View Full Version : BJ
Tuommonen bj40 kulkeutui meille puolisenvuotta sitten vaihtokaupassa. Kovasti tuota on joku joskus rakentanut ensin muutettu 3.9 bensakoneelle, ja sitten 4.2 bensamyllylle. Tuon koneen nokassa on nyt joku pikkunen 1 kurkkunen kaasari, jotenkin tuo ei oikeen vakuuta, olisko jotakin viisasta olemassa tuon tilalle.
Lisäksi ome alusta, keulassa toyota vinssi, perällä kiinan sähkö virveli, kytkettävä lukko edessä ja joku lukko takana. Ja tietenkin valot yms verusteet.
Alla oli meille tullessaa 35/12.5/15 creepyt, ne lähti ja vaihdossa tuli 33/12.5/15 duelerit, ne lähti ja vaihdossa tuli 16/35/15 hyväkuntoiset boggerit. Rengas hommat on nyt sitten kunnossa. :)
Sitten muutama kysymys, toyotan mekaaninen vinssi otti ja meni särki, kardaani pyörii mutta mitään ei tapahdu, mitä tuolta ruukaa hajota ja mistä osat?
Kytkit pitää kans helvetillistä kalinaa kun jonkun aikaa on vedätellyt. Mikä siihen lääkkeeksi? Mistä osat?
Tuommonen:
Sitten muutama kysymys, toyotan mekaaninen vinssi otti ja meni särki, kardaani pyörii mutta mitään ei tapahdu, mitä tuolta ruukaa hajota ja mistä osat?
Yleensä katkeaa sokkatappi heti siitä vinssin takaa akselitumpista,on ihan tehty sitä varten.
Aika ihme jos olisi ruuvivaihde hajonnut,yleensä kuoret hajoaa ennemmin.
Vain vanhassa FJ40:ssä on tuulilasinpyyhkijät tuolla ylhäällä, sekä bensa kone. ;) Eli enempi toi on FJ kuin BJ.
Ja vinssistä varmaanki katkennut se sokka. Pane tilalle 6mm pultti.
ei kyllä tuo on lähtöjään ihan bj, johon siis vaihdettu bensakone dieselin tilalle. Eikä pyyhkijätkään kyllä vaikuta alkuperäisiltä ;)
pistä siihen letukan tbi, noita 4.3 v6 ruiskuja löytyy yllinkyllin purkuastroista ja... joko laittaa pelkän ruiskun siihen tojon koneeseen tai koko koneen... vois olla vähän vakuuttvampi sitten vaikka valitettavasti jenkkiosia joutuukin laittamaan, toki nekin on varmaan tehty meksikossa ja taiwanissa mutta...
Toihan on ollu ainakin Jogila aikoinaan ja Mustosen Apella. Tuukkakin tuota joskus tainnut monottaa.
Koneen suhteen Rytarin kanssa samoilla linjoilla, eli letukan ruutta V6 tai mun mielestä vielä vielä parempi olis 5 litrainen V8 kone siihen. Tulis soundimaailmakin kerralla kuntoon:D:D
Kieltämättä tuo joku jenkki v8 olis kyllä miehekäs. Itte en todellakaan mikään tojota mies ole, joten ei säälittäs ollenkaan laittaa jenkki myllyä. kuitenkin hold your horses, nimittäin on noita rojekteja nytkin ihan liikaa. :eek:
Olisko tuohon kaasari hommaan siis jotakin järellistä helppoa ja halpaa konstia? Siis löytyykö jostakin joku hyvä kaasari tuommoseen?
holley 470 truck avenger, ja kopallinen pääsuuttimia ja kiihdytyspumpun osia...
mut se gm tbi vaikket konetta vaihtaskaan vois olla halvempi ja helpompi ja vie vähemmän soppaa
No nythän kävi niin että kone otti ja tökkäs ku seinään. Oletettavasti tuo rallattava kytkin hajos kokonaan. Mistä tuohon on järkevää kytkintä lähtä kyselemään? 2F näytti koneen päällä lukevan jos sillä on väliä...
eh, mitään kytkin ollu rikki vaan moottori... ilmeisesti leipas jostakin.
Eli nyt sitten laitamma sen v8 koneen. Letukan 305 ilmeisesti on leimattavissakin? Mitenkä sitten naitamma helpoiten tuon toitsin lootan ja jenkki koneen?
Kyllä tuo kone on sikaa saanutkin, kiertää meinaan yllävän paljon tollaseks sodanaikaiseksi pensakoneeksi :D Etuakseli tais olla BJ-75 tml-kromomurroksilla ja ainakin toinen vetotikku on karpiolan tavaraa. Taka-akseli orkkis BJ olikohan lockright lukolla, niin ja onhan sitä siirretty jonkun verran taaksepäin.
Eli nyt sitten laitamma sen v8 koneen. Letukan 305 ilmeisesti on leimattavissakin? Mitenkä sitten naitamma helpoiten tuon toitsin lootan ja jenkki koneen?
Tuolta varmaan löytyy se helppo vaihtoehto: http://www.advanceadapters.com/categories/adapter-kits/61/
Ruusulehto
30.08.2011, 18:27
kuskin puolen vetotikku on karpiolan tekemä.
aika hauskaa että näin löytyy autolle historiaa. :)
Moottorista on nyt kaupat, ja mahdollisesti sunnuntaina aletaan purkaan tuota.
Jos joku haluaa niin tuon vanhan koneen saa ku käy vaan hakemassa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2110&pictureid=38837