PDA

View Full Version : vaihteisto kysymys


vääpeli
07.01.2011, 12:29
tuota noinniin pitäis veljen pojalle rakenella linkku ohjattu pikku traktori, ajattelin että jos maasturin tekniikasta tekis niin sais nelivedon kysymys kuuluukin että kuinka paljon vaihde laatikkoa voi hidstaa vaihtamalla hammasrattaita?

Heguli
07.01.2011, 13:18
Voihan noita hammasrattaita vaihtaa, jos jostain vaan saa sopivan kokoisia. Ja jossain vaiheessa loppuu tila, eli laatikon koppa tulee vastaan. Ei noissa laatikoissa noin yleisesti varmaan paljon ylimääräistä tilaa ole. Aika iso traktori tulee, jos ajattelee vaikka SJ410 tekniikkaa, se on sentään pienimmästä päästä maastureita.

vääpeli
07.01.2011, 14:22
ei tartuta kosmeettisiin asioihin kun te offi jätkät hidastatte vaihteiston niin kuinka paljon se hidastuu hitaalla puolella ajettaessa?

hj
07.01.2011, 14:27
http://www.nettikone.com/omavalmiste/pikku-traktori/900325


tuomonen löyty nettiä selatessa

lepoantti
07.01.2011, 14:32
suzukin ja hiluxin jakolaatikoihin löytyy hitaampia välityksiä aika hyvin. esim. hiluxin vakio hidas on 2,28:1 niin sinne löytyy pienellä muokkauksella 4,7:1. jne....

jos jotakin pihalelua lapselle teet ja renkaat on alle metrin halkaisijalla niin kyllä tommonen jakolaatikko toimii ilman mitään välitysten vaihtoakin. tietysti jos ei ole mitään rakentelubudjettia niin sitten vaan ratasta laatikkoon,

HRD
07.01.2011, 14:43
Itellä oli joskus ite kyhätty linkku härveli ja siin oli taunuksen akselit ja tekniikka oli 127 fiudesta. Ootko miettiny, et käyttäs jonku etuvedon tekniikka pakettia, sais välitykset aika sopiviks.

RIPAX
08.01.2011, 23:54
Itellä oli joskus ite kyhätty linkku härveli ja siin oli taunuksen akselit ja tekniikka oli 127 fiudesta. Ootko miettiny, et käyttäs jonku etuvedon tekniikka pakettia, sais välitykset aika sopiviks.

Tää sama oli itellä mielessä,edullisin tapa saada riittävän tiuhaksi. kartaanit kun laittaa etuveto akseleitten paikalle. Toinen tapa olis laittaa kaks päälaatikkoa peräkkäin ja siihen takimmaiseen jakolaatikko. Tai sit tosiaan trail gear välitykset hiluksin tai suzukin jakolaatikkoon jolloin jakolaatikon alennusvaihde olis 4.7 tai suitsan 6.5. Hytrauli pumppua ei taida saada ku kampuran päähän?

BJ-40/76
13.01.2011, 22:53
Itellä oli joskus ite kyhätty linkku härveli ja siin oli taunuksen akselit ja tekniikka oli 127 fiudesta. Ootko miettiny, et käyttäs jonku etuvedon tekniikka pakettia, sais välitykset aika sopiviks.

Mikä on kilohintaluokassa pienin perinteinen etuvetoauto?
Oletetaan että se on merkki X ja malli Y: ja tämä katiska kulkee mikrorenkailla 160 km/h.

Jumitetaan tuosta voimansiirtopaketista tasauspyörästö, ja meillä on Linkkukoneen voimalinja
ilman akseleita.

Tuo akselikysymys on sitten pikkasen monimutkaisempi;
A) millaisia työkaluja rakentajalla on käytössä? (voiko tehdä muuta kuin rälläköidä mitata ja hitsata)
B) Paljonko rahaa halutaan käyttää?
c) Mitä ominaisuuksia, esim lukituksia, ja kestävyyttä halutaan.

Jos halutaan halvat akselit kaikilla puutteilla, niin oliskohan akselit mallia lada/c-kadett/tms, lienee kyllä sulatettu?

Itse kasaisin k.o keksinnön akselit, sikäli kun painoa sais olla, toyota hj-60/61 taka-akseleista, ja nimenomaan
lyhyen puolen vetareista: jos valitaan hj-61 taka-lukkoperä hj-60 lyhyemmällä vetarilla lyhennettynä, niin akselin leveys on niin kapea, että linkkukone menee leveillä renkailla ainakin 1,5 mertiä leveään
kärryyn .
Ja nuo hj:n akselit ja perät kestää! (kun lukkoja käytetään huolella, niin kestää vetää vaikka kuivalla asfaltilla sutia 235/75-15 renkailla;) ja 1000kg painavalla linkkukoneella:eek:)
Yhden toyota lc 4/6x srj;n takaperän olen nähnyt räjähtäneenä "normaali" käytössä!
(Paikallinen maansiirtofirma, ja kone oli uupunut pikkasen liian kauas asfalttitiestä, bj-45 ei saanut hinattua sitä tien viereen, vaan teki hammaspyörämurskaa, joka tunki tasauspyörästön kannen läpi pihalle katsomaan mikä p:le siellä koukussa kiusaa....)