Kirjaudu sisään

View Full Version : Terracan


Nerd-O
31.01.2011, 08:31
Tuli tuossa aikaisemmin lainattu Nissanin Navaraa (joka oli muuten pirun hieno auto) ja Mitsun Pajeron Sporttia (joka taas oli kerta kaikkisen paska esitys pari vuotta vanhaksi autoksi) niin alkoi vähän himottamaan maasturin osto. Mikään toitsun vanha ruosteinen paska 80-luvulta ei kiinnosta sitten pätkääkään. Ihan 2000-luvun tuotosta aattelin ostella. Yritin tuosta Terracanista löytää tietoa, mutta eihän täällä ole kukaan kysellyt sellaisesta yhtään mitään. Ne on kuitenkin kohtuu edukkaita pelejä. Mutta yleensä edukkaaseen hintaan on joku syy..

Esim. http://www.nettiauto.com/hyundai/terracan/3730203

Tuossa pitäisi kuitenkin olla ihan jakolaatikko (sähköisenä ilmeisesti kuitenkin), runko löytyy ja käsittääkseni taka-akselilla on jonkin asteen lukko. Alusta ilmeisesti perustuu 2-koppaseen Pajeroon? Totta kai tuollaiseen pitää sitten tilaa vähän korotussarjaa :D Pajeroon on varmaan vähän enemmän palikkaa tarjolla kuin Hyundai tuotokseen. On muuten perin pienet kulutuksessa tuossa pelissä jos nuo ilmoitetut pitää yhtään paikkaansa. Mitähän tuollaisella saa vetää?

Onko kellään ollut tuollaista? Kestääkö ne mitään? Vanhuksilla oli Getzi 6v ja siinä ei kyllä ollut yhtään mitään vikaa koko aikana.

Muita tuoreempia pelejä ei oikeen ole järkevästi. Pajero Sportteja näyttää saavan kanssa kohtuu edukkaasti, mutta mitä tuossa tuli sellaista ajettua niin on se perin onneton esitys. Suoraan ei tahdo mennä sitten millään ja tehot on varmaan tehtaalle unohtunut. Kulutti ihan helvetisti trailerin kanssa. N.2000kg perässä painoa ja vei n. 20l/100km!!

Sumuisten saarten tuotteita oli kanssa muutamia, mutta jätetään ne sinne sumuiselle saarelle. Jaksa koko aikaa ropaa autoa. Jeeppejä oli kanssa. Näytti noissa grand cherokeissa vaan tuo kulutus puoli olevan aikamoinen vaikka nokalla olisikin diesel. Yksi Jeeppi muutenkin ollut ja se ei kyllä ollut kovin hyvä esitys. Tosin vaikka siinä yksilössä olikin iso bensa kone niin yllättävän pienellä se meni. Muita laitteita ei sitten oikeen löydy tuosta alle 20k€ hintaluokasta. Mitä edukkaampi se olisi niin sen enemmän jäisi hilloa laittaa siihen vähän palikkaa.

VonLeka
31.01.2011, 08:54
2000 luvun alun pajeroihin saa viritysboksin, jolloin kulutus laskee ja tehoa saa yli 200hp...

Nerd-O
31.01.2011, 09:05
2000 luvun alun pajeroihin saa viritysboksin, jolloin kulutus laskee ja tehoa saa yli 200hp... Pajero Sportissa näyttää vakiona olevan n.100hv (tosi sport) joten viritysboxi mikä nostaa tehoja 100% lisää on aika mahdoton yhdistelmä. Tosin ahtoa voi aina nostaa, mutta jossain sekin raja on vakioahtimella.

Enemmän tuossa Terracanissa on potkua vakiona. Ja Terracani on isompi auto.

Nuo Grand Vitarat täyttäisi muuten kanssa ehdot. Jakolaatikko, runko ja jäykkä akseli takana. XL mallit näyttäisi myös perin edukkailta ikään nähden.

