View Full Version : Lumikuskilla keitti
Mutamies
08.01.2011, 22:16
En tiedä, että onko jo ollut täällä, mutta tässä:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011010812971715_uu.shtml
Asiaa! Vitun rooveri-urpo. Toivottavasti muistaa ensikerralla antaa isolle autolle, joka tekee työtään, tilaa. Samaan ryhmään kuuluu nuo saatanan Helsingin teiden ritarit: taksikuskit. Ai niin, somalibussikuskeja unohtamatta.
Ensin ne valittaa kun ei ole enää lunta, sitten ne valittaa kun on joka paikka täynnä sitä lunta ja tää ei osaa antaa tietä että kaveri pääsis viemään taas yhden vasullisen muualle...mikä helvetti noita Helsinkiläisiä vaivaa???
Olis lykänny edellään sinne lumenkaatopaikalle.
lacrits68
08.01.2011, 22:22
moi!
hehe..."kuljettajaa ei ole saatu kiinni"? Mahto henkilöauton kuljetta ollut sokissa kun ei edes saanut rekkaria (?) talteen? vai kieltäytyykö urakoitsija antamasta kuskin henkilöllisyyttä?
Asia meininkiä.....puheista tekoihin! :)
//Janne
Asiaa! Vitun rooveri-urpo. Toivottavasti muistaa ensikerralla antaa isolle autolle, joka tekee työtään, tilaa.
Liekö tuo nyt ollu ihan loppuunasti mietitty tempaus?? Pakko myöntää on käyny itelläkin mielessä useemman kerran vastaavan lainen,mut toistaseks on vielä hermo pitäny:)
santikko
08.01.2011, 22:31
meitsi ainakin antaa aina kuorma-autoille tilaa. meidän tien päässä asuu kuljetus yrittäjä, 4km auton levynen hiekkatie. muutamia kertoja oon kiltisti peruutellu edellä ku setä tulee isolla autolla..:)
Varmaan sillä hetkellä tuntui ihan hiton hyvältä idealta.. :)
.. siis ensin perheauton omistajalta "kisailu ketteryydestä",ja sen jälkeen kuorkkikuskin "ja_vittu_sähän_väistyt"
hpotteri
08.01.2011, 22:45
Henkilöauto tormännyt kuorkin keulaan, selvä homma!
Mutamies
08.01.2011, 22:52
Kuorma-autokuljettajan puolesta voisin myös todeta, että alkaahan se hommakin kyrpimään kun ajat siellä 12h tai kellonympäri sitä valkosta paskaa veks.
Joo joskus kun tuli tuota talvihoitoa harrastettua enemminkin,niin kieltämättä aamulla kun oli jo yksi työpäivä takana,ja toinen hetiperää alkamassa,alkoi olla tilanne jossa ei ole enää kun tyhmiä kysymyksiä ja vääriä vastauksia...
Ja joskus jopa piti "keskustellä" kuormattavan ajoneuvon paikasta tiellä tms...
No aika hyvin hermo piti,enkä kannata tuon kaltaista toimintaa. Ainahan voi vaikka pysyä paikallaan,ja käydä vaikka kahvilla tms...
hpotteri
08.01.2011, 23:10
Kevyempi väistää!!
Rekisteröimätön
08.01.2011, 23:17
No onneksi tuonkin hermovikaisen tilalle saadaan pikaisesti vaikka somalilainen kuorma-autoilija kun ei niillä pojilla sentään hermo kestää. Tahallinen päälleajo ja kuulemma kiekko yliajalla...
Rekisteröimätön
08.01.2011, 23:22
Kuorma-autokuljettajan puolesta voisin myös todeta, että alkaahan se hommakin kyrpimään kun ajat siellä 12h tai kellonympäri sitä valkosta paskaa veks.
Tuskinpa se kuski siellä pakkotöissä on?? Ja jos noin paljon alkaa urakkatahti päätä pakottamaan, että rupee muita tiellä kulkijoita runnomaan niin parempi olis vaihtaa alaa. Ei liikenteeseen tollasia urpoja tarvita!!!
Tuskinpa se kuski siellä pakkotöissä on?? Ja jos noin paljon alkaa urakkatahti päätä pakottamaan, että rupee muita tiellä kulkijoita runnomaan niin parempi olis vaihtaa alaa. Ei liikenteeseen tollasia urpoja tarvita!!!
Mä kyllä komppaisin tätä. Ei se auto tarvii vapaata kuin sen verran että saa huollon tehtyä ja tankattua. Kuski se on joka tarttee vapaata.
Sitten tuleekin se solmupulma
- mistä kuski joka tuohon soveltuu, varppi on että ihan joka pystymetästä repästy ei tuossa pärjää eikä osaa hommia ilman etä kalusto on jollain muotoa rikki
- kestääkö soppari rahalliselta puolen palkka-kuskia, kyllähän töitä saa tehhä mutta saako siitä sen verran korvausta että jää jotain leivällekkin
Mutta, kyllä siinä on tössö pikkuauton kuskikin... kyllä sen järkikin sanoo että isompaa kannattaa väistää, ja etenki jos ajetaan lunta pois niin silloin on syytä antaa tietä.
Rekisteröimätön
08.01.2011, 23:33
No onneksi tuonkin hermovikaisen tilalle saadaan pikaisesti vaikka somalilainen kuorma-autoilija kun ei niillä pojilla sentään hermo kestää.
Kuorma-autoilija vai kuorma-auton kuljettaja? Ois kyl aika metkan näköistä touhua kun somalipojat ajais omalla kalustollaan lunta suomessa :D
Kuorma-autoilija vai kuorma-auton kuljettaja? Ois kyl aika metkan näköistä touhua kun somalipojat ajais omalla kalustollaan lunta suomessa :D
HHIHIHIHI...
