View Full Version : XJ:n Dana30 ja Dana35C splinejen määrä
Ajattelin tässä tulevana kesänä/syksynä pistää XJ:hin OX Lockerit periin ja nyt kun noita on ruvennut
alustavasti nettikaupoista katteleen Dana30 ja Dana35C periin niin näyttäs että kahta mallia on tarjolla: 27 ja 30 splinen mallit.
Auto on -99 XJ, 2.5TD (VM). Perien välitykset näyttäs perän kilpien mukaan olevan 3.73:1. Jenkki Jeep kirjan
mukaan vakio Dana30:sessä ja vakio Dana35:ssa on 27 splinen versiot mutta myös 30 splinen versioita löytyy...:confused:
Nyt kun nuo OX Lockerit on aika tyyriitä niin onko tuota splinejen määrää mahdollista tarkistaa ennen tilausta
muuten kuin käyttämällä perät auki vai pitääkö vain luottaa että nuo akselit on vakiot eli 27 splinen mallit?
Yks vaihtoehto olis tietenkin ostaa samalla 30 splinen akselit mukaan mutta kun näyttäs lisäävän laskua melko rumasti... :(
Jeepissäsi on vakiona 27-spline versiot jos kyseessä on D30 ja D35 akselit eikä siihen ole tehtaalta 30-spline versioita saanutkaan. Chryco 8.25 perässä voi sitten olla 27 spline (vanhemmat) tai 29-spline (uudemmat) vetarit.
Oletko muuten varma että sulla on D35 takana, tuon ikäisissä voi hyvinkin olla myös Suomiautoissa 8.25 perä, ja on erehdyttävän paljon samannäköinen Danan perän kanssa. Tosin, jos sulla on autossasi ABS- jarrut niin sitten sulla on varmasti myöskin D35 takana.
Minkä kokoisia renkaita olet ajatellut? Jos ajat pikkurenkailla niin sitten ei mitään ongelmaa, mutta jos on aikomus laittaa isompaa rengastusta alle niin tuohon D35:een "sijoittaminen" on vähän kuin heittäisi rahaa kaivoon.. ei ole mitenkään erityisen kestävä akseli metsäkäytössä. Tosin riippuu paljon ajotavoista, ajopaikoista, renkaan koosta yms..
Jos haluat selvitä halvalla, niin laita taakse joku lunch-box locker tyylinen joka korvaa pikkurattaat murikan sisältä. Ei maksa kuin muutaman satasen ja toimi veto päällä ihan siinä missä OX tai ARB yms. Ei toki ole kytkettävää mallia eli on "aina päällä" (vapauttaa kyllä mutkissa kun ei ole veto päällä), mutta mun mielestä ei takana niin paha asia. Toki kallistuspaikoissa olisi toisinaan mukava ajaa avoimella perällä... Tien päällä noi pelittää ihan mukavasti eikä pidä turhaa meteliä. Liukkaalla vähän äkäisempi kuin kitkalukko, mutta pitoa ainakin on molemmille renkaille aina :D
En tiedä mistäpäin olet lukkoja ja vetareita etsinyt, mutta katoppa huvikseen www.4x4-garage.de, siellä on ihan kohtuuhinnalla ja yleensä on tavarat tullut nopeasti. Melkein sanoisin, että jos olet lukkoa ostamassa niin ota etuakselille saman tien 30-spline versio + cromovetarit. Taka-akselin kohdalla miettisin pariin kertaan että ottaako kytkettävä lukko ja maksaa itsensä kipeäksi, vai sitten lunchbox lockeri minkä asentaa parissa tunnissa ja maksaa varsin kohtuullisesti. Melkein ostaisin samalla esim. Yukonin asennuspaketin jos/kun ostat OX- lockerin; kaikki uudet laakerit, krymppirenkaat, shimmit yms. tulee mukana niin ei tartte niiden kanssa arpoa.
Jos haluat uudelta mantereelta tilata, niin jenkkilästä saa halvemmalla kuin keski-euroopasta kunhan kuljetuskulut saa sovittua sopivasti toimittajan kanssa. Isot/ painavat paketit kyllä yleensä tapaa maksaa paljon. Esim. quadratec.com ja 4wd.com on ihan asiallisia puljuja mantereen toisella puolen. On siellä kyllä miljoona muutakin puulaakia..
Ok, niin arvelinkin että 27 on kummassakin. ABSit on ja perässä on kyllä leima eli Dana35C on kyseessä.
