Kirjaudu sisään

View Full Version : keltalan kahlaajien "lintutorni"


_hornet_
06.02.2011, 18:54
modiluokassa alotettiin parivuotta sitten ja yksi kausi tuli ajettua protoluokassakin. nyt vaihto lj omistajaa ja alotettiin uuden "yhtiökumppanin" kans bj-projekti. elikkäs lähtökohtana oli kolmesta kohtaa valmiiksi palotelto toyota suorilla akseleilla. tarkoitus oli päivittää alusta kierrejousille ja akseleiksi tietenkin volvon porttaalit. ja siitä se kaikki lähtikin. ensiksi ostettiin piippolan vaarilta melkeen valmis porttaalichevroletti joka otettiin elinten luovuttajaksi. autosta hyödynnettiin akselit, iskarit, jouset ja tukivarret. sitten bj kiikutettiin tapsan "hellään huomaan", josta alkoi suunnittelu- ja purkuoperaatio. monenlaista on tapahtunu ja on otettu askel eteen ja kaksi taakse. kuvia matkan varrelta. päivitellään tekstiä sitten taas kun keritään

_hornet_
06.02.2011, 19:00
:D

-Sakke-
06.02.2011, 19:13
Onkos autoon jo asennettu hyrtauli pumppu? Mihin se tulee? Millä veto? Kuvia.

_hornet_
06.02.2011, 22:16
ei oo vielä asennettu hydraulipumppua,mutta tarkotus olis kampiakselin päähän asentaa. syyläriä joutunee modifioimaan. rojekti on vielä aika pahasti kesken, mutta kuvia päivitellään rojektin edetessä. mahollisesti ajetaan kilpaa lakeuksilla :D

_hornet_
11.02.2011, 16:13
Lisää kuvia

_hornet_
11.02.2011, 16:18
ja vielä vähän lisää kuvia. ens viikolla olis tarkotus alottaa kaariputkien rakentelu. :p

_hornet_
13.02.2011, 18:50
:D

_hornet_
13.02.2011, 19:06
Totta tosiaan ensimmäiset koe ajot on otettu (trailerille ja alas):D auto tuntui aika oudolta näin aluksi mutta kyllä aika opettaa tätäkin viemään (toivottavasti) saatiin auto tapsan hellästä huomasta tänne keltalaan autossa on nyt jarrut ja ohjaustehostin (paria letkua vaille valmis) akseli väliksi tuli 2m 43cm liekkö hyvä vai paha?? kunhan saahaan isommat renkaat (ne alllterrainit) ;) alle niin ruvetaan suunnittelemaan iskareita alle. etuakseliakin pitäis vielä pyöräyttää himpun verran ja "pari" muutakin pikku juttua pitäis vielä näpäyttää ennen lakeuden kutsua...mutta auto kumminkin jo LIIKKU ja saatiin iso motivaatio ruiske auton laittoon seon hyve juttu se. laittakaa immeiset parannus ja jatkojalostus ehotuksia rohkiasti etiäpäin risuja ja ruusuja otetaan avosylin vastaan. mutta ÄIJÄ renkaille ei meillä ole käyttöä:p

Joske
13.02.2011, 19:39
Ennenku hajotatte niitä, ottakaa nuo takanurkkien kaarevat lasit irti ja tehkää vaikka polykarbonaatista vastaavat. Nuita laseja ei taho saaha enää mistään ja ne olis muutenki kestävämmät pölystä tehtynä. Ja myönnettäköön, ohan tuo aika lyhyt, mahtaa tulla riittävän kiikkerä... Ite olisin kyllä tehny pikkusen pitemmäks, "lintutorniks" sopivan lyhyt ja korkee kyllä :)

jakenbj
13.02.2011, 20:02
Montako kaatoa pekka ja jaska meinaa tehä eka kisassa.......

joker
13.02.2011, 20:38
Eihän täällä Pohojanmaalla ole kuin tasaisia peltolakeuksia :o

