View Full Version : geen rengastus..
Kyselin konttorilta 84sen g mesen isointa mahdollista rengas kokoa ilman poikkeuslupaa ja oon nyt gummissani et millä pirulla kaikilla on niin isoo gummia auton alla??? Alkuperäinen rengastus on 205/16 rekisteriotteessa et onko esim viimeisissä 460sissä isompaa rengasta ollu et sais sillä verukkeella tohon saman sarjalaiseenki vai kuinka kaikki on ton kans touhunnu??
ratkaseva asia on luonnollisesti se että mitä lukee rek. otteessa.. esim 205 r16 on yleisin koko w460 G:ssä johon suurin mahd. rengas pelkällä muutos katsastuksella on 31x10.5x15...
g:tä on saanut myös 215 r 16 joten luonnollisesti siihen saa taas vähän suuremmat...
jos välttämättä haluaa onnea kokeilla, niin ei muuta ku vehonta vertailu lappua, ja akelle anomus menemään, maksaa tosin ihan kivasti ja suurella mahdollisuudella tulee hylkynä takaisin..
35" voi olla aika vaikee saada otteeseen, ja epäilen että niitä monellakaan on jos ei sitten oo erikois luvalla esim: pelastus ja sammutus käyttöön , ja silloinkin niitä saa käyttää vai tehtävän aikana..
yleisin vaihtoehto on se että vie leimalle eri pyörillä ja rypee toisilla...:o
paremmin tietävät paikkailee...:)
geetä on saanut 235\85\16 kokoisella rengastuksella, jolloin max korkeus muutoskatsastuksella 34"
35" ei saa enään lahjomallakaan, olen kokeillut :)
tarvit maahantuojalta lapun
Kyselin konttorilta 84sen g mesen isointa mahdollista rengas kokoa ilman poikkeuslupaa ja oon nyt gummissani et millä pirulla kaikilla on niin isoo gummia auton alla??? Alkuperäinen rengastus on 205/16 rekisteriotteessa et onko esim viimeisissä 460sissä isompaa rengasta ollu et sais sillä verukkeella tohon saman sarjalaiseenki vai kuinka kaikki on ton kans touhunnu??
voihan auton alla olla isot gummit vaikkei ne otteessa ookkaan;)
Onhan siellä alkuperäisessä käyttöohjekirjassa (esim. vm 82) mm. 7.50-16 ja 7.00-16 renkaat mainittuna. Tuolla saa käsittääkseni vaikkapa 285/75R16. Sitten jossain uudemmissa on ollut 255/70R15 ja sellaista vastaan saa vaikkapa 33-12,5 otteeseen (siis korkeus 7.50-16 renkaasta ja leveys 255:tä). Näille offsetin puolesta käypäiset (lailliset) vanteet onkin sitten jo tarina erikseen..
Juu
alkup W460 käyttöohjekirjanen antaa tuollaisia:
205 R 16
215 R 16
255/75 R 15 C
7.00 R 16 C
7.50 R 16 XS
33" ei pitäis olla ongelma, jopa 13.5 leveenä menis, tais olla joku kantavuus ongelma 13.5 lla
265/75 16 menee ihan tavan konttorilla jos älykäs insinööri, tosta 285 sta ei oo kokemusta
isot renkaat on aivan höpöjä, ole rohkeasti erilainen, 205/75 16 C näyttää just hyvältä
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=72838
sillä ei kuitenkaan ole merkitystä että mitä käyttö ohjekirjassa lukee, vaan se millä renkailla se auto on alunperin rekisteröity\varustettu.
mun -82 vm 240gd 300gd käyttöohjekirjassa ei ole muita vaihtoehtoja kuin:
205 r 16 m+s reinforced
215 r 16 m+s radial
215\80 r 16 m+s reinforced
7.00 r 16 c radial
ja kun suomi auto on kyseessä niin otteessa luonnollisesti köykäsin mahdollinen vaihtoehto on valittu...
eli loppu tulos on:
31"x10.5 pelkällä muutoskatsastuksella.
