PDA

View Full Version : Rocky -86


Hairahrus
23.12.2010, 12:54
Morjensta!

Uusi käyttäjä ilmoittautuu projektinsa kanssa. Heti olis vähä kysymyksiä johon en ainakaan pikaisella haulla mitään löytänyt.

Tuli hommattua tuollainen Daihatsu Rocky -86 2,8D vapari.
Valmiiksi oli alla 32 mud terrainit ja naruvinssi noukalla. Saako 32" rekisteriin?

Ekana olis työn alla 7hlö->huoltoautoksi rekisteröinti..onko mitään erikoista, vai ihan normi homma?

Suodattimet sain paikallisesta v-osa liikkeestä mutta pakosarjan tiivistettä eivät tunteneet. Onko vinkkiä?

Sitten olis vähä pellitöitä tiedos..valmiita tuskin saa mistään? Ainakin kynnykset,pyöränkaaret ja apukuskin ovipelli pitäis päivittää.

Jäähdytin-neste tuoksahtaa sisälle..onko jotain vinkkiä vuodon paikasta?

Onko muuten takaperäs minkäänlaista lukkoa?

Tässähän näitä kysymyksiä..kaikenlainen tieto olis tervetullutta.
Niin ja auto tulee metsästyskäyttöön.

jyrden
23.12.2010, 13:04
Glykoolin tuoksuun liittyen, että sisälämppärin kenno voi vuotaa... Tai sit lekusta itestään, joka on kovettunut vuosien saatossa ja kopertunut...
Huoltoautoks katsastus ei kova työ oo... Takaa ylimääräset turvavyöt pois... Pieni ruuvipenkki vaik takapyöräkotelon päälle kii... Ja jonkin sortin työkalupakki kii... Tai sit, kuten katsuri ite mulle sanoi; Sellaset työvarusteet mitä tarvit. Eli ei pakko olla noit ruuvipenkkejä, eikä työkalupakkiakaan. Mut helpoten heltiää leima, kun laittaa jonkun laatikon ja sen ruuvipenkin sinne kiinteeks.
Valmiita peltejä voi saada, mutta palkki helmaan jaoveen saa vai peltiä sit paikallisest peltisepältäkin. Itse teettänyt peltejä paikallisessa metallirakenteit tekevässä pajassa... Yhteen oveen viahdoin koko mitalle ja n. 30cm matkalle uutta... Eikä huomaa et ois vaihdettu. Helmatkin teetin ja on ku orkkis... ilman sitä yht saumaa.

Rocker
23.12.2010, 23:36
31" olis nykyaikana isoimmat mitkä saa katsastettua. Ja tuo huoltoautohomma on muuten helppo, mutta painoa pitää nostaa myös rapia 200kg. Huoltoauton pitää painaa vähintään 1800kg ja rocky tais olla 1530? Ite aikoinaan taikinoin tuon huoltoauto rekisteröinnin kanssa, eikä katsurille millään meinannu kelvata kulutusteräkset mattojen alla :D Hommasin sitten miehen kokosen työkauluvaunun peräkonttiin ja se sitten täyteen kettinkiä ym muuta painavaa.
Myös taakse ovipahveihin saa aika nätisti tungettua sitä kettinkiä tai mitä mieleen sitten juolahtaa.
Ja se työkalulaatikko/pakki pitää olla kiinteästi kiinni. Eli se ei saa olla irrotettavissa ilman työkaluja.
Kuormaliina toimii hyvin kiinnityksenä, kunhan hitsaa räikän jumiin :p

Rockyyn on saanu aikoinaan lisävarusteena kitkalukon taakse, eli kaikissa malleissa ei sitä ole. Tuurista kiinni mikä sattunu kohalle...

Slayer
24.12.2010, 11:47
Onko autosta mitään kuvia?

Tuleeko auto minkälaiseen maastokäyttöön? Jos meinaa ajaa maastossa enemmänkin ja päästä kunnolla etenemään niin suosittelisin akselien vaihtoa. Esim hj-61 lukkoakselit. Saa leimattua kyllä.

Muistanko väärin vai oliko rockyn paino 1610kg?

Ehdottomasti suosittelen tuon turbottamista. On koko hengetön peli ilman turboa.

TeaM-PKR
24.12.2010, 13:19
järettömän pitkät välitykset vakiona.. itellä on hiluxin akselit 4.88 välityksillä ja on varmasti kestävemmät ku orkkikset...