Joskus vastaava tilanne sattu omalle kohdallekkin, olin viemässä täysperällä 12m palkkia just autonlevystä tietä keskelle mehtää eräälle maanviljelijälle, kun vastaan porhalti postin tyttö autollaan:rolleyes:. Hetken tuijotettiin toisiamme silmiin ja pohdittiin kumpi pakittaa, no mie pakitin sen postin tytön auton muutaman sata metriä lähimpään risteykseen:p, mutta oli se sen verran nätti tyttö;).
Kuorma-autokuljettajan puolesta voisin myös todeta, että alkaahan se hommakin kyrpimään kun ajat siellä 12h tai kellonympäri sitä valkosta paskaa veks.
Ja vielä lisänä se että sitä valkosta paskaa tulee harvase päivä lisää nopeammin kuin sitä keretään ajaa pois...
Mutamies
08.01.2011, 23:48
No onneksi tuonkin hermovikaisen tilalle saadaan pikaisesti vaikka somalilainen kuorma-autoilija kun ei niillä pojilla sentään hermo kestää. Tahallinen päälleajo ja kuulemma kiekko yliajalla...
Kunnossapitotehtävissä ei kiekkoa käytetä.
Kunnossapitotehtävissä ei kiekkoa käytetä.
Kunnossapito on aurausta,hiekoitusta ja suolausta. Lumen poisajo kuuluu ajo ja lepoaika-asetuksen piiriin.
Yks kuorma mursketta kelirikkopaikkaan,kiekkoa ei tarvi käyttää = kunnossapitotehtävä.
Koko tien sorastus = taas ollaan ajo ja lepoaika asetuksen piirissä.
Raja on hämärä,mut kuitenkin olemassa.
Kunnossapitotehtävissä ei kiekkoa käytetä.
ja vaikka täyteetäiskin ni ne voi nauttia nälkäänsä ja tökätä uuden piirturiin :)
Mutamies
09.01.2011, 01:30
Kunnossapito on aurausta,hiekoitusta ja suolausta. Lumen poisajo kuuluu ajo ja lepoaika-asetuksen piiriin.
Yks kuorma mursketta kelirikkopaikkaan,kiekkoa ei tarvi käyttää = kunnossapitotehtävä.
Koko tien sorastus = taas ollaan ajo ja lepoaika asetuksen piirissä.
Raja on hämärä,mut kuitenkin olemassa.
Juu, mutta edelleen, kiekkoa (korttia) ei käytetä. :) Onhan se aika raskasta, jos kuljettajalle tulee kokonaisajaksi 12h. Sinänsä mielenkiintoista ajatella, siis hypoteettisesti jos kaikki lumea ajavat yhden kuljettajan autot ajaisivat täysin asetusten mukaisesti, että paljonko sitä lunta sinne helsingin kaduille kertyis kun kokoajan sataa lisää? Edellisiäkin on viellä vaikka muille jakais.
Parhaillaan virkavalta ei varmasti pidä ykkösasianaan tutkia lumenkuljetukseen käytettävien kuorma-autojen piirturitietoja. Saattais ne Transportterit ja Mondeot juuttua hankeen kaiken muun infrastruktuuria ylläpitävän liikenteen joukkoon.
Poikkeuksista lepoaikoihin on itseasiassa tarkennettu selkokielinen teksi: Ajo ja lepoaika-asetusten poikkeuksiin kuuluu maanteiden kunnossapitotyöt: poikkeus koskee mm. olemassa olevien teiden korjaus ja
uusimistoimia sekä teiden aurausta, hiekoitusta ja suolausta.
Eli virallinen selkokielinen ohje antaa ymmärtää, että esim mainitsemasi sorastus kuuluu uusimistoimiin.
Entäs jos lumea kuljettavassa autossa on etuaura? (no eihän se siellä mahdu olemaan, mutta jos olisikin) Alusterä? Mitäs jos aurataan polannetta tullessa ja viedään kuorma lunta mennessä? ;) Painettaisko aina auratessa muutyö nappia?
Iseasiassa mulle on ihan sama, vaikka lumenajo Helsingissä lopetettaisiin kokonaan. Tosin lieveilmiönä saattaisi se betonikylä taantua takaisin keskiajalle.
älkää mollatko turhaa tota kuorma-auton kuskia! päivästä toisee joutuu painelee nahkoihin noitten henkilöautojen vittumaisia temppuja joten en yhtää ihmettele jos kolleegalla palanu hermo. kumminki jos yritetty jopa neuvotella et kumpi väistää, ilmeisesti pikkuauton takana ollu hyvin tilaa ku vain yhtä autoa puskenu keulan eessä.
NYYBIT VITTUUU!!!!
Hävetti aurakuskin puolesta nyt yöllä "Taksi" ohitti oikealta ja sai osumaa kylkeensä , vitsi mihin se lumi pitää sulloa, taskuun vai keskikorokkeelle motarille ei lennä kun 100 lasissa ja oikelle auratessa vielä mahtuu no tehdessä roiskuu ja silkkiperseitä koko pääkaupungin taksarit.
Osuma oli jäitä, kaljapulloja tölkkejä mitä lienee mitä sinne hankeen mahtuu paha todistaa mitä vaikka olisi vanha "osuma" mutta virkavalta ja kova seli seli paha yhtälö , miettikää ihan oikeasti pakkohan se ajoväylä on puhtaaksi saatava!
Useamman kulkijan ongelma luminen valtaväylä kuin yhden taksin.
Taas joku kehä kolmosen ulkopuolelta kaapattu maalaiskuski on mennyt sekaisin kun kyläkeskuksella oli yhtä aikaa enemmän autoja kuin käsissä sormia:D
No elämä on, todistajan ominaisuudessa pysäyttivät , no mitään en tiedä mitä on tapahtunut.
