View Full Version : vinssin asennus xj jeeppiin
Onkohan kellään kuvia tai vinkkejä vinssin asennukseen xj:n keulalle helppo homma olis jos olis runko mutta kun ei ole! :( apuja kaivataan kipeästi ja nopeasti!
Janne1986
27.01.2011, 16:18
Oletko kokeillu hakua?
Kato nyt vaikka noi läpi:http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=43307&highlight=xj+jeep
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=42682&highlight=xj+jeep
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29897&highlight=xj+jeep
Noista pitäis löytyä jotain tietoa....
Helpoiten asentaa tuolla: http://www.jamant.fi/vinssipuskuri-xjmj-warn64737-p-1000.html , vinssipuskurin asennus 2h työ + vinssin asennus (jossa eniten aikaa vie sähköjen laitto)!!
Onkohan kellään kuvia tai vinkkejä vinssin asennukseen xj:n keulalle helppo homma olis jos olis runko mutta kun ei ole! :( apuja kaivataan kipeästi ja nopeasti!
Jos ei hitsausvehkeet pysy kädessä niin osta valmiina (maksaa helvetisti), jos osaat hitsata niin teet itse.
Tärkeintä on pari asiaa:
1. Pidä huoli että teet riittävän pitkät vahvikelevyt molemmin puolin autoa koripalkkien päihin. Pelkästään orkkis puskurikiinnikkeisiin tuleva kiinnitys EI RIITÄ MISSÄÄN NIMESSÄ!!! Levyjen tulisi ulottua kuskin puolella lisäksi kaikkiin kolmeen simpukan kiinnityspultteihin, sekä vielä sen takana olevaan isoon reikään. Repsikan puolella sama juttu; koriin voi porata reiät ja laittaa vahvikeputket jos ei ole valmiiksi reikiä oik.puolella autoa.
2. Etupellin (koriaisojen välissä) reikiä ja olemassaoloa kannattaa hyödyntää.
3...nohh.. tee puskurista sopivan tukeva ettei se elä vinssatessa.
Jos ton homman haluaa tehdä fiksusti, niin teet etupäätä sen verran uusiksi ja vahvistaa, että vinssin saa upotettua syylarin alle. Sinne mahtuu iso osa ~9000lbs vinsseistä, ja näin tehtynä etuylitys ei kasva milliäkään. Kuvia löytyy mm. Minun, 454SS:n ja kait myös jeeperin profiileista/ rakennustopikeista.
Jos minulta kysytään, niin oikein yhtäkään oikeasti hyvää tehdastekoista vinssipuskuria xj:hin ei ole olemassa. Warn ja arb on kiinnitykseltään muistaakseni molemmat aika heppoisia ja lisäksi todella hölmön mallisia, niitä välttäisin.
Edit: piti vielä mainita, että tehdastekoisissa on hyvänä puolena niiden asennuksen helppous. Xj:n puskurin asentaa hyvinkin noin tunnissa..
Jos minulta kysytään, niin oikein yhtäkään oikeasti hyvää tehdastekoista vinssipuskuria xj:hin ei ole olemassa. Warn ja arb on kiinnitykseltään muistaakseni molemmat aika heppoisia ja lisäksi todella hölmön mallisia, niitä välttäisin.
. Ei tossa mun Comanchessa oleva Warnin vinssipuskuri ole mitenkään hölmön mallinen, mun mielestä just hyvä!! Eikä ole heppoinen kiinnitys, just on kiinni niinkuin edellä sanoit että pitäis kiinnittää...
Mulla meni ensikertalaisena oman vinssipuskurin asentamiseen noin kaksi tuntia, ensin piti irroittaa kolme ruuvia per puoli + lisävalot että sai vanhan etupuskurin ja karjaraudan irti ja sitten piti opetella Lontoon kieleistä asennusohjetta + asentaa puskuri kiinni!! Vinssi tulee neljällä ruuvilla kiinni + sähköjen vedot!!
Ei tossa mun Comanchessa oleva Warnin vinssipuskuri ole mitenkään hölmön mallinen, mun mielestä just hyvä!! Eikä ole heppoinen kiinnitys, just on kiinni niinkuin edellä sanoit että pitäis kiinnittää...