Petek
24.12.2010, 13:29
järettömän pitkät välitykset vakiona.. itellä on hiluxin akselit 4.88 välityksillä ja on varmasti kestävemmät ku orkkikset...

Muuttuko välitykset käytännössä miten paljon pelkillä akselien vaihdolla? Ite kans miettiny hj tai hiluxin akseleita alle laittaa. Ei sattuis kuvia olee autosta tai akselin vaihto hommasta? Ja oliko vaihdossa "isompia" ongelmia?

Rocky_Hartsa
24.12.2010, 16:38
itellä rockyssä bj 40 akselit hjn etunavoilla ja välitykset aika hyvät tommoseen yleiskäyttöön. Tol 4.11 välityksel pystyy viel ajelee liikentees ihan hyvin mut max 90kmh sen jälkee kone huutaa kuolemaa... Renkaina mul 33set eikä maastossakaan mitää mahottomast loiki. bertan akseleil ei välttämät tarvii laittaa muutost otteelle kun ei taida olla kun sentin leveemmät ku rockyn, jos katsuri ei huomaa vaihtoa

Slayer
24.12.2010, 21:11
Itelläni tosiaan ne hj 61 akselit vakiovälityksillä eli jotain 3.7 jotain? ja renkaina 35" siroccot eli oikeata kokoa jotain 37". Välitykset ovat todella liian isot. Saa kytkimellä mennä. Hyvät välitykset ois 4.88. Mut sitten ei tarvi maantiellä ajaa ku 80 km/h

hj:n akselit ovat kyl noin 50mm leveämmät rockyn omiin verrattuna, mutta mukavasti tuo sitten vakautta ajamiseen

Bj 40
24.12.2010, 21:55
Hj:n akselit pitäs olla 6 cm leveämmät kuin bj:n, ja jos bj:n on 1 cm leveemmät kuin rockyssä niin hojon akseleihin eroa pitäs tulla 7cm..

Hairahrus
25.12.2010, 09:55
Kiitoksia tiedoista. Tuosta huoltoauton painosta ei mulla ollutkaan mitään tietoa.
Akselien vaihdot saa ainakin tässä vaiheessa jäädä kun käyttö on lähinnä huonoilla teillä eikä niinkään maastossa.Liikennekäyttöäkin tulee veneen vedossa.

Koneen hengettömyyden oon jo huomannu...odotin kyllä vähän enemmän vaparista. Entisenä suzukin omistajana ajattelin että puolta suuree kone tuntuis jossain... Turbottaminen vois jossain vaiheessa olla edessä.

Katoin että jousien riipukkeet on vaihdettu pidempiin ja iskareita on räpelletty pidemmiksi..tulookohan nuosta sanomista konttorilla? Entä mitkä pidemmät iskarit tuonne menis?

Renkaat pitänee sitten vain vaihtaa leimalle.

Laittelen kuvia kun saan auton tallista pihalle.

Slayer
25.12.2010, 12:13
katsuri voi vaatia muutoskatsastuksen kun autoa on korotettu, mutta ei siinä muuten mitään ongelmaa leimalla tule. Turbottaminen olisi kyllä hyvä vaihtoehto. Jos tarviit rockin omiin akseleihin varaosia, niin multa löytyy etu- ja taka-akseli täydellisenä.

Hairahrus
25.12.2010, 16:12
Tietääkös tuosta takaperästä päällepäin että onko sielä kitkalukko?
Kunnos se ei ainakaa oo jos sielä semmonen sattuis olemaan...

jyrden
26.12.2010, 11:47
Perässä voi olla väärät öljyt... Yhdessä Nissanin Kingissä oli kitkalukko, joka ei toiminut ku mulle tuli... Öljyt pois, ja LS:ää tilalle... Ja rupoes toimiin... Eli selviää ku vaihtaa LS-tyypin öljyiks ja testaa.

Hairahrus
26.12.2010, 21:37
näin kait sitte,tai eihän se perän laippakaa lujas kiinni oo.
Huomenna valmistelut huoltoautokatsastukseen...lisäpainoja täytyy kattella.

Suuttimetkin täytynee tarkistella...ei oikeen käy kylmänä kaikilla

Ruusulehto
26.12.2010, 22:42
Hehkuista lähtisin liikkeelle, jos muuten käy nätisti...

