PDA

View Full Version : Pajeron rakentelusta....


jyrden
08.01.2011, 14:15
Ois pihassa yks Pajero (Gen1)... Pitkää mallia ja siit konehuone tyhjä... Ja sit etulattian alunen vaihteiston osalta...
Mitäs tilalle? Mitsua sinne ei tuu takas, kun kerran on saanu heivattya muualle sen... Katsurikin näytti vihreetä jo yhden tekniikan vaihdolle... Ja sekin dsl ja 4 sylinterinen, EIKÄ oo eurooppalaista tekoo...
Akselistot jäis viel omaks alkuun... Jos ei sit sopivasti löydy jäykkää tukivarsineen jostain...

Black Bear
12.01.2011, 22:51
Ois pihassa yks Pajero (Gen1)... Pitkää mallia ja siit konehuone tyhjä... Ja sit etulattian alunen vaihteiston osalta...
Mitäs tilalle? Mitsua sinne ei tuu takas, kun kerran on saanu heivattya muualle sen... Katsurikin näytti vihreetä jo yhden tekniikan vaihdolle... Ja sekin dsl ja 4 sylinterinen, EIKÄ oo eurooppalaista tekoo...
Akselistot jäis viel omaks alkuun... Jos ei sit sopivasti löydy jäykkää tukivarsineen jostain...


Lahjo se katsuri ja laita tällainen:D

http://www.youtube.com/watch?v=Xel8nTY7vWg

nuti-90
12.01.2011, 22:54
ooliskohan toyota..LJ kenties.:D

Black Bear
12.01.2011, 23:07
ooliskohan toyota..LJ kenties.:D

Ehkä, ehkä EI;)

revu
12.01.2011, 23:19
kyllä tuo mun silmään näyttää ainaki mitsulle. Mikäli ei ole vaihdettu LJ:hin mitsun maskia, takaovia ja otettu taka kyljistä niitä ilma räppänöitä pois. :D

http://www.sanakirja.org/search.php?q=pajero&l=4&l2=17

Black Bear
15.01.2011, 20:07
Joku on tehnyt gen1 Pajerosta tällaisen:)

http://www3.telus.net/public/dhuysman/pajero-page.html

Black Bear
15.01.2011, 20:12
Ja tässä toinen versio:D

http://www.4wdaction.com.au/shed/index.php?id=4822&im=7

harrim3
15.01.2011, 20:34
laita vaan joku pikkulohkoV8 pellin alle..,ei ois monella..:D

Rekisteröimätön
16.01.2011, 02:52
Ois pihassa yks Pajero (Gen1)... Pitkää mallia ja siit konehuone tyhjä... Ja sit etulattian alunen vaihteiston osalta...
Mitäs tilalle? Mitsua sinne ei tuu takas, kun kerran on saanu heivattya muualle sen... Katsurikin näytti vihreetä jo yhden tekniikan vaihdolle... Ja sekin dsl ja 4 sylinterinen, EIKÄ oo eurooppalaista tekoo...
Akselistot jäis viel omaks alkuun... Jos ei sit sopivasti löydy jäykkää tukivarsineen jostain...

Jaa lieneekö järkeä vaihtaa toiseen samantyyliseen diesel tekniikkaan? Samanlaisia ne on kaikki nelisylinteriset tuon ajan dieselit. Mutta jos uudempaa saat, nii sitten parempi. Jokin pieni V8 tai vastaava kyllä kieltämättä olisi omalaatuinen. :P

Tässä mielenkiintoinen rojekti, vaihtanut Mitsun 3,2 tekniikan ykköskoppaiseen.
http://www.4x4community.co.za/forum/showthread.php?t=30425

Tuo onkin jo paljon fiksumpaa tekniikkaa, mitä vanhemmissa. Ja tuo Mitsun 3,2 kone on hyvä, kevyesti ottaa isompiakin tehoja irti.
http://www.youtube.com/watch?v=4_2QJt2KBvA

Mutta pelkään pahoi ettei oikein meidän hinnoilla mitään järkeä tuossa. Paljon halvemmalla saa jonkun muun auton tekniikan, ja samat tehot, samalla paljon pienemmällä vaivalla.

jyrden
16.01.2011, 10:54
Jaa lieneekö järkeä vaihtaa toiseen samantyyliseen diesel tekniikkaan? Samanlaisia ne on kaikki nelisylinteriset tuon ajan dieselit. Mutta jos uudempaa saat, nii sitten parempi. Jokin pieni V8 tai vastaava kyllä kieltämättä olisi omalaatuinen. :P

Tässä mielenkiintoinen rojekti, vaihtanut Mitsun 3,2 tekniikan ykköskoppaiseen.
http://www.4x4community.co.za/forum/showthread.php?t=30425

Tuo onkin jo paljon fiksumpaa tekniikkaa, mitä vanhemmissa. Ja tuo Mitsun 3,2 kone on hyvä, kevyesti ottaa isompiakin tehoja irti.
http://www.youtube.com/watch?v=4_2QJt2KBvA

Mutta pelkään pahoi ettei oikein meidän hinnoilla mitään järkeä tuossa. Paljon halvemmalla saa jonkun muun auton tekniikan, ja samat tehot, samalla paljon pienemmällä vaivalla.

