Kirjaudu sisään

View Full Version : LJ lataa miten milloinkin

Krisse
27.01.2011, 02:05
Paljon löytyy haulla juttua latauksesta mutta ei oikein tällaista.

Ropleem on se että ilman kuormaa ja >1000rpm voltit nousevat jopa 15.5 asti, kun valot kytkee niin ne laskevat järkilukemiin (13.5 - 14.5) ja kun laittaa enemmän tingeltangeleita päälle (esim ~30A, laturihan on 50A) niin edes reiluilla kierroksilla ei lataa paljoa yli 12.

Vaihdoin uudenkarhean tarvikesäätimen tilalle samanlaisen ihan uuden, ei muutosta. Koitin elektronista tarvikesäädintä, en muista miten latasi mutta tuli kaikkia muita erikoisia ongelmia ja lopulta laitoin uuden orkkiksen jännitesäätimen joka autossa on edelleen eikä sekään tuota ongelmaa korjannut.

Kun sitten kyllästyin kierrosten mukaan kiljuvaan lälläriin (jonka syy paikallistettu laturiin) JA tohon päin persettä toimivaan lataukseen niin vaihdoin uuden laturin. Laturi on merkkiliikkeestä saadun orkkisnumeron mukaan valittu 'tarvike', ja samalla numerolla oleva laturi siellä ennästäänkin oli. Lälläriongelma tuli kuntoon, mutta latausongelma ei. Uusi laturi jaksaa kaikissa tilanteissa paremmin kuin vanha, se jaksaa pitää tuota 15++ volttia vaikka olisi vähän sähkölaitteitakin päällä.

Vaikka 15++ ehkä jonkun mielestä - ei kyllä mun - onkin ihan hyvä ja ok, niin nyt rupesivat myös bensa- ja lämpömittari sekoilemaan. Täydellä tankilla bensamittari veivaa pikkuhiljaa täyden ja 2/3 tankillisen väliä, samaa tahtia - joskin pienemmällä liikkeellä - menee lämpömittari edestakaisin.

Niin että mitävittua!!!!!

mhk
27.01.2011, 11:46
Vaihteleeko jännite tuossa 15 v tienoilla kuinka? Sillon kun ite kokeilin sitä mätönetin elekronista säädintä, jännite oli hyvä, mutta se vaihteli => mittarit seilas.

Hailux
27.01.2011, 12:19
taitaa olla läjän vakiovaruste...samoja oireita löytyy täältäkin..polltoaine ja lämpömittari elää välillä omaa elämää..mulla vakiosäätimellä piti helvetin pahaa ääntä..latasi kyllä..vaihdoin elektronisen niin ääni hävisi mutta valot alkoi vilkuttamaan tyhjäkäynnillä..

Rompe1
27.01.2011, 17:43
taitaa olla läjän vakiovaruste...samoja oireita löytyy täältäkin..polltoaine ja lämpömittari elää välillä omaa elämää..mulla vakiosäätimellä piti helvetin pahaa ääntä..latasi kyllä..vaihdoin elektronisen niin ääni hävisi mutta valot alkoi vilkuttamaan tyhjäkäynnillä..

Mulla teki tän saman ilmiön, kun vaihdettii uusi laturi. Vanhalla laturilla ei ollut moista ongelmaa, lataa kyllä nytkin mutta on kuin joulukuusi... :D

Krisse
27.01.2011, 18:27
Viisarien heilunta ei tuntus liittyvän mitenkään jännitteeseen. Vaikka ajaa ihan tasaista vauhtia ja voltit on tasaiset 15+ niin viisarit vaan vipattaa. Pistin tänään oikein kuningasmittarin kiinni että näkee tarkemmin kuin noista viisarimittareista ja totesin että ilman tyhjäkäynnillä kuormalla ja ilman kuormaa voltit on 13.6 - 13.7 mutta ilman kuormaa ei tarvii nostaa kierrokset kuin tonniin niin mennään komiasti yli 15 voltin.

Tutkailin asiaa tänään sen verran että laturilta menee piuhat ihan oikeisiin paikkoihin säätimelle ja korjailin vähän epämääräisimmän näköisiä piuhoja mutta vaikutus oli +/- 0. No, en minä enää jaksa, maanantaina vien tonne yhelle autosähkökorjaamolle joka on räplännyt noita vehkeitä sen verran kauan että lienee perillä näistä.