View Full Version : VoMBat (C304 MB Diesel)
Nonni, saapui mies kaukaa pohjoisesta, läpi lumimyrskyn taivaltaneena, pudotti pihalle jäisen lumimöhkäleen ja vei HoTTenToTin mennessään pimeyteen...
Lumikasasta paljastui parinkin palstalaisen käsistä kiertänyt C304, "valmiiksi"dieselöitynä ja ampparikoppa pois purettuna, eli mainio aihio vaikka ja mihin...
- työmatka-ajoon
- roinan kuljetukseen höystettynä Hiabilla jota kukaan ei tahtonut ostaa
- all terrain camperiksi
- city / suburb maasturiksi, peli joka takavedollakin on 4x4 :cool:
20 litraa tuoretta etelän naftaa tankkiin, AGM akku lankulle, hyppyjohdoilla hehkuille sähötystä ja avaimen päältä NAPIsta - noin 3 sek pyörityksellä - käyntiin ! Ah, kyllä Saksalainen 5 sylinterinen esikammiodiesel osaa säväyttää käyntiäänellään, etenkin kun pakosarjan jälkeen ei ole mitään !
Vesiletkuja ei ex-omistaja ollut malttanut autoon asennella, vaikka hytistä melkein kaikki tarpeellinen löytyikin, pari pientä päivitysosaa kaivelin welhovarastoista, kymmenkunta litraa punaista glykolia pyttyyn ja koneeseen - hienosti toimii !
Eli Volvo + Mercedes Benz + all terrain (ehkä jatkossa automaatti) on nähnyt etelän valon + tammikuun vesisateen :p
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=73650
Nosta toi varasto koppi siihe päälle ni siin ois valmis peli.
Harjakatto ja kaikki.
Nonni, saapui mies kaukaa pohjoisesta, läpi lumimyrskyn taivaltaneena, pudotti pihalle jäisen lumimöhkäleen ja vei HoTTenToTin mennessään pimeyteen...
Lumikasasta paljastui parinkin palstalaisen käsistä kiertänyt C304, "valmiiksi"dieselöitynä ja ampparikoppa pois purettuna, eli mainio aihio vaikka ja mihin...
- työmatka-ajoon
- roinan kuljetukseen höystettynä Hiabilla jota kukaan ei tahtonut ostaa
- all terrain camperiksi
- city / suburb maasturiksi, peli joka takavedollakin on 4x4 :cool:
20 litraa tuoretta etelän naftaa tankkiin, AGM akku lankulle, hyppyjohdoilla hehkuille sähötystä ja avaimen päältä NAPIsta - noin 3 sek pyörityksellä - käyntiin ! Ah, kyllä Saksalainen 5 sylinterinen esikammiodiesel osaa säväyttää käyntiäänellään, etenkin kun pakosarjan jälkeen ei ole mitään !
Vesiletkuja ei ex-omistaja ollut malttanut autoon asennella, vaikka hytistä melkein kaikki tarpeellinen löytyikin, pari pientä päivitysosaa kaivelin welhovarastoista, kymmenkunta litraa punaista glykolia pyttyyn ja koneeseen - hienosti toimii !
Eli Volvo + Mercedes Benz + all terrain (ehkä jatkossa automaatti) on nähnyt etelän valon + tammikuun vesisateen :p
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=73650
On se nyssi hiano... :)
Jokos on asunto-osa hommattu?
mulla olis yks tollainen 5 kone melekeen joute, varalle tms? oisko 350tkm ajettu, tai sitten ei :D
mulla olis yks tollainen 5 kone melekeen joute, varalle tms? oisko 350tkm ajettu, tai sitten ei :D
eikä kalliskaan ? sattuks siin oleen myös joutilas turbopakosarja ? tai edes putkenlähtö, eli etuputki ? nepä innostas...
eikä kalliskaan ? sattuks siin oleen myös joutilas turbopakosarja ? tai edes putkenlähtö, eli etuputki ? nepä innostas...
eipä oo kuin vapari, ja ei etu putkea, unoha se ahin vakio veiveillä edelleen. ;) ja kallis se kone ai kait oo jos vaan kyyti keksitään..
Onko kukaan Volvoilija muuttanu näitä 12 volttisiks ??
Äkkiä ajatellen ihmeimmät lienee pyyhkijän ja lämppärin mosat ?
