View Full Version : hj 60 v.83 12V lisä laturin asennus
Do dii...tarkoituksena olisi asentta 12V lisä laturi hojoon että saa musa vehkeet laitettua omalle akulle ja muuta pientä härpäkettä..Minkäs laisia latureita porukka on käyttänyt ?
eikös kukaan ole laittanut lisä latureita????
_kekkula_
14.01.2011, 11:45
Onhan niitä laiteltu joo. Itse ostin paikallisesta tarvike puljustu yleismallisen laturin (ehkä 45A) sisäisellä säätimellä. Sitte vaan konehuoneeseen kiinni,hihna paikoilleen ja johtoja perään hiukan. Akku peräluukkuun ja se oli siinä sitte.
mahtaakohan siinä olla eroa et onko laturi diiselistä vai pensa vehkeestä?
mahtaakohan siinä olla eroa et onko laturi diiselistä vai pensa vehkeestä?
Ei,paitsi dieselin laturit ovat yleensä kalliimpia...
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=30630
Tuossa oli ainakin pikkasen tarinaa sellaisen asennuksesta.
Just kävin ostamassa johtoa, releen, lampun, laturin ja exiden maxxima akun jonka saa kyljelleen... tarkoituksena olisi tehdä tänä iltana asennus... saas nähdä mitä siitä tulee.. niin ja sulake pesä tuli kans hommattua sellainen normisulakkeen näköinen mutta paljon isompi... siis sellainen millä on jalat... laturi oli joku lucas 38a venpele joka riittää satunnais käyttöön ihan hyvin kun ei vinssiä pyöritä tai muuta raskasta kuin pikku kompuraa ja jotain satunnaisia laitteita...
Just kävin ostamassa johtoa, releen, lampun, laturin ja exiden maxxima akun jonka saa kyljelleen... tarkoituksena olisi tehdä tänä iltana asennus... saas nähdä mitä siitä tulee.. niin ja sulake pesä tuli kans hommattua sellainen normisulakkeen näköinen mutta paljon isompi... siis sellainen millä on jalat... laturi oli joku lucas 38a venpele joka riittää satunnais käyttöön ihan hyvin kun ei vinssiä pyöritä tai muuta raskasta kuin pikku kompuraa ja jotain satunnaisia laitteita...
niin toi mua rupes ihmetyttämään et mihin tota lamppua tarvii? ja minkä laisen releen kävit ostaa?
Juups eli laturissa on säädin itsessään ja latauksen merkki valopitää olla että kun jos se ei lataa jostain syystä ja sitten se rele on 24v sulkeutuvalla koskettimella, että katkaisen sen merkkivalon virran virta lukolla ettei pala aina kun sammutan auton ja kuluta akkua tyhjäksi... toki voi toteuttaa niinkin että katkaisee sen virran katkaisijalla mutta parempi nuin...
itellä tuli ongelmaksi tuo hihnan vienti ahtoputki vähän oli tiellä niin ei saanu sieltä kampuran pyörästä otettuu tai ois pitänyt joku ohjuripyörä tehdä.. hitsasin hj omaan laturiin toisen siivapyörän ja siitä suoraan yläpuolelle asensin vw laturin mutta ongelmaksi tuli liian pieni siivapyörä eikä hihna saanut tarpeeksi pitoa. hetken meni kun kiristi mutta söi sitten hihnan taas löysälle..
Juups eli laturissa on säädin itsessään ja latauksen merkki valopitää olla että kun jos se ei lataa jostain syystä ja sitten se rele on 24v sulkeutuvalla koskettimella, että katkaisen sen merkkivalon virran virta lukolla ettei pala aina kun sammutan auton ja kuluta akkua tyhjäksi... toki voi toteuttaa niinkin että katkaisee sen virran katkaisijalla mutta parempi nuin...
eiks tohon vois kans pistää sellasen mittarin mistä näkee paljonkos se työntää???
joo pahasti tulee vesipumpun ratas tielle kun kampiakselin päästä koittaa saada sitä ja korvallinen tulee kauas koneen kyljestä, sen vahvistaminen nostattaa taas laturia enemmän ylös ja lisää sivulle... kunnes tulee kone pelti vastaan... sitten ei auta muu kuin ottaa toiselta laturilta suoraan ylös... toki jos jostain saisi vesipumpun päähän sellaisen siiva pyörän toiseksi ettei välitys muuttuisi kun kampiakselilla se vapaana oleva pyöräkin on erikokoinen kuin se missä hihna on alun perin...
tänään projekti otti taka pakkia ja suunnitelma palautettiin siihen että voima laturille otetaan suoraan kampiakselin päästä opilla millä hyvänsä.. ei ole järkeä kehittää systeemiä huonompaan suuntaan... eli ei ole järkeä rasittaa 24v laturin ja vesipumpun remmiä enempää ja jos se katkeaa niin ei tule mitään sähköjä enään mistään...
??? nyt vain pitää ratkaista ongelma vesipumpun ohi ohjaamisessa ???
_kekkula_
16.01.2011, 19:41
Pistät vesipumpulle toisen pyörän mistä lisä laturinhihna kulkee.
