PDA

View Full Version : Raskain työpaikka jossa olet ollut?

pastirolli
30.01.2011, 09:12
Mikä on teidän raskain työpaikka tai työtehtävä jossa olette ollut? Firman nimeä ei tarvitse sanoa jos ei halua.

Itsellä pahin paikka on ollut mattopesula. Pesulassa pestiin vuokramattoja. Kyseisen firman mattoja voi jokainen nähdä erilaisissa liiketiloissa.
Työ oli todella fyysistä. Kova kiire ja kuumuus eivät auttaneet yhtään kun piti kumipohjaista mattoa repiä pois pesukoneesta. Koneeseen meni n. 100kg mattoja ja ne kietoutuvat toisiinsa välillä niin tiukkaan että mattoja sai repiä oikein tosissaan. Pesun jälkeen matot laitettiin kuivausrumpuun jossa matot lämpenivät lisää. Kuivauksen jälkeen matot viikattiin rullakkoihin. Laihduin lähes kilon päivässä. Olisihan tässä varaa laihtua mutta selkä, hartiat, kädet ja sormet eivät kestäneet työtä. Olin viikon töissä. :D Työpaikka olisi ollut hyvä vaihtoehto armeijalle.

Jatkossa pitää kyllä jättää kokeilut vähemmälle ja etsiä enemmän oman alan töitä. :D

Daddy's Toy
30.01.2011, 10:03
16-vuotiaana tuli oltua yksi kesä tomaattia poimimassa.

Ainakin sen ikäiselle aivan liian kova hommaa.

70-astetta näytti mittari harva se päivä ja ilman kosteus lähemmäs 100.

Ja se tomaatin haju:mad: Ei tullut tomaattia syötyä pariin vuoteen sen kesän jälkeen.

Toinen kova duuni on ollut kahden muurarin apumiehenä olo.Normaalisti on yksi appari/muurari.

Fyysisesti tosi raskasta. Mutta oli kyllä palkkakin kohdillaan sen puol vuotta:D

jjv
30.01.2011, 10:09
Puoli vuotta 4 timpurille lautapoikana. Sinä aikana putos paino 13kg( 85-->72). Jaa tuohan olis hyvä laihis, ny ois mistä tiputtaa vaikka 30kg eikä vielä päästäs nuihin aikasempiin lukemiin :-)

r2ree
30.01.2011, 10:34
Ei mulla helppoja ole koskaan ollukaan.. Varmaan karma tai jotain.

Mutt se joka jäi mielee, kun oli 14 vuotiaana nöösinä Hvitträskin kahvilassa töissä.

Toisinaan joutui ylätiskiin, eli ravintolan puolelle astioita putsaamaan.
Siinä oli semmonen hiukan meetriä leveämpi käytävä, minkä molemmin puolin oli altaat.

Siinä aterimia ja astioita laitellessani pesuun, takana oli yks Kaisa joka itki, kiros ja huusi koko ajan ja paisko kattiloita.
Osa sitä itkua ja huutoa oli, että kuinka paljon paremiin asiat ovat Neuvostoliitossa.

Itki ja huus. Koko ajan.

..aika raskasta..

kivinen
30.01.2011, 10:34
Leinon Valimolla Vantaalla olin pari reissua valimomiehenä. Jonkin verran painaa tuollanen haponkestävä teräs. Siitäkin huolimatta yks parhaimmista duunipaikoista tähän asti. Kunto oli tuon jälkeen hyvä.

Rakennuksella raivaamassa, pesemässä ikkunoita, jne. Tuolla laihtui reilun 10 kg muutamassa kuukaudessa. Oli päivälläkin pituutta...

Lapion varressakin on tullu oltua, ei ollut kummosta sekään.

Melkeen pahinta on ollut toimistotyö. Istut 8 h päivässä ja mihinkään ei pääse pöydän äärestä. Jopa on selkä kipeä ja pää jumissa...

Monenlaista hommaa on tullu tehtyä ja aika harvassa taitaa mun kohalla "hyvät" hommat olla.

Nyt kun luin r2reen kommentin, niin kyllä työmaan muut ihmiset muodostaa todella ison osan työstä. Mikään raha maailmassa ei riitä, jos täytyy kuunnella vittuilua 8h päivässä. Koitettu...

joojoomies
30.01.2011, 10:35
Erään lihatehtaan laatikko pesulassa työnnettiin koneeseen 8000-10000 lihalaatikkoa vuorossa 1,5 vuotta. Siitä ilosta on ranteet,kyynerpäät ja toinen olkapää sökönä. Kuumuus oli hirveä ja pilaantuneen lihan yms haju etoi.

Jari
30.01.2011, 10:59
Ratapölleistä nauloja nyppinyt ennen kuin ne menee murskaimeen. ja 3/4" pulttikoneella ruuveja pois niistä..

Aika perse hommaa oli.

IironSika
30.01.2011, 11:17
Psyykkisistä ongelmista kärsivien, lähes poikkeuksetta käytöshäiriöisten ja usein aggressiivisten kehitysvammaisten hoitoyksikkö. Siellä nykyäänkin.

Tirkmacine
30.01.2011, 13:36
Psyykkisistä ongelmista kärsivien, lähes poikkeuksetta käytöshäiriöisten ja usein aggressiivisten kehitysvammaisten hoitoyksikkö. Siellä nykyäänkin.

Suthan on kuin luoto offroad mieheks.;)

Reetu
30.01.2011, 13:45
Teollisuuseristäjä. Villoitusta yli 60°c lämpötilassa. En tykänny...

Lehis
30.01.2011, 14:09
Mekaaninen metsäteollisuus-->eli Sahalla...hienosti hoituu hommat, yks mies on "oikein" palkattu ja sellaisessa asemassa oleva että määrää linjan tahdin...siinä sitten tee pakkotahtiin hommia minimi palkalla, siihen päälle työnjohto joka ei edes peruskoulua ole käynyt vaan on isänsä mukana kulkenut sahoilla polvenkorkusesta...pantaa kiristävä johtamistyyli ja onneton palkka (2vk tili ei riittänyt edes asuntolainan lyhennykseen) lisäksi työhön "kuuluvat" vaaratilanteet.

Hyvä työporukka(mielummin yksin kun paskassa porukassa) on suurin osuus työssä viihtymisessä, heti perään marssii kyllä palkka, johtamis tyyli ja joustavuus (puolin sun toisin)...

Pauli
30.01.2011, 14:26
Psyykkisistä ongelmista kärsivien, lähes poikkeuksetta käytöshäiriöisten ja usein aggressiivisten kehitysvammaisten hoitoyksikkö.

7 vuotta olin Offivarusteessa ja mulla oli ihan samanlaiset olosuhteet, ja ei ne asiakkaat mitään, mutta se KooPee :D :D :D

Henkisesti pahin paikka mulla on ollut joskus 80-luvun lopussa silloinen Konela-auto (lada, mosse ja volga), kun mulla ei ollut kommaripuolueen punakantista jäsenkirjaa, eikä mun silloinen huumorintaju meinannu kestää sitä neuvostokaluston kehumista, äijät oli meinaan ihan tosissaan siinä uskossa, että ne oli ylivertaisia autoja länsimaisiin tuotteisiin verrattuna. Jäi aika lyhytaikaiseks se työpaikka vaikka palkka kyllä olis ollut ihan kelvollinen.

Offipiru
30.01.2011, 14:39
On tullu suolahapolla pestyä elementtejä ajettu kaljaa ja postii mut raskain kaikista tais olla viime kesänä ku piti yhen paapan pihaa tehhä semmonen pengerrys-tuki ratapölkystä, huom paappa oli tosiaa jämähtäny sota ajalle työkaluista lähtien.

Mutamies
30.01.2011, 15:44
Korjasin Renault merkkisiä henkilöautoja huollossa. Vuoden. http://serve.mysmiley.net/adult/handjob.gif (http://www.mysmiley.net/free-animal-smileys.php)

-MaTTi-
30.01.2011, 16:05
Mä en tiedä mikä olis raskain, mutta vissiin se eka työpaikka koskaan eli mansikanpoiminta 14-kesäisenä. Ei jääny mitään positiivista kuvaa niistä parista viikosta. :D

Ei seuraavan kesän "lautapoika"-hommatkaan naapurikylän puuveistämöllä mitään herkkua ollut. Mut sitä seuraavina 3 kesänä pääsin kaverin isälle töihin turvesuolle. Vanhalla Ursuksella pyöriteltiin yötä päivää siellä. Ylivoimaisesti paskaisin homma koskaan, ihan neekerinä päivän päätteeksi, kun hikisenä ovet auki piti työntää meneen että ees pikkusen ilma vaihtuis kabiinissa. Välillä huikkaa pullosta ja radio ja Ursus huusi kilpaa peltoreitten läpi. Muuten suht lepposaa touhua, jäi ihan hyvät muistot noista.

Ex_inkkari
30.01.2011, 16:07
Malmin sairaala, kohtuullisen "fyysinen" työpaikka.