VonLeka
31.01.2011, 09:25
Olikos se uudemmassa pajerossa sitten 160hv diesel moottori vakiona?

edit. eikai noita kunnollisia maastureita taija 2000 luvulta olla ku grand cherokee, defender ja g-mersu. tuon top3 jälkeen se on kai sama minkä valitsee..

erillisellä rungollahan ei tee mitään jos ei halua naama paskassa rakentaa autoa offroad kisoihin hajotettavaksi.

ja en tiiä toimiiko muiden kuin toyotan etuaksilan lukko niin että 'kovan' paikan tullen se kytkee itsensä pois päältä ettei hajoa

DarkestMessiah
31.01.2011, 09:35
Meillä on korjaamon vakioasiakkaana yksi terrakannu, ja täytyy sanoa että varsin hyvän kuvan on autosta saanut. Varsinaisia vikoja ei tunnu tulevan oikeen ikinä, ja tällä yksilöllä mennään työkäytössä kyllä melko pahoissakin paikoissa. Tuo 2.9 CRDi on oikeestikin voimakas kone ja tuntuu toimivan automaattilaatikonkin kanssa erittäin hyvin yhteen. Sisusta on hieman muovinen, mutta laadukkaan oloinen silti, eikä turhia natinoita ja irvisteleviä saumoja löydy. Ajokäytös on mukavan vakaata. Voin kyllä suositella lämpimästi :)

Ja Grand Vitaralle liki samat arviot (toki ainoa GV joka meillä käy on 10 vuotta tuota terrakannua vanhempi ja vielä raaemmassa työkäytössä, joten se alkaa hieman näkyä). Vitaran bensa-V6 on kivan puhdikas kone tuossa isommassakin korissa, ja tuntuis olevan aika ikuinen kone :) samoin vitaran alustassakaan ei tunnu heikkoja paikkoja olevan. Myös lämpimät suosittelut tälle :)

über-maasturiksi kummastakaan ei oikeen ole, mutta kyllä noilla kiitettävän syvälle metsään pääsee silti.

Nerd-O
31.01.2011, 11:29
Olikos se uudemmassa pajerossa sitten 160hv diesel moottori vakiona? Tuo Pajero Sport millä ajelin koko viikonlopun oli vm.2007 ja siinä oli n.100hv otteen mukaan tehoa. Ihan 2.5td kone. Todella mopo kulkemaan. Tuli ikävä edellisen viikonlopun Navaraa, josta ei ainakaan tehoa puuttunut. Maantiellä pystyi helposti ohitteleen vaikka perässä oli n.2000kg painoa.

edit. eikai noita kunnollisia maastureita taija 2000 luvulta olla ku grand cherokee, defender ja g-mersu. tuon top3 jälkeen se on kai sama minkä valitsee.. Eikä tuossa grandissa ole kanssa erillisjousitus edessä?

erillisellä rungollahan ei tee mitään jos ei halua naama paskassa rakentaa autoa offroad kisoihin hajotettavaksi. Tuon myötä vaan niissä tuntuu olevan jakolaatikko. Eihän niissä välttämättä runkoa tarvi olla erikseen. Enkä minä siitä mitään hc offiautoa tekis. Sitä varten on nuo mädät jojotan paskat sun muut. Kunhan silloin tällöin kävisi vähän tien ulkopuolella.

ja en tiiä toimiiko muiden kuin toyotan etuaksilan lukko niin että 'kovan' paikan tullen se kytkee itsensä pois päältä ettei hajoa Uuden Hiacen taka-akselin kitkalukko on ainakin perin legendaarinen lukko. Yhtään Hiacee en ole nähnyt missä se jopa toimisi joskus. Se ei toimi edes uudessa Hiacessa. Kuitenkin jokainen 4wd Hiacen ostanut jaksaa hehkuttaa kuinka hieno laite se on kun takana on oikeen lukko. Tosin en tiedä onko 4wd hiacessa edes mitään lukkoa oikeesti taka-akselilla vai onko myyntimiehet vaan hehkuttanut perättömiä ominaisuuksia. Enkä kyllä muutoinkaan ymmärrä miten kukaan viitsii ostaa jotain Hiacee itselleen? Koko auto on suoraan 90-luvulta.

Nerd-O
31.01.2011, 11:31
Vitaran bensa-V6 on kivan puhdikas kone tuossa isommassakin korissa, ja tuntuis olevan aika ikuinen kone :) samoin vitaran alustassakaan ei tunnu heikkoja paikkoja olevan. Myös lämpimät suosittelut tälle :) Kuulin hieman juttua että tuo bensakone olisi melkoinen syöppö. Käsittääkseni ne vitaran bensakoneet on aina V6 koneita ihan siitä 2-litrasesta lähtien vai onko ne 2.5-litraset koneet ainoastaan?

DarkestMessiah
31.01.2011, 12:36
Kuulin hieman juttua että tuo bensakone olisi melkoinen syöppö. Käsittääkseni ne vitaran bensakoneet on aina V6 koneita ihan siitä 2-litrasesta lähtien vai onko ne 2.5-litraset koneet ainoastaan?