Hairahrus
28.12.2010, 08:09
ok. Katotaas enste ne hehkut. Tietääskö joku uuden hehkun ohmi arvoa?
Eilen vaihtelin kaikki öljyt ja laitoin takaperään LS:t.
Viilapenkki ja pakki kiinnitetty. Puntari näytti ny 1740kg. Onko muuten huoltoauton paino muuttunu 1875 kiloon? Vai katoinkohan oikeaa kohtaa aken sivuilta? Jokatapaukses painoa täytyy viä lisäillä..

ZeiZei
28.12.2010, 16:50
Muista laittaa varapyörä matkaan puntarille mennessä, joltain varmaan löytyy joku vanha 8-kankainen 7.50 kumi toyotan lukkovanteella. Tankkaa täyteen ja täytä kaikki mahdolliset nestesäiliöt, gallona, pari hyvä olla varalta. Hmm. naruvinssi... 10mm vaijeri olis kyllä pain öh parempi.

Entisen läjän (LJ70 II) kun muutoskatsastin, niin vaatimuksena oli 1800kg, mielestäni tuo 1875kg sisältää uudemmissa autoissa esiintyvän DIN-miehen (75kg).
Läjälle tuli painoa Gew 10000 vinssillä ja 33x12,5x15 mt renkailla 1810kg.

Hairahrus
29.12.2010, 07:54
Kävin eilen konttorin kautta kyselees vähän faktaa että kuinka lisäpaino olis järkevin toteuttaa. Inssin mukaan tukevaan pohja levyyn pultata raskas viilapenkki kii ja tarpeeksi iso työkalupakki niin pitäis se tarvittava ~100kg täyttyä. Tämähän oli kyllä tiedos mutta tulipa käytyä.

Käytin viä puntaris ja se näytti 1750kg ku oli kaikki nesteet yms. täynnä.

Pitänee hommata 10mm pohja"pelli" koko tavaratilaan...

santikko
29.12.2010, 16:04
kaks jerrykannua "varanaftaa" mukaan, jos kyselee niin sanot että käyt tekeen kenttähuoltoa metsäkoneisiin ni on hyvä olla mukana. tulee varmaan täyteen tuo puuttuva 50kg.

Rekisteröimätön
29.12.2010, 16:20
kylmaar pakki oli täys helvetillisen kokosia jakoavaimia ym,joku sammutin yms mikä nyt muutenkin on ihan asiaa,kertyyhän niistä.

Hairahrus
30.12.2010, 21:10
No niin painot alkais oleen kohillaan. 1800kg vajaalla tankilla ja vielä ilman jerryä.
Päädyin koko tavaratilan kokoiseen 10mm teräslevyyn. Leikattiin plasmalla muotoonsa,koriliima väliin ja kiinni.

Seuraavaksi vois kattella makian hajun alkuperää ja ihmetellä mistä etuperän murina kuuluu...Onko vinkkiä?
Äänihän kuuluu vain kun on neliveto päällä ja silloin kun hidastaa. Veto päällä ääntä ei kuulu.
Etukartaani tuntuis tiiviiltä...voi olla että ääni tulee enemmän oikialta..tai sitte vain kuulustaa siltä

Slayer
30.12.2010, 21:44
Heti tuli mieleen että on väljää etukardaanissa mutta ei näköjään jos ei klappia ole. Eihä murrokset olet väljät?

Rocker
31.12.2010, 16:56
No niin painot alkais oleen kohillaan. 1800kg vajaalla tankilla ja vielä ilman jerryä.
Päädyin koko tavaratilan kokoiseen 10mm teräslevyyn. Leikattiin plasmalla muotoonsa,koriliima väliin ja kiinni.

Seuraavaksi vois kattella makian hajun alkuperää ja ihmetellä mistä etuperän murina kuuluu...Onko vinkkiä?
Äänihän kuuluu vain kun on neliveto päällä ja silloin kun hidastaa. Veto päällä ääntä ei kuulu.
Etukartaani tuntuis tiiviiltä...voi olla että ääni tulee enemmän oikialta..tai sitte vain kuulustaa siltä

Jäähdytin järjestelmä vuotaa jostaki ja päästää makian hajusta höyryä kapiiniin? Entä kuuluuko tuo ääni moottorijarrutuksessa, vai normaalisti vapaalla huilatessa?
Ja katsastukseen voi mennä vajaa tankilla, katsastusmies laskee puuttuvan polttoaineen kokonaispainoon(näin ainaki meillä). Tästä saattaa olla etuaki jos väittää omaavansa 100l tankin :)

Hairahrus
31.12.2010, 20:03
Niin kyllähän se jostain vuotaa.
Moottorijarrutuksessa ainakin kuuluu..enpä oo ihan varma kuuluuko ku heittää vapaalle,täytyy zoomata.