Joske
30.01.2011, 16:41
Turvesuon kunnostusjyrsimen ajo. Kyseessä siis varta vasten rakennettu tela-alustainen laitos jolla kihnutettiin neva nostokuntoon. Ensi jyrsittiin kokonaan läpi, sitte ruuvvattiin muotoon ja jyrsittiin vielä kerran. 12h päiviä kävelyvauhtia sarkaa päästä päähän... Palkka oli kyllä enemmän ku kohallaan mutta ku se ei riitä saamaan työstä mielekästä.

Profi
30.01.2011, 17:02
Turvesuon kunnostusjyrsimen ajo. Kyseessä siis varta vasten rakennettu tela-alustainen laitos jolla kihnutettiin neva nostokuntoon. Ensi jyrsittiin kokonaan läpi, sitte ruuvvattiin muotoon ja jyrsittiin vielä kerran. 12h päiviä kävelyvauhtia sarkaa päästä päähän... Palkka oli kyllä enemmän ku kohallaan mutta ku se ei riitä saamaan työstä mielekästä.

Oon kans tehny samaa hommaa sillä erotuksella vaan että raktori oli alitehonen, palkka aivan umpisurkea ja koneessa ei toiminu ilmastointi eikä radio. Noh, mitäs sillä ilmastoinnilla 25 helteellä olis tehnykkää:D. Kaiken huippu oli se kun sinä aikana jäin kaks kertaa kiinni eikä työnantaja tai kukaan muukaan vaivautunu tulemaan ees vetämään pois vaikka olivat ihan joutilaita, sai siinä hyppiä ku yksin kahella raktorilla veti pois. Oli kyl voittaja fiilis ku sai työmaan päätökseen (90ha). Sillon lupasin ittelleni että ei enää koskaan tätä hommaa:D:D

helmapelti
30.01.2011, 17:19
Venetehtaassa lasikuitulaminaatin ruiskuttaminen. Paksut haalarit ja muoviessu päällä, moottorimaski ja kovettuessa kuumeneva lasikuitu. Muottien pyörät jumittu ja niitä joutu repiin apinanraivolla ruiskutuskoppiin ja sieltäpois, päivänpäätteeks joutu peseen kädet ja kasvot asetonilla ja silti aamulla herätessä tyyny oli liimaantunu poskeen kiinni.
Ei oo tullu ikävä sitä hommaa..

jv
30.01.2011, 18:20
asfaltti hommissa lapiomiehenä olo. kyllä tuntee kropassa kun pitkän päivän mättää massaa. joo ja vedetään kaupungilla, harvemmin teitä, lämmintä puuhaa tai vaihtoehtoisesti sataa vettä. saati sitten kun jo kerran leikattu olkapää ei oikein meinaa kestää, mut jonkun asteisen korvauksen siitäkin saa. työporukka on yleensä mukavaa, vittuilu pitää kestää :D

pentuna tuli oltua kivien keruussa pellolta ja mansikan poiminnassa, aivan järjetöntä hommaa. molemmissa selkä paskana ja palkkakin kohtuu huono. silloin päätin et jos pystyn tekemään jonkun homman koneella niin silloin käsin teko ei ole vaihtoehto :D

tulihan tossa oltua betonilaattoja valamassakin, TT-laattaa valettiin. hallissa pölystä,lämmintä ja kosteaa, rautojen sitominen kumarassa ->selkä tykkää. raskainta siinä hommassa oli vetää 14mm vaijereita noin 20kpl 66m pitkän valupedin läpi ja jokaisen laatan välissä oli kaks sulkua joista vaijerit piti ujuttaa läpi (laattoja 3-5, eli sulkuja 7-10). vaijerit oli viis säikeisiä et ei ihan yhtä tottelevaisia kuin vinssin varpit. vittu et se otti kunnon päälle. kyl ties aina illalla kun oli ollut vaijerin veto päivä takana. palkka oli kohtuu paska ja eikä työporukan nokkamieskään maailman mukavin ollu, eli muutama kuukaus riitti nimulle sitä hommaa. kuulemani mukaan olikin kohtuu tuulevainen paikka :)

Heguli
30.01.2011, 18:35
Lukioaikaan olin pitkän kesän kaupungin puisto-osastolla ajamassa nurmikoita. Klippoa työnnettiin pitkin ojia ja luiskia satoi tai paistoi. Alkuun sujui ihan OK mutta loppukesästä alkoi jo pikkuisen painaan homma vaikka nuoria ja ketteriä oltiinkin. Homma oli aika urakkatahtista, kun 2-3 Klippoa seurasi isompaa konetta, joka siis leikaksi kaikki tasaiset ja helpot kohdat. Sattui tuon ison koneen kuskiksi varsinainen työhullu kaveri, kahvitauotkin oli juuri tasan 15 minuuttisia. Mutta perässä pysyttiin vaikka välillä joutui juoksuksi laittamaan, sen verran hullu tuli aikanaan oltua.

t.haapala
30.01.2011, 19:14
Korjasin Renault merkkisiä henkilöautoja huollossa. Vuoden. http://serve.mysmiley.net/adult/handjob.gif (http://www.mysmiley.net/free-animal-smileys.php)

Ei käy kateeks :D. Ei oo kyl pelkoo työttömyydest ku ranskalaisten kans pelaa.
Ja Audit on kans mahottoman veemäisii pyydyksii (ainaskii mun mielest vaikken mä mitää mistää tiiäkkää :))

Repro
30.01.2011, 19:15
Kaivoksessa huoltomiehenä. Ahtaat, märät, liejuiset ja kylmät olosuhteet, persoonalliset työkaverit ja vanhentuneet käytännöt olivat omiaan miettimään työpaikan vaihtoa.

pesix
30.01.2011, 19:36
Erinäisiä rakennus hommia 20 vuotta, ei tarvi unta miettiä illalla(se tulee laakista)
Asbestin purku kaiken pahinta 16h.pv tunnelissa suojaimet ja haalari niskassa, tuli äitiä välillä ikävä :) mut tulipahan hilloa.

Nyt vuosi yritys pystyssä eikä väsymys helpota, pitäs varmaan ruveta deekuks ni ei tarvis murehtia muusta ku et mistähän sais seuraavan päivän viina annoksen.

Onnex ollaan vaimon kans samoissa hommissa ni näkee sitäkin :p
Kuorii emäntä muuten hirsiä helvetin hyvin, eikä jaksa enää illalla vittuilla/huuta mulle :D

Gary Grand
31.01.2011, 07:49
Metallipajassa epäkeskopuristimella paukuttamassa(lievä ilmaisu..) laippoja irti levysoirosta.
On mielenkiintonen tunne kun 400tn puristin lyö 12mm rosterilevystä 300mm kiekon irti... Ääni tulee paineena suun ja nenän kautta, earit ja kupit pitää sen paremmin ulkona kuin oma pää:p Tota jytkettä kun 8h päivässä tunsi, niin ei tee mieli panna paljoa bassotoistoon rahaa kiinni.
Fyysisesti oli aivan loppu jo ruokiksella.

Tylsin homma(yllättäen harjottelijalle annettu) oli tien reuna-kaiteen tolppien reikien lävistäminen. 18kilon palkki piti kääntää aina työiskujen välissä, kun reiät tehtiin molempiin päihin. Suht puuduttavaa, kun noita oli muutama tuhat aina sarjassa:( No, olihan nuo sitten särmättäväkin...:eek:

Neljä kuukautta olin harjottelijana tuossa puljussa ja painoo lähti 10 kiloa. No, lihasmassa tais painonputoomisesta huolimatta lisääntyä kolmasosalla:D
En kyllä silti menis uudestaan...

sohc
31.01.2011, 10:19
puol vuotta tuli oltua rekkapesussa hommissa missä pestiin kaikkea puutarha tuoleista multa seulaan....kahdeksan tuntia ku pidät painepesuria kädessä ni kyl sen aamulla tietää....muuten mukavaa oli mut palkka oli perseestä,vehkeet oli perseestä,pomo oli mulkun luontone....mut muu työporukka oli kyl mukavaa.:D

popo99
31.01.2011, 10:23
puol vuotta tuli oltua rekkapesussa hommissa missä pestiin kaikkea puutarha tuoleista multa seulaan....kahdeksan tuntia ku pidät painepesuria kädessä ni kyl sen aamulla tietää....muuten mukavaa oli mut palkka oli perseestä,vehkeet oli perseestä,pomo oli mulkun luontone....mut muu työporukka oli kyl mukavaa.:D

tarkootaks sää halikon huoltokeskusta? jotain juttuu kuullu tosta pomosta....

Cental73
31.01.2011, 17:47
Miinalaiva Pohjanmaa. Pelkkä uppouma jo oli 1100 Tonnia.

AVRO
31.01.2011, 18:03
Mitään hirmu fyysistä ei ole jatkuvasti tehty.

Nuorena poikana faijan mukana sekahommissa:

-öljylämmitysvehkeiden purkua pois kerrostalojen pannuhuoneista, eli pölyistä ja aika raskasta kun niitä isoja varaajia ja kattiloita paloiteltiin ja kannettiin ulos.

