View Full Version : Kysymys liikennevakuutus ongelmasta
Mietin että jos täältä löytyisi apua, jos vaikka olisi tietoa samanlaisesta tilanteesta. Elikkä kaverini osti Honda Monkey mopon joskus vuonna 2004 ja minä ostin sen häneltä joskus 2006. Kaverini ei laittanut mopoa koskaan omiin nimiinsä ja viimeisin ilmoitusosa on hänelle, niimpä minäkään en mopoa ostaessani laittanut omiin nimiini vajavaisten paperien takia.
Nyt sitten kun menin viimeviikolla vanhan ilmoitusosan ja minulle osoitetun luovarin kanssa mopoa laittamaan omiin nimiin, niin minulle selvisi ettei nykyään onnistu ilman ilmoitusosaa joka on osoitettu minulle. Ja myös semmoinen seikka että mopoa ei ollut poistettu kilvistä vaikka olin siinä uskossa ollut kokoajan, että kilvet oli palautettu. Kaveriani edeltävä omistaja oli tietysti ilmoittanut ettei mopoa enää omista.
Sitten itse ongelmaan eli jos kaverini nyt laittaa mopon omiin nimiinsä, jotta saa sen minulle myytyä virallisesti, niin liikennevakuutushan on pakko ottaa kun kilpiä ei ole palautettu. Tuleeko kaverilleni takautuvasti lasku liikennevakuutuksista jotka ovat jääneet vuosien varrella maksamatta, vaikka hänellä ei ole ollut voimassa olevaa vakuutussopimusta mopon liikennevakuutuksesta ?
Mopohan on ollut osina siitä lähtien kun kaverini sen osti, eikä se ole ollut ajossa. Niin olisiko mopo myös mahdollista poistaa kilvistä takautuvasti asiakirjalla jossa on todistajien allekirjoitukset siitä että mopo ei ole ollut liikennekäytössä tuon osto päivämäärän jälkeen ? Jos kerta liikennevakuutuksiakin voidaan periä takautuvasti. Tulee meinaan aika kallis mopon runko jos noin 150e vuosi joutuu liikennevakuutusta maksamaan takautuvasti :D Toisinsanoen jää kyllä laittamatta kilpiin tolla rungolla.
wr-range
28.12.2010, 20:16
ja sit viellä tulee maksettavaksi joitakin euroja per/päivä kun on ylittänyt seitsämän päivän rekisteröimisajan
veikkaan että sulla on tuolla menetelmällä TODELLA KALLIS MOPO.
Jep 50 euron romuläjästä tuli "äkkiä" yli 1500 euron romuläjä. :D
Rotta-Racing
28.12.2010, 20:25
Juu kyllä liikennevakuutuskeskus muista jokaiselta seitsemän päivän ylimenevältä päivältä laskussa seuraavaa omistajaa.. ite "unohtui" joskus ottaa auto omiin nimiin, no lopulta sen vajaan vuoden jälkeen otin omiin nimiin niin lasku oli rapiat 1000€ , näin siis autossa, mopossa voi tulla hieman pienempi laksu, onhan käyttömaksutkin selkeästi pienemmät..
Ja tosiaan luvarit pitää olla jatkuvat, eli ei siis saa puuttua yhtään omistajaa välistä. eli luovari myyjältä kaverillesi ja kaveriltasi sulle..
On sitä joskus metsästetty noita edellisiä omistajia ku on tullu ostettuu auto mistä myyjä lykkäs luovarin käteen ja puuttu muutamat omistajat välistä :D :D ja tosiaan maksua kertyy myös paperiasioihin konttorilla. muistaakseni 26€ per omistajan vaihdos jos ei ole alkuperäistä luovaria, ja sähän ne joudut maksaa kaikki siitä välistä.. parempi pitää mopo vaan edellisenedellisenedellisen nimissä, varsinkin jos tähänkin asti pärjätty :D :D
toivottavasti asia selvis..
Ja edittinä vielä, tuskin saa poistettua takautuvasti kilvistä, tosin joku porsaanreikä voipi löytyä, mutta epäilen..
Esimerkki elävästä elämästä... Kaverini osti vanhan konevikaisen 125cc, joskus 90-luvun alussa. Myyjä kertoi palauttaneensa kilvet konttorille ja pyörästä tehtiin ns. vanhanaikainen luovari.
Vuodet kuluivat ja prätkälle ei tehty mitään, kunnes kaveri myi sen pari vuotta sitten eteenpäin entisöijälle. Ongelmat alkoivat, kun uusi omistaja meni rekisteröinti katsastukseen. Kävi ilmi että prätkää ei oltu poistettu kilvistä vaan vakuutukset oli maksamatta parilta kymmeneltä vuodelta...