Maksimissaan ajattelin 33" renkaita, tod näköisesti pysyn 31" renkaissa jotta pysyy tieliikenteessä laillisena :)
Ja saatan eksyä offisuunnitukseen standardi luokkaan, se lienee rajuinta mitä tuolla tullaan ajamaan. Muuten perus safaaria ja jahtikeikkoja.
Kytkettäviä lukkoja kattelin molempiin just sen takia että voi kuitenkin ite päättää millon on päällä ja millon ei.
Tuota juuri mietin ite myös että joskos sitä kannattais investoida noi 30 splinen setit + lockerit molempiin vai
onko tuo tosiaan hukkainvestointi Dana35:seen...? Maksaa kuitenkin 4x4 garagessakin 4000e yhteensä...
Tuo 4x4 garage on Saksasta tullu jo tutuks, hyvä mesta. Tavara tulee nopeasti eikä ainakaan tähän mennessä ole ollu mitään ongelmia. Jenkeistä on tullu käytettyä mm. www.discountjeepparts.com ja www.jeep4x4center.com.
Sinuna ottaisin vain eteen sen 30-spline setin jos edes sinne. Jenkeistä tietysti saisi RCV:n cv-tyyppisiä vetareita mitkä kestää hemmetin hyvin.. mutta menee jo vähän hifistelyksi tuon D30:n osalta varsinkin jos vain 31" renkailla aiot ajaa :D Etupäässä hajoaa eniten ristikoita ja välityksiä, eli ei se 30-spline vetari siihen tuo kauheasti parannusta. Samat ristikot yms. siellä on, vähän paksumpi vetari vain.
Taakse ei mielestäni mitään järkeä ottaa 30-spline settiä, kyllä se 31" renkailla kestää sellaisenaankin. Vähän kiikun kaakun että ostaako edes OX:ia sinne, vaikka kytkettävässä on tosiaan etunsa. Itse ajoin kolme vuotta katu- ja metsäkäyttöä automaattilukolla (Detroit), enkä voi rehellisesti sanoa että montaa kertaa olisi sen takia ollut ongelmia.
edit: tai siis voin rehellisesti sanoa, että ei ollut ongelmia montaa kertaa. On tää suomen kieli vaikeeta joskus :D
Juu, tuota pitää tosissaan pohtia...
Mutta kiitokset avusta :)
Vuonna 2007 sijoitin D35 Detroit Lockeriin ja 30 spline tikkuihin, ja autolla on oikeasti ajettu metsässä 33" Boggereilla ilman mitään ongelmia. Ainoat ongelmat tossa D35 akselissa on ollut paskoissa alkuperäisissä jarruissa sekä poskilaakeripukkien pulteissa, jotka tuppasi virumaan jatkuvasti ennen kuin vaihdoin ne vahvempiin. Sopivat pultit löytyy Caterpillarin valikoimista.
Miulla on ollut jonkin aikaa edessä D30 ARBilla ja 30 spline cromotikuilla varustettuna. Akseliputki on vahvistettu. Etuakselin kestävyys onkin sitten vähän niin ja näin. Pakilla lukkopäällä hammaspeikko iskee välittömästi, vetarinristikot kestää yhden kisan jonka jälkeen ne kannattaa vaihtaa suosiolla, pyörännavat on kanssa kulutustavaraa, pallonivelet kohtuu heikot... Noissa cromo vetareissa on se hyvä puoli, että ristikon hajotessa silmukat ei hajoa kuten kävi vakiovetareilla lähes joka kerran ristikon hajotessa.
Vuonna 2007 sijoitin D35 Detroit Lockeriin ja 30 spline tikkuihin, ja autolla on oikeasti ajettu metsässä 33" Boggereilla ilman mitään ongelmia. Ainoat ongelmat tossa D35 akselissa on ollut paskoissa alkuperäisissä jarruissa sekä poskilaakeripukkien pulteissa, jotka tuppasi virumaan jatkuvasti ennen kuin vaihdoin ne vahvempiin. Sopivat pultit löytyy Caterpillarin valikoimista.
Miulla on ollut jonkin aikaa edessä D30 ARBilla ja 30 spline cromotikuilla varustettuna. Akseliputki on vahvistettu. Etuakselin kestävyys onkin sitten vähän niin ja näin. Pakilla lukkopäällä hammaspeikko iskee välittömästi, vetarinristikot kestää yhden kisan jonka jälkeen ne kannattaa vaihtaa suosiolla, pyörännavat on kanssa kulutustavaraa, pallonivelet kohtuu heikot... Noissa cromo vetareissa on se hyvä puoli, että ristikon hajotessa silmukat ei hajoa kuten kävi vakiovetareilla lähes joka kerran ristikon hajotessa.