Pitäddäydyn edellisessä lausunnossa , kiesus millainen kirjanpitäjä teillä "Nimismies"" on (Pohjanmaa elokuva)
Hävetti aurakuskin puolesta nyt yöllä "Taksi" ohitti oikealta ja sai osumaa kylkeensä , vitsi mihin se lumi pitää sulloa, taskuun vai keskikorokkeelle motarille ei lennä kun 100 lasissa ja oikelle auratessa vielä mahtuu no tehdessä roiskuu ja silkkiperseitä koko pääkaupungin taksarit.
Osuma oli jäitä, kaljapulloja tölkkejä mitä lienee mitä sinne hankeen mahtuu paha todistaa mitä vaikka olisi vanha "osuma" mutta virkavalta ja kova seli seli paha yhtälö , miettikää ihan oikeasti pakkohan se ajoväylä on puhtaaksi saatava!
Useamman kulkijan ongelma luminen valtaväylä kuin yhden taksin.
Aurakuskistahan sen syyllisen saa väännettyä,ku ei sitä vasentakaistaa sais yksinään aurata ilman auton perästä kääntyvää turva-aitaa,ainakaan noilla 1.hoitoluokan teillä.
Kahella lana-autolla pitäis mennä peräkanaa silleen että välistä ei pääsis pujottelemaan sinne etummaisen lumisuihkuun.
Mahto henkilöauton kuljetta ollut sokissa kun ei edes saanut rekkaria (?) talteen?
Olisko ollu sopivasti lumessa eestä ja takaa. Takakilpi nyt ainakin.
Ei varmastikaan oikein tuuppia pois tieltään, mutta hymyilyttää silti. Sai rooverikuski kunnon opetuksen wanhaan malliin.
täytyy sanoa että aika idiootti kuorma-autokujettaja, näitähän valitettavasti sattuu aina välillä kohillleen, oilis antanut auton olla parkissa ja käynyt vlillä vaikka kahvilla, kyllä se HA kuljettaja olis häipynyt sillä aikaa
Vitun idiootti henkilöauton kuljettaja kun ei voinut väistää, IHAN oikein sille. Kuorma-auton kuskina oisin toiminut samoin, mistä te muutamat jeesustelijat tiiätte miten pitkä työvuoro tolla kuskilla on ollut takana ja mikä motiivi (velat) pistää tekemään niitä töitä silloin kun niitä on tarjolla, sit tulee tollaisia mulkkuja, jotka ei voi väistää vaikka se henkilöautolla on merkittävästi helpompaa kuin kuorma-autolla.
Rekisteröimätön
09.01.2011, 13:43
Eiköhän se oo niin että PIENEMPI väistää, tuli sitten vastaan kuorma-auto tai traktori. Kuorman kanssa ei yleensä kovin terveellistä hirveen sivuun ajella, henkilöautolla helppo pakitella. Oikein teki tuo kuormurikuski.
Just taas näitä.... Te ette vaan ymmärrä kun jupilla oli rooveri niin eihän se voi duunaria väistää.
Itsekkin kerran rooveri jupin kanssa päreet polttanut.... oikein teki kuorkki kuski(vaikkaa ei pitäis).
sattui aikoja sitten kuopion moottoritiellä ilta-aikaan....kun hiluxi oli vielä kusen keltainen ja pikkulinnut mahtui vääntyneen takaseinän ja lasin välistä penkkiä syömään......ajelin n. 100km/h(rajoitus) ja eteen tuli rooveri, joka ajoi n. 70km/h....yritin ohittaa vaan rinnalla rooveri alkoi lisätä nopeutta(jostain syystä hiluxi ei kiihy) käänsin takaisin rooverin taakse... ja ylläri se veti jarrua ihan kunnolla ja nopeus taas n. 60 yritin vähän matkan päästä ohi uudelleen vaan sama temppu ja taas uudelleen ohitus yritys n. 4nnen kerran ... no siinä ohittaessa vilkaisin rooverikuskia ja sellainen liimaletti nuori juippi siin naureskeli ja irvisteli... paloi päreet ajattelin että ei sulla köyhä ole varaa antaa kolista ja kaksin käsin ratista tiukka käännös oikeaan..... rooveri veti piiiitkän äänekkän lukkojarrutuksen vaan pääsin ohi ja lopetti härkkimisen. Oli varmaan urheiluauton tuntua kun pysty kiusaamaan vuoden -86 diesel rakettia. :D
Offipiru
09.01.2011, 14:18
Näitä henkilö-autoilijoita näkee kyllä ihan liikaa. Jopa kesä aikaan, työ alueelle osuu yks kapea silta ja siinä se "hondamies" tunkee väkisi vaikka iso auto on jo puolivälissä tulossa. Ja tää iänikuinen ohita kuorma-auto ja jää etee ajamaa seittemääkymppiä-ilmiö kans käy vituttaa nii että tekis mieli tuuppaa hieman lisää nopeutta.
Joskus vastaava tilanne sattu omalle kohdallekkin, olin viemässä täysperällä 12m palkkia just autonlevystä tietä keskelle mehtää eräälle maanviljelijälle, kun vastaan porhalti postin tyttö autollaan:rolleyes:. Hetken tuijotettiin toisiamme silmiin ja pohdittiin kumpi pakittaa, no mie pakitin sen postin tytön auton muutaman sata metriä lähimpään risteykseen:p, mutta oli se sen verran nätti tyttö;).
Näin toimii ammattimies.Pisteet siitä...