_hornet_
13.02.2011, 23:07
korkiaksihan ne lj parjas ja vain yhesti se kaatu... hoksasit kait että moottori ja laatikko verrattuna lj hin ovat aika matalalla ja vieläpä melko takana verrattuna normi maasturiin ja kopin ylä rakenteet tuskin painavat kovinkaan paljoa:D eikös tuo kattokin ole jotakin 60 luvun lasikuitua?? ja jos vieläkin tuntuu korkialta niin onneksi on noi hifisti tapsan tekemät sääjettävät jousikupit;) akseli välistäkin taisi tulla jonkin verran pitempi kuin pätkä patrollissa. elikkäs huomattavasti pitempi kuin läjässä meillä. en tiä eiköhän nuo tulevan kesän etelän rinteet paljasta mitenkä auto ja alusta pelaavat. onneksi jousilautaset on tehty sillain että jousien halkasija ei ole este jousien vaihdolle elikkä mahollisuuksia piisaa.:D

jakenbj
14.02.2011, 08:04
Kyllähän tuo aika pornon näkönen livenä oli ku Tapsan tallilla käväsin..

_hornet_
15.02.2011, 15:31
jaahanstämän näkönen tuli kun pyöräytettiin allenuo isommat katumaasturin renkaat:D traakisia mittoja nyt korkeus 2m17cm lattiasta korkeimpaankohtaan ja leveys 2m 10cm korkeushan määräytyy sitte niillä jousilla noillakin jousilla autoa pystyis laskemaan 8cm ja nostamaan 15cm. mutta uo jouset tuskin on alla kuukauden päästä.

hoojii
15.02.2011, 21:12
no nyt on hauskan näköinen kilpuri työn alla. tapsan kanssa rupateltiinkin tästä Bertasta. jatkoa odotellen :)

JEO
20.02.2011, 09:34
No joko MESEnGerin vanhat jouset on alla?

_hornet_
27.02.2011, 11:49
turvakaaria ja takapään hahmottelua aloteltu. täsä vähän kuvatuksia

Samppi
27.02.2011, 22:49
Miten tuossa on ratkaistu tuo takakardaanin kulma, omassa BJ,ssä ei ole perä noinkaan korkella ja silti alkaa etummaisesta ristikosta liikerata olla vähänä?

Jouni_S
28.02.2011, 19:07
Miten tuossa on ratkaistu tuo takakardaanin kulma, omassa BJ,ssä ei ole perä noinkaan korkella ja silti alkaa etummaisesta ristikosta liikerata olla vähänä?

Oisko noi portaaliakselit se ratkaisu...

_hornet_
28.02.2011, 22:46
pariiltaa takana ja putket taittuu.. aika hyvin kahelta mieheltä jotka eiole ikänään taittanu yhtään putkea.. 10cm toleranssi on ollut edelleen riittävä :) monenlaista pitäis vilä ennättää ennen lakeuksia mutta jospa sitä jotenkin päästäis sinne testaamaan. penkkiä tarvii vähän laskea takana vai?? noo pistetään kaariin pehmusteita :D täsä vähän kuvatuksia tästä rojektista. niin ja porttaaliakselithan on ratkaisu moneenkin oggelmaan :)

farmari
01.03.2011, 18:37
Niin tälle oli kuulemma jotain tehtykkin. Etelään jo kovastikin matkalla? Ehtiikö koeajot tekeen vielä pohjoisessa?

_hornet_
01.03.2011, 22:52
Niin tälle oli kuulemma jotain tehtykkin. Etelään jo kovastikin matkalla? Ehtiikö koeajot tekeen vielä pohjoisessa?


mitänyt pikkusen hifistelty... aika orginaalina on yritetty pitää :D etelään mennään sitte koeponnistamaan josko se kyyti asia saatas järjestymään.. kimppakyyti oliskyllä paras ratkaisu. vai laitetaanko hodarin perään traileri?? ;)

