PDA

View Full Version : 1gen pajero pikkulaatikko pois, iso tilalle, tarvittavat osat ja vinkit?


AttEinari
28.12.2010, 08:16
Elikkäs ongelman ytimenä on alkuperäinen vm.90 IC- mallin pajero johon on moottorivaurion yhteydessä vaihdettu vanhemmasta pajerosta tekniikka laatikkoa myöten, eli ns. pikkuloota nyt moottorin jatkeena.

Auton mukana kuitenkin tuli alkuperäinen kone, vaihdelaatikko,taka kardaani, pari paine-asetelmaa joista toinen ainakin romurautaa,kytkinlevy joka myöskin sökö ja kaksi erilaista vauhtipyörää, toisessa hampaat muun pinnan kanssa tasalla, toisessa hampaat muusta vauhtipyörän pinnasta ulkonevat, hammaskehältään kuitenkin silmämääräisesti samaa kokoluokkaa.

Ja nyt sitten tekis mieli vaihtaa tämä alkuperäinen laatikko autoon kun nyt paikallaan olevasta laatikosta meni jakolaatikko jumiin, mutta nyt tarvisin viisaampien neuvoja:

*minkälainen on koneen ja vauhtipyörän väliin tuleva peltilevy (tämmöinen pitää kuulemma olla??)
*kytkinpaketti ilmeisesti uusittava.(soveltuuko nykyinen paikoillaan oleva, toimii vielä ainakin hyvin)
*minkälainen mahtaa oleva sopiva vauhtipyörä
*kaikki muutos työhön tarvittavat osat?

Ei hirveästi haittais jos ois kaikki osat ja vinkit käytössä kun alkaa laatikkoa sovitteleen paikoilleen :D

Gary Grand
28.12.2010, 08:50
Elikkäs ongelman ytimenä on alkuperäinen vm.90 IC- mallin pajero johon on moottorivaurion yhteydessä vaihdettu vanhemmasta pajerosta tekniikka laatikkoa myöten, eli ns. pikkuloota nyt moottorin jatkeena.

Auton mukana kuitenkin tuli alkuperäinen kone, vaihdelaatikko,taka kardaani, pari paine-asetelmaa joista toinen ainakin romurautaa,kytkinlevy joka myöskin sökö ja kaksi erilaista vauhtipyörää, toisessa hampaat muun pinnan kanssa tasalla, toisessa hampaat muusta vauhtipyörän pinnasta ulkonevat, hammaskehältään kuitenkin silmämääräisesti samaa kokoluokkaa.

Ja nyt sitten tekis mieli vaihtaa tämä alkuperäinen laatikko autoon kun nyt paikallaan olevasta laatikosta meni jakolaatikko jumiin, mutta nyt tarvisin viisaampien neuvoja:

*minkälainen on koneen ja vauhtipyörän väliin tuleva peltilevy (tämmöinen pitää kuulemma olla??)

Tuo "pelti" on 8mm paksu levy ja laatikko vedetään siihen kiinni.

*kytkinpaketti ilmeisesti uusittava.(soveltuuko nykyinen paikoillaan oleva, toimii vielä ainakin hyvin)
Kytkin pitäis olla ihan sama, ainakin varaosana saa saman

*minkälainen mahtaa oleva sopiva vauhtipyörä
Tuo ison laatikon vauhtipyörä oli reilusti painavampi ja aksiaalisuunnassa paksumpi. Pahus kun annoin oman koneen mukana, niin ei ole edes kuvaa ottaa. Hammaskehä tais olla samaa kokoa.

*kaikki muutos työhön tarvittavat osat?

Ei hirveästi haittais jos ois kaikki osat ja vinkit käytössä kun alkaa laatikkoa sovitteleen paikoilleen :D
Ei ole kokemusta pikkulaatikkoisista autoista, mutta noista yllä mainitsemistani osista on.

AttEinari
28.12.2010, 09:04
taidanpa ottaa kuvat nuista mun vauhtipyöristä mitä hyllyssä on niin saa jotain käsitystä oisko kumpikaan niistä oikea.

