View Full Version : LandCrusr LJ Neliveto hajallako??
Mikä lie vikana kun pistää nelivedon päälle niin pyörittää vain vasemmanpuolisia renkaita. muuten toiminu hyvin. vika alkoi pari viikkoa sitten, eikä ole ylimääräisiä ääniä kuulunut. :(
Liukasta vain vasemmalla puolella?
jos ei oo lukkoja perissä niin eihän se pyöritä kaikkia yhtä aikaa. ;)
jos ei oo lukkoja perissä niin eihän se pyöritä kaikkia yhtä aikaa. ;)
Kohta tulee varmaan se perinteinen "onhan tässä napalukot":p:D;)
tjaah.. oon luullu että kun on neliveto, niin vetää kaikilla pyörillä.en tiiä näistä tekniikoista hevonkukkua.. oon vaan hokannu että niinku ei menis enää kovin hyvin lumessa. sehän on sitten kaksveto. koitin hinata thtä autoa ja itellä oli vas renkaat jäisellä tiellä ja oik hangessa, niin vas pyöri sutia ja oik renkaat ei yrittänytkään. sama ilmiö hitaalla vedolla
tikkukuski
15.01.2011, 22:14
joo siis ei ole tasauspyörästön lukkoja niin se lyö molempien akseleiden jommallakummalla pyörällä tyhjää riippuen millä renkaista on huonoin pito..
tjaah.. oon luullu että kun on neliveto, niin vetää kaikilla pyörillä.en tiiä näistä tekniikoista hevonkukkua.. oon vaan hokannu että niinku ei menis enää kovin hyvin lumessa. sehän on sitten kaksveto. koitin hinata thtä autoa ja itellä oli vas renkaat jäisellä tiellä ja oik hangessa, niin vas pyöri sutia ja oik renkaat ei yrittänytkään. sama ilmiö hitaalla vedolla
Sehän toimii ihan normaalisti, jos kerran autossa on ns. avoimet perät.
Ehkä kannattaa tutustua nelivetotekniikkaan vähän tarkemmin. Myös tasauspyörästön ja sen lukkojen toimintaan kannattaa perehtyä :)
Kotiläksyä:
1. Tasauspyörästön toiminta: http://www.youtube.com/watch?v=K4JhruinbWc
2. Napalukkojen toiminta http://www.4x4abc.com/4WD101/hubs.html
3. Tasauspyörästön lukko: http://www.4x4abc.com/4WD101/diff_locks.html
no taas opin jotain uutta. etupyöristä löysin jonkun käännettävän jutun keskeltä. taitaako olla se lukko?
Land Cruiser
16.01.2011, 08:43
no taas opin jotain uutta. etupyöristä löysin jonkun käännettävän jutun keskeltä. taitaako olla se lukko?
Ne on juurikin ne napalukot. Eli niillä saadaan kytkettyä veto navoista pois/päälle eli esim. kun ajat pelkallä takavedolla ja käännät navat auki, niin silloin ei pyöri etuvoimansiirto mukana ja näin säästät löpöä... ja neliveto päällä ne taas pitää olla tietenkin kytketty kiinni, että etupääkin vetää...
kaistapää
16.01.2011, 09:44
Kohta tulee varmaan se perinteinen "onhan tässä napalukot":p:D;)
tämä ja muitakin foorumeita seuranneena herää kysymys,miksi pitää aina alkaa valittamaan kysymyksien laatua.itselläkin tuli samanmoiset kommentit mieleen mutta maltoin mieleni senverran että en viitsinyt kirjoitella.
oletan että topicin aloittaja on on juuri saanut maasturin ja ei tiedä nelivedon toimintaperiaatteita....ei varmasti ainakaan lisää mielenkiintoa harrastusta kohtaan moiset kommentit.
mielestäni tässä tilanteessa kuuluisi neuvoa eikä alkaa jankuttamaan niinkuin akat.
tulee paljon seurattua RC alan foorumeita,siellä suuri osa kirjoittelijoista on alaikäisiä mutta kuitenkin kirjoittelutyyli on paikoin paljon enemmän aikuismaista,on sielläkin kyllä paljon sontaa,ottaen huomioon foorumin käyttäjien keski-ikä,ollaan tällä foorumilla vasta menossa peruskouluun.
en yleistä tätä avautumista,ei tarkoita kaikkia käyttäjiä mutta kuitenki voitaisi kaikki hiukan miettiä ennenkuin kirjotellaan "p...skaa".esitän itsekkin aina tyhmiä kysymyksiä kun olen aika noviisi ja olisihan se kiva jos saisi asiallisen vastauksen,eikös vaan..?ja vaikka tietäisinkin kaikestakaiken niin ei silti olisi vara alkaa "kukkoileman"
aamen!
Daddy's Toy
16.01.2011, 10:02
tämä ja muitakin foorumeita seuranneena herää kysymys,miksi pitää aina alkaa valittamaan kysymyksien laatua.itselläkin tuli samanmoiset kommentit mieleen mutta maltoin mieleni senverran että en viitsinyt kirjoitella.
oletan että topicin aloittaja on on juuri saanut maasturin ja ei tiedä nelivedon toimintaperiaatteita....ei varmasti ainakaan lisää mielenkiintoa harrastusta kohtaan moiset kommentit.
mielestäni tässä tilanteessa kuuluisi neuvoa eikä alkaa jankuttamaan niinkuin akat.
tulee paljon seurattua RC alan foorumeita,siellä suuri osa kirjoittelijoista on alaikäisiä mutta kuitenkin kirjoittelutyyli on paikoin paljon enemmän aikuismaista,on sielläkin kyllä paljon sontaa,ottaen huomioon foorumin käyttäjien keski-ikä,ollaan tällä foorumilla vasta menossa peruskouluun.
en yleistä tätä avautumista,ei tarkoita kaikkia käyttäjiä mutta kuitenki voitaisi kaikki hiukan miettiä ennenkuin kirjotellaan "p...skaa".esitän itsekkin aina tyhmiä kysymyksiä kun olen aika noviisi ja olisihan se kiva jos saisi asiallisen vastauksen,eikös vaan..?ja vaikka tietäisinkin kaikestakaiken niin ei silti olisi vara alkaa "kukkoileman"
aamen!
