View Full Version : Hylsysarjaa osteleen?
Tarttis semmosen varvin missä on 1/4, 3/8 ja 1/2 -tuuman räikät hiluineen.
Kamasan sarjasta oikeinkin hyviä kokemuksia mutta löytyskö mistään vastaavaa settiä edes vähän halvemmalla?
Kamasa kustantaa 300+ eur.
Räikäthän ne hajoaa yleensä.
Alussa Kamasaan sai kokonaan uuden räikän mutta nykyään saa korjaussarjan ainakin täällä päin.
Niitä on kyllä meilläkin vaihdeltu sen 10 kertaa...
Kokemuksia?
santikko
07.01.2011, 22:23
ne kamasan räikät kannattaa laittaa pyhäpäivän varalle hyllyyn ja hakee toiset tilalle. hemmetin hyvät tiheenaksuset ne olis jos kestäis. muuten on hyviä kamasalaiset. toinen sarja mistä on hyviä kokemuksia on biltema. saattaa jonkun korvaan kuulostaa vulgääriltä, mutta ex työpaikassa oli kaks bibleman satsia, ja räikät sai aika kyytiä välillä, mutta eipä hajonnu. eikä hylsyjä halennu. tietty on minkä merkkinen räikkä tahansa kannattaa sitä välillä liottaa öljyssä (muutenkin kuin lattian jäteöljylätäkössä) ja kovimmat jätkät on jopa välillä purkanu ne ja putsaus&rasvaus.
Taitaa kaikki merkki setit maksaa ton verran... Ja Kamasaa itelläkin, mutta setissä on vartti ja se puolikastuumanen... En tota välikokoa oo kaivannut ees, ja hyvin on toimeen tullutkin. kaks pakkia siis käytössä ollut ja vanhin on yli 20v käyttössä ollut... Räikkä vaihdettu kolmeen kertaan uusiks, ja sisuksia sit useita... Enään ei saanut takuuseen räikän sisuksia, kun oli tullut päätös et huollon puute syynä kulumiseen... EI ostettaessa siit ollu mitään puhetta, eikä kyllä enään oo tarjollakaan. Mut tilasin kyllä sen komposiitti vartisen puolikkaan räikän ja sillä mennään taas se 5v, eikä ahittaa vaikka ei saa takuuseen ees korjaussarjaa sit... IKH:ta ollut, ja puolikkaan räikän suunnanvaihdin hajos n. 8kk jälestä... UUSI tilalle... Tänään hain Biltemasta puolikkaseen komposiittivartisen räikän testiin... Kamasan tuntonen, vaikka metallit hieman pitempää mallia.
itellä ollu 13, 17 ja 19 mm hylsät kulutus tavaraa. puolikkaan vääntimessä.. Välillä menee halki siis, ja joskus vaan kantit menee... Mut niitä uusii, kun ei oo ees kalliita ja poistolaareista löytyi Pastorinoa varalle...
Kohtu hintasta ja hyvää siis sois ajatella IKH, Bilttema ja King Pro.t... Ja sit Jonnesway...
Kokemusksia siis; Kamasa on ollu kyllä hyvä... ja mitä nyt IKH:ta tullu käytettyä rinnalla... Ja siis hintaan nähen hyvät ollu (puolet kamasan hinnasta)...
uusilla kamasan sarjoilla ei tee mitään,. ainut hyvä takuu. paitsi vanhat kamasan sarjat hyviä.
itellä tommonen,(kamasan lisäksi) ja hyvä sarja ei ole hajonnut mitään, vaikka kovalla käytöllä ollu.
ja sama takuu kuin kamasan sarjassa.
http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=307
Rekisteröimätön
07.01.2011, 22:34
Tollanen räikkä on palvellu viimeset 15v. Kerran vaihdettu takuuseen kun oksensi pakkasessa rojut pihalle.
Melkeen kaikki muut on aika vähällä yrittämisellä saanu paskaks.
Mulla on ollut reilun kymmennen vuotta itsellä ja töissä käytössä noita mannesmanin sarjoja.
