View Full Version : tallia\hallia rakentamaan, kertokaas kokeneet.
santikko
25.12.2010, 18:53
suunnitelmissa on alkaa ehkä jo keväällä tohon "pellolle" rakentamaan autoille rakentelupaikkaa, niin mistäs tässä on lähdettävä liikkeelle? piirustukset varmaankin on saatava ensin. pohjan koko on suurin piirtein mietittynä, mutta korkeutta ei. kunnolla, että jos joskus vaikkapa se pukki jonkun nosturin sinne kiikuttais.
- betoni lattia
-puurunko? appiukko uhkas puutavaran lahjottaa.
-mistä piirustukset?
- betonilattia kun tuleepi, niin varmaankin jonkun pitää se mittaus tehdä, jotta paljonko sitä maata pitää vaihtaa?
-sähköt kai vedetään täältä tuvan mittarilta maakaapelilla.
- varmaan kannattaa suosiolla lattiakaivot laittaa ja öljynerotuskaivo taitaa olla pakollinen?
-lämmitettävä talli tulee. toho/puukattila
-itte pystytetään.
kertokaahan kokemuksia jotka ovat moisessa projektissa mukana olleet, kokemuksia ja ehdotuksia. minkä kokosia olette tehneet ja ootteko ollut kokoon tyytyväisiä? kaks autoa tarttis mahtua ja molempien ympärillä touhaamaan.
risukärsä
25.12.2010, 19:17
ovi reikä min 4,2 korkee ni mahtuu kaikki tiellä laillisesti liikkuvat sisään;)
murkula_
25.12.2010, 19:29
Työkaveri rakensi parivuotta sitten "autotallin" Euraan,
Rakennusluvat haettiin harraste tilalle lämmityksen vuoksi, koska autotallissa ei saanut olla öljykattilaa samassa tilassa vaan olisi vaatinut erillisenkahdella palo ovella tallista erotetun tilan.
Otappa tuosta tarkemmin selvää niin voi säästää ehkä parin oven hinnan.
EDIT:
Myöskään öjyn erotuskaivoa ei tarvinnut asentaa jos oikein muistan
santikko
25.12.2010, 19:34
joo ovella pitää olla korkeutta.
tuota harrastetila juttua pitää alkaa selvittämään.
risukärsä
25.12.2010, 19:37
jos en aivan väärin muista rauta runkoiselle saa huomattavasti halvemman vakuutuksen kun kyseessä lämmin halli
Varmaan alkaa rakennus oikeuden selvityksellä,ja hyvän suunnittelijan valinnalla.
Massan vaihto riippuu paikasta(mullat myyntiin,sorat tilalle)
Olisko monttu nosturille vaihtoehto,ei tarvis välttämättä tehdä korkeeta runkoo?Jos nosturi tulossa huomioi se lattiaa valaessa(paksu laatta)
Nosturi kyllä kätevä monessa hommassa,mutta lämmitettäviä kuutioita tarvis enempi.Lämpö viihtyy ylhäällä...
Ja tietty lattialämmitys,vai ilmalämpöpumppu???
Nosto-ovi ois kiva,ja hinta aukon mukaan...
Kaikki riippuu tarpeista ja käytön määrästä,mutta tee kerralla mieleinen!:rolleyes:
Et ole valmishallia miettinnä?
Tuossa ois parikin varmasti ihan pohtimisen arvoista, ja ei, ei ole maksettu mainos vaan sattumalta löysin nuo sivut mutta aika pätevän olisia halleja varmasti moneenkin käyttöön.
http://www.lahti-huvilat.fi/hallielementit.php
Byrocrat
25.12.2010, 22:05
Ensin kuntaan kyselemään että kuinka paljon tontille saa rakentaa vai saako ollenkaan ja minkälaista eli aiemmin jo mainittu rakennusoikeus ja sitten hyvät piirustukset ja sen jälkeen voikin jo jättää rakennuslupahakemuksen kuntaan. Riippuu sitten paikkakunnasta kuinka kauan luvan saanti kestää eli jos keväällä ajattelit rakentaa niin voi jo olla kiire sitä lupaa hakea.:rolleyes:
Daddy's Toy
25.12.2010, 22:21
Jossain jos näet tarpeita vastaavan tallin,niin osoite ylös ja kunnan rakennusvirastosta saat valmiit piirrustukset pientä korvausta vastaan siitä tallista;)
Arska-tehtaalta
25.12.2010, 22:32
Jos teet siitä autotallin, niin viemäröinnin öljynerotuskaivo on pakollinen.
Jos teet rasvamontun tulee siinä olla koneellinen ilmanpoisto.
Puukattilalle joudut tekeen pannuhuoneen ja palo-ovi väliin.
tapsa4x4
25.12.2010, 23:48
Jatketaan tätä aihetta lämmitys asialla.
nyt on 4.5m korkea talli jossa 80neliötä tilaa ja ens kesänä tarkoitus laajentaan noin 100neliötä lisää tallia.
lämmitys tapahtuu öljypolttimella ja ilma lämpö pumpulla nyt kun saadaan pakkasten lauhduttua laitetua paikoilleen.
kun lämpöiset neliöt tuplaantuu niin mietinnässä on ollut toi lämmitys puoli kun öljyn hinta senkun vaan nousee koko ajan että mikä olis nyky päivänä järkevin tapa lämmittää hallia ja suht helppo ja vaivaton?
maalämpö pumppu?
vieläkun olis sellainen laitteisto joka ei maksaisi aivan tolkuttomasti.
tepa250d
26.12.2010, 00:09
pistä jäteöljypoltin:D:eek:
Jossain jos näet tarpeita vastaavan tallin,niin osoite ylös ja kunnan rakennusvirastosta saat valmiit piirrustukset pientä korvausta vastaan siitä tallista;)
Ja sen jälkeen koko porukka käräjille...
Kyllä niihin piirustuksiin on jollain omistusoikeus ja tarttis varmaan vähän rahaa niistä.
Nykyään rakennushankkeille nimettävä vastuullinen suunnittelija sekä valvoja jotka myös kunta hyväksyy.
Ensin tosiaan yhteys kuntaan perustietoja saadakseen, monesta kunnasta saa hyvät lähtökohdat niiden nettisivuilta.
Lattiaan sitten rautalappuja sopivasti. Tietää mistä kestää tukea tai kiinnittää, mitä sitten ikinä mieleen tulee. Ne lämmitysputket kun sinne tulee, niin arkaa porailla jälkikäteen.
Ja pintaan sitten mastertop pinnoite, niin kyllä kestää, eikä lipsu märkänäkään. Pitää hiertää valuvaiheessa pintaan. On halvempaa ja parempaa, kuin maali. Kannattanee hommata ammattivaluporukka sinne, tekevät urakalla valun valmiiksi ja ei maksa paljoa.
mikä olis nyky päivänä järkevin tapa lämmittää hallia ja suht helppo ja vaivaton?
Viime aikoina kun oon myynyt mihin vaan mitä vaan lämmtystä niin vastaus on ollut puulla on halpaa, ei maksa mitään.
Kai se sitten on niin.
Maalämpöpumppu on verraton vehje, tuottaa halpaa lämpöä ja toimii pomminvarmasti. On vaan perustamiskustannuksiltaan aika kallis ratkaisu. Jos puuta on saatavilla kohtuuhintaan tai omasta metsästä niin suosittelen puulämmitystä. Sähköpatterit tietysti varalla.
Liekkö pitkässä juoksussa halvin lämmityksen kannalta tehdä riittävän paksut eristeet? Valmistajan mukaan esimerkiksi 25 cm selluvillaa seinässä on jo matalaenergiatalon eristys. Yläpohjaan ½metriä, niin lämpiäkö piereskelemällä? :D
Tollasia rakennetaan Eurajoella.
http://www.ultimatemarket.com/PublishedService?file=page&pageID=3&action=view&groupID=1402
T:Pörö
Daddy's Toy
26.12.2010, 12:30
Ja sen jälkeen koko porukka käräjille...
Kyllä niihin piirustuksiin on jollain omistusoikeus ja tarttis varmaan vähän rahaa niistä.
Nykyään rakennushankkeille nimettävä vastuullinen suunnittelija sekä valvoja jotka myös kunta hyväksyy.
Ensin tosiaan yhteys kuntaan perustietoja saadakseen, monesta kunnasta saa hyvät lähtökohdat niiden nettisivuilta.
Helsingissä on vapautettu kaikkien kopioitavaksi piirrustukset. 3euria /kopio.
Vähän muokkaa niitä ja hommaa siihen jonkun tutun rakennusmestarin vastaavaksi.
Näin ainakin mulle on duunissa mestarit kertonut,ei tarttee maksaa suunnittelusta sikahintoja:o
Rekisteröimätön
26.12.2010, 12:43
Rakennushanke etenee suurinpiirtein:
-selvitä paikalliset rakennusmääräykset
-rak.oikeus
-rajoitukset
-rakennus vai toimenpide lupa
-pohjavesi alue
-pääsuunittelija hankkeelle
-rakennusmestari/valvoja
-kvv-valvoja
-pohjatutkimus
-liitoskohta lausunto tai vastaava (vaikkei ole kunnalistekn. silloin selvitys asiasta)
-jne
-Kaikkia ym tietoja tod näk tarviit lupahakemusta jättäessäsi
-luvat tullut niin
-yleensä kunnalta/kunnankanssa aloitus kokous ja paikan merkintä
- sitten voikin jo päästä rakentamaan = maanrakennus
-pohjat mielummin ylisyvät ja kunnon tavaralla täytöt = ei roudi ja pysyy kuivana
Okei tää lista tuntuu taas niiiiiiiiin pitkältä et paree kun käyt paikalliselta rakennusvalvonnalta kyselee mitä vaativat. Niillä on kuitenkin velvollisuus opastaa ja neuvoa. Pointti tuon hemmetin listan kanssa on se et itse rakentaminen on helppoa ja mukavaa mutta byrokratia on yhtä helvettiä.