-remonttihommia, joissa useinkin betonin kärräystä kottikärryllä

-talkkarinhommia, silloin oli talvisin poikkeuksetta lunta

Oikeissa töissä ollut aina noiden lenskarien parissa, korjailu ei yleensä hankalia asentoja vaativampaa mutta pikkukonepuolella huoltopuoli teki kaiken fyysisen.
Talvella koneiden puhdistus lumesta, tarvittaessa kärrääminen halliin sulamaan. Siipien harjaaminenkin käy työstä jos koneita on 10-20 ja suurimmassa osassa siivet ylhäällä noin pään korkeudella. Pitkällä ja aika painavalla harjalla.
Sopivana talvena tämä toistui joka päivä, jos oli ollut märkää niin silloin alkoi hallirumba. Kone hangesta, hallille joko työntämällä tai ajamalla, kone sisään, vettä päälle ja tunnin päästä ulos. Tässä vaiheessa alkoi olla jo hiki, sekä muutenkin vaatteet märkänä veden kanssa lotraamisesta.
Jos selvittiin harjalla, oli ohjelmassa moottorien lämmitys niistä jotka eivät olleet töpselipaikalla. Semmosella petroolilämmittimellä ~30min lämmitys, kone käyntiin jos sillä ei heti ollut kukaan lähdössä, 10min käyttö ja peitto päälle. ->seuraavan koneen kimppuun jolle sama operaatio.

Jos oli nätti pakkaspäivä viikonloppuna niin aamusta iltapäivään sai olla turaamassa pihalla, pimeän tultua piti sitten ehtiä vielä tekemään huoltojakin. Väkisinkin päivät venyivät.

Kesällä, ennen lamavuosia -90 luvulla lennettiin kolmella koneella kuvauslentoja ympäri Suomea. Lensivät ripeässä tahdissa huoltovälin (50h), ja kuvio oli seuraava: kone tuli myöhään iltapäivällä lentopäivän jälkeen huoltoon, arkena piti olla seuraavana päivän taas käytössä. Päiväprojektien lisäksi se kuvauskone piti huoltaa yön aikana jotta seuraavana aamuna pääsivät taas kuvaamaan.
Muutkin koneet lensivät, joten päivällä ei voinut olla vapaalla. Koneita oli parhaimmillaan ennen lamavuosia 22kpl, joten kahdelle kokopäiväukolle riitti töitä yllinkyllin siitä huolimatta että OTO-ukkoja oli kans hommissa.

Perjantaina aloitettu huolto oli suklaata, vasta ma-aamuna/su-iltana piti olla valmista... :)

Tätä kuvauskuviota kesti yleensä 2-3kk, jos kelit sallivat kuvauslennot.
Stressiä lisäsi vielä se että laadun piti säilyä, koneen piti pysyä ilmassa.

Jossain vaiheessa kroppa ilmoitti että nyt riitti. Tulipa opittua että rajansa kaikella.
Nyttemmin voi hyvällä omallatunnolla ottaa vähän leppoisammin ja sanoa myös ei, eikä isokonepuolella niin kauhean hektistä ole.

tratok
31.01.2011, 23:10
Ei ne fyysisesti raskaat vaan ne psyykkisesti raskaat. Ite olin muutaman vuoden tietokoneohjelmoijana, siitä jäi käteen pienoinen hermoromahdus ja lääkitys jota saa syödä pitkän, pitkän aikaa. Ei ole ihmisen hommaa tuo IT-alalla työskentely.

Mikki
01.02.2011, 01:58
puol vuotta tuli oltua rekkapesussa hommissa missä pestiin kaikkea puutarha tuoleista multa seulaan...
muuten mukavaa oli mut palkka oli perseestä,vehkeet oli perseestä,pomo oli mulkun luontone....
mut muu työporukka oli kyl mukavaa.:D
Joo, 14vuotta raskaankaluston asentajana... Biojäterekka oli bravuuri, kun pesulan pojatkaan ei suostunu ottamaan sitä halliinsa työpesua varten!!!
Vaihdelaatikkoa irroittaessa tuli ilmanputsarin kotelon alta vastaan lohi, joka oli sellaisen mukavan turpean kokoinen.
Tökkäsin sitä "jerkulla" ja se repesi, jolloin nesteytyneet sisälmykst ym. valuivat ulos. Oksensin siihen paikkaan saman tien (laatikon ja jätepakkaajan välissä), ja jatkoin oksentamista aina kun sisäänhengitys melkein loppui...
Kaveri viereisellä paikalla oksensi kanssa (sympatiasta???) tai sitten siitä karseasta hajusta???

Noh, kovaa vauhtia kun tulin sieltä välistä pois, niin lähti vasemman säären etuosasta sitten nahka irti, kun tuntui jotta kohta tukehtuu omaan oksennukseen joten sain siitä mukavan infektion, joka nyt sitten lopun ikää minua tulee vaivaamaan jalassani syntyvien "ihosairauksien" muodossa.

Arvatkaapa mikä "aromi" oli työpaikalla maanantai aamuna kun tuo "biojätepommi" oli koko viikonlopun sisällä heinäkuun helteiden aikaan...

Toimisto oli kiinni koko päivän, mutta korjaamo oli auki...

Ja muuten korjasin sen kytkimen loppuun sinä maanantaina (kukaan ei suostunut jatkamaan??)!!

jjv
01.02.2011, 02:21
Tietenki vielä löytyy mettän istutus, rekkojen pesu ja tietenki tää ep- siivous mitä oon teheny suurimman osan elämääni.
Nuo siivous hommat on ollu kyl niin ruumillisesti ku henkisesti raskaimpia hommia mitä ikkään oon teheny.
Urakalla oon teheny hommia vissiin 20 vuotta 26 vuoden työurasta, enkä oo ku 43v nuori.

sohc
01.02.2011, 10:32
tarkootaks sää halikon huoltokeskusta? jotain juttuu kuullu tosta pomosta....

se voi olla :D

pahapaimen
01.02.2011, 13:59
Täytyy peesata reproa, kivilouhoksissa mutta mulle raskain kokemus oli että mun terveys jäi yhdelle louhokselle 14 vuotta sitten. Jäin kahden kiven väliin ja koko kroppa huonossa kunnossa sen jälkeen, omilla jaloilla kuitenkin vielä kävellään(vaihtelevasti) että ei pitäs valittaa. ja edittiä sen verran että tarkointi tuolla valittamisella itseäni, muilla on omat ongelmansa ;)

Rompe1
01.02.2011, 14:17
Henkisesti raskainta touhua on mulle ollu melkeimpä tää palo- ja pelastuspuolen hommat, niissä kun näkee & kokee kaikenlaista. Samaan sarjaan menee tietty yksityisyrittäjänkin arki, varsinkin kun porukkaa on liki kolmekymmentä töissä.

Fyysisesti sit taas taisi olla se, kun olin nöösipoikana autonkuljettajana/varastomiehenä. Joka aamu puoli kaksi töihin kylmiöön, missä oli lämpötila +2`c. Siellä sumplaat 6 eri tavarantoimittajan tuotteet, ja järjestelet asiakkaittain. Sit kun se työ oli tehty (n.4,5h), niin siirrettiin laatikot kevytkuorma-autoon, käsin tottakai, ja jaettiin asiakkaalle, käsin tietenkin.
Keskimäärin lootat paino 20kg-30kg kappale, ja niitä meni jakopaikkaan aina vähintään 2 lootaa, joihinkin jopa 40kpl. Työpäivän päätteeksi ajettiin vielä Schenkerin pakettia, ja työpäivä päätty keskimäärin 15:30-16:00. Tässä tuli oltua 2,5 vuotta.

Toinen mielenkiintonen ja fyysisesti raskas paikka oli Hesan telakka, siellä asennettiin laivanhyttejä. Hyttimoduuli painoi n. 500kg, ja niitä piti sitten rautakangen kanssa väännellä paikoilleen ahtailla käytävillä. Tätä hommaa kattelin viikon, sit tuumasit ettei oo mun juttu... :D

Nyt on sen verran lukenu että pääsee nauttiin siisteistä sisähommista... ;) :D

KooPee
01.02.2011, 14:23
Suoramarkkinointi firmassa pakkaamassa urakalla kuulakärkikyniä kirjekuoriin, tuhannen kynän pussista maksettiin muistaakseni 12 markkaa pussi ja pussillisen pakkaamiseen meni aikaa 2-2,5 tuntia. Ei paljolta tunnu näin jälkikäteen, mutta 11 vuotiaalle se oli kova raha...

mielipuoli
01.02.2011, 23:30
JOO ennen olin normi duunari, vitutti aina se lomien sovittaminen ja kerjääminen! Haaveilin aina että joskus mää vielä perustan oman firman ja pidän vapaat ja lomat millon haluan tai millon huvittaa. NOH nyt olen yrittäjä ja lomien ja vapaiden kans NOU BROBLEEMOS. Sopii aina vapaat ja lomat ihan saatanan hyvin aikatauluihin ja ei tarvi kerjätä niitä KOSKA EI NIITÄ OLE:D

Ite työ ei oo sinäänsä rankkaa mutta nää pitkät työpäivät on rankkoja!