Pitäsköhän tota lyhentää ja tehdä tuhatjalkanen evo 2.
Pitäsköhän tota lyhentää ja tehdä tuhatjalkanen evo 2.
Ei kun 8x8(jotta camperin varustukseen saa saunan) ja kone vaihtoon(merkki on jo kuitenkin oikea ja vain 606. Vapari antaa huipputehot ulos 5000rmin, eihän se org.volvon kone pyöri tuon kovempaa:D)
http://www.offrd.se/video/volvo-8x8 Ja unimogia viedään 6-0
On sitä osattu ropakandaa tehä ruattissakin:D
Ei kun 8x8(jotta camperin varustukseen saa saunan) ja kone vaihtoon(merkki on jo kuitenkin oikea ja vain 606. Vapari antaa huipputehot ulos 5000rmin, eihän se org.volvon kone pyöri tuon kovempaa:D)
http://www.offrd.se/video/volvo-8x8 Ja unimogia viedään 6-0
Hieno vilimi! Ei jää epäselväksi kohde, josta tuotekehitys on lähtenyt käyntiin.
VoMBat:iin tuotekehitys ehdotusta: Telin nosto polttoainetaloudellisuuden vuoksi. MAlli on yksinkertaisin ja kaunein, mitä pystyn miettimään, pari kapulaa/jerryä, joiden päälle etutelin ajaa ja kettingin pätkillä pulttaa rattaat ilmaan. Yksinkertaisin, kevein, toimintavarmin konsti. Varmasti kulutus tippuu 10-20%. Ehkä jopa enemmän riippuen akseleiden suuntapoikkeamista. Renkaiden kuluminen ei ole ongelma, mutta jos siltä näyttää muutaman tuhannen maantie kilometrin jälkeen, niin kulma ylös ja rattaille swap.
Toiseksi takatelille voisi tehdä saman, kun ajaa metsässä ja pitää tehdä nopeita kurveja puiden ympäri. Tai sitten takavinssille laittaa pari rullakitaa, joista on valmiiksi köysi ja sen yhdistää vain vinssiin kiinni, kun tarvista on kurvata.
Jeps
Telin nostoa kaavailin just tänään kaasuvaijerin virittelyn ohessa, vaan kenpä kertois mihin etuakselin lukon kellon letku oikeasti kuuluu - siis yläpäästään ?
telin nosto olis vinssillä kätsä, kun sellanen tarvinnee lavan / kopin nyhtämiseen kuitenkin asennella...
ilmapussi tai pari taas mahdollistais lehtien minimoinnin... :eek:
hpotteri
18.01.2011, 22:38
Jeps
Telin nostoa kaavailin just tänään kaasuvaijerin virittelyn ohessa, vaan kenpä kertois mihin etuakselin lukon kellon letku oikeasti kuuluu - siis yläpäästään ?
telin nosto olis vinssillä kätsä, kun sellanen tarvinnee lavan / kopin nyhtämiseen kuitenkin asennella...
ilmapussi tai pari taas mahdollistais lehtien minimoinnin... :eek:
Sen letkun pitäis mennä oikean puoleisen koneenkorvakon yläpuolella oleville alip, antureille, ja siitä jatkaa hanalle jokelaudassa.
Sen letkun pitäis mennä oikean puoleisen koneenkorvakon yläpuolella oleville alip, antureille, ja siitä jatkaa hanalle jokelaudassa.
tänks ! :o
Topi1982
19.01.2011, 10:43
Jeps
telin nosto olis vinssillä kätsä, kun sellanen tarvinnee lavan / kopin nyhtämiseen kuitenkin asennella...
ilmapussi tai pari taas mahdollistais lehtien minimoinnin... :eek:
Mulla on 6x6:ssa telinnostaja.
Hydraulisylinteri, vaijeria ja ketjua, ohjaustehostajanpumppua lainataan kahden venttiilin avulla.
Kojetaulussa valintakytkin ja painonappi
Keventää, muttei nosta takatennareita ilmaan, koska takajousissa vain yksi lati paikoillaan.
Jousi taipuu, meno helpottuu käännöksissä ja telin "hakatessa" ennen kiinnijäämistä.:cool:
Tualta rofiilistas ku kuvia kattelin, ni mielenkiinto heräs sellasen kierre BJ:n kohalla? näkisköhän siitä enempiki kuvia?