Vitun idiootti henkilöauton kuljettaja kun ei voinut väistää, IHAN oikein sille. Kuorma-auton kuskina oisin toiminut samoin, mistä te muutamat jeesustelijat tiiätte miten pitkä työvuoro tolla kuskilla on ollut takana ja mikä motiivi (velat) pistää tekemään niitä töitä silloin kun niitä on tarjolla, sit tulee tollaisia mulkkuja, jotka ei voi väistää vaikka se henkilöautolla on merkittävästi helpompaa kuin kuorma-autolla.
Pitkät päivät ja ylimitoitetut lainat oikeuttavat tuollaiseen käytökseen???
Eiköhän kuitenkin olisi niinpäin että kun ammatikseen ajaa niin pitäisi osata siellä liikenteessä käyttäytyä.
Tuonkin kokoisen kuormurin kuskilla kun flippaa päästä niin jälki voi olla pahaa...tietysti jos selityksenä on edelleen pitkät työvuorot ja iso asuntolaina...
Rekisteröimätön
09.01.2011, 16:42
Pitkät päivät ja ylimitoitetut lainat oikeuttavat tuollaiseen käytökseen???
Eiköhän kuitenkin olisi niinpäin että kun ammatikseen ajaa niin pitäisi osata siellä liikenteessä käyttäytyä.
Tuonkin kokoisen kuormurin kuskilla kun flippaa päästä niin jälki voi olla pahaa...tietysti jos selityksenä on edelleen pitkät työvuorot ja iso asuntolaina...
Samanlaisilla perusteilla nämä sankarit ajelee pilkki pystyssä katkomassa ajo- ja sähköjohtoja tai tiputtelemassa siltoja pitkin pääkaupunkiseutua. Mutta syyhän sekin jos selityksiä tarvitaan omalle typeryydelle.
Ja aika hyvät kuvat näyttää tostakin tapahtumasta olleen vaikkei rekkaria näkynytkään. Hyvin siltikin tunnistettavissa.
mehtämörö
09.01.2011, 16:51
Tein viime talvena samaa hommaa about samoilla kulmilla ja ei ollu ihan yks tai kaks kertaa kun teki mieli vähä tönästä.. Ihan uskomatonta miten joku diploomi inssi ajattelee "minä tulen mersulla nii tuo kuorkki kyllä peruuttaa pois"
On niitä urpoja myös isojen autojen ratissa Ajelin aikanaan sipoossa jäteautoa ja kas kapeella mettäpolulla tuli vastaan tukki rekka. Luonnollisesti olisin lähtenyt peruuttamaan jos tämä saatanan urpo ei seisois nokan edessä pitkät päällä. Omassa autossa oli kyllä jonkun verran pakkivaloja mutta taakse ei nähny ei nii mitään kun tämän urpon valot häikäsee nii totaalisesti.
Hetken sai välkytellä pitkiä ja parkkeja ennen ku tää imbesilli tajus laittaa valot pois et näkee peruuttaa
vaikea tietää millasen shown se henkilöautokuski on siinä paikalla pitänyt ennen kun työtään tekevällä on hirttänyt, monesti huomannut että etenkin semmonen 40+ arvokkaammalla pelillä ajava kuski ei aina oikein itse edes tajua mitä siinä ollaan tekemässä ja pyytämässä, omistavat tien meinaan, kerranki yks kauppamatkustaja raivos mulle hiat korvissa kun en päästänyt sitä meneen vaikka kuinka oli kiire kun työpäivä loppuu ja kaikkee.
olinhan pysäyttänyt koko liikenteen enkä viitsinyt tehdä yhden takia poikkeusta päästää sitä menemään vaikka se olis saattanut tien poikki kaatuneen tukkiauton ali tai yli lentämällä väyrysellään päästäkkin siitä kohdalta.
sama on sitte tuolla valtatiellä kun rupeaa nostaan sitä pysäytyslätkää pystyyn ku on kaista poikki niin ei muuta lisää kaasua vaan äkkiä ja sitte jo kohta piennar pölisee kun tulee sammutusauton perä vastaan seuraavan mäen takana eikä ässävolvoa keriitä toppaan...
joskus suburbanilla ajaessa yhden tiellä keskellä vastaan ajaneen ukkelin kanssa tovi neuvoteltiin että kumpi väistää, minä nelivedolla vai se hitauden kaavalla, totesin vaan että jos se nyt sattuu oleen niin että siitä ojaan putoaa niin mä saan viä sen auton ylös ojasta vetämällä mut se ei mun autoa, se että mä putoaisin ei kuulemma olis sen ongelma mut jos se olis kii niin mä saisin maksaa hinauslakun... no, lopuksi ajoin sen autoa puoli metriä sivuun, jäi silti viä samanverran penkkaan tilaa, hyppäsin omaani ja jatkoin matkaa.
helsingissä ja muuallakin on välillä niin vaikeeta porukkaa että on ihan syytäkin ajaa päin ite olen auraamassa helsingissä enkä kyllä jokaista henkilöautoa väistä tietenkin jos näkee selvästi ettei ne enää kerkee jarruttaa sitten antaa tilaa.. hommasta ei vaan ysksinkertasesti tule mitään jos jokaita odottaa. kuormaautoille ja busseille annan kyllä tietä tilanteen mukaan mutta tuolla vaan rupee olee niin paljon tota lunta että riittää kuukaudeks 24/7 hommii vaikka ei tulis pisaraakaan lunta.
mutta jos tuolla kuormaautollakin oli majakat päällä eikös sillä ole etuajooikeus? tuskin oli mut kuitenki kai sitä vois vähän miettii kun kuitenki teiden takia siinä työtä tehdään... ja kyllä niitäkin mammoja löytyy jotka eivät yksin kertaisesti osaa tai uskalla peruuttaa autolla ja yleensä tuolla on ne kaikki liikenteessä jotka yleensä menevätkin bussilla !?! :D
tuo lumiralli on ihan mahoton meillä ajetaan 24/7 oman firman kuskit ajaa 3 vuoroon mutta aliurakoitsiat saattaa ajaa ihan niinpitkään ku sielusietää eikä kaikilla ole siitäkiinni etteikö olisi varaapalkata tuurikuskeja vaan niitä ei yksinkertaisesti ole löytynyt tähänhätään..
veikkaaja
09.01.2011, 17:21
mutta jos tuolla kuormaautollakin oli majakat päällä eikös sillä ole etuajooikeus? tuskin oli mut kuitenki kai sitä vois vähän miettii kun kuitenki teiden takia siinä työtä tehdään..