Noo siksi, kun vastaavan aikasta tekniikkaa löytyy valmiina... Ja mitä noit alakertoja tutkinut tässä, niin ton mitä löytyy tallista on PAREMMIN tehty ku toi Mitsun oma 2,5TD... Kannet valurautaa, ja hengitys läpimallia, eikä ole kuten Mitsusa ristiin... Niin, ja kyllä ton ajan dsl:t kestää tuplata tehtaan tehot... Ku sellasta tehty jo omassa tallissa 2.0dsl tehtaalta 65hp -> penkitys lappu o,7bar ahoilla 114.7hv pyöriltä... Ja syötöt pienellä. Ja koneessa ei ollyu sisuksille tehty ennen turbotusta mitään...

Ja mikäli TEHOA haettas, niin sillon sinne tuliis Ruotsista haettua Om606:sta... Saa autoja moottorin hinnalla, ja lopuille on aina ottajaa... Siis ostajaa, että vois tulla tekniikka sit ilmaseksi itelle.

Ja mitä V8:n tulee, niin bensaa ei tuu ollenkaan oleen... V8Dsl:t sit hukassa, tai liian hintavia. Ja paremmankin saa, jos haluaa jenkkilästä sit ottaa. Nimittäin Cumminsin 5,9, jos haluaa rahaa laittaa palaan ja ku tehotkin sit vakiona jo erimaata ku OM:ssä...

Picu
21.01.2011, 20:43
Tässä meidän ratkaisu siihen mitä tehdä pitkälle pajerolle:

Koko projekti tiivistettynä täällä:

http://kuvablogi.com/blog/22439/11/ (http://kuvablogi.com/blog/22439/11/)

Videoita löytyy youtubesta kanavaltani jonka linkki on allekirjoituksessani

Projekti alkoi 21.4.2009 ja koeajot olivat 30.1.2010.

Valmistettu suunnistus/safari käyttöön

Runko: G-mersun
Akselit: Unimogin peltiperä akselit
Jakolaatikko: Unimogin itse lyhennetty
Moottori ja vaihdelaatikko: Mersun 6 sylinterinen 3.0 l diesel jatkeena sen oma automaatti
Vinssit: etu- ja takavinssi hydraulinen vanhoista itse rakennettu
Kori: Pätkä Mitsubishi Pajero itse lyhennetty
Omapaino: 2550 kg

Nykyinen turbo asennus osoittautui epäonnistuneeksi. Rakenteilla Audin muuttuva siipinen turbo jonka jälkeen pannusta voisi irrota 300 heppaa. Tätä ei asenneta ennen kuin akseleihin on vaihdettu rautaiset porttaalipoksit. Poksien valmistus/teettäminen on vielä vaiheessa. Nykyiset tehot riittävät hyvin tuhoamaan peltiperäakseleiden valupoksit ihan vaan pikku välipalana.:D

Eli tällainen on meidän Pajeromme. Tästä vinkkiä rakenteluun.:):):)

Tuo mersun kutosdiesel on perusvarma moottori joka on omiaan juuri tämänkaltaisessa autossa. Siitä on riittänyt tehoja pyörittämään noita raskaita hytikkavinssejäkin. Ja huom auton oma paino, vaatii sekin jo jotain moottorilta. Hyvä valinta niille jotka miettivät mitä sinne alkuperäisen tilalle laittaisi.

Ja mitä tulee siihen Cummins 5,9 litraseen. Oletko ajatellut mitä se painaa?!? Tehokas mylly mutta auton pitää olla raskaampaa tekoa.:)
__________________

Rekisteröimätön
22.01.2011, 02:07
Niin, no Jyrden, ottaa ne kyllä tuosta 4D56:estakin aika mukavia lukemia. Tosin ei ehkä 80-luvun painoksena, mutta uudemmista kyllä:
http://www.youtube.com/watch?v=xtXi3PpoLXs

360hp, 640Nm, Mitsun 2,5 TD-IC, hitusen säädettynä.

Ja Mitsun moottoria kyllä asiantuntijat piti 80-luvulla hyvin edistyksellisenä, mitä se olikin. Alkuperäinen 2,3TD oli paljon henkilöautomaisempi, mitä muiden japsien dieselit tuohon aikaan. Sai paljon kehuja, eikä se huono koe ollutkaan. Mutta edistyksellisessa tekniikassa on aina varjopuoliakin . . .

80-luvulla Mitsulla oli vain kansi alumiiniä, nykyään koko kone on perusteiltaan alumiiniä, ja kun hommassa ollaan kehitytty, osataan se tehdä myös kestävästi. Nykyään Mitsun 1,8 DI-D, taas hyvin edistyksellinen, maailman ensimmäinen henkilöautodiesel, jossa täysin muuttua venttiilienajoitus. Tuolla saatu moottorista kevyt, todella pieni kulutuksinen, ja silti tuottaa mukavat 150hv ja 300Nm, joka pieniin autoihin riittää vallan loistavasti.

Nuhapumppu
22.01.2011, 08:50
Kyllä tuosta pajeron omastakin koneesta saa metsäkäyttöön ihan tarpeeksi voimaa ulos. Tässäkin reilut 200hp vakio ahtimella. http://www.youtube.com/watch?v=OHCIGUr-X_M

opelman
18.02.2011, 18:11
Moottori ja vaihdelaatikko: Mersun 6 sylinterinen 3.0 l diesel jatkeena sen oma automaatti
Tuo mersun kutosdiesel on perusvarma moottori joka on omiaan juuri tämänkaltaisessa autossa.
onko tuo kone unimogista??:confused:

Picu
18.02.2011, 19:31
onko tuo kone unimogista??:confused:

Ei. Se on ihan MB 124 korisesta henkilöautosta. Mallinimeltään OM603 turbodiesel. Tämän osion aloittanut puhuikin tuolla aiemmin OM606 moottorista. :)

opelman
18.02.2011, 19:55
aaaa.. ookeii.... :o