PDA

View Full Version : WD21 Terranon maastokelpoisuuden parantelua.


meroka
03.01.2011, 17:15
Tuli ostettua Nissan Terrano WD21 vuosimallia 91, 3 litran bensa v6 ja 4 lovinen automaattilaatikko.
Edessä automaattiset napalukot ja takana näistä löytyy käsittääkseni kitkalukko.
Safarointi olis mielessä ja vakiona ei pääse riittävän syvälle pusikkoon joten mistä kannattaisi aloittaa parantelu?
Offihommissa olen aika noviisi joten kaikki apu ja jelppi otetaan vastaan. Tupannut tähänasti madaltaa ja jäykistää autoja :D.

Tarkoitus olisi nyt aloittaa halvemmilla "pikkumodeilla" ensin ja saada makua koko hommaan.

Eli kaikessa lyhkäisyydessään mistä kannattaa aloittaa? Renkaat nyt ainakin varmaan pitää päivittää. Ja sopivia saa tarjota, vanteineen tai ilman. Minkä kokoiset menee ilman suurempia muokkailuja alle? 31"?
Vai kannattaako heti aluksi korottaa koria ja lyödä isompaa palloa alle?
Tällähetkellä 15" aluvanteet.
Katselin foorumilta että keulaa saisi pari tuumaa nostettua kiristämällä vääntösauvoja, mutta mistä takapäähän pidemmät jouset?
Netin syövereistä löysin calmini merkkisen alustasarjan joka korottaa 3", hintaa kuitenkiin oli jo päältä tonnin ulkomailta tilattuna tai 2000€ suomesta joka vastaa jo yli 50% auton arvosta joten menee yli budjetin.
Entä olisiko lähialueilla ketään joka voisi mahdollisesti avittaa korin korotuksessa jos tämä kannattaa tehdä?

Vinssi? onko pakollinen varuste? vetopisteitä pitää ainakin hommata mutta tarvitseeko vinssiä? Vai saako muilta safarilaisilta aina apua jos jää jumiin?:)

Auto on jokapäiväisessä ajossa ja on tarkoitus pitääkkin sellaisena että pystyy ajelemaan maantielläkin.

Itse asustan loviisan suunnalla joten jos lähialueelta löytyy neuvojia niin saa tulla paikanpäällekkin ihmettelemään.

JJ90
03.01.2011, 18:39
Vetopisteet kuntoon, isoimmat lainsallimat rupulikumet alle ja manuaaliset napalukot näin aluksi/automaatit kemppiin.
Sitten kitkalukon simmailua tiukemmaksi ja koria ylöspäin rungolta ja vinssi ja kunnon valot katolle. Ja hilifti takapaksiin. Korottava alustasarja, esim tuo 3" calmini ja sitten lopulta ne 100% lukot kumpaankin päähän.(saako tohon semmosia??) Palkkihelmat ja pohjapanssarit tulee mieleen sitten ekojen kivikosketusten jälkeen.:)

Tossahan tuota maastokelpoisuutta tulee jo kummasti, listalta vaan alkaa turaamaan juttuja autoon rahoituksen niin salliessa.:D Ilman virveliä mua ainakin vituttaa, vaikken safarilla koskaan ole ollutkaan, joten on se melko pakollinen maasto-uskottavaan autoon.

Ja sitten kaiken turhan työn jälkeen auto kiertoon ja oikean maasturin ostoon.:D:D

rulez
03.01.2011, 18:53
luehan tuo josko jotain vinkkejä löytys --> http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=37431

Ja nyt alkuu ainaki itte vaihtasin napalukot mekaanisiin nuo nissanin lukot ei kestä sitte pätkääkään "safarointia" jos joutuu pakiteleenkin välillä --> eli kannattaa vaihtaa jo ennenkä on kunnolla jumissa hajonneen napalukon takia.

- 8" vanteet -20et:llä on ihan sopivat joskin vaatinee pienet levikkeet jos leimaan meinaa saada
- 31" rengas sopii sauvat lähes pohjaan kirimällä tuolla et:llä kivuttomasti

kohta kumminkin harmittaa ku tuli 31" renkaat hommattua joten 6cm koria nostamalla rungolta ja sauvat kirimällä mahtuu myös 33" rengas pyörimään ;)

Hytin nostosta ei oo hyötyä jos aattelit pysyä 31" renkaissa mutta samalla vaivalla kun hytin nostat vahvistat/tarkistat kaikki korvakkeet rungosta ja korista. aikaa tähän hytin nostoon saa varata yhen illan ja materiaaleihin 40-100e (kierretankoa,rikkoja,muttereita ja korotukseen sopivaa muovitankoa)

-Vinssihän on niin kauan tarpeeton kun jonkun kanssa ajelian autosta moinen löytyy mutta yksin en ilman vinssiä lähtis mettään leikkimään toisella autollakaan hinaamalla ei yleesä liiku kampe mihkään mutta kunnon vinssin perässä tuloo ku tyhjää vaan. Kiinan 12000lbs vinssilläkin pärjää vallan mainiosti harrastekäytössä ja rahaakaan moisen hommaamiseen ei kulu ku noi 400e

Vanhempikorista terraanoa en oo ikään omistanu mutta useammankin tuommosen samanmallin king cäpin ja niissä tuskin on hirveitä eroja muuten kun koneen ja takajousien osalta.
Tuossa jotai omia pienimuotoseen "mettäräppäilyyn" sopivia rakennelmia --> http://www.tokkyra.arkku.net/7462/

meroka
03.01.2011, 23:53
Löytyykös loviisan lähistöltä ketään joka haluas avittaa korin noston kanssa? Entä millaista nosturia tuohon hommaan tarvitsee? Löytyy tunkkeja sun muuta, traktori etukuormaajalla.