Ok, warnissa on sitten kunnon kiinnitys, muistelin että siinäkin oli vähän heppoinen. Jossain vaiheessa arbissa ainakin oli aika kälyinen kiinnitys, eikä juuuri kaverin kj:hin asentamani arbi mitenkään vakuuttanut kiinnityksiltään kaikin puolin.
Nuo muotoiluseikat on tietysti aina makuasioita, mutta eniten minua harmittaa noissa tehdastekoisissa se että tuppaavat kaikki lisäämään etuylitystä aika rankasti. Silloin ei tietysti tartte silputa maskia, mutta mitä sillä tekee ;) :D
Edit: muttaparas paikka on mun mielestä syylarin alla, sopivasti kun kääntää moottori- ja vaihteistonpäät vinssissä niin käyttökin on erittäin helppoa ja pysyy tosiaan ylitys aisoissa. Tässä olis kans hyvä rakennustopikki kyseisenlaiselle puskurille
http://www.jeepforum.com/forum/f11/homemade-winch-bumper-v2-0-a-1090869/
kimlahti
27.01.2011, 19:39
Mä tein 9500lb vinssille laatikon tuohon keulaan ns. alkuperäiselle paikalle. "Valoteline" ja vinssipeti on mahdollista irroittaa erikseen ja nyttemmin tuo "kahva" on poistunut tuosta päältä. Etuylitystä tuli lisää joitakin senttejä, mutta ei tuolla kovin mahdottomiin paikkoihin olekaan tarkoitus ajaa. Kunhan nuotiolle pääsee. :D
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs451.snc3/25846_1413448456715_1247649091_1219519_1677967_n.j pg
Mä tein 9500lb vinssille laatikon tuohon keulaan ns. alkuperäiselle paikalle. "Valoteline" ja vinssipeti on mahdollista irroittaa erikseen ja nyttemmin tuo "kahva" on poistunut tuosta päältä. Etuylitystä tuli lisää joitakin senttejä, mutta ei tuolla kovin mahdottomiin paikkoihin olekaan tarkoitus ajaa
Onko sulla enemmän kuvia toteutuksesta? Miten tuo vinssipeti on kiinni ja millä lailla koko homma sidottu koriaisojen päihin että kestää?
Ei tossa mun Comanchessa oleva Warnin vinssipuskuri ole mitenkään hölmön mallinen, mun mielestä just hyvä!! Eikä ole heppoinen kiinnitys, just on kiinni niinkuin edellä sanoit että pitäis kiinnittää...
Mulla meni ensikertalaisena oman vinssipuskurin asentamiseen noin kaksi tuntia, ensin piti irroittaa kolme ruuvia per puoli + lisävalot että sai vanhan etupuskurin ja karjaraudan irti ja sitten piti opetella Lontoon kieleistä asennusohjetta + asentaa puskuri kiinni!! Vinssi tulee neljällä ruuvilla kiinni + sähköjen vedot!!
Eiks siinä ohjeessa ollu suomenkielisiä kuvia :)
Tosiaan kuvia hieman enemmän sais olla hitsi pysyy kädessä kyll mut auton olis tarkoitus olla liikenteessä rojektin ajan kun jollain pitää töihinkin mennä! Voin toki ostaa joltai oma valmisteen jos ylimääräisenä on mut jamantilta en ihan heti osta hinnan takia! Meinasin perseelleni lentää ku vilkasin linkin!
kimlahti
27.01.2011, 22:48
Huonosti oli kamera käynyt tehdessä mutta eiköhän näistä ajatus selviä. Laiska kun olen niin käytin hyväksi alkuperäisiä pultinreikiä mahdollisimman paljon. Ei tuo silti ihan vahingossa pois putoa. :D
Tuollaisen kukkalaatikon sille väsäsin. Punaisella on hahmoteltu puuttuvat osat ja keltaisella kiinnityspisteet. Takaseinän pultit sai kaveriksi mutterit ja lattaraudan pätkät pellin taa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3658&pictureid=74022
Elikkä kukkalaatikko ja valoteline liittyvät toisiinsa kolmella pultilla per puoli ja rungon pääty jää siihen väliin puristuksiin. Valoteline kiinnittyy sitten alkuperäisiin puskurin kiinnityspisteisiin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3658&pictureid=74023
Tämän verran sitä etuylitystä sitten tuli.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3658&pictureid=74024
Huonosti oli kamera käynyt tehdessä mutta eiköhän näistä ajatus selviä. Laiska kun olen niin käytin hyväksi alkuperäisiä pultinreikiä mahdollisimman paljon. Ei tuo silti ihan vahingossa pois putoa. :D
No, älä ainakaan kovin montaa kertaa vedä autoasi suosta irti jos noilla pulteilla meinasit pärjätä. Nuo orkkis- puskurin kolme reikää eivät missään nimessä riitä vahvaan puskurin kiinnitykseen; lisäksi tuo etupelti missä on kaksi reikää per puoli on vain muutamalla pistehitsillä aisojen päässä kiinni. Helppoja vinssauksia voi kestää pitkäänkin, mutta vähänkin sivusuuntaista vetoa tai sopiva suoraan eteenpäin jumi, ja sinulla ei enää ole pyöreitä reikiä tai koko auton keulaa ollenkaan. Kyseiset kolme puskurin kiinnitysreikää on ne kaikista heikoimmat paikat tuossa auton keulassa.
