Kirjaudu sisään

View Full Version : Hehkun runko poikki, millä pois?


TAA1000
03.01.2011, 21:34
Moro,

Eli otsikossa se ongelma jo olikin ja kulkine LN170 hiluksi.
Eli millä on porukka ottanut jumekseen jääneen hehkun rungon irti?
Vastakierretapilla tms? Ei kiehtois kyllä kantta ruveta irrottelemaan.
Hyviä ideoita vastaanotetaan.

patroltd
03.01.2011, 21:38
Pystyskö siihen hitsata pulttia tai mutteria, tulee lämpökäsittely samalla ni saattaa irrotakin paremmin.

TAA1000
03.01.2011, 21:40
Kyllä se niin juuresta meni poikk että pirun vaikeeta on hitsailla mitään.
Nuo vastakierretapit tuli ensimmäisenä mieleen, mutta pelkään etttei ne kestä ja sitten on semmonenkin tynkä siellä...

pee
03.01.2011, 21:55
onks kuvaa ??

paljoks jäi ehjää tynkää ??

liikahtiko inaakaan, eli leikkasko matkalla vai heti pohjilla ??

lähitkö avaamaan kylmänä vai kuumana - alumiinikansiko ??


...täähän on MB maailmassa melko yleistä...

Mikki
03.01.2011, 21:57
JTN mömmöä liuottamaan karstaa ja sitte kone käyntiin, parempaa ei ole oikein neuvoa...
Ja sit jos saat annettua kevyesti lämpöä sille, niin se auttaa melko useasti...

TAA1000
03.01.2011, 22:03
Eipä oo fotoa, mutta ihan juuresta meni. Kierroksen pari sain aukipäin ja muut sain vaihdettua. Kone oli lämpimähkö enää tuon viimesen ongelmallisimman kohalla. Muutkin hehkut oli aika jumeksessa. Tuskin ikinä vaihettu kun näytti orkkis hehkuilta.
Mikähän kansi nyt tuos vm.2000 LN170 hiluksissa on....lämpöö olis kyl pitäny tajuta antaa enempi. No yön nyt saa liuota tuolla WD-40:llä ja aamulla uusia ideoita kehittelemään... pitänee hakee joku kunnon vastakierretappisarjakin jos kokeilis sellasella.

Mikki
03.01.2011, 22:14
pitänee hakee joku kunnon vastakierretappisarjakin jos kokeilis sellasella.
Ei oikein toimi + rikkoo kierteet kannesta. Ennemmin porautuva peltiruuvi ja siit sit vetoja "jollakin" mielellään suoraan!
Mutta ÄLÄ PAINA RUUVIA poratessa, muuten tulee kannentiivisteen vaihto tarpeelliseks...:mad::mad:

Mut kokeile käyttää ensiksi! Tullut 99% katkenneistä MB toosistakin tulpat ulos, kun on lämmittäny koneen kunnolla ja sitte vaan kierroksia pumppaamaan ja tapinpätkä ulos...http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon14.gif

pee
03.01.2011, 22:21
1. jarrunesteellä liuotusta, tunkeutuu aika hyvin, vittumainen aine muutenki

2. sopiva prikka kahtena halkiona jämän ympärille

3. sopiva mutteri jämään

4. hitsillä mutteri reiästään jämään kiinni, mieluusti kerralla kunnolla

5. anna jäähtyä

6. halkiot pois mutterin alta

7. lisää liuotusta

8. varovasti suoraan kiinnipäin sen verta mitä aukes ja tämän jälkeen niin kuumaks kun saat, vaikka pikku toholla

9. varovasti aukipäin, maks varttikierros kerrallaan, ja joka välissä puolikas varttikierroksesta eli 1/8 kiinnipäin

10. huokase helpotuksesta, melkein mahoton homma, ja siltikin onnistui


Mä en koittais vastakierteellä, sen kun sinne katkaset on homma mahoton, ei tartu enää hitsit, eikä pimpulat

(Mikki: meinaaks sä ny hehkua vai juuttunutta suutinta ?)

Mikki
03.01.2011, 22:26
hehgu...

Suuttimen tappi ku putoo, niin sitte onkin kyynel silmäkulmas...:rolleyes:

ImacInnes
03.01.2011, 22:56
Meillä töissä on noita joskus katkennut, jos hitsillä saannu tärpin kiinni niin usein on sillä lähtenyt, vaan ei aina.

-02 Kiassa oli yksi hehku palannut niin kiinni että katkes vaikka kuinka koitti varovasti avata ja kansi oli otettava pöydälle ja silti oli työn takana saada jämä porattua pois, onnistuihan se lopulta, muut aukesivat kuin itsestään. Olikohan joku vetänyt väärille jengoille yhden??

-99 Volvoon juuri vaihdettiin ja ne kaikki lähti auki ku uudesta?

Toivotaan parasta.

t. Ismo Ämmä

TAA1000
03.01.2011, 23:09
Tuos vähän kaivelin nettiä ja löysin tuommosen kuin TORX TAPPI
Ilmeisesti vastakierretapin vastine?
Toimiskohan tuollanen siihen hylsyyn?