Peltilevyä ei ilmeisestikkään multa löydy. Jos jolla kulla ois kuva tästä "pellistä" niin ois hyvä, vois tarkistella nuo romuloovat vielä. Ja kun sitä ei kuitenkaan löydy niin myykää mulle semmonen ;)

AttEinari
28.12.2010, 12:12
mittailin tuossa vauhtipyöriä niin toinen oli noin 8mm(rullamitalla) vahvempi valmiiksi eli en ilmeisesti tarvitse sitä välilevyä?

Mika_T
28.12.2010, 12:15
Kyllä sen välilevyn sinne tarvii.

Eikös siinä isossa laatikossa ole eri pulttijako vs. pikkulaatikko. Sen takia se välilevy siellä on.
Tosin en itsekkään ihan 100% varma ole kun siitä jo vuosia kun asiaa selvittelin.

Gary Grand
28.12.2010, 12:18
Kyllä sen välilevyn sinne tarvii.

Eikös siinä isossa laatikossa ole eri pulttijako vs. pikkulaatikko. Sen takia se välilevy siellä on.
Tosin en itsekkään ihan 100% varma ole kun siitä jo vuosia kun asiaa selvittelin.
Niinkuin tuolla edempänä jo kirjoitin: Laatikko vedetään siihen 8mm levyyn kiinni.-> On välttämätön. Ja ison laatikon vauhtipyörä on paksumpi.

Gary Grand
28.12.2010, 12:27
Levy koneen ja laatikon välissä on tommonen:
http://www.akadia.ru/_pages/mitsubishi/index.php?st=80&l=bWFya2V0PT1ldXJvfHxjb2RlPT0zMFF8fG1vZGVsPT1WNDRX fHxjbGFzcz09R05YRkNMNnx8cG5jPT0xMXx8c3ViPT0xNDB8fG EyPT18fGltZz09MDQyMDAxMC0zSzJBTjUuanBn
Eli osa 02122
Ja koko varaosakuvahommaan pääsee:
http://www.akadia.ru/_pages/mitsubishi/index.php?st=20&l=bWFya2V0PT1ldXJvfHxjb2RlPT0zMEV8fG1vZGVsPT1WNDNX fHxjbGFzcz09R1JYRUw3TXx8cG5jPT00Mnx8c3ViPT0wMTB8fG EyPT05MzA2M3x8aW1nPT0wNDIwMDEwLTNLMkFONS5qcGc%3D

Valkkaat sieltä automallin ja tarkennat niin kauan että alkaa osakuvia löytyyn.

AttEinari
28.12.2010, 14:28
Kiitoksia kuvista

Eli nyt selvis sitten kumpi vauhtipyörä koneeseen tulis istuttaa. Toivottavasti nykyinen startti passa tolle kehälle

pitää kattoa vielä kun kotia pääsee löytyykö tuota välilevyä jostain. muutenpa taitaakin sitten osat olla kasassa.

454SS
28.12.2010, 14:49
Kiitoksia kuvista

Eli nyt selvis sitten kumpi vauhtipyörä koneeseen tulis istuttaa. Toivottavasti nykyinen startti passa tolle kehälle

pitää kattoa vielä kun kotia pääsee löytyykö tuota välilevyä jostain. muutenpa taitaakin sitten osat olla kasassa.

Startissa on erilainen ratas, mut sen pystyy kyllä vaihtamaan. Kytkimentyösylinteri on erilainen.

AttEinari
28.12.2010, 15:11
onko se startti kymmen vai 13 hampainen. molemman sorttisella hammastuksella löytyy tallista.

454SS
28.12.2010, 15:18
onko se startti kymmen vai 13 hampainen. molemman sorttisella hammastuksella löytyy tallista.

Eiku se ratas on eri levyinen, koska hammaskehä on vauhtipyörällä eri kohdassa. Muistaakseni 10 hampainen.

