Kirjaudu sisään

View Full Version : Pakettiauton muuttaminen henkilöautoksi


farmari
18.01.2011, 15:48
Ompi sellainen ropleema, kun autoon pitäisi saada istumapaikkoja lisää. Auto on 1990 Suomeen ensirekisteröity Maastohenkilöautoksi 30% verokannan mukaan ja sittemmin säästö? tarkoituksessa muutettu huoltoautoksi.

Nyt siis menee autosta yli hilseen pyyhkivä autovero, jos tuon yrittäisi muuttaa takaisin maastohenkilöautoksi. Eli sen vuoden 1990 vero kokonaisuudessaan -30%.

Voinko kiertää tuon verotus ongelman sillä, että käyttää autoa jonkun muun maan rekisterissä ja sitten rekisteröi taas Suomeen?

Tai Blan B/C/XXX?

Rekisteröimätön
18.01.2011, 15:59
Meinaat tehtailla tullille lisä hommia ja ennakkopäätös taisteluita;)

Voi olla että lause "ei ole aiemmin verotettu suomessa" aiheuttaa ongelmia?

Calmari
18.01.2011, 16:04
Joskus meinasin oikeasti ruveta tuota veropäätöstä hakemaan että tietäis summan mutta tulin järkiini sillä kertaa, silloin ei AKE osannut antaa tarkkaa hintaa hommalle ennen katsastusta. Voihan tuota selvitellä jos ei parempaa tekemistä ole ja jopa aikaansaada jonkun ennakkopäätöksen.

-MaTTi-
18.01.2011, 16:57
Nyt siis menee autosta yli hilseen pyyhkivä autovero, jos tuon yrittäisi muuttaa takaisin maastohenkilöautoksi. Eli sen vuoden 1990 vero kokonaisuudessaan -30%.


Pakettiautot oli tuohon aikaan verovapaita, eli se on tuo 30 % mikä tulee maksuun silloisen uuden verotusarvosta. Tai jos on rekisteröity 1.8.1990 jälkeen niin pompsahtaa 50 %:iin.

Ulkomailla käynti ei käsittääkseni auta asiaa, voin olla toki väärässäkin.

farmari
18.01.2011, 17:46
Keskitytäänkö valtion hallinnossa nyt ihan oikeisiin asioihin, kun kaikki lait ja säädökset tuntuvat perin juurin typeriltä?
Pitäisi maksaa kymmeniä tuhansia € siitä, että muuttaa yli 20-vee vanhassa autossa ajoneuvoryhmää. Samalla valtio saisi kerättyä korotettua käyttövoimaveroakin.

-MaTTi-
18.01.2011, 19:44
Keskitytäänkö valtion hallinnossa nyt ihan oikeisiin asioihin, kun kaikki lait ja säädökset tuntuvat perin juurin typeriltä?
Pitäisi maksaa kymmeniä tuhansia € siitä, että muuttaa yli 20-vee vanhassa autossa ajoneuvoryhmää. Samalla valtio saisi kerättyä korotettua käyttövoimaveroakin.

Joo, enpä tiedä syttyykö oikeesti lamppu missään jos luokkaa vaihtais. Käsittääkseni se tarviis veropuolelle järjestelmään jotain tekstejä, esim. Autoverovapaa pakettiautona, tai jotain, mikä sitten poistuis. Ne jää yleensä merkkaamatta muutoksissa, joten paluu entiseen saattaisi käytännössä onnistua ilman mitään verojen uudelleenmaksua vaikka teoriassa ei. En tiedä, en oo kokeillu.