PDA

View Full Version : "Talvimaastorenkaista"


Rekisteröimätön
27.12.2010, 12:49
Terve! Kysyn amatöörimäisen kysymyksen: Eli mitä renkaita yleensä käytetään maastoajossa talvella, nyt kun lunta on jo suhteellisen paljon? Onko nastojen olemassaololla pehmeässä ja paksussa lumessa merkitystä jos kyseessä on karkeakuvioinen nappularengas, ja onko tuollaisia valmiina saatavilla vai onko tehtävä itse? Ja niiden laillisuus tiekäytössä? Lumen tultua oli vaihdettava talvikäyttöön sallitut nappulakumit tavallisiin nastarenkaisiin kun olivat vaarallisen liukkaat päivittäisessä työmatka-ajossa. Ja vakionastakumeilla etenee välttävästi. Otteessa 31". Onko suosituksia?

Rekisteröimätön
27.12.2010, 15:02
Mulla on Cherokeen alla General Grabber AT2. Loistavasti pärjää talviajossa, vaikka on melko haastaviakin kelejä nyt pitänyt.
Sileällä jäällä pitää hieman ennakoida jarrutuksissa. Mutta paksussa lumessa ja maastossa on huomattavasti paremmat kuin perus nastakumit (Nokia Hakkapeliitta suv).

JiiPee
28.12.2010, 07:12
Ei nastat vaikuta pitoon yhtään mitään, jos on lunta alla. Valkoiseen lumipolanteeseenkaan ne ei pure juuri ollenkaan. Lumipito tulee renkaasta, ei nastoista. Nastoista on hyötyä vasta sitten, kun on kova jää alla. Märällä, kovalla jäällä ei oikein muut renkaat pidäkään kuin nastakumit.

Ampumalla nappulakumiin nastat tulee siitä jäällä parempi kuin nappulakumi ilman nastoja. Nastallinenkaan nappulakumi ei kuitenkaan pärjää tieliikenteessä nastalliselle talvirenkaalle ja "kitkarenkaallekin" korkeintaan vain kovalla ja sileällä jääpinnalla.

Pete
28.12.2010, 07:14
Nastoja suurempi vaikutus lumisessa maastossa on rengaspaineilla.

Jopo_
28.12.2010, 09:10
Nastallinen talvirengas ja ketjut tarvittaessa? Taitaa syvässä lumessa perusrenkaalla + ketjuilla olla parempi pito kuin nappularenkailla?

Bj Andy
28.12.2010, 09:45
Tuossa edellähän sitten tulikin lähes kaikki faktat.

Eli jos pitää hangessa päästä,ja viitsii puljata niin ketjut jommallekummalle akselille tai molemmille niin sitten rupeaa menemään,ja opettelee ajamaan...

Ja ennenkuin kysyt ketjuista niin kokeile hakua,niistä on tänätalvena jauhettu jos jossain.

-MaTTi-
28.12.2010, 11:40
Eli mitä renkaita yleensä käytetään maastoajossa talvella, nyt kun lunta on jo suhteellisen paljon?

Yleensä niitä ainoita jotka on sattunut auton alle ostamaan, mutta jos lompakko on kunnossa ja autoa mahdollisuus muutella niin kyllä paljoon lumeen, eli sellaiseen jossa ei ole tarkoitus hakea pitoa kovasta maasta, mahd. levee ja korkee olis se oikea. Islannista voi hakea mallia:
http://farm2.static.flickr.com/1053/5132397961_dc488d02f8_z.jpg

Onko nastojen olemassaololla pehmeässä ja paksussa lumessa merkitystä jos kyseessä on karkeakuvioinen nappularengas, ja onko tuollaisia valmiina saatavilla vai onko tehtävä itse? Ja niiden laillisuus tiekäytössä?
Kuvioinnilla ei ole kovin suurta merkitystä lumessa, kuvio voi olla liiankin karkea, rikkoo pinnan eikä kanna. Nastoilla ei juurikaan merkitystä, paitsi että yleensä aina on jossain jäätäkin, johon ne tietty purevat aivan erilailla kiinni kun paljas kumi. Nastanreikiä saa porata ja nastoja (luvallisen pituisia ja painoisia) asentaa vaikka itse laillisesti. Tollaset yläkuvan renkaat eivät taas kokonsa puolesta sovi laillisuuden rajoihin tässä maassa. (yllätys? :D)

Lumen tultua oli vaihdettava talvikäyttöön sallitut nappulakumit tavallisiin nastarenkaisiin kun olivat vaarallisen liukkaat päivittäisessä työmatka-ajossa. Ja vakionastakumeilla etenee välttävästi. Otteessa 31". Onko suosituksia?
Vakionastarenkaissa ongelmana pieni koko joka suuntaan, mutta saahan sitä vaikkapa Hakkapeliittaa nastoilla sun käyttöön 31" kokoisena, ei oo iso sekään mutta parempi kuin joku 215/75R15. Siitä paineet alas niin pienen auton (mikä lie kyseessä?) alla pääsee jo hangessakin johonkin, halkaisija vaan tarkoittaa että auton akselit/mahanalus ottaa aika pian niin tukevasti kiinni hankeen ettei se sen takia jaksa mennä. Mutta eri pitkälle pääset verrattuna vakioihin.

Jos pyöränkoteloissa on tilaa niin ketjuilla saa korvattua paljon kaikenlaista puutetta.

IironSika
28.12.2010, 11:47
Ja se täytyy muistaa, että normi nastarenkaissa riittää pystyssä oleva heinänkorsi lumen alla rikkomaan renkaan, erityisesti kyljestä.

Maasto- ja katurenkaan yhdistäminen on aina kompromissi, eikä ole hyvä kummassakaan.

Bj Andy
28.12.2010, 16:48
Nii oma kompromissi oli 35 12.5 renkaat jotka pyörii alla kesät talvet. Ei nastoja koska käyttö ei salli niitä,ja oma käyttö ei vielä ole noihin ketjuja vaatinut...

Mutta käyttötarkoitus ratkaisee,ei ole tähänkään yhtä vastausta.

mikaelt
28.12.2010, 16:58
Mulla on Cherokeen alla General Grabber AT2. Loistavasti pärjää talviajossa, vaikka on melko haastaviakin kelejä nyt pitänyt.

- Sama rengastus oli mulla alkutalven Cherossa (235/75 15). Viime talvena kun renkaat olivat ihan tuoreet tuntui pitoa olevan hyvin ja vaihdoin vasta tammikuun lopussa nastalliset Hankookit. Nyt noilla marraskuun lopun -5 keleillä tuntui pito loppuvan, puskeminen suurimpana ongelmana. Vaihdoin sitten Hankookit alle kun suurin osa on maantie ajoa. Paksulla lumella pito on huonompi.
- Noissa Grabbereissa olis kyllä nastanreiät, mielessä käynyt että vois olla hyvät nastoitettuna samoin kun BFG:n AT:t

Kaveri laitto naamakirjassa linkkiä kun tekee LJ:llä lumitöitä, alla tais olla Boggerit ja hyvin näytti etenevän!