Kaverini sai aika pian tästä 16 000€ maksun vakuutusmaksuista. Kaverini teki vastineen missä kertoi ostaneensa pyörän epäkuntoisena ja että sitä ei oltu käytetty liikenteessä tuona aikana. Lisäksi oli ollut siinä uskossa, että pyörän kilvet oli palautettu asianmukaisesti. Paperiin tarvittiin vielä parit todistajat.
Kaverini pääsi tuolla pälkähästä, mutta siitä ei ole tietoa siirtyikö maksu edelliselle omistajalle.
Mietin että jos täältä löytyisi apua, jos vaikka olisi tietoa samanlaisesta tilanteesta. Elikkä kaverini osti Honda Monkey mopon joskus vuonna 2004 ja minä ostin sen häneltä joskus 2006. Kaverini ei laittanut mopoa koskaan omiin nimiinsä ja viimeisin ilmoitusosa on hänelle, niimpä minäkään en mopoa ostaessani laittanut omiin nimiini vajavaisten paperien takia.
Nyt sitten kun menin viimeviikolla vanhan ilmoitusosan ja minulle osoitetun luovarin kanssa mopoa laittamaan omiin nimiin, niin minulle selvisi ettei nykyään onnistu ilman ilmoitusosaa joka on osoitettu minulle. Ja myös semmoinen seikka että mopoa ei ollut poistettu kilvistä vaikka olin siinä uskossa ollut kokoajan, että kilvet oli palautettu. Kaveriani edeltävä omistaja oli tietysti ilmoittanut ettei mopoa enää omista.
Eli tässä on rekisteriin merkitty omistaja (se kuka myi mopon 2004), väliomistaja (kaveri, joka osti myyjältä mopon 2004 ja edelleen myi sulle 2006) ja uusi omistaja (sinä).
Onko nyt ilmoitusosassa rekisteriin merkityn omistajan ja väliomistajan allekirjoitukset, ja luovarissa väliomistajan ja uuden omistajan allekirjoitukset? Väliomistajan nimen ja luovutuspäivän (2004) pitää tietty täsmätä luovutusilmoitukseen, jonka myyjä on jo aikoinaan tehnyt. Jos paperit on näin, ei pitäisi olla mitään ongelmaa omistusoikeuden kanssa..
Sitten itse ongelmaan eli jos kaverini nyt laittaa mopon omiin nimiinsä, jotta saa sen minulle myytyä virallisesti, niin liikennevakuutushan on pakko ottaa kun kilpiä ei ole palautettu. Tuleeko kaverilleni takautuvasti lasku liikennevakuutuksista jotka ovat jääneet vuosien varrella maksamatta, vaikka hänellä ei ole ollut voimassa olevaa vakuutussopimusta mopon liikennevakuutuksesta ?
Eli ei kaverisi ei tarvitse laittaa omiin nimiinsä, vaan kun teet omistajanvaihdon itsellesi, hänet merkitään väliomistajaksi (jos paperit on kuten yllä sanoin), silloin kaverillesi tulee vakuutuksen hyvikemaksut 2004-2006 ja sulle vuodesta 2006 kunnes sulla on vakuutus..
Ja hyvikemaksu mopolle on: "Korotettu vakuutusmaksu on ensimmäiseltä neljältä kuukaudelta 3-kertainen ja sen jälkeiseltä ajalta 2-kertainen keskimääräiseen liikennevakuutukseen nähden."
Eli vaikka hatusta vedetty 150e/vuosi tekis yhteensä suunnilleen 7 x 150 x 2 eli vaivaiset 2100e :D
Mopohan on ollut osina siitä lähtien kun kaverini sen osti, eikä se ole ollut ajossa. Niin olisiko mopo myös mahdollista poistaa kilvistä takautuvasti asiakirjalla jossa on todistajien allekirjoitukset siitä että mopo ei ole ollut liikennekäytössä tuon osto päivämäärän jälkeen ? Jos kerta liikennevakuutuksiakin voidaan periä takautuvasti. Tulee meinaan aika kallis mopon runko jos noin 150e vuosi joutuu liikennevakuutusta maksamaan takautuvasti :D Toisinsanoen jää kyllä laittamatta kilpiin tolla rungolla.
TraFin ohje sanoo:
"Erityisestä syystä liikennekäytöstäpoiston alkamispäiväksi
voidaan kuitenkin merkitä ilmoituksen tekopäivää aikaisempi päivä (esim.
ajoneuvon palamispäivä, joka käy ilmi rikosilmoituksesta)."
Ja melko varmasti sen erityisen syyn päättää TraFi, joten sinne yhteyksiä. Saattaa jopa hyvällä tuurilla saada jotenkin hoidettua.
Ja tosiaan luvarit pitää olla jatkuvat, eli ei siis saa puuttua yhtään omistajaa välistä. eli luovari myyjältä kaverillesi ja kaveriltasi sulle..