H_Nietu
02.02.2011, 00:23
Vesi pullo on usein työmiehen paras ystävä.....
Tilannekuvaus:
Paperitehtaan katossa nostureita korjaamassa. Lämpötila +75 tai enemmän.
Alla juoksee paperia 1500m/min ja vehkeet pitää olla kunnossa kun nostopyyntö tulee....
Joskus aikoinaan meni päivä yhden ongelmatapauksen kanssa Kirkniemellä missä tasanajo ei toiminut.
Oli koittanut moni seppä ratkoa ongelmaa jo pitkään vikaa löytämättä, eli kaikki oli enemmän tai vähemmän epäkunnossa muiden seppien jäljiltä. Eli ko. tapaus oli aloitettava ns. tarkastamalla kaikki tyvestä puuhun.
Päivä katossa oskiloskoopin ja läppärin kanssa ei tosiaankaan ole mitään herkkua, kun muuttelet koodit niin että saat sekaan omat diagnostiikat ja vielä sen jälkeen ollaan lähtökuopissa, eli prosessi toimii tasanajoa lukuunottamatta.
Onneksi vika löytyi viallisesta encoder tulokortista joka oli vikaantunut (mahd. lämpötilan johdosta) eikä kyennyt valmistajan lupaamaan tulotaajuuteen kanvassa mihin toisen puolen encooder oli kytketty.
Koodi ja kytkentämuutos eli encodeeri tulokortilla käyttämättömään kanavaan ja tasanajo nosturilla toimi sen päivän jälkeen, kun invetteri parametrit oli palautetu alkuperäisiksi jotka oli muden jäljiltä jotain muuta kuin niiden olisi pitänyt olla.
Uuden kortin kanssa muuttaaman rekkulat aluperäisiin kytkentöihin muutaman viikon päästä kun saatiin uusi kortti.
Paineet helv....in suuret prosessin puolesta ja toi lämpötila......ei tosiaankaan mitään herkkua.
Muttä kyllä se palkitsee kun käyt ratkomassa jotain mitä muut on yrittäneet jo pitkään ja epäonnistuneet.

k81
02.02.2011, 12:32
viinatukussa,nimeä en kerro mutta Lounais-Juoma Oy..

Pomona omistajan 30v poika ja me työntekijät 20v ..

Ihme nihilisti,hankki mulle väkisin 3varoitusta,viimesin keino oli et pölli mun työavaimet ja syytti mua niistä!!

Liitto ei auttanut kun ei ollu 10kk ollut töissä!!!

Et terkkuja HARRI NIEMELLE...

¤Offi-Osku¤
02.02.2011, 21:50
Timanttiporaus hommat joissa tälläkin hetkellä.

Rompe
02.02.2011, 22:39
8v murskalla. Konekuskiks menin mut siihen kuulu viäl kaikki remonttihommat kelistä huolimatta

jnu
02.02.2011, 23:14
Armeijasta meni suoraan kesätöihin sahalle jonka nimeä en viitsi mainita mutta se sijaitsee vierumäellä. Samassa työvuorossa yks kolmesta oli täys kyrpä. Ruokataukoja ei ollut vaan molemmat 10min tauot pidettiin puolessa välissä peräkkäin eli aamuvuorossa kymmeneltä oli 20min aikaa käydä ruokalassa, piti viedä tehtaalle oma polkupyörä kun muuten puolet ajasta meni jo kävelemiseen.

Paskalla palkalla tehtiin todella kovalla tahdilla töitä, syötettiin sahatavaraa höylälle ja niputettiin uudestaan. Sitten kun toinen vuoro lähti kesälomalle niin puskettiin 14 tunnin päiviä. 20min tauot oli kymmeneltä, kahdelta ja kuudelta. Hiki ei ehtiny välissä kuivua ja kokoajan oli kiire tehdä jotain.

Kusipäisen johtamisen malliesimerkki on että tupakoitsijat sai pitää tupakkatauot mutta jos ei polttanut niin ei saanut pitää taukoa ja kun höylää ei kuitenkaan voinu ajaa ilman kaikkia kolmea niin piti sitten esimerkiks lakaista purua.

Työ oli rankkaa sekä fyysisesti niin myös henkisesti. Joka perjantai hain kotimatkalla korin kaljaa. Iltavuoroviikot oli vähän helpompia kun nukkui pitkään, mitään järkevää vapaa-aikaa ei sitten ollutkaan. Siinä työpaikassa tajusi että armeija olikin ihan mukava paikka.

Koko kesän kadutti etten koeajalla lyöny hanskoja tiskiin, pari muutakin kesätyötarjousta (mukavampia hommia paremmalla palkalla) tuli ekan 2 viikon aikana...

osilpi
03.02.2011, 22:18
Fyysisesti raskainta on ollut Koffin kaljan kuskaaminen erään pienehkön kuljetusfirman leivissä huonolla kalustolla (ei Koffin väreissä). Ihme ja kumma ainoa merkittävä tekninen vika oli vaihteensiirtotangon hajoaminen Munkkiniemessä keskellä risteystä. Korjausajalta ei tietenkään saanut palkkaa, vaan aamun hommat pääsivät alkamaan vasta illalla... Työntekijöillä ei muutenkaan ollut mitään oikeuksia, kuten esim sairaslomaa. Työkengät oli käytetyt ja jo valmiiksi reikäiset...

Ko firma ajoi kaikki ne keikat, mitkä ei muille kelvannut: pitkät kierreportaat (Malmin lentoaseman tornin ravintolaan kun kärrää 5 tonnia tavaraa kierreportaita pitkin, niin kyllä mehut lähtee), laiturittomat kaupat, keskustakioskit, kortilla maksavat kählispitseriat (tuli nähtyä jos jonkunmoista ruoanlaittotilaa = ei tehnyt mieli jäädä ruokailemaan)... Ilmoitin työnantajalle ensimmäisen kesän aikana, etten enää ajaa urakalla mitään, vaan kaikki tuntipalkalla...

Normaali työpäivä alkoi 3.00 - 5.00 aamulla ja loppui 18.00-20.00. Rankin päivä kesti reilut 30 tuntia yhtä kyytiä, ja sitten valitettiin, että liikaa tulee tunteja....

Ylitöistä ei maksettu, vaan 10€/tunti päivän pituudesta riippumatta (urakkana selvästi heikommin). Ensimmäisen kesän jälkeen omistaja kehaisi maksaneensa "muutaman satasen hyvänmiehenlisää", mutta tilinauhan tarkistaessani melkein 300€ puuttui... Maksoi kyllä lopulta, kun esitin oman työaikakirjanpidon. Jälkikäteen tajusin pikkupomon vääristelevän ilmoittamiani tunteja alaspäin.

Opiskelijana oli otettava se, mitä tarjolla oli.

Mikki
04.02.2011, 01:13
Fyysisesti raskainta on ollut Koffin kaljan kuskaaminen erään pienehkön kuljetusfirman leivissä...
Ylitöistä ei maksettu, vaan 10€/tunti...
..kehaisi maksaneensa "muutaman satasen hyvänmiehenlisää", mutta tilinauhan tarkistaessani melkein 300€ puuttui... Maksoi kyllä lopulta, kun esitin oman työaikakirjanpidon. Jälkikäteen tajusin pikkupomon vääristelevän ilmoittamiani tunteja alaspäin.
onneks oli KOFF:n ajossa, muutan olisin lyöny yhtä äijää reeneissä "kohtuuttoman kovaa" ja kipeeseen paikkaan...:D:D:D:rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Nää tapaukset on ihan oikeesti niitä, mitkä muuten huutaa kuin palosireenit tullessa (omistajat) ja kahta kauheemmin kun lasku on odottamassa siitä "mitättömästä" hommasta johon on koko perhanan päivä kulunut myös korjaamolla (kuskin palkka maksettava, seisonta-aika, sijaisautot.... ja kun laite vain hajoaa sitä enemmän kun sitä yrittää saada "jotenkin" kasaan ja ajoon! --> HALVALLA!!!)

Korjaantuu 9mm "pikaburanalla" annosteltuna otsalohkoon suoraviivaisesti!!:D:D:D

Issu
04.02.2011, 09:50
Itsellä pahin paikka on ollut mattopesula. Pesulassa pestiin vuokramattoja. Kyseisen firman mattoja voi jokainen nähdä erilaisissa liiketiloissa.

Itte tuli just ajokortin saaneena ajettua noita vaihtomattoja. Siihen aikaan puhtaat saatanan painavat puoliksi märät matot kannettiin olkapäällä ja takasin tuli taas hiekasta ja muusta paskasta painavia mattoja. Tänä päivänä noi näytää roudaavan noita nokkakärryillä, hemmetti ei meillä ollu sellasia.

JJo
04.02.2011, 10:21
Fyysisesti raskainta on ollut Koffin kaljan kus...
...Opiskelijana oli otettava se, mitä tarjolla oli.