_hornet_
05.03.2011, 23:31
joo mahtava päästä hakemaan inspiraatiota tosin lukot olis ollut mukavat... mutta kardaanit mahtu liikkumaan ja ala vääntöä oli kivasti verrattuna lj 2lt moottoriin.ja nämä ylitykset ja joustot :) noo olihan lj sitten tiesti kierroksilla ärmäkämppi mutta olihan siinä isommat elementit ja oikeen mitotettu turbo. mutta ei kaikkia kerralla jos pääsis ajamaan ehjän testi kilpailun lakeuksille niin olisin ERITTÄIN onnelin mies :D tässäpä kuvia tämän hetkisestä härpättimestä.. ps kaikki suuperturpo miehet lähetään joskus kiihyttelemään.. meillä mummokin juoksee nopiammin kun bj kiihtyy mutta siltikin uskon että kilpailuissa saattaa olla aika kova LUU:D OLI MUUTEN MAHTAVAA PIKKASEN TESTAILLA ...MAHTAVA HARRASTUS JA EIKUN TAKASIN TALLIIN:D

_hornet_
12.03.2011, 00:13
tässäpä kuvia keulapään valmistumisesta ja iskaritkin ovat löytäneet paikkansa.. alkaahan tuo kilpailukin olla aika likellä:D ompasiinä vielä iltojen ratoksi puuhaa... pitäs se jälkipoltinkin vielä asentaa ;) ja tapsa lupaili jotain taka spoikkaa että saatas sitä daunforsea :D torstaina päästään sitte toivottavasti matkalle lakeuksiapäin ja siinä vois matkanvarrella käyrä puntaroimassa tämän koslan, heittäkääpä arvauksia kehiin paljonko tämmönen "sinnepäin" rakenneltu putkihärpätin painaa?? auttaakohan noi siniset savurenkaat metrisessä hangessa?:confused:

oska80
12.03.2011, 00:43
tässäpä kuvia keulapään valmistumisesta ja iskaritkin ovat löytäneet paikkansa.. alkaahan tuo kilpailukin olla aika likellä:D ompasiinä vielä iltojen ratoksi puuhaa... pitäs se jälkipoltinkin vielä asentaa ;) ja tapsa lupaili jotain taka spoikkaa että saatas sitä daunforsea :D torstaina päästään sitte toivottavasti matkalle lakeuksiapäin ja siinä vois matkanvarrella käyrä puntaroimassa tämän koslan, heittäkääpä arvauksia kehiin paljonko tämmönen "sinnepäin" rakenneltu putkihärpätin painaa?? auttaakohan noi siniset savurenkaat metrisessä hangessa?:confused:


Paino kisakunnossa, siis romut kyytissä ilman kuskeja, on 1740 kg

young n dum
12.03.2011, 00:49
2150kg

make-lj
12.03.2011, 05:24
1920kg kisakuosissa ilman ukkoja.

lepoantti
12.03.2011, 08:14
2320kg

edittinä että ilman miehistöä ja valtaisaa varaosa ja kisavarustusta

jakenbj
12.03.2011, 08:43
kuski ja auto 2220

Repro
12.03.2011, 08:56
2050 kg kuski kyydissä.

joker
12.03.2011, 10:23
2057 kg ilman ukkoja kyytissä

_hornet_
12.03.2011, 10:37
joo lähimmäksi päässeelle tarjuan iliman muuta oluen lakeuksilla cupin avajais pippaloissa.. oma veikkaus 2050 kaikki tarvittava kyydisä ja tankki täynnä.:D mutta tyytyväinen olen josse 3000kg alitetaan:p

_hornet_
17.03.2011, 21:45
Torni saapunut Kuortaneelle, bling-bling-osia on syntynyt runsaasti ja kilikalipurkkia on heilutettu ahkerasti (anteeksi etten ole muistanut kuvata jokaista mutteria :o). Viime yönä suoritettiin puolen tunnin testiajot. Ne sujuivat hyvin, siitä kiitos kaikille talkoolaisille (Tapsalle, Antille, Samaselle, Horatio von Nissiselle) ja niille jotka on rahalla maksettu mukaan... Valitettavasti toinen yhtiökumppaneista ei pääse matkaan, mutta oli enemmän kuin ahkerasti mukana projektin rakennusfiiliksissä... Jaakko-Kullalle siis suurin kiitos. Projekti on ollut kyllä kaikipuolin mielenkiintoinen, eikä tosin ole loppu vieläkään. Ensimmäinen etappi saavutettu. Kuvatuksia myöhemmin. Ajetaan viat esille Kuortaneen kisassa.

