View Full Version : Bj40 korotus
Osaisiko joku kertoa Bj40 (N1) katsastuskelpoisesta korottamisesta? Saako laittaa korin ja rungon väliin metallipalat ja mitä kylkiäishuolia tämä asennettaessa saattaa sisältää, voiko takoa esim hj60 jousista sopivat ja onko tällä esim ohjauskulmavaikutuksia? Renkailla helpot tyhjät otan pois; 33 --> ehkä 34. Heikosti löytyy tarinoita tms netistä lukuunottamatta tuota SOA puuhastelua, joka ei juuri vielä ole vankin vaihtoehto.
hyvää ja kaunista
Note! This message was posted anonymously!
nailontangosta ne välipalat sinne rungon ja kopan väliin.
hj60 latat ei käy bj40 puslat erikokoiset ja latat eripituiset
rattiakselin kanssa saataa ilmetä ongelmia jos autossa edelleen bj oma simpukka,myös vaihdekepin kanssa saataa tulla pari harmaata hiusta.
voimanulosoton vaijeri vaihdettava esim kierretankoon.
etulokasuojien kiinikkeiden pituutta jatkettava.
tossa noita mitä tuli ensin mieleen ei ole bj helpoin auto korotella "kalikoin".
taasen lattojen takomisesta en mitään ala kertomaankaa muuta kuin en ikinä ole nähnyt onnistuneesti taottua lattaa.
Kannattaa sitten muuttaa auto N1G/M1G:ksi (jonka sen pitäisi olla), tulee elämästä kertaheitolla helpompaa kun ei ole niin rajoitettu korotusten suhteen.
Mieluummin kannattaa sitten satsata jousituksen kuin korin korottamiseen, mutta ei niin että jouset ovat käyrät kuin kikkarat ja kiikut sojottavat suoraan jousten jatkeina. Eli ihan päin persettä. Tuolla on hyvä kuva jousten kiikkujen ihanneasennosta, joka vaihtelee 30-45 asteen välillä, vain näin saadaan jousi elämään niin sisään- kuin ulosjoustoissakin optimaalisesti:
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/IironSika-Kuva052.jpg
Helpoimmalla (taloudellisesti) pääsee jos takoo jouset kotikonstein käyremmäksi, tekee vähän pidemmät kiikut, ja siirtää kiikkujen rungonpuoleisia silmukoita sen verran että saa tuon sopivan kulman aikaiseksi. Ihan vähän pystympään sen voi jättää, koska todennäköisesti jouset asettuvat vähän taonnan jälkeen. Takominen tosin edellyttää perusaineeltaan ehjiä jousipakkoja, muulloin on edessä kauppareissu jos SOA tai kierrejousivirittelyt ei kiinnosta.
Tosin jos oikein rungonhitsaushommiin ryhtyy, voisi yhtä hyvin käyttää HJ60 takajousia ainakin takana, pitää vaan saada luovuttaja-autosta jousten lenkit niin pääsee paljon vähemmällä.
Missäpäin vaikutat?
Edited by - JF on 25/01/2005 20:42:35