En sano tätä huvikseni, tai siksi että pitäisi tehdä jotain "overkilliä" kiinnityksiin, mutta nuo aisojen päät on ihan oikeasti heikkoa ja ohutta tavaraa. Murtuvat ja vääntyvät todella helposti, ja sisällä olevat vahvikkeet ei ole mitenkään parhaasta päästä. Lisäksi vielä metsässä ajaessa jos ei ole paksusta (~5-6mm, tai esim. 4mm hardox) levystä tehty molemmin puolin ohjausboksia vahvikelevyjä ja sitä alkuperäistä alumiinista otettu välistä pois, niin myös sitä kautta tulee reilua vääntöä aisoihin -> murtuu/ painuu kasaan. On tullut nähtyä netistä niin monet kymmenet kuvat eri autoista jotka on ollut 31"-35" renkailla mistä on aisat murtunut, että kannattaa tehdä kunnolla.
Kerran kun alkaa murtumaan niin vaikka hitsaisi sen niin se on vittumainen pysäytettävä. Murtuu helposti uudestaan vierestä jos ei sitten hitsaa kunnolla vahvikelevyjä viereen. Omassakin oli jo alkanut eturunko murtua, vaikka oli vahvikelevyt ja pitkät kiinnike/tukilevyt vinssipuskuria varten.
Tuossa aiemmin linkittämässäni rakennustopikissa Jeepforumilta oli pari esimerkillisen hyvää kuvaa aiheesta..:
http://www.jeepforum.com/forum/f11/homemade-winch-bumper-v2-0-a-1090869/
edit: Että tähän tulisi vähän enemmän kuvia, ja vähemmän jaarittelua, niin tämän mittaiset saisi tehdä että on riittävän vahva. Tämä kyseinen oma kötöstys tuli tehtyä liian "ulos" aikanaan, oli ihan toimiva mutta jyrkissä nousuissa oli ylitystä liikaa -> siksi aloin myöhemmin tekemään uudestaan koko hommaa. Tuli silloin huomattua muitten rakennusprojekteista että sinne syylärin alle se vinssi kannattaa upottaa :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3419&pictureid=74025
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3419&pictureid=74026
kimlahti
28.01.2011, 00:02
No, älä ainakaan kovin montaa kertaa vedä autoasi suosta irti jos noilla pulteilla meinasit pärjätä.
Noku en oo vielä jääny niin pahasti kiinni että olis oikeesti tarvinnu tuota kiskoa niin ei ole kokemusta. :D Enemmäkin tuossa noita murtumia aiheuttaa velton korin kiertyminen ja tuo keula kun lakkaa joustamasta mukana niin alkaahan se murtua.
Löyhähän tuo kuitenkin on jos tarkoitus on upottaa auto ikkunoita myöten suohon. Kiinnitys on siis syytä tehdä käyttötarkoituksen mukaan. :)
Noku en oo vielä jääny niin pahasti kiinni että olis oikeesti tarvinnu tuota kiskoa niin ei ole kokemusta. :D Enemmäkin tuossa noita murtumia aiheuttaa velton korin kiertyminen ja tuo keula kun lakkaa joustamasta mukana niin alkaahan se murtua.
