Kirjaudu sisään

View Full Version : Jeep xj:n "ryypyn päälle jääminen"


Rekisteröimätön
05.01.2011, 21:31
Eli nyybi kyselee tyhmiä, vm. 88, jeep xj, 4.0 ja jakolaatikko np231 :) Mikä anturi vai sensori on kaputt, kun moottorin käynnistää niin kierrokset naukaisee suoraan n. 3000 rpm ja ehkä tippuu siitä normaaliksi tai sitten ei..... vai mikä v...u tuohon nyt iski? Voisiko joku viisaampi ja perehtyneempi kertoa mistä alkaisi vikaa etsimään.... JA YRITIN HAULLA ETSIÄ, MUTTA EN LÖYTÄNYT! Kiitos ja anteeksi.

sako
05.01.2011, 21:36
Kysy Jamantilta !

Jeeper
05.01.2011, 21:40
Ihan ekaksi irroita ja putsaa IAC tai oikeastaan koko TB kannattaa putsata ja TPS:n säätö myös auttaa.

Timo_L
05.01.2011, 22:05
Jeps, nuo yllämainitut. Ja kannattaa tarkistaa että ei ole mitään imuvuotoja.

Rekisteröimätön
05.01.2011, 22:10
mut, mut, mistäs nuo ko. zydeemit löytää ja mitä ne tarkoittaa..... ja sama nyybi

Rytari
05.01.2011, 23:15
http://www.4x4wire.com/jeep/tech/engine/throttlebody01/body2.jpg

TB= throttle body, läppärunko
Iac= idle air control= tyhjäkäynninsäätö
tps = throttle position sensor = kaasun asentotunnistin

JAMANT
06.01.2011, 11:40
Kuva tosin on -91 ja uudemmasta ja osat vähän eri puolella/eripaikoissa!! Mutta kyllä se tuostakin selviää!!

mikaelt
08.01.2011, 15:47
Ihan sellanen juttu että annatkos kaasua kun käynnistät? Kuulostaa tuo 3k kiekat aika korkeelta. En ole varma minkäläinen vivusto/ läppä systeemi Renixissä on, mutta aikoinaan eräässä ruisku autossa jos meni kaasua antamaan nii läppä jäi liian isolle auki, imu sitten hetken kuluttua sulki sen. Talvella ongelma tuli esille, syynä oli vaijereiden likaisuus.

Viime talvena mulla jäi kaasu muutaman kerran 1/4 asentoon, syynä oli vapaavirtaus putsarin putken painuminen vivuston päälle.

Edit: tuossa juttua ulkomailta: http://www.naxja.org/forum/showthread.php?t=957717 (googlella voi hakee lisää: cherokee renix high idle )

JERKKU
09.01.2011, 09:17
Tässä Renix koneen antureille mittausohjeita http://www.lunghd.com/Tech_Articles/Engine/Basic_Sensors_Diagnostics.htm