PDA

View Full Version : Onnistuuko renkaan laitto vanteelle käsin?

Puska-suska
06.02.2011, 14:41
Pitäisi käydä sovittelemassa muutamia renkaita projektin alle. Renkaita ja vanne löytyy, mutta ei konetta.

Kysymys kuuluukin: Onko renkaan kampeaminen vanteelle käsin rengasraudalla ihan mahdoton homma? Naarmut vanteessa ei haittaa, mutta kunhan rengas vaan pysyisi eheänä...

Jari
06.02.2011, 14:43
eipä se oo kummoinen homma, pääasiassa tekniikka, ei voima laji.. ennen tota meidän euroopan reissua tein parit sarjat renkaita päälle/ pois / päälle tyyppisesti hoojiihin

Yölento
06.02.2011, 14:44
Eihän se tietenkään mikään mahdoton ole, riittävän isot raudat ja kovaa vääntöä. Tietty renkaissakin on eroja miten helposti vanteelle menevät.

Viipo
06.02.2011, 15:20
Onhan niitä tullut jumpattua, mutta riippuu ihan vanteesta, miten helppo homma. Pitää olla riittävän syvä keskiura, niin lumpsahtelee vaikka ilman rengasrautaa ihan vaan potkimalla.
Mangelsin vanteiden kanssa on tuottanut enemmänkin ongelmia, kun keskiura on niin nafti, ja renkaan jalkaosaa joutuu venyttämään enemmän.
Reilu mäntysuopa auttaa aina.

Calmari
06.02.2011, 15:39
Helppo homma ja jos ei nouse kumi vanteelle ni ite laittanu kerran bensalla ja toisel kertaa ei ollu bensaa ni piti tyytyä happiasettiin :-)

Puska-suska
06.02.2011, 15:49
Lueskelinkin jo joltain prätkäfoorumin vinkkejä, että astianpesuaineliuosta tai jotain muuta saippuaa suihkimalla... Kyseessä mulla on 15" mangelssin peltivanteet. Pitänee hakea vielä rengasrauta biltemasta ja lähteä koittamaan.

Fillareitten renkaita tarpeeks rautojen avulla vaihdettuani oon tosiaan oppinut, että kyseessä on tekniikkalaji, eikä niinkään voimalaji. Mittakaava on eri, mutta tekniikka lienee sama :cool:

JiiPee
06.02.2011, 16:41
Onnistuu se käsipelillä ihan hyvin, mutta onhan se hidasta verrattuna konehommiin. Hankalimmat on tainneet olla kapeat ja jäykkärunkoiset kuorma-auton renkaat, 6.50x16 ja 7.50x16 sisärenkaalla kapealle 4-4.5" vanteelle.

Kun painaa polvilla rengasta lyttyyn, että se reuna menee (ja pysyy) vanteen uraan samalla kun raudoilla vääntää vastakkaiselta puolelta, niin sillä tapaa nelinkontin touhuten on tuntunut helpoimmin menevän kumi vanteelle tai pois. Ja sitä voidetta väliin tarpeeksi, niin jo lumpsahtaa paikalleen.

JiiPee
06.02.2011, 16:44
kyseessä on tekniikkalaji

Näin on. Siirränpä tämän tekniikkapuolelle ;)

Arpe
06.02.2011, 18:30
35" boggerit menee 10" leveelle vanteelle käsipelissä ja polvella painamalla. Tarvii tietysti jotain liukastetta.
Poispäin ottoa helpottaa sopiva rengasrauta tai kaks rautaa on puolet parempi.

vmt
06.02.2011, 20:47
Minusta selvästi vaikein homma tuossa renkaanvaihdossa käsipelissä, on saada vanha rengas irti vanteelta. Uuden saaminen paikalleen onkin sitten helppo homma kun vaan liukkaria ruikkii paljon. MP:n renkaat on muuten huomattavasti työläämpiä kuin auton, minun kokemuksen mukaan. Siis jos sellaisia on laittanut, niin auton renkaat on helppoja siihen verrattuna.

sisua45
06.02.2011, 21:20
Mitä korkeampi kylkinen rengas, sen helpompi. Joku matala tuuning-kummi 275/35R17 on kireä kuin mikä, mutta esim 235/85R16 menee aikas helposti. Ja käytetty rengas aina helpommin.