Ite ottaisin huomioon tosiaan sen et mahdollistaako maaperä ja perustustapa rasvamontun. Se on kuitenkin helppo luukuttaa ja sen lämmitys halvempaa kuin ylimääräisten kuutioiden. Jos pienikin epäilys että voit joskus tarvita korkeeta tilaa niin sitten taas kyllä kandee samantien se tehdä. Mutta jos ei sille näe nyt tarvetta niin en kyllä tekis varmuuden vuoksi korkeaa. Rasvamontussa olevat sähköt pitää olla ex-hyväksyttyjä ja siellä on oltava öljynerotuskaivo lisäksi tosiaan koneellinenpoisto ilma (tai jos rinneratkaisu niin painovoimainenkin ilmanvaihto käy).
Lämmitykseen vaikee sanoa mitään yhtä oikeaa. Riippuen kuutioista mitä tulee laittaisin ilmalämpöpumpun ja sähkön (pienehkö talli). Isompaan maa lämmön jos edullista kaivaa maahan, poraaminen tod näk ei tallia varten kannata. Ilma-vesi pummpukin olisi yksi, rinnalle aina jotain muuta. Pelletti-hake-puu-öljy. Joillekin voisi olla kanssa sellainen moniöljypoltin järjestelmä kun poltaa varmaan rypsit-rapsit-jätärit-löpöt ;-) Lue jätärit. Sellaiseen tutustuneena voin sanoa et on hyvä! Poltaa siis öljyn ja puhaltaa ilmaa = ei jäädy jne. Myös kohtuu edulliset perustamis/aloituskustannukset. Tosin jätäriähän ei sitten saa polttaa eikä kukaan sitä polta eihän! ;-)
Tallin koko on tosi vaikee määrittää. Iso muttei liian iso? ;-) Itellä ei perse kestänyt kuin 59,9m2 tallin koska 60m2 jälkeen pomppaa noi paloturvallisuus yms. määräykset kovasti.
Sähköä niin paljon kuin vaan perse kestää. Eli tarviiko ja onko varaa suurentaa pääsulakkeita? Tallissa mun mielestä ihan min. 3x16A voimavirta plus riittävästi valaisuun ja käyttöön (erilliset paukut) 16A valovirtaa. Ja kaikki pinta vetoina jotta helppo muuttaa eikä tarvii varoa ja miettiä jos ja kun kiinittelee tavaroita seiniin tai kattoihin. Töpseleitä 2-3 kertaa se mitä aluksi luulee tarviivansa. Valot ehkä kolmeen ryhmään = kulku valot, kattovalot ja seinä valot. Kohde valot viellä ehkä koneiden ja pöytien päälle?
Mulla on pihalla tallin ulkopuolella betonista tehty öljynerotuskaivo. Siihen tulee kaikki tallin viemäröinti ja erotus tehdään siinä. Ei tarvii siis jokaiseen paikkaan pientä erillistä öek:ta. Oli halvempikin kuin pienet muoviset. Tilavuuttakin paaaaljon enemän.
Eristeisiin kannaattaa sijoittaa niin paljon kuiin pudjetti antaa periksi. Pitkässä juoksussa varmasti tuntuu hyvältä.
Betoni lattiaan tosiaan paljon rautaa. Harjateräs kuitenkin niin halpaa ettei kandee säästellä. Ja ei tosiaankaan ole huono idea laittaa niitä tartunta levyjä strategisiin paikkoihin valmiiksi. Ite laittaisin ehkä jopa joko putket ja/tai sähkökaapelin valuun. lattialämmitys talissa on todella mukava ja kuivaa hyvin. Ne voi olla siellä vaikka ihan varauksenakin. Mastertop on rok rok. Mutta ilmankin pärjää jos ei tarvii sellaista maalaamo tasoista tilaa.
Kompuralle laittaisin mahdollisuuksien mukaan oma kopin johonkin. Tallissa olis hyvä olla kanssa nykyään olla myös data. Pääsee kätsysti offipalstalle tai ettimään osia ja niiden hintoja. Samalla saa netistä tai koneelta musaa. :-) Eikä olis vaikeeta toteuttaa valvonta järjestelmää.
Mitä paremmin saa kamat kaappeihin sen siistimpänä paikat pysyy ja jos raskii viellä laitta joka puolelle tuplacyprockit niin paloturvallisuukin paranee. Kandee harkita jos tekis jopa niin et olisi tallin yhteydessä erillinen "osavarasto".
Oisko noista jotain apua? Byrokratian kun jaksat hoitaa niin loppu meneekin ittellään. Hyvä mesu on tosi tärkee. Mulla ollut ja on aina sama mesu/pääsuunittelija. Helpottaa kovasti.
santikko
26.12.2010, 12:51
tuo puulämmitys siksi että sitä puuta on saatavilla "ilmaiseksi". eilen vlipojan kanssa pähkäiltiin että puukattila, lattialämmitys ja varaaja. öljynerotuskaivot tulee.
lattiavaluun ihan ammattiporukkaa ajattelin, jokunen tuttu valuporukka on tullut työnpuolesta. mutta seuraavaks tosiaan se rakennusoikeus pitää selvittää. ja sitä nosturivarausta järkeilin kanssa, jos tekis montun ja siihen sitten kevennin. siinä säästää rahassa aika paljon, hankkii tuo korkeuden lisääminen olla hntavaa?
keväälle kun tuota aloittamista meinasin, niin ajattelin lähinnä sitä kaivuuta ja maan ajoa, koska tulee muutenkin kaivuri tontille. appiukon kone lainaan :)
kyllähän mä niitä valmishalleja olen katsellut, mutta tässä itse tekemisessä ollaan ajateltu sitä kun tuota tehdään sitten sillai sivuprojektina, että tavaraa haalitaan aina kun on "ylimäärästä" rahaa. ja se puutavara kerran tulee ilmaiseksi, niin kannattaa se käyttää hyödyksi.
ImacInnes
26.12.2010, 13:11
Itsellä on talli talon alla ja korkeutta 2,5 metriä ( ei mahdu nosturit) ovet on 2m korkeat (ei mahdu korkeammant autot sisään, vaan hyvin on vielä riittnyt JEgoNEERillekkin 37" Boggereillakin ja vielä pystyy korottamaankin jonkin veran.
Pitutta on kahden auton verran (takana on harraste peli ja etuosassa voi pitää tarvittaessa käyttistä ja sen kun ajaa ulos niin on riittävästi peli tilaa tallissa.
Öljyn erotuskaivo on lattiassa, vaan haisee pirun pahalle kun noin kuutio likavettä seisoo kaivossa, itsellä on aina siinä jokin muovi päällä niin ei hajut tule talliin.
Tee ehdottomasti niin korkea että tarvittaessa saat nosturin taliin ja pystyt sitä käyttämään. Liiasta tilastakaan ei ole ikinä haittaa ollut.
t. Ismo Ämmä
mehtasika
26.12.2010, 13:25
Ensinnäkin on syytä miettiä tarkkaan hallin koko, elikkäs riittävän reilusti tilaa. Jälkeenpäin kun ne laajennukset maksaa huomattavasti enemmän.
-Tarkasta paljonko tontilla on rakennus oikeutta.
-Vastaavan mestarin ja suunnittelian valinta.
-Elementti halli vai pitkästä tavarasta paikanpäällä?
-Materiaalivalinnat:
¤ runko, ulkoverhous, sisäpinnat, vesikatto, ovet, lattiat
-Lämmitys järjestelmä:
¤ Suorasähkö, öljy, puu, pelletti, hake, kaukolämpö tahi joku muu
¤ Lämmitelläänkö lattiaa vai jotakin muuta.
-Lämpöputkitettuun lattiaan ei sitten paljon jälkikäteen porailla, nosturin yms. laitteiden paikat pitää hahmotella etukäteen.
-Tartteeko vesiä, saniteettitiloja, öljynerotus?
-Kunnon piirrustukset:
¤ Rakenne, säkö ja LVI
¤ tarvittaessa maaperätutkimukset
-rakennusluvat , naapurin kuulemiset yms.luparumba
-Sähkö, vesi ja viemäriliittymät.
-Urakoitsiavalinnat, mielellään ihan paperille sovittuna kuka tekee mitäkin, mihin hintaan ja milloin.
-paljon tarjouksien kyselyä ja kamojen tilailua ja muuta puuhastelua.
¤ Tarpeet tontille ajoissa ettei aika mene odotellessa.
Lattioihin suosittelisin mastertoppia, seinät ja laipio riittävän vaaleeks, riittävästi valoja, pistorasioitahan ei ole milloinkaan liikaa..
Halli ja ovet sen verran korkeeks että kaikki tiellä laillisesti liikkuvat vehkeet mahtuu sisälle menemään.
Nosto ovet ja erillinen käyntiovi, riittävästi ikkunoita.
Äläkä tee hallias "maan alle" permannon pinta pitäis olla reilusti korkeemmalla kun seinän takana maanpinta, harmittaa jos keväällä sulamisvedet valuu lattialle.
Monttun hinta taitaa olla jo nykypaivänä töineen ja tarpeineen enemmän kun mitä 2-pilari nosturin.
Siinäpä jotakin mitä äkkiseltään mieleen juolahti
Meinasin kans terävänä luetella oman rakennusprojektin lupa-asiat yms., mutta huomasin että oma talli tehtiin 5-vuotta sitten ja vaatimukset on jo siitäkin kovasti muuttunut.
Viisainta on ottaa yhteyttä omaan kuntaan/kaupunkiin kysyä ohjeet sieltä. Tuntuu että noissakin asioissa on kovasti eroja eri paikkakuntien kesken.
Itse talliin pari ideaa, jotka kyllä on mainuttu aikaisemminkin...
- Tein 80 neliön tallin... ihan kivasti tilaa puuhata ja ei silti mikään hillitön. Ongelma on ehkä itse aiheutettu, mutta koska talli on ainut varastotila- kerääntyy sinne "turhaa" tavaraa, joiden aika kuluisi kylmässäkin varastossa(rengas-sarjoja,mopoja,moottoreita yms.)