Sama homma, mutta alueena oulunlääni. Pahin viikko oli juhannusta edeltävä viikko, työaika joka päivä 04:00-02:00. Ei tullu juhannuksena juhlittua, taisin nukkua koko jussin

GENOBI
04.02.2011, 10:25
onhan noita raskaita töitä tehty 4x ihminen toisen sisään:)

ic hilux
04.02.2011, 10:51
8v murskalla. Konekuskiks menin mut siihen kuulu viäl kaikki remonttihommat kelistä huolimatta

sama vika mut vaan 4vuotta.ei kyl ollut mit herkkua talvella

Rekisteröimätön
04.02.2011, 15:13
Kyllä nää kunnan hommat on raskaimmasta päästä =)

bluevan
04.02.2011, 15:36
onhan noita raskaita töitä tehty 4x ihminen toisen sisään:)

Eiks tuon olis saanu ulkoistettua ja vuokratyövoimahan on nykyään pop. :D

kuningaskulkuri
04.02.2011, 19:37
viinatukussa,nimeä en kerro mutta Lounais-Juoma Oy..

Pomona omistajan 30v poika ja me työntekijät 20v ..

Ihme nihilisti,hankki mulle väkisin 3varoitusta,viimesin keino oli et pölli mun työavaimet ja syytti mua niistä!!

Liitto ei auttanut kun ei ollu 10kk ollut töissä!!!

Et terkkuja HARRI NIEMELLE...

Ajoin joskus noiden ajoja.. Oli harvinaisen kyrpä mesta..

Mappe
05.02.2011, 17:39
15 vuotiaana raksalla kestätöissä. 2,5kk työntelin kottikärryjä ja lapioin hiekkaa. Se tuntui työltä!

Late
05.02.2011, 17:45
Muuttofirmassa intin jälkeen 3 kk.
Aivan sikamaisen raskaita keikkoja ja paska palkka...

Swoop
05.02.2011, 18:06
Muuttofirmassa intin jälkeen 3 kk.
Aivan sikamaisen raskaita keikkoja ja paska palkka...

Onneks en ole yksin tuota mieltä.:D Tosin niissä hommissa olen jo kolmatta vuotta mut kyl pikku hiljaa rupee riittämään. Kyllä kunnon porras muutto imee mehut vaikka miten rauhallisesti koittas ottaa.

IHKULAINEN
05.02.2011, 18:35
Mul ollu tähänmennessä melko mukavia hommia näin jälkeenpäin ajatellen. Raksahommia teen ammatikseni.
"apupojan" työ oli joskus v- mäisiä.

Eniten jääny kaivelemaan se, kun veljen kanssa pikkupoikina roudattiin savea tutun rm-talon kellarista ämpäreillä jokunen kuutio... Enkä koskaan saanut siit hommast palkkaa, vaiks piti...

Ja toinen vastaava homma kun lapiotiin kaverin kanssa sokkelin vierukselta maa/ savi pois. Laitettiin patolevy ja lapioitiin maat takas. onneks vaan yks seinusta. Palkaksi laatikko kaljaa :D Kyllä sillon teki mitä vaan kaljan eteen. Tuntipalkkaa ei kannata laskee ... 1€/h tms ..

Ja heinähommiakin tehty ilmaiseksi... Perinteisellä tavalla.

santikko
05.02.2011, 19:16
nykyinen työ raudottajana on ihan kohtuullisen raskas, apupoikana kun alotin niin perjantaisin yleensä sammui ennen klo23 ku hivenen väsytti:) silloin paskalla palkalla paskassa firmassa, urakkatahtia tuntipalkalla josta aina vielä kusetettiin jotain pois. parhailla mestoilla "urakalla" yli 1000kg tunnissa kahteen mieheen levitettiin, koko laattaa meni 120 000kg loppujen lopuksi siitä sai tuntipalkan ja kilometrikorvaus otettiin pois. ilman ylityökorvausta 48h viikkoa. viime viikolla 16000kg 4 päivässä, tuntipalkka noussut edellämainitusta 6,5€ +km korvaus ja päiväraha, ja päälle vielä piiskarahaakin, niin se firman vaihto vaan kannattaa. fyysistä työtä, mutta en valita kun siitä maksetaan.

-Jyki-
06.02.2011, 12:35
Rakennuskiven louhinta.Niissä hommissa edelleen...

Kankku
06.02.2011, 19:00
Henkisesti pahin paikka mulla on ollut joskus 80-luvun lopussa silloinen Konela-auto (lada, mosse ja volga), kun mulla ei ollut kommaripuolueen punakantista jäsenkirjaa, eikä mun silloinen huumorintaju meinannu kestää sitä neuvostokaluston kehumista, äijät oli meinaan ihan tosissaan siinä uskossa, että ne oli ylivertaisia autoja länsimaisiin tuotteisiin verrattuna. Jäi aika lyhytaikaiseks se työpaikka vaikka palkka kyllä olis ollut ihan kelvollinen.

tää selittääkin monta asiaa :D:D:D:D:D

mulla kamalin kokemus oli kalkin levitys pellolle paskalla zetorilla josta ei saanut vaudissa pienempää silmään edes itkemällä, kärri oli pelastettu paalauksesta ainakin 10vuotta aikaisemmin.

levitystä piti tehdä öisin koska päivät kului noita romuja parsien 20asteen pakkasessa pelti suulissa maalattialla.
mun "työkalussa" oli 2 toimivaa lamppua josta toinen oli hehkulanka polttimolla, lämmitin pitin nippanappa etuikkunan sulana eli hytissä ei lämmennyt kuin hermot, oli se komiaa kun oli umpijäässä kalkkia kalsareissakin huomas että kärrystä meni hytikka letku paskaks taas :mad:

SauliS
06.02.2011, 20:31
Itsellä fyysisesti rankin homma oli Kiitolinjan jakohommat. Päivät oli 12-18h, kuormat tehtiin ja purettiin käsipelillä, siis pumppukärry+perälauta systeemillä ja usein purettiin lavat ja "paalattiin" kuormat että sai kaikki kyytiin. Työkalutkin oli mitä sattuu, uusia vetopyöriä ei saanut talveksi, autossa ei ollut lapioo ketjuista puhumattakaan. Usein keikat vei pikkuteiden päähän maatiloille, ja välillä matka taittuikin ketjun perässä traktorin vetämänä. Homma oli kyllä opettavaista, eikä tarvinnut salilla käydä :D. Palkka oli ainoita asioita mikä toimi niin kuin piti, ja nuorella miehellä olikin yhtäkkiä rahaa käytettävissä. Yleensä perjantai-iltana oli niin poikki että simahti sohvalle firman kuteet päällä, mutta lauantai piti tietysti rillutella.

Kyseinen firma meni jo vuosia sitten konkurssiin, itse tajusin lähteä ennen.

VeeWee
08.02.2011, 00:19

Jos juurikin kyse siitä paikasta missä olen ollut töissä 3,5v,niin toi mulkun luontone on hiukan alakanttiin kuivailemaan suurta johtajaa :D
Onneks ei tarvinnu itse kuin silloin tällöin pestä kulloistakin ajokkia :p

Harde
04.08.2011, 22:47
Työ oli todella fyysistä. Kova kiire ja kuumuus eivät auttaneet yhtään kun piti kumipohjaista mattoa repiä pois pesukoneesta. Koneeseen meni n. 100kg mattoja ja ne kietoutuvat toisiinsa välillä niin tiukkaan että mattoja sai repiä oikein tosissaan. Pesun jälkeen matot laitettiin kuivausrumpuun jossa matot lämpenivät lisää. Kuivauksen jälkeen matot viikattiin rullakkoihin. Laihduin lähes kilon päivässä. Olisihan tässä varaa laihtua mutta selkä, hartiat, kädet ja sormet eivät kestäneet työtä. Olin viikon töissä. :D Työpaikka olisi ollut hyvä vaihtoehto armeijalle.

Jatkossa pitää kyllä jättää kokeilut vähemmälle ja etsiä enemmän oman alan töitä. :D

Lindströmin mattopesula, fyysisesti ehkä maailman raskainta hommaa. se se vielä että pomo näki tilastoa työtahdista, sit jos oot hidas niin tulee kenkää. työpäivän jälkeen en saanut toyota yarikseen edes ykkösvaihdetta silmään muutakun kaksinkäsin.

Henkisesti raskainta puhelinmyynti ilman pohjatuntipalkkaa, pelkällä provisiolla. asiakkaat valmiiksi vittuuntuneita kun niille soittaa. yritä niille nyt vielä myydä jotain.

Nalle
04.08.2011, 22:57
Yhdellä yrittäjällä olin töissä yhden kesän... Oli senluontoinen firma, joka teki ihan kaikkea.. Eli on ajettu jokilaivaa, heitetty heinää silppuriin, kuskattu pirun isoja heinäpaalikuormia paskalla raktorilla, tyhjennetty ihan helevetin hienon käytetyn ja käytöstä poistetun lossin ruumaa sinne aikainsaatossa vuotaneesta jäteöljystä uppopumpulla ja ämpärillä (joku tuhat litraa), hakattu vasaroitavia niittejä johonkin perkeleen 60-luvun leikkuupuimurin kuljettimeen siellä kuljettimen rullien seassa ja paljon kaikkea muuta... Kertaakaan ei aamulla tiennyt, minkälainen päivä oli tulossa ja koskaan en päässyt ajallaan töistä kotiin, saatikka edes hieman puhtaana. Eli olihan touhua, mutta silti, jollain perverssillä tavalla minä jossainmielessä pidin siitä hommasta, paitsi, että kaikki tuo tehtiin työmarkkinatuella..

