 22:05
Oon offiharrastusta pikkuhiljaa alottelemassa ja aattelin ekaks metsäkiesiks hommata 4Runnerin. Käsittääkseni siihen ei kuulu tehdasasenteisia lukkoja, vaan joku kitkapakka (visko?) keskitasauspyörästössä?
Tekeekö tuollaisella mitään maastossa?

Kilometrejä noilla näkyy noilla ajellun melkoisestikin, ei varmaan tartte säikähtää ostellessa yli 300k lukemia.
-Mutta mihin sitten kannattaa kiinnittää huomiota?!?

Tarve olis saada samalla luotettava työmatka-auto ja suht mukavaa ajoa maantiellä. Suzukeja hiukan kaihdan pienen moottorin voimavarojen takia maantiellä, vaikka maastossa ilmeisesti kulkeekin erinomaisesti.

Eroaako 4Runner ja Pajero tekniikoiltaan kovasti toisistaan?

KarvaTurpa
07.02.2011, 22:26
vaan joku kitkapakka (visko?) keskitasauspyörästössä?
Tekeekö tuollaisella mitään maastossa?

Kilometrejä noilla näkyy noilla ajellun melkoisestikin, ei varmaan tartte säikähtää ostellessa yli 300k lukemia.
-Mutta mihin sitten kannattaa kiinnittää huomiota?!?

Tarve olis saada samalla luotettava työmatka-auto ja suht mukavaa ajoa maantiellä. Suzukeja hiukan kaihdan pienen moottorin voimavarojen takia maantiellä, vaikka maastossa ilmeisesti kulkeekin erinomaisesti.

Takaperässä kitkalukko ainakin dieselissä, mutta en nyt laskisi sen varaan oikeastaan missään tilanteessa:D. Ei se tahdo toimia kuin silloin kun justiin ei pitäisi.
2,4 td on melko laiska (ja kuluttaa tehoonsa nähden niin paljon, että ihmetellä sopii. Alta kympin ei tunnu millään pääsevän), mutta jos ei kiirettä pidä, niin ehtii sillä huristella. Vähän säätöä pellin alle, niin vähän parempi jo ajella.
Mulla on jäykkäakselisia ollut aiemmin ja jos vähän meinaa tieltä poistua, niin runnerissa minusta huonoa retkukeula. Lumihangessakin se tuntuu olevan ihme pulkka, joka nostaa keulaa justiin sen verran hangen päälle, että siihen jäi. Maantiellä olen tykännyt ajella. Itseasiassa yllättävän miellyttävä meikäläisen makuun ja hyvät penkit vähän pidemmällekin keholle.

Venom
07.02.2011, 22:38
Meillä on -91 diesel, ajettu 465tkm. Hyvä peli ajella varsinkin pitkää matkaa eikä tuo kympin kulutus satkulla mun mielestä oo paha, varsinkaan kun se on diisseliä. :)

Jos ostat niin tarkista ruostevauriot:
Ovien alareunat
lokarit
takaluukku
pohja
rungon takaosa
Helmojen takaosat
(viime kesä meni hitsaillessa..)

Takaluukun lasi on noissa aika ongelmallinen, Fintoys.net:in kirjastosta löytyy korjausohjeet allekirjoittaneen kirjoittamana. ;)

Samppa79
08.02.2011, 17:27
Oon offiharrastusta pikkuhiljaa alottelemassa ja aattelin ekaks metsäkiesiks hommata 4Runnerin. Käsittääkseni siihen ei kuulu tehdasasenteisia lukkoja, vaan joku kitkapakka (visko?) keskitasauspyörästössä?

Keskitasauspyörästöä ei ole. Lukko on kitkapakka taka-akselilla. Rakenne on samantyyppinen kuin samanikäisessä hiluxissa, erona taka-jousitus joka runnerissa on kierteillä.

Super_Select
08.02.2011, 20:24
Juu, Pajerossa sekakäyttöön (en siis tarkoita niitä pillerihörhöjä:)) monipuolisempii jakolaatikko,kuin runnerissa. siis 2.korisista lähtien.
Eli takaveto, nopea neliveto tasauspyörästöllä, nopea nelikko tasuri lukossa, ja hidas nelikko keski-tasuri lukossa.
Kahden ensin mainitun (nopea taka-nopea nelikko) välillä voi hyppiä lennosta, alle satasen vauhdissa.

Lisäksi löytyy taka tasauspyörästön 100% lukko napilla, joten ainaskii 3-pyörää ruapii...:rolleyes:
Huom. nämä siis jos ko.laitteessa Super-Select jakis.

Isojen poikien mielestä Pajerolla ei pitäs mettään mennä;), mutta semmoinen yleispätevä kulkine,
erittäin mukava maantiellä, voi ajaa nelikolla (tarvittaessa) kesät, talvet, ja kyllä sillä nyt vähän pääsee tuolla metässäkin:cool:. (siis kokemuksia vain uudempikoriseta: -92 :eteenpäin)