34"13.5 vehon auto kohtaisella vertailu todituksella ja muutos katsastuksella
Jostai syytä trafi suhtautuu tosi negatiivisesti poikkeus lupiin, tai ainakaan ne harvemmin menee enää läpi, ku ennen riitti että oli hyvä selitys esim: että on urakoitsia ja pitää saada huolto kalusto koneen luo...
sillä ei kuitenkaan ole merkitystä että mitä käyttö ohjekirjassa lukee, vaan se millä renkailla se auto on alunperin rekisteröity\varustettu.
mun -82 vm 240gd 300gd käyttöohjekirjassa ei ole muita vaihtoehtoja kuin:
205 r 16 m+s reinforced
215 r 16 m+s radial
215\80 r 16 m+s reinforced
7.00 r 16 c radial
ja kun suomi auto on kyseessä niin otteessa luonnollisesti köykäsin mahdollinen vaihtoehto on valittu...
eli loppu tulos on:
31"x10.5 pelkällä muutoskatsastuksella.
34"13.5 vehon auto kohtaisella vertailu todituksella ja muutos katsastuksella
Jostai syytä trafi suhtautuu tosi negatiivisesti poikkeus lupiin, tai ainakaan ne harvemmin menee enää läpi, ku ennen riitti että oli hyvä selitys esim: että on urakoitsia ja pitää saada huolto kalusto koneen luo...
kukin tulkoon uskossaan autuaaks, lukeeks sulla muuten otteessa mitkä renkaat siinä ostaessa ja tilatessa oli ?
- ja onpa muuten kumma että TraFi ei enää "avokäsin" jaa poikkeuslupia, kun niitä alkaa olla jokapoikien vehkeissä
eli - kaikki kannattaa kysyä ja hakea aina Vehosta, juuri :D näin (Vehossa tehdään onnellisia MB ihmisiä)
-I believe in Veho-
-Hallelujah-
Täst on jo aikaa ku noitten kans taistelin ja sillonhan virsi meni jotenki näin et mallisarjan suurin ja sihen sit korkeutta 51mm ja leveyttä 102mm ja lappu maahantuojalta et mikä se suurin on ollu. Tais lappu kelvata vaik jonkun muun maan diileriltäkin mut onham se voinu muuttuu.
Täst on jo aikaa ku noitten kans taistelin ja sillonhan virsi meni jotenki näin et mallisarjan suurin ja sihen sit korkeutta 51mm ja leveyttä 102mm ja lappu maahantuojalta et mikä se suurin on ollu. Tais lappu kelvata vaik jonkun muun maan diileriltäkin mut onham se voinu muuttuu.
Juuri niin että mallisarjan suurin koko, vaikka sitä ei rek.otteessa edes lukisi.
lainaus AKE:n sivulta (http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Katsastus+ja+yksitt%C3%A4ishyv%C3%A4ksynt%C3%A4/Muutoskatsastus/Ajoneuvon+rakenne++ja+varusteet/Henkil%C3%B6-+ja+pakettiautojen+rakennemuutokset/Rengas+ja+vanne+muutokset.htm)
Esimerkki 1.
Auton rekisteröintitodistukseen on merkitty rengaskoot 185/65 R15 ja 195/60 R15. Auton mallisarjatietoihin on merkitty lisäksi rengaskoko 205/45 R16, joka ei näy rekisteröintitodistuksessa. Tämä on mallisarjan suurin rengaskoko eli vertailurengas.
Tällöin autoon voidaan asentaa ilman muutoskatsastusta enintään 225 mm leveät renkaat (195+30 mm) 16” vanteilla (15”+26mm).
Muutoskatsastuksessa autoon voidaan hyväksyä enintään 307 mm leveät renkaat (205+102 mm).
Renkaan ulkohalkaisija ei kuitenkaan saa muuttua yli 51 mm vertailurenkaasta, eikä auton raideleveys yli 30 mm alkuperäisestä leveydestä.
kylläpä se on itku herkässä. :D (pee)
Muutama viikko sitte inssin kans siitä asiasta inttelin ja soitin maahantuojalle(veho, ku ei nyt muitakaan oo :)), ja trafin tekniseen neuvontaan... tuomio oli että, rengasta suurentaa saa mallisarjan suurimmasta, juuri niin kuin tumi tossa jo kirjotti.
Mun autolle ei konttorin ohjelmasta löytyny vertailu mallia, joten lappu olis pitäs tilata, valmistajalta, tai maahantuojalta( VEHOSTA:p)
jokainen nyt varmaan osaa sen verran rekisterioteta lukea että tietää mikä on ns. org. rengas koko ja mikä vaihtoehtoinen...
Koitin vaan vastata asiallisesti kysymykseen, ja kertoa omakohtaisen kokemuksen.
ja hyvähän se vaan on, jos joku muu saa jotain sellaista mitä mulla ei vielä oo ;)
kylläpä se on itku herkässä. :D (pee)
Muutama viikko sitte inssin kans siitä asiasta inttelin ja soitin maahantuojalle(veho, ku ei nyt muitakaan oo :)), ja trafin tekniseen neuvontaan... tuomio oli että, rengasta suurentaa saa mallisarjan suurimmasta, juuri niin kuin tumi tossa jo kirjotti.