AttEinari
28.12.2010, 15:25
oukei. luulis että jompi kumpi nuista tarteista passais.

kattelin tuossa nuita työsylintereitä netistä niin tarjoaa 86-91 vuosimalleihin samaa osaa. mutta jospa löytyis tuohonkin sopiva jostain.

jyrden
28.12.2010, 15:49
[QUOTE=Gary Grand;725576]Levy koneen ja laatikon välissä on tommonen:
http://www.akadia.ru/_pages/mitsubishi/index.php?st=80&l=bWFya2V0PT1ldXJvfHxjb2RlPT0zMFF8fG1vZGVsPT1WNDRX fHxjbGFzcz09R05YRkNMNnx8cG5jPT0xMXx8c3ViPT0xNDB8fG EyPT18fGltZz09MDQyMDAxMC0zSzJBTjUuanBn
Eli osa 02122


Prkl... Sit on japanissa pojat pistäneet omia osia väliin... Mulla omassa, tai no kahdessa EI IC-koneen ja laatikon välissä ollu kaa kuvan mukanen pelti paikoillaan... Paksuutta en voi kyllä mitata ennään, kun kummatkin moottorit maailmalle menneet... Ja kaikissa muissakin mitä on tullu ruuvailtua irti, olipa se sit vajaa, tai täys vetonen laite...

Gary Grand
28.12.2010, 15:51
[quote=Gary Grand;725576]Levy koneen ja laatikon välissä on tommonen:
http://www.akadia.ru/_pages/mitsubishi/index.php?st=80&l=bWFya2V0PT1ldXJvfHxjb2RlPT0zMFF8fG1vZGVsPT1WNDRX fHxjbGFzcz09R05YRkNMNnx8cG5jPT0xMXx8c3ViPT0xNDB8fG EyPT18fGltZz09MDQyMDAxMC0zSzJBTjUuanBn
Eli osa 02122


Prkl... Sit on japanissa pojat pistäneet omia osia väliin... Mulla omassa, tai no kahdessa EI IC-koneen ja laatikon välissä ollu kaa kuvan mukanen pelti paikoillaan... Paksuutta en voi kyllä mitata ennään, kun kummatkin moottorit maailmalle menneet... Ja kaikissa muissakin mitä on tullu ruuvailtua irti, olipa se sit vajaa, tai täys vetonen laite...
Enpä tuota ole mistään tarkistanut, mutta omassa pikkulaatikkoisen koneessa tuota levyä ei ollut, eikä ollut kuulemma koskaan ollutkaan..:confused:

AttEinari
28.12.2010, 15:53
minä kans kattelin jos nyt oikein olen ymmärtänyt että tuossa paikoillaankin olevassa pikkulaatikossa ois tollanen... mutta ei ole kyllä 8mm vahva

AttEinari
28.12.2010, 15:55
tuossa koneessa mikä makaa tallin lattialla(alkuperäinen kone?) on levy paikoillaan vauhtipyörä takana mutta sekin on sellainen ohut lipare vain. pari kolme milliä? korkeintaan.

eli tollanen levy pitäs hommata mutta sorttia paksumpi

jyrden
28.12.2010, 15:56
Voi olla, että mitotukset eri... Ja mikäli sen paksun välilevyn littää siihen ja vaihtaa sen vauhtipyörän... Niin sit pitää olla sellanen startti missä Bendix pyörä tulee n. 10mm ulos rungosta... On japanin insinöörit jotain eroo pitäny keksii johkin, kun on jotai "uusittu" ja parannettu...

AttEinari
28.12.2010, 16:07
kellään ylimääräistä sitä välilveyä??

muistaakseni tuo 10 hampainen tulee sen 10mm ulos eli pitäis soveltua.

jyrden
28.12.2010, 16:23
kellään ylimääräistä sitä välilveyä??

muistaakseni tuo 10 hampainen tulee sen 10mm ulos eli pitäis soveltua.

Jupe69 tai Porro1 vois pian jelpata... Näillä Mitsun osia varastossa..

AttEinari
28.12.2010, 17:27
laitan tonne osto ilmotuksen niin katotaan onko kellään ylimääräistä.

ei kellään ois kyseisesti osasta kuvaa? kun tollanen levy tosiaan on paikoillaan lattialla olevassa moottorissa, niin vois varmistaa onko tuo jo paikoillaan oleva oikea vai pitääkö hommata toinen

jupe69
28.12.2010, 17:34
löytyy sellanen välilevy.ja siihen kuuluu se startti missä on rattaassa se 10mm. ulkonema.löytyy myös sellanen kytkimen työsylinteri jos sellasta kaipaat.

