View Full Version : Peräkärryn akselintuenta
Jep, eli haaveissa olisi värkätä jarrullinen 1-akselinen peräkärry, ilmajousituksella. Mitä sanoo lakikirja akselintuennasta peräkärryn kohdalla, tuleeko olla riittävällä akselimassalla olevat tehdastekoiset tukivarret kuten autojen kohdalla, vai onko kärryn kanssa helpompaa? Ja mikä katsottaisiin peräkärryn kohdalla tehdastekoiseksi mikäli moinen on vaatimuksena?
Tai miten on lehtijousien kanssa, mikä katsotaan kärryyn sopivaksi lehtijouseksi ja mikä ei? Eli onko mahdollista laittaa "leimalehdet" ja niiden lisäksi tukivarret + ilmapussit kuten lehtijousitettuun autoon esim. nelilinkkiä tehdessä? Vai onko koko idea täysin tuhoontuomittu heti alkuunsa?
Lakikirja eikä mikään muukaan opus ei sano oikeestaan yhtään mitään. Teet niinkuin hyvältä tuntuu, takaat itte että kestää ja esität selvityksiä mistä vaaditaan, eli jarruista ja akselimassasta sekä tietty aisasta, jos sitten et tee sellasta jatkuvaa rakennetta mitä ei AKEn ohjeen mukaan katsota aisaks.
Rekisteröimätön
24.01.2011, 23:36
Varmaan ilmajousitetulla kärryllä on tarkoituksensa, mutta itsellä on lehtijousten ja keinutelin yhdistelmä jarruin. Vierekkäin on kaksi lehtijousipakkaa yhden sijasta. Tuntuu menevän aika hyvin useimmilla alustoilla ja erilaisilla kuormilla.
Lakikirja eikä mikään muukaan opus ei sano oikeestaan yhtään mitään. Teet niinkuin hyvältä tuntuu, takaat itte että kestää ja esität selvityksiä mistä vaaditaan, eli jarruista ja akselimassasta sekä tietty aisasta, jos sitten et tee sellasta jatkuvaa rakennetta mitä ei AKEn ohjeen mukaan katsota aisaks.
Moro.
Osaatko/osaako juku muu heittää linkin mistä löytyy faktaa valoista ,siitä aisahommasta ym.,sviddu kun kvg ei tunnu toimivan tässä kohtaa...
Lisäpöytäkirja kertoo mitä tarvitaan: http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/AF753E60-36FD-4552-9836-C4E4F8D8ACB3/0/LisapoytakirjaO1O2O3O4.pdf
Esim lausunto valojen asennuksesta ja alleajosuojasta.
Ohje vetoaisasta: http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/D72789C4-7794-470E-98D4-88637A6669AD/0/19462082007_vetoaisa.pdf
Aisaesimerkkejä: http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/17D4D4BC-7646-4973-A78D-B93F8B5541BE/0/25162082006LIITEKuvattrailereistamv.pdf
Hyväksytyn aisan saa kuulemma jo alle 300e
Valoista esim tuolla sivulta 52 alkaen: http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/65BD13FA-230F-4B6E-AD37-68B1D2FB1E8B/0/Katsastajank%C3%A4sikirjaVersio20.pdf
Rekisteröimätön
25.01.2011, 08:03
Hetkinen, vieläkö peräkärryjä kannattaa/voi tehdä itse, eikö tässä vasta lait muuttunu niin että ne itse tekemät kärryt vaatiin jonkin kalliin tyyppihyväksyntä jutskan? Näin ainakin katsastusinssi sanoi tutulleni että ei kannata nykyään vaivautua itse kärryn tekoon.
Rekisteröimätön
25.01.2011, 08:30
Hetkinen, vieläkö peräkärryjä kannattaa/voi tehdä itse, eikö tässä vasta lait muuttunu niin että ne itse tekemät kärryt vaatiin jonkin kalliin tyyppihyväksyntä jutskan? Näin ainakin katsastusinssi sanoi tutulleni että ei kannata nykyään vaivautua itse kärryn tekoon.
Juu vaatii yksittäishyväksynnän vai mikä lie oli. Kaikilla katsastajilla ei ole valtuuksia suorittaa sitä ja muistaakseni maksaa noin 350 rahaa
Lakikirja eikä mikään muukaan opus ei sano oikeestaan yhtään mitään. Teet niinkuin hyvältä tuntuu, takaat itte että kestää ja esität selvityksiä mistä vaaditaan, eli jarruista ja akselimassasta sekä tietty aisasta, jos sitten et tee sellasta jatkuvaa rakennetta mitä ei AKEn ohjeen mukaan katsota aisaks.