Lattiaan pultattava muutaman kympin maksava "rengaskone" helpottaa hommaa huomattavasti.

mäksä
06.02.2011, 21:43
Minusta selvästi vaikein homma tuossa renkaanvaihdossa käsipelissä, on saada vanha rengas irti vanteelta. Uuden saaminen paikalleen onkin sitten helppo homma kun vaan liukkaria ruikkii paljon. MP:n renkaat on muuten huomattavasti työläämpiä kuin auton, minun kokemuksen mukaan. Siis jos sellaisia on laittanut, niin auton renkaat on helppoja siihen verrattuna.

kyl se rengas vanteelt irtoo ku ottaa morttelin kätee...
onhan mp:n renkais oma haaste mut kyl nekin hienosti vanteel menee..
ja kuten tuol aikasemmin mainittiin ni tos käsin vääntämises ei voima ratkase,, menee ne kuorma-autonki renkaat nätisti vanteel ja tulee poiskin..

Holle
06.02.2011, 21:46
mönkijän renkaat 8 tuuman vanteella vasta alko inhottavia olemaankin, varsinkin vanhojen poissaanti.
Piti lyödä puukolla vanhaan renkaaseen reikä johon pujotin hiluksin tunkin jalkaan pyöritellyn pultin ja sitten nosteltiin sillä tunkilla berttaa renkaan päällä. Useamman yrityksen (varmaan 10) vaati tuokin jotta sai pois lestiltä.
Maastorenkaiden, luokkaa 35x12,5 kanssa ei ole ollut ikinä mitään onkelmia suuntaan tai toiseen :)

Jare
06.02.2011, 21:48
Lueskelinkin jo joltain prätkäfoorumin vinkkejä, että astianpesuaineliuosta tai jotain muuta saippuaa suihkimalla... Kyseessä mulla on 15" mangelssin peltivanteet. Pitänee hakea vielä rengasrauta biltemasta ja lähteä koittamaan.

Fillareitten renkaita tarpeeks rautojen avulla vaihdettuani oon tosiaan oppinut, että kyseessä on tekniikkalaji, eikä niinkään voimalaji. Mittakaava on eri, mutta tekniikka lienee sama :cool:

Osta 2 rengasrautaa! Ainakin itse olen saanut vanhan kansan opit just 2 raudan käytöstä. Tänään just pari 35 boggeria tuli kammettua vanteelle raudoilla.

mäksä
06.02.2011, 22:08

ota nestemäistä mänty saippuaa hiukan laimennettuna ja 2 rengas rautaa ni homma toimii

vmt
06.02.2011, 22:11
Kahdella raudalla onnistuu hyvin yleensä. Oikein jäykkä rengas, niin ei ole kolmaskaan rengasrauta haitaksi. Silloin ensimmäinen rauta pitää jo väännettyä kohtaa vanteen reunan sisällä, toisen voi jättää paikalleen siihen, mikä kohta just vanteelle väännetty ja sitten kolmannella pääsee taas eteenpäin. Koko ajan siis kaksi rautaa pitää jo väännettyä renkaan reunaa vanteella.

Yleisimmin kuitenkin kolmas rauta on vaan tiellä, mutta joskus helpottaa hommaa...

Tämmöinen keino ollut käytössä maastossa, kun on venttiili katkennut renkaasta. Olen tunkannut auton ylös ja laittanut renkaan, johon pitää saada uusi venttiili paikalleen, jarrurummun alle. Sitten puupalikka renkaan ja jarrurummun väliin ja sitten laskenut auton siihen. Yleensä vielä joutunut hyppimään päällä, että renkaan saa siltäkondin lähtemään vanteelta ja sitten uuden venttiilin paikalleen.