Eli kylmääkin varastotilaa tarvitaan. Kannattaa miettiä onnistuisko samaan tallirakennukseen myös kylmää varastotilaa.
- Lattialämmitys on hyvä, jos muistaa laittaa lattiaan ne rautalaput myöhempiä kiinnityksiä varten.
- Nosto-ovi tai ovet ja ehdottamasti erillinen käyntiovi
- Lämpimänveden käsienpesua varten voi hoitaa jollain pienellä sähkövaraajalla
- Riittävän iso sähkösyöttö. Tästä kannattaa jutella sähkömiehen kanssa onko jossain esim. tonttikeskus mistä syötön saa. Myöhemmin saatat innostua vaikka metallisorvista.
- Käytä pistorasia kaapelointiin 5-napaista johtoa(5x2.5S), tällöin saat tarvittaessa mihin vaan 3-vaihepistokkeen myöhemmin. Samalla voi jakaa pistorariat useammalle vaiheelle.
- Omassa tallissa on on yksi loistevalaisin liiketunnistimen takana. Syttyy kun astuu sisään. Vähentää kompurointia ja kätevä useamman oven tallissa.
pastirolli
26.12.2010, 15:15
Omassa tallissa ongelmaksi on muodostunut varastotilan vähyys eli siihen kannattaa satsata. Onneksi asia on oman tallin kohdalla korjaantumassa.
santikko
26.12.2010, 16:15
alustavasti pähkäilin kooksi 12m*8m, pituutta halliosuudelle jäisi nion 10m, johon väliseinä ja 2m*8m varastotilaa taakse, johon voi sitten erikseen koteloida esim. kompuran. hj:sta mittailin joskus että siinä on kattokorkeus n. 2,5m, ja sen ainakin on mahduttava sisään :) mikäs siinä montun tekemisessä on kallista?kaivaa kuopan, valaa sinne pohjan ja seinät hallin lattian alapintaan asti. sitten täyttö seinien taa ja metallilevystä karvalauta toppari vähän yli lattiapinnan joka jää sitten keventimelle kiskoksi. mutta kyllä se 2-pilarinosturi on silti lähinnä sydäntä.
En kuulu sarjaan kokeneet hallinrakentajat mutta kommentoin silti...
...Laita nosturi,ja semmoinen saksi malli vaikka lattiaan upotettuna. Edut, ei monttua johon kompastuu tai putoaa,sillä voi nostaa myös mönkkärit ym. ja toimii myös nostettavana työtasona ym.
Ja näitä saa jo käytettynäkin hintaan tonnista ylöspäin.
Laita lattialämmitys vaikka sähköllä,ja ilmalämpöpumppu,ja eristä halli hyvin. Nillä rahoilla jotka jää lvi hommista säästiin ostaa rekkakuorman villaa,ja sähköä moneksi vuodeksi.Eikä jää mitään mikä jäätyy jos ja kun joskus ei jaksa olla aina tallia lämmittämässä.
Kyllä se nosturi on paljon paljon parempi ku monttu käyttää... Mukava vaihteistojakin ottaa posi ja pistellä takas, kun ei oo seinat ees... Sit sekin, että mikäli vaihteistoo tarvii laakeroida, niin sen sielt montusta nosto on oma työ taas... Nostuila olevas tallis käy jouheesti ja muutenkin... Niin, ja sit se, että ku montuun EI muista ottaa oikeen kokosia työkaluja ja saat ees taas hyppiä sit... nosturitallis ei oo noit ongelmia.
Itellä nosturitalli ja toinen nosturi menossa... Eka oli n. 8v käytössä ja kytettynä tulikin, sekä lähtiki n ehjänä jollekkin harrastelijalle... Nykynen ollut n. 12v ja muutamat puslat uusittu... Ja nyt tulee uusitut laakeripronssista, kun orkkikset italiassa asti ja hinta avoin. Oven korkeus tallissa 3,3m ja on ainakin tähän mennessä kaikki mahtuneet sisälle... On olli Ducaton Maxia, Pgiin Boxeria... Ennen kävi 1634 Mersukin (kuorkki sisässä), kuin on myös telakaivuriakin ollut...
Lämmitys on puukattilalla ja vesikiertonen puhaltimen kera... Nyt tuli kaveriks dsl käyttönen puhallin, jotta saa alkulämmön nopeesti. Puulämmitys siks, kun puuta löytyy omast metästä, ja sitä saan tarvittaessa muualtakin ihan sopivaan hintaan.
Tulevan kesän aikana ajattelin tehdä varastohallin pihaan, kun kertyy noit auton raatoja, ja peltiosia tulee otettua talteen. Ellei sit merikontteja saa kohtuu hintaan varastoks.
santikko
26.12.2010, 17:25
saksinostinta ei raaski, siinä on v*umainen hitsailla autoa. 2-pilari on omien kokemusten mukaan näppärin tossa hommassa. täs on nyt tullu pähkäiltyä tota juttua koko päivä niin kyllä se nosturi on mikä sinne tulee, kattokorkeutta ehkä n. 4m. meen käymään siellä rakennusvirastossa vai mikälie tossa vuodenvaihteen jälkeen, pitää yks toinenkin lupa hakee.
khonkonen
26.12.2010, 19:04
Tuolla edullisia nostimia, varsinki saksinostin.
http://asennus.eduel.fi/autokorjaamokoneet.html
Tuolla edullisia nostimia, varsinki saksinostin.
http://asennus.eduel.fi/autokorjaamokoneet.html
Näyttäs olevan rapian kilsan päässä poikien varasto, tai osa niist... En tiedä sit, että mitä on toimitusmyynnissä ku ei oo tullu kysyttyä mtn.
Ja kyllä sitä korkeutta sen 4m saa olla, kun nostimet nostaa auton n. 190-195cm lattiasta järkiään. Itellä omassa tallissa oviaukko hieman matalampi ku katto ja ei näin olleen oo ongelmaa ollut. Niin, ja ku nostimet nostaa jo enempi ku eka tuli... Ja toikin mikä mulla nyt on, niin se on 2,5tn nostin ku tuolla näytti olevan jo järeempääkin... Mut toimeen tollakin tulee, kun eka oli 2tn nostin.
lepoantti
26.12.2010, 19:52
aina välillä näkee unta jos pääsis tekemään harrastetilaa....
- kattoon I-palkki auton kohdalle koko tallin pituudelta, siihen talja kissan kanssa niin saa kärristä painavat tavarat pois, saa koneen keulalta nostettua ja siirrettyä pöydälle jne.
- tai sitten riittävän kokoinen tolppa mihin saa kääntyvän puomin ( tällanen tehtiin nykyiseen vuokratalliin)
- putket valmiiksi lattiaan ja glykoli sisään. käyttökelpoisia öljy/puukattiloita saa erittäin halvalla kun porukat vaihtaa "halpaan" kaukolämpöön. voi pitää pientä peruslämpöä lattiassa ja sit vaikka masterilla taistelulämpö jos ei jatkuvasti askartele.
- siitä mitä meinaat niin tuplaa neliöt!! kuitenkin loppuu tila kesken
- tarvittaessa ota vaikka vähän( tai paljon ) velkaa että saat nosturin, valot, kunnon kompuran, hitsauskoneen, rengaskoneen, sorvin jos osaa käyttää sitä ja kaikki ne työkalut joista olet aina haaveillut. se on itsepetosta että joskus sitten hommaan em. tavarat kunhan saan ensiksi tilan, jos et tee kerralla kunnolla niin todennäköisesti se jää ikuisesti tekemättä.
yllämainituilla työkaluilla pystyt hoitamaan tallin lämmityksen kun on porukkaa tulossa ropaamaan, hinnoittelet palvelukset vaikka sähkönä tai polttoöljynä....
Rekisteröimätön
26.12.2010, 20:51
- putket valmiiksi lattiaan ja glykoli sisään.
Tässä on JÄRKEÄ.
mehtasika
26.12.2010, 21:07
alustavasti pähkäilin kooksi 12m*8m, pituutta halliosuudelle jäisi nion 10m, johon väliseinä ja 2m*8m varastotilaa taakse, johon voi sitten erikseen koteloida esim. kompuran. hj:sta mittailin joskus että siinä on kattokorkeus n. 2,5m, ja sen ainakin on mahduttava sisään :) mikäs siinä montun tekemisessä on kallista?kaivaa kuopan, valaa sinne pohjan ja seinät hallin lattian alapintaan asti. sitten täyttö seinien taa ja metallilevystä karvalauta toppari vähän yli lattiapinnan joka jää sitten keventimelle kiskoksi. mutta kyllä se 2-pilarinosturi on silti lähinnä sydäntä.
Joku kasettikuorma soraa, jos hyvän tekee niin vesitiiviillä betonilla valettava seinät, montun viemäröintiin ylimääräinen öljyn erotuskaivo. Jonkunverran enemmän askartelua viemäröinnin kanssa, ei oo kiva jos montun pohjalla on puolmetriä p@skaa, tämäkin on nähty.
Uskallan väittää että työt ja tarpeet kustantaa enemmän kun se nosturi.
Ja se monttu meinaa homehtua jos on kannet päällä, vaikkakin on monttuun ilmanvaihto
-sinne kerääntyy hitosti romua :D
-helvetin vaikea tehdä remonttia montusta käsin (niiden romujen takia ja muutenkin, väärän korkuinen, huono valaistus, hankala kulkea, klaustrofobia, etc.)
Itse valitsisin mieluummin nosturin, huonekorkeuttahan tässä vaiheessa tarvitaan lisää joka lisää lämmityskuluja.
