View Full Version : Autotrailerin muutos isommalle painolle?
-Captain-
23.01.2011, 21:24
tulipa seuraavanlaista mieleen: 80-luvulla tehty omavalmiste jossa tällä hetkellä 1800kg kokonaispaino (pakuVW:n 900kg akselit?) ja 2600kg vetopää. eikös nuo "vanhan säännön" aikaan rakennetut pysty aika helposti muuttamaan isommille painoille kun ei pitäs tarvita niitä yhteensopivuus todistuksia.. missähän etuvetopakussa olis mahdollisesti vähintään 1300kg akselit jotta sais tuon vetopään 2600kg hyötykäyttöön?
tulipa seuraavanlaista mieleen: 80-luvulla tehty omavalmiste jossa tällä hetkellä 1800kg kokonaispaino (pakuVW:n 900kg akselit?) ja 2600kg vetopää. eikös nuo "vanhan säännön" aikaan rakennetut pysty aika helposti muuttamaan isommille painoille kun ei pitäs tarvita niitä yhteensopivuus todistuksia.. missähän etuvetopakussa olis mahdollisesti vähintään 1300kg akselit jotta sais tuon vetopään 2600kg hyötykäyttöön?
Laita "vanhan" Ducaton akseli, eli alle -95. 1-akselilla jopa 1900kg konaispaino!
Pers tuntumalta, jos alat painoja venyttämään tai akseleita/vetopäätä vaihtamaan virallisesti toisenlaiseen, niin alkoi lappuhimo konttorilla justiinsa, oli muulin käyttöönotto milloin tahansa...
Sinänsä riittää tuon ikäiseen että akselit kestää sen mitä kärryn valmistaja on niille halunnut. Mutta kokonaismassaa ei voi muuttaa ilman valmistajan lupaa, myös omavalmisteen valmistajan lupa siis tarvitaan. Eli jos et oo ite sitä tehny tai tiijä kuka on, niin hommasta ei tule mitään. :(
Sinänsä riittää tuon ikäiseen että akselit kestää sen mitä kärryn valmistaja on niille halunnut. Mutta kokonaismassaa ei voi muuttaa ilman valmistajan lupaa, myös omavalmisteen valmistajan lupa siis tarvitaan. Eli jos et oo ite sitä tehny tai tiijä kuka on, niin hommasta ei tule mitään. :(
Tai pyytää paikalliselta kuorma-auton päälirakennevalmistajalta todistuksen tulevasta kestävyydestä, tai vaadittavista muutoksista.
Näin ainakin meilläpäin toimi.
Jos homma noin kuulus mennä, ni leimaa sit suoraan Lappeessa, ni vältyt pitämästä oppituntia konttorin väelle...
Sumatran konttorin ohjeistuksen mukaan aina, jos muuttuu akseli tai vetopää toisenlaiseks, vaaditaan yhteensopivuustodistus.
Sinänsä riittää tuon ikäiseen että akselit kestää sen mitä kärryn valmistaja on niille halunnut. Mutta kokonaismassaa ei voi muuttaa ilman valmistajan lupaa, myös omavalmisteen valmistajan lupa siis tarvitaan. Eli jos et oo ite sitä tehny tai tiijä kuka on, niin hommasta ei tule mitään. :(
toi kokonaispaino homma ihmetyttää myös valmiissa kärryssä.. tuota samaa respoa kaupataan viron tehtaalla 2700kg.n massalla ja kuitenkin se suomeen tuodessa tiputetaan 2500 kiloiseksi..:confused: vaik akselit ja vetopää kyllä riittää 2700kiloon asti..:rolleyes:
tuolla viron sivu: http://www.respo.ee/et/Haagised/Tootegrupid/23/31/37
tuossa sama suomessa: http://www.kooproject.com/
Ennen oli sääntö että kaksoisakselistolla varustetulle ei saa yli 2,5 tonnin kokonaismassaa, mutta se on kumottu joskus 2003 tai jotain.