V6:sia on kaikki 2.0 ja isommat. Kulutuspuolesta en osaa sanoa, kun ei omassa käytössä ole moista.

bluevan
31.01.2011, 12:41
Kaikkiko 2litraiset V6:sia?
http://www.nettiauto.com/suzuki/grand-vitara/3173620

Tuo muistaakseni esim oli 4syl koneella.

DarkestMessiah
31.01.2011, 12:46
Kaikkiko 2litraiset V6:sia?
http://www.nettiauto.com/suzuki/grand-vitara/3173620

Tuo muistaakseni esim oli 4syl koneella.

En nyt satavarmaksi mene sanomaan, että kaikki on V6:sia. Mutta aika hyvä mututuntuma on että bensat olis 2litrasesta alkaen V6. Diisseleissä sitten sitä nelosta löytyykin vaikka minkäkokoosena.

LaaLaa
31.01.2011, 13:33
Hieman ot mutta 2L vitaraa löytyy v6 ja neloskoneellisena

Nerd-O
31.01.2011, 13:47
Mutta onko sitä nelipyttystä konetta käytetty noissa grand malleissa? Onko sillä mitään merkitystä onko nokalla 4 vai 6 kone? Kulutus pienempi tms? Tunnistaako tuon 4 pyttysen koneen jostain mallimerkinnästä tehosta tms?

Heguli
31.01.2011, 14:00
Ainakin tämän uudemman Grand Vitaran 6-sylinterinen kone on aika ahmatti:

http://www.automafia.net/uudet/koeajot/suzuki-grand-vitara-3-2-v6-at/

14,4/8,3/10,6 l/100km (kaup./maant./yhdistetty).

Osta samainen auto 2,0 bensakoneella, niin et menetä oikeastaan mitään ja lompakko kiittää. Tai jos ajat enempi niin sitten 1,9 diesel. Todella hyvä auto ajaa, luotettava peli ja käytettyjen hinnat ihan kohdillaan.

VonLeka
31.01.2011, 14:05
http://www.dacia.fi/fi/Mallit/Duster/

Dacia Duster ois myös kova
Siinä on ymmärtääkseni Nissanin tekniikka mutta huomattavasti halvempi kuin Nissan.

Kuten tuossa toisessa topikissa oli puhetta niin tuossahan on yhtä tehokas voima kone kuin HJ60:ssä!
110hv 1.5l diesel!

Ranee
31.01.2011, 14:10
Eikä tuossa grandissa ole kanssa erillisjousitus edessä?




-05 tulee vasta renukeula, siihen asti Danan 30 roikkuu suoralla putkella.

HiluxMan
31.01.2011, 14:16
Ainakin tämän uudemman Grand Vitaran 6-sylinterinen kone on aika ahmatti:

http://www.automafia.net/uudet/koeajot/suzuki-grand-vitara-3-2-v6-at/

14,4/8,3/10,6 l/100km (kaup./maant./yhdistetty).

Osta samainen auto 2,0 bensakoneella, niin et menetä oikeastaan mitään ja lompakko kiittää. Tai jos ajat enempi niin sitten 1,9 diesel. Todella hyvä auto ajaa, luotettava peli ja käytettyjen hinnat ihan kohdillaan.

Höh, tuohan on pieniruokainen.
Neloskone voi viedä yhtä paljon. Voimattomampana poljettava enemmän. Tämä tosin mutua.

Heguli
31.01.2011, 14:23
Höh, tuohan on pieniruokainen.
Neloskone voi viedä yhtä paljon. Voimattomampana poljettava enemmän. Tämä tosin mutua.

Kaikki on suhteellista, myös bensankulutus. Toisille 15 l/100 km on vähän ja toisille 10 l/100km on ihan liikaa.

Tuolla 2-litraisella on tullut ajettua hieman vajaat 200000 km ja kulutus on jäänyt hivenen alle kympin. Tarkka lukema on 9,85 l/100 km. Ajo on ollut aika tavallista menoa, kaupunkia + maantietä. Allekirjoittaneen kaasujalka on aika kevyt, eli tuolla autolla saa kulutettua helposti 12-13 litraa satasella. Niin ja auto on siis automaattilaatikolla. Suikkaa kun vetää perässä trailerilla niin silloin kulutus jotain 15-17 l/100 km.