Samaa mieltä!
Rekisteröimätön
16.01.2011, 10:28
tämä ja muitakin foorumeita seuranneena herää kysymys,miksi pitää aina alkaa valittamaan kysymyksien laatua.itselläkin tuli samanmoiset kommentit mieleen mutta maltoin mieleni senverran että en viitsinyt kirjoitella.
oletan että topicin aloittaja on on juuri saanut maasturin ja ei tiedä nelivedon toimintaperiaatteita....ei varmasti ainakaan lisää mielenkiintoa harrastusta kohtaan moiset kommentit.
No kohtuu monet hymiöt oli vexin ja laukkuryssän kommenteissa perässä, joten en ite ainakaan minään vittuiluna tai valittamisena pitänyt. Ihan aiheellisia vinkkauksia. Ei täällä mitään tosikkoja kaivata. :D
Eikä oikeastaan nyyperöitäkään..
Eipä tässä hätää. kysymäni asia on selvinnyt kuitenkin ja enemmänkin. aina on meitä jotka ei malta olla sutkauttamatta. Olen muuten itsekin pyörinyt noilla RC foorumeilla ja saanut tosi paljon asiallista apua ja valistusta. Nämä foorumit ovat kai Herran lahja harrastuksista kiinnostuneille. Aina olen saanut apua jos johonkin tekniseen juttuun aika nopeasti.
Latasin tuolta repullisen manuaaleja mutta just se sivu puuttuu missä kerrotaan siitä napalukosta.__ http://daemon4x4.org/portal/downloads.php
korbimotors
16.01.2011, 20:52
itse myös samaa mieltä että jos kokematon ja täysin tietämätön mies eksyy joku kaunis päivä tänne foorumeille ja ei ole koskaan ollut neliveto autojen kans tekemisissä ja kysyy jotain niin kyllä sille pitää vastata joko sen mitä tietää tai olla kokonaan kommentoimatta että perehdy asiaan äläkä tule tänne kyseleen tyyliin tämä ym...
Mutta toisaalta on ihan asiallista opastaa käyttämään hakua ja lukemaan vanhat jutut, ettei aina kysytä samaa uudestaan ku se edellinen aihe putos jo kakkossivulle. Ite muistan lukeneeni offipalstaa montä yötä läpi ennenku tein ees tunnukset aikanaan...
Tervetuloa vaan uudet harrastajat, kyllä tänne sopii....
OOn hieman opiskellut neliveto juttuja ja tullut siihen tulokseen että etupuolella hämminkiä. syvässä lumessa alkaa jumpsuttamaan oik etupyörän tienoo eikä siinä pyörässä ole vetoa. onkohan napalukko hajalla vai mikä. normaaliajossa ei kuulu mitään epämääräistä. no jokatapauksessa se tietää rahan menoa.
tämä ja muitakin foorumeita seuranneena herää kysymys,miksi pitää aina alkaa valittamaan kysymyksien laatua.itselläkin tuli samanmoiset kommentit mieleen mutta maltoin mieleni senverran että en viitsinyt kirjoitella.
oletan että topicin aloittaja on on juuri saanut maasturin ja ei tiedä nelivedon toimintaperiaatteita....ei varmasti ainakaan lisää mielenkiintoa harrastusta kohtaan moiset kommentit.
en yleistä tätä avautumista,ei tarkoita kaikkia käyttäjiä mutta kuitenki voitaisi kaikki hiukan miettiä ennenkuin kirjotellaan "p...skaa".esitän itsekkin aina tyhmiä kysymyksiä kun olen aika noviisi ja olisihan se kiva jos saisi asiallisen vastauksen,eikös vaan..?ja vaikka tietäisinkin kaikestakaiken niin ei silti olisi vara alkaa "kukkoileman"!
SE on se "netiketti"... Jotkut hallitsee sen.. Jotkut ei.
OOn hieman opiskellut neliveto juttuja ja tullut siihen tulokseen että etupuolella hämminkiä. syvässä lumessa alkaa jumpsuttamaan oik etupyörän tienoo eikä siinä pyörässä ole vetoa. onkohan napalukko hajalla vai mikä. normaaliajossa ei kuulu mitään epämääräistä. no jokatapauksessa se tietää rahan menoa.
Yleensä kun alkaa noita rahanmenoääniä kuulua niin niissä on sellainen selkeän terävä metallinen sävy...Luulisin kuitenkin kyseessä olevan ihan normaali tasauspyörästön toiminta.
OOn hieman opiskellut neliveto juttuja ja tullut siihen tulokseen että etupuolella hämminkiä. syvässä lumessa alkaa jumpsuttamaan oik etupyörän tienoo eikä siinä pyörässä ole vetoa. onkohan napalukko hajalla vai mikä. normaaliajossa ei kuulu mitään epämääräistä. no jokatapauksessa se tietää rahan menoa.
Jos oikella jumpsuttaa niin pyöriikö vasen rengas silloin esim. tyhjää,ja kyseessähän oli kiinnijäämis tilanne,vai miten tuo jumpse selvisi???
Napaluggojen toiminnan varmistat tunkkaamalla toisen etusen ilmaan 4wd päällä ja koitat pyörittää rengasta. Aivan, ei pitäisikään pyöriä. Sama toiselle puolen.