Tualta rofiilistas ku kuvia kattelin, ni mielenkiinto heräs sellasen kierre BJ:n kohalla? näkisköhän siitä enempiki kuvia?
tehhään sitä hilijaa piilossa ;) ei vaan jahka siihen jotain tapahtuu niin katellaan...
Oli tää ihan hiano noin niinku livenäkin nähtynä... :)
jokos on koeajelut suoritettu? kovasti kiinnostaa jaksaako voimamoottori kuljettaa volvoa.
ei oo viel tielle asti päässy, eli joudut vielä jännäämään asiaa... jollei riitä, niin otetaan Ahti avuks, tai OM 603 jahka jääratakausi on ohi,,, :rolleyes:
jokos on koeajelut suoritettu? kovasti kiinnostaa jaksaako voimamoottori kuljettaa volvoa.
Olikos toi kone mallista W124 250D (tai 190D 2.5), 90hv? Mä en ymmärrä noista MB henkilöautojen OM-tyypeistä mitään. Kuorma-auton koneista sentää jotain... :rolleyes:
Olikos toi kone mallista W124 250D (tai 190D 2.5), 90hv? Mä en ymmärrä noista MB henkilöautojen OM-tyypeistä mitään. Kuorma-auton koneista sentää jotain... :rolleyes:
juu, just semmoonen :rolleyes:
perhana ku ei meinaa ehtii tekemään mitään...
tänään otin esiin kasan 12 V lamppuja, taskullisen 12 V releitä, ja suorittelin muutamia testejä... parkkivalolamppujen vaihdon jälkeen ei mikään vaihdetuista enää toiminut 12 Voltilla järjestelmää ponnistellessa... releet käteen yksitellen, ja tilalle 12 V relettä ja kas ! Niks ja toimii...
eli kyllä tää taitaa kuitenkin saada uuden matalajännityksisen loppuelämän...
vielä haastellisimpana ratkaistavana pidän toistaiseks pyyhkijä / lämppärin moottori muutosta, todnäk sekin ratkee melko helpolla...
eiks palstalla tietävistä todella kukaan oo tällasta aiemmin muutellu 12 voltille ?
eiks palstalla tietävistä todella kukaan oo tällasta aiemmin muutellu 12 voltille ?[/QUOTE]
siinä minun entisessä mäyräkoirassa oli muutettu sähköt 12 v jännitteelle. Sihvosen Reijo sen auton oli rakentanut.
kysyppä Reijolta tai Holst :lta veikkaan et on pojillakin ollu sormensa pelissä.
siinä minun entisessä mäyräkoirassa oli muutettu sähköt 12 v jännitteelle. Sihvosen Reijo sen auton oli rakentanut.
kysyppä Reijolta tai Holst :lta veikkaan et on pojillakin ollu sormensa pelissä.
Puhaltimenmoottori oli saatu siviili-C303 ja pyyhkijänmoottorit oli ihan 24v mallit
Ainakin sellainen muistikuva, saatto olla myös et oli samasta siviilipelistä. Ne oli ainakin aluksi hukassa.. Vanhus ei enää muistanu varmasti mut kokeile miten pyörii niin selviää.
Mikäs 24v järjestelmässä vikana? ostat uuden 24v startin ja hehkut releellä...
Vinkkarit ja puhallin pitäisi toimia 12V ihan ok. Puhaltimessa taisi olla jokin esivastus? Sinne voi sovittaa vaikka minkä nykykinnerin puhaltimen ja tulee varmasti hiljaisempi ja tehokkaampi, kuin nykyinen rupeli. Tai jos vaihtaa vain mootorin ja työntää akselille vanhan rupelin, sopivaa aihiota voi katsoa ikh:lta tai paikalliselta autosähkömyyjältä.
Vinkkareillekkin saa ikh:lta 12V moottorit, jos ne välttämättä haluaa vaihtaa.
ei 24 V mitään varsinaista vikaa oo, mutta helpompi olis elää 12 V maailmassa
kaikki tykötarpeet vehkeen jalostukseen on 12 V ennestään, ja kahen akun mukana raahaamisessa pidän niitä mieluummin rinnan kuin sarjassa
kyllä se tästä iloks muuttuu...
Riittääkö volvon johtojen vahvuus kun jännite puolittuu, ja virta kaksin kertaistuu?