Tulipa tuokin nyt kirjattua, vaikka ei asiaan oikein liity ja voi tietty parempiakin tapoja olla.

lacrits68
06.02.2011, 23:01
moi!

kertokaa ny tyhmälle mistä " tarpees hyviä rautoja" tuohon hommaan löytää? Rengasraudalla kun saa vaan fillari työkaluja osumiksi! Mistä ja mihin hintaan?

http://www.gemplers.com/tech/tire-irons.htm netistä löytyy muttei ny viittis ruveta ulkomailta tilaamaan! Mitkä noista em olis niitä "hyviä"?

//Janne

vmt
06.02.2011, 23:15
Vaikka Biltemasta tai varmaan ihan kaikista muistakin alan sekatavarakaupoista.

Samppi
07.02.2011, 11:08
Bilteman raudat pelaa ainakin enskapyörän renkaanvaihdossa hyvin kunhan pyöristelee viilalla pahimmat särmät. Halpoja ja niin pehmeää rautaa että antavat periksi rengasta särkemättä jos renkaan toinen laita ei ole kunnolla keskiurassa. Kannattaa tosiaan ostaa kerralla kolme kappaletta.

Joske
07.02.2011, 12:24
Kyllähän muorma-autonki renkaan saa pois vanteelta ja takas paikoilleen yksin ja käsin. Vaatii ainaki ison lekan, sorkka- tai rengasrautoja mielellään pari kappaletta ja vitusti viitsimystä. Ja aavistuksen voimaa kans... ;) Ja sama koskee raktorin renkaita, yks on tullu vaihettua normaalin vasaran ja rautakangen avulla...

Viipo
07.02.2011, 12:54
joo, irrotushommassa ei kyllä tuntipalkoille pääse, mut paikoilleen on helppo renkaat laittaa. Vanhoja lukkopantavanteita taasen ei varmaan yksikään rengasliike ota työn alle, joten niiden kanssa saa ihan oikeasti kiroilla :P

Pete
07.02.2011, 13:36
Jos renkaan pitäsi myös pysyä vanteella niin unohda saippuat ja muut pesuaineet.

Jari
07.02.2011, 16:09
kärkkäiseltä ostin ittelle halavalla hyvän "tuntuisia" en oo vielä kokeillut mutta jäsyiltä vaikutti "finn-bullet" it olikohan 4,5e/kpl

Arpe
07.02.2011, 16:42
Tais olla noita "finn-bullet" merkkisiä rautoja myös motonetin hyllyssä.
Hintaansa nähden tuntu varsin toimivalta..

JRpower
07.02.2011, 21:10
l Vanhoja lukkopantavanteita taasen ei varmaan yksikään rengasliike ota työn alle, joten niiden kanssa saa ihan oikeasti kiroilla :P
Kyl mä tiän ainaki yhden liikkeen joka tekee myös kaikki lukkovanteelliset mitä tarjotaan,ku jonkun nekin on pakko tehdä :) ja muuten kaikki kuorma-auton,traktorien jne renkaat käsin raudoilla syystä että ne tekee pirusti nopeammin raudoilla ku koneella... :D

Puska-suska
07.02.2011, 21:12
Kyllä homma onnistu yhellä bilteman 530mm rengasraudalla. Ei pahemmin mitään liukkariakaan tarvinnut. Renkaat oli tosin käytettyjä ja 75 profiililla, joten ei tainnut olla tapaus vaikeimmasta päästä...

Toinen rauta olis varmasti tarpeen jos olis yhtään tiukempi kumi.

mäksä
07.02.2011, 22:08
joo, irrotushommassa ei kyllä tuntipalkoille pääse, mut paikoilleen on helppo renkaat laittaa. Vanhoja lukkopantavanteita taasen ei varmaan yksikään rengasliike ota työn alle, joten niiden kanssa saa ihan oikeasti kiroilla :P

kyl meillä tehdään vaikka mitä,, oli rimpsuja,, umpikumeja tai isoja mettäkoneen renkuleita ni koneesee vaa..