Tänään tuli tosiaan huoltoautoleima. Oli lopuuksi aika vaivatoon kun vain paino oli kohillaan.

Mitenkäs muuten tuo 80km/h juttu menee? Onko niin että ku auto painaa yli 1800kg nii se on voimas ku ei oo mitn. nykyaikaasia sivuluisunesto systeemiä tai abs:sää?
Inssi ei maininnu mitään tuosta eikä mulla ollu eres kasikympinlätkää kiinni.

Nyt vois alkaa suunnitella kaikenlaista järkevää kun sai tuon leima-asian hoidettua.

Hairahrus
02.01.2011, 10:40
Eilen otin lämppärin kennon käteen ja kyllähän se entinen on. Sai purkaa koko koetaulun..hienosti suunniteltu.
Samalla irrotin penkit ja lattiamaton ja kas kas löytyihän pari reikää lattiasta. Ei onneksi ollu aivan mätä lattia,eikähän tuosta selvä tän päivän aikana.
Penkit meinaan vaihtaa parempiin, Sovitin Nissan Primeran tuolit sinne ja samalla kuskin penkki tarpeeksi kauas että mahtuu ittekki ajamaan.

Siinä täksi päivää...

...HJ:N lukkoakselit on alannu pyörimään mielessä...

Hairahrus
02.01.2011, 15:15
http://img443.imageshack.us/img443/998/251220105148.th.jpg (http://img443.imageshack.us/i/251220105148.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
Siinä se koko komeudessaan. Juuri kotiutuneena

http://img408.imageshack.us/img408/7861/251220105151.th.jpg (http://img408.imageshack.us/i/251220105151.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
Kuvasta poiketen lisäsin keulalle Boshin 225 Rallye lisävalot ja pudotin kilven alemmas.

http://img220.imageshack.us/img220/7774/301220105169.th.jpg (http://img220.imageshack.us/i/301220105169.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
Huoltoautoleimaan lisäsin takatilaan vahvike"pellin" ja pienen viilapenkin.
http://img837.imageshack.us/img837/4472/020120115187.th.jpg (http://img837.imageshack.us/i/020120115187.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
Datsunin penkit kiinnitettynä. Korkeus nousi juuri sopivasti ja kuskin penkin sai tarpeeksi taa.

http://img696.imageshack.us/img696/4751/020120115188.th.jpg (http://img696.imageshack.us/i/020120115188.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
Luonnollisesti heti piti vähä paikata lattiaa

http://img543.imageshack.us/img543/6493/010120115182.th.jpg (http://img543.imageshack.us/i/010120115182.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
Lämppärin kenno näyttä aika valmiilta. Täytyy vielä putsata tuo ja kattoa pystyyskö sen korjata 100% varmuudella...ei oikein huvittais toista kertaa repiä koetaulua irti.
Uudet on vähä kiven alla.

jyrden
02.01.2011, 18:30
Kennoa voi kysellä Leppävirralta... Siellä kuulemma joku firma, joka myy uutta Daihatsun osaa... K.J. varmaan muistas paikankin kertoo, jos kysysit siltä...
Niin, ja se 80-lätkä pitäs olla, kun ei oo abs-jarruja autossa... Katsuri ei varmaan oo muistanut siit sanoo, mutta tiellä poliisit voi puuttua pienen kirjeen muodossa lakuun. Eli huomautuksella, mutta mikäli sattuu oleen m**** poliisi, niin saa pikavoiton heti...

rocky86
02.01.2011, 21:29
mulla saattaa olla yli määränen sisä kenno katon jos löydän.

Hairahrus
03.01.2011, 15:54
Kiitos teille avusta,mutta vein kennon jo paikalliseen jäähdytinseppään.Löyty uus kenno mihin pitää vaihtaa vain nuo rockyn päädyt. 160e kustantaa,mut ompa sitte uus.