Jappi
04.08.2011, 23:16
Oikeissa palkkahommissa, kesätyössä (15v) sahalla tuoreita lautoja ja lankkuja lajittelemassa. Sahalaitos oli huomattavan tehokas manuaaliselle lajittelulle...

Kotimaatila (hyvin vanhanaikainen sellainen) kyllä vie raskaudessa voiton siitäkin ja vieläpä ilman palkkaa...

mehtämörö
05.08.2011, 00:08
Vittumaisin työ oli olla vahvistamassa juuri tehdyn tunnelin kattoa. Eka roudasit tonnin kasan betonia hiluxiin, sitte roudasit ne myllyn luo ja sit aloit mättämään niitä myllyyn. Ei vaikuta kauheen pahalta mut tunnelissa on aina kylmä, ilma ei vaihdu, pari kolme diiseliä huutaa hoosiannaa, koskeus uskomaton, ja se perkeleen vahvistus betoni... Sitä jos pääsi iholle edes vähän nii voi elämä sitä punotusta, saati sitten ku sitä pääs iholle enemmän ja vaikkapa hanskan väliin. päivän jälkee oli kiva pestä käsistä veret pois..

Raskain työ oli kyllä jäteauton ajo. Lande kierros oli ihan ok mutta jossain omakotitalo lähiössä... roskikset 40m välein...
kerralla sai sen kaks roskista, ja oma henkilökohtanen ennätys on karvan reilu 300 roskista päivässä. Siitä kun laskee monta kertaa sai hypätä hytistä ulos.

Nykynen pitkänmatkan jako homma on lähes unelma hommaa, palkka kohdallaan, kaikki autot uusia, hyvin varusteltuja ja tehokkaita. Muutenki työ on ihan ok kun ajat 400km, jätät puolikkaan kuorman ekaan laivaan, ajat seuraavaan laivaan johon jätät loput ja taas 400km takasin :D

sisua45
05.08.2011, 00:27
Oikeissa palkkahommissa, kesätyössä (15v) sahalla tuoreita lautoja ja lankkuja lajittelemassa. Sahalaitos oli huomattavan tehokas manuaaliselle lajittelulle...

Täälläpäin käytetään tuolle hommalle nimeä vippari. Mutta nykyään saha ei enää käy. :cool:

Nerd-O
05.08.2011, 08:16
Ei ne fyysisesti raskaat vaan ne psyykkisesti raskaat. Ite olin muutaman vuoden tietokoneohjelmoijana, siitä jäi käteen pienoinen hermoromahdus ja lääkitys jota saa syödä pitkän, pitkän aikaa. Ei ole ihmisen hommaa tuo IT-alalla työskentely. Ohjelmointi hommat onkin ihan persiistä. Muutoin onkin mennyt it-alalla jo 13v.. Enkä nyt voisi sanoa että tämä homma kovin raskasta on. Tosin kun joutuu noita servereitä väkerteleen niin ne onkin vähän vittumaisempia yksilöitä. Onneksi putkinäytöistäkin on päästy jo eroon. Se oli aina ihan tuskaa kun tuli 19" näyttöä suurempi. Esim. Eizon 21" monitorit painoi muistaakseni 45kg/kpl ja niitähän revit yksinäsi jostain kaukaa työpöydältä.

Olenkohan mä jäänyt jostain paitsi kun en ole kerinnyt oleen kuin auton pesijä ja julkisen liikenteen yleishöylä (piti vaihtaa mm. pysäkeille kylttejä ja mittailla autolla reittien pituuksia). Noita tuli kesäduunina tehtyä. Sen jälkeen onkin vain tietotekniikkaa siitä eteenpäin eri firmoissa. Muinoin oli muuten hieno olla eräässä tietotekniikkaa myyvässä firmassa töissä. Sai vapaasti kopioida uusia pelejä, viedä kotiin "testattavaksi" ratteja sun muita, sai "lainata" töistä osia omaan koneeseen. Sitten kun nuo toi takaisin töihin niin keulmukoneella vaan muovit päälle niin näyttää uudelle :D Voi sitä ressukkaa mikä osti sen sormen jälkiä valmiiksi täynnä olevan uutuuspelin, mikä oli jo kopioitu ;) Nuo lainatut osatkin myytiin aina uutena asiakkaille. Ei ole kyllä tullut toista tuollaista paikkaa vastaan.

FreeDOOM
05.08.2011, 08:32
Mulla taitaa olla rankin paikka H-D korjaamolla... Muuten kivoja pärriä ja kaikkee mutta kun 8 tuntia vääntää noita renkaita irti ja päälle kun asiakas seisoo vieressä ja valittaa sormenjälistä...

Onhan tää nykyinen Prosessityöntekijä homma välillä aika hanurista, ei sillä että olis liikaa työtä vaan liian vähän... 8 Tuntia kun pyörittelee peukaloita tai istuu tietokoneella ja avaa venttiilin kerran tunnissa... Tahtoo sekin ottaa päähän...:(

jakke ja sepi
05.08.2011, 11:28
Rankin homma on ollu limonaatijakeluauton pyörittäminen ahtaassa keskustassa. Ei siinä ajelemises ollu mitää onkelmia mutta joku suurempi kauppa missä piti paasata juomat hyllyhy. . . muutenki olis ollu kiire. Ja jos tavaraa tuotiin rullakko niin tyhjiä piti vierä pois vähintää kuormalava. Muutaman kerran sai päivän aikana kuorman vekslata uuteen järjestykseen. Pikku kioskit ja maaseutukaupat oli mukavia pysäkkejä. Sai vaihtaa rauhas kuulumisia kun purki kuormaa.Eikä tarvinnu hyllytellä. . . Muuten kyllä tykkäsin työstä nutta talvella tilit oli pikkusen liian pieniä ja kesä meni aina tutkies kaupan hyllyjä.

BJ-40/76
05.08.2011, 14:04
Rakainta oli ensimmäisessä oikeassa työpaikassa; 15v metsänistutuksessa.
Ja duunihan alkoi tietenkin kesäkuun alussa, ja lämmintä oli varmaan 30c
No, kerkesin k.o istututusta tehdä vissiin vajaan kuukauden, kun pomo alkoi
vaivihkaan kysellä että haluaisko kukaan lähteä kilometritehtaalle?

Nostin heti käden pystyyn ja huusin HEP.

ja niin lähdin kodinkoneliikkeeseen apupojaksi lopuksi kesälomaa..., ja vaikka apupoikana palkka oli kohtuullinen, niin jäi se puoleen aiemmasta, mutta
työ oli helvetisti kevyempää, vaikka kyllä 100kg painoiset automaattipesukoneet sai hien irti viimmeistään 3. kerroksessa.

Ja sen verran joutunut töissä tietokonetta katselemaan, että se on myös raskasta, vaikka se on aina ollut pätkittäistä.
Minun pää ei varmaan kestäis esim. koodarina kuukauttakaan.

JES
05.08.2011, 14:17
Kesätyö ruotsinlaivalla 90-luvulla tax-freen varastossa. Eurolavat ei mahtuneet laivan hissiin niin jokaikinen laatikko oli ladottava autokannella rullakoihin tai finlavalle. Heinäkuussa päivämyynti oli yli miljoona markkaa joten alkomaholia sai nostella pari rekallista joka aamu :D

Offipiru
05.08.2011, 16:54
Henkisesti raskain homma on ehdottomasti ollut rengasasentajan homma, hallipuolen pääjehu otti mut sitten silmätikukseen ja aina kun jotai tein ni olin väärässä vaikka oikeesti oikeessa, kun ukko tuli sitten itte tekemää, niin perseellee laitetut renkaat tuli automaattisesti mun niskoille. Ai vittu kun sen "Karjusen setän" kanssa pääsis vielä samaa duuniin ni vähänkö kostaisin,... :D

Caddy
05.08.2011, 23:50
...tumaisin ja huonoimmalla palkalla tehty työ oli 14vuotiaana suoritettu ilmaismainosten jako... Siis voe hyvä elämä miten surkee homma. Jakopiirissä oli 30kerrostaloa, eli lehtiä oli ja paljon, jopa yhdessä taisi olla hissi :D Ja sitten se palkkauspuoli, esim perjantaisin oli vain ja ainoastaan yksi lehti täällä Kuopiossa ilmestyvä kirkko ja koti, sen kun jaoit kaikkiin piirillä oleviin asuntoihin palkka oli muutamia pennejä vaille 20markkaa :D Tämä jos mikä saa nuoren miehen tekemään töitä, aikaa meni kuitenkin n1,5h+matkat (pyörällä tai linja-autolla) Hyvästä keikasta saattoi saada jopa satasen vanhaa rahaa, sitten pitikin tehdä jo 2 reissua pääpaikalta, kun sitä tanan kärriä jaksanu työntää :D

Eipä kyllä kokin hommatkaan mitään luksusta olleet, aina on kuuma, kiire ja yleinen kaaos. Vastapainona ne päivät kun tuijotat kelloa ja odotat milloin saat levyt ja uunit laittaa kiinni... Tältä puolelta pirullisimpana paikkana eräs Kuopiolainen ravintola lähellä vänäriä. Lämpöä piisasi kyökissä, parhaillaan siinä hellan ja lämpöpöydän välissä yli 60. Sitten kun annokset pitää olla hienoja, ei saa olla jälkiä lautasissa ym mukavaa, meinoo tulla hätä kun tilauksia kilahtelee koko ajan.. Ja pahimpana koko alalla, olet itse töissä AINA kun muut juhlii :(

Nykyään toimin hitsarina, toisaalta on hyvä paikka, kohtuullinen palkka... Mutta jostain syystä ei kiinnosta hitsata joka halavatun päivä sitä tulppaa tukkimaan ylimääräisiä öljykanavia (tänään, tai eilen siis perjantaina n500tulppaa tigillä)

joyx
06.08.2011, 13:56
Myynti-/asiakaspalvelutyö..peffasta ja syvältä..:D

D_Bar
06.08.2011, 14:29
Myynti-/asiakaspalvelutyö..peffasta ja syvältä..:D

Niinhän se välillä tuntuu olevan... Seki aikalailla vaihtelee.