Ei se majakan käyttö anna etuajo-oikeutta. Se vaan viestii että ajoneuvo ei välttämättä noudata liikennesääntöjä tai saattaa tehä jotain muuta erikoista tms. Eli ei sillä vaikka miten majakat päällä ajaa niin koko tietä omista.
Tosin tottakai maalaisjärjellä ajateltuna olishan se hyvä jos työkone millä on majakat päällä niin tehtäis tilaa.
Tai esimerkiksi aura-autoilla on vilkut päällä ihan siirtoajossakin, että muut tienkäyttäjät älyävät että auton keulassa voi olla yli 4 metrinen aura, joka tarvitsee sitten normaalia enemmän tilaa
Ei ne oranssit majakat oikeuta mihinkään ne vaan varottaa muita. Jos rikot liikennesääntöjä mitä voit tehdä majakat päällä, mut kolarissa oot maksu mies kun rikot sääntöjä. Aikoinaa yks koneurakoitsija sai sakot tiellä kun lavetilla ajo hitaasti ja majakat päällä. Poikkes vähä nyt kyl aiheesta.
Ja kyl täytyy sanoo et hesas henkilöauto kuskil ei oo järjen valo pahemmin palannu. Ja kyl tuol kuopion motaril joskus nähny kun autot vetää niitten aura-autojen välistä menemään muka kiireessä.
mutta jos tuolla kuormaautollakin oli majakat päällä eikös sillä ole etuajooikeus?
Ei ole ihan niin yksinkertaista, majakat päällä saa kyä luistella jostain säännöksistä, mutta niitä ei oo hirveen montaa. Lisäksi nämä poikkeukset täytyy tehdä sitä 'erityistä varovaisuutta noudattaen'. Ja mahdollisimman vähän muuta liikennettä häiriten.
Kyseisessä tilanteessa kyllä sais henkilöautolla antaa tilaa, meni säännökset sitten miten tahansa.
Kuorma-autokuskeista suurin osa nyt kuitenkin on "ammatilaisia" jotka osaavat myös peruuttaa. Moni elämänsä henkilöautoja ajanut rooverikuski ei välttämättä yksinkertaisesti vain osaa peruuttaa. Varsinkaan pidempiä matkoja. Tällöin kynnys jäädä "vänkäämään" etuajo-oikeudesta voi olla helpompaa kuin itse peruuttaminen..:cool:
veikkaaja
09.01.2011, 17:50
Kuorma-autokuskeista suurin osa nyt kuitenkin on "ammatilaisia" jotka osaavat myös peruuttaa. Moni elämänsä henkilöautoja ajanut rooverikuski ei välttämättä yksinkertaisesti vain osaa peruuttaa. Varsinkaan pidempiä matkoja. Tällöin kynnys jäädä "vänkäämään" etuajo-oikeudesta voi olla helpompaa kuin itse peruuttaminen..:cool:
Tätä tosiaan myös ihmettelen että moni autoilija ei tosiaan osaa kunnolla peruuttaa, ja eivät osaa käyttää peilejä. Itse esimerkiks tolla omalla mitsulla jos on ahdas paikka mihin auto tarttee saada, niin mielummin pakitan sen sinne, kun peileistä kumminkin niin hyvin näkee missä perä menee.
Mutta itse aiheeseen vielä, vaikea sanoa kun ei paikkaa tiedä että kumman olis ollu helpompi väistää. Uskoisin kyllä että henkilöauton. Ja olen kuitenkin sitä mieltä, et molemmilta harvinaisen tyhmä temppu.
Olis kyl mukavaa jos henkilöautoilijat älyis et miten paljon tollanen iso auto tarttee sitä tilaa. Ja vähän nyt aihetta sivuten, monta ppv lavettia nähny, mitkä seisoneet risteyksessä tovin aikaa, kun ei henkilöautot tee tilaa. Luulis typerämpienkin älyävän että paljonko puolikas tarvii esim. 90 asteen risteyksessä tilaa.
Kuorma-autokuskeista suurin osa nyt kuitenkin on "ammatilaisia" jotka osaavat myös peruuttaa. Moni elämänsä henkilöautoja ajanut rooverikuski ei välttämättä yksinkertaisesti vain osaa peruuttaa. Varsinkaan pidempiä matkoja. Tällöin kynnys jäädä "vänkäämään" etuajo-oikeudesta voi olla helpompaa kuin itse peruuttaminen..:cool:
Varsin samaa mieltä. Sitä kutsutaan myös ammattitaidoksi... jota olettaisi löytyvän ammatikseen ajavalta.
Tosin tuossa jutussahan ei kerrottu esim. kuinka pitkä olisi ollut rahtarin peruutusmatka. Tai kummalla olisi ollut velvollisuus väistää. Toisin sanoen kumman kaista mahdollisesti oli täynnä lunta/parkkeerattuja autoja.