Ok, kiitoksia. Täytyykin alkaa rakentelemaan, josko sen joskus saisi valmiiksikin. Onnistuuko teillä noiden yksittäishyväksyntöjen tekeminen?
Varmaan ilmajousitetulla kärryllä on tarkoituksensa, mutta itsellä on lehtijousten ja keinutelin yhdistelmä jarruin. Vierekkäin on kaksi lehtijousipakkaa yhden sijasta. Tuntuu menevän aika hyvin useimmilla alustoilla ja erilaisilla kuormilla.
Ilmajousitusta haikailen lähinnä korkeussäädön takia, sekä tietysti sen takia että muilla ei ole samanlaista. Tällä kärryprojektilla ja järjellä ei keskenään ole juurikaan tekemistä, vaikkakin kärryä tultaneen töissäkin käyttämään.
Ok, kiitoksia. Täytyykin alkaa rakentelemaan, josko sen joskus saisi valmiiksikin. Onnistuuko teillä noiden yksittäishyväksyntöjen tekeminen?
Joo, onnistuu, paitsi valolaitteiden asennuksesta ja jarruista joudut hakeen hyväksytyn asiantuntijan lausunnon esim. Helsingin katsastuscenteriltä Test Worldin piikkiin. Papereihin uppoaa yht. 285 €: http://www.testworld.fi/AsiantuntijaHinnasto.pdf
Yks.hyv. meillä 150 € O1/O2-luokan peräkärryille, eli säästöä voi tulla parikin sataa verrattuna johonkin toiseen paikkaan.
Aisoja saa esim. http://www.teohydrauli.fi/web_kauppa.shtml?Action=List&m_group=14 Alle 200 € suurin osa näistäkin.
Eli kyllä omatekelekärry kannattaa jos haluaa yhtään persoonallisemman mitä kaupasta saa, ja miksei vaikka muutenkin jos aikaa ja tarpeita löytyy sopivasti.
Kärryn rungon voi myös siis tehdä niin ettei siinä tulkita olevan aisaa, joten lopullinen hinta verrattuna vanhoihin aikoihin ei ole noussut kuin n. 100 € (jos puhutaan jarruttomasta). Monesti vaan tuumataan että siihen palaa useampia satasia rahaa, ei kannata, vaikka se ei ole totta kun etsii sopivan hintaisen katsastusaseman.
Rekisteröimätön
25.01.2011, 10:48
Ok, kiitoksia. Täytyykin alkaa rakentelemaan, josko sen joskus saisi valmiiksikin. Onnistuuko teillä noiden yksittäishyväksyntöjen tekeminen? Ilmajousitusta haikailen lähinnä korkeussäädön takia, sekä tietysti sen takia että muilla ei ole samanlaista. Tällä kärryprojektilla ja järjellä ei keskenään ole juurikaan tekemistä, vaikkakin kärryä tultaneen töissäkin käyttämään.
Mä taas olen miettiny, että auton takapäässä ilmajouset vaikka lehtijousien kaverina ei olis hassummat koska niillä pystys säätä korkeuden aina sopivaksi kuormasta riippumatta. Jos pelkkää tasasta kulkua haluaa, mun mielestä toi keinutelihässäkkä vastaa siihen huutoon. Ja renkaissa on ilmaa, isommalla kuormalla nekin rupeaa joustamaan kun taas lehtijouset rupeaa olemaan pohjassa. Pienemmällä kuormalla jouset auttaa.
Mun mielestä kärryn itse tekeminen on kannattavaa vain siinä tapauksessa jos valmiina ei saa sopivaa. Mullakin on tämänlainen projekti menossa eli autolla hinattava iso raepuhalluskaappi :D
Onko ilmajousikärryssä huomioitu mitä se tykkä oleilla mahdollisesti pitkiä aikoja käyttämättä ja sitten kärryä tarviikin yllättäen talvella kovassa pakkasessa?
Kiitoksia linkeistä. Niistähän saikin lähes kaiken tarpeellisen tiedon...
Joo, onnistuu, paitsi valolaitteiden asennuksesta ja jarruista joudut hakeen hyväksytyn asiantuntijan lausunnon esim. Helsingin katsastuscenteriltä Test Worldin piikkiin. Papereihin uppoaa yht. 285 €: http://www.testworld.fi/AsiantuntijaHinnasto.pdf
Yks.hyv. meillä 150 € O1/O2-luokan peräkärryille, eli säästöä voi tulla parikin sataa verrattuna johonkin toiseen paikkaan.