Välillä on ollut pidempikin putki tai isompi leka apuna avaamisessa eikä yksikään räikkä ole vielä antautunut, tai hylsy haljennut.
Hinta/laatu ehdottomasti parasta mitä vastaan on tullut.
Tossa malliksi http://lampoidea.com/product_catalog.php?c=28
Omat kamat ei kyllä ole tuon putiikin valikoimista.
Mulla on ollut reilun kymmennen vuotta itsellä ja töissä käytössä noita mannesmanin sarjoja.
Välillä on ollut pidempikin putki tai isompi leka apuna avaamisessa eikä yksikään räikkä ole vielä antautunut, tai hylsy haljennut.
Hinta/laatu ehdottomasti parasta mitä vastaan on tullut.
Tossa malliksi http://lampoidea.com/product_catalog.php?c=28
Omat kamat ei kyllä ole tuon putiikin valikoimista.
Tuo "MAMMUTTISARJA 215 OSAA" alkoi jo kovasti kiinnostamaan.
Paljon palikkaa ja ei paha hinta.
Tätä pyörittelin paikallisessa liikkeessä: http://www.satatools.com.sg/site/?m=100&f=130&p1=979871770&p2=83&p3=36&ty=1
Ihan asiallisen oloinen setti oli muuten mutta täyskromivartiset räikät jäi vähän mietityttämään.
Biltemasta 1/2", 3/8" ja 1/4" sarjat kaikki erikseen. Tai 1/2" + 1/4" sarja ja sille kaveriksi 3/8" sarja. Hinta yhteensä noin satasen.
Pari tuollaista bilteman mustaa lasikuitu-metalli-räikkää on hajonnu kun ei ole "ehtiny" kiristää räikän ruuveja ennenku ovat hävinneet ja hieman ehkä käytetty jatkon kanssa ja vasarana. Mutta ikinä ei ole silti menny hampaista yli ja rystyset on säästyneet :) Kyllä rystysten kuorimisen välttämisestä maksaa sen 15e mitä uus räikkä maksaa ;) Eli hajotessaan on noi mun räikät vaan jumittuneet yksisuuntaiseksi.
Mun mielestä koko 3/8 koko on aivan turha koko. Puolella tuumalla menee hienosti 10-30mm, ja vartti tuumasella siitä pienempiin. En ole kotona tarvinnut kolme-kasia oikeastaan koskaan. Eikä työpaikalla sitä ole kamalasti viljelty.
Ahtaassa paikassa olen käyttänyt M8 pulteilla myös 1/4 räikkää, Kamasaa. Ostettu 90-luvun alussa. Itse olen sillä vääntänyt niin paljon kuin jaksan, ja vielä ehjä on.
Tietysti jos paljon korjaa henkilöautojen ahtaita paikkoja, niin 3/8 puolustaa paikkaansa.
3/4 kokoa olen tarvinnut useasti, kun puoli tuumainen ei riitä enää. 300 Nm alkaa olemaan järkevä raja puolelle tuumalle. Kyllä se enemmänkin kestää, muttei luotettavasti.
3/4 karalla vedetään töissä 700 Nm ja tuumaisella 1000-1200 Nm.
Kotona löytyy 80-luvulla ostettu Hero-merkkinen japanilainen 1/2" 10-32mm hylsy sarja. Oli silloin halpa, mutta laadukas. Räikkä, ja 19mm hylsy on mennyt hajalle, muuten kaikki on vieläkin ehjää. Ja on tehty kahdessa polvessa remonttia, välillä aika rankkaakin. Hajonneet, ja alunperin puuttuneet hylsy koot on korvattu bahcon tuotteilla.
Suosittelen Bahco, Facom, Belzer, Gerode, ja erityisesti Stahlwille tuotteita. Würth toimittaa (varauksella!) laadukkaita työkaluja, noita edellä mainittuja ja mm Besseytä. Mutta Würth Zebra merkkiset työkalut ovat osittain lähes halpis-tavaraa, sellaista 10v takuulla olevaa Biltemaa...!!!