Kannattaako ostaa https://www.4x4parts.com/nissan/pathfinder-inch-body-lift-p-277.htmlsarja, näyttäis koostuvan pulteista ja parista tangosta. Vai saako esim etrasta kaiken tarvittavan?

JJ90
04.01.2011, 16:17
Kit includes:

front bumper relocation bracket
power steering line extensions
safety loop extension brackets
transmission & transfer case extension
gas filler & vent line extensions
high quality body blocks
bolts and all necessary hardware.

Onhan tuossa paljon muutakin, kuin pelkät muovipiitit. Ei ole edes pahan hintainen..

vexi4x4
04.01.2011, 21:00
Löytyykös loviisan lähistöltä ketään joka haluas avittaa korin noston kanssa? Entä millaista nosturia tuohon hommaan tarvitsee? Löytyy tunkkeja sun muuta, traktori etukuormaajalla.

Kannattaako ostaa https://www.4x4parts.com/nissan/pathfinder-inch-body-lift-p-277.htmlsarja, näyttäis koostuvan pulteista ja parista tangosta. Vai saako esim etrasta kaiken tarvittavan?

ei muutaku rohkeesti kokeilemaan. pullotunkki riittää kyllä. muistat vaan korin irrotuksen lisäks irrottaa auton pohjasta semmosen pakoputken kannatin härpäkkeen, etupuskurin( tulee korin läpi ) ja tehä flektille tilaa siihen suojamuoviin. 6cm korotuksessa käypi jotkut letkut konehuoneessa lyhyeks vaan en nyt just muista että mitkä.

rulez
05.01.2011, 18:06
ei muutaku rohkeesti kokeilemaan. pullotunkki riittää kyllä. muistat vaan korin irrotuksen lisäks irrottaa auton pohjasta semmosen pakoputken kannatin härpäkkeen, etupuskurin( tulee korin läpi ) ja tehä flektille tilaa siihen suojamuoviin. 6cm korotuksessa käypi jotkut letkut konehuoneessa lyhyeks vaan en nyt just muista että mitkä.

6cm nostossa ainoat letkut joka jää lyhyeksi on polttoaineputki(konetilassa)( olisko paluu) mutta jatkaminen helppoa kun kuminen putkenpala kupariputkissa kiinni tällä välillä ja toinen on polttoaineen täyttöputki joka vaatii muutamien senttien jatkopalan.

Myöskin ohjaussimpukalta rättinivelelle menevä tanko kannattaa muistaa päästää irti rättinivelen päästä ennenku rupee tunkkaileen muuten kiskoo koria vinoon. Myös tämä tanko jää lyhyeksi muutaman sentin mutta helppo jatkaa kun vaihtaa rättinivelen pultit pidempiin ja rikkoja riittävä määrä väliin. Toinen vaihtoehto on katkasta koko tanko ja jatkaa mutta tämä sauma täytyy tehdä katsastusmieheltä huomaamattomaksi jos aikoo leimata. Pelkkä booreilla siirto ei riitä !!

puskuri tarvitsee sovitepalat jolla saa nostettua ylemmäksi nämä on tosin helppo korvata kemppiliimalla ja lattaraudan pätkillä jos ei puskuria enää ajattele irrottavansa :)

Nelivedon keppiä tarvitsee hieman loveta rälläkällä ja liimata uuteen asentoon etuviistompaan vaihdekeppi sopii mitään tekemättä kunhan vaan leikkaa sisempään ääneneristekumiin hieman koloa.



Myöskin minä oon sitä mieltä että kokeilemaan vaan kun nuo edellä mainitut oo tehny varovasti vaan tunkkailet ja tunnustelet kanittaako joku vielä (todennäkösesti ei) !

meroka
06.01.2011, 23:38
Kiitos kovaati avuista :) Miltä kuullostais jos tilaisin

Pathfinder 3 Inch Body Lift
https://www.4x4parts.com/nissan/pathfinder-inch-body-lift-p-277.html

Pathfinder Custom Suspension Lift
https://www.4x4parts.com/nissan/pathfinder-custom-suspension-lift-p-54.html

Mile Marker Manual Locking Hubs
https://www.4x4parts.com/nissan/mile-marker-manual-locking-hubs-p-243.html

Hi Lift 60 Inch All Cast Jack
https://www.4x4parts.com/nissan/hi-lift-60-inch-all-cast-jack-p-4854.html

Pääsisköhän tälläsellä setillä alkuun jos vielä tuon lisäksi 33" kumit, mitä mieltä porukat on A/T renkaista? vissiin hyvät katuajoa ajatellen mutta jääkö auttamatta kakkoseksi maastossa?

Millasia kokemuksia tuolta 4x4partisista tilaamisesta porukoilla on? toimitusajat?

rulez
07.01.2011, 08:20
Osta vaan suosiolla mt renkaat itte ainakin oon pärjänny mt renkailla kesät talvet ja maastossa mutiainen on todellakin parempi !

AT vs MT :

AT: äänekkäämmät, hieman huonompi talvipito, huomattavasti paremmat maastossa, uskottavamman näköset :D
AT: hiljasemmat piellä(tosin merkistä riippuen), maastossa huono pito, hiljasemmat, pienempi vierintä vastus(kulutus pienee), Ei nosta auton äijä arvoa :D:D

Kumho kl71 on paras kompromissi on erittäin hiljanen, hyvä pito maastossa, pitää talvella ku tauti, ihan maastokumin näkönenkin.

Oma lukunsa on sitten nämä oikeat maastorenkaat kuten Boggeriit, muzzillat jne.. jotka kannattaa unohtaa jos haluaa mukavuutta edes hieman tieajoon.