Edit:
Tässä on oikein kuvakin
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/HJ60-hihna7.jpg
joo mutta kampiakselin päässä oleva ylimääräinen hihna pyörä on halkaisijaltaan isompi kuin se missä hihna on jo alunperin eli vesipumpulle tuleva hihnapyörä pitäisi olla suhteessa isompi ettei kampi akselin ja vesipumpun välinen välitys olisi eri...
Ja tuossa kuvassa "voima" on otettu vesipumpulta eli hihna ei käy kampiakselilla,
taas kuormittaa alkuperäistä remmiä turhaan kun vesipumpun pyöritys vaatii enemmän voimaa... ja vesi pumpulta otettu voima on taas heikompaa koska alkuperäinen remmi vastaa lyhyemmältä matkalta hihna pyörään kui 24v laturilla josta olisi muutenkin helpompi ottaa voima suoraan ylös lyhyellä remmillä... shakki matti...
Tuli tuossa mieleen että on 60 erimäärä ja kokoisia hihnapyöriä kampiakselilla
ainakin tuossa 61 en tälläinen tilanne.. toki olen vähän väärässä topikissa sillon mutta kuitenkin...
Kattokaa ny itte... ne on eri kokoiset... tuo sisin on vesi pumppu + 24v laturi... toinen on isoin ja vapaa ja kolmas on melkein saman kokoinen kuin eka ja se pyörittää tehostajaa... PRKL...http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/osilpi-melkein%20valmis2.jpg
Muutamat talviset kuvat omasta autosta:
Hihna suoraan kampiakselin päästä, hihna kyllä vähän tavoittaa tuohon vesipumpun
hihnapyörään, ollu jo kolme vuotta sama hihna eikä tuon kuluneempi kuitenkaan ole.
Laturi muistaakseni 45A, hyvin on sähkö riittäny vaikka takavinssiäkin käytetty.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=433&pictureid=73706
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=433&pictureid=73705
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=433&pictureid=73707
Akku konttiin
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=433&pictureid=73704
Ja mittari näyttää missä mennään.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=433&pictureid=73703
Hihna suoraan kampiakselin päästä,
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=433&pictureid=73706
Joku kuitenkin kysyy, niin tuo kampuralla oleva laturin hihnapyörä on Chevyn vesipumpun pyörä, ja hitsattu kiinni Toyotan pyörään. Hitsaussauman pätkä näkyykin tuossa kuvassa.
Semmosta viel et minkä paksusta johota kannattaa käyttää laturilta akulle menevä et riittääkö joku 8m2 johot vai pitääkös sen olla ohuempi?
joo kasi riittää vallan mainiosti.
palataampas vielä tähän et ei oikein tuota auto sähköö ymmärrä niin miten sen latauksen merkkivalo pitää kytkeä että se toimii ?
palataampas vielä tähän et ei oikein tuota auto sähköö ymmärrä niin miten sen latauksen merkkivalo pitää kytkeä että se toimii ?
Merkkivalolle jännite virtalukon takaa navasta 15 (eli kun virta on päällä, valo palaa). Valon maadoitus laturin liitäntään D+ (tai 61). Kun laturi lataa, se syöttää jännitettä liitännästä D+, ja koska merkkivalo saa plus-jännitteen molempiin napoihin se sammuu.
Tosiaan kun tää tulee 24V laitteeseen, niin tarvii releen väliin. Rele kytketään seuraavasti:
Nasta 30 = +12 V lisäakulta (latausvalo vaikka tähän johtoon)
Nasta 87 = lisälaturin D+
Nasta 85 = maadoitus koriin
Nasta 86 = virtalukon taakse nasta 15 (+24)
mulla lucasin tarvike laturi patrollissa 12v järjestelmää ylläpitämässä josta heräte johto (ohut piuha laturin takaa) kierrätetään hytin kautta jonka väliin merkkivalo. kun heräte katkeaa niin merkkivalo syttyy. Johto voidaan kierrättää releen kautta kun autoon laitetaan virta niin tulee myös herätä tolle 12v laturille tai sitten yksinkertasesti katkasia johon väliin joka on paljon simppelimpi ratkasu. tossa villä linkki mun mielestä aika selkeeseen kytkentä kaavioon http://koti.mbnet.fi/matjarv/elektron/wlaturi/latkytk.htme
Edit. tietenkin tässä tapauksessa jos lisäjärjestelmää kyhäätään niin ynnä ja miinus suoraa akulle
lepoantti
17.03.2013, 10:53
vaihtoehtoja ja reittejä hihnoille on vaikka kuinka ja vain mielikuvitus asettaa rajat erilaisille sovelluksille. tässä oma sovellus jossa orkkis 24v nostettu ylemmäs ja voima tulee yhdellä hihnalla "jäykemmältä" laturilta. alempaa pyöritetään kahdella hihnalla sen tehon tarpeen takia. tässä variaatiossa hihnapyöriä on lisätty vesipumpun ja kampuran päähän ja tehostajanpumppua on muistaakseni siirretty hihnan verran ulospäin.
nyt tosin mennään yhdellä laturilla mutta ehkäpä kesällä taas virittelen toisenkin paikalleen ja hiukan muutan järjestelmää, mutta tälläkin evo1 vesriolla ajettiin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4302&pictureid=125615