Tuskimpa tuo katu alkujaan on niin ahdas ettei kahta rintasin mahdu, ainakaan ilman selkeätä ilmoitusta siitä kumpi on velvollinen väistämään.
meillä töis auraauto ajo sellasta katua missä molemmin puolin autoja aikapitkän matkaa ja just mahtu aurankans ohi sitten oli tullu sellainen vaikeahko nais ihminen vastaan ja pysähtyny siinä aurapysäytti melkeen nokkaan kiinni ja jäi odottamaan että nainen ystävällisesti väistäisi.. nainen tuli ulos ja käski väistää hänellä on kiire töihin aurakuski koitti ystävällisesti esittää että vaikka hän pakittaisi siihen jäis kuitenkin sellanen muutaman kuution kokonen lumikasa eteen ettei hän pääsisi siitä läpi tämä ei mennyt hänen jakeluun ja hetken aikaa tapeltua aurakuski sano että ihan sama 10 sekunnin päästä mä jatkan matkaa oli sun auto siinä tai ei ja löi oven kiinni mamma juos autoon ja pakki löyty pirun nopeesti ku auraauto lähti liikkeelle :D
Rekisteröimätön
09.01.2011, 18:14
Varsin samaa mieltä. Sitä kutsutaan myös ammattitaidoksi... jota olettaisi löytyvän ammatikseen ajavalta.
Tosin tuossa jutussahan ei kerrottu esim. kuinka pitkä olisi ollut rahtarin peruutusmatka. Tai kummalla olisi ollut velvollisuus väistää. Toisin sanoen kumman kaista mahdollisesti oli täynnä lunta/parkkeerattuja autoja.
Tuskimpa tuo katu alkujaan on niin ahdas ettei kahta rintasin mahdu, ainakaan ilman selkeätä ilmoitusta siitä kumpi on velvollinen väistämään.
Kadulla on pysäköinti sallittu molemmin puolin ja kesälläkin on niin ahdasta että toinen joutuu aina väistämään, varsinkin jos on isommasta autosta kyse. Eli käytännössä vain yksi ajokaista käytössä kuten lehtijutun kuvastakin kävi ilmi. Viisaampi tietty väistää mutta tuossa sitä viiaampaa ei sattunut kohdalle ja kuorkkikuskille tuli primitiivireaktio. Puuttui vain että olis ensin rusikoinut kuskin ja vasta sitten runnonut auton.
Puuttui vain että olis ensin rusikoinut kuskin ja vasta sitten runnonut auton.
Virheistä oppii...:D
helmapelti
09.01.2011, 19:00
Kyllä sillä Rooverillakin tarvis opetella peruuttaan, tai jäädä kauemmas antaan tietä.
Kyllä minä ainakin väistän raskasta kalustoa jos se vaan on mahdollista.
Ihmetyttää tollanen mulkkumaisuus pikkuautoilijalta.
Ainakin mulla on ollut tapana antaa ihmisten tehdä työtänsä mahdollisimman vähän heitä häiritsemättä. Siksi pyrin esim. huoltsikalla käymään paskalla sellaisessa kopissa, jossa siivooja ei ole hommissa... :)
Ja jos ei osaa autoillaan peruuttaa, niin kannattaisi myydä kortti vaikkapa mustalaisille ja mennä tekemään hiekkalaatikolle hiekkakakkuja.... :)
Ompa tullu oltua samas tilanteessa parikin kertaa nosturilla (3 metriä leveä) pistiän tupakan palamaan ja kaadan termarista kahvia kuppiin ja otan hörpyt niin sillä aikaa on pakki löytynyt vastaan tulijan autoista :D :D
Kyllä se joskus hymyilyttää tämä minäminäminä-asenne... joku pääsee minuutin aikaisemmin kotiin niin aina löytyy se minäminäminä-asenteinen, sama pätee vaikka saa kilon enemmän paskaa... tai pääsee ekana kirkkomaalle.
Mut tuohon ite tapaukseen sen verran että eipä missään taida olla julkistettu minkälaista poskensoittoa siellä on puolin ja toisin ollut, kaikkihan tietää mitä v*ttuilusta saattaa seurata :D
Kuorkkikuski kortistoon ja molemmilta kortti hyllylle vähäks aikaa niin siitä oppiivat.
Kenenkään ajokortissa ei ole merkintää "saan ajaa kenen yli haluan".
Itsekin ympäri pyöreätä päivää aikanaan tehneenä tiedän että hermoja se repii varmasti mutta sen asian kanssa on elettävä tai vaihdettava ammattia.
Nykyisin vietän tienpäällä aikaa 70-80tkm vuoteen niin sinnekin mahtuu monenlaista tilannetta mutta sujuvassa liikenteessä on otettava huomioon myös muut tiellä liikkujat.
Tuosta tapahtuneesta näillä tiedoilla on vaikea mennä sanomaan onko henkilöautokuski ollut itsekäs "täällä ajan minä eikä kukaan muu" vai onko kuorkkikuskilla ollut tälläiset ajatukset.
Missähän se olikaan, kun nyt alkutalvesta linja-auto ja vastaantullut henkilöauto tukki kadun moneksi tunniksi, kun kumpikaan ei halunnu peruuttaa. Lopulta paikalle eksyneet poliisit peruututti henkilöauton pois edestä...
Mulla voisi olla pari autoa joita voi tulla työntelemään kun oikein ottaa päähän, kunhan on vakuutukset kunnossa.
Toisinsanoen, maksajasta ei kai ole epäselvyyttä ja peltiähän siinä vain ruttaantui. Joitakin henkisiä skraadeja ehkä mutta ne paranee itsestään.
Ainakin mulla on ollut tapana antaa ihmisten tehdä työtänsä mahdollisimman heitä häiritsemättä.