Eli kyllä se Respo määrää mitä massoja heidän kärrylleen laitetaan, eikä suomalainen maahantuoja saa niitä muuks muutella ilman Respon lupaa.
Edit: Onhan nuo mallikooditkin erit tuolla respon ja kooprojectin sivuilla, ei ne siis samoja vaunuja ole vaikka samalta voi näyttääkkin. Ja voi niissä molemmissa silti olla 2700 kg:n kamat kiinni.
Edit: Onhan nuo mallikooditkin erit tuolla respon ja kooprojectin sivuilla, ei ne siis samoja vaunuja ole vaikka samalta voi näyttääkkin. Ja voi niissä molemmissa silti olla 2700 kg:n kamat kiinni.
nii itekin ensin luulin,mut mun nykyinen kärry on 06 otettu käyttöön ja kaveri tilas nyt tuon tilalle uuden.. sitä kysyttiin jopa myyjältäkin ja kuulema kaikissa pudotetaan massa 2500 kiloon tänne tuotaessa.. :confused: virossa ei edes tunne 2500kg:n kärryjä.
ja omapaino on molemmilla sama joten sekin kertois et ei niissä suuria eroja voi olla.
sinänsä pärjään tuollakin mut 200kg olis monta laillista maasturin kuskausta lisää kun kantavuus nousis 1890> 2190:rolleyes:
mut matti kun onneksi tietää paljon lakipykäkiä niin vastappa tuohonkin kiitos: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=80066
-Captain-
29.01.2011, 11:33
Laita "vanhan" Ducaton akseli, eli alle -95. 1-akselilla jopa 1900kg konaispaino!
pitää varmaanki ettii pari tommosta jossai välis ni sais sen 3500kg ku vaihtas vetopään. taitaa olla lehtijousiakseleita mut hitsaamallaha siitäki selviää :)
Sinänsä riittää tuon ikäiseen että akselit kestää sen mitä kärryn valmistaja on niille halunnut. Mutta kokonaismassaa ei voi muuttaa ilman valmistajan lupaa, myös omavalmisteen valmistajan lupa siis tarvitaan. Eli jos et oo ite sitä tehny tai tiijä kuka on, niin hommasta ei tule mitään. :(
mistäs ne ingenjöörit tietää et kuka sen on tehnyt? vai onks se kirjattu johonki?
Jos homma noin kuulus mennä, ni leimaa sit suoraan Lappeessa, ni vältyt pitämästä oppituntia konttorin väelle...
Sumatran konttorin ohjeistuksen mukaan aina, jos muuttuu akseli tai vetopää toisenlaiseks, vaaditaan yhteensopivuustodistus.
eikä käyny ees mieles käyttää oman kylän konttoril.. jostai syystä firman vehkeetki leimataa muualla. kyselin jo Keijolta vähä samalla ku käytin yhen puukärrin leimalla :)
Killer-Wo
29.01.2011, 12:00
Aiheen vierestä, mutta jos nuo viron respot on alvillisia niin ovat aika edullisia jos vertaa suomen hintoihin. Tuo 3500kg respo 4600€. Ja pienen tutkimisen perusteella tuo hinta on alvillinen
mistäs ne ingenjöörit tietää et kuka sen on tehnyt? vai onks se kirjattu johonki?
Ensirekisteröinnissä pitää esittää valmistajan todistus. Löytynee Trafin luolasta mikrofilmiltä tai myös konttorilta (15 vuotta säilytysvelvollisuus katsastusasiakirjoille).
-Captain-
29.01.2011, 22:54
Ensirekisteröinnissä pitää esittää valmistajan todistus. Löytynee Trafin luolasta mikrofilmiltä tai myös konttorilta (15 vuotta säilytysvelvollisuus katsastusasiakirjoille).
no tuo on yli 15 vuotta vanha et tuskin löytyy :) pitää varmaa kysellä tarkemmin ku käyttää vuosikatsastuksessa ens kuussa :)