Lattialämmitys ihan ehdoton! Toi Antin ehdottama glykoliputket lattiaan kuulostaa huokeammalta ratkaisulta kuin sähkölattialämmitys.
tapsa4x4
26.12.2010, 21:25
onks kellään kokemusta tollasesta maalämpo pumpusta? paljonkohan kustantaa toi koko laitteisto ja miten lämpö kerätään maasta ja siirrettään sisätiloihin?
lepoantti
26.12.2010, 21:47
reikä maahan ja sinne tungetaan putkea ja sit lämmönvaihtimen kautta se otetaan talteen järjestelmään. varmaan 10 000e ja ylöspäin on hinnat.
http://www.gebwell.fi/fi/?ID=1340 tosta kun selaat niin alkaa löytyä tietoa
santikko
26.12.2010, 21:50
joo nuo lattialämpöputket kieputetaan ja glykoli sisään, veli on putkimies niin melkein ennen kun kerkesin koko projektista puhumaan niin se huus jo että LATTIAAN PUTKI VALUN SISÄÄN JA GLYKOLI NI EI OO PAKKO LÄMMITTÄÄ. lainaa ei uskalla ottaa enempää ku tuli vuoso sitten tää "tila" ostettua :) siinäkin jo maksamista.ja tuo rahastonhoitohallitus pistäis mut palleista (jos vie löytyy) männynoksaan roikkumaa.
khonkonen
26.12.2010, 22:10
Näyttäs olevan rapian kilsan päässä poikien varasto, tai osa niist... En tiedä sit, että mitä on toimitusmyynnissä ku ei oo tullu kysyttyä mtn.
Ja kyllä sitä korkeutta sen 4m saa olla, kun nostimet nostaa auton n. 190-195cm lattiasta järkiään. Itellä omassa tallissa oviaukko hieman matalampi ku katto ja ei näin olleen oo ongelmaa ollut. Niin, ja ku nostimet nostaa jo enempi ku eka tuli... Ja toikin mikä mulla nyt on, niin se on 2,5tn nostin ku tuolla näytti olevan jo järeempääkin... Mut toimeen tollakin tulee, kun eka oli 2tn nostin.
Mullon itellä tallissa tollanen helmasta nostava saksinosturi. Tallissa sisäkorkeutta 3,1 metriä, ja siinä saa justiin nostettua korotetun pajeron, jossa katto täynnä valoja sillain et sopii kömpiin alle, muttei sovi seisomaan suorassa, eli sisä korkeus sais olla se 4 metriä, jos oikeesti haluu autojen alla jotain tehä.
Arska-tehtaalta
26.12.2010, 22:14
Mie laitoin kämppään maalämpökamat kaks vuotta sitten ja hinta on sevvverta suolanen, etten raaskisi pelkästään talliin moista väsätä. Toisaalta jos ois kämppä + talli lämmitysratkasun päätös tekeillä, niin juttu vois olla toinen.
Maalämmön kustannuksia
1 Maapiirin putkisto (n. m putkea/lämmitettävä kuutio) tai lämpökaivo
2 Maalämpöpumppu
3 Lämmitettävään kohteeseen lattialämmitysputkisto, koska pattereita käytettäessä laitteen hyötysuhde laskee.
Rahaa voi varata helposti 20 k€ +- tonneja riippuen neliöistä
Miulla on omassa tallissa lattialämmitys sähkökaapelilla. Lattialämmitys on toisaalta jees, mut toisaalta se estää lattiaan kiinnipulttaamisen tehokkaasti, joten pitää tietää tasantarkkaan mitä ja mihin kiinnitetään esim. nosturi, sorvi, porakone jne. jälkikäteen ei pysty tekeen mitään eikä lämpö johdu sivusuunnassa ;)
Lattivalun pintaan EHDOTTOMASTI MASTERTOP PINNOITE
Pyytäkää sit joku suunnittelemaan se lattialämmitysputkisto, koska sen täytyy myös toimia oikein :rolleyes:
Yhen putken kun sinne kelaat, ni lopputulos on patterilämmitys :D Samoin lattialämmityksessä pitää ottaa huomioon, ettei lattiaan mene ku joku 40 asteinen vesi max ;)
joo o ja kaivuun innoittelu kannattaa tarkastella etukäteen / urakoittaa.... ja mitä se master top maksaa?
Arska-tehtaalta
26.12.2010, 23:07
En valitettavasti muista hintaa (aikaa n. 7 vuotta :eek: ), muttei se voi olla kallista, jos miulla siihen oli varaa :D
MUTTA HUOM !!! Mastertop pinnoite tulee lattian pintaan jo valuvaiheen lopussa ja hierretään märkään pintaan !!!
khonkonen
27.12.2010, 10:06
joo o ja kaivuun innoittelu kannattaa tarkastella etukäteen / urakoittaa.... ja mitä se master top maksaa?
Toissa kesänä oulun seudulla se oli 20 euroa/neliö, kun niiltä kävi kaveri liippaamassa ja hiertämässä lattian ja samalla hiersi sen mastertopin lattiaan.. En pitäny kalliina.
ja mitä se master top maksaa?
Mulla kustansi about vuosi sitten 50 m2:lle topit paikallisesta rautakaupasta noin 350€ ja liippari otti 0.5€ / m2 "asennuksesta" eli about 7.5€ / m2.
20€ neliöhinnoittelulla on ainakin urakoitsija pärjännyt :D :D :D
Samsonite
27.12.2010, 11:20
Entiiä oliko Mastertoppia vai mitä työmaan uusiin lattiavaluihin vetivät, säkkikamaa joka hierrettin koneellisesti pintaan ?
No käyttökokemukset on sellasia että en omaan talliin huoli. Eihän se petoni sieltä pinnotteen alta tietenkään ennää pöläjä, mutta se hienojakoinen konepajalla jokapaikkaan leviävä "tomu" on aivan perseestä saada pois siitä pinnasta, ei lähe kuin imuroimalla kunnolla. No eipä siinä mitään, imuroimalla siitä tuleekin siisti ja heterolta tuntuu k.o. homma. :)
Omassa tallintapasessa on maalit lattialla, eihän se kestä koneita tiputella metristä mutta helppo pitää puhtaana kuitenkin. Tämähän on tietysti sitten taas makuasia missä kunnossa haluaa puuhatilojaan piellä.
Ota tästä nyt selvää mutta onkos kukaan kokeillut tavan uretaanimaalia lattiaan, kaveri väitti moisenkin hyvin kestäneen vanhan jo varmasti kuivaneen valun piällä ?
Rekisteröimätön
27.12.2010, 11:55
Mullon maalämpö tallissa, tallin koko n. 60m2 (talli ja varasto)
Vesikiertoinen lattialämmitys lämpötilaa olen pitänyt n.+12. sopiva työskentelylämpö. erittäin mukava kun on aina lämmin lattia.
Mulla tuo talli on samalla pumpulla talon kanssa (216m2) sähkönkulutus 15000-19100 kwh/v mikä on mielestäni vähän.
myös vesipiste on mulla, sitä kannattaa harkita että tarviiko, samallahan se tulee pienellä vaivalla ja kustannuksella jos tekee varauksen sille.
Tallista pitää tehdä riittävän iso (mulla n. n.40m2) liian pieni
erillinen käyntiovi pakollinen sekä nosto-ovi tarpeeksi korkea (turner nassau minulla)
Lattiapinnassa ilmeisesti mastertop tms betoniin lisätty TODELLA HYVÄ ei pölise ja pinta todella kova kestää ajaa kelkat ja enskapyörät nastoilla sisälle.
Monttua älä tee, laita nostur,i mulla on kokemusta kahdesta eri montusta, molemmissa vesi pohjalla keväästä syksyyn eli kun mennään alle 1,5m maanpinnasta niin alkaa tulemaan tuo vesiongelma ainakin kun ollaan lähellä jokea tahi järveä (näistä molemmista montuista alle 100m avoveteen) oikein kuivalla kankaalla tätä ropleemaa ei ole.
Mee kuntaan, selvitä mitä saa rakentaa, teetä jollakin piirustukset (pitäis saada alle 500€) osta puutavarat (kilpailuta koko kasa ja ajata tontille asti) lasketa menekki vaikka lupakuvien piirtäjällä) )ja rupea hommiin. Kattotuolit tilaa erikseen. Seinään 175-200mm villaa ja yläpohjaan300mm riittää varmasti yläohjaan voit halutessasi lisätä.
Perustuksen teet harkoista muuraamalla, helppo tehdä itse ja tarvikkeet halpoja.
Niin ja ota sellainen innokas valvoja (esim nuori kaveri) ja sovi että neuvoo sinua rakentamisessa jos olet "noviisi" älä ota sellaista valvojaa joka käy 1 tontilla aloituksessa ja toisenkerran laskun tuomassa..
Jos pihalla pyöritään muilla kuin autoilla (esim aurataan), niin jotain muuta kuin harkkoja perustukseen.
Jos pihalla pyöritään muilla kuin autoilla (esim aurataan), niin jotain muuta kuin harkkoja perustukseen.
Juu, minäkin kannatan kunnon betoniperustusta. Harkko on niin herkkä menemään halki.
Toki jos siellä täällä joku halkeama niin ei se minnekään siitä päältä karkaa.
Tällä korkeudella saa about 100€/jm teetettyä valumuotti perustukset valmiiksi asti rautoineen, betoneineen ja eristeineen.
Itte kun tätä torppaa kasasin niin pyrkimys oli säästää omalla työllä mahd. paljon mutta sen sokkelin teetätin suosiolla valuporukalla.
Tulee varmasti hyvä ja eikä siinä itte muuraamalla niin paljoa säästä kun katsotaan loppusummaa viimeseltä riviltä.
mehtasika
27.12.2010, 12:53
Entiiä oliko Mastertoppia vai mitä työmaan uusiin lattiavaluihin vetivät, säkkikamaa joka hierrettin koneellisesti pintaan ?