Tää tuntuu monelta unohtuvan, että töitään ne vaan tekee siellä kun kuorkeilla ja koneilla tietä hetkeksi tukkivat, ei ne kiusallaan sitä tee. Monesti Stadissa näkee kuinka kuorma-auto on tien laidassa parkissa ja pyöräkone kuormaa siihen lunta, niin eiköhän sinne väliin ole jonkun kiireisen pakko tunkea. Sen verran ei osata katsoa, että kun kone on kauhallisen kipannut lavalle ja lähtee hakemaan uutta, niin silloin olisi hyvä sauma ajaa ohi, ei silloin kun kone on juuri pakittamassa poikittain siihen tielle.
Sama pätee muuhunkin tien hetkelliseen tukkimiseen, jengi ei osaa jäädä sinne parinkymmenen metrin päähän odottamaan, vaan sillä kinnerillä on tungettava niin lähelle kuin ikinä vaan pääsee. Harvoin se toiminta siitä yhtään nopeutuu kun pitää varoa kaikkea jalankulkijoista autoihin, rauhassa kun annettaisiin esim. yhdistelmä peruuttaa pihaan, niin kaikki pääsisivät nopeammin jatkamaan matkaa. Mutta kun ei, niin ei.
Rekisteröimätön
21.01.2011, 16:29
Voitte varautua jokainen ruttari siihen että mun auton rutattuanne
kannattaa lähteä ja äkkiä. Reikä lyödään joko kuskin kalloon tai tankkiin ja tulta perään
vähääkään empimättä.
Voitte varautua jokainen ruttari siihen että mun auton rutattuanne
kannattaa lähteä ja äkkiä. Reikä lyödään joko kuskin kalloon tai tankkiin ja tulta perään
vähääkään empimättä.
Hehe. Kaikkia alkoi just nyt pelottamaan .
mielipuoli
21.01.2011, 17:16
Ompa tullu oltua samas tilanteessa parikin kertaa nosturilla (3 metriä leveä) pistiän tupakan palamaan ja kaadan termarista kahvia kuppiin ja otan hörpyt niin sillä aikaa on pakki löytynyt vastaan tulijan autoista :D :D
:D:D Vähän samaan tyyliin opetin toissa kesänä ihmisiä ohittelemaan! Koko kesän leikkasin vesakkoa vammaksen tiehöylällä ja alko vituttaan henkilöautoilijat jotka ajo 10cm päähän takapuskurista ja jäivät siihen töllöttään!! itellä nosturi oli katutolppaa vasten ja oli pitäny päästä peruuttaan 4-5metriä taakseppäin eli olin niinku jumissa auton ja tolpan välissä. Yleensä takana alko helvetinmoinen äänimerkin huudatus tai keskarin näyttely. Sytytin tupakan ja otin iltalehden kouraan ja aloin lukaemaan:D Oli ihan mielenkiintoista kattoa miten 5-10 autoa peruuttaa jonossa taakseppäin:D
Kyllä joskus vitutti suora tie ei vastaan tulevaa liikennettä ja 20 autoa perässä!
Kaikki moitti aina vanhuksia liikenteessä mutta täytyy kyllä sanoa että ei ne törtöt ainavanhoja ole:rolleyes:
Offipiru
21.01.2011, 17:18
Voitte varautua jokainen ruttari siihen että mun auton rutattuanne
kannattaa lähteä ja äkkiä. Reikä lyödään joko kuskin kalloon tai tankkiin ja tulta perään
vähääkään empimättä.
Vittu mikä urpo tänne kirjottelee anonyyppinä. Taidat ajaa sillä saapilla mikä aina tunkee joka rakoo ettei raskaskalusto pääse liikkumaa.
Team Lypsikki
21.01.2011, 17:30
Joskus, aikaa sitten, ajoin kuorma-autoa Hesan keskustassa. 12tonnia viinaa Volvon kontissa, lunta ihan reippaasti ja kadut Eirassa todella kapeina. Ajoin alamäkeen ja vastaan yritti liian kapeassa välissä henkilöauto. Näpäytin sen verran käsijarrua, että kuormuri lähti laskemaan mäkeä kylki edellä, pienenä vinkkinä. Oli hauska katsella ylhäältä kuinka henkilöauton kuski etsi vaihdekeppiä saadakseen pakin päälle. :D
Sopu sijaa antaa, oli kyseessä minkä kokoinen peli hyvänsä. Ja pienemmän on helpompi väistää kuin isomman tiukassa paikassa. Toisekseen, pahimmille räyhääjille rauhallinen, kohtelias ja ystävällinen käytös on pahinta myrkkyä...
Tourinki
21.01.2011, 18:29
Tääkin on vähän kaks piippunen juttu, ja kyllä molemmat osapuolet teki väärin. Mutta toisaalta hyvä että välistä joku "opettaa" vähän henkilöauton kuskeille, etteivät he ole ainoita jotka liikkuvat teillä eivätkä sen puoleen kuninkaita joille pitää antaa tietä. Mutta kuten sanoin, tarpeeton ja ehkäpä liian voimakas reaktio henkilöautonkuljettajan kieltäytymiseen. Ja ois se henkilöauton kuski voinut ajatella vähän että kumman on helpompi väistää.