AttEinari
28.12.2010, 17:37
mihin hintaa myisit koko pompsin. onko työsylinteri millaisessa kunnossa`? miten on saisitko kuvaa levystä niin tarkistan ettei vaan tuossa omassa romukasassa ole vastaavaa

jupe69
28.12.2010, 18:32
otan kuvan huomenna siitä levystä.työsylinteri on ihan toimivana irroitettu eli pitäs olla ok.laitan sen kuvan sulle huomenna ni palataan asiaan.

AttEinari
28.12.2010, 19:20
nyt on levykin hankittu. kiitos jupelle.

sitten vielä yksi kysymys niin alkaa homma olemaan bueno:

onko kellään kokemusta tamgearssilla myynnissä olevasta korjausholkista kytkinakselin silmälaakeripäähän? on meinaan laakeri joskus porsinut ja syönyt reilun uran akseliin. VAi irrotanko akselin ja vien koneistamolle kunnostettavaksi

ja tarviiko kytkimen osalta uusia muuta kuin työsylinteri? miten on haarukka, levy jne

AttEinari
29.12.2010, 08:52
soittelin tuonne tamgearssille niin sieltä meinasivat että kytkimen osat passaavat keskenään laatikkoon kuin laatikkoon tuon ikäisissä pajeroissa. Jotain ulkoisia eroja voi olla mutta ei mitään sellaista mikä vaikuttaisi toimivuuteen.

JJ90
29.12.2010, 11:41
onko kellään kokemusta tamgearssilla myynnissä olevasta korjausholkista kytkinakselin silmälaakeripäähän? on meinaan laakeri joskus porsinut ja syönyt reilun uran akseliin. VAi irrotanko akselin ja vien koneistamolle kunnostettavaksi



Tamgearsin Timo kertoili mulle, että se holkki vaatii koneistamoreissun, jossa akseli sorvataan tasapaksuksi ja sitten prässätään holkki paikalleen. Eli akseli irti vaan.:)

AttEinari
29.12.2010, 11:46
joo niin kuuliin myös. ja akselin irrotukseen pitää purkaa koko paska :(

piru kun ei tiedä mihin tässä uskois, paikallinen mitsu korjaaja veikkaili ettei haarukka oiskaan ns. pikkulaatikosta sopiva tuohon isompaan.

pittää varmaa puottaa laatikko lattialle ja tutkia minkälainen irrotushaarukka siellä on nyt paikoillaan ja käydä vaikka sitten vertaamassa paikallisessa mitsu korjaamossa ic- mallin haarukkaan,

Gary Grand
29.12.2010, 12:16
Ei tuo kytkinakselin irrotus pitäis iso homma olla?
Eikös se tule ulos etupääty(kytkinkoppa) irrottamalla? Näyttäs ainakin olevan tuo kytkinakselin laakeri niin iso, että hammastus mahtuu eteenpäin ulos..:confused:

Vilkasepa vaikka sitä korjausopasta.

AttEinari
29.12.2010, 12:36
no niin minäkin olin kahtovinnaan ja mutta tamgearssin ukko meinas että pitää purkaa koko laatikko. pitää melkein ottaa kytkinkoppa pois ja tutkia miten sen akselin sais irti. kun kuitenkin kytkin akseli ja pääakseli ovat laatikossa erikseen niin kaippa ne on jotenkin naitettu yhteen ja tuntushan tuo että tuon kytkinakselin sais erikseenkin irti.

AttEinari
30.12.2010, 13:03
kävin paikallisessa mitsubishi korjaamosta kyselemässä kytkimen irroitushaarukan kohtaloa, niin 11/88 - 10/89 valmistetuissa pajeroissa on käytetty jo samaa kytkimen irroitushaarukkaan kuin IC-malleissa. Eli onko tuohon aikaa ollut pajeroissa ns. vahvistettu pikkulaatikko? Joka tapauksessa haarukka sama.