Löyhähän tuo kuitenkin on jos tarkoitus on upottaa auto ikkunoita myöten suohon. Kiinnitys on siis syytä tehdä käyttötarkoituksen mukaan. :)
Luonnollisesti, mutta nuo alkuperäiset puskurin kiinnikkeet eivät vain yksinkertaisesti kestä kovin kummoista vinssausta; puhun nyt jostain kevyehköstä mutajumista, en mistään ikkunoihin asti suosta.. Jos näkisit mitä siellä aisojen sisällä on ja miten ohutta kamaa ne on, niin uskoisit varmasti ;) :)
Kunnon kiinnitykset ja tukeva puskuri auttaa huomattavasti siihen, että kori ei elä keulasta enää niin pahasti; samoin kuin palkkihelmat auttaa korin keskikohdan kanssa kunhan ne tekee fiksusti. Tuonne ihan etupäähän murtumia tuottaa kyllä ristijouston aiheuttama korin kiertyminen; sitä myös aiheuttaa ohjauksen tuoma vääntö, samoin kuin panhardin kiinnikkeestä tuleva vääntö/ iskut. Helpompaan ja kevyempään ajoon pikkurenkailla Cherokee kestää vakiona oikein mukavasti kunhan tietyt kriittiset paikat vahvistaa. Samoin vinssausta kestää kunhan puskuri on kiinni mahdollisimman monella pultilla.
Isommat renkaat ja reippaampi ajo kyllä sitten rikkoo paikkoja hyvinkin nopeasti, jos ei ole vahvistusta vähän siellä ja täällä :D
Mie olen Timon kanssa samaa mieltä tosta kiinnityksestä, eli ei tule kestämään. Murtuneita aisanpäitä löytyy autoista joissa ei ole koskaan ollutkaan vinssiä. Omassa kinnerissä murtumia ja aisojen taipumia on korjailtu useampaan kertaan vaikka puskurissa on palkkien sivuilla vahvikkeet. Yleensä murtuma on tullut simpukan kiinnityksen tienoille.
Jotain tuollaista ku timol on aikoinaan tehny ni pyörittelin mielessä koska vinssi tulee lähinnä riistan liikuttelu välineeksi ja mahdollisien omien ajovirheiden korjaamiseksi! Eli ei niin hirveitä upotuksia suohon! Muistatko timo yhtään mittoja noista ja ainevahvuuksia! Tuosta lähden kehittelemään! Mutta toki lisää hyviä ajatuksia otetaan vastaan muiltakin jeeppi konkareilta!
Taisi olla enimmäkseen 6mm tavaraa, osittain vähän ohkaisempaa. Mittoja ei kyllä tähän hätään ole muistissa, mutta ei muuta kuin rullamitta, paperia ja kynä kouraan niin siitä ne selviää :) mulla on muutama kuva rakentelusta, laita mailiosoitetta vaikka privana niin pitän sulle mailiin. Mulla olis muuten sitten jykevä takapuskuri myynnissä jos kiinnostaa, sanotaan vaikka 70€ + läh. kulut ;)
Suosittelen sitten tosiaan tekemään sinne kuskin puolelle simpukan alle (simpukan ja aisan väliin) paremman speicerin; tehtaan jäljiltä siellä on alumiininen rimpula, joka tiellä ajaa asiansa mutta metsässä välttämättä ei. Vaikka ei rankassa käytössä olisikaan, niin simpukasta voi lähteä korva irti (katkeaa), tai sitten aisa painuu kasaan ja/tai murtuu. Esim. 5mm levystä niin pitkä kuin mahdollista (tulisi ulottua simpukan takana näkyvän ison reiän päälle jotta voi pultata siitä läpi puskurin levyyn), ja sitten paksuseinäisestä putkesta tai umpijöötistä johon poraa reäin niin hitsaa korokepalat siihen päälle. Estää tuonkin ongelman; se nimittäin vituttaa jos 5€ materiaalien ja 20-30min. työn tekemättä jättämisen takia on sitten aisan pää paskana ja uuden simpukan osto edessä..
Tämän tyyppisestä puhun:
http://www.tntcustoms.com/jeep/cherokee/xj/steeringbrace.aspx
Tämmösiä löyty koneelta, käytin pohjana oman kötöstelyn pohdinnassa. Muistaakseni nuo mitat ei natsannu ihan kohdalleen, tai sitten itsellä tuli joku fiba tuuma-mm muunnoksissa.