Nerd-O
31.01.2011, 15:01
Ainakin tämän uudemman Grand Vitaran 6-sylinterinen kone on aika ahmatti:

http://www.automafia.net/uudet/koeajot/suzuki-grand-vitara-3-2-v6-at/

14,4/8,3/10,6 l/100km (kaup./maant./yhdistetty). Tuossa koneellakin on jo vähän kokoa.

http://tankkaus.com/cardata.php?nr=5705 tuon mukaan ihan kohtalainen kulutus 2-litrasella koneella.

http://www.dacia.fi/fi/Mallit/Duster/

Dacia Duster ois myös kova
Siinä on ymmärtääkseni Nissanin tekniikka mutta huomattavasti halvempi kuin Nissan. Fifth gearissa taisivat tuon Nissanin X-trailin valita parhaaksi officitymaasturiksi. Mut voipi olla että kun vie sitä hieman tien ulkopuolelle niin siihen se sitten jääkin. Hinta ois kyllä kohdillaan. Niin ja se perustuu tuohon x-trailin tekniikkaan. Siinä on sama nelivetojärjestelmä. Ohjaamosta saa valita etuveto, automaatti neliveto ja lukittu neliveto, joka jossain nopeudessa sitten kytkeytyy pois päältä.

Aika sama loppupeleissä onko bensa vai diesel. Ehkä mielummin bensa, koska kohta tuo bensa ja diesel on melkein saman hintaista. Sen lisäksi dieseliä rankaistaan sillä verolla. Sen veron määrällä ostaa jo aika paljon bensaa tankkiin. Mutta tuossa Terracanissa ei kyllä kovin suuri kulutus näytä olevan jos nuo ilmoitetut kulutukset pitää paikkaansa. Ainoa vaan kun se taitaa painaa melkoisesti niin vero onkin sitten aikamoinen.

Nerd-O
31.01.2011, 15:11
Noita Terracaneja saisi saksasta todella edukkaasti. Ei vaan mistään nähnyt millaista veroa ne voisi tuollaiseen arpoa. Ilmeisesti kukaan ei ole tuonut maahan yhtään terracania.

LaaLaa
31.01.2011, 15:58
Mutta onko sitä nelipyttystä konetta käytetty noissa grand malleissa? Onko sillä mitään merkitystä onko nokalla 4 vai 6 kone? Kulutus pienempi tms? Tunnistaako tuon 4 pyttysen koneen jostain mallimerkinnästä tehosta tms?

Grand Vitaran 2.0 suora4 = 94kw
Grand Vitara 2.0 V6 = 100kw
Grand Vitara 2.5 V6 = 106kw
Grand vitara 2.0 TDi = 64kw tai 80kw riippuen versiosta

Heguli
31.01.2011, 16:40
Grand Vitaran 2.0 suora4 = 94kw
Grand Vitara 2.0 V6 = 100kw
Grand Vitara 2.5 V6 = 106kw
Grand vitara 2.0 TDi = 64kw tai 80kw riippuen versiosta

Eikös tuosta 2,5 V6 koneesta otettu 125 kW, vai muistanko ihan väärin ?

LaaLaa
31.01.2011, 17:09
Eikös tuosta 2,5 V6 koneesta otettu 125 kW, vai muistanko ihan väärin ?
Tuollaiset luvut löytyi mobile.de:sta. Olisko ollut 2.7 koneessa tuo 125?

macro
31.01.2011, 19:05
Noita Terracaneja saisi saksasta todella edukkaasti. Ei vaan mistään nähnyt millaista veroa ne voisi tuollaiseen arpoa. Ilmeisesti kukaan ei ole tuonut maahan yhtään terracania.
http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/autoverotus/taulukot/autot/au/1011.pdf
http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/autoverotus/taulukot/autot/au/1007.pdf
Siinä pari esimerkkiä, enemmänkin löytyy http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/autoverotus/taulukot/autot/index.jsp

Heguli
31.01.2011, 19:17
Tuollaiset luvut löytyi mobile.de:sta. Olisko ollut 2.7 koneessa tuo 125?

Niin taitaa olla. Uudemmissa versioissa tuosta 2.7 litraisesta otettiin jo 136 kW.

Nerd-O
31.01.2011, 21:31
Aikamoisia veroja näyttävät ottavan. Auto maksaa melkein yhtä paljon mitä laittavat veroa siihen.