Ostin 1992 wurttin kiintolenkkisarjan, joka on belzerin valmistama. Hyvin toimii vieläkin, en ole saanut yhtää avainta rikki jatkovarrellakaa. Mulla on tuumainen Biltema 10V takuu mallinen kiintolenkkin sarja. Väänsin siitä paljain käsin 9/16 kiintopään avoimeksi. Mallina Bahco kopio, mutta huono materiaali.
20 vuotta töissä, ja 25 vuotta kotona käsi työkaluja käyttäneenä. :)
Mun mielestä koko 3/8 koko on aivan turha koko. Puolella tuumalla menee hienosti 10-30mm, ja vartti tuumasella siitä pienempiin. En ole kotona tarvinnut kolme-kasia oikeastaan koskaan. Eikä työpaikalla sitä ole kamalasti viljelty.
kunhan vain siuvjuonteeena, itellä kamasa 3/8 pitkillä/normi hylsillä, pirun kätevä ollut
sopii mutta ei liian iso (hlö autoon )
Tätä pyörittelin paikallisessa liikkeessä: http://www.satatools.com.sg/site/?m=100&f=130&p1=979871770&p2=83&p3=36&ty=1
Ihan asiallisen oloinen setti oli muuten mutta täyskromivartiset räikät jäi vähän mietityttämään.
Vastaava setti tuli haettua,vähän eri järjestys mutta muuten vaikuttaa samalta.
Plussana hyvä takuu,miinuksena että karat on "alimitoitettu".Eli esimerkiksi 13mm hylsy löytyy järeimmillään 3/8 karalla.
Mutta ei se 3/8 mikään turha koko ole,oikeasti ihan näppärä jossain missä ei ole tilaa kuten kuorma-autoissa.Tai eihän niissäkään enää nykyään ole tilaa.
Vuosia sitten ostettu Wurth:n "salkku", jossa kattava valikoima hylsyjä ja yleisimmät lenkkiavainkoot. Hyvin ovat kestäneet välillä varsin huoletonta käyttöäkin.
mielipuoli
08.01.2011, 12:50
Itse olen ostellut nyt jonkuverran noita BAHCO:n sarjoja. Esim Carlssonilta saa aika sopu hintaan jo bahcolaisia. ja jos vähän halvempia niin sit IKH: tai Biltema.
lepoantti
08.01.2011, 15:01
kohtalaisen kauan ollut bilteman 1/4 satsi, toyota harrastajana pitkä miinus kun koot loppuu 13mm ja 14mm olis usein tarpeen. no, satsi tuli ostettua kauan ennen tämän harrastuksen aloittamista, nyt jos ostaisin niin ehdottomasti pitää 1/4 sarjasta löytyä juurikin tuo 14mm hylsy kuten joistakin harvoista löytyy.
1/2 sarja 12-32mm hylsyillä on TONA merkkinen vanhan thsekkoslovakian ajoilta, setillä ikää yli 30-vuotta. räikän ja yhden 19mm hylsyn olen kohtuuttomalla jatkovarrella saanut vuosien saatossa hajalle. oli muistaakseni hinta/laatusuhde kohdallaan, jotenkin hämärä mielikuva että noin 100mk olisin sarjasta maksanut!! samalla hinta/laatusuhteella jos löytäisi niin heti olisin valmis ostamaan setin varalle.
kun ikäntyy ja voimat vähenee niin olen huomannut että esim. 400-500mm voimavääntiö on aika kova juttu, säästää rystysiä ja räikkää. sit kun on saatu pultti tai mutteri auki niin sit on räikän paikka, miksi sen räikän pitäisi kestääkkään ziljoona newtonia kun on helpompi tapa kiristää ja avata!!!
mutta nykyään ei meinaa viittiä edes renkaita vaihtaa ilman paineilma tai sähkömopoa....
Mulla ollu parikymmentä vuotta kovassa käytössä Beltzerin sarja. Viime kesänä alko räikkä olemaan jäykkä takas käänettäessä. Ei muuta kun kaks ruuvia auki ja rattaat pesuun ja uuteen voiteluun. Ja taas pelittää.