No käyttökokemukset on sellasia että en omaan talliin huoli. Eihän se petoni sieltä pinnotteen alta tietenkään ennää pöläjä, mutta se hienojakoinen konepajalla jokapaikkaan leviävä "tomu" on aivan perseestä saada pois siitä pinnasta, ei lähe kuin imuroimalla kunnolla. No eipä siinä mitään, imuroimalla siitä tuleekin siisti ja heterolta tuntuu k.o. homma. :)
Omassa tallintapasessa on maalit lattialla, eihän se kestä koneita tiputella metristä mutta helppo pitää puhtaana kuitenkin. Tämähän on tietysti sitten taas makuasia missä kunnossa haluaa puuhatilojaan piellä.
Ota tästä nyt selvää mutta onkos kukaan kokeillut tavan uretaanimaalia lattiaan, kaveri väitti moisenkin hyvin kestäneen vanhan jo varmasti kuivaneen valun piällä ?
Tarkoittanet uretaaniöljyä? esim tikkurilan ensi.
TYYPPI Uretaaniöljy
SOVELTUVUUS Betonipinnan suojaamiseen ja sitomiseen.
KÄYTTÖKOHTEET Soveltuu betonilattioille ja -seinille teollisuushalleissa, varastoissa ja kellaritiloissa.
TEKNISET TIEDOT
Ominaisuudet Erittäin hyvä kulutuksen- ja pesunkestävyys (SFS 3755). Kestää bensiiniä, tärpättiä ja talousspriitä sekä voiteluöljyä ja -rasvoja. Kestää kasvi- ja eläinrasvoja sekä happoja ja emäksiä laimeina liuoksina.
Värisävyt Kirkas.
Kiiltoryhmät Kiiltävä
Riittoisuus
Keskimääräinen menekki betonilattioilla:
Huokoisille betonipinnoille: 3 - 6 m2/l
Tiiviille betonipinnoille: 10 - 15 m2/l
Käytännön riittoisuus riippuu pinnan laadusta sekä levitysmenetelmästä.
Ohenne Lakkabensiini 1050
Työtapa Sively tai telaus.
Kuivumisaika, +23 °C ilman suht. kosteus RH 50 %
Pölykuiva 2 h kuluttua
Kosketuskuiva 6 h kuluttua
Joskus tuota leviteltiin tilaajan tulityötilan lattiaan, nopeeta ja helppoa. Visssiin pinnoite on tehnyt tehtavänsä, ei tuosta kukaan ole valittanut. Ei oo kuulemma liukas lumisenkaan kengan alla kuten epoksi.
Itsehän kyllä ottaisin joko masteri lattian tai epoksi pinnotteen.
khonkonen
27.12.2010, 12:59
Mulla kustansi about vuosi sitten 50 m2:lle topit paikallisesta rautakaupasta noin 350€ ja liippari otti 0.5€ / m2 "asennuksesta" eli about 7.5€ / m2.
20€ neliöhinnoittelulla on ainakin urakoitsija pärjännyt :D :D :D
Täällä ei rautakaupoista saanut kuin sitä vesiliukoista mastertoppia... Sillä päädyin tohon oikeaan aineeseen. Eikä se urakoitsija kovin pärjänny ku kuiten koko päivän oli jätkä tossa pihassa tekemässä tota 25 neliötä... Ensin liippas, sitten hiersi, levitti aineen ja hiersi, odotteli, hiersi ja niin edelleen.
Rekisteröimätön
27.12.2010, 13:22
Jos pihalla pyöritään muilla kuin autoilla (esim aurataan), niin jotain muuta kuin harkkoja perustukseen.
Minkälainen auraaja tämä oikeukein onkaan?
Nehän lähtee samalla ulkoverhouksetkin jos auralla päästelee sokkelia pitkin. Harkkoperustus kestää kyllä, kun tekee anturan alle.
Sokkelihan yleensä rapataan oli se metonia vai harkkoa, ja jos auralla vetää siihen niin lähtee varmasti rappauskiviäkin..
mulla on perustus betonivalua mutta jos säästäisin niin tekisin harkoista.
Kestääkö harkkoperustus? Kai se tallissa kestää jos kestää tehdä koko alakerran rinnetaoon, tasakertaan ontelolaatat ja siihen päälle normi puutalo esimerkiksi.
hakoteilla
27.12.2010, 14:38
...
Miulla on omassa tallissa lattialämmitys sähkökaapelilla. Lattialämmitys on toisaalta jees, mut toisaalta se estää lattiaan kiinnipulttaamisen tehokkaasti, joten pitää tietää tasantarkkaan mitä ja mihin kiinnitetään esim. nosturi, sorvi, porakone jne. jälkikäteen ei pysty tekeen mitään ...
Lämpökamera on hyvä apuväline.
Rekisteröimätön
27.12.2010, 15:12
Ite suosittelisin kyllä reunavahvistettua laattaa jonka päälle valamalla sokkeli.
pikkasen hankalampi raudoittaa mut kyllä kestää...Ja on helpompi rakennella tallia kun on lattia..
http://www.pisari.fi/perustaminen.html
nyybinä peedro
Samsonite
27.12.2010, 17:59
Uretaaniöljy olikin uusi tuttavuus, laitetaampa muistiin. :)
Minkälainen auraaja tämä oikeukein onkaan?.
Oikein tarkkaan kun aurataan niin silloin lähtee ohut siivu sokkelistakin:D Tuo nyt vaan oli esimerkki. Laitetaan toiseksi esimerkiksi vaikka traktorikuski joka häröilee ylipitkien trukkipiikkien kanssa tallin seinustoilla ja pumppukärryt sisällä millä kolhitaan seiniä lattian rajasta.
Ite suosittelisin kyllä reunavahvistettua laattaa jonka päälle valamalla sokkeli.
pikkasen hankalampi raudoittaa mut kyllä kestää...Ja on helpompi rakennella tallia kun on lattia..
http://www.pisari.fi/perustaminen.html
nyybinä peedro
Reunavahvaa laattaa käytetään yleensä vain jos maa ei ole kantavaa.
Siinä on ongelmana kylmän katkaiseminen sokkelia/laattaa pitkin pirttiin.
Toki näissä talleissa ei niin nuukaa.
Oikein tarkkaan kun aurataan niin silloin lähtee ohut siivu sokkelistakin:D Tuo nyt vaan oli esimerkki. Laitetaan toiseksi esimerkiksi vaikka traktorikuski joka häröilee ylipitkien trukkipiikkien kanssa tallin seinustoilla ja pumppukärryt sisällä millä kolhitaan seiniä lattian rajasta.
ihan samalla tavalla betonisokkeli halkeaa kuin harkko.
ihan samalla tavalla betonisokkeli halkeaa kuin harkko.
Tossa tapauksessa voi antaa betoninsekoittajalle lopputilin
Rekisteröimätön
27.12.2010, 19:06
Oikein tarkkaan kun aurataan niin silloin lähtee ohut siivu sokkelistakin:D Tuo nyt vaan oli esimerkki. Laitetaan toiseksi esimerkiksi vaikka traktorikuski joka häröilee ylipitkien trukkipiikkien kanssa tallin seinustoilla ja pumppukärryt sisällä millä kolhitaan seiniä lattian rajasta.
meinasitko ettei lainkaan tule eristettä perustukseen, jos sokkeli sisällä ja ulkona näkösällä kuurassahan se sisältä on.
yleensä sisäpinnassa eriste, ja päällä pelti tai kipsilevy siinä näkyvällä pinnalla tallin sisällä..
-anonyymi
meinasitko ettei lainkaan tule eristettä perustukseen, jos sokkeli sisällä ja ulkona näkösällä kuurassahan se sisältä on.
yleensä sisäpinnassa eriste, ja päällä pelti tai kipsilevy siinä näkyvällä pinnalla tallin sisällä..
-anonyymi
Tarkoitin rapattuja eristeharkkoja. Eikai kukaan muilla enään tänäpäivänä lämpimiä rakennuksia tee?
Betoni eriste-elementteihin valettuna olisi minun valinta.
santikko
27.12.2010, 20:11
Ite suosittelisin kyllä reunavahvistettua laattaa jonka päälle valamalla sokkeli.
pikkasen hankalampi raudoittaa mut kyllä kestää...Ja on helpompi rakennella tallia kun on lattia..
http://www.pisari.fi/perustaminen.html
nyybinä peedro
oon ammatiltani raudottaja :)
Heikki L
27.12.2010, 20:41
itellä on 86m2 (7.2x12) talli jossa betonisokkeli ja 3 ensimmäistä kerrosta eristeharkkoa, mastertoppi pinnassa. Lattiassa lämmitysputket ja glygoli kiertämässä puu kattilalla lämpiää ja löpölämppäri alkulämmöiks.
korkeutta sellanen 3.5mnosto- ovi 3.mx4m. päässä, erillinen kulku ovi ja toisen pään sivussa 2.5x2.3 ovi
12mm havuvaneri tupla kyprokin alla että saa työkalutaulut ja hyllyt kiinni seiniin. valoja on 6x 2x58 loisteputkia jotka 3 katkasian takana, eli ei tarvii kaikkia laittaa päälle kun tarvittaessa.
Nyt Kahden vuooden jälkeen tekisin muutaman asian toisin,= Talliin 4m korkutta (nyt hj nelipilari nosturilla niin vähän joutuu kyyristelee) leveyttä sellanen 9m ja 2 nosto ovea sivulle. nyt nosturi perällä ja edessä joskus joku auto, parempi että kummallekkin paikalle pääsee omasta ovesta ilman turhia siirtelyjä(Työntelyjä:) )
Master-topin päälle meinään heittää maalin.
Erillinen pannuhuone, tosin se ja pieni varasto on ens kesänä tulossakin. nyt merikontti ja lato täynnä tavaraa.