Ainaki omien kokemusten mukaan. (4,5v Kodinkoneliikkeessä myyjänä/ATK -huollossa)

T€€MU
06.08.2011, 15:01
Melki vuosi metsurina kaupungille, laitettiin mettää sileeks hoidettiin pätkät tienvarteen käsin.
sit parkattiin seuraava viikko kopin pihalla ja työnjohtajana oli joku vi*un nihilisti konkan tehny entinen tj... aivan huumorintajuton tosikko jonka kanssa otettiin porukalla yhteen melki joka aamu :) ei mahottoman pitkiä päiviä mutta talviaikaan kun fillarilla sotki töihin ja oli kylymä.
Raskasta ja vitutus korkeella kun kaverit oli sisähommissa.. mutta silti pidin hommasta ja sen luonteesta.. se oli eka ja paras kunnon työmaa, siivoustakin tuli kokeiltua kesätyö merkeissä,
ei herkkua tavaratalon vessa tai autokorjaamot. ei tämänpäivän kakaroita taida noihin hommiin enää saada.

-Stedt-
06.08.2011, 19:24
Sama työpaikka ku nytkin, mutta sillon lähti maitojahetta japaniin, yksin piti lempata 40t noita säkkejä merikontteihin ja kesällä pikkusen kuumia noi kontit,,ja joskus muutama yhdistelmä päivään..

pastirolli
06.08.2011, 19:53
Nykyisessä työpaikassa lastasin merikonttiin seinäelementtejä. Hallissa ei oikein ilma kiertänyt ja ulkona oli hellekelit. Ovista tuleva ilma oli aika lämmintä ja kontissa vasta olikin kuuma. Silti yhdessä päivässä toisen duunarin kanssa saimme lastattua reilu 5000kg. Koko homma tapahtui käsipelin ja yhden elementin paino lähti 100kilosta ylöspäin. En silti valita. Kyllä tuo homma on kevyempää verrattuna linströmmin mattojen pesuun. :D

pastirolli
26.10.2011, 17:19
Nyt teen hitsaustöitä pienessä pajassa (http://www.harikko.fi/). Paja valmistaa savunpoistoluukkuja. Johtajan toimii tälläinen (http://fi.wikipedia.org/wiki/Matti_J%C3%A4rviharju) äijä. On kyllä mielenkiintoinen paikka. Homma ei ole raskasta ja porukka on mukavaa joten tämä ei sovi oikeastaan tähän topikkiin ollenkaan. Miinuksena firmasta voin kertoa että paloturvallisuus ei ole kunnossa(ei toimivia sammuttimia), roskiksina toimii jätesäkit joita pidetää hitsaamossa, ei ilmanvaihtoa, ei lämmitystä, palavaa romua joka puolella ja pihalla on vanhoja maali ja öljytynnyreitä valuttamassa sisältöjä maahan.

Voi voi kun tulisi edes palotarkastaja käymään...

knucklebone
26.10.2011, 20:10
Fyysisesti raskain tähän astisista on ollut parikymppisenä yhden kesän aikana tehdyt raksahommat "yksityisyrittäjän" palkkalistoilla.
Yks keikka oli, kun mentiin kaverin kanssa Kellokoskelle piikkaamaan jotain omakotitalon betonista uima-allasta palasiksi.
Pari viikkoa sitä tuhnuutettiin Hiltit punasina ja mieli maassa, kun ei tulosta syntynyt millään. Oli varmaan uima-altaasta
yritetty tehdä pommisuojaa joskus 50-luvulla, kun oli about 50cm paksut reunat ja raudoitukset tehty oikeesti tiheesti ja kunnon tavarasta.

8 h päivässä piikkausta talon sisällä ja altaan vieressä iso ikkuna, josta aurinko paistoi sisään koko päivän, eikä tuuletusta oikein saanut kohdilleen, kun terassin ovi toimi "tuulettimena".
Sitten eräänä päivänä paikalle saapui mies nimeltä "Pommi". :D
Se sai kahdessa päivässä enemmän aikaan kuin me kaksi viikossa. Pikkusen vitutti, kun ei me mitään
keltanokkia oltu piikkaushommissa! Siitä sitten menin maalaamaan ison koulurakennuksen sisätilojen seinät.
Sen jälkeen samaan paikkaan asennettiin akustolevyjä pulpettien päällä, hyvää hommaa...

Samalla työnantajalla vielä extraspecial keikka: erään teollisuusyrityksen ruokala rempattiin.
Ruokala oli rempan ajan jollain tavalla toiminnassa koko ajan. Jossain vaiheessa roskahuone meni rempan alle ja mekaaninen ilmanvaihto laitettiin pois päältä.
Mut nakitettiin viikoksi viemään päivän safkojen jämät 2 kertaa päivässä roskahuoneeseen joka oli rapsakan lämmin.
Huoneessa haisi NIIN hirveeltä, että yrjöt tuli joka kerta suuhun kun siellä kaateli isoja ruokaa täynnä olevia saaveja roska-astioihin. Eikä niitä saaveja oikein tahtonut saada yksin roska-astian korkeudelle.
Jossain vaiheessa vitutti niin, että opin sanomaan ei kiitos.

Heguli
27.10.2011, 06:09

ps. yksi nimetön puhelinsoitto kunnan palotarkastajalle niin johan alkaa tapahtumaan ;) Ja samalla voisi soittaa kunnan ympäristöasioista vastaavalle henkilölle...

T3Syncro
27.10.2011, 07:32
ps. yksi nimetön puhelinsoitto kunnan palotarkastajalle niin johan alkaa tapahtumaan ;) Ja samalla voisi soittaa kunnan ympäristöasioista vastaavalle henkilölle...

Ja joutua lomautetuksi... :( Varjopuoli asioiden kuntoon saattamisyrityksestä, jos tuotanto loppuu siksi aikaa, kun asiat on kunnossa.

Heguli
27.10.2011, 13:34
Ja joutua lomautetuksi... :( Varjopuoli asioiden kuntoon saattamisyrityksestä, jos tuotanto loppuu siksi aikaa, kun asiat on kunnossa.

No ei nyt sentään liioitella. Näissä asioissa saa firma aika paljon aikaa laittaa asiat kuntoon. Tuskin se yrittäjäkään haluaa keskettää tuotantoa ihan noin vain.

Mutta jokainen saa toki leikkiä omalla terveydellään niin paljon kuin haluaa.

pastirolli
27.10.2011, 15:39
On käynyt mielessä. :D Tänään kaatui hitsi pulloineen lattialle. Pystyyn vain ja työt jatkuivat. Lattiasta on lohjennut hieman pintaa irti ja kun hitsin pyörä tipahtaa koloon niin eihän sellainen pysy pystyssä... Löysin työmaalta kaasuhitsausvehkeet. Olivat sähkökeskuksen edessä trukkilavojen ja pahvilaatikoiden takana... :eek:

Calmari
27.10.2011, 15:51
Nyt teen hitsaustöitä pienessä pajassa (http://www.harikko.fi/). Paja valmistaa savunpoistoluukkuja. Johtajan toimii tälläinen (http://fi.wikipedia.org/wiki/Matti_J%C3%A4rviharju) äijä. On kyllä mielenkiintoinen paikka. Homma ei ole raskasta ja porukka on mukavaa joten tämä ei sovi oikeastaan tähän topikkiin ollenkaan. Miinuksena firmasta voin kertoa että paloturvallisuus ei ole kunnossa(ei toimivia sammuttimia), roskiksina toimii jätesäkit joita pidetää hitsaamossa, ei ilmanvaihtoa, ei lämmitystä, palavaa romua joka puolella ja pihalla on vanhoja maali ja öljytynnyreitä valuttamassa sisältöjä maahan.

Noita on paljon ja työllistää paljon ihmisiä, hyvä että jotkut jaksaa niissä pakertaa, itellä loppu into jo ajat sitten, asioista saat huomautella vaikka lopun ikää mutta mitään ei tapahdu, tarkastukset ilmoitetaan etukäteen ja sitten tuleekin 2:en viikon siivous operaatio ja tarkastuksen jälkeen on taas sama kaiku askelten kuin ennenkin.