Pitäs olla elinikäinen takuukin. Ei o tarvinu vielä kokeilla.
mielipuoli
08.01.2011, 16:20
biltemalta löytyy muuten kovempaan vääntöön hyvä räikkä. Itellä ollu tuo jo 3v enkä oo saanu vielä paskaksi vaikka vähän pitempääki vartta käyttäny:rolleyes:
http://www.biltema.fi/osteri/data/webpics_all/Web%20images%20Sorted/10/huge/10-525_h.jpg
itellä ollu käytössä nyt jo jonkin aika toi bilteman 10vuoden takuulla oleva isosatsi jonka ostin kun siinä oli kivasti myös noita tuumakokoja kun tulee noitten jenkkien kans ropailtuu ja ihan hyvin noi on kestäny, kaverilta on menny pari noita bilteman räikkiä mutta aina on saanu suoraan tiskiltä uuden tilalle.
Mistähän löytyisi 17/32" kokoinen kiintolenkki? Tammer Dieselistä löytyi vain hylsy. Näissä saattaa olla myös 5/16 W (tai BSF) merkintä kyljessä. Avainväli on kuitenkin 13.49 mm.
Mistähän löytyisi 17/32" kokoinen kiintolenkki? Tammer Dieselistä löytyi vain hylsy. Näissä saattaa olla myös 5/16 W (tai BSF) merkintä kyljessä. Avainväli on kuitenkin 13.49 mm.
http://www.hvtyokalut.fi/ Jos on olemassa niin tuolta saa. Kuulemma. :)
Etrassa oli tarjouksessa bahcon työkalusarja jossa oli 1/4 ja 1/2 vääntimet mukana, tiukka hinta oli 165€ (lehdessä 178€?) ja 50€ arvonen kello kaupanpäälle :) tarkistin kellon arvon netistä ;)
Kamasaa saa esim:
http://www.toolbay.co.uk/Kamasa-Tools/12-Drive-Socket-Sets/55702-Tool-Set-Mechanics-150pc.aspx
Äkkiseltään noissa tuntuu olevan kuitenkin ihan säästöä hinnoissa, mutta mikä sitten on totuus?
Tullut myös hommattua noita isoja sarjoja, joissa kaikki samassa, mutta viimeisimmät pari sarjaa on tullut ostettua vain yhdellä vääntiöllä. Eli sarja 1/2":n ja 1/4" jne räikillä. Kun tuossa talilla touhuaa, niin helpompi autoon ottaa sisälle vain se yksi pienempi sarja, kuin rahdata sitä hirveän isoa pakkia.
Bahco:n sarjoja tullut katseltua töissä, mutta vaikka niitä myymmekin, niin ei ne tunnu ilmaisia olevan. Köyhän ei toki kannata halpaa ostaa..
santikko
09.01.2011, 15:20
kohtalaisen kauan ollut bilteman 1/4 satsi, toyota harrastajana pitkä miinus kun koot loppuu 13mm ja 14mm olis usein tarpeen. no, satsi tuli ostettua kauan ennen tämän harrastuksen aloittamista, nyt jos ostaisin niin ehdottomasti pitää 1/4 sarjasta löytyä juurikin tuo 14mm hylsy kuten joistakin harvoista löytyy.
1/2 sarja 12-32mm hylsyillä on TONA merkkinen vanhan thsekkoslovakian ajoilta, setillä ikää yli 30-vuotta. räikän ja yhden 19mm hylsyn olen kohtuuttomalla jatkovarrella saanut vuosien saatossa hajalle. oli muistaakseni hinta/laatusuhde kohdallaan, jotenkin hämärä mielikuva että noin 100mk olisin sarjasta maksanut!! samalla hinta/laatusuhteella jos löytäisi niin heti olisin valmis ostamaan setin varalle.
kun ikäntyy ja voimat vähenee niin olen huomannut että esim. 400-500mm voimavääntiö on aika kova juttu, säästää rystysiä ja räikkää. sit kun on saatu pultti tai mutteri auki niin sit on räikän paikka, miksi sen räikän pitäisi kestääkkään ziljoona newtonia kun on helpompi tapa kiristää ja avata!!!
mutta nykyään ei meinaa viittiä edes renkaita vaihtaa ilman paineilma tai sähkömopoa....