Varaosanumero ME580719

Eli pikkuhiljaa näyttää että alkais oleen romut kasassa, loppiaisena ois nosturipaikka vapaana, vielä pitää päättää antaako kytkinakselin olla tuommosenaan vai koneistaako senkin vielä kuntoon.

Offens
30.12.2010, 15:26
kävin paikallisessa mitsubishi korjaamosta kyselemässä kytkimen irroitushaarukan kohtaloa, niin 11/88 - 10/89 valmistetuissa pajeroissa on käytetty jo samaa kytkimen irroitushaarukkaan kuin IC-malleissa. Eli onko tuohon aikaa ollut pajeroissa ns. vahvistettu pikkulaatikko? Joka tapauksessa haarukka sama.

Varaosanumero ME580719

Eli pikkuhiljaa näyttää että alkais oleen romut kasassa, loppiaisena ois nosturipaikka vapaana, vielä pitää päättää antaako kytkinakselin olla tuommosenaan vai koneistaako senkin vielä kuntoon.

täytetään kemiallisella metallilla ja asennetaan silmälaakeri vahän syvemmälle jos se kytkinakseli ei kohtuudella irtoa.

AttEinari
31.12.2010, 07:28
taidanpas napata kameran mukaan kun hommaa aletaan tehdä niin saa seuraava laatikon vaihtaja hieman apua savottaa. Kiitos kaikille viesti ketjuun vastannaille ja puhelimella soittaneille, nyt on kuviot selvänä

-Atte

suzukirby
31.12.2010, 09:02
Menee vähän ohi aiheen mutta,mikähän mahtaa olla syy näiden pikkulaatikoiden rikkoontumisiin.

Tractor
31.12.2010, 09:07
Menee vähän ohi aiheen mutta,mikähän mahtaa olla syy näiden pikkulaatikoiden rikkoontumisiin.

Itse olen kuullut että jos viitosella ajetaan liian pienillä nopeuksilla niin voitelu vähenee ja viitonen menee ajan myötä.. Joku on myös kertonut että jos pajeron ajaa hiukan kallelleen että laatikkoon saa litran ylimääräistä öljyä että se kestäisi paremmin.. Näistä en sitten tiedä ovatko täyttä humpuukia vai todellisia syitä..

jyrden
31.12.2010, 10:47
Itse olen kuullut että jos viitosella ajetaan liian pienillä nopeuksilla niin voitelu vähenee ja viitonen menee ajan myötä.. Joku on myös kertonut että jos pajeron ajaa hiukan kallelleen että laatikkoon saa litran ylimääräistä öljyä että se kestäisi paremmin.. Näistä en sitten tiedä ovatko täyttä humpuukia vai todellisia syitä..

Voitelun puute sen tekee... Eikä ole ainoastaan Gen1 Pajerojen pikkuvaihteistojen vika... Nissanissakin oli se sit eruvetonen Primera, tai mikä muu... Kaikistahan sen vaihteiston saa rikki, jos kierrokset on alahset ja vaihde iso... Ja käytöstähän ne on kii... Oulun suunnalla jollain on tumppi Pajero ja siin on toi pieniloota..., Sit tais alla olla 35" Swamppet ja maastossa menee ku pupu (kuultu). Mut tässä onkin vaihteisto täytetty öljyllä keppien puolelta, että siellä on jokunen litra enempi öljyä voiteleen mitä manaualit antaa.
Itsellä aikoinaan 156tkm King ja siin kakkosen synkro rusahteli välillä... Laskin öljyt pois ja hain tilalle GL-5:sta, eli 75W-90 (syntteettiset) ja siihen loppu... Sata tonnia ajettu vaihdosta ja toimii...

AttEinari
03.01.2011, 07:09
onko muuten kellään ilmennyt tuon laatikon irroituksessa mitään isompia ongelmia ja onko jotain erityistä mikä ois syytä ottaa huomioon kun hommaan ryhtyy.

KarvaTurpa
03.01.2011, 13:23
Tamgearsin Timo kertoili mulle, että se holkki vaatii koneistamoreissun, jossa akseli sorvataan tasapaksuksi ja sitten prässätään holkki paikalleen. Eli akseli irti vaan.:)

Ei sinne mahtuisi leveämpi laakeri, joka yltää ehjälle osuudelle saakka?