JEO
18.03.2011, 07:32
Onkos siellä lintutornin perustuksissa MESEnGerin jouset raudoituksena?

Jos on, niin voidaankohan me hyväksyä CUP tason kilpailua siihen sovittuun jousien kokeiluun???

Rahat maksuun tai jouset saattaa kadota ens yönä!!! Aja sillä sitten kisaa : )

-JEO-

_hornet_
18.03.2011, 09:48
juu joset taitaa ootella vielä keltalassa mutta olis kyllä tarkoitus ostaa ainakin ne etujouset... poristaanpa naamatusten sitte enempi.

-Sakke-
18.03.2011, 09:55
Jäikö se nyt kuiteskii viä punnittematta? Ite arvaan 2040kg kisakunnossa ilman äijiä.

Aika kiitettävää vauhtia ootte autoo rakentaneet. Täälä projekteissa olikin liikaa autoja jotka eivät koskaan valmistu, onnea kisaan!

_hornet_
25.06.2011, 20:36
taas kerran piti ruveta muuttaan suunnitelmia.. aateltiin sittenkin laittaa lintutorniin hydrauliikkaa kun oulaisten kisassa kahto kun lipponen vinsas niin tuli mieleen että onhanse meilläkin tommonen vinssi tallisa:D:D:D.. viimonen niitti oli kun heppoaho halus vaihtaa chevyn kopan tupla pumppuun niin kuume olikin taattu. noo pikkasen rupes kiire tulemaan taas viimetinkaan tuleville muutoksille, pariviikkoa sitten raahattiin jaakon kans auton lumimehtää vilminko matin talliin jossa on kaikki tarvittavat hydrauli vermeet letkukoneet ymm. sielä sitä jaakon ja onhanse markokin osallistunu talakoisiin nyt keulilla on sitte se nokka pumppu josta saahaan paine vinssille ja ohjaukselle. juukassa päästäänsitte koe vinssaamaan (toivottavasti):rolleyes: täsä vähän kuvatuksia tästä rojektista

_hornet_
25.06.2011, 20:44
Jäikö se nyt kuiteskii viä punnittematta? Ite arvaan 2040kg kisakunnossa ilman äijiä.

Aika kiitettävää vauhtia ootte autoo rakentaneet. Täälä projekteissa olikin liikaa autoja jotka eivät koskaan valmistu, onnea kisaan!

no meni vähän myöhään tuo punnitseminen.. mutta oulaisissa punnittiin tankit täynnä kisavarusteet kyydisä ja minä autossa niin 2080kg etu akseli paino 1040 ja takaakseli paino 1040kg ja nyt painoa yritetään hommata sitte lisää...:D paino on voimaa ja ylipaino ylivoimaa totes lipponenkin oulaisisa olikohan se 3200kg timpan auto painanu samalla vaakalla. ja hyvin näytti sivakassa kulukevan vaikka koluskin rastit viimesten joukosa ja kuitenkin oli nopein kyseisellä alueella.:D

-Mika-
25.06.2011, 22:02
Paljonko mahtaa tulla lisäpainoa hydrauliikasta?

Ajattelin vaan kun "vakio" läjä " 35"Mudzilloilla safarivarustuksessa painoi paratiisioffin aamuna tankki täynnä ilman kuskia 2080kg. Autossa on vain etuvinssi ja jakolaatikon & tankin panssarit sekä *itusti työkaluja ja ruoan laittovälineitä ynnä yöpymis tarvikkeet.
http://kopsis.pp.fi/images/Paratiisilintutorni%20026%20(Large).jpg
http://kopsis.pp.fi/images/Paratiisilintutorni%20027%20(Large).jpg

jakenbj
25.06.2011, 22:19
Saattako Juukaan tornin nippuun??Löytyykö kimppakyytiä vai mennäänkö trailerilla??