Heguli
27.10.2011, 16:13
Noita on paljon ja työllistää paljon ihmisiä, hyvä että jotkut jaksaa niissä pakertaa, itellä loppu into jo ajat sitten, asioista saat huomautella vaikka lopun ikää mutta mitään ei tapahdu, tarkastukset ilmoitetaan etukäteen ja sitten tuleekin 2:en viikon siivous operaatio ja tarkastuksen jälkeen on taas sama kaiku askelten kuin ennenkin.

Tämä on valitettavan totta.

Jos työnantaja ei hoida asioita kuntoon niin työntekijällä on lain mukaan oikeus kieltäytyä tekemästä työtä vaarallisissa olosuhteissa. Yhden työntekijän ei ehkä kannata lähteä sotimaan mutta joukkovoima saa ihmeitä aikaan. Kyllä se työnantaja alkaa hoitamaan hommia kuntoon, kun tuotanto seisoo tai etenee puoliteholla.

Ja huvittavinta kaikessa tässä on se, että silloin kun asiat on hyvin hoidettu, sattuu vähän työtapaturmia, tuotanto rullaa tehokkaasti, työntekijät ovat tyytyväisiä ja sitä kautta motivoituneita jne jne. Eli työnantajat sahaa tässä ihan omaa oksaansa :)

Meni taas vähän jutustelun puolelle asian sivusta......

Byrocrat
27.10.2011, 17:27

Ei ole tullut mieleen että "duunarit" itse voisivat tehdä työympäristönsä hyväksi jotakin eikä odottais että pomo käy paikat siivoamassa. Vai oletteko vain siellä "duunissa" ja heti kun kello lyö "klockan" niin hanskat putoo ja ukot häipyy himaan. Kuka muuten kantaa ne "romut ja roskat" sinne pihalle, pomoko ne sinne roudaa vai olisko joku teistä duunareista :rolleyes:
On varmaan paljon paikan pomosta kiinni mutta voi ne duunaritkin tehdä jotakin asioiden parantamiseksi jos vain haluavat. :eek: Peiliin katsominen monesti auttaa itse kullakin.:rolleyes:

Mika.U
27.10.2011, 17:43
Ei ole tullut mieleen että "duunarit" itse voisivat tehdä työympäristönsä hyväksi jotakin eikä odottais että pomo käy paikat siivoamassa. Vai oletteko vain siellä "duunissa" ja heti kun kello lyö "klockan" niin hanskat putoo ja ukot häipyy himaan. Kuka muuten kantaa ne "romut ja roskat" sinne pihalle, pomoko ne sinne roudaa vai olisko joku teistä duunareista :rolleyes:
On varmaan paljon paikan pomosta kiinni mutta voi ne duunaritkin tehdä jotakin asioiden parantamiseksi jos vain haluavat. :eek: Peiliin katsominen monesti auttaa itse kullakin.:rolleyes:

Nohnoh, osaan asioista varmaan voi se "duunarikin" vaikuttaa.

Firman dirikka varmaan vois kuitenkin hoitaa ne toimivat sammuttimet ja ehken kunnolliset rodet elikä roskikset?

Vai haluatko siinäkin asiassa katsottavan peiliin?

RalliJari
27.10.2011, 18:04

Ainaki noissa muutamassa virmassa missä ite oon ollu on pyhitetty joku aikamäärä loppupäivästä siivoukseen ja ainaki edellisessä se oli ihan liian lyhyt, 5min, iso halli ja sotkuset työt, paskaseks jää. Ja aiemmin ei sais siivota, valitusta tulee, ite kyllä tuli monesti alotettua siivous "ajoissa", noh, potkut mie sainnii:) Tosin tuskin siivouksen takia..

Byrocrat
27.10.2011, 18:09
Nohnoh, osaan asioista varmaan voi se "duunarikin" vaikuttaa.

Firman dirikka varmaan vois kuitenkin hoitaa ne toimivat sammuttimet ja ehken kunnolliset rodet elikä roskikset?

Vai haluatko siinäkin asiassa katsottavan peiliin?

Olen aivan samaa mieltä, että dirikan asia on hankkia nuo kamat, mutta onko hän edes tietoinen, että sammuttimet ei toimi ja roskiksetkin on huonossa hapessa tai puuttuu kokonaan. Linkistä katsottuna dirikalla/omistajalla näyttäs olevan sen verta muita "harrastuksia" että ei välttämättä ehdi kunnolla firmassa käydä kun kääntymässä :rolleyes: Tieto puutteista ei välttämättä ole tavoittanut ko henkilöä ollenkaan. :(

Ja kuten ylempänä kirjoitinkin niin tarkoitin että useinmiten molemmilla osapuolilla on peiliin katsomista :)

pastirolli
28.10.2011, 08:06
Linkistä katsottuna dirikalla/omistajalla näyttäs olevan sen verta muita "harrastuksia" että ei välttämättä ehdi kunnolla firmassa käydä kun kääntymässä :rolleyes: Tieto puutteista ei välttämättä ole tavoittanut ko henkilöä ollenkaan. :(

Ja kuten ylempänä kirjoitinkin niin tarkoitin että useinmiten molemmilla osapuolilla on peiliin katsomista :)

Kyllä tuo äijä hallissa käy välillä pyörimässä. Tietää hyvin puutteista muttei välitä. Tällä äijällä on myös koneistamo toisella paikkakunnalla. Kävin kerran siellä ja kyllä sieltä romujen seasta sorvikin löytyi. Lattiat ovat täynnä kaikenlaista romua mutta kun mitään ei saa heittää pois.

Hallia on yritetty siivota mutta kun romua on vain niin paljon ettei kaikelle romulle löydy uutta sijoituspaikkaa niin siivoaminen muuttuu mahdottomaksi.

T€€MU
28.10.2011, 20:08
Se on ehkä erikoisin persoona jonka kanssa on edellisen työn puitteissa ollut tekemisissä :)
silti en pahalla muistele, vaikkakin voin kuvitella tilanteen laadun verstailla...

luke_L
01.11.2011, 18:21
nykyinen raskaskone asentajan homma verrattuna rc-poraajan arkeen on kuin unta näin tulevia syksyn ja talven pakkasia ajatellen..rc.poraajan arki: seisot koneen vieressä ulkona "turkis" haalari päällä ja on oikiasti kylmä ilma. viime helmikuussa tuli mitta täyteen ku pakkasta oli -30,-35 astetta ja yritettiin repiä 400m vesilinjaa kolmisen viikkoa huonolla menestyksellä. en ENÄÄ ikinä ala tekkee mittään missä pittää seisoa tai olla koneen vieressä kun se tekee töitä!

Heikki L
01.11.2011, 19:28
Taitaa tää nykyinen 3-vuorotyö hitsaajana olla raskain,
Ihme kyllä täällä päin vastoin nuristaan jos jättää siivoomatta:)
Ite tehnyt kiireellisiä hommia, ja siivous unohtunu niin on tullu narinaa.
Nyt kun on lähes 10v tehny hommia niin vituttaa jos on sotkusta tai kamat hukassa.
Kai sitä pikkuhiljaa sitten oppii:)

Niin ja tehtaan Omistaja siis tarkka siisteydestä. Kun ei ole hommia siivotaan.

A-P
03.11.2011, 09:48
Henkisesti vai fyysisesti? ;)
Näin "asiantuntijatehtävässä" ollessa on polla lounastaukoon mennessä melkolailla sekoitettu, kun mietinnän ja kysymyksen aiheet vaihtuu lennosta projektista toiseen. Useammin kuin kerran on unissaankin tarvinnut jotain asiaa mietiskellä. Onneksi niitä ei enää aamulla muista! :D
Ei silti, tykkään, kun ei ole sitä yhtä ja samaa päivästä toiseen.

Fyysisesti raskainta lienee ollut rauhanturvahommissa umpikesähelteessä luotiliivit päällä partioidessa. Paitti ilmastoidulla G-mersulla autopartioidessa. Se ei ollut yhtään raskasta!

Hjoo, vähällä olen päässyt. ;)

Heguli
04.11.2011, 09:13
Henkisesti vai fyysisesti? ;)
Näin "asiantuntijatehtävässä" ollessa on polla lounastaukoon mennessä melkolailla sekoitettu, kun mietinnän ja kysymyksen aiheet vaihtuu lennosta projektista toiseen. Useammin kuin kerran on unissaankin tarvinnut jotain asiaa mietiskellä. Onneksi niitä ei enää aamulla muista! :D

Erittäin hyvä huomio, nimittäin työ voi olla raskasta joko fyysisesti ja/tai henkisesti. Juurikin tällä hetkellä on takana katastrofaalinen niin sanottu Mr. Murphy viikko ja takki on aika tyhjä, vaikka enimmäkseen on tullut istuttua ja puhuttua puhelimessa. Pahimpia pään sekoittajia mulle oli ulkomaan keikat, siellä oli yleensä vastassa ukkoja rivissä ja kysymyksiä sinkoili ihan koko ajan. Onneksi nyt saa olla kotimaassa.