Pistorasiota tosiaan paljon, itellä nyt 6x 16A 2x32A ja 16x16A valovirtaa pinta asennuksella, noita 16A vois olla tupla ja johdot pistäsin heti tuulileijonaan kiinni eli ei kyprokin taa eikä pinta asennuksena.(saa kiinni mitä vaan ja ei kerää pölyä seinille niinkuin itellä) valoja noin tuplamäärä (tulossa ens vuonna)
Niin ja koko paska tuli ite tehtyä, enkä oo kyllä päivääkää katunu vaikka tiukkaa sinä kesänä tekikin, joutu jättää kapakit ja tyytyy kalsari juopotteluu:)
oon ammatiltani raudottaja :)
Onhan tuo surrikoukku tullut aika tutuksi viimesen 15vuoden aikana:(
santikko
28.12.2010, 20:02
itellä on 86m2 (7.2x12) talli jossa betonisokkeli ja 3 ensimmäistä kerrosta eristeharkkoa, mastertoppi pinnassa. Lattiassa lämmitysputket ja glygoli kiertämässä puu kattilalla lämpiää ja löpölämppäri alkulämmöiks.
korkeutta sellanen 3.5mnosto- ovi 3.mx4m. päässä, erillinen kulku ovi ja toisen pään sivussa 2.5x2.3 ovi
12mm havuvaneri tupla kyprokin alla että saa työkalutaulut ja hyllyt kiinni seiniin. valoja on 6x 2x58 loisteputkia jotka 3 katkasian takana, eli ei tarvii kaikkia laittaa päälle kun tarvittaessa.
Nyt Kahden vuooden jälkeen tekisin muutaman asian toisin,= Talliin 4m korkutta (nyt hj nelipilari nosturilla niin vähän joutuu kyyristelee) leveyttä sellanen 9m ja 2 nosto ovea sivulle. nyt nosturi perällä ja edessä joskus joku auto, parempi että kummallekkin paikalle pääsee omasta ovesta ilman turhia siirtelyjä(Työntelyjä:) )
Master-topin päälle meinään heittää maalin.
Erillinen pannuhuone, tosin se ja pieni varasto on ens kesänä tulossakin. nyt merikontti ja lato täynnä tavaraa.
Pistorasiota tosiaan paljon, itellä nyt 6x 16A 2x32A ja 16x16A valovirtaa pinta asennuksella, noita 16A vois olla tupla ja johdot pistäsin heti tuulileijonaan kiinni eli ei kyprokin taa eikä pinta asennuksena.(saa kiinni mitä vaan ja ei kerää pölyä seinille niinkuin itellä) valoja noin tuplamäärä (tulossa ens vuonna)
Niin ja koko paska tuli ite tehtyä, enkä oo kyllä päivääkää katunu vaikka tiukkaa sinä kesänä tekikin, joutu jättää kapakit ja tyytyy kalsari juopotteluu:)
erillistä pannuhuonetta ittekin aion, eipä se oo suuri työ valaa sille oma pikku laatta sitten samalla, ja tota kämpän ulkovuoraus tiiltä taitaa olla sen verran vielä jälellä että niistä muuraa vaikka seinät. tuo leveys muakin on mietityttäny että riittääkö 8m. niin monta kertaa on liian kapeessa tallissa tullu tehtyä remonttia, ja aina kironnu "jos mä tekisin tallin...":)
koko projektissa vituttaa vaan tuo byrokratia. ku aina oon pyrkiny sitä välttämään. pitääkö panna eukko asialle:)
Tuo leveys muakin on mietityttäny että riittääkö 8m. niin monta kertaa on liian kapeessa tallissa tullu tehtyä remonttia, ja aina kironnu "jos mä tekisin tallin...":)
koko projektissa vituttaa vaan tuo byrokratia. ku aina oon pyrkiny sitä välttämään. pitääkö panna eukko asialle:)
Ittekkin piirrellyt pohjakuvaa talli-varasto-autokatoksesta, ja tein siihen HooJiin mittaisen palikan, jota sovittelin poikittain ja vinosittain sisätiloihin. Taitaa olla kahdeksan metriä "ihan hyvä".
Näin syrjässä asuvana tulee mieleen, että ketähän se sitten kiinnostaisi jos pykäisin tallin tuonne tielle näkymättömiin. :D
Näin syrjässä asuvana tulee mieleen, että ketähän se sitten kiinnostaisi jos pykäisin tallin tuonne tielle näkymättömiin. :D
Aikanaan olin töissä Kiikalassa ja naapurifirman kanssa päätettiin rakentaa uusi toimistorakennus tuotantohallien viereen. Hankittiin sellainen parakkiratkaisu, ihan siisti tuli. Soitin kunnan virastoon ja kyselin rakennnusluvasta ja tarvittavista suunnitelmista yms. Kaveri kysyi puhelimessa mihin toimisto noin suunnilleen fyysisesti sijoitetaan ja kuinka iso on. Vastasin kysymyksiin ja "rakennuslupa" oli sillä selvä. Pienillä paikkakunnilla tuo byrokratia voi olla aika helppoa, tosin maailma muuttuu koko ajan.
santikko
29.12.2010, 15:45
itse asun kanssa syrjässä, 4km poiketaan asfalttitieltä, tien viimisiä taloja :D edes googlen kuva auto ei jaksanu ajaa tietä loppuun, varmaan aatteli ettei oo asutusta ku meitä edeltävään taloon on noin 1,5km. parisataa metriä ennen meitä oli kääntynyt.
santikko
29.12.2010, 15:48
Onhan tuo surrikoukku tullut aika tutuksi viimesen 15vuoden aikana:(
oletkos ihan raudotusfirmassa töissä vai? sopiiko udella firman nimee? offtopiccia.
Kimble83
29.12.2010, 20:29
Tästä tallista kun puhe, niin oisko hyvää ideaa miten vois tommosen laattaperustaisen pohjaratkaisun laatan eristää jälkikäteen ,kun tietämättönä ei tullut lämmönkatkaisua tehtyä?
http://www.pisari.fi/perustaminen.html
Siis nyt on ton kohdan kaksi mukainen perustus.
Mitä tässä itse miettinyt, niin ulkopuolelle finnfoamit pystyyn niin että peittää harkon ja laatan. :confused:
Tästä tallista kun puhe, niin oisko hyvää ideaa miten vois tommosen laattaperustaisen pohjaratkaisun laatan eristää jälkikäteen ,kun tietämättönä ei tullut lämmönkatkaisua tehtyä?
http://www.pisari.fi/perustaminen.html
Siis nyt on ton kohdan kaksi mukainen perustus.
Mitä tässä itse miettinyt, niin ulkopuolelle finnfoamit pystyyn niin että peittää harkon ja laatan. :confused:
Noin niitä on korjattu. Eristelevy hyvin kiinni perustuksen ulkopintaan ja saumat urtsilla saumaten. Eristelevyn pintaan sitten joku julkisivulevy tai on niissä joskus ihan peltiäkin käytetty. Joku "karaattilevy" voisi olla ihan hyvän näköinen siinä. Vähän samanlaista hommaa kuin eristämättömän kellarin perustusten eristäminen ulkopuolelta.
Jos seinärakennetta ei paksunna saman verran kun tulee lisää sokkelin pintaan, jää sokkeli usein ulommas kuin se seinän pinta. Siihen voi laittaa sopivan vesipellin, eli siihen ulkonevan eristelevyn yläreunan päälle niin, että pelti nousee vuorilautojen alle ilmarakoon, tuulensuojalevyä vasten. Silloin pääsee ilma pellin yläpuolelta vuorilaudan taakse ja seinä toimii kuten on suunniteltu. Toinen vaihtoehto on jättää ilmalle kulureitti vesipellin alapuolelle, jolloin pelti nostetaan vähän irti siitä eristelevyn yläpinnasta ja laitetaan ylösnosto vuorilautojen sisäpintaan (vaikeampi tehdä näin ja huonompi alimman laudan kannalta). Kumminkin pitää varmistaa, että ilma pääsee kulkemaan vuorilautojen taakse, kuten ennenkin. Vesipellin tippareuna, eli alaslasku pari senttiä ulospäin siitä eristeen päällä olevasta julkisivulevystä, niin tulee siistin näköinen.
Yksi tuttu eristi rintamamiestalon kellarikerroksen ulkopuoliset osat anturasta lähtien uretaanilevyllä n. 50-60mm paksusti. Siinä koolattiin samalla kaikki ulkoseinät paksummaksi ja tuli siten uudet vuorilaudat ulommas, niin ei tarvinnut laittaa sitä vesipeltiä. Toisaalta räystäitä piti jatkaa, ettei talosta tullut räystäättömän näköistä. Kun seinään piti saada lisää eristettä, eikä sisäpuolelle mahtunut, niin uloshan se piti laittaa.
Betoni eriste-elementteihin valettuna olisi minun valinta.
Minulla on uuden tallin seinän perustukset tehty Lammin ladottavista eristemuottiharkoista EMH-350, jossa on n. 12-13 sentin eriste keskellä. Harkot on jälkivalettu notkealla betonilla. Perustus nousee n. vajaan 40 senttiä lattiapinnan yläpuolelle, eli myös sisäseinissä on betonia alaosassa. Perustuksen päältä, sen harkossa olevan kylmäkatkon kohdilta lähtee sitten peltipintaiset elementit seinäksi. Seinää pitää pystyssä teräsrunko. Palkkikehän päällä on normaalit päistä tuetut naulalevyristikot, 1:3 kaltevat.
Arska-tehtaalta
30.12.2010, 08:24
Miulla on tallin alakerran seinät tehty ladottavista lammin harkoista, helppoa ja nopeeta :)
Minulla on uuden tallin seinän perustukset tehty Lammin ladottavista eristemuottiharkoista EMH-350, jossa on n. 12-13 sentin eriste keskellä. Harkot on jälkivalettu notkealla betonilla. Perustus nousee n. vajaan 40 senttiä lattiapinnan yläpuolelle, eli myös sisäseinissä on betonia alaosassa. Perustuksen päältä, sen harkossa olevan kylmäkatkon kohdilta lähtee sitten peltipintaiset elementit seinäksi. Seinää pitää pystyssä teräsrunko. Palkkikehän päällä on normaalit päistä tuetut naulalevyristikot, 1:3 kaltevat.
