PDA

View Full Version : HJ-61:sen latausjännite?


Muumi
28.12.2010, 12:32
Paljonko muilla on 61:sen latausjännite? Oma lataa vain 27,4V eikä oikein riitä pitämään akkuja täynnä tämmösillä pakkasilla. Onko jännitteensäädin paskana vai onko tehdas asettenut jännitteen noin alas? Virtaa kyllä riittää eli itse laturissa ei ole mitään vikaa.

Jappi
28.12.2010, 15:09
Ihan normaalilta kuulostaa.Mitä laitteita on virtaa syömässä ettei lataus riitä pitämään akkuja vireessä?

Muumi
28.12.2010, 15:31
Ei ole mitään kummempia laitteita. Lyijyakut ei vaan lataudu noin alhaisella jännitteellä täyteen. Pitäshän sen olla ainakin 28,8V kylmänä enemmänkin.

Jos suunnittelet laturia
ankariin olosuhteisiin muista, että akun latasjännite täytyy muuttua lämpötilan mukaan
noin -30mV/C. 25C lämpötilassa jos latausjännite on 14.4V niin -20C pakkasessa se on
15.7V ( kyseessä on 12V akku).

http://www.google.fi/url?sa=t&source=web&cd=3&ved=0CCQQFjAC&url=http%3A%2F%2Fwww.kolumbus.fi%2Fmikko.esala%2Fs laominaisuudet.pdf&ei=h-UZTb3tCs6z8QPrmY0_&usg=AFQjCNFF0o0pjHMc9J0vERL7z9no4MuTYQ&sig2=4WYqSpqPxvj3qiEoWHDMPA


Sitä vaan meinasin että onko tuo alhainen jännite laturin vika vai ominaisuus. Eli kannattaako hakea Tojotalta uus laturi vai ei. Moponetin jännitteensäätimet voidaan tässä tapauksessa unohtaa.

A-P
28.12.2010, 16:06
...ja akut oli kunnossa?

maurichia
28.12.2010, 17:55
kyllähän toi nyt siltä kuullostais että kannattaa varmaan ajaa lähimpään akkuliikkeeseen ja pyytää vaikka testaamaan ne akut, niillä pitäisi kyllä olla laitteet millä näkee parissa minuutissa että onko ne ehjät vai ei...

Muumi
28.12.2010, 18:09
...ja akut oli kunnossa?

On tai ainakin oli ennenkuin osittain jäätyivät. Eikä se ole tässä oleellista vaan se millä jännitteellä kunnossa oleva 61:sen laturi lataa.

VonLeka
28.12.2010, 18:15
On tai ainakin oli ennenkuin osittain jäätyivät. Eikä se ole tässä oleellista vaan se millä jännitteellä kunnossa oleva 61:sen laturi lataa.

se on n.28v, mitään merkitystä ei ole jos lataa 27 tai 28v. laturisi on kunnossa, akkusi ovat paskat.

Oma lataa vain 27,4V eikä oikein riitä pitämään akkuja täynnä tämmösillä pakkasilla

kyllä riittää jos akut ehyet

Muumi
28.12.2010, 18:39
se on n.28v, mitään merkitystä ei ole jos lataa 27 tai 28v. laturisi on kunnossa, akkusi ovat paskat.

Niin kai ne sitten on. Onhan ne jo yli 2kk vanhatkin.

Yölento
28.12.2010, 18:45
On tai ainakin oli ennenkuin osittain jäätyivät. Eikä se ole tässä oleellista vaan se millä jännitteellä kunnossa oleva 61:sen laturi lataa.

Eiköhän tuo jäätyminen vaikuttane asiaan oli sitten vaikka just kaupasta kannetut akut.

helmapelti
28.12.2010, 18:59
Väännä virrat pois, ota kenkä irti akusta ja virtamittari väliin. Mulla oli vuotovirtaa 0,3A ja se riitti "seisokin" aikana purkamaan vanhoja akkuja. Laitoin päävirtakatkaisimen eikä enää ongelmia.

Muumi
28.12.2010, 18:59
Eiköhän tuo jäätyminen vaikuttane asiaan oli sitten vaikka just kaupasta kannetut akut.

No sepä se. Minkähän takia mahto jäätyä?

piipari
28.12.2010, 19:11
No sepä se. Minkähän takia mahto jäätyä?

Joskus akkuliikkeen setä mainitsi, että kannattaa ladata uudet akut käyttöönottaessa verkkovirtalaturilla täyteen, koska autojen laturit ei yleensä lataa niitä koskaan aivan täyteen asti (juurikin tuon, yleensä aavistuksen liian alhaisen latausjännitteen takia).

Noin uudet akuthan varmaan menee takuuseen, mutta kannattaa tosiaan tarkistaa myös ettei varausta huku sammuksissa tähtisumuihin.

EDIT:
Kävin joutessani, ja kun sattui olemaan vielä lämmin moottori, mittailemassa latausjännitteitä. B-moottorin tyhjäkäynnillä 61:n laturilla akusta mitattuna juuri käynnistettynä ~27,8V. Hieman kierroksia nostamalla pompsahti aavistuksen yli 28V. Kuormana mittauksen aikana oli vain huomio- ja mittariston valot.

Muumi
28.12.2010, 19:19
Väännä virrat pois, ota kenkä irti akusta ja virtamittari väliin. Mulla oli vuotovirtaa 0,3A ja se riitti "seisokin" aikana purkamaan vanhoja akkuja. Laitoin päävirtakatkaisimen eikä enää ongelmia.