Tiedustelin uutta kennoa niin vihdoin kun löyty nii oli 470e ja toimitusaika n.kk.....
en sitte tilannu :)

Hairahrus
06.01.2011, 22:03
Auto tas ajossa.Nissanin penkit tuntuu tosi hyviltä.

Kuinkas tuo turbottaminen kannattais toteuttaa? Ettinkö purku td rockystä hilppet vai kannattaisko ajatella jotain muuta? uus turbo ei välttäättä olisi osto listalla...
ebay tarjoaa ainakin turboa ja pakosarjaa.Mitä muuta pitäis vaihtaa?

Slayer
07.01.2011, 20:18
Eikös tuohon ole helppo soveltaa minkä turbon laittaa? Ottaa jonkun samankokoisessa autossa olevan turbon. Esim 2.8td patrol, joku ivecon 2.8 lava-auto tms. sit hankit esim turborockin pakosarjan ja sovitat vaan laipat pakosarjan ja turbon välillä.

Ootko miettinyt niitä hj:n akseleita tohon? Saitko mitään irti siitä mun viestistä?

Petek
08.01.2011, 13:14
Edellisen koneen hajottua vaihdoin tohon omaan vaparin koneen ja entisestä mutka kylkeen... kele et oli laiska vaikka mitä säätöjä yritti! Saattoi tosin ollaa vikaa säätäjässäkin mut nyt kun sain vaihdettua siihen ton turbokoneen syöttöpumpun ahdonalaisine säätöineen(karaa hieman muokattu) ni johan liikkuu ja ahtoja antaa maks 1.0. Pakopaineet voi olla vaan jotain ihan muutaa.... hyllyssä kyl odottaa schwitzer... Et ite en ainakaan alkuperäistä rokin turboa sinne sovittas kun on noi turbot näköjään "vähä" kehittyny esim heräävyyden suhteen. Onko muuten riippuja jatkettu miten paljon kun korkeudeltaan näyttää rokiks harvinaisen hyvältä...

Hairahrus
08.01.2011, 20:28
Slayer: kiitti viestistä. kyllä siitä apuja oli. Vähän askarruttaa nuo akselien hinnat. Tahtoo maksaa saman verran ku mun auto...

Riippujen pituutta en muista täs mökin sohvalla mut voinhan ne mittailla. Oon hakenu etuperästä murinan alkulähdettä...kuuluu vapaalle heittäessä ja kaasua höllätessä neliveto päällä. Tuli mieleen että oliskohan sielä kaartaanin nivelen kulma liian suuri kun autoa on korotettu...

Hairahrus
17.01.2011, 16:08
Mittasin eturiiput. On 140mm reikien väli. Takana varmaankin orkkikset,toki lehtiä on lisätty molempiin päihin.

Ittiä on kyllä aina ihmetyttänyt tuo riippujen jatkaminen...
Onko se vain niin että kun niitä on niin helppo jatkaa niin siksi tehdään...meinaan ku eikö olisi järkevämpi tehdä kiintiään päähän jatko niin akselin kulma pysyis parempana??? ja kaikkein paras pyöräyttää akseli jousien alle.


Vkl. tuli vähä hitsailtua. RST pakoputki on nyt läpi asti uus ja lumiaurankin värkkäilin.

Hairahrus
27.01.2011, 18:32
Jees.

Taas jotain aikaansaannosta. Tilailin ajan Diesel huoltoon. Vähän alle 40e per suutinkärki.melko kallista? En toki ajatellutkaan mitään halpis osia tuohon kohtaan.
Arvio remontista 300+ euroa. Kärkien vaihto,pumpun ajoitus ja syötön säätö.

Hairahrus
25.11.2011, 17:04
Aikansa kutakin. Hairahrus on nyt sitten myity. Kyllästyin ajettavuuteen tai sen puuttumiseen. Uutta katsellaan. Tavoitteena saada kierrejousi auto tai ainakin etupää ja 100% lukot olis aika jees.
vm-92-> Super select Pajatso vois kiinnostaa tai sitten ihan joku muu.
Offihan ei ole mun tarkoitus vaan sellainen kohtuu tilata metsästys auto,millä pääsee mettästä poiskin ja viittis ajaa vaikka vähän kauemmaskin.