_hornet_
30.01.2012, 16:59
on lintutornia kiusattu ja takaperin kuperkeikkakin vejetty..:D vielä kumminkin liikkuu välillä eteen ja joskus jopa taaksekkin:D viime kausi pääteltiin himalajalla tuloksena cupin kolmonen eli omasta puolesta loisto suoritus. muutoksiakin on tullut hydrauliikka on muutettu pelaamaan normipumpulla olikohan tuo 25 litranen pumppu nykyään. moottorikin piti päivittää ja sortua hirmu virittämiseen kun ei muuten kuulemma pärjää. nyt keulilla rötköttää oikia isolohko se 3,5 nelospannu:D:D:D ja voimaa on niinku naapurin papalla joskus nuoruusvuosina:D:D sittehän tuo virittäminern kostautui lakeuksilla kun porttaali poksissta rupesi rutina kuulumaan. iski se hammaspeikko ja jouduttiin ajeleen joku kilometri välillä rengas sutissa maaliin.. ja kiirekkin meinas olla:) maaliin kuiteskin päästiin ja tuloksena ykköspalli;). eli hyvillä mielin taas talliin uusia suunnittelemaan.. pitää laittaa jossakin vaiheessa kuvia kun innostuu..:cool:

mobil2
24.06.2012, 15:17
Yleisön kovan painostuksen vuoksi päädyttiin kuutos moottorin vaihtoon

joten joudun luopumaan metsän laidan aarteestani :D:D

Homma lähti käyntiin 24.6.2012 klo:12:00

mobil2
24.06.2012, 15:22
tosiaan anttola kutsuu siinä määrin että sain markon luopumaan tosiaan aika vastentahtoisesti 61 padasta ja näköjään vielä 5v laatikosta. tästä alakaa ikuinen veleka vankeus:D:D:D noo marko ajaa sitte anttolassa sen crossi osuuden:eek:

-Sakke-
24.06.2012, 19:37
Tällä konstilla saa näppärästi 100 kg lisää. Mihkäs hydr. pumput? vai viättekö vinssin taakse?

jyrze
24.06.2012, 19:51
Haiskahtaa siltä että työmaallanne saattoi olla jokunen miljoona hyttystä? :D

mobil2
25.06.2012, 00:00
Eipätällä ihan päästy sunnutaina ajeleen johtuen pienistä vastoinkäymisistä

Mutta kone ja laatikko olis kuitenkin kiinni omilla paikoillaan

enää vain pientä hienosäätöä :D:D:D

mobil2
25.06.2012, 00:02
Haiskahtaa siltä että työmaallanne saattoi olla jokunen miljoona hyttystä? :D

Jep kyllä nuita olli joku parimiljoonaa :eek:

mobil2
25.06.2012, 00:05
Tällä konstilla saa näppärästi 100 kg lisää. Mihkäs hydr. pumput? vai viättekö vinssin taakse?

Taakse olis tarkoitus laittaa vinssi ja pien painon lisäys keulalle on vain parannusta ei kato rupia keuliin niin herkästi kun onhan tuossa uudessa mosassa voimaa kuin pienessä kylässä :D:eek:

_hornet_
25.06.2012, 06:31
Taakse olis tarkoitus laittaa vinssi ja pien painon lisäys keulalle on vain parannusta ei kato rupia keuliin niin herkästi kun onhan tuossa uudessa mosassa voimaa kuin pienessä kylässä :D:eek:

minua jyväskylä kutsuu taas viikoksi niin marko jäi omanonnensa nojaan lintutornin kanssa:D:D 100kg lisää tuntuu pieneltä uhraukselta lisäntyneeseen hevosvoimamäärään nähen ja yleensä palkinnoilla olleet autot painaa vissiin jotain 3000kg (pylkön volvo) bj paino hydraulivermein täydessä kisa iskusa paratiisisä 2220kg. että kyllä sinne vielä painoa mahtuu. oli muuten monta toitsia samalla työmaalla... ja kaikilla naruvälisä:D:D