Mun autolle ei konttorin ohjelmasta löytyny vertailu mallia, joten lappu olis pitäs tilata, valmistajalta, tai maahantuojalta( VEHOSTA:p)
jokainen nyt varmaan osaa sen verran rekisterioteta lukea että tietää mikä on ns. org. rengas koko ja mikä vaihtoehtoinen...
Koitin vaan vastata asiallisesti kysymykseen, ja kertoa omakohtaisen kokemuksen.
ja hyvähän se vaan on, jos joku muu saa jotain sellaista mitä mulla ei vielä oo ;)
juurikin näin se menee, konttorilta kun katsovat runkonumeron mukaan niin ei ole muita renkaita merkitty kuin 205\16
Ja taitaa olla vähän konttorikohtaista että mistä lappusista niitä vertailurenkaita katsellaan...
Maahantuojan paperilla ainakin saa ne 33" leimattua.
onhan niitä tietysti kaikenlaisia jeesuksia jotka ei tartte vehoo eikä mitään muutakaan kun ne itse tietää kaiken aina paremmin...
onhan niitä tietysti kaikenlaisia jeesuksia jotka ei tartte vehoo eikä mitään muutakaan kun ne itse tietää kaiken aina paremmin...
Ei tässä nyt jeesus tarvii olla ilman vehoa pärjätäkseen, saahan noita dokumentteja nyt kopioitua jokaisen huolellisen G-kuskin säilyttämästä alkuperäisestä käyttöohjekirjasta, mistä löytyy noi peen mainostamat rengaskoot. Helposti saan skannattua jos tarvetta ilmenee.
Edit: Mitäs ylivuotista sienisalaattia pee on popsinut kun on noinkin fiksut porkkananvärisillä vanteilla olevat munkit veivannu tähtikeulaan? :D
Ei tässä nyt jeesus tarvii olla ilman vehoa pärjätäkseen, saahan noita dokumentteja nyt kopioitua jokaisen huolellisen G-kuskin säilyttämästä alkuperäisestä käyttöohjekirjasta, mistä löytyy noi peen mainostamat rengaskoot. Helposti saan skannattua jos tarvetta ilmenee.
Tiedän ainakin yhden tapauksen missä noi "käsikirjan" sivut ei kelvannu konttorilla.
Mutta ehkä nääkin asiat helpottuu kun korjaamot ja merkkikorjaamot saa harjoittaa katsastuspalvelua, löytyy rengastiedot ja muita vertailujuttuja omastatakaa...
jopa on taas viisasta ! monikohan konttori hyväksyy tai hylkää jotain harrastevehkeitä, ja silti ei mee oikein... varmaan useimmat meistä tietää konttoreita joissa on jotain yritetty, muttei heti ole onnistunut tai päinvastoin
monikaan ei sen sijaan tiedä, että Geetä olis saanu 235/85 - 16 renkailla alunperin...
milloin ja missä - faktaa kehiin...
kyselee "epätietoinen Jeesus" ;)
ainiin -MaTTi- mähän en sieniä syö, siks mä oonkin mm. aina oikeassa ja uskon itseeni ...
monikaan ei sen sijaan tiedä, että Geetä olis saanu 235/85 - 16 renkailla alunperin...
milloin ja missä - faktaa kehiin...
kyselee "epätietoinen Jeesus" ;)
Ehkä tätä et tiennytkään kun ei sun tarvi niitä vehon palveluja käyttää...
mutta maahantuojalta tilatuissa papereissa lukee että on ollut saatavilla 235/85/16 kokoisella rengastuksella, se että milloin ja missä on täysin toisarvoista tietoa, minkä varmaan kaikessa suurudessasi ymmärrät.
hienoa !
ja edelleen rakentavassa hengessä, ihmettelenpä kuinka et sitten saanut lahjomallakaan 35" otteeseen... oliko suklaatit jäässä ;)
- rakkaudella & hulluna hurmiossa -
Soitappa sinne liikennekeskukseen ja kysy sieltä jos kiinnostaa.
Ei tätä tarvis ottaa niin vakavasti!:rolleyes:
Laki tai toisin sanoin trafi sanoo että mallivertailut ja tyyppyhyväksyntä toditukset on tultava luotettavalta taholta, ja käyttöohjekirja ei ole taho eikä todistus...