On mitattu ja oli muistaakseni alle 0,1A. Kaverilla on Bertassa samanlaiset ja samaan aikaan ostetut akut ja siinä ne pysyy täytenä (ominaispainomittarilla mitattu) koska latausjännite on 28,8V.
Alunperin mua vaan kiinnosti tietää mitä muitten 61:set lataa, ettei turhaan käy ostamassa uutta laturia jos siinäkin on noin alhainen latausjännite.

tepa78
28.12.2010, 19:44
Pitihän tuo käydä mittaamassa, omassa 61:ssä 28,3V, eipä ole ollu ongelmia vaikka työmatkaa ei ole ku viis kilsaa, ei ole ylimääräsiä tarttenut latailla.

VonLeka
28.12.2010, 20:40
Joskus akkuliikkeen setä mainitsi, että kannattaa ladata uudet akut käyttöönottaessa verkkovirtalaturilla täyteen.

luulin että kaikki auton omistajat tietää tuon? kuten myös senkin että auto kannattaa startata kytkinpohjassa käyntiin vaikka vaihde olisi vapaalla

Muumi
29.12.2010, 01:28
Pitihän tuo käydä mittaamassa, omassa 61:ssä 28,3V, eipä ole ollu ongelmia vaikka työmatkaa ei ole ku viis kilsaa, ei ole ylimääräsiä tarttenut latailla.

Kiitoksia. Tuon mä halusinkin tietää.

maurichia
29.12.2010, 20:51
luulin että kaikki auton omistajat tietää tuon? kuten myös senkin että auto kannattaa startata kytkinpohjassa käyntiin vaikka vaihde olisi vapaalla
menee vähän offtopikiksi mutta miksi auto kannattaa käynnistää kytkin pohjassa vaikka vaihde olisi vapaalla? enkä kysy tätä nyt vittuillakseni vaan ihan tosissani koska itse ainakin oppinut siihen tuon evon kanssa että ei koskaan kytkintä pohjaan startatessa koska se syö kampiakselin laakerointia tuossa minun mallissani ainakin...

VonLeka
29.12.2010, 20:57
menee vähän offtopikiksi mutta miksi auto kannattaa käynnistää kytkin pohjassa vaikka vaihde olisi vapaalla? enkä kysy tätä nyt vittuillakseni vaan ihan tosissani koska itse ainakin oppinut siihen tuon evon kanssa että ei koskaan kytkintä pohjaan startatessa koska se syö kampiakselin laakerointia tuossa minun mallissani ainakin...

siksi jos haluat esim. hj:n paremmin käyntiin talvella kun kytkin pohjassa ei pyöri laatikko. vie vitusti startti tehoa jos käynnistää ilman kytkintä, laatikko on niin kohmelossa pakkasilla.

en jouvva nyt selittää 'tarkemmin', kyllä te tiijätte jotka olette vähän enemmän ajaneet autolla, perus juttuja ;)

maurichia
29.12.2010, 21:11
okei no toi on kyllä hyvä pointti toi laatikko homma, pitääkin yrittää sit totutella erilaisiin käynnistys tyyleihin noiden autojen kanssa:D ja kyllä mäki oon autoilla ajellu useemman vuoden mut kato aina oppii jotain uutta;)

ZeiZei
29.12.2010, 22:29
Ot:
Kerrampa käynnistin auton vaihde vapaalla, kytkin pohjassa (niinkuin aina) hetken kuluttua nostin kytkimen, vaihde edelleen vapaalla, meinasi auto hypätä katoksen seinään!

Salamana kytkintä pohjaan ja muutaman kerran uudestaan kytkintä kokeillen, kunnes jaksoi käydä vapaalla. Sitten pakilla katoksesta tielle ja työpaikkaa kohti neliskanttisilla renkailla. Autona Uno Fire 1.0 ja pakkasta -48 astetta. :)

Heguli
30.12.2010, 07:40
enkä kysy tätä nyt vittuillakseni vaan ihan tosissani koska itse ainakin oppinut siihen tuon evon kanssa että ei koskaan kytkintä pohjaan startatessa koska se syö kampiakselin laakerointia tuossa minun mallissani ainakin...
Ihan en tajua tätä logiikkaa, eli miten kampiakselin laakerointi ei kestä starttaamista kytkin pohjassa. Toki kytkin "kiinni" vääntövärähtelysysteemiin tulee mukaan kytkin ja osa vaihteistoa (vaihde vapaalla). Mutta kyllä sen moottorin pitää tulla toimeen omillaan.

Jappi
30.12.2010, 08:32
Kampiakselin päittäislaakeroinnille tulee paine eikä voitelu vielä toimi kunnolla.Syö laakerointia joka vehkeessä,koneesta (ja tietenkin kytkinasetelman jäykkyydestä) sitten kiinni kauanko sitä kestää.

Mutta kaikista manuaalivaihteisen moottoreista joita on tullut aukaistua on päittäislaakerit olleet silminnähden kuluneemmat kytkimen puolelta.

Pete
30.12.2010, 09:59
Esim jenkkispekin manuaalivaihteiset auto käynnistyy vasta kun kytkin on pohjassa. Nekun on muuten niin tyhmiä että starttaisivat vaihdepäällä

Fjs-Amilo
30.12.2010, 12:25
HJ-61 -88, lataa 28,4 Volttia

Rekisteröimätön
30.12.2010, 20:12
Pitääkö "herättää" laturi monottamalla pikkasen että saa ton yli 28v
vai tuleeko suoraan tyhjäkäynnillä?