On sitä joskus metsästetty noita edellisiä omistajia ku on tullu ostettuu auto mistä myyjä lykkäs luovarin käteen ja puuttu muutamat omistajat välistä :D :D ja tosiaan maksua kertyy myös paperiasioihin konttorilla. muistaakseni 26€ per omistajan vaihdos jos ei ole alkuperäistä luovaria, ja sähän ne joudut maksaa kaikki siitä välistä.. parempi pitää mopo vaan edellisenedellisenedellisen nimissä, varsinkin jos tähänkin asti pärjätty :D :D
Jos alkuperäinen luovari puuttuu, uusintatulostus kadonneen tilalle 12e + 17e liitteellinen rekisteröinti, paperit kahden päivän viiveellä uudelle omistajalle. Liitteitä saa olla vaikka mapillinen, hinta ei muutu.
Topicin tapauksessa jos ymmärsin oikein, 12eur lomakepohjaksi tulostaminen + 17eur liitteellinen rekisteröinti, paperit heti käteen. Tietty jos TraFin kanssa saa mopon poistettua rekisteristä tai liikennekäytöstä poistettua, joutuu vielä kärsimään uuden kilven 7,50eur. Näillä hinnoilla pitää myös olla vikkelä, 2011 hinnasto näyttää liitteellisen hinnaksi 17,40eur ja sarjakilvelle 8eur. Valtio on köyhä ja autoilija kustantaa..
Eti jostain rästitön runko, niin pääset kaikkein helpolla ja halvalla...
Kiitos kaikille vastanneille, vaustauksista oli todella paljon apua. :) Eipä tartte ihan vielä heittää kirvestä kaivoon :D vaan täytyy olla yhteydessä sinne trafiin jos sais takautuvasti poistettua kilvistä.
toyota4x4
30.12.2010, 08:25
on tullu vakuutus maksuja takautuvasti vaikka myyjänä on ollut oikeuslaitos , huutokauppa autosta oli viety kilvet(poliisi) ja auto myytiin kilvettömänä ja ei mahdollista katsastaa+AUTOON EI PAPEREITA , kas kummaa auto oli rekisterissä ja liikenne vakuutukset 1 vuodelta korotettuna MULLE . trafiin kanssa paperi sotaa muutama kuukaus ja vapautu kaikista velvotteista koska viranomaisten/suomenvaltion luulisi tietävän mitä ne myyvät etenkin jos ne erehdyttävät eli kusettavata ostajaa.
Ja myös semmoinen seikka että mopoa ei ollut poistettu kilvistä vaikka olin siinä uskossa ollut kokoajan, että kilvet oli palautettu. Kaveriani edeltävä omistaja oli tietysti ilmoittanut ettei mopoa enää omista.
Tuossahan siis lukee selkeesti, jotta mopoa EI OLE POISTETTU KILVISTÄ ja EI OLE REKISTERÖITY UUDEN OMISTAJAN NIMIIN, jolloin vakuutusmaksut menee 1000% varmuudella REKISTERIIN MERKITYLLE OMISTAJALLE, eikä siitä paase irti millään soitolla, "ei oo mun omistuksessa enään!"
Eli jos kilpeä ei ole, niin sitte joudut tekemään poliisille katoamisilmoituksen (tai siis rekisteriin merkitty omistaja) ja sitten saat ostaa uuden kilven ja palauttaa sen samantien (rahastusta!!!)
Tämän nyt vaan opin kun ostin kanssa pojalle Monkeyn, jonka "piti" olla poistettu rekisteristä, muttei ollut. Myyjä tuli itkemään laskujensa kanssa, niin totesin, jotta voivoi ja margariini on halvempaa, mutta eipä ole meikäläisen ongelma...
Sittehän tää viikari väärensi luovarin ja meni vakuutusyhtiöön se kädessä valittamaan ja siitä tulikin sitte ihan eri juttu (ja lisää maksettavaa valtion kassaan)....
Tuossahan siis lukee selkeesti, jotta mopoa EI OLE POISTETTU KILVISTÄ ja EI OLE REKISTERÖITY UUDEN OMISTAJAN NIMIIN, jolloin vakuutusmaksut menee 1000% varmuudella REKISTERIIN MERKITYLLE OMISTAJALLE, eikä siitä paase irti millään soitolla, "ei oo mun omistuksessa enään!"
Jos rekisteriin merkitty omistaja on ilmoittanu myyneensä mopon, varsinkin niin että uusi omistaja (eli tässä tapauksessa väliomistaja) on laittanu nimmarin luovariin, niin ei siinä tarvi rekisteriin merkityn omistajan mitään maksaa..
pastirolli
31.12.2010, 12:20
Yksinkertaisin ratkaisu ongelmaan on heittää runko rautaromukuormaan ja ostaa jostain toinen runko. Yhden illan homma vaihtaa kaikki osat rungosta toiseen.