Nerd-O
02.02.2011, 14:30
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?lang=en&id=140631567&pageNumber=1&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&sortOption.sortOrder=ASCENDING&makeModelVariant1.makeId=11600&makeModelVariant1.modelId=14&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=Car&segment=Car&fuels=DIESEL&transmissions=MANUAL_GEAR&siteId=GERMANY&features=FOUR_WHEEL_DRIVE&negativeFeatures=EXPORT&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&export=NO_EXPORT&maxMileage=150000&customerIdsAsString=&categories=Van&numSeats=MORE_THAN_6&tabNumber=1

Mahtaako linkki toimia, mutta kuitenkin. Hyundai H-100 nelivetoisena. Ei kellään ole tietoa minkälainen neliveto tuossa on? Ei ainakaan näy ylimääräistä keppiä, mutta voihan tuossa olla myös sähköisesti ohjattu jakolaatikko? Veikkaan että tuossa on joku haldex ohjattu neliveto tms. Tulee mieleen nuo vanhat chevyvanit, mitä sai nelivetoisena.

pt.
04.02.2011, 21:45
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?lang=en&id=140631567&pageNumber=1&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&sortOption.sortOrder=ASCENDING&makeModelVariant1.makeId=11600&makeModelVariant1.modelId=14&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=Car&segment=Car&fuels=DIESEL&transmissions=MANUAL_GEAR&siteId=GERMANY&features=FOUR_WHEEL_DRIVE&negativeFeatures=EXPORT&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&export=NO_EXPORT&maxMileage=150000&customerIdsAsString=&categories=Van&numSeats=MORE_THAN_6&tabNumber=1

Mahtaako linkki toimia, mutta kuitenkin. Hyundai H-100 nelivetoisena. Ei kellään ole tietoa minkälainen neliveto tuossa on? Ei ainakaan näy ylimääräistä keppiä, mutta voihan tuossa olla myös sähköisesti ohjattu jakolaatikko? Veikkaan että tuossa on joku haldex ohjattu neliveto tms. Tulee mieleen nuo vanhat chevyvanit, mitä sai nelivetoisena.

Ei neliveto vielä selviä tästäkään, mutta sattumalta tuollaisella autolla ajellaan venäjän halki:

http://www.youtube.com/user/Ozjourney#p/u/0/Ai8TbcAiVFk

Pitkästä aikaa laadukkaan oloista kerrontaa ja taltiointia, näin hieman ohi aiheen ja hyvällä aasin sillalla..

jakenbj
05.02.2011, 10:23
Terracani ollu reilu puolivuotta.Mittarissa 125tkm.Just liikkeen takuuseen laitettiin ilmastoinnin kenno ja muuta pientä osaa.Hintaa remontilla n 1800e.Takuuseen meni myös kaikki jarrusatulat.Hintaa satuloilla oli 1380e + työt...
Muuten auto toiminu OK.Eilen kiskottiin parin tonnin kuormaa ja kulutus oli alle 14 litraa.Laatikkona automaatti.
Osat Suomessa aika hintavia mutta maailmalta saa järkihintaan.

Nerd-O
15.02.2011, 22:23
Kävin tänään testaamassa Terracania. Kohtuu tilava auto. Kulku puoli yllätti. Se oikeesti kulkee! Taka-akselilla on jonkin asteinen kitkalukko. Takavedolla lumella tuntui toimivan hienosti, mutta nelivedolla ristiriipunnassa se katosi jonnekin. Kabiinin lämpiäminen tuntui olevan pieni ongelma. Lämpöä kyllä tuli ohjaamoon, mut ei se oikeen tahtonut silti lämmitä. Moottori oli kyllä mittarin mukaan ihan normilämpöinen.

Neliveto kytkettiin tuossa mallissa sähköisesti. Takaveto, nopee neliveto ja hidas neliveto, joka ei kyllä kovin hidas tuntunut olevan. Kuulemma paremmin varustellussa mallissa on automaattineliveto jonkin asteisella viscolla. Sekä erillinen hidasalue. Ilmeisesti paremman mallin tunnistaa nahkajakkaroista ja automaatti ilmastoinnista. 80 vauhdissa kierroksia oli vajaa 2000, joten kulutus puoli on maantiellä varmaan melko alhainen. Tuo kyseinen yksilö oli varmaan parhaat päivänsä nähnyt. Melko huonosti oli pidetty. 2850kg oli tuossa yksilössä vetokyky.

Tuo alusta ei ilmeisesti suoraan perustu 2-koppaseen pajeroon. Joten korotussarjan saaminen on vähän kysymysmerkki. Vakiona otteessa oli muistaakseni 235/75-15 ja 255/65-16 renkaat. Sitä en tiedä mahtaisiko alla pyöriä 33" renkaat ja saako niitä edes otteeseen? Ei mitään muistikuvaa miten nuo rengassäännöt meni.

Tässä yksilössä alla pyörii 33" renkaat ja 6" korotus. Vähän jäi epäselväksi missä suhteessa jousilla ja korin korotuksella. Kuvan perusteella rungon sisään jäisi kaikki, joten pohjapanssarin teko voisi olla kohtuu helppoa?
http://img306.imageshack.us/img306/5435/borjaol4.jpg