Kirjaudu sisään

View Full Version : tupla kässäri?

mikkot
28.01.2005, 00:09
Meinasin että josko hj:n panis bj:n käsijarrullisen kardaanin (ehkä hieman jatkettuna?)jolloin olis katsastuksessa aina paras ja tasanen pito ja sit vetäis noista jäljelle jääneistä hj:n kässäreistä omat piuhat ohjaamoon ja näin olis saatú aikaiseksi köyhänmiehen tasauspyörästön lukko. Eli kässäriä mettässä vaan sille pyrälle joka luistaa ja taas mennään.Ohjaamossa olis kolme kässäriä vierekkäin tai sitten paineilma kytkimet "lukoille"nätisti jonnekin jemmaan.

A/Onko kukaan tehny B/saako lainmukaan tehdä C/miten niin huonoooo

jnu
28.01.2005, 13:04
Itse mietin suzukiin vähän vastaavaa, siinä kun on kardaanijarru vakiona. Olisin tehny siitä hydraulisen, vakiorummuille tai jopa levyille.

Tuomio oli kuitenkin ettei saa vaikuttaa vain toiseen pyörään. Rinnalle kyllä saa tehdä hydraulisen jos se vaikuttaa molempiin. Aivan varmaa tietoa (tai ennakkotapausta) ei ole että voisiko lain kirjaimen täyttää lukitsemalla vivut kokonaan pois katuajosta tai vain yhdeksi vivuksi jolloin kyseessä olis lain sallima kääntöjarru (mallia ralli, ei raktori).

Matti vois sanoa virallisen mielipiteensä.

Jussi ja Suzuki

28.01.2005, 20:08
Kyselin aikoinani aiheesta konttorilta, sellaista ei kielletty jossa vaijerit oli lukittavissa samalla kahvalla toimiviksi. Tarkoitus oli tehdä sellainen kahva jossa olisi ollut kolmiasentoinen nuppi, jolla sai ääriasennoissaan valittua jommankumman puolen kasijarrun, ja joka keskiasennossa olisi jarrutanut kumpaakin takapyörää. Jäi kuitenkin suunnitelmista pois kun tasauspyörästö vaihtui erilaiseen.

Note! This message was posted anonymously!

JF
28.01.2005, 20:08
...

las-c
28.01.2005, 23:56
mun suikkaan olis helppo tehä ku 413sessa on kässäri rummuissa, 410 kardaanissa, eli mun 410ssä on 413sen rummut joten mulla olis valmiina vaijerien lähdöt jo rummuissakin...

olikoha tarpeeks epäselvästi selitetty...

enpähän taida jaksaa laittaa mitää kääntöjarrua, säästän ennemmin vaikka paineilma lukkoon

.: No ei se kyllä tuosta mene - Ja kyllähän muuten menee! :.
- www.offikuume.com -

mikkot
29.01.2005, 03:10
Säästämisestä ei olis kyse vaan säätämisestä sillä vermeet olis jo valmiina, ei tarttis ku vaijerit vetää (ja kahvat kasata)

Joku vihjas lainsallimaan kääntöjarruun. Se on sit siinä. Eli ei tuu laki paneen keppejä pinnojen väliin kerrankin.

29.01.2005, 11:13
Tarkennetaan että lainsäätäjän käsitys kääntöjarrusta on hieman harhaanjohtava. Käytännössä se tarkoittaa hydraulista, molempiin takapyöriin ottavaa käsijarrua jonka lisäksi autossa pitää olla mekaaninen, vaikka sitten samassa kahvassa. Se siis on tarkoitettu vain perän sitomiseen kilvanajossa.

Vain toiseen takapyörään ottavaa jarrua ei sallita. Edelleen vain on epäselvää, voisiko asiaa parantaa lukitusmahdollisuudella yhdeksi vivuksi tai kokonaan pois käytöstä. Voisi vaikka kohta käydä konttoorilla juttelemassa.

Kuitenkin jos itse sellaisen toteuttaisin, tekisin siitä hydraulisen.

Note! This message was posted anonymously!

jnu
29.01.2005, 11:15
Minä edelleen.

Jussi ja Suzuki

jnu
29.01.2005, 12:12
Eipä ollu konttorilla aikaa jutella lauantaipäivänä...

Jussi ja Suzuki

whitejack
30.01.2005, 11:19
quote:
Meinasin että josko hj:n panis bj:n käsijarrullisen kardaanin (ehkä hieman jatkettuna?)

A/Onko kukaan tehny B/saako lainmukaan tehdä C/miten niin huonoooo

et taida suoraan saada laitettua BJ:n jakolaatikon jälkeisiä romppeita HJ:n laatikkoon. Muuntosarjaa BJ:n kardaanijarru--->HJ jakolaatikko on saatavana ainakin joillain aussi sivuilla ja hintaa olisi tullu 300-500e
Suomeen tuotuna. Olikohan sarjassa uutta akselia jakolaatikkoon ja päätylaippa (mutu).

-whitejack-
BJ-40 -77

mikkot
17.02.2005, 20:38
Käviskö bj:n jakoloota hj:n lootaan ja siihen se kardani jarru?

JF
17.02.2005, 22:18
Vastahan niitä kuvia siitä muutossarjasta laittelin johonkin viestiketjuun. Taitaa suurin ero olla takakardaanin laipalle menevä akseli, joka on kardaanikäsijarrullisessa pidempi.

En ole täysin varma jakolaatikkojen sopivuudesta keskenään (ainakaan jos on uudempi HJ), mutta pitäisi onnistua. En vain tiedä kannattaako, kun ainakin tuossa minulle kulkeutuneessa HJ:n jakolaatikossa on tiuhemmat pikkupuolen välitykset kuin BJ:ssä (kompensoimassa harvempia perävälityksiä maastoajossa). Pitkä puoli lienee 1:1 kummassakin.