Kirjaudu sisään

View Full Version : jimnyn tukivarret


piippu79
18.01.2011, 12:55
Mahtaiskohan kestää susukin etutukivarret xj takapäässä ois vaan niin hyvän mittaset ja malliset että sais omiin lehtijousenkorviin kii. ja oisko kellään semmosia ylimääräsiä nurkis.

coilyzuk
18.01.2011, 14:00
Tukivarret ovat kohtalaisen pehmeät ja hennot, mutta jos joustovarat ovat pienet eli tukivarret eivät joudu kiertymään, kestävät ne ihan mainiosti ainakin suzukin alla.
Jos joustoa tulee paljon ja käytät puslia niin todennäköisesti tukivarret vääntyvät heti, eli eivät kestä kiertämistä. Alkuperäisillä kumipuslilla saa joustoa olla suzukiin jo aika paljon ennenkuin vääntyvät, polyuretaanipuslilla vääntyvät tukivarret varmaan jo melkein suzukin alkuperäisilläkin joustoilla. Jimnyn tarviketukivarsiahan on monenlaisia saatavilla ja varmaan kestävätkin ainakin suzukin painoilla. Alkuperäistukivarretkin varmaan kestäisivät jos eliminoi kiertorasituksen vaikka uniball-virityksellä tms.
En tiedä saiko tästä mitään selvää mutta koska tukivarret ovat aika lyhyet eivät ne salli kovin suurta "ristikiikkua"

Viipo
18.01.2011, 14:03
Kestäskö tommonen: http://www.porlanpaja.net/tuotteet.html?id=5/63&back=history

Palex
18.01.2011, 15:41
Kyllähän nuo jimnyn varret on maailmalla todettu melko heikoiksi jos aletaan oikeasti ajamaan maastossa. Turhan lyhyet ja heikot jo ihan jimnynkin alle, joten katselisin suosiolla jotain kestävämpää vartta...

wikke
19.01.2011, 00:12
Viitsisikö Pauli pistää jotain linkki vinkkiä aiheesta?

toyota4x4
19.01.2011, 08:09
mulla olis land roverin ja patrollin tukivarsia, kestää maasto ajoa

040-7256789

piippu79
19.01.2011, 13:13
Kestäskö tommonen: http://www.porlanpaja.net/tuotteet.html?id=5/63&back=history

saako näillä katsastettua ja minkä mittaset noi on.

Timo_L
19.01.2011, 13:21
Noitten pituudesta en tiedä, mutta aika yleispätevä sääntö (ala)tukivarren pituudelle maastureissa on jossain 80-100cm väliltä suunnilleen. Pysyy tukivarren kulmat loivempana vähän korotetummassakin autossa, alusta toimii paremmin, ja on myös mukavemmat tien päällä.

Ei ole kovin paha homma laittaa XJ:ssä korin päähän uutta kiinnikettä johonkin pidemmälle siellä koripalkissa; leikkaat ja liimaat sopivasta u- palkista vahvikelaput koripalkin ympäri mihin tukivarsi tulee. Teet vielä fiksusti siihen paksuseinäisestä putkesta reiän koripalkin läpi, niin on helppo pultata tukivarsi kiinni sieltä palkin "sisältä". Vähän hankala selittää, pitäis tehdä paintissa kuva :D Sitten vain joku samantyyppinen kiinnike auton ohjaan/ vahvikelappuun kiinni kuin alkuperäinen lehtijousen etummainen kiinnike on.

edit: niin ja taka-akselin kiinnikkeet on helppo tehdä itekkin, laitat vaikka 6mm matsuksta niin kestää. Korin panhardin kiinnikkeen voit tehdä vähän vastaavalla tavalla kuin nuo tukivarren kiinnikkeet, kunnon vahvikelappu koripalkin "ympäri"; itse tekisin kaikkiin noihin vielä tulppahitsit varmistamaan. Pieni vakuutus siitä että kestää paremmin. XJ:n palkit on niin ohkaista tavaraa että ne on helppo saada rikki. Ja akseliputket saattaisin hitsata banjokoppaan kiinni, tuollaiset tukivarret aiheuttaa aika paljon vääntöä akseliputkiin metsäkäytössä.