Toi on muuten sinänsä jännä juttu että sulla noi ongelmat on ollut noinpäin; suurin osa mitä näkee esim. jenkkilän kalliokiipijöillä yms. jotka vielä ajelee suht vakio Cherokeella ja 33"-35" kumeilla niin etuakselit on yleensä kestänyt aika hyvin. Oliko sulla etuakselilla ihan kunnon trussi rakennettu, vai onko laitettu jotain paksuseinäistä putkea hitsaten vahvikkeeksi, vai miten? Yleisimmäksi syyksi D30:n hajoamiseen on tuntunut löytyvän banjokopan taipuminen isossa tällissä, mikä taasen sitten vääntää niin paljon pinonia ja/tai casea että rutina käy. Kyllähän noita välityksiä ja pikkurattaita tosin menee muutenkin.. ehkä syynä siihen että täällä menee paljon etuakseleista sisuksia rikki on se, että on paljon mutaa ja paikkoja joissa on pakko hapettaa, ja jostain kun löytyy pitoa reilu veto päällä niin on sitten silppua banjon sisällä.
Se mitä taisin joskus ennenkin ihmetellä on se, että miten saat noita ristikoita menemään noin paljon? D44- etuakseleissa on kuitenkin samat ristikot, ja porukka pärjää niillä ihan hyvin vielä 37" renkaillakin :o
Tosin tähän voisi myös sanoa, että ei ole pakko mennä kauhealla hapella joka paikkaan, eikä varsinkaan pakilla jos on reverse-cut rattaat ;) :D
D35 joko kestää, tai sitten se ei kestä. Monet on niillä ajanut vuosikaudet isommillakin renkailla eikä ongelmia, toisilla niitä paukkuu sitten koko ajan vaikka etuakseli pysyy kunnossa. D35:n heikoimmat lenkit on mainitsemiesi asioiden lisäksi halkaisijaltaan ohuet, ja ohutseinäiset akseliputket. Verrattuna esim. 8.25:een, D44:ään tai 8.8:iin niin ero on melkoinen.
että miten saat noita ristikoita menemään noin paljon? D44- etuakseleissa on kuitenkin samat ristikot, ja porukka pärjää niillä ihan hyvin vielä 37" renkaillakin :o
Ajamalla autolla maastossa pelkän projektina pitämisen sijaan ;) Pikkupyöräisellä on suunnistuskisoissa vähän eri juttu mennä protoluokan vehkeiden tekemissä urissa kuin ajelu jossain safarilla. Vinssiapinat on välillä niin väsyneitä, että helposti tulee mieleen avata kaasuakin välillä. Cherokee EVO kakkoseen ei tule enää ristikoita yhteenkään vetoakseliin.
[QUOTE=Timo_L;736457]Jeepissäsi on vakiona 27-spline versiot jos kyseessä on D30 ja D35 akselit eikä siihen ole tehtaalta 30-spline versioita saanutkaan. Chryco 8.25 perässä voi sitten olla 27 spline (vanhemmat) tai 29-spline (uudemmat) vetarit.
No tässäpä sulle miettimistä tai jotain muuta merkillistä.
Ostin tähän vm.90 jeeppiin etuvetarin ristikot ja kuinka ollakkaan nehän oli huomattavasti pienemmät kuin mitä oli paikoillaan, soitto usapartsiin ja se sanoi että sullahan on wagoneerin keula siinä pelissäs silloin. Kun sain ristikot usapartsilta ne oli sopivat.
Tämä etuakseli on alkuperäinen tehtaalla laitettu, kun en uskonut kävin vielä aroyhtymällä ja ne totes ihan samaa, kun Suomi auto on ja alunperin aroyhtymältä ostettu..... Onks mulla taas joku ihme spesuversio.
[QUOTE=Timo_L;736457]Jeepissäsi on vakiona 27-spline versiot jos kyseessä on D30 ja D35 akselit eikä siihen ole tehtaalta 30-spline versioita saanutkaan. Chryco 8.25 perässä voi sitten olla 27 spline (vanhemmat) tai 29-spline (uudemmat) vetarit.
No tässäpä sulle miettimistä tai jotain muuta merkillistä.
Ostin tähän vm.90 jeeppiin etuvetarin ristikot ja kuinka ollakkaan nehän oli huomattavasti pienemmät kuin mitä oli paikoillaan, soitto usapartsiin ja se sanoi että sullahan on wagoneerin keula siinä pelissäs silloin. Kun sain ristikot usapartsilta ne oli sopivat.