AttEinari
03.01.2011, 15:27
tuo pitääkin selvittää

JJ90
03.01.2011, 18:41
Ei sinne mahtuisi leveämpi laakeri, joka yltää ehjälle osuudelle saakka?

Mahtuu varmaankin, värisköön akselit ihan rauhassa sielä pressun alla kun kansikin levisi.:):)

AttEinari
04.01.2011, 06:53
onko muilla minkälainen tieto etukardaanin sopivuudesta? mulla sellainen käsitys että entinen passaa mutta onko kellään varmaa tietoa asiasta

AttEinari
15.01.2011, 20:59
Ongelmia ilmeni asennus vaiheessa!!

http://www.akadia.ru/_pages/mitsubishi/index.php?st=80&l=bWFya2V0PT1ldXJvfHxjb2RlPT0zMFF8fG1vZGVsPT1MMTQ5 R3x8Y2xhc3M9PVdNTkZKTDYtRXx8cG5jPT0xMXx8c3ViPT0yMT B8fGEyPT04OTExMXx8aW1nPT0wNDIwMDEwLTNLMkFONS5qcGc% 3D

osat: 03001 ja 27013 puuttuvat.

ongelma ilmeni kun vauhtipyörää asennettiin paikoilleen ja vauhtipyörä kiristyi lohkon reunaan kiinni = eli ei voi toimia.


kellään ylimääräisenä nuita holkkeja!?!?!?

Offens
24.01.2011, 10:51
Päivitetäänpä nuo havaitut erot laatikoiden välillä, kun ne vielä on muistissa. Toimin vanhempana asentajana tällä työmaalla.

Välilevy laitettiin lokin ja vaihdelaatikon väliin vahvuus 8 mm. Aiheutti sen ettei vauhtipyörä enään mahtunut pyöriin. Mittaus osoitti, että kampiakselin ja vauhtipyörän väliin tarvii 4 mm lisää tavaraa, teimme sen. Virallisen osan vahvuutta emme tienneet. Päättelimme vahvuuden siitä kun kytkinakselin booritus ja painelaakerin liuku alkaa isommassa laatikossa 11-12mm kauvempana ja paksumpi vauhtipyörä on vain 8mm tukevampi.

Kytkinhaarukka ja työsylinteri ovat erilaisia. Samoilla jousilla tosin saa kiinni painelaakeriin.

Kytkinakselin silmälaakeri on isompi kooltaan isossa laatikossa 17mm sisäreikä, kun vastaava on 15mm vanhassa.

Takakardaanin liuku on vanhassa 36mm ja uudessa yli 40mm. Muuten akselit on samat, liuvut antaa varmaan anteeksi sen, että laatikko on 8mm taaempana kuin alkuperäinen.

Laatikon ja rungon välinen petityyny on myöskin erilainen.

Startti pitää olla sellainen, että se yltää kehälle kunnolla, siis se malli missä hammastus näkyy reilusti ulkona, noin 10mm. Onkohan vauhtipyörän hammaskehiä paljonkin pilattu vajaalla otteella;)

Tarvittiin myöskin pitempiä pultteja näihin kohtiin mihin tavaraa tuli väliin lisää.

Muuta merkittävää eroa en muista olevan. Asennusta auttaa huomattavasti kun ottaa koneen tunkilla vähän antavampaan asentoon, siis tunkkaa sieltä koneen keulalta löysät pois.

Vaihteet on muuten mahdollista saada sille mallille irrallaan ettei keppi liikukkaan, meille kävi näin. Keppi oli asennossa josta hämmennetään ykköstä ja kakkosta päälle ja kun kolmonen kuitenkin oli päällä niin eihän siirtomekanismi toimi ei.

Vanhan jakolaatikon on hajoittanut vesi jäätyessään, mistälie päässyt sinne sisään mutta oli sitä siellä ainakin kolmasosa koko nestemäärästä.

AttEinari
25.01.2011, 06:48
vanhemman asentajan kirjoitukseen lisätäkseni että startti oli 13hampaalla varustettu ;)

Vaihtotyöstä on kamerassa jokunen kuva jos joku sattuu tartteen