nyt täytyy taas tehdä itsestäni pelle ja kysyä mikä on voimavääntiö?
lepoantti
09.01.2011, 17:24
esim. motonetti myy nivelväännin nimellä ja jossakin toisaalla löytyy voimavääntiön nimellä.
santikko
09.01.2011, 17:28
kato joo, niin hieno nimi sai mun mielikuvituksen laukkaamaan..:)
Daddy's Toy
09.01.2011, 21:25
Täältä kanssa ääni tuolle Bilteman isolle sarjalle:http://www.biltema.fi/osteri/data/webpics_all/Web%20images%20Sorted/10/huge/10-120_h.jpg
Ostin jo vuonna -94 muistaakseni.
Hyvin on kestänyt harraste- ja välillä muutaman vuoden ammattikäyttöäkin.
On ainakin ittensä takaisin maksanut.
Sata tuli kerättyä kyytiin:
http://www.satatools.com.sg/UserFiles/Image/product_img/socketanddrive/set/150pc._1_sl_4_in__&_3_sl_8_in__&_1_sl_2_in__dr._socket_wrench_set_(metric_&_s.a.e)_img.jpg
Aikani niitä pajalla pyörittelin. Asiallisen ja siistin oloisia kamppeitahan nuo oli ja ikuisella takuulla.
Räikissä ja jatkovarsissa oli kunnon lukitukset hylsyille. Eivät lähde pois jos ei paina nappia.
Yhtään työliikettä niillä ei vielä ole tehty.
Sarjoista, isommista en nyt niin toedä, mutta isävainaa osti joskus -90 luvun alussa Facomin räikän. Maksoi silloin jotain 250mk.
Voi sanoa että on kestänyt isältä pojalle. Joskus irrottelin Ooppelin vetareita, 32mm hylsyllä ja tuossa oli metrinen putki jatkona. Ei auennu pultti mutta samalla putkella taipui 3/4 sarjan väännin!
Saman näkönen kun kuvassa:
http://www.pixmania.com/fi/fi/4706570/art/facom/hylsysarja-1-2-ja-raikka.html
Sarjoista, isommista en nyt niin toedä, mutta isävainaa osti joskus -90 luvun alussa Facomin räikän. Maksoi silloin jotain 250mk.
Voi sanoa että on kestänyt isältä pojalle. Joskus irrottelin Ooppelin vetareita, 32mm hylsyllä ja tuossa oli metrinen putki jatkona. Ei auennu pultti mutta samalla putkella taipui 3/4 sarjan väännin!
Mulla on joskus vuonna miekka ja kilpi ostettu ACESA merkkinen 1/2" räikkä.Jos oikein muistan niin maksoi 80mk,kallis itselle silloin.Ja jos jossain ikinä tulee samanlaisia pienempiä 3/8 ja 1/4 tuumasia niin varmasti ostan.Tiheä hammastus ja herkkä koneisto.
On irrotettu vetarin muttereita,traktorin renkaita,on lyömällä aukaistu tiukkoja pultteja missä ei ole jatkoputkella saanut väännettyä.Kerran piti puhdistaa ruosteesta koneisto kun oli traktorin lattialla talven lumessa pyörinyt.
Mulla on joskus vuonna miekka ja kilpi ostettu ACESA merkkinen 1/2" räikkä.Jos oikein muistan niin maksoi 80mk,kallis itselle silloin.Ja jos jossain ikinä tulee samanlaisia pienempiä 3/8 ja 1/4 tuumasia niin varmasti ostan.Tiheä hammastus ja herkkä koneisto.
On irrotettu vetarin muttereita,traktorin renkaita,on lyömällä aukaistu tiukkoja pultteja missä ei ole jatkoputkella saanut väännettyä.Kerran piti puhdistaa ruosteesta koneisto kun oli traktorin lattialla talven lumessa pyörinyt.
Acesan 1/2" sarja löytyy täältäkin, ja kestää isältä pojalle. Sarja on 70-luvulta, ja sillä on sit meinaan tehty töitä, ja käytetty pitkää putkee jatkovartena...
Eli suosittelen kaikille muillekkin:)