Tämä etuakseli on alkuperäinen tehtaalla laitettu, kun en uskonut kävin vielä aroyhtymällä ja ne totes ihan samaa, kun Suomi auto on ja alunperin aroyhtymältä ostettu..... Onks mulla taas joku ihme spesuversio.
ABS jarrullisissa on isommat ristikot ja kait jollain randomilla niitä on heitelty muihinkin malleihin. Ei tuo ristikoiden pikkasen isompi koko kyllä anna mitään juhlimisen aihetta vetareiden kestävyyden kannalta.
[QUOTE=sjeeppi;736573]
ABS jarrullisissa on isommat ristikot ja kait jollain randomilla niitä on heitelty muihinkin malleihin. Ei tuo ristikoiden pikkasen isompi koko kyllä anna mitään juhlimisen aihetta vetareiden kestävyyden kannalta.
Joo niin mä vähän arvelinkin, pitäskö alakaa hieromaan sitten kauppaa siitä sun etuakselista ja välityksistä samalla peräänkin, eikös ne käy tohon mun Jeeppiin suoraan iliman suurempia tekoja.
Pysyn kumminkin vielä ns. katsastus ja tieliikenne hyväksytyn Jeepin kannalla, toi sun projektis näyttää aikas mahtavalta.
P.S jännä juttu mulla ei tarvi olla kattia ja rekisteriotteessa ei puhuta mitään ABS jarruista
[QUOTE=sjeeppi;736573]
ABS jarrullisissa on isommat ristikot ja kait jollain randomilla niitä on heitelty muihinkin malleihin. Ei tuo ristikoiden pikkasen isompi koko kyllä anna mitään juhlimisen aihetta vetareiden kestävyyden kannalta.
ABS- versioissa on kaikissa, ja olisko ollut '95 alkaen kaikissa on isot ristikot. Ei ne tietysti juhlimista aiheuta, mutta on tosiaan silloin samat ristikot kuin D44 etuakseleissa.
[QUOTE=454SS;736576]
Joo niin mä vähän arvelinkin, pitäskö alakaa hieromaan sitten kauppaa siitä sun etuakselista ja välityksistä samalla peräänkin, eikös ne käy tohon mun Jeeppiin suoraan iliman suurempia tekoja.
Pysyn kumminkin vielä ns. katsastus ja tieliikenne hyväksytyn Jeepin kannalla, toi sun projektis näyttää aikas mahtavalta.
P.S jännä juttu mulla ei tarvi olla kattia ja rekisteriotteessa ei puhuta mitään ABS jarruista
Juu se on '90 vuoden suomiauto ni eihän täällä silloin tiedetty mitään kateista :D eikä varmaan abs- jarruistakaan.. se hyvä puoli tossa on, että sun on helppo vaihtaa normijarruihin tuo bendixin systeemi, ku ei ole otteessa mainintaa :)
Ajamalla autolla maastossa pelkän projektina pitämisen sijaan ;) Pikkupyöräisellä on suunnistuskisoissa vähän eri juttu mennä protoluokan vehkeiden tekemissä urissa kuin ajelu jossain safarilla. Vinssiapinat on välillä niin väsyneitä, että helposti tulee mieleen avata kaasuakin välillä. Cherokee EVO kakkoseen ei tule enää ristikoita yhteenkään vetoakseliin.
Äläs nyt, onhan kulmakorvessakin aika läjä pahoja mestoja. Tosin jos vain rakentaa niin eihän siinä tosiaan auto hajoa :D
Mut joo, tuo kyllä tietysti selittää aika paljon jos ajaa protoluokan reittejä eikä jaksa pahoja paikkoja aina vinssata..
[QUOTE=454SS;736576]
Joo niin mä vähän arvelinkin, pitäskö alakaa hieromaan sitten kauppaa siitä sun etuakselista ja välityksistä samalla peräänkin, eikös ne käy tohon mun Jeeppiin suoraan iliman suurempia tekoja.
Pysyn kumminkin vielä ns. katsastus ja tieliikenne hyväksytyn Jeepin kannalla, toi sun projektis näyttää aikas mahtavalta.
P.S jännä juttu mulla ei tarvi olla kattia ja rekisteriotteessa ei puhuta mitään ABS jarruista
Kyllähän se lukkoakseli joutais pois kuleksimasta. Etuakseli on ihan bolt on paketti, tais mennä vajaa pari tuntia kun kisaolosuhteissa laitettiin tuo akseli alle talvieksyssä viime vuonna. Takapäähän joutuis sitte shimmailemaan uuden välityksen. Tuosta siun nykyisestä saisit varavetoakselit, ne kun alkaa järkevänhintaisina käytettyinä olla aika vähissä.