Tuossa viikolla oli tuossa meidän pihassa lumikuski tehnyt jekut :D Ihan oikein kylläkin, muutamalla kohtaa on pysäköintikielto merkit. Mutta tätäpä ei ollutkaan volvokuski ottanut ymmärtääkseen. Vollen takana oli n 2m korkea ja n3m leveä lumikinos :D On siinä saattanut pari kirosanaa irrota kun lunta on lapioinut :d
tuli mieleen kerran kun tulin ilman kuormaa 4-akselisella moottoritie ramppia alas ja ryssä tuli auton kuljetusvehkeellä moottoritietä ja anto mulle tilaa väisti vasemmalle kaistalle no minä ajoin rajotinta vasten ja ryssä tuli rinnalla varmaan 1,5km eikä päässyt ohi enkä alkanu hidastelemaan kun oli pientä nousua mut sit kun alko alamäki niin ryssä pääs ohi kulki yli 90km/h sen roju ja heti suoraan eteen ja alko jarruttelemaan vauhdin jarrutteli 30km/m aina kun yritin puikata jostain ohi niin kiemurteli eteen 4-ruuhkassa henkilö autot ajeli ohi mistä pääsi ryssä heiluttu nyrkkiä ikkuna auki ja mentiin varmaan kilometri pujotellen perä kanaa kunnes läksin seuraavasta rampista ylös ja ryssä jatko matkaa kai siitä joku nyrkkitappelu olis tullu jos olis pysähtyny siihen motarin varteen.
tuli mieleen kerran kun tulin ilman kuormaa 4-akselisella moottoritie ramppia alas ja ryssä tuli auton kuljetusvehkeellä moottoritietä ja anto mulle tilaa väisti vasemmalle kaistalle no minä ajoin rajotinta vasten ja ryssä tuli rinnalla varmaan 1,5km eikä päässyt ohi enkä alkanu hidastelemaan kun oli pientä nousua mut sit kun alko alamäki niin ryssä pääs ohi kulki yli 90km/h sen roju ja heti suoraan eteen ja alko jarruttelemaan vauhdin jarrutteli 30km/m aina kun yritin puikata jostain ohi niin kiemurteli eteen 4-ruuhkassa henkilö autot ajeli ohi mistä pääsi ryssä heiluttu nyrkkiä ikkuna auki ja mentiin varmaan kilometri pujotellen perä kanaa kunnes läksin seuraavasta rampista ylös ja ryssä jatko matkaa kai siitä joku nyrkkitappelu olis tullu jos olis pysähtyny siihen motarin varteen.
Olisi varmaan sulle ollut kivempi jarruttaa igorin perään (minne jäit muutenkin). toinen antaa reilusti tilaa, ettei sun tarvi muuta kun tulla rampista tielle tasaisella vauhdilla. joustavasti ajaessa olisit tullut sujuvasti mukaan eikä olisi tarvinnut pudottaa vauhtia kun pari-kolme km/h (kun et ohikaan pääse..)
Ihme valitusta, kun jopa naapurikuskit on oppinut hyville liikennetavoille...
tuo jälkimmäinen jarruttelu ei kyllä kuulu siihen.. varmaan iivanaa vitutti kun antoi tilaa, ja et voinut jäädä taakse?
juu sen kyllä huomaa täällä itärajan pinnassa että nuo itäkuskit ei ainakaan ikinä opi autoa ajamaan oli sittem henkilöauto tai rekkapeli niin tiekohtainenrajoitus esim. 80km/h nii ajetaan välillä 50km/h välillä 90km/h kelistä riippumatta vaikka on minkälainen auto missä on kaikki maailman vakionopeussäädin vehkeet ja kaikki niin ei niillä mitään järkeä ole yhdelläkään.
juu sen kyllä huomaa täällä itärajan pinnassa että nuo itäkuskit ei ainakaan ikinä opi autoa ajamaan oli sittem henkilöauto tai rekkapeli niin tiekohtainenrajoitus esim. 80km/h nii ajetaan välillä 50km/h välillä 90km/h kelistä riippumatta vaikka on minkälainen auto missä on kaikki maailman vakionopeussäädin vehkeet ja kaikki niin ei niillä mitään järkeä ole yhdelläkään.
Pasi puhuu asiaa..
joo lisäisin vielä tuohon että jos se se tien antaja olisi ollut suomen kilpinen niin varmasti olisin jättäytynyt taakse mutta kun noi pitkäkilpiset vaan saa veren kiehumaan jo pelkällä olemuksellaan.
Mr_Peace
22.01.2011, 20:02
Tosta lumivallin kasaamisesta tuli mieleen täällä Nastolan pahamaineisella Niinitiellä ollut talonmies. Hoiti hommansa kyllä viimesen päälle aina, pihoihin ajo oli kielletty, mutta aina välillä joku erehtyi talvella sinne parkkeeraamaan. Noh tällä talkkarilla oli tapana kasata pihan lumet väärinpysäköityjen autojen eteen, sekä taakse. Moni oppi kerrasta, eikä jättänyt autoaan enää pihan puolelle parkkiin, vaan kiltisti parkkipaikalle.
Yhen työkaverin auton päälle oli marketin pihassa auraaja kipannu kaikki lumet kun oli siihen jättäny sinne huonoon paikkaan pitkäksi viikonlopuks. Kaveri viä kerkis tekeen rikosilmotuksen, että auto pöllitty. Parin viikon päästä aurinko sulatti pöykkyä sen verta, että autosta rupes keula näkyyn.
pahamaja
23.01.2011, 15:45
Yks tuttu hoiteli taajaman aurauksia sivuhomminaan talvella. Poliisit otti sen silmätikukseen, milloin oli joku parkkilamppu palanu ja milloin oli parkin eteen kerääntynyt lunta ym. Ottivat hyvin usein polttoainenäytteitä että onko löpöä tankissa. Yhden kerran liikaa pysäyttivät ilmeisesti tän tutun kun sillä alkoi ketutuskäyrä nousta. Nimismiehen kanslian piha ei kuulunu hoitosoppariin vaikka tää urakoitsija oli senkin pitäny puhtaana lumesta. Kaveri aurasi tien niin että tie oli hyvin aurattu mutta tien ja silloisen poliisilaitoksen/nimismiehen kanslian välille jäi puolimetrinen aurauspenkka. Poliisit kävivät kuumana mutta kaveri sano niille että ei tartte olla päivittäin pysäyttelemässä ja lapioikaa ite ne lumet pihastanne.