Just tätä tarkotin
oletkos ihan raudotusfirmassa töissä vai? sopiiko udella firman nimee? offtopiccia.
Kaikenlaisia betoni elkkuja tulee kyhäiltyä...http://forums.offipalsta.com/showthread.php?p=714416#post714416
Tutulla on pajassaan imubetonilattia, ja niin tulee olemaan minunkin seuraavassa... Ei tarvi mastertoppia tms. pinnoitusta ja on kovaa kuin graniitti. Jos haluaa väriä niin pintaan voi hiertää väriaineen valun yhteydessä. Ainoa "huono" puoli on betonin kovuus, tosi työlästä piikata... Käsittääkseni kovuus saadaan aikaan imemällä valusta vesi pois. Käytetään teollisuudessa esim. pylväsnosturien anturoissa, korjaamoiden lattioissa, jne...
Rekisteröimätön
30.12.2010, 18:46
Imubetonoitu lattia ei kutistu kuivaessaan yhtä paljon kun tavallisesti valettu laatta eli ei oo niin herkkä halkeilemaan.
Lujuudesta en tiedä sanoo.Ite oon ottanu lujuudeltaan k35,huokostettua,16millin kivellä olevaa massaa. Valun kuivuttua vetrokilla sementtiliimat pois ja maalia pintaan.Ensimmäinen kerta ohennettuna jotta imasee kiinni betoniin.Jos haluu jotta ei oo liukas niin viimeistä edellisen maalikerroksen päälle nakkaa karkeeta hiekkapuhallus hiekkaa kun maali vielä märkää...
Raudassakaan ei kannata pihistellä jos raskaammilla vehkeillä meinas liikkuu tallissa...Eikä liikuntasaumakaan oo pahasta jos enemmälti alaa lattiassa(ei repeile laattaa ihan mistä sattuu,jos vaikka tulee pientä painumaa).Lämpötilan vaihtelut halkoo kans lattiaa herkemmin jos ei oo liikuntasaumaa(pakkasella lämmitetään vanhalla hävittäjänmoottorilla 5minuutissa+50asteeseen).
Minä näistä mitään tiedä kohan yritän päteä
nyybinä..peedro
santikko
21.07.2011, 19:13
nostellaas vanhaa aihetta, nyt yritetään lähteä viemään asiaa eteenpäin. rupesi askarruttamaan nuo kokonaiskustannukset. budjettisuunnitelma olis 25000 nykyvaluutta, kaikki mahdollinen tehdään itte / talkoolla. kokoa rakennelmalla tulee olemaan n. 8x12m, korkeutta 4m. pitäis saada ainakin rakennus pystyyn, 2-pilarinosturi (1500?€) ja pienempiä juttuja sitten viimiseks, kuten pistorasioita ja muuta koppuloimista. riittääkö budjetti vai jatketaanko pohjolatallissa ja kiristetään nälkävyötä? :)
myös kaipaisin ehdotuksia + perusteluja mistä runko tehdään. paroc- elementit on pyörinyt mielessä, 2-laatua saa suhteellisen halvalla (n.25€/m2) tehdastekoset kattotuolit.
nostellaas vanhaa aihetta, nyt yritetään lähteä viemään asiaa eteenpäin. rupesi askarruttamaan nuo kokonaiskustannukset. budjettisuunnitelma olis 25000 nykyvaluutta, kaikki mahdollinen tehdään itte / talkoolla. kokoa rakennelmalla tulee olemaan n. 8x12m, korkeutta 4m. pitäis saada ainakin rakennus pystyyn, 2-pilarinosturi (1500?€) ja pienempiä juttuja sitten viimiseks, kuten pistorasioita ja muuta koppuloimista. riittääkö budjetti vai jatketaanko pohjolatallissa ja kiristetään nälkävyötä? :)
myös kaipaisin ehdotuksia + perusteluja mistä runko tehdään. paroc- elementit on pyörinyt mielessä, 2-laatua saa suhteellisen halvalla (n.25€/m2) tehdastekoset kattotuolit.
Mää ehrotan Paroc-elementtejä. Hinta riippuu tietty kuinka paljon teet itte. Mulla meni 29m2 pihasaunaan & 14m2 terassiin yli 20k€, ja kaikki (melkein) tein ite.
DEUCE COUPE
24.07.2011, 17:32
suunnitelmissa on alkaa ehkä jo keväällä tohon "pellolle" rakentamaan autoille rakentelupaikkaa, niin mistäs tässä on lähdettävä liikkeelle? piirustukset varmaankin on saatava ensin. pohjan koko on suurin piirtein mietittynä, mutta korkeutta ei. kunnolla, että jos joskus vaikkapa se pukki jonkun nosturin sinne kiikuttais.
- betoni lattia
-puurunko? appiukko uhkas puutavaran lahjottaa.
-mistä piirustukset?
- betonilattia kun tuleepi, niin varmaankin jonkun pitää se mittaus tehdä, jotta paljonko sitä maata pitää vaihtaa?
-sähköt kai vedetään täältä tuvan mittarilta maakaapelilla.
- varmaan kannattaa suosiolla lattiakaivot laittaa ja öljynerotuskaivo taitaa olla pakollinen?
-lämmitettävä talli tulee. toho/puukattila
-itte pystytetään.
kertokaahan kokemuksia jotka ovat moisessa projektissa mukana olleet, kokemuksia ja ehdotuksia. minkä kokosia olette tehneet ja ootteko ollut kokoon tyytyväisiä? kaks autoa tarttis mahtua ja molempien ympärillä touhaamaan.
Omaan halliin aion lisätä lattialämmityksen,jonka toteutan 70-100 mm ilmastointiputkella (kalvanoitu).Laitan sitä noin metrin välein kiertämään niille alueille jossa joutuu olemaan betonia vasten.Putkistossa kierrätetään esimerkiksi aauton lämmityskennon läpi ilmaa .Tehdään siten että sama ilma siirtää lämpöä putkistossa,niin ei tarvitse olla kovin suuret puhaltimet tai kennot.Vaatii tietenkin vesikeskuslämmityksen.Voinee käyttää myös lämpöpumppua.Oma halli on 180 neliöinen kahdella ovella,mutta jos tekisin uutta laittaisin vain keskelle yhden oven.
Heikki L
24.07.2011, 18:10
kyllä tolla 25ke pitäs talli saada pystyyn, itellämeni karvan alle 20 kaikki ite tehtynä.
Paitsi sähköt kävi ammattimies kytkemässä.
Tallilla kokoa 7.2x12m ja korkeutta 3.6m
Työkaveri vinkkasi vaneri-styroksi-elementistä.
http://www.dominoblock.com/EPS-TALOT/Tuotteet.html
Heikki L
08.08.2011, 10:46
Mites muuten noista paroc elementeistä rakentaessa, siitä rautarungostahan tulee pirunmoiset kylmäsillat halliin. Vai onko niissä joku eristys juttu jota en ole huomannut?
Tallin laajennus/pannuhuone suunnitteilla paroc elementeistä, ei viittis puu runkoa tehdä paloluokituksen takia. vaan 160x60rhs runkoon. Mutta millä eristys rungon kohdille? Ei ainakaan uretaanilla.
Mites muuten noista paroc elementeistä rakentaessa, siitä rautarungostahan tulee pirunmoiset kylmäsillat halliin. Vai onko niissä joku eristys juttu jota en ole huomannut?
Tallin laajennus/pannuhuone suunnitteilla paroc elementeistä, ei viittis puu runkoa tehdä paloluokituksen takia. vaan 160x60rhs runkoon. Mutta millä eristys rungon kohdille? Ei ainakaan uretaanilla.
Jos sulla on kipsit rungon molemmin puolin niin täyttää ei-30 luokituksen, joka riittää talliin. Sitte teet sille kattilalle tiilestä muuraamalla oman poteron.
Talli ja kattila pitää joka tapauksessa osastoida toisistaan.
Sitä rhs:n kylmäsiltaa et saa millään järkevällä rakenteella hyväksi.
KarvaTurpa
08.08.2011, 21:38
Jos sulla on kipsit rungon molemmin puolin niin täyttää ei-30 luokituksen, joka riittää talliin. Sitte teet sille kattilalle tiilestä muuraamalla oman poteron.
Talli ja kattila pitää joka tapauksessa osastoida toisistaan.
Sitä rhs:n kylmäsiltaa et saa millään järkevällä rakenteella hyväksi.
Kannattaa selvitellä teräksen suojaustarve myös. Ei poista materiaalin vaihtaminen EI-määräyksiä.
Heikki L
08.08.2011, 23:40
Oolrait, mulla on tallissa jo 2x kyproxit, pannuhuone tulis L Jatkeena tallin kylkeen.
Taidan sitten tehdä puurungon ja vetästä kyproxit sisälle. ja pannulle vielä joku tiilipotero tosiaan.
bj45lava
09.08.2011, 00:12
90m2 tallia kahella 3x3 ovella toinen kaukosäädöllä, korkeutta 3.5m, lattiassa mastertoppi ja käyttöullakko 3m levee ja 1.8 korkee päällä + kompura 100l säiliöllä, walliuksen miggi + 3m korkeeta 500mm syvää varastohyllyä 4 metrin leveydeltä ja kunnon työpöytä 4mm teräspinnalla (alla 2x25mm vaneri). Hintaa jäi kaikkineen alle 30 k€.
Tosin aikaa rakentamisesta on se 5 vuotta, lopputarkastus tuli tehtyä tänä keväänä.
Niin ja ulkopintana pelti, aika helvetin paljon helppohoitoisempi, kuin nykypaskalauta ja näyttää samalta 5 metrin päästä.
Tää siis täysin valmiina, perustukset pinnoitettuna jne.
Ainoot ulkopuoliset avut oli lattian valu (mastertop) ja kattotuolien nosto, kaikki muu tehty ite alusta loppuun... en suosittele.
Ainoot ulkopuoliset avut oli lattian valu (mastertop) ja kattotuolien nosto, kaikki muu tehty ite alusta loppuun... en suosittele.