SauliS
03.01.2011, 23:29
Konstit on monet.. Vois kannattaa ottaa yhteyttä paikalliseen moottorikoneistamoon? Asiasta tämän paikallisen pajan omistajan kanssa jutelleena, hän oli sitä mieltä että kunnon vehkeillä yleensä onnistuu hehkun irrotus melko helposti, siis ENNEN kuin tee-sekin-itse-mies on siihen koskenut. Ja sellainen perus kartionmallinen vastakierretappi on melkosen susi keksintö, ammattimiehiltä löytyy parempia..

Silti melko varmaan itse turailisin hitsaa/poraa-menetelmillä ennen ammattiapuun turvautumista..:D

TAA1000
03.01.2011, 23:32
No juu... eilettäin kun oli koko jakopää levällään ja remmi tuli vaihettua ni olis voinu sen kannenkin irrotella, mutta pitipä sitten jättää tuo hehkujen vaihto vasta tälle päivää niin ihan äkkiä ei viittis purkaa taas kaikkea...

Mutta toivottavasti lämpö ja liuottimet ja joku kikka 3 auttaa ettei tarttis lähteä kannen kanssa tohtorille :(

AH
03.01.2011, 23:44
Mulle joskus neuvottiin tekemään kierretapilla niin pitkä jenka hehkun rungon sisälle kun saa, siihen pultti ja pulttiin iskuvasara. Lähtee kuulemma kohtuu hyvin, ja kierre kestää aika paljon iskuja.

ankkuli
03.01.2011, 23:44
Ilmeisesti 2l-koneessa on (yhtenä) sukuvikana hehkujen katkeilu. Kyselen tässä sivusta, että pitäisikö tuommosen tojon 2l2-koneen hehkuja alkaa ruuvailemaan irti mieluummin kylmästä, kuumasta vaiko puolilämpimästä koneesta? Auttaako tuo vartti auki-puolivarttia kiinni-vartti auki- systeemi näissä? Joissakin itänaapurin keksinnöissä pultit vain väsyy moisesta ja katkeaa entistä helpommin :confused:

TAA1000
03.01.2011, 23:56
taidan vaihella tästä eteenpäin kerran vuoteen noi hehkut "perus huollossa" ;)
ei jämähtele (toivottavasti) enää....
nyt odottelin kunnes ei enää tarttaile kunnolla kuin 2-4 hehkutuksen jälkeen....
noooh.... oppia ikä kaikki :cool:

RIPAX
04.01.2011, 00:18
Ei taida olla olemassakaan mitään HYVÄÄ konstia,lisää huonoja eli semmonen isojoen konehallissakin myytävä ulosveto sarja jossa on semmonen rihlatappi joka ei juuri levitä ja tietysti karampaa joka välissä ruikaten. Toi on kans hyvä ku kiertää kierteen sen jämän sisäreikään ja sit terävä napautus reikään kierretyn pultin nokkaan,kierre tärähtää auki ja sit lukkomutteripultin juureen ja jämä pois. Sit viimenen taitaa olla et poraa reijän niin isoksi et se jämä on niin ohut et saa alkuperäsen kierteen kokosella tapilla putsattua kierteen,helvetin varovasti sittenkin ettet poraa reikää liian syväksi jolloin tiiviste pinta menee vituiksi ja ihan paskoja tappeja ei kannata tarjota ettei katkee reikään. Ja että tulis kyllin jankutettua ni koita saada ne rämmäleet sieltä männän päältä pois,vaikka imuriin pensa letku ja sillä sohii sinne.

Bj Andy
04.01.2011, 00:20
Ja jos yhtään tuntuu ettei onnistu niin vie pajalle,tai etsi joku asentaja kaveriksi.

Itse kannatan ja tuota hitsi menetelmää edellyttäen että siihen riittää rahkeet.

TAA1000
04.01.2011, 00:30
teoriassahan nää kaikki on helppoo ku heinän teko... ei tällasiin ny mikään ruudinkeksijä tartte olla, mutta toi teoria ei lähellekkään ain vastaa todellisuutta.. :(

noh... katotaan mitä tuleman pitää :cool:

TAA1000
04.01.2011, 00:52
BTW... mikähän jenka mahtaa olla tuossa hehkussa?

TAA1000
04.01.2011, 02:07
kai se pitää sitte kierretulkki ostaa :(

no kyselkööt muut sitte kierteitä ;)

Viipo
04.01.2011, 02:19
Löytysköhän jostain vasenkätisiä poranteriä ja jenkatappeja, noin niinku vastasen varalle? Tai periaatteessa, miksei reikää vois tehä oikeekätiselläkin, ja vasenkätisiä jenkatappejahan kyllä on oltava, kun on pultteja ja muttereitakin...