Täytynee siis suunnata sinne päin, kunhan kärryn uskottavaan kuntoon vaan saa. No, kunhan lumet sulaa ja osat tulee hangen alta näkyviin, niin pääsee niputushommiin.
Mä taas olen miettiny, että auton takapäässä ilmajouset vaikka lehtijousien kaverina ei olis hassummat koska niillä pystys säätä korkeuden aina sopivaksi kuormasta riippumatta.
Mulla on autossa lisäilmapussit taka-akselilla, ovat tosiaan hyvät kun kuorman kanssakin saa auton vaateriin. Seuraavaksi tarttis rakentaa traction barit, laittaa isommat pussit ja ottaa vähän lehtiä pois, niin olisi mukavampi ajaa tyhjänäkin.
Jos pelkkää tasasta kulkua haluaa, mun mielestä toi keinutelihässäkkä vastaa siihen huutoon. Ja renkaissa on ilmaa, isommalla kuormalla nekin rupeaa joustamaan kun taas lehtijouset rupeaa olemaan pohjassa. Pienemmällä kuormalla jouset auttaa.
Tähän kärryyn ei vaan ole mahdollista laittaa kahta akselia, eli keinuteli on pois suljettu vaihtoehto joka tapauksessa. Lisäksi kuormattavuus helpottuu oleellisesti kun kärryn saa ihan tonttiin tarvittaessa, ajoramppeja ei välttämättä juuri tarvitse.
Onko ilmajousikärryssä huomioitu mitä se tykkä oleilla mahdollisesti pitkiä aikoja käyttämättä ja sitten kärryä tarviikin yllättäen talvella kovassa pakkasessa?
Meinaat varmaan että paine laskee pusseissa lämpötilan vaikutuksesta? Tarkoituksena olisi mahdollisesti laittaa pieni akku ja kompura kärryyn, joilla sitten saisi säädellä jousitusta mieleisekseen. Lisäksi meinasin laittaa rengasventtiilit, että ilmaa saisi lisättyä huoltiksellakin, mikäli kärryn akku on sippi tai kompura rikki tai tulee muita vastoinkäymisiä. Huolenpitoahan tommoinen kärry vaatinee enemmän kuin lehti-/vääntöjousitettu
Onko ilmajousikärryssä huomioitu mitä se tykkä oleilla mahdollisesti pitkiä aikoja käyttämättä ja sitten kärryä tarviikin yllättäen talvella kovassa pakkasessa?
Niin kauan kun ilmajousitusjärjestelmässä ei ole vettä, niin toimii oikein hyvin. Yleisin riesa se on raskaalla puolellakin että venttiili on joko jäässä, tai sit jään takia särkynyt (jos venttiilin sisukset on muovia). Tuonkin ongelman välttää kun venttiilin asentaa siten että vesi pääsee pois huohottimen kautta.
Rekisteröimätön varmaankin epäili että miten ilmapussit kestää jos ovat tyhjinä kärryn seistessä ja sitten kovalla pakkasella tulee kärryn tarve.Kyllä ne sen kestää,tasonsäätöventtiilli on joskus ollut jumissa,lähinnä hapettunut (alurunkoinen venttiili), sellaisessa pitkiä aikoja seisseessä K-a peräkärryssä mutta muuten ovat aika ongelmattomia.
Olin tossa muutama vuosi sitten käytettyjen kuorma-autojen kaupassa, jossa oli samaan aikaan Afrikkalaisia ostajia. Lyöttäydyin sitten uteliaisuuttani seuraan, kun kiinnosti seurata mimmosta autoa hakevat.
Myyjä sitten esitteli siinä useita autoja, joku oli liian kallis, joku oli liian vanha yms. Sitten tultiin Volvo FH-12 tykö, jossa oli ilmajouset. Kauppias alkoi tätä kaupata täydellä höngällä, Special prize, 10.000€, tasarahan kauppa.
Tummaihoiset heimoveljet valahtivat aivan valkoisiksi (mikäli mahdollista), meni kykkimään auton takapäähän, ja sanoivat yhteenääneen että: Herra, tuolla asuu pahahenki", ja osoittivat ilmapusseja...
Ai että mää repesin, en sit ollu nauranu niin hyvin moneen jouluun... :D
Anteeksi kevennys, mutta oli ihan pakko.... :D :D :D