Ohjekirjasta saa kyllä hyvin tietoa siitä mitä saa muutos katsastamalla alle laittaa, jos ei vielä otteessa mainita. toki on auto voitu tyyppihyväksyä useammallakin rengastuksella mitä etes ohjekirjassa mainita...
Ei tätä tarvis ottaa niin vakavasti!:rolleyes:
Laki tai toisin sanoin trafi sanoo että mallivertailut ja tyyppyhyväksyntä toditukset on tultava luotettavalta taholta, ja käyttöohjekirja ei ole taho eikä todistus...
Minoon jo pudonnu kärryiltä, mitä tässä nyt oikein HV ja 300GDT hakee...
Totta helkutissa alkuperäinen käyttöohjekirja on luotettava selvitys mistä vaan. Tottakai katsastajasetähönö saa heittääntyä maastoauton kohdatessaan niin yhteistyöhaluttomaks, kädettömäks ja aivottomaks että saa pyytää joka lappuun Vehon leiman ja virallisen kielenkääntäjän käännöksen jos sattuu ulkomaankielellä olemaan "dokumentti".
Minoon jo pudonnu kärryiltä, mitä tässä nyt oikein HV ja 300GDT hakee...
Totta helkutissa alkuperäinen käyttöohjekirja on luotettava selvitys mistä vaan. Tottakai katsastajasetähönö saa heittääntyä maastoauton kohdatessaan niin yhteistyöhaluttomaks, kädettömäks ja aivottomaks että saa pyytää joka lappuun Vehon leiman ja virallisen kielenkääntäjän käännöksen jos sattuu ulkomaankielellä olemaan "dokumentti".
No ei sitä turhaan sanota että kattastusmiehet on fiksuja :D:D:D vitsivitsi
kerrataa: topikin aloittaja kysyi millä saa 33" otteeseen
minä vastasin että ainakin maahantuojan lapulla saa, tän varmaan voi tarkistaa lukemallakin.
kaikki muu selkkaus kai johtuu peen veho provoista, häjyläinen vielä poisti yhden laadukkaan postauksensakin mutta kiinni jäi :)
mutta omalta tahdolta ei tarkoitusta pahoittaa kenenkään mieltä... (eipä :D)
...juu asia tuli kaiketi selväks
ja poistin postauksen miltei hetii, kun ajattelin jottei turhaa enää lemahda, ei herneitä
riittää kun uskoo itseensä :rolleyes:
(eli ei aina tarvi kaikkea hakea ja kysyä Veholta, ja usko tai älä HV, mulla on Vehoon erittäin hyvät ja lämpimät suhteet, kyse ei ole siitä, oonpa sitäpaitsi vieny sinnekin joskus suklaatia :cool:)
Tää on ian kaikkinen onkelma,on täst ollu -MATTI- isännän kanssaki puhetta. Kun konttori sanoo yhtä,toinen konttori toista sit lakikirja kolmatta ja siskontädinanoppi sitä ja mää kyllä sanon et ei vitussa! Olen ollut itsekin hiilenä asian suhteen taannoin kun muutosta olin leimaamassa,kun VARMAA tietoa ei ollu oikeen missään. Kukin tahollaan oli silloinkin oikeassa kenties mutta hommahan ei ollu niin yksinkertainen. No loppujen lopuksi soitin silloiseen AKEen ja kysyin sieltä sitten kaikkein korkeammalta jumalalta joka istui vuoren kupeessa ja antoi tarkat ohjeet tarvittavista papereista ja siitä mikä on laillista ja mikä ei. Sitte konttuurille ja sanoinkin inspehtoorille jotta AKEsta tarkistin,no inspehtoori totes että ois toi täälläkin selvinnyt. No vittuillakseen se niin sano. No olipa kerrankin sitte toisella konttorilla pilkunnussija joka ei meinannut hyväksyä ylilevittäviä vanteita,sanoin jo hieman vittuuntuneena että joko annat leiman tai sitte tarkistetaan asia AKElta. No ukko löi leiman ja sitten selitinkin miksi -44 offsetti on täysin laillinen vanne minun autooni. Eli homman ydin:sinänsä oikeakaan tieto ei paina konttorilla vaan laki ja sen tulkinnat joista vastaa trafi,ja he seisovat sanojensa takana ja tarvittaessa ojentavat esim.kats inssiä jos yhteistyö ei ota onnistuakseen. Näin sain itse lopulta asian kuntoon.