Niillä kartiomallisilla vastakierretapeilla ei oo kyl tullu ku itkua ja hammastenkiristystä, kun ne levittää sitä pultin päätä ja se on kohta entistä tiukemmassa kiinni. Joitain tiukassa olleita katkenneita pultteja oon saanu irti ihan vaan poraamalla keskelle pienen reiän ja hakkaamalla siihen joko torx-avaimen tai XZN:n.

Jari
04.01.2011, 08:31
Löytysköhän jostain vasenkätisiä poranteriä ja jenkatappeja, noin niinku vastasen varalle? Tai periaatteessa, miksei reikää vois tehä oikeekätiselläkin, ja vasenkätisiä jenkatappejahan kyllä on oltava, kun on pultteja ja muttereitakin...

Niillä kartiomallisilla vastakierretapeilla ei oo kyl tullu ku itkua ja hammastenkiristystä, kun ne levittää sitä pultin päätä ja se on kohta entistä tiukemmassa kiinni. Joitain tiukassa olleita katkenneita pultteja oon saanu irti ihan vaan poraamalla keskelle pienen reiän ja hakkaamalla siihen joko torx-avaimen tai XZN:n.



Tuo rihlatappisysteemi on kyllä pätevän oloinen kampe, eikä maksa wurtillakaan kuin n40e (riippuen aleista)

oon irrotellut sillä takanavasta pultteja useenpaan kertaan ja parit muuallekkin katkenneet. ei levitä pulttia ja melekosen lujaa kestää vääntää, jos vähänkin pitemmälle saa porattua..


Joillakin mersukorjaamoilla on kait jotain päristin täristin laitteita kun noissa CDI? koneissa tarttuu aika herkästi tikku reikään.

tunkeumanestettäkin ovat kuulemma käyttäneent liotukseen, itellä ei siitä kokemusta, kun ei sellaista mistään saa... ite oon ihan tippakannuöljyä / lämpö suosinut, lämpö ohentaa ja on rasvasta eli voitelee sitten hyvin kun saa alkuun tunkeutuun, ehkä puhistusspreitä kaveriksi/vuorotellen niin ohenis lisää...

IMHO
Jari

Niin ja muistaakseni vasenkätisiä teriä ois olllut kans wurtilla, siitä en ihan varma tosin oo.

HeikkiH
04.01.2011, 13:21
Niin ja muistaakseni vasenkätisiä teriä ois olllut kans wurtilla, siitä en ihan varma tosin oo.

Meil on töissä Wurthin rihlatappisarja, ja siinä on vasenkätiset porat jokaiselle tapille. Pari kertaa on irronnut katkennut ruuvi ihan sillä kun poraa reikää tapille.

edit/ Saako se hehkun kalasteltua pois jos suuttimen irrottaa ja lyö hehkun jämän sisään?

Jugga
04.01.2011, 15:29
Vahva ääni hitsaukselle. Kunnolla virtaa niin, että sulaa kiinni. Samalla se lämpiää punahehkuseksi se jämä siellä kannessa ja paskat palaa kierteestä. Ite oon vetäny aina vähä isomman mutterin suoraan katkenneeseen osaan kiinni niin saa jollain vähä isommalla lenkillä sitten vääntää, on tuntoo enemmän ku ei tarvi hampaat irvessä pienellä avaimella yrittää. Oottelet sitten vaan rauhassa, että se on kunnolla jäähtynyt ennen ku rupeet varovasti availeen.
Ja juurikin edellämainitulla vähä ulos ja aina melkeen samanverran takasi ja se liukkaripullo toisessa kädessä.

Joskus on joutunu hitsaamaan useemman mutterin ennenkuin sen on saanu kunnolla kiinni, usein lähtee kyllä ekalla...

pee
04.01.2011, 15:58
kai se pitää sitte kierretulkki ostaa :(

no kyselkööt muut sitte kierteitä ;)


nuo tarvikekauppojen hehkuluettelot kertoo kierteen - jollei viitsi vanhasta kahtua

eikö ne yleensä oo 1 tai 1.25 noususia

TAA1000
04.01.2011, 16:12
tohottimella meni muutamaan otteeseen punahehkuseks ja hitsilläkään ei saanu tarpeeks tartuntaa siihen hehkuun sisus vaan pyörii, mutta hehku "toimii" kyllä ja vuotojakaan ei tunnu olevan. pitää piakkoin ottaa se kansi pöydälle ja käyttää pajalla niin saa senkin kunnolla hoidettua.

SauliS
04.01.2011, 19:16
tohottimella meni muutamaan otteeseen punahehkuseks ja hitsilläkään ei saanu tarpeeks tartuntaa siihen hehkuun sisus vaan pyörii, mutta hehku "toimii" kyllä ja vuotojakaan ei tunnu olevan. pitää piakkoin ottaa se kansi pöydälle ja käyttää pajalla niin saa senkin kunnolla hoidettua.

Niin no mä meinasin ihan että ajat sillä autolla sinne koneistamolle näyttämään sitä hehkua. Näin mä tekisin ennen kuin repisin kannen ylös