mobil2
26.06.2012, 14:49
tässä on nyt pieni tauko odotellaaan kiirettä :D:D:D

mobil2
26.06.2012, 14:51
kuvia

-Mika-
28.06.2012, 14:10
Näyttää moottorin vaihto pysähtyneen päivityksistä päätellen.
Joko aletaan lyömään vetoa onko auto KILPAILU kunnossa trailerilla sunnuntaina?
Pekalla tais olla lauantaina se talonpohjien kaivuu ja pitäis vielä käydä noin 70 rastia hakemassa metsästä.
Voi olla ettei kannata edes haaveilla muutamasta asennus oluesta jos meinaa kaikki ehtiä tehdä.
Perjantaina ois tässä raahessa Mokoma ja lauantaina Herra Ylppö lähetäänkö porukalla kattomaan ? ;)

mobil2
28.06.2012, 14:48
Ihan oikessa olet sunntain jälkeen ei ole tapahtunut mitään on nimittäin pitänyt odotella sitä kuuluisaa kiirettä sais etes jotakin aikaan :D:D:D

ps: kirvestä ei ole heitetty kaivoon :eek:

tapsa4x4
28.06.2012, 16:48
Tätä projektia seuranneena jäi pikkusen epä selväksi nyt että mikähän tän auto oikea paino oli? Se 2080kiloa kuulostaa aika vähältä. Se että akseli kerrallaan mitataan ei anna kun suuntaa painosta. Porttaali patrol venäjän safari kuormassa oli etuakseli 910kiloa ja taka 1190 muistaakseni ja koko paskan kun laittoi vaakaan niin saatiin ulot kyydissä muistaakseni 2600 kiloa kokonais painoksi,että 500kiloa jäi uupumaan akseleita mittaillessa,Kuviakin todisteeksi vois jostain löytyäkin.

mobil2
28.06.2012, 18:23
Tätä projektia seuranneena jäi pikkusen epä selväksi nyt että mikähän tän auto oikea paino oli? Se 2080kiloa kuulostaa aika vähältä. Se että akseli kerrallaan mitataan ei anna kun suuntaa painosta. Porttaali patrol venäjän safari kuormassa oli etuakseli 910kiloa ja taka 1190 muistaakseni ja koko paskan kun laittoi vaakaan niin saatiin ulot kyydissä muistaakseni 2600 kiloa kokonais painoksi,että 500kiloa jäi uupumaan akseleita mittaillessa,Kuviakin todisteeksi vois jostain löytyäkin.

paino hydraulivermein täydessä kisa iskusa paratiisisä 2220kg.

mobil2
30.06.2012, 19:14
Tälläkin on nyt sitten ajettu ja todettu että moottori pelaa hienosti
enää olisi jäljellä loput :D

-Mika-
30.06.2012, 20:24
Nätistihän se hörähti jo päivällä käyntiin ei kai siinä enää voi paljon olla laittamista ;)

mobil2
03.07.2012, 00:48
Ilmeisesti tuo voima on kivaa tahi mikälie hymyilyttänyt eka testiajon jälkeen :D:D:D

mobil2
03.07.2012, 00:51
keula alkas oleen jotakuinki kasassa :eek:

mobil2
03.07.2012, 00:53
vinnssien uusi koto alkas oleen hitsattuna kasaan narulle pitäs vielä kyhätä reitti keulaan :confused:

mobil2
05.07.2012, 08:15
Tämä laite alkas olemaan valmis paria letkua ja takatukivarsien puslia jotka ovat yhden kisan jäljiltä täysin sököt

Jos joltain sattus moiset LJ: takatukivarsien puslat niin otettaisiin ilomielin vastaan

mobil2
06.07.2012, 00:17
:)

teamwille
02.02.2013, 23:03
Varmaanki jo kolmas kehitysversio menossa?? Moottori päivitys oli se kakkonen, vai miten on Pekka? Jotai pientä saatu aikaan, vähän hydrauliikkaa, ohjausta ja jäähdytystä... Pikku hiljaa..