Joskus tuskailin Canterin sähköjen kanssa, kamala laittaa abikoja 0.75 mm3 johtoihin. Tai olivatko edes sitäkään. :eek:
Joskus tuskailin Canterin sähköjen kanssa, kamala laittaa abikoja 0.75 mm3 johtoihin. Tai olivatko edes sitäkään. :eek:
ei ole mikään ongelma kun on käypäset työkalut. Teen sitä työkseni :D
Riittääkö volvon johtojen vahvuus kun jännite puolittuu, ja virta kaksin kertaistuu?
varmasti riittää tossa volvossa. tuo on vielä vuosikertaa jossa ei ole "säästetty" painossa, nyky volvo-kuorma autojen johdot kun on 2-karvaa ja kivikovaa muovia.
tuossa pyyhin moottori ongelmas on 1 helppo keino: 24v originaal mukaa ja purkaamon hyllyjä tonkimaa ja ettimää sopivan kokonen/mallinen tilalle. tapsan purkaamo nastolas on ainaki hyvä (halpa ja mukava porukka) paikka käydä tonkimas hyllyjä. päästävät tiskin taa tutkimaa mitä löytyy ja arkistoitu hyvin, et tietää minkä auton osa on kyseessä.
Mites oomi kertaa käämi juttuja,eli...
...Onkos tuo pyyhkimen moottori kestomagneetti, sarja,vai rinnan kytketty moottori???
Jos on sarjaan,niin voisiko sen kytkeä rinnan jolloin vastus pienennisi,ja nopeus nousisi:eek::eek::eek:
Tällaista olen joskus päissäni miettiny 12 v:stä 24 v kompura muutoksen kanssa.
johtojen paksuus ihan ok
pyyhkijän moottoreita jos kytkee rinnan kertaa oomi jaettuna sarjalla kertaa urkki risujen päällä, ei lopputulos paljoa nopeudu - kun jännite on puolet alkuperäsestä... jos se olis tupla niin melkein onnistuis
moggirange
12.02.2011, 11:25
Mie rakentelin retkivolvoon 12v järjestelmän 24v rinnalle. Moottorin takapäähän (vag d24t) toisen laturin ja vahdelootan päälle yhden akun lisää. 12 voltilla toimii ainoastaan hehkut ja startti. Kaikki muu käyttösähkö 24v.
Nyt ei koskaan lopu virta vaikka kuinka polttais valoja kopissa ja starttiin saa lisävirtaa tarvittaessa niistä orkkis akuista lyhyelläkin johdolla.
hyvää illtaa pee. voisitko sinä laitta kuvan taka akselin jousista. minä olen alottamassa uuden rojektin, 6x6 toyota. en ole varma kuinka laitan jousituksen. koko jutu on viellä suunnittelusa. kiitän:cool:
Lava volvon mallia. tässä yksilössä 12v ja 24v, ainakin vielä. Moottori bmw m51d25
Minkä vaihteistot Runella on? Muutenkin asiallinen peli. Tahtoo lisää kuvia...
tänään kerkis pikkuisen perehtyä mokomaan hökötykseen, alipainelinjat uusiks, sammutin MB koneeseen, jarrujen poljentaa ja kovaa koeajoa... kaikki toimii ja hyvin sutaa vielä pikkukolmosella ku ei oo koppia painona ja keli nollan hujakoilla...
12 volttisuuskin alkaa olla voitolla, muistaaks tietääks arvaaks kukaan onks lämppärin moottorin ja käyttökytkimen välissä jossain rele ???
näistä pdf:stä varmaan löytyy tieto http://c303.de/c303-en/allmanuals.htm
biltema myy 12v pyyhkiän moottoreita jotka ovat lähes idettiset volvon orkinaalien kassa
jokos tähän on rakennettu jokin talo rungon päälle vai missä vaiheessa projekti on?
jokos tähän on rakennettu jokin talo rungon päälle vai missä vaiheessa projekti on?
nöyp :p
ei oo sopivaa mökkiä vielä osunu hollille...
poikkesinpa biltemasta tänään tuommoisen, josko sillä sais toteutettua yhen pykälän kohti onnellista vanhuutta...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=81000
kohtuuhintanen tuote, pyyhinalue säädeltävissä ja osaa palautua alkuasentoon... 46,90 €
saapa nähä kuinka paljon joutuu sovittamaan