Niin no jos olisit vierestä seurannu ku timpurit tekee niin olis maksanu varmaan 50k€.
Ainaki meikäläisen palkoilla pitää 20k€oon "muutaman" kerran aamulla lähtä, että on puhtaana näpissä.
Itte tein koko talon, tallin ja piharakennuksen suurinpiirtein itte ja talkootöillä.
Sillon rakennusvaiheessa vähän ahisti mutta ei enää niin paljoa kun kattoo velkasaldoa :)
Varmaan satkun olis enemmän maksanu vieraalla teettää koko paska.
Jokainen toki päättää omalta kohdaltaan osaamisen ja halun perusteella.
Joo ja Mastertoppi tms ehdottomasti lattiaan. Tulee kerralla valmis ja luja.
Itte laitatin talliin sen liipparilla valuvaiheessa.
Ohjeen mukaan se tavara pitää levittää ja liipata kahdesti mutta meillä liippari veti kaikki kerralla lattiaan ja liippasi kerran. Silloin pinnasta tulee hieman karkeampi eli ei ole liukas.
Paskan tarttuminen lienee kolikon kääntöpuoli, josta ei vielä kokemusta.
Mites muuten noista paroc elementeistä rakentaessa, siitä rautarungostahan tulee pirunmoiset kylmäsillat halliin. Vai onko niissä joku eristys juttu jota en ole huomannut?
Tallin laajennus/pannuhuone suunnitteilla paroc elementeistä, ei viittis puu runkoa tehdä paloluokituksen takia. vaan 160x60rhs runkoon. Mutta millä eristys rungon kohdille? Ei ainakaan uretaanilla.
Ei se teräsrunko välttämättä tarvitse kylmäsiltana seinässä olla, vaan runkotolpat voi olla siellä seinän lämpimällä puolella. Elementit tulee silloin rungon ulkopuolelle, elementtiruuvilla kiinni runkoon.
Laita vaikka 120x120 - 160x160 rhs:sä tolpaksi, niin siinä on monta senttiä pintaa per elementti, mihin ruuvata elementtien päät kiinni. Jos ei tarvitse tehdä jatkoja seinälle, eli seinän saa yhdestä elementin pituudesta, niin tolppatavara voi ola pienempää sen puolesta, että saa kumminkin vielä kiinni. Kumminkin pitkillä elementeillä pitää katon tuenta (seinän pilarit ja palkit) suunnitella riittävän vahvaksi ja se kasvattaa äkkiä kaiken runkotavaran järeyttä. Toki jos katto on pieni eikä tolppien väli montaa metriä ole, niin selviää pienemmällä runkotavaralla.
Voi seinän niinkin tehdä, että jättää teräsputken kylmäsillaksi elementtien väliin, mutta en tekisi niin, kun sitten ne on talvella märkänä kumminkin koko ajan. Mieluummin uhraa vähän sisätilaa niille tolpille ja pitää ne sisällä. Voihan suunnitteluvaiheessa piirtää seinän sen tolpan paksuuden verran ulommas ja laittaa räystääseen saman verran pituutta lisää. Tolppien alle pitää antura ja perustus levittää sisään päin sen verran, että saa tolpat lähtemään siitä levikkeen päältä.
Jos runkotolpan kohdalla, eli kahden elementin välisessä pystysaumassa haluaa varmistaa lämpöeristeen, niin jättää asentaessa 1-2 sentin raon ja ruuttaa sitten ruuvaamisen jälkeen urtsin siihen. Urtsia on paloluokiteltuakin, tosin kalliimpaa kuin tavallinen. Paloluokitellut on yleensä sellaisia vaaleanpunaisia.
Miksi se pitää väkisellä tehdä rautarungolla? Mitään sillä ei voita puuhun verrattuna. Miinus puolella vielä hinta, hankala rakenne, vaikea työstettävyys, ruostuminen jne jne.
Omaan halliin aion lisätä lattialämmityksen,jonka toteutan 70-100 mm ilmastointiputkella (kalvanoitu).Laitan sitä noin metrin välein kiertämään niille alueille jossa joutuu olemaan betonia vasten.Putkistossa kierrätetään esimerkiksi aauton lämmityskennon läpi ilmaa .Tehdään siten että sama ilma siirtää lämpöä putkistossa,niin ei tarvitse olla kovin suuret puhaltimet tai kennot.Vaatii tietenkin vesikeskuslämmityksen.Voinee käyttää myös lämpöpumppua.Oma halli on 180 neliöinen kahdella ovella,mutta jos tekisin uutta laittaisin vain keskelle yhden oven.
Tuota...miks pitää tehdä noin monimutkaisesti, eikö olisi paljon helpompi ja tehokkaampi laittaa suoraan se vesikierto 30 cm:n välillä sinne lattiaan?
Tuota...miks pitää tehdä noin monimutkaisesti, eikö olisi paljon helpompi ja tehokkaampi laittaa suoraan se vesikierto 30 cm:n välillä sinne lattiaan?
On tuossa ilmalämitetyssä lattiasa se puoli ettei tartte varoa lattiaan porattavia reikiä.
Tosin tuo että ilmalämmitys lattiassa toimii kunnolla niin pitää olla sitä massaakin lattiassa eri tavalla. Ruotsissa tuota ilmalämmityksellä toteutettua lattialämmitystä on kehitelty ja käytetty pitkään asunnoissa.
On tuossa ilmalämitetyssä lattiasa se puoli ettei tartte varoa lattiaan porattavia reikiä.
Tosin tuo että ilmalämmitys lattiassa toimii kunnolla niin pitää olla sitä massaakin lattiassa eri tavalla. Ruotsissa tuota ilmalämmityksellä toteutettua lattialämmitystä on kehitelty ja käytetty pitkään asunnoissa.
Jos Ruotsiin vertaa niin... :o Tykkäähän ne samasta sukupuolestakin... :D
Jos Ruotsiin vertaa niin... :o Tykkäähän ne samasta sukupuolestakin... :D
Nonoh, eikös ruotsalaiset blondit ole maailmalla tunnettuja ihan jostain muusta!?! :D
Asiaan: tätä aihettahan voisi jatkojalostaa tallien esittelyillä. Näitä keksintöjä ja sovelluksia kun näissä tallirakenteissa riittää, joten KUVIA KEHIIN!
Esimerkiksi tuon tallin lämmittäminen puulla kiinnostaa itseä. Millaisia pannujärjestelyjä olette tehneet?
KillerWon SLCK:n galleriassa julkaisema tallipiirustus kertoo jo joutavaa näppiksenlouskutusta enemmän tallin rakenteesta. ;)
Rakennuslupaan tarvittavia piirustuksia tehdessä hokasin käyttää Kansalaisen karttapaikan ilmakuvaa apuna rakennusten paikoittamisessa asemapiirustukseen. Tuoreet oli kuvat meidän nurkilta kun keväiset roskanpoltotkin erottuvat.
Nimimerkki Eilisiltaiset pohja-, leikkaus- ja julkisivupiirrokset viimeistelyä vailla.
BillyJoe
13.08.2011, 09:54
Joskus tulevaisuudessa saattaa itsekin joutua tallia rakentamaan ja kuten A-P:ta niin minuakin kiinnostaa puulämmitys. Onko sellainen ratkaisu toimiva ja onko kellään sellaista tallia, joka on muuten kylmänä, mutta jos meinaa vaikka viikon puuhastella auton kimpussa talvella, niin olisi glykolit lattiassa putkissa ja sitten vaan kiertopumppu pyörimään ja tulta pesään? Kannattaako pitää esim. sähkölämmityksen rinnalla? Mielenkiinnosta vaan kyselen jos jollain on tällaista järjestelmää. Sähkö taitaa tulla halvemmaksi jos talli on lämmitettynä vain satunnaisesti?
Asiaan: tätä aihettahan voisi jatkojalostaa tallien esittelyillä. Näitä keksintöjä ja sovelluksia kun näissä tallirakenteissa riittää, joten KUVIA KEHIIN!
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=39913&highlight=talli
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=39913&highlight=talli
Hjoo, mutta nythän haetaan enemmänkin rakenneratkaisuja.
Kovakalu69
02.09.2011, 00:31
Onko mahdollista rakentaa puolitoistakerroksinen 140m2 halli, josta puolet tehtäisii asuintilaksi siten, että asuintilan kattokorkeus ulottuisi hallin kattoon asti ja itse verstaan yläpohjan päälle saisi tehtyä parven tapaisen tilan, minkä varais nukkumakäyttöön?
Tuleeko moisessa ideassa kuinka rakennusmääräykset vastaan?
Onko mahdollista rakentaa puolitoistakerroksinen 140m2 halli, josta puolet tehtäisii asuintilaksi siten, että asuintilan kattokorkeus ulottuisi hallin kattoon asti ja itse verstaan yläpohjan päälle saisi tehtyä parven tapaisen tilan, minkä varais nukkumakäyttöön?
Tuleeko moisessa ideassa kuinka rakennusmääräykset vastaan?
Tuplakipsit halliin ympäriinsä niin pitäs riittää osastoinniksi. Ilmanvaihto ei sa olla yhteinen asonnossa ja tallissa.
Näin karkeasti. Hommaa kunnon pääsuunnittelija niin ei tule ylläreitä...
DEUCE COUPE
04.09.2011, 06:59
Tuota...miks pitää tehdä noin monimutkaisesti, eikö olisi paljon helpompi ja tehokkaampi laittaa suoraan se vesikierto 30 cm:n välillä sinne lattiaan?
Eipä tarvitse pelätä vesivuotoja eikä porauksesta mahdollisesti tulevia reikiä,puhallin pois päältä lattian ollessa riittävän lämmin.Niin,vielä näistä moniöljypolttimista:luin Ruotsissa myytävistä polttimista ,joista ei tule päästöjä eikä savua ja ovat CE-hyväksyttyjä.Nämä on hyväksyttävä myös ilman erillisiä lupia myös Suomessa.