Eiks siinä ohjeessa ollu suomenkielisiä kuvia :) Ei ollu, kaikki kuvat (mitkä kuvat, tupakkiaskiin tuherrettuja kopioita) oli Lontooksi....
jamantilta en ihan heti osta hinnan takia! Meinasin perseelleni lentää ku vilkasin linkin! Warnin maahantuojan hinnoittelema tuo on, ei ole halpa, mutta raudan rahtaaminen Suomeen ei ole halpaa, kokeiles tilata tommonen 30 kiloo painava reilu 1.5m pitkä nyytti, niin huomaat että ei ole halpaa lystiä!! Mitäs tuo sais sun mielestä maksaa??
300-500 maksaa jenkeissä useimmat tehdastekoiset vinssipuskurit warnia, arbbia ja paria muuta lukuunottamatta. Se on vielä kohtuuhinta vaikkei halpa olekkaan materiaalikuluihin nähden. Siksipä noi kandeekin tehä ite, kun hinnat nousee varsinkin tänne tuotuna helposti älyttömiksi.. ja saa vielä just sellaisen kun haluaa :)
300-500 maksaa jenkeissä useimmat tehdastekoiset vinssipuskurit warnia, arbbia ja paria muuta lukuunottamatta. Se on vielä kohtuuhinta vaikkei halpa olekkaan materiaalikuluihin nähden. Siksipä noi kandeekin tehä ite, kun hinnat nousee varsinkin tänne tuotuna helposti älyttömiksi.. ja saa vielä just sellaisen kun haluaa :)Juu, verottomana, sielläkin hintoihin lisätään paikallinen ALV, ne vaan saa ilmoittaa hinnat verottomina, täällä ei saa ja raudan rahtaaminen maksaa sekin lisää...
Kyllä on aika paljon tullut jenkeistä ostettua ja roudattua tavaraa ja siellä myös käynyt, että ei heidän verokäytännöissä ole minulle mitään epäselvää :rolleyes: Puhuin nyt niiden puskureiden todellisista hinnoista siellä.
Mutta kuten totesin, 500$ tai 500€ on mun mielestä jo paljon yhdestä peltikikkaaresta, kun sen materiaalikulut ei oikeasti montaa kymppiä ole. Työstä ja katteistahan se suurin hinta kuitenkin sille syntyy. Mutta vaihtoehtojahan on tasan kaksi, joko näkee sen vaivan että tekee itse, tai sitten jos ei jaksa tai ei ole välineitä niin saa maksaa itsensä kipeäksi mistä sen puskurin ikinä ostaakaan.
Laittakaa ne vinssit kunnolla kiinni! Saattaa vi...aa ku repee irti ja vetää piuhat oikariin eli auto palaa suolla :O ??!!
Sopivaan kohtaan syylarin alle ni kohtauskulma paranee orkkikseen verrattuna!!! Kuvia saa ku lähettää numeron (kännyssä)
Ite laitoin piilloon ku vien matot pesulaan ;)
Ite väsäilin zj:hin tommosen runkopalkkien sisään menevän vinssipedin.
Dethlock
17.02.2011, 08:05
Montakos oravannahkaa haluaisit jos tekisit tuollaisen minullekin? Ei ole hitsivehkeitä eikä paikkaa tehdä itse.
Ite väsäilin zj:hin tommosen runkopalkkien sisään menevän vinssipedin.
Montakos oravannahkaa haluaisit jos tekisit tuollaisen minullekin? Ei ole hitsivehkeitä eikä paikkaa tehdä itse.
Aika on sen verta kortilla etten tähän hätään kerkee alkaa väsäileen,
mutta jos saat jonku hitsaileen niin tuolla on mitalliset kuvat.
http://sketchup.google.com/3dwarehouse/details?mid=8e9c43c9b1c1b5e8c8531398372cc654&prevstart=0
Runkoon menevät palkit kannattaa kyllä heppailla kiinni paikallaan.
50x100 palkki menee 18cm sisään pientä väkivaltaa käyttäen eli
tönkkönä pakettina saa olla aika iso leka:D
Tarkista mitat!
Dethlock
17.02.2011, 10:15
Perskules. Tuli lukihärö, toi olikin Grandiin. No joo, pitää koittaa joku jolla on vehkeet ja aikaa.
Tälläinen toteutus löytyy MJ:n keulalta:